Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pidän erittäin myönteisenä asiana, että hallitus on tällaisen lakiesityksen saanut aikaiseksi ja ottanut tässä esityksessä jo huomioon sen, että varaudutaan maassa pahimman varalle.
Pidän myöskin hyvänä sitä, että puhemiesneuvosto esittää, että tämä menee puolustusvaliokuntaan, ja kun tämä on perustuslain säätämisjärjestyksessä käsiteltävä laki, on luonnollista, että perustuslakivaliokunnan on annettava lausunto.
Kaiken kaikkiaan tervehdin esitystä hyvällä, koska täällä on tavattoman paljon sellaista varautumiseen liittyvää lainsäädäntöä, mihin pitää näin syvän rauhan aikana varautua, olla valmiina pahimman varalle. Toivon, että tätä lainsäädäntöä ei koskaan tarvitse käyttöön ottaa, mutta tärkeää on saattaa se sellaiseen järjestykseen, että tämä on joskus käyttöön otettavissa, jos maa todella vaikeaan tilanteeseen tai vaikean uhan alle on joutumassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itsekin kiinnitin ihan samaan asiaan huomiota, mitä ed. Seppo Lahtela totesi. Itse vaan sillä tavalla vähän huolestuneena luin ja mietin tämän lain henkeä, kun tässä varustaudutaan juuri sen pahimman varalle, onko semmoista ilmapiirissä näkyvissä etukäteen, että tämmöisiä voisi olla tapahtumassa.
Erityisesti kansalaisten kannalta nämä ovat turvaavia elementtejä, joita otetaan huomioon muun muassa vakuutusyhtiöiden osalta, jotta vakuutusyhtiö ei voisi sillä perusteella korvausta evätä, jos aseellinen hyökkäys tai sota olisi tulossa tai sodan uhka olemassa. Vakuutussopimusten pienissä teksteissä juuri näin lukee, ja hyvin nopeasti joissakin tilanteissa voisi käydä niin, että vakuutusyhtiö pääsee luistamaan, vaikka olisi kerännytkin vuosikymmeniä vakuutusmaksuja. Sen takia minusta tämä on tärkeä lainsäädäntö kansalaisen turvallisuuden kannalta, ja toisaalta niistä maksuista, joita on maksettu, saisi jotain korvaustakin, eikä pidä niillä teksteillä, mitä on kirjoitettu, aina väistellä, ettei tämä korvaus kuulu sinulle ollenkaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä, että valmiuteen liittyvä lainsäädäntö päivitetään kansainvälisyyden ja muun lainsäädännön kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi niissä tilanteissa, joita kukaan ei toivo, mutta joihin hyvänä päivänä on syytä varautua. Nimenomaan tällä turvattaisiin mahdollisimman tehokas yhteiskunnan toiminta suhteessa kansalaisiin ja kansalaisten oikeudet ja mahdollisuudet kaikissa olosuhteissa.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä siinä, että laki on erittäin hyvä ja tämän tyyppistä säädäntöä tarvitaan. Mutta jäin hiukan pohtimaan sitä, että kun valmiuslain käyttöönottoon todellakin riittää sodan uhka ja sodan uhka voi olla Suomen ja jonkun yksittäisen valtion välinen, mikä mahtaa olla Euroopan keskuspankin rooli, jos nämä toimenpiteet otetaan käyttöön, koska nämä toimenpiteet kuitenkin tulevat vaikuttamaan erittäin voimakkaasti Suomen maksuliikenteeseen, talouteen, erilaisiin valuutan siirtoihin. Saattaa olla, että perustuslakivaliokunnan pitää pohtia sitä, tarvitaanko tämän menettelyn käyttöönottoon jotakin Euroopan keskuspankin toimenpidettä.
Keskustelu päättyy.