7) Hallituksen esitys hautaustoimilaiksi
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Suomessa ei muista Pohjoismaista poiketen
ole nykyisin yhtenäistä lainsäädäntöä hautaamiseen
ja hautausmaihin liittyvistä kysymyksistä. Hautaustoimesta
on eri laeissa vain joitakin hajanaisia säännöksiä.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
kokonaan uusi hautaustoimilaki, jolla korvattaisiin nykyisen uskonnonvapauslain
hautaustoimea koskevat säännökset ja
täydennettäisiin monelta osin aukollista sääntelyä.
Hautaustoimilain tavoitteena olisi erityisesti edistää uskonnon
ja omantunnon vapauden toteutumista ja turvata vainajan muiston
kunnioittamiseen liittyvien pieteettinäkökohtien
huomioon ottamista hautaustoimessa. Keskeisiä lähtökohtia
olisivat arvokkuuden ja kunnioittavuuden vaatimukset sekä vainajan
katsomuksen ja toivomusten kunnioittaminen hautaamisessa.
Evankelisluterilaisen kirkon seurakunnat toimisivat nykyiseen
tapaan yleisten hautausmaiden ylläpitäjinä.
Seurakunta olisi siten velvollinen tarjoamaan hautausmaaltaan hautasijan myös
kirkkoon kuulumattomalle vainajalle. Keskeinen uudistus olisi, että hautaamiseen
liittyvät maksut eivät enää voisi
olla eri suuruisia riippuen siitä, kuuluiko vainaja kirkkoon
vai ei. Toisaalta esityksessä lähdetään
siitä, että yleisten hautausmaiden kustannuksiin
on käytettävissä joko yhteisöverotuloa
tai jotakin muuta lakisääteistä rahoitusta.
Merkittävä uudistus olisi myös erityisten
tunnustuksettomien hauta-alueiden perustaminen. Nämä toimisivat
neutraalina hautausmaavaihtoehtona niille, jotka eivät
katsomuksellisista syistä halua hautausta evankelisluterilaiselle hautausmaalle.
Yksityiset yhteisöt ja säätiöt
voisivat, kuten nykyisinkin, perustaa hautausmaita lääninhallituksen
luvalla.
Kuten sanoin, esitys sisältää eräitä periaatteellisesti
tärkeitä säännöksiä,
joilla turvataan vainajan muiston kunnioittamiseen ja hautaustoimen arvokkuuteen
liittyviä näkökohtia. Niistä tärkeimpiä ovat
seuraavat:
Käytöstä poistetun hautausmaan asema
on nykylainsäädännön perusteella
epäselvä. Laki ei esimerkiksi säädä mitään
määräaikaa sille, kuinka pian hautausmaan
alueen voi ottaa johonkin muuhun käyttöön.
On selvä, että tällaiset rajat laissa
pitää olla. Uusi laki selkeyttäisi tilannetta niin,
että hautausmaita koskisi sadan vuoden rauhoitusaika viimeisestä hautaamisesta
lukien. Vaikka alueen käyttö hautausmaana olisi
lakannut, tänä sadan vuoden aikana hautausmaan aluetta
ei saisi ottaa muuhun käyttöön, vaan
hautausmaata tulisi edelleen hoitaa sen arvoa vastaavalla tavalla.
Hautausmaiden arvokasta kohtelua turvaisivat myös hautausmaakiinteistön
luovutusta ja kiinnitystä koskevat rajoitukset sekä se,
että kiinteistöllä sijaitsevasta hautausmaasta
tai yksityisestä haudasta merkittäisiin tieto
lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin.
Lainsäädännön muutokset
ovat johtaneet siihen, että vainajan tuhkan sirottelu ja
muu käsittely on ollut vuoden 1995 alusta lukien sääntelemätöntä.
Tuolloin voimaan tulleessa uudessa terveydensuojelulainsäädännössä ei
enää edellytetty lääninhallituksen
lupaa tuhkan sijoittamiseen muualle kuin hautausmaalle. Uudistusta
valmistelleen komitean mukaan tietyt kunnioittavuutta ja arvokkuutta
turvaavat perusperiaatteet on syytä vahvistaa lain tasolla.
Esityksen mukaan tuhka olisi vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudattava
tai muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan.
Siihen asti tuhkan säilyttämisestä huolehtisi
krematorion ylläpitäjä. Ennen kuin tuhka luovutetaan
omaisille, heiltä tulee saada kirjallinen ilmoitus siitä,
minne tuhka sijoitetaan.
Esitykseen on otettu säännökset myös
eräiden hautapaikkaa koskevien kiistojen ratkaisemisesta
ja hautapaikan muuttamiseen tarvittavasta lupamenettelystä.
Arvoisa puhemies! Esitys hautaustoimilaiksi on valmisteltu yhdessä kaksi
viikkoa aiemmin eduskunnalle annetun uskonnonvapauslakiesityksen
kanssa. Esitys perustuu uskonnonvapauskomitean mietintöön
sekä siitä saatuihin lausuntoihin. Uskonnonvapauskomitea
oli hautaustoimilain osalta täysin yksimielinen.
Osmo Puhakka /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean tyydytyksellä sen,
että uusi hautaustoimilaki on esitetty ja että se
tulee käsittelyyn yhdessä uskonnonvapauslain kanssa.
Lähetekeskustelussa oleva hallituksen esitys lykkää hautaustoimen
ylläpidon sangen pitkälti evankelisluterilaisen
ja ortodoksisen kirkon vastuulle. Uuden mausteen tuo velvoite huolehtia siitä,
että halukkaille varataan riittävästi
tunnustuksettomia hauta-alueita. Kun tähän asti
olen hävennyt vanhaa tapaa, jolloin kirkosta eronneet haudattiin
jonnekin aidan viereen tai suorastaan hautausmaan uloimpaan nurkkaan
näkymättömiin, en voi ymmärtää nyt
esitettyä tunnustuksettomien hauta-alueiden varaamistakaan
syrjään muista. Minun moraaliini ei yksinkertaisesti mahdu
ajatus, että ihmiset erotellaan oman uskontonsa tai vakaumuksensa
perusteella vielä kuoleman jälkeenkin. Jos tähän
nyt kerta kaikkiaan on pakko ajautua, eikö silloin olisi
luontevampaa perustaa selkeästi kunnallinen hautausmaa
tai muuttaa nykyiset seurakuntien hautausmaat kunnallisiksi?
Toinen merkittävä uutuus on se, että hautaamisen
maksuperusteiden tulee esityksen mukaan olla samat siitä riippumatta,
ovatko vainajat seurakunnan jäseniä vai eivät.
Kun tänä päivänä sotiemme
veteraanit saavat lähes kaikissa seurakunnissa ilmaisen
hautapaikan, niin esitys romuttaa tämänkin käytännön.
Ei kai tämä voi olla esityksen tarkoitus?
Yhtä vaikea on ymmärtää,
miten seurakunnan jäsenten harteille lasketaan vastuu hautausmaiden
ylläpidosta, kun käyttöoikeus laajentuu
myöhemmin heidän ulkopuolelleen. Ryhtymättä ennustajaeukoksi
väitän kuitenkin, että ongelma kärjistyy
jopa hautapaikkojen vähäisyydeksi aivan erityisesti
niiden maalaisseurakuntien kohdalla, jotka ovat joko suurkaupunkien
välittömässä läheisyydessä tai
ovat perinteisiä muuttoalueita selkosilta pois. Kun samanaikaisesti
keskustellaan seurakuntien yhteisöverotuoton kompensoimisesta
kiinteäsummaisella avustuksella, niin epätietoisuus
tästä yhdistyneenä käsien sitomiseen
hautamaksujen suhteen koetaan keskeisesti paikallisseurakuntien
itsemääräämistä rajoittavana
ratkaisuna. Asian mittasuhteet paljastuvat yleisperusteluihin sisältyvästä tiedosta,
että vuonna 2000 hautaustoimen menot olivat 359 miljoonaa
markkaa ja tulot melkein 300 miljoonaa vähemmän
eli 69 miljoonaa markkaa.
Arvoisa puhemies! Kun paikallisseurakunta ylläpitää keräämillään
kirkollisveroilla tarvittavia sakraali- mutta myös muita
säilytystiloja, ei olisi kohtuutonta edellyttää esitystä hautaustoimimaksusta,
mikä olisi tuloutettu hautaamisten suhteessa seurakunnille.
Tällöin olisi otettu selkeä askel suuntaan,
missä yhteiskunta ottaa vastuun yleisestä hautaustoimesta.
Arvoisa puhemies! Esitykseen varattu aikaraja eli sata vuotta
hautausmaan lakkauttamiseksi on erittäin myönteinen
asia. Yhtä helppo on yhtyä esityksen tuhkaamista
koskeviin lakeihin. Niin tuhkauurnan luovuttamisesta kuin sen sijoituksesta
joko hautaan tai muuten pysyvään paikkaan polkee
perustellun looginen polku, mistä kiitos hallitukselle.
Se tuo myös kaivattua ryhtiä nykyiseen hyvinkin
mielikuvitukselliseen käytäntöön
tuhkan sirottelemisesta lähes jokamiehenoikeuksin
ties minne.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Puhakka otti mielestäni tärkeän
asian esille puhuessaan eri hautuumaiden merkityksestä.
Todellakin ajatus siitä, että on kirkkomaan vieressä aidan
toisella puolella ... Vanhastaan sinne oli haudattu erilaisista
syistä ne, joille ei katsottu haluttavan antaa kirkkomaan
siunausta. (Ed. Tiusanen: Molière!) Oma näkemykseni
on ehkä se, että juuri tästä syystä tämä toiminta
luontevimmin sopisi kunnille, koska olisi tärkeintä,
että hautuumaa olisi tällainen niin kuin kylän
tai paikkakunnan yhteinen. Toivonkin, että tätä vaihtoehtoa
edelleen harkittaisiin. Ymmärrän, että kunnille
ei haluta antaa uusia velvotteita rahapulan tähden, mutta
voisihan tätä suoritettavaa korvausta myös
antaa kirkoille.
Toinen asia, ihan pieni yksityiskohta, joka kiinnitti huomiotani
ja joka mielestäni on merkki ylisäätelystä,
on tämä rajaaminen, että tuhka pitää sirotella
yhteen paikkaan. Ymmärrän, että taustalla
on se, että tuhka nähdään analogiseksi ruumiin
kanssa, mutta ainakin itselläni on ollut ajatus juuri se,
että kun ruumis poltetaan, niin ikään
kuin tuhkasta tulee sielun symboli. Se ei enää ole
analoginen kuolleen ihmisen kanssa, vaan ikään
kuin on siirrytty siihen välitilaan, siihen matkaan jotakin
toista kohti. Silloin tuntuu mielestäni tarpeettomalta,
että lainsäätäjä ottaa kannan,
että tuhka pitäisi panna yhteen paikkaan, varsinkin
kun samanaikaisesti meillä on uskonnonvapauslaki, missä mahdollistetaan
kansalaiselle kuuluminen useampaan uskonnolliseen yhdyskuntaan,
jos nämä yhdyskunnat tämän itsessään
sallivat. Voisin hyvin kuvitella, että jos on tämän
kaltainen henkilö, joka kuuluu useampaan uskonnolliseen
yhdyskuntaan, niin hän voisi myös haluta tätä asiaa
ilmaista tuhkan sijoittamisen kautta.
Ed. Brax tulee ottamaan esille myöskin tärkeän
seikan, jos yleistä hautuumaata ylläpitää julkisoikeudellista
valtaa käyttävä seurakuntayhtymä.
Sanon jo tässä vaiheessa, että olen samaa mieltä ed.
Braxin kanssa, mutta en puhu siitä enempää.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Puutun lyhyesti tämän lain
15 §:n 3 momenttiin eli siihen kohtaan, että hautausmaa
voidaan lääninhallituksen luvalla lakkauttaa ennen
kuin sata vuotta on kulunut. Laki lähtee siitä,
että tähän päätökseen
tarvitaan erityisen painava syy. Perusteluissa ei kuitenkaan ole
kerrottu, mitkä nämä syyt mahtavat olla.
