Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Minulla on kysymys liikenne- ja viestintäministeri
Luhtaselle.
Ratahallintokeskus on kilpailuttamassa pohjoisten ratojen kunnossapitoa,
ja nyt sitä tehtävää hoitava
VR-Rata on hylätty tästä kilpailusta, kun
tarjous myöhästyi muutaman minuutin. Aikooko arvoisa
ministeri ja ministeriö käsitellä tämän
asian ja selvittää, mistä kaikesta siinä on
kysymys, sillä kyse on jopa yli 200 työntekijän
tilanteesta ja työsuhteesta? Eli mikä tässä nyt
oli se tapahtumien todellinen kulku, onko liikenne- ja viestintäministeriöllä nyt
selvyyttä, mikä tässä asiassa
on totuus?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Tässä asiassa on kaiken
kaikkiaan siis Ratahallintokeskus ollut toimijana, ja voin sanoa
näin, että kun tämä tilanne
meille paljastui, olemme ryhtyneet välittömästi
toimenpiteisiin vetääksemme ikään
kuin suitsia Ratahallintokeskuksen toiminnalle.
Lähtökohtana tässä ovat
jo muutamia vuosia sitten esitetyt raportit ja selvitykset siitä,
että Ratahallintokeskuksen toimintaa tulisi kaikin tavoin
tehostaa. Tässä mielessä Ratahallintokeskus
oli ensimmäisten joukossa avannut siellä Pohjois-