Haluan vain todeta sen, että aika vaikealta tuntuu ajatella,
että erityisen painava syy olisi vaikkapa tien rakentaminen hautausmaan
yli tai hautausmaan ottaminen käyttöön
puhtaasti asuntorakentamiseen. Olisi kiva kuulla ministeriltä,
mitkä tässä momentissa tarkoitetut syyt
mahtavat olla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 204 hautaustoimilaiksi on
mielestäni melko lailla onnistunut. Olen katsonut, että tässä on
aika paljon katsottu tämän päivän
todellista tilannetta ja katsottu myöskin tulevaisuuteen.
Kun näin sanon, niin tämä ei tietenkään
merkitse sitä, etteikö täällä ole
sitten tiettyjä ongelmakohtia, jotka ovat selvitettävissä olevia
asioita.
Tällä hetkellähän käytäntö on
se, että sinne kotiseurakunnan hautausmaahan käytännössä lähes
kaikki haudataan, ja käytäntö toimii.
Ongelmia ei nykyisessä järjestelmässä ole.
Jos niitä jossakin on, niin ne saattavat olla sitten puolin
tai toisin ihmissuhteissa, ja se on valitettavaa. Tässä hyvin
pitkälti vahvistetaan nykyinen tilanne, jossa hautausmaista
seurakunnat, jotka historiassa vuosisatoja ovat vastanneet koko
yhteiskunnan tehtävistä, sitten vastaavat hautausmaan
hoidosta, ylläpidosta, kaikkinensa. Tämä on
pitkän historiallisen tradition tulos, ja mielestäni
näin tulee jatkuakin.
Sitä, että kaupungit, kunnat, velvoitettaisiin hautausmaitten
pitämiseen, en näe mielekkäänä. Kaupunginvaltuuston
puheenjohtajana sanon hyvin torjuvan kannan tälle näkemykselle.
Kaupungeilla ja kunnilla on ihan tarpeeksi tehtäviä muutoinkin.
Tämä tehtävä hoituu seurakuntien
kautta.
Tässä tietysti sitten tulee ongelma, kun sanotaan,
että kaikkien pitää saada hautapaikka
samalla hinnalla. Ongelma on varmasti selvitettävissä oleva.
Uskon, ettei tämä ole semmoinen, etteikö tätä voida
selvittää. Jos kirkon yhteisövero katsotaan
tästä kompensaatioksi, niin silloin asia voidaan
perustellusti katsoa näin ja kirkon yhteisöverokäytäntö myös
tulee silloin säilyttää. Näen,
että silloin kun yhteisövero seurakunnille tulee
nykyisen käytännön, nykyisen lainsäädännön,
mukaan, silloin se tulee tietyllä tapaa pysyväisen
luontoisena. Sitä ei tarvitse valtion talousarviossa joka
kerran erikseen käydä sinne myöntämään,
vaan se tulee sen mukaan kuin kunnatkin saavat yhteisöveroa.
Jos yhteiskunnassa talous toimii hyvin, niin veroa tulee, jos
taloudessa on ongelmia, niin veroa tulee vähemmän.
Mutta nyt kun katsotaan hyvin pitkässä tarkastelussa,
niin veroa tulee ja silloin tietysti voidaan näin ajatella.
Saattaa tietysti olla niin, että jossakin päin
on ongelmaa sikäli enempi, että voi olla, että kirkkoon
kuulumattomia on enemmän, ja onkin näin. Mutta
jos katsotaan, että tästä kompensaatio
tulee tuossa verotuksessa, niin se on silloin vahva, kiistaton peruste
säilyttää kirkon yhteisövero
vähintään nykyisen käytännön
mukaisesti. Mielestäni käytäntö toimii
silloin hienosti.
Ed. Puhakka kiinnitti tähän seikkaan huomiota,
mikä liittyy tunnustuksettomien hautausmaa-alueeseen. Jos
asia on niin, että jotkut nimenomaan itse haluavat sitä,
silloin tietysti tällaiset voidaan ajatella perustellusti.
Mutta on myöskin se historiallinen käytäntö,
että helposti, kuten on aikaisemmin ollut, ajateltaisiin,
että se olisi jokin vähempiarvoinen alue, suonlaita
hautausmaassa tai jokin muu vastaava. Tällaisesta käytännöstähän
ei tällä lailla suinkaan ole kyse, eikä tämä saisi
tämän kaltaiseen johtaa.
Täällä on tuotu esille se, että tässä seurakunnat
ja seurakuntayhtymät voivat myöskin yhdessä tätä asiaa
vähän niin kuin keskittää. Nyt
on kysymys yksilön oikeudesta saada omaa aluetta, ei siitä,
että seurakunta olisi sijoittamassa jotakin sivuun. Silloin
minä en ymmärrä, että sille
mitään estettä pitäisi olla,
jos joku haluaa tulla haudatuksi erilliselle alueelle. Hänellä olkoon
siihen täysi oikeus, ja hoidettakoon ilman muuta nämä alueet
kaiken sen arvokkuuden, pieteetin, kunnioituksen mukaan, mikä kaikilla
hautausmailla tulee olla. Minä ymmärrän,
että lainsäädännöllä on haluttu
pyrkiä tähän.
Koen, että tämä lakiehdotus aika
tavalla säilyttää yhtenäisen
arvokkaan käytännön meidän maassamme.
Se, että seurakunnat tosiasiassa kirkollisveron kautta
tällä hetkellä osallistuvat hautausmaitten
ylläpitoon, on tosiasia. Viittasin juuri tuohon ongelmaan,
että kaikkien pitäisi saada hautapaikka ilmaiseksi,
kun kaikki seurakuntalaisetkaan eivät sitä saa
ilmaiseksi. Epäkohta, johon olen kirkon puolella aikoinaan
rovastikunta-aloitteessa kiinnittänyt huomiota, on se,
että eri seurakuntienkin välillä on hautaushinnoissa
paljon eroa, hautapaikassa nimenomaan, ja usein se muuttoliikkeen
vuoksi on kohtuutonta. Voi olla, että ihminen on vuosikymmenien
elämäntyön tehnyt jollakin paikkakunnalla,
maksanut sinne kirkollisveronsa ja vanhana muuttanut lastensa tykö vaikkapa
kaupunkiin ja kirkonkirjat ovat menneet siinä samalla kaupunkiin.
Kun sitten hänet siunattaisiin vaikka puolisonsa viereen
vuosikymmenten kotiseurakunnassa, seurakunnat katsovat hänet
ulkopaikkakuntalaiseksi ja ottavat jopa moninkertaisia hautapaikkamaksuja.
Tämä on valitettava ja yleinen käytäntö tällä hetkellä.
Mutta minusta hyvällä tahdolla, jos sitä olisi, tuokin
olisi ollut hoidettavissa, mutta sitä ei ole ollut riittävästi.
On sanottu, että tämä johtaa sellaisiin
ongelmiin, että jonkin suuren kaupungin vieressä on
pienen maaseurakunnan hautausmaa ja sinne se suuri seurakunta haluaisi
haudata omansa pienen seurakunnan laskuun. Näitä tällaisia
epäkohtia on. Minä toivon, että tällaiset
ongelmakohdat aidosti valiokuntakäsittelyssä selvitettäisiin,
mutta pidän oikeana tämän lain periaatetta,
jossa evankelisluterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle ja niiden
seurakunnille on tämä tärkeä tehtävä uskottu,
jonka ne ovat vuosisatoja hoitaneet. Tämä on hyvä lakiehdotus,
ja vanha perinne jatkuu.
Sitten se, että hautausmaitten pysyvyyttä on haluttu
turvata vähintäänkin sataan vuoteen,
on hyvä. Käytännössä minä uskon,
että jos kunnioitus menneitä sukupolvia kohtaan
jatkuu, tuo sata vuotta jää lyhyeksi ajaksi, hautausmaitten
rauhaa halutaan kunnioittaa varmasti pitemmältikin.
Arvoisa herra puhemies! Katson, että tämä antaa
hyvän pohjan valiokuntakäsittelylle, ja niihin ongelmallisiin
kohtiin, joita on, toivon mukaan löydetään
käytännössä toimivat ratkaisut.
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Kun on kysymys siitä, että sama
maksu tulisi kaikille hautasijoista ja niistä toimenpiteistä,
jotka siihen kuuluvat, myöskin hautaustoimenpiteistä,
niin se suoritushan tulee niin, että yhteisöveron
pitäisi nimenomaan kattaa juuri tämä puoli
näistä kustannuksista. Se kattaa muitakin seurakunnan hautaustoimeen
liittyviä asioita. Nythän meillä on juuri
keskustelu meneillään, että tämän
yhteisöveron asema nimenomaan saataisiin vakavammalle pohjalle
elikkä valtionapujärjestelmän piiriin.
Siinä on työryhmä, joka kuuntelee juuri
lausuntoja, ja sen jälkeen siitä pyritään
saamaan vakiintunut maksujärjestelmä myöskin
seurakunnille. Siihen velvollisuuteen sitten kuuluisi myöskin
hautojen hoitaminen ja myös se, että on sama maksu.
Sitten vielä näistä tunnustuksettomista
hautausmaista tai erillisistä osioista seurakunnan hautausmaalla:
Itse kyllä kunnioitan sitä taustaryhmää,
joka on tämän komiteamietintönä tehnyt, että näin
järjestettäisiin tunnustuksettomien hautausmaiden
sijainti. Nehän voivat olla myöskin ulkopuolella
varsinaisen hautausmaan, jos näin katsotaan. Se on myöskin
yksilökysymys, niin kuin täällä ed.
Oinonen toi esille.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Puhakka sanoi jotakuinkin kaiken sen,
mitä olin ajatellut sanoa erillisistä hautausmaista,
ja ed. Krohn vielä jatkoi ansiokkaasti asiasta. Ed. Krohn
puhui jo kylän ajatuksesta, joka mielestäni on
aika oleellinen tässä maailmassa, jossa yhteisöt
ovat katoamassa muutenkin. Itse ajattelen myös niin, että jos
me rupeamme vielä sillä viimeisellä matkalla
leposijan maalliselta osalta jakamaan ihmisiä eri kasteihin,
se saattaa jopa rikkoa perheiden traditiot ja sukujen tutut hautausmaapaikat.
Sen takia mielestäni pitää kunnioittaa
myös sitä mahdollisuutta, että perhe
ja suku on haudattu samalle paikalle, jos niin halutaan, vaikka
heillä olisi ollut erilaisia uskonnollisia vakaumuksia.
Sitten ajattelin puhua siitä, mistä puhuin
jo aikaisemmin uskonnonvapauslainkin yhteydessä, nimittäin
siitä, että kyseessä on, hoitivat sen
sitten tämän lain mukaisesti kirkko, seurakunnat,
ja mahdollisesti sitten toiset yhteisöt tai kunta, mikä saattaisi
olla hyvinkin perusteltua, joka tapauksessa julkinen tehtävä.
Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen tradition ja tulkinnan näkökulmasta
julkisia tehtäviä ei saa antaa yhteisöille
tai tahoille, jotka eivät kunnioita Suomen perustuslain
perusperiaatteita ja ihmisoikeussopimuksia. Silloin tullaan muun
muassa vaikeaan kysymykseen miesten ja naisten välisen
tasa-arvon kunnioittamisesta sekä erilaisten vähemmistöjen, myös
seksuaalisten vähemmistöjen, oikeuksien kunnioittamisesta.
Jos me annamme luterilaiselle kirkolle, niin kuin tässä esitetään,
tai toiselle kansankirkollemme, selviä julkisia tehtäviä,
niin silloin meillä on myös oikeus ja velvollisuus
vaatia noudattamaan ihmisoikeussopimusta ja perustuslain tulkintaa.
Huomattavasti mielestäni vakavampi ongelma on täällä aikaisemmissa
puheenvuoroissa muun muassa ed. Oinoselta esiin tullut ajatus siitä,
minkä takia olisi syytä jakaa eri hautausmaille.
Ajatus siitä esimerkiksi, että viimeinen leposija
päätyisi semmoisen seurakunnan hautausmaalle,
missä kirkkoherra tai jopa laajempi osa yhteisöä on
avoimesti naisvihamielisiä, on hyvin loukkaava ja mielestäni
kestämätön ajatus. Sama koskee myös
seksuaalisia vähemmistöjä, rotuja ja
myös erilaisia muita kulttuurieroavuuksia.
Tältä osinkin meidän on mielestäni
pakko katsoa totuutta silmiin ja vaatia niiltä uskonnollisilta
yhteisöiltä enemmän kuin muilta, jotka
haluavat ja aikovat kunniakkaasti hoitaa julkisia tehtäviä.
Mutta jälleen kerran: Se ratkaisu, että kunta hoitaisi
tämän asian, hoitaisi myös tämän
ongelman.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt en aivan ymmärtänyt,
mitä ed. Brax mahtoi tarkoittaa. Kirkkoherralla on varmasti
mielipiteensä, eikä niihin tarvitse seurakuntalaisen
eikä asiakkaan yhtyä. Samoin kunnanjohtajalla
on mielipiteensä, valtuustojen puheenjohtajilla ja valtuutetuilla,
hallituksilla, neuvostoilla. Ei niihin mielipiteisiin tarvitse yhtyä.
Näen, että julkinen yhteisö hoitaessaan tehtävää,
seurakunta tai kunta, on näistä mielipiteistä riippumaton.
Julkinen yhteisö on sinällänsä se
juridinen henkilö, joka antaa ne palvelut ja suojat, joista
on kyse.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunnan tulkinta on
kyllä hyvin yksiselitteinen. Voimme erikseen vielä käydä sen
läpi, ettei tätä keskusteluaikaa siinä mene.
Mutta on päivänselvää, että jos
yhteisön johtaja paikkakunnalla avoimen vihamielisesti
suhtautuu naisten ihmisoikeuksiin ja muun muassa oikeuteen toimia
pappina, kyseessä on vakava ongelma. Semmoisille yhteisöille
ei kuulu antaa julkisia tehtäviä. Olkoonkin, että ihmisoikeustulkinnat
sallivat sen, että pappiskäsitys saa olla esimerkiksi
sukupuolia syrjivä, mutta silloin semmoisille yhteisöille
ei saa antaa julkisia tehtäviä.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että olemme
saaneet hautaustoimilain eduskuntaan käsiteltäväksi
rinta rinnan uskonnonvapauslain kanssa. Hautaustoimilakia on valmisteltu
periaatteessa rinnan uskonnonvapauslain kanssa.
Täällä salissa on tullut näkemyksiä 3 §:stä,
kenelle tulisi asettaa velvollisuus ylläpitää yleisiä hautausmaita.
Itse kyllä olen hallituksen esityksen kanssa samaa mieltä,
että on varsin luonnollista, että evankelisluterilaiselle
kirkolle tämä velvoite annetaan. Meillähän
kumminkin tällä hetkellä vielä yli
80 prosenttia Suomen kansalaisista kuuluu evankelisluterilaiseen
kirkkoon ja näin ollen tulee todennäköisesti
tälläkin hetkellä haudatuksi näiden
seurakuntien ylläpitämille hautausmaille.
On hyvä asia, että vihdoin ja viimein ikään kuin
asetetaan velvoite jollekin taholle huolehtia kaikkien Suomen kansalaisten
hautaamisesta. Itse en näe tässä saman
tyyppisiä ongelmia kuin esimerkiksi ed. Brax. Tietyllä tavalla,
jos lähdettäisiin siitä perusajattelusta,
että tämä velvoite annettaisiin kunnille,
se kyllä käynnistäisi aikamoisen turhan
byrokratian ja toisi lisää velvoitteita, kun se
tällä hetkellä voidaan kohtuullisen pienin
lisätoimenpitein hoitaa evankelisluterilaisessa kirkossa.
Mielestäni on myös aika luonnollista, kun meillä on
hautausmaa, joka on ainakin evankelisluterilaisessa kirkossa siunattu,
ja hautaamiseen kuuluu tiettyjä uskonnon harjoittamiseen
liittyviä rituaaleja, että tunnustukseton hauta-alue
on selvästi erotettu hautausalueella silloin, kun se on tämän
siunatun hautausmaan yhteydessä. On aivan selvää,
että sellaiset, jotka eivät kuulu evankelisluterilaiseen
kirkkoon, eivät välttämättä edes
halua tulla haudatuksi siunattuun maahan, koska heidän
ajattelumaailmaansa ei välttämättä tämä asia
kuulu. En näe sitä mitenkään
segregoivana tai erotteluna, vaan on ihan luonnollista, että meillä on
tunnustukseton ja tunnustuksellinen hautausmaa erotettu selvästi
toisistaan. Tietysti silloin voidaan käydä keskustelua,
jos evankelisluterilainen seurakunta sijoittaa tämän
tunnustuksettoman hauta-alueen kovinkin kauas omasta hautausmaastaan
tai hankalaan paikkaan kansalaisten näkökulmasta.
Tämän lain yhteydessä ei valitettavasti
vielä ole tullut minkäänlaisia hallituksen
näkemyksiä julkisuuteen yhteisöverokysymyksestä,
joka oleellisesti liittyy mielestäni tähän
lainsäädäntöön. Tässähän
selvästi nyt annetaan tietty velvoite evankelisluterilaiselle
kirkolle. Lähtökohta kai on, että tästä velvoitteesta
suoritetaan korvausta. Näin ollen voidaan vaatia, että maksuperusteet
ovat kaikille samat, olipa sitten kirkon jäsen tai ei.
Tässähän ajatuksena on ollut, kuten ministeri
Dromberg totesi, että valtion budjettiin tulisi selvä korvaus
muun muassa hautaustoimesta. Kirkoillahan on muitakin tärkeitä tehtäviä,
joista yhteiskunta voisi aivan hyvin korvausta suorittaa.
Tässä hallituksen esityksessä kohtuullisen
ylimalkaisesti vain todetaan, että valtio ei suoranaisesti
osallistu hautausmenojen rahoitukseen vaan kysymys on juuri yhteisöveron
tuoton jakamisesta. Tänäänkin on tässä salissa
keskusteltu yhteisöveron tuotosta ja siihen liittyvistä epävarmuustekijöistä,
ja vaikka ed. Oinonen näkikin yhteisöveron tuoton
jakamisen pitkällä aikavälillä tasapainottavana
asiana juuri hautaustoimesta korvauksena, voisi katsoa, että kuitenkin
tietty indeksiin sidottu korvaus valtion budjetissa olisi periaatteeltaan
kestävämmällä pohjalla kuin
yhteisöveron tuotto.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että korkeimmillaan
yhteisöveron tuotto kirkoille on ollut 134 miljoonaa euroa,
alimmillaan 33,5 miljoonaa euroa, ja muistaakseni vuodelle 2002 on
arvioitu sen olevan noin 500 miljoonaa markkaa elikkä alle
100 miljoonaa euroa. Kovin on heitteleväinen tämä yhteisöveron
tuotto seurakuntien budjetoinnin näkökulmasta,
ja jos ajattelee, mistä tätä tuottoa
tulevaisuudessa sitten maksetaan: hautaustoimesta, joka ei varmastikaan poukkoile
samalla tavalla kuin suhdanteet ja yhteisöveron tuotto,
olisi järkevämpää löytää se
laskentaperuste, jolla sitten tästä hautaustoimesta korvaus
maksetaan. Ymmärrän toki sen, että asia on
vaikea ja tietyllä tavalla suurta tuskaa varmasti aiheuttaa
löytää se taso, jolla se sitten valtion budjettiin
kirjattaisiin. Ennen kaikkea tärkeä varmasti on
juuri indeksisidonnaisuus. Kun löydetään
keskiarvo joko kymmeneltä viime vuodelta tai sitten pienemmältä aikajaksolta
ja se valtion budjettiin sidotaan, uskoisin, että se on
kumminkin vakaampi rahoitusmuoto evankelisluterilaiselle kirkolle
ja ortodoksiselle kirkolle kuin suhdanteisiin sidottu yhteisöveron
tuotto.
Osmo Puhakka /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Lindén otti esille, että hautausmaa
on siunattu, niin itse olen koko ajan ymmärtänyt,
että siunatusta hautausmaasta erotetaan tietty uskonnoton
tai tunnustukseton alue. Minun logiikkani ei ymmärrä,
miten siunattu maa voitaisiin muuttaa siunaamattomaksi. Minä puhun
koko ajan siitä, että siunattuun maahan ilman
mitään erillistä aluetta siunataan ja haudataan
myös tunnustuksettomat.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla on kyllä erilainen käsitys
siitä, että siunattuun maahan siunataan kirkkoon
kuuluvat ja kirkon velvollisuus on osoittaa joko tämän
hautausmaan vierestä tai sitten jostakin muualta se hauta-alue,
johon sitten haudataan ne, jotka eivät kuulu kirkkoon,
elikkä se on juuri se tunnustukseton hautuualue. Periaatteessa
tästä periaatteesta pidetään
kiinni, että siunattuun maahan siunataan kirkon jäsenet
ja sen ulkopuolelle sitten sellaiset, jotka eivät kuulu
kirkkoon. Jos olen väärässä,
toivoisin, että ministeri korjaa.
Osmo Puhakka /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ainakin itse olen kolmekymmentä vuotta
siunannut kirkkomaahan myös kirkkoon kuulumattomia.
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Nyt minun täytyy henkilökohtaisesti
sanoa, että minun täytyy kyllä tämä asia
tarkastaa. Minä en tiedä ihan tarkalleen, kuinka
se on. Tilanne on se, että sinne ei kuitenkaan tuoda ristejä jnp.,
joten se on sillä lailla tunnustukseton alue. Kallistuisin kyllä tuolle
kannalle, minkä ed. Lindén toi esille, mutta en
ole ihan varma tästä asiasta.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni hyvä perustelu
on se, mikä esityksen ensimmäiselle lehdelle on
kirjattu: "Hautaustoimessa perittävien maksujen perusteiden
tulisi yleisillä hautausmailla olla samat kaikille, joilla on
oikeus tulla haudatuksi sinne, riippumatta seurakunnan jäsenyydestä."
Minusta ed. Puhakan mielipide tuntuu ihan järkevältä,
ja näin itsekin olen ajatellut, että jos hautausmaa
siunataan siihen tehtävään, mihin siunaus
on tapahtunut, on aika vaikeaa ajatella, missä menee sitten
raja. Kyllä se varmasti näin on ja toivottavasti
se on näin, muuten tuntuu aika pahalta. Tietysti koko hautausmaa,
on sitten kirkkoon kuulunut tai kuulumaton, on pyhä alue
ja sitä ei saa häväistä ja siellä tulee
noudattaa määrättyjä rikoslain
säännöksiä taikka muitakin hyviä tapoja,
ja hautausmaa on mielestäni silloin kokonaisuus.
Ed. Irina Krohn esitti, että hautausmaa voisi olla
kunnankin toimenkuvaan kuuluva, ja kyllä se minusta tuntuu
aika pahalta, enkä todella kannata sitä.
Yhteisöveron tuotosta: Aika monet vanhat ihmiset ovat
peloissaan siitä, että hautojen hoitaminen tulee
aika kalliiksi, ja monet ovat nousseet vähän niin
kuin barrikadeillekin siinä, että kun kuitenkin
kirkollisveroa maksetaan, kirkot perivät hautojen hoidosta
aikamoisia rahoja. On varmasti ihan selvää, että kun
yhteisöveron tuottoa ruvetaan miettimään
ja sitä, millä tavalla kirkot sitten saavat valtion
budjetissa uudelleen takaisin tätä rahoitusta,
siinä yhteydessä olisi jotenkin järkevää myöskin
sitoa se asia, että tämmöiset ylikalliit
hautojen hoidot ja alueiden hoidot eivät olisi mahdollisia.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys hautaustoimilaiksi on ihan
hyvä. Esittelyssä kuulimme näitä asioita,
joita ministeri otti siellä esille.
Nyt kysymys tästä, onko tämä tehtävä evankelisluterilaisen
seurakunnan tai ortodoksiseurakunnan vai kunnan: Itse en voi nähdä tätä tehtävää sellaisena,
että tämä olisi kunnan tehtävä, vaan
meidän evankelisluterilainen ja ortodoksinen kirkkomme
ovat vastaavalla tavalla virallisia organisaatioita, jotka toteuttavat
julkista tehtävää. Silloin ymmärrän,
että näillä on selkeä tehtäväjako.
Mitä tulee korvaukseen hautausmaan hoidosta, minusta on
erittäin loogista, että budjettiin tulee selkeä kannanotto
siitä, miten seurakunnille korvataan tästä tehtävästä,
ylläpidosta, hoidosta ja mitä siellä on.
Tapahtuuko se sitten niin, että on indeksiin sidottu korvausmääräraha, vai
hoidetaanko tämä yhteisöveron tuotosta,
tietysti on selvitettävä asiantuntijakuulemisessa.
Ymmärrän, että hautausmaa on siunattu
silloin, kun se on, niin kuin ed. Puhakalta kuulimme. Jos on näin,
että tunnustukseton ei halua tulla sijoitetuksi siunatulle
hautuumaalle, silloin on mahdollisuus tietysti muihin hautausmaihin.
Lähinnähän on kysymys molemminpuolisesta
kunnioituksesta, että niillä, jotka eivät
halua tulla siunattuun maahan, on myöskin mahdollisuus saada
hautapaikka. Tässä on tasavertaisesta käytännöstä kuitenkin
kysymys.
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Tunnustuksettomasta hautausmaasta ja sen vihkimisestä:
Kyllähän laissa sivulla 13 sanotaan: "Jos alue
perustettaisiin uudelle hautausmaa-alueelle, aluetta ei tulisi vihkiä kristillisesti."
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Minun puheenvuoroni koskee vain sitä yksityiskohtaa,
mikä hautaustoimilaissa liittyy siihen, millä tavalla
valtion tulisi osallistua kirkon yhteiskunnallisten tehtävien
rahoitukseen ja niiden kompensointiin. Hautausmaiden ylläpitäminen
on siitä varmasti yksi osanen. Tietysti on muitakin tehtäviä.
Voidaan ajatella historiallisten rakennusten ylläpitämistä,
miksei myös diakonia- ja sosiaalityötä jossain
määrin. Minusta on hyvä asia se — olen
tästä eri mieltä kuin ed. Lindén — että tämä lakiesitys
ei ole kytketty kirkon yhteisövero-osuuden poistamiseen
vaan tämä mahdollistaa sen, että seurakuntien
yhteisövero-osuus nähdään jatkossa
korvauksena yhteiskunnallisista tehtävistä, joista
hautausmaiden ylläpito on yksi. Silloin kun uskonnonvapauslainsäädäntöä kokonaisuutena
valmisteltiin, uskonnonvapauskomiteahan lähti siitä,
että nimenomaan näin voitaisiin jatkossakin tehdä. Hallitus
on itse omassa piirissään lähtenyt pohtimaan
kirkon siirtämistä valtionavustuksen piiriin veronsaajan
asemasta, jossa se tällä hetkellä on.
Muutaman periaatteellisemmankin näkökohdan
tästä asiasta haluaisin sanoa hallintovaliokunnalle
evästykseksi, jos se tätä asiaa tässä yhteydessä pohtii,
että veronsaajahan on oikeudellisesti aivan erilaisessa
asemassa kuin avustuksen saaja suhteessa valtioon. Se on laadullisesti
ihan eri asia. Minusta tätä asiaa pitäisi
lähestyä myös siitä näkökulmasta,
ei vain teknisenä rahoituskysymyksenä.
Itse ajattelisin näin, että kirkon, seurakuntien, suhteessa
valtioon pitäisi olla kuitenkin aika itsenäisiä ja
riippumattomia omassa toiminnassaan. Näkisin näin,
että veronsaajan asema, jossa saa suoraan tilityksenä veron,
mahdollistaa riippumattoman, itsenäisemmän aseman
kuin jos on valtionavustuksen saaja. Sen takia en ole ollenkaan
innostunut yhteisövero-osuuden poistamisesta ja avustukseen
siirtymisestä vaan haluaisin, että rahoitusta
edelleenkin kehitettäisiin entiseltä pohjalta.
Sitä paitsi yhteisövero-osuuden tilittäminen
seurakunnille kompensaationa näistä tehtävistä on
menettelytapana helppo ja vaatii vähän hallinnointia.
Kaikki nämä uudet menettelyt vaatisivat ihan omat
byrokratiansa ja systeeminsä.
Aina on se riski, että jos kirkon ja seurakuntien asioita
tuodaan erilliseen valtionavustuslainsäädäntöön
budjettiin, ne tulevat tietyllä tavalla poliittisen keskustelun
piiriin eduskunnassa. Itse pitäisin yhteisövero-osuutta
kirkon itsenäisyyttä ja riippumattomuutta turvaavana
menettelytapana hoitaa tärkeiden yhteiskunnallisten tehtävien rahoitus.
Hyvin paljon on käyty keskustelua siitä, että yhteisöveron
tuotto on epävakaa. Jonkin verran tässä käytetään
kyllä epätarkoituksenmukaisia laskentoja. Jos
otetaan verotuottoja vuosilta 92 ja 93, niin totta kai saadaan erittäin
alhaisia lukuja, kun oltiin laman pohjalla eikä uusi yhteisöverojärjestelmä ollut
edes käytössä. Jos katsotaan tätä viiden
viime vuoden tähtäimellä, ei tätä heittelyä niin
valtavan paljon kuitenkaan ole. Vakauden ohella on otettava toiseen
vaakakuppiin rahoituksen taso, koska kaikissa arvioissa, joita olen
hallituksen valmisteluasiakirjoissa toimikunnissa nähnyt
siitä, minkä tasoinen määräraha
seurakunnille ja kirkolle tilitettäisiin, taso olisi huomattavasti
alempi kuin se taso, mikä on viime vuosina yhteisöveron
myötä seurakunnille näistä tehtävistä tullut.
Arvoisa puhemies! Totta kai tässä yhteisöverossa
on semmoinen ongelma seurakuntien kannalta, niin kuin kuntienkin
kannalta, että se jakaantuu aika epätasaisesti.
Mutta kirkon sisällähän näyttää olevan
hyvin vahva tahto siitä, että sisäisesti
pystytään tasaamaan seurakuntien välisiä eroja,
eli Helsingin seurakunnat ovat ihan suosiolla olleet valmiita luopumaan
osasta yhteisöverotuottoa ja siirtämään
sitä köyhemmille seurakunnille. Minusta tämä olisi
ihan hyvä malli jatkossakin tältä pohjalta
kehittää tasausta.
Myöskin katson näin, että kun kunnat
ja seurakunnat tähän asti ovat kulkeneet tässä asiassa
rinta rinnan, niin näin tulisi olla jatkossakin eikä tätä tilannetta
tulisi eriyttää ilman laajempaa kokonaisvaltaista
arviointia.
Jonkin verran seurakuntien yhteisövero-osuuskeskustelussa
on ollut myös sellaisia perusteluja, jotka ovat liittyneet
siihen, että myös kirkkoon kuulumattomien yritysten
maksamista yhteisöveroista kiertyy rahoitusta seurakunnille. Tätä ongelmaahan
valtionavustukseen siirtyminen ei mitenkään poista.
Tässä on se peruskysymys ratkaistava ensin, halutaanko
toimia niin, että valtio tukee evankelisluterilaisten seurakuntien
yhteiskunnallisia tehtäviä vai eikö tue,
ja sitten katsottava toimivin malli, koska eihän kenenkään
yrityksen yhteisövero laske siitä, jos seurakuntien
osuus tästä poistetaan, sehän pysyy samana.
Ne samat rahat tulevat vain valtion budjettiin ja jaetaan sieltä pikkuisen
toisen kanavan kautta seurakunnille. Mielestäni se ei tätä periaatteellista
ongelmaa, jos se jollekin on periaatteellinen ohjelma, muuta, vaan
kierrättää ne rahat toisella tavalla.
Arvoisa puhemies! Niillä perusteilla, jotka aluksi
sanoin kirkon ja seurakuntien riippumattomasta asemasta, olisi hyvä,
jos hallintovaliokunta ottaisi kantaa ja käsittelisi omalta
suunnaltaan myös tätä asiaa, millä tavalla
rahoitus tulevaisuudessa järjestetään.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on selvästikin hyvin erilaiset
näkemykset ed. Aulan kanssa tästä asiasta.
Mutta haluaisin sen verran lyhyesti todeta, kun sain sellaisen käsityksen
hänen puheenvuorostaan, että yhteisöveron
tuotto ei olisi samalla tavalla poliittisen päätöksenteon
kohteena kuin valtion budjetissa oleva valtionavustus. Näinhän ei
missään tapauksessa ole. Itse asiassa voi sanoa,
että kun vuosittain päätetään
yhteisöveron tuoton jakosuhteista, paljonko siitä saa
valtio, kunta ja kirkko, niin tässä keskustelussa
kyllä kirkko on jäänyt aina lapsipuolen
asemaan. Suurta julkisuutta on herättänyt keskustelu
kuntien ja valtion välisestä suhteesta, ja siinä yhteydessä monesti
on kirkolta napsaistu pieni osuus pois, ja se ei ole laisinkaan
samanlaista julkisuutta saanut osakseen. Itse näen kyllä,
että selvästi valtion budjetissa (Puhemies koputtaa)
oleva euromääräinen tuki on vakaampi
kuin yhteisöveron tuotto.
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei se välttämättä ole sen
vakaampi. Totta kai niitä molempia voidaan poliittisilla
päätöksillä muuttaa, sehän
on ihan selvä asia. Mutta jos siirrytään
valtionavustukseen, silloin eduskunnan täytyy säätää sitä koskeva
lainsäädäntö, päättää,
millä tavalla ne seurakunnille jyvitetään
jnp., ja siinä mennään aina koko ajan
tavallaan poliittisemmalle alueelle. Yhteisövero on sillä tavalla
hyvin selkeä, joustava, että sitä ei
tarvitse alkaa jyvittää erikseen eri tehtävien
suhteen, miten se seurakunnille jaetaan. Sillä on omat
jakoperusteensa, ja sillä tavalla se tavallaan on etäisempi,
vähemmän poliittinen kuin tämmöinen
avustusjärjestelmä, jota tässä ollaan
luomassa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin eilen kotosalla, kun oli valtuuston
kokous, ja huomasin, että poikani oli sijoittanut Raamatun
väärään hyllyyn, ja laitoin
sen paikalleen. Pojan piti koulua varten ottaa kantaa Vuorisaarnaan
ja sen tekstiin ja hän oli sitten laittanut ajatuksissaan
Raamatun väärään hyllyyn, ja
halusin sen laittaa paikalleen, että se löytyy
sitten, kun seuraavan kerran sitä tarvitaan. Jäin
sitä sitten plaraamaan, ja jotenkin silmiini pisti Saarnaajan teksti
"Turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta!" Ehkä tämä meidänkin
vääntömme täällä sitä loppujen
lopuksi on.
On kaunista, että voi saada haluamansa lopullisen leposijan.
Keskustelua kuunnellessani jäin miettimään
juuri tätä kohtaa. Esimerkiksi mieheni tädin
hauta on kotitilan huvilan rinteessä ja sillä paikalla
myöhemmin on kesäänsä viettänyt muun
muassa Anja Snellman. Tämä huvila, lähellä entistä Marlebäckin
kartanoa, on ollut Anja Snellmanin luomistyön tukikohta
ainakin yhden kesän ajan. On siis hyvä, että ihminen
saa leposijansa sinne, mihin haluaa. Henkilön vakaumusta pitää kunnioittaa,
ja pitää saada tulla haudatuksi mihin haluaa.
Pohdiskelen sitä, miksi on kohdistettava erillinen
alue — 5 §, mistä ed. Puhakka puhui.
Koska olen seurakunnan luottamustoimissa mukana, jäin miettimään,
kuinka paljon tästä aiheutuu kustannuksia seurakunnille.
Välttämättähän paikkoja
ei tällä hetkellä ole hyvin käytössä,
tai ne tulevat kohtuuttoman kauas ja syrjään,
mutta uskon, että asia järjestyy.
En missään nimessä halua olla vastustamassa tätä hallituksen
esitystä, mutta kieltämättä pohdiskelua
tämä herättää. Uskonnonvapaus
on päivänselvästi hyvä asia.
Asiat ovat hoituneet tähän saakka hyvin, miksi
sitä pitäisi nyt muuttaa. Ehkä on niin,
että ajat muuttuvat ja meidän on sopeuduttava
näihin muutoksiin. Kuitenkin myös seurakunnan
luottamusmiehenä olen törmännyt siihen
seikkaan, että jo nyt seurakunnilla on monestakin syystä vaikeuksia
ainakin ajoittain ylläpitää ja hoitaa
hyvin hautoja. En tarkoita sitä, että ne haudat
ja haudan ympäristöt olisivat huonosti hoidettuja,
vaan sitä, että ihmisillä on kovat vaatimukset
ja odotukset siitä, kuinka hautojen tulee olla hoidettuja.
Tämä aiheuttaa paineita seurakunnille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nurmi käytti erinomaisen
hyvän keskustelua ja ajatuksia herättävän
puheenvuoron ja siteerasi valtiomies, kuningas Salomoa tuolla lauseella:
"Turhuuksien turhuus, kaikki on turhuutta!" Näinhän
se on, kun asia loppuun saakka ajatellaan. Itse asiassa tämänkin
lain kohdalla on paljon sellaista, mikä juuri tämän
valtiomies Salomon ajattomaan viisauteen mahtuu.
Mutta jos näitä asioita nyt käydään
järkevästi ja toiminnallisesti ajattelemaan, niin
minä uskon, silloin niitä voidaan tarkastella.
Lähtökohtahan on se, että tänä päivänä kaikki
toimii hyvin. Tosiasiassa mitään asiallista tarvetta
muutoksiin ei ole. Kirkkoon kuulumattomat saavat hautapaikat. Mitään
ongelmia ei ole. Koska kirkollisverossa seurakuntien jäsenet
ovat maksaneet käytännössä siitä,
että seurakunnat ylläpitävät
hautausmaita, on perusteltua, että he saavat myöskin tietyllä tapaa
halvemmalla, ja vastaavasti ne, jotka eivät ole kirkollisveroa
maksaneet, maksavat enemmän, tai tässä tapauksessa
omaiset ja perikunnat, kun on hautaamisesta kyse.
Mutta näen ongelmaksi ihan käytännössä sen, että meillä alkaisi
syntyä pitäjiin erilaisia hautausmaita, joista,
sen takia, että joku ei voi kuulua siihen hautapaikkaan,
mihinkä muut paikkakunnalla haudataan, tulisi vähän
semmoisia käytännössä eriseuraisia
hautausmaa-alueita. Se tietysti periaatteessa tulisi sallia, mutta
onko se yhteisöllisesti hyvä, niin sitä kyllä sietää vakavasti
käydä harkitsemaan. Täällä viitattiin
siihen, että se repii sukuja, eikä se edes auta,
että on tuommoinen tunnustukseton alue, koska ryhmä,
joka ei kuulu kirkkoon, on erittäin heterogeeninen ryhmä.
Siinä on joukossa vakaumuksellisia ateisteja, mutta siinä on
hyvin pieni vähemmistö heitä. Siinä on sitten
erittäin paljon erilaisia uskonnollisia ihmisiä,
myöskin kristittyjä, mutta myöskin monia muita
ryhmiä, uususkontoja ja mitä tahansa muuta omien
ajatustensa ihmisiä.
Elikkä ei tämä laki mitään
ongelmia poista, vaan tämä tulee synnyttämään
käytännön tasolle aika paljon uusia ongelmia
ja pitkäksi aikaa. Sen takia näkisin, että ainakin
käytännössä pitäisi päästä siihen,
mikä on nykyinen käytäntö, että paikkakunnan
hautausmaa on kaikille sama. Itse asiassa äärimmäisen
vähän on tässä maassa edes ortodoksisia
hautausmaita. Käytännössä toiseen kansankirkkoomme
ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat aivan pääsääntöisesti
haudataan luterilaisten seurakuntien hautausmaihin ja mitään
ongelmia ei ole.
Näkisin, että 5 §:ssä "Tunnustukseton
hauta-alue" on erittäin paljon valiokuntatyössä tarkastelun
sijaa. Minä toivon, että nämä asiat,
mihin tämä johtaa käytännössä,
selviteltäisiin valiokuntakäsittelyssä.
Täällä puhutaan hautamuistomerkeistä.
Viittasin juuri siihen, että kirkkoon kuulumattomat ovat
hyvin heterogeeninen ryhmä. Joku saattaisi haluta jonkunlaisen
muistomerkin, ja sitten jollekin toiselle ei kävisi ollenkaan,
että siellä on toisenlainen muistomerkki. Tässä kyllä ollaan
semmoistenkin ongelmien edessä, kuka ne sitten käytännössä ratkoo.
Jos joku haluaisi haudalleen vaikkapa poliittisen symbolin ja toinen
haluaisi vastakkaista poliittista suuntaa olevan symbolin ja ei
taas haluaisi, että hänet haudattaisiin ikinä semmoisen
haudan viereen, jossa on toista vastakkaista edustava symboli, niin
ongelmia tästä kyllä tulee. Minusta tuntuu,
että tässä ollaan tekemässä asiattomien
kysymysten pohjalta oikein semmoinen ongelmallinen automatiikka,
jos sitä halutaan sillä tavalla käytännössä kehitellä.
Sen ymmärrän, että ihmisen pitää saada
hautapaikka haluamallaan tavalla, mutta pelkään,
että tässä on ongelmia. Toivon, että nämä käytännössä pohdittaisiin,
kun meillä nyt on systeemi, jossa ei ole mitään
todellisia ongelmia, joka toimii käytännössä erittäin
hyvin. Sietää harkita, miten paljon näitä asioita
loppujen lopulta sitten käytännössä käydään
muuttamaan, ettei lainsäädännöllä aiheuteta
semmoisia kysymyksiä, joihin ei ole olemassa mitään
tarvetta.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Aulan puheenvuoro oli mielestäni
hyvä, vaikka olen eri mieltä sisällöstä,
mutta se meni tähän perustavaan ydinkysymykseen,
että tässä säädellään
valtion ja kirkon suhteita. Mielestäni on erinomaista,
että kirkolta viedään pois yhteisöveromahdollisuus.
Kyllä sitä voi pitää oikeusturvaongelmana,
että vaikkapa yritys, joka valmistaa buddhalaisia rukousesineitä,
on maksanut tästä toiminnastaan veroa ev.lut.
kirkolle. Tässä täytyy aina muistaa,
että vaikka meillä on iso valtakirkko, niin nämä asiat
on sen kaltaisesti säädelty, että myös
vähemmistöosapuolella on aivan yhtä suuri
oikeus omiin tunteisiinsa ja maailmankuvaansa.
Kun puhutaan näistä hautuumaa-asioista, niin tietysti
sellaisen ihmisen, joka on enemmistön kannan mukana, on
helppo ajatella, että tilanne on hyvä, mutta voin
hyvin ajatella, että jos useat meistä asuisivat
jossain maassa, missä valtauskonto olisi ihan toinen, niin
sitten kysymys tästä hautuupaikasta ei olisikaan
niin yksinkertainen.
Olen sitä mieltä, että tämä keskustelu
on jo nyt tuonut esille, että selvästikin meillä suomalaisessa
yhteiskunnassa pitäisi alkaa perusteellisempi keskustelu
valtion ja kirkon suhteista. Ruotsissahan on vuoden 2000 alussa
tullut voimaan laki, missä vielä selvemmin nämä kaksi
toimijaa erotetaan. Kun meillä ikään
kuin ei haluta, että asiat muuttuisivat, niin tällaista
joustavuutta käytetään niin pitkälle,
että se alkaa olla toimimaton. Mielestäni tärkeä on
ed. Braxin esille ottama kysymys juuri siitä, että jos
tällainen julkisen vallan piiriin kuuluva toiminta kuin
hautaaminen annetaan käytännössä,
ei yksinoikeutena, mutta käytännössä,
jonkun yhdyskunnan hoidettavaksi, niin silloin tältä yhdyskunnalta
pitää vaatia enemmän kuin joltain toiselta.
Todella sen takia uskon, että tämä hautaustoimilaki
ja uskonnonvapauslaki ovat vasta keskustelun avaus sille perusteellisemmalle
pohdinnalle, mitä Suomessa pitäisi harrastaa valtion
ja kirkon suhteista.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on mielestäni
ihan hyvä linjaus. Täällä on
jo noussut esille, että kun puhutaan hautausmaiden ylläpidosta
tai vastaavasta toiminnasta, niin siihen kuuluu ihan oma hautausmaakulttuuri.
Kyllä se on ollut maassamme aika korkeatasoista. Perusteluissakin
on se mainittu, että pitää ottaa nämä näkökohdat
huomioon, minkälaista pieteettiä ja minkälaista
sanotaanko pyhyyden kunnioitusta edellyttää sellainen
toiminta kuin hautaaminen, kuolleisiin suhtautuminen kaiken kaikkiaan
ja tämä hautauskulttuuri, mikä meillä on.
Yhtenä asiana täällä on
hautausmaiden lakkauttaminen. On hyvä, että aikaa
on nyt pidennetty, että se ei ole, niin kuin täällä alkuun
oli mainittu, 50 vuotta, vaan lakkauttamisaika on nyt tässä vähintään
100 vuotta. Täällä on jo ed. Lehtimäki
esittänyt kysymyksen, mitkä ovat ne erityisen
painavat syyt, joiden takia sitten mennään tähän
lakkauttamiseen. Itselleni jäi vielä epäselväksi
se, mitkä ovat ne erityisen painavat syyt, kun toisaalta
aika paljon on lähdetty siitä, että kyllä hautausmaat
ovat hautausmaita loppuun saakka. Harvoin sellaisia syitä tulee,
että niitä tulisi muuttaa, ja varsinkin voi kysyä,
mikä on se uusi toiminta, mikä sen päälle
tehdään. Jonkinlaista pyhyyden ja ehkä kulttuurin
ja historian kunnioitustakin pitäisi olla.
Sitten vielä ihmettelen suuresti tätä kysymystä kunta
vai seurakunta, koska kunnathan eivät varmaan mielellään
ota uusia tehtäviä. On kysymys myös rahasta,
ja niin kuin perusteluissa sanotaan, uusia tehtäviä kunnille
ei mielellään siirrettäisi. Kun keskustellaan
naispappeudesta, kyllä se vielä epäselvemmäksi
menee, jos kunta on se, että kuinka paljon kunnassa on
sitten näitä kysymyksiä. Me olemme aika
vaikeitten kysymysten äärellä, jos kunnanjohtaja
tai teknisen puolen johtaja on naisvihaaja tai naispappeutta vihaava.
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Kun tästä tunnustuksettomalle
alueelle hautaamisesta on nyt ollut puhetta, niin kyllä täällä perusteluissa
sanotaan, että "hautasijan osoittaminen tunnustuksettomalta
alueelta edellyttäisi aina nimenomaista pyyntöä.
Hyvän hallintokäytännön ja uskonnonvapauden
periaatteen mukaista on, että tästä mahdollisuudesta
annetaan vainajan omaisille tieto, jollei vainajan tahto ole selvillä. Myös
vainaja, joka ei kuulunut evankelisluterilaiseen kirkkoon, haudattaisiin
tunnustukselliselle evankelisluterilaiselle hautausmaalle, jollei hautasijaa
nimenomaisesti pyydettäisi tunnuksettomalta alueelta."
Minun mielestäni tämä asia on tavattoman
selkeästi myös täällä perusteluissa
sanottu.
Irina Krohn /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhalalle: On eri asia, että voi
olla kunnanjohtaja, jolla on yksittäisiä mielipiteitä,
mutta kunta on sidottu kuntalakiin ja Suomen perustuslakiin, ja
siellä esimerkiksi ei voi harjoittaa työsyrjintää.
Tilanne kirkossa on toisenlainen. Kysymys ei ole vain mielipiteistä, vaan
järjestelmässä ilmenevistä epäkohdista.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Joka toiselle kuoppaa kaivaa jne. Minä olen
hautoja kaivanut aika paljon ennen eduskuntaan tuloa ja miettinyt
tätäkin asiaa myös siltä kannalta. Nimittäin
yleensä hautausmailla on semmoinen tapa ollut näihin
päiviin asti, jotta seurakuntaan kuulumattomille henkilöille
on yleensä osoitettu hautapaikka jostakin sieltä nurkasta,
sivulta. En tiedä, mihin se perustuu, mutta ilmeisesti
ei ole haluttu seurakunnan jäsenten keskuuteen haudata
näitä henkilöitä, en tiedä,
mistä syystä, mutta niin silläkin hautausmaalla,
jolla itse kaivoin hautoja, tämmöinen ilmiö näkyi
selvästi. Vanhaan aikaan vielä ennen kaikkea köyhemmät haudattiin
sinne laitaan — yhä edelleen sillä hautausmaalla
on semmoinen köyhien hautapaikka — vaikka he olivatkin
seurakunnan jäseniä. Onneksi tänä päivänä ei
semmoista jakoa ole olemassa, ja siinä mielessä ei
enää kuoltua se köyhyys näy
enää, mutta se näkyy yhä edelleen,
jotta jos ei ole kirkon jäsen, niin monessa tapauksessa
vielä on jotain tämmöistä lajittelua
olemassa.
Sinällään itse tämän
lain osalta en hirveän isoa tarvetta tähän
ole nähnyt, koska tämä jo korjattaisiin
niillä muutamalla pykälällä,
mitä tässä esitetään.
6 §:ssä todetaan nyt se asia kuitenkin hyvästi,
jotta maksun hautapaikasta pitää olla kaikille sama,
siis jos kuuluu seurakuntaan tai on seurakunnan ulkopuolinen. Minusta
tämä on jo se seikka, joka nostaa tämän
tasa-arvon ihan uuteen näkökulmaan. (Ed. S. Lahtela:
Pitää kuulua seurakuntaan!) Tämä on
ollut monessa seurakunnassa ongelma lähinnä niiden
osalta, jotka eivät kuulu kirkkoon. Siellä on
aika vapaasti hinnoitettu seurakuntaan kuulumattoman hautapaikka.
Tuossa ed. Seppo Lahtela huusi, että pitää kuulua
seurakuntaan, mutta jostakin syystä kaikki eivät
kuulu. Jos on sattunut muuttamaan jostakin kylästä pois
ja haluaa sitten tulla haudatuksi sinne omaan kylään
takaisin, saada viimeisen leposijan sinne, niin siinä mielessä minusta
tämä säännös on erittäin
hyvä, jotta voi päästä sinne kirkon
hautausmaa-aition sisäpuolelle, ja vielä se on
turvattu nyt lailla sillä tavalla, että ei voi
hinnoittaa eri lailla. Minusta kuoleman jälkeen ei pitäisi
ihmisten enää olla eriarvoisia, vaikka todellisuudessa,
kun katsoo niitä hautapaikkoja, niin jos on oikein rikas
ollut, on semmoinen pitkä kivi siellä, ja joillakin
ei ole kiveä ollenkaan tai ei ole puuristiäkään
siellä, ei ole kuin kumpu. Siitä huolimatta se
ihminen kuoltuaan kyllä on saman arvoinen joka tapauksessa.
Nämä kaikki ovat vaan maallisia merkkejä.
Jos se niiden omaisten itsetuntoa nostaa, niin siihen pitää laittaa
se pitkä kivi tietysti osoittamaan vähän
symbolina, että tässä on mahtavampi ihminen.
Tämä minusta on hyvä asia, ja en
minä nyt lähde tästä mitään
esityksiä tekemään, jotta tätä ei
voisi säätää, koska olen kuunnellut
puheenvuoroja, joissa todetaan, että on niin kovia juttuja,
ettei voi jonkun aatteellisen syyn takia tai vakaumuksen takia tulla
haudatuksi kirkon aitojen sisäpuolelle. On se kyllä aika
paha asia sekin. Ei se vainajaan vaikuta, mutta omaisiin se vaikuttaa,
jos jatkuvasti kalvaa, kun joutuu menemään vaikka
katsomaan sitä vainajan hautaa, jotta se sattuukin olemaan
semmoisen laitoksen sisällä kuin tämä kirkko,
joka on hyvää tekevä. Jos se tuntuu pahalta,
niin minun puolestani tehtäköön näitä tämmöisiä hautausmaita.
Kuitenkin hyvin varauksellisesti suhtaudun koko tämmöiseen ajatteluun,
että näitä tehdään,
mutta kun on hallitus viisaudessaan tähän päätynyt,
niin antaa mennä.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Halusin vielä käyttää puheenvuoron
ed. Oinosen puheenvuoron jälkeen. Hän totesi,
että tämä laki on ikään
kuin turhuuksien turhuus, mutta olen kyllä hänen
kanssaan täysin eri mieltä. On hyvä asia, että hautaamiseen
liittyvät asiat kootaan yhteen ja samaan lainsäädäntöön.
Hallituksen esityksen perusteluista näkee sen, että nykyisin
on määräyksiä hautaamisesta
kirkkolaissa, uskonnonvapauslaissa, terveydensuojelulaissa, erilaisissa asetuksissa.
Tässä ja nyt luodaan selvät pelisäännöt
hautaamiselle ja poistetaan myös niitä ongelmakohtia,
jotka voivat joittenkin mielestä tuntua vähäpätöisiltä,
mutta kuitenkin mielestäni jokaisen Suomen kansalaisen
perusoikeus on saada hautaaminen. Valitettavasti vain ministerinä ollessani
meille ministeriöön silloin tällöin
tuli yhteydenottoja juuri tilanteissa, joissa tällaista
tunnustuksetonta hautuumaata ei löytynyt ja vainajaa ei
saatu haudattua. Vaikka nämä ovat yksittäistapauksia,
niin ne ovat kuitenkin mielestäni äärimmäisen
vakavia.
Tässä hallituksen esityksessä tämä pääasiallinen
sisältö ensimmäisellä sivulla
oivallisesti kertoo sen, miksi tämä laki tarvitaan,
ja lähdetään siitä, että yksi
perusprinsiippi on vainajan muiston kunnioittaminen ja vainajan
kohteleminen arvokkaasti ja kunnioittavasti. Toisaalta on myös tärkeää luoda
pelisäännöt siitä, miten hautausmaa
voidaan perustaa ja miten sen voi lakkauttaa. Tästäkään
ei tällä hetkellä ole olemassa lainsäädäntöä.
Siinä mielessä kyllä olen eri mieltä ed.
Oinosen kanssa, että tämä ei todellakaan
ole mikään turha lakipaketti, vaan päinvastoin
tätä on odotettu pitkään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ilmeisesti ed. Suvi Lindén
ei ollut tilaisuudessa kuulla ensimmäistä puheenvuoroani,
jonka käytin. Toisaalta edelleen olen sitä mieltä,
että meillä asiat toimivat nyt. On aivan totta,
kuten ed. Lindén sanoi, että on varmasti yksittäisiä ongelmia,
mutta nämä yksittäiset ongelmat ovat kyllä todella äärimmäisen
harvinaisia poikkeuksia. Vakavasti kyllä joutuu ajattelemaan,
missä määrin sitten seurakuntien on tarvis
käydä etsimään näitä tunnustuksettomia
hauta-alueita.
Täällä on hyvä malli tuotu
esille tässä lakiehdotuksessa, että voisi
olla yhteistyötä seurakuntien kesken siten, että joka
seurakunnassa sitä ei olisi vaan tämmöinen
olisi esimerkiksi maakunnassa. Tämä nyt on minun
tulkintani, että esimerkiksi maakunnasta, joka nyt on nykyisillä liikkumisvälineillä
kohtuudella
tavoitettava käsite, tämmöinen alue löydettäisiin.
En ollenkaan näkisi tarpeelliseksi, että se olisi
joka seurakunnassa, miksei sitten tietysti näissä suurimmissa.
Tosiasia on se, että sellaiseen ainakin minun otaksumani
mukaan odotettu tarve tulee olemaan äärimmäisen
vähäinen, mutta tietysti yhdenkin henkilön
tarve yhteiskunnassa on semmoinen, että myöskin
kuoleman jälkeen se olkoon kunnioitettu ja sitä noudatettakoon,
totta kai.
Mutta täällä on sitten tuotu näitä monia
muitakin kysymyksiä esille. Saattaa olla, että perhe
on sellainen, että siinä valtaosa kuuluu kirkkoon,
ja tulee tietysti näitä pulmatilanteita, jotka
ovat perheen sisäisiä, että jos on kirkkoon
kuulumaton vainaja, mihin hänet siunataan. Ihan käytännön tilanteesta
voin sanoa, että on hyvin ongelmallista kun surevat ihmiset
kohdataan, niin siinä ensimmäiseksi käydä sanomaan,
että teidän omaisenne ei kuulunut kirkkoon, että hänet
pitäisi panna tuonne tunnustuksettomalle alueelle. Ne ovat
semmoisia käytännössä hyvin
epämiellyttäviä tilanteita, tämmöisten
esille ottamiset. Näkisin, että se olisi asianomaisen
henkilön omaisten oman aktiviteetin asia ottaa tästä puolesta
ennen kaikkea selvää, ilman että ollaan
tyrkyttämässä, että tälle
henkilölle on muu hautapaikka kuin muille.
Käytännössä minä uskon,
että ainakin maaseudulla hyvin pitkään,
mutta aivan yhtäläisesti myös kaupungeissa,
nykyinen käytäntö tulisi hyvin pitkälti
jatkumaan. Käytännössähän
on niin, että lähes kaikki vainajat riippumatta
siitä, kuuluivatko he kirkkoon tai ei, kirkollisesti hautaan siunataan.
Näinhän tämä käytäntö toimii,
ja mitään ongelmia ei itse asiassa tässäkään
ole.
Kyllä tässä on vähän
niin kuin teoreettisesta pohjasta noussut tämä kysymys
tunnustuksettomasta alueesta. Minä toivon, että nyt
löydettäisiin käytännössä ja
valiokunnissa semmoiset ratkaisut, että ne ovat toimivia
ja myöskin kunnioittaen sitä, jos joku nyt haluaa
tällaisella alueella olla. Mutta niin kuin viittasin, siitäkin
voi tulla ristiriitoja, että joku ei ei halua sinne. Ne
ovat niitä käytännön ongelmia,
jotka toivottavasti sitten selviävät.
Täällä on hyvin tuotu esille se,
mitä tällä maksulla tarkoitetaan eli
hautapaikkaa ja kohtuullista nurmen niittoa haudalta. On asia erikseen,
jos omaiset tekevät haudanhoitosopimuksia. Meillä hautausmaiden
hoitokulttuuri vaihtelee tässä maassa hyvin paljon.
On joitakin pieniä hautausmaita, joissa haudanhoito on
sitä, että siellä koivunoksassa tai jossakin
hautausmaan varaston nurkassa on viikate, jonka henkilöt
voivat ottaa ja niittää sillä haudalta
ruohon pois. Jossakin haudat hoidetaan hyvin viimeisen päälle
saksalaiseen puistoarkkitehtuurityyliin. Silloin kustannukset ovat
tietysti hyvin kalliit. Näitä vaihteluita on olosuhteista
riippuen.
Tässä on haluttu keskittyä vain tuohon
oikeuteen, että ihminen tulee haudatuksi ja saa viimeisen
leposijansa ja että sitä kunnioitetaan. Erilleen
on jätetty kappelit, kirkot ja muut vastaavat tämän
kaltaiset asiat. Kyllä tässä varsin hyvääkin
on, mutta toivon, että nyt ei näitä kysymyksiä liian
paljon teoretisoitaisi, vaan lähdettäisiin toteuttamaan
järjestelmää, joka on käytännössä toimiva
ja yksilön uskonnonvapautta kunnioittava.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! On aivan paikallaan, että hautaustoimilaki säädetään.
On kysymys sellaisesta elämään ja kuolemaan
liittyvästä asiasta, josta on syytä erillinen
lainsäädäntö olla. Olen myös
sitä mieltä, että tämä laki
pääpiirteissään on sisällöltään
onnistunut. Siinä on monia hyviä selkeyttäviä kohtia,
ja se säätelee asioita, jotka tähän
asti ovat olleet hatarasti säädeltyjä eri
lainsäädännössä, kirkkolaissa
ja toisaalta terveydenhuoltolaissa ja muissa vastaavissa. Myös
se, että hautapaikkamaksu tulee kaikille samaksi, on oikein
ja perusteltua.
Sen sijaan hieman ihmettelen sitä, että rekisteröidyt
uskonnolliset yhdyskunnat ja niiden rekisteröidyt paikallisyhteisöt
joutuvat hakemaan luvan hautausmailleen, kun taas valtio, kunnat, kuntayhtymät,
evankelisluterilaisen kirkon seurakunnat ja seurakuntayhtymät
ja ortodoksisen kirkkokunnan seurakunnat eivät lupaa tarvitse. Voisi
olla niin, että kaikki uskonnolliset yhdyskunnat olisivat
samassa asemassa tässä. Onko perusteita jakaa
tällä tavalla kahteen kastiin ja tällaista
lupamenettelyä ylläpitää? Tuskin
juuri uusia hautausmaita paljonkaan perustetaan, ja myöntääkö lääninhallitus
sitten toisaalta ne luvat. Täällä on
ehtoja asetettu, jotka sinänsä ovat paikallaan;
toisaalta ehdot pitäisi olla kaikille, myös niille,
jotka eivät lupaa tarvitse. Tässäkin voi
olla hyvin pieniä seurakuntia, esimerkiksi ortodoksisen
kirkon puolella voi olla hyvinkin pieniä hautausmaita,
jotka voivat toimia ilman lupaa, kun taas suuretkin muut seurakunnat
tai yhdyskunnat joutuvat sen hakemaan. Tämä ei
toki ole käytännössä iso asia,
mutta tasavertaisuus olisi tietysti nyky-Suomessa 2000-luvulla jo
aika perusteltua.
Arvoisa puhemies! Ed. Brax ja ehkä ed. Krohnkin puhuivat
ihmisten tasa-arvosta ja myös ottivat kantaa siihen, että sellaisille
yhteisöille, jotka sortavat esimerkiksi naisia, ei saisi
antaa julkisia tehtäviä kuten hautausmaan ylläpito-oikeutta.
Tätä ajatusta on syytä hieman perata,
ja totean, että silloin ilmeisesti esimerkiksi islamilaiset
seurakunnat eivät saisi missään tapauksessa
ylläpitää hautausmaata, ja taas heidän
on mahdoton hyväksyä vainajiensa hautaamista kristillisiin
hautausmaihin. Jos ollaan sitten esimerkiksi islamilaisia tästä lähtien
vihreitten toimesta näin kohtelemassa, se tuntuu vähän
oudolta. Tietysti on muitakin yhteisöjä, jotka
ovat samassa asemassa näissä kysymyksissä.
Mielestäni tämä laki, kun se lähtee
siitä, että kaikki saavat paikan näissä hautausmaissa
uskontokuntaan riippumatta, on hyvä lähtökohta
ja sehän turvaa pitkälti tasa-arvoa.
60-luvulla vielä elettiin aikaa, jolloin evankelisluterilaiseen
kirkkoon kuulumattomat haudattiin siunatun hautausmaa-alueen aidan
ulkopuolelle niin sanottuun koilliskulmaan, pakanain puolelle. Vaikka
oli kuinkakin vahvasti uskovainen ihminen, niin sinne jouduttiin
hänet sijoittamaan. Se tuntui tietysti aika ikävältä ihmisten
jaottelulta kuoleman jälkeen. Nyt tämä ei
enää sitä ymmärtääkseni
mahdollista eikä tähän pidä mennä missään
tapauksessa. Mutta toisaalta vainajan elinaikana ilmaistu oma tahto
ja toisaalta omaisten tahto on syytä kyllä ottaa
aina vakavasti näissä kysymyksissä huomioon.
Silloin tietysti voi tulla se tilanne, että ihmiset eivät
halua vainajaa haudattavan niin sanotusti kristillisesti siunattuun
maahan. Tällöin tähänkin täytyy
olla mahdollisuus. Silloin se on ehkä sen alueen ulkopuolella,
mutta voi olla samalla alueella. Siinä tarvitaan hienotunteisuutta
ja tällaista tasa-arvoajattelua. Mutta todellakin tuossa
ajatuksessa, mitä muutamat vihreät ovat täällä esittäneet,
joudutaan umpikujaan.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
puhuttu myös rahoituspuolesta ja yhteisöveroasiasta.
Minulla on valtiovarainministeriön työryhmän
muistio yhteisöverokysymyksestä, jossa esitetään,
että evankelisluterilaisen kirkon yhteisövero-osuudesta
luovuttaisiin, mutta ortodoksiselle kirkolle se edelleen jätettäisiin.
Evankelisluterilaisen kirkon yhteisövero korvattaisiin
lakisääteisellä valtionavustuksella.
Nykyistä tilannetta tämän mietinnönkin
mukaan perustellaan sillä, että näillä kahdella
kansankirkolla on yhteiskunnallisia tehtäviä,
joista mainitaan ja erityisesti tarkastellaan hautaustointa, väestökirjanpitotehtäviä
sekä kulttuurihistoriallisesti
arvokkaiden kirkollisten rakennusten ja irtaimiston ylläpitoa
ja lisäksi seurakuntien palvelutyötä sekä lapsi-
ja nuorisotyötä.
Nämä ovat erittäin merkittäviä evankelisluterilaisen
kirkon ylläpitämiä tehtäviä.
Hautaustoimi on kuitenkin tänä päivänä sellainen,
että esimerkiksi Tampereella kirkkoon kuulumattomista peritään
muistaakseni kuusinkertainen hautapaikkamaksu kirkkoon kuuluviin
nähden, jolloin hautaustoimen seurakunnallisen pohjan käyttäminen
perusteluna yhteisövero-osuudelle on vähän
ongelmallisempaa. Jos yhteisöveroa perustellaan sillä,
silloin maksu hautapaikasta olisi pitänyt olla nyt jo sama
kaikille. Yhteisöveroahan maksavat nimittäin kaikki
katsomatta omistajien uskontokuntaan.
Väestökirjanpitotehtävät
siirrettiin kirkolta valtiolle kolmisen vuotta sitten. Kirkko pitää omista
jäsenistään jäsenrekisteriä ja
toimii siinä yhteydessä näissä tehtävissä,
mutta vastuuta sillä ei ole, vaan vastuu on kokonaan viranomaistehtävänä valtiolla
ja rekisterihallinnolla. Nämäkään tehtävät
eivät siinä mielessä riitä perusteluksi
yhteisövero-osuudelle, koska ne ovat valtion tehtäviä ja
valtio pitää kuitenkin koko kansasta verotusta,
vaaliluetteloita jne. varten väestökirjanpitoa,
eli jokaisesta, on mihin uskontokuntaan kuuluva tahansa.
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia, irtaimistoja
on myös muiden kuin evankelisluterilaisen kirkon omistuksessa.
Esimerkiksi Vapaakirkolla on suojeltuja rakennuksia. Sitten seurakuntien
palvelutyötä ja lapsi- ja nuorisotyötä tekevät
kaikki seurakunnat, ovat minkä lipun tai nimikkeen alla
tahansa. En tiedä yhtään seurakuntaa,
joka ei tekisi nuorisotyötä, lapsityötä,
sosiaalista avustustyötä, erilaista diakoniaa
ja myös lähetystyötä, kehitysyhteistyötä.
Nämä perustelut kyllä kattaisivat myös
kaikki muut uskonnolliset yhdyskunnat kuin vain evankelisluterilaisen kirkon,
jonka yhteisöveron perusteena nämä tehtävät
tässäkin mainitaan.
Nyt kuitenkin, kun ollaan korvaamassa tämän esityksen
pohjalta yhteisövero-osuutta lakisääteisellä valtionavustuksella,
niin se tapahtuu vain evankelisluterilaiselle kirkolle, mutta ei
muille kirkkokunnille, joille ollaan esittämässä harkinnanvaraista
valtionavustusta. Tämä ei ole mielestäni
ihan perustuslain hengen mukaista. Voi olla, että se kirjaimen
täyttää, mutta uskonnonvapaus ei tässä täydellisesti
toteudu. Toki välillisestä vapaudesta on siinä mielessä kysymys,
että nämä yhdyskunnat eivät
ole kansalaisia, vaan ne ovat yhteisöjä. Mutta
kun otetaan huomioon se, että kaikki yhteisöt
maksavat yhteisöveroa, niin silloin tietysti olisi tasapuolista
ja yhdenvertaista se, että kaikille myös lakisääteisesti
tulisi siitä osuus.
Nythän esimerkiksi Suomen Vapaakirkon omistama kustannusyhtiö maksaa
yhteisöveroa, mutta Vapaakirkko ei sitä saa, vaikka
on rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta, joten se ei silloin
ole tasavertaisessa asemassa. Maksuvelvollisuus on, mutta ei oikeutta
siihen, eikä myöskään mihinkään
näihin palveluihin, mitä tässä mainitaan
perusteina.
Tältä osin mielestäni valtiovarainministeriön teettämä muistio
on erittäin hatara eikä ole oikeastaan tämän
valmistelun pohjaksi kelvollinen, se ei täytä niitä tasapuolisuusnäkökulmia,
mitä pitäisi. Tietysti erikoisuus on se, että ortodoksiselle
kirkolle jätettäisiin tämän
mukaan yhteisövero-osuus edelleen, eli se järjestelmä entisestään
sekoittuisi nykyisestä. Sitä ei tietysti voi pitää kovin
perusteltuna.
Arvoisa puhemies! Hautaustoimilaki sinänsä muutamin
huomautuksin on ihan paikallaan, mutta toivoisin, että hallitus,
jos se vie tätä yhteisöverokysymystä eteenpäin,
vakavasti miettisi oikeudenmukaisuutta ja tasapuolisuutta perustuslain
hengessä.
Irina Krohn /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toteaisin vaan ed. Kankaanniemelle, että se,
että islamilainen seurakunta hautaa omia jäseniänsä,
on uskonnonvapauslain mukaista toimintaa eikä yleistä julkisen
vallan hautaustoimintaa, mikä tässä laissa
kansankirkoille ollaan antamassa ja mistä seuraa tämä erityinen
velvoite yleisten tasa-arvokäsitysten ja lakien noudattamiseen.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ymmärsin, että ed.
Brax sanoi niin, että sellaisille yhteisöille,
jotka eivät toteuta tasa-arvoa eli sortavat esimerkiksi
naisia, ei pidä antaa julkisia tehtäviä.
Ymmärsin, että hän tarkoitti sitä,
että hautausmaan ylläpito on sellainen julkinen
tehtävä, että sitä ei saa antaa
tällaisille yhteisöille. Silloin eivät
vain islamilaiset seurakunnat vaan jotkin muutkin, joilla on erikoisia
käsityksiä, jotka poikkeavat valtaväestön
käsityksistä, joutuvat tässä erikoiseen
asemaan, ja sitä asemaa ei ole tässä yhteydessä millään
tavalla ratkaistu, jos näin mentäisiin. Mielestäni
hallituksen esitys on tältä osin kuitenkin kohdallaan
ja mahdollistaa tällaisten hautausmaiden perustamisen.
Niiden kanssa tulee tietysti jatkossa varmasti monenlaisia ongelmia,
koska esimerkiksi (Puhemies koputtaa) islamilaisia hautausmaita
tarvitaan eri puolilla maata aika paljon, kun heillä on
tämä nopean hautaamisen velvoite.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että ed. Kankaanniemi
ei tunne käsitettä ja sen julkisesti kertoo, mitä on
julkinen tehtävä, koska saattaa olla, että hän
ei ole ainoa. Silloin tässä olisi syntynyt erittäin
vakava väärinymmärrys.
Tässä laissa todellakin sallitaan muidenkin
uskontokuntien pitää omia hautausmaitaan, ja se ote,
minkä otitte puheestani, ei millään tavalla ole
tämän kanssa ristiriidassa. Sen sijaan tässä annetaan
ev.lut. seurakunnille monissa tapauksissa julkinen tehtävä pitää yllä semmoisia
hautausmaita, joihin voidaan haudata myös muita, ja silloin
seurakuntia koskevat kansainväliset ihmisoikeussäännökset.
Myös ihan useiden asiantuntijoiden käsitys on — tämä ei
ole todellakaan minun tulkintaani, vaan itseäni paljon
viisaammilta asiantuntijoilta muun muassa kirkon seminaarissa vastikään
kuultua — että siltä osin kuin julkisia
tehtäviä annetaan jollekin uskonnolliselle yhteisölle,
se yhteisö ei ole enää silloin suojattu
siinä mielessä kuin yleensä katsotaan,
että ihmisoikeussopimukset kyllä sallivat jopa
naisen alistamisen tai naispappeuden kieltämisen, mutta
silloin sen uskonnollisen yhteisön on toimittava yhteisönsä sisällä eikä sille
saa antaa julkisia tehtäviä. Mutta jos ev.lut.
seurakunnalle — jonka asema muuten, ed. Kankaanniemelle
tiedoksi, on suojattu myös perustuslaissamme hyvin poikkeuksellisella
tavalla — annetaan julkisia tehtäviä,
myös esimerkiksi ajatellen oikeutta kunnallisten päiväkotien,
vanhainkotien toimintaan, hyvinkin laajaa oikeutta toimia julkisissa
paikoissa ja vielä erityisasemaa verotuksen suhteen, niin silloin
sitä koskevat perustuslain ja ihmisoikeuksien vaatimukset.
Se on eri asia kuin se, saako toinen uskontokunta perustaa omille
jäsenille hautausmaan.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tuo nyt aika vaikea selittely
oli, mutta ymmärrän, että ed. Brax vastustaa
naispappeutta ja haluaisi tietyiltä seurakunnilla, joissa
on tällaista henkeä, kieltää hautausmaan
ylläpidon ja julkiset tehtävät. Minä olen
täysin eri mieltä siitä asiasta, mutta
vaikka perustuslaissa on turvattu kahden kansankirkon asema eri
tavalla kuin muiden — mikä on sinänsä kyseenalainen
järjestely, mutta kun se on näin tehty, niin se
on meillä — niin jos sillä perusteella
pannaan sitten esimerkiksi islaminuskoiset eri asemaan kuin ortodoksinen
kirkko tai joku muu, sitä en oikein ymmärrä,
että näin voidaan ajatella. Kyllä kaikilta
julkisia tehtäviä hoitavilta pitää kuitenkin
edellyttää samoja menettelytapoja, lain noudattamista.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä menee nyt todella monimutkaiseksi,
jos ed. Kankaanniemi vielä ymmärsi, että minä vastustan
naispappeutta, niin kuin hän äsken sanoi. Ei,
en vastusta, minä kannatan naispappeutta.
Vielä tähän asiaan kerran: Voimme
käydä läpi perustuslakivaliokunnan kymmenet
kannanotot siitä, mitä ovat julkiset tehtävät.
Eihän se todellakaan ole julkinen tehtävä,
jos jollain islamilaisella seurakunnalla on omille jäsenilleen
hautausmaa, uskokaa nyt. Sen sijaan se on julkinen tehtävä,
jos lailla annetaan tehtäväksi pitää yllä semmoista
hautausmaata, minne voidaan haudata myös seurakunnan ulkopuolisia
jäseniä. Siinä on vinha ero, ja siitä erosta
seuraa yhtä sun toista koskien ihmisoikeussopimuksia ja
perustuslain tulkintaa.
Osmo Puhakka /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun olen puhunut tässä hautausmaasta,
niin olen lähtenyt liikkeelle kirkon julkisoikeudellisesta
tehtävästä, eli toimitus hoidetaan aivan
saman kaltaisena riippumatta siitä, mihinkä kirkkokuntaan
tai kirkkoon asianomainen kuuluu, ja hautausmaa ja hautapaikka hoidetaan
aivan vastaavalla tavalla ilman erottelua, ilman että joitakin
laitetaan jonnekin.
Ministeri Dromberg on aivan oikeassa puhuessaan niistä,
jotka eivät halua tulla haudatuiksi kirkolliseen, siunattuun
hautausmaahan. Silloin minun kysymykseni on, onko tämän
hautausmaan perustaminen evankelisluterilaisen kirkon tehtävä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Puhakan kysymys
on hyvin aiheellinen, mutta jos lähdetään
siitä, että yhteiskunta uskoo evankelisluterilaiselle
kirkolle tämän tehtävän, niin
silloin se on sen tehtävä. Se on julkisoikeudellinen
tehtävä, joka perustuu sitten yleiseen lainsäädäntöön
riippumatta esimerkiksi kirkkoherran mielipiteestä, ajattelipa
hän naispappeudesta mitä tahansa. Tästä tehtävästä käsin,
juridisesta tehtävästä käsin,
seurakunta toimii juridisena henkilönä. Näin
minä sen ymmärrän, ja mitään
ongelmia ei tule, ja varmasti siinä haudassaolon aikana
sinne seurakuntaan mahtuu monenkinlaista mielipidettä edustavaa
luottamushenkilöä ja kirkkoherraa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tämä yhteiskunta,
jos me puhumme tästä yhteiskunnasta, niin kuin
oletin, on lukuisissa tilanteissa sitoutunut kansainvälisiin
ihmisoikeussopimuksiin, ja silloin sen kädet ovat sidotut
siinä, kelle se voi antaa julkisia tehtäviä ja
kelle ei. Jos toimittaisiin niin kuin ed. Oinonen ajatteli, että tämäkin
voidaan sallia ja tässä tilanteessa ei tarvitse
ihmisoikeussopimuksista ei tasa-arvovaatimuksista piitata, silloin
täytyy aloittaa aikamoiset neuvottelut monien keskeisten
ihmisoikeussopimusten purkamisesta.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En vieläkään
ymmärrä, että jonkun yksittäisen
kirkkoherran mielipide on sama kuin hänen edustamansa instituution
mielipide, ja silloin kun julkisoikeudellinen tehtävä uskotaan
instituutiolle, se on sen näkemyksen mukainen. Jos instituution
mielipide on ihmisoikeuksien sopimuksen kanssa vastakkainen, se
on asia erikseen, ja jos sitten jonkun viranhaltijan mielipide on
hänen työnantajansa kanssa vastakkainen, se on
viranhaltijan ja työnantajan välinen asia.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos tämä yksittäinen
henkilö on kirkkoherra ja esimiesasemassa ja johtaa sitä paikallista
instituutiota ja antaa sen toiminnassaan muun muassa seurakuntalaisia
palvellessaan, kuntalaisia palvellessaan, näkyä syrjivänä toimintana,
silloin se ei ole vain hänen ajatuksenvapauttaan, oikeuttaan
perustuslain ja ihmisoikeussopimusten nojalla olla jotain mieltä,
vaan silloin on kysymys instituutiosta. Jos hän pitää tämän
tiedon itsellään taikka ei anna sen häiritä hänen
toimintojaan kirkkoherrana, silloin on tilanne tietysti toinen.
Toinen varapuhemies:
Mahtaako tämä vastauspuheenvuoroilla enää parantua
paljon, mutta jos ed. Oinonen pyytää varsinaisen
puheenvuoron, sen olen pakotettu antamaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Herra puhemies! En vieläkään ymmärrä ed.
Braxin ajatuksenkulkua tässä asiassa. Minä katson,
että jos kirkkoherra poikkeaa siitä näkemyksestä,
mikä on kirkkolaki, niin asia on silloin hänen
ja kirkkolain noudattamista valvovan instituution välinen
eikä se ole ihmisoikeussopimuksen ja hänen työnantajansa eli
tässä tapauksessa kirkon välinen asia,
vaan asia on kirkkoherran ja kirkon hallinnon välinen, ja
yksityiseen ihmiseen kohdistuvat kirkon instituution palvelut.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Olen pahoillani, sille minä en
voi mitään, että ed. Oinonen ei vieläkään
ymmärrä. Mutta pyydän, että jatkamme
tätä kahden kesken kahvilassa.
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tästä moniarvoisesta
ja jännittävästä keskustelusta,
joka vielä kiihtyi loppua kohti.
Uskonnonvapauslakiin perustuu myöskin hautaustoimilaki.
Siinä mielessä tässä on ollut laaja
asiantuntijakuuleminen ja myöskin evankelisluterilainen
kirkko on hyväksynyt lain sisällön ja
perustelut. Tietenkin tässä on vielä muutamia sellaisia
kohtia, jotka varmasti on syytä valiokunnassa ottaa esille
ja siellä käsittelyssä käydä tarkemmin
läpi, mutta pidän erittäin tärkeänä sitä,
että nämä säännökset
on koottu nyt yhteiseksi laiksi, jolloin se on selkeä lähtökohta
tälle tärkeälle toiminnolle. Erittäin
tärkeänä pidän sitä, että uudessa
laissa lähtökohtana on ruumiin ja tuhkan käsittely
arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla.
Haluaisin vielä puuttua muutamaan asiaan, jotka tulivat
keskustelussa esille, esimerkiksi siihen, miksi ev.lut. kirkko on
juuri se oikea taho, jolle hautausmaan hoito kuuluu. Sillä on
ammattitaito, osaaminen, sillä on kristillinen pohja, jonka
perusteella se hoitaa myöskin lämmöllä ja
asiaankuuluvuudella hautausmaita. Mikään ei myöskään
estä kuntia hoitamasta hautausmaita. Tällä hetkellä on
kuntia, on Turun kaupunki ja on myöskin Kauniainen, jotka
kuntina hoitavat näitä alueita. Tässä on
myöskin mahdollisuus kunnilla ottaa vastuu, mutta luulen,
että tässä tulevat monet muut lainsäädännöllisestikin
tärkeät asiat otettaviksi esille, jos tilanne
muuttuu. Kuntien tämänhetkinen tilanne tuskin
on sellainen, että ne haluavat edes tätä velvoitetta
ja oikeuttakaan ottaa itselleen.
Pidän erittäin tärkeänä,
että luterilainen kirkko on ottanut tämän
vastuun myöskin itselleen. Myöskin tuhkaamisesta
on selkeät säännökset, ja pidän
tärkeänä myöskin sitä,
että tiedetään, mihin tuhka sijoitetaan,
ettei sitä ripotella mihin hyvänsä vaan
että se on tietyssä paikassa ja on myöskin
olemassa tieto siitä, minne tuhka on sijoitettu, ja että krematorioillekin
on selkeät säännöt, kuinka niiden
pitää toimia. Mielestäni tämä on
aika kokonaisvaltainen lainsäädäntö,
joka nyt on saatu aikaan. Sen pohjalta on helppo tehdä myöskin
jatkossa hautaustoimityötä ja siihen liittyviä tärkeitä,
kunnioitettavia arvoja.
Keskustelu päättyy.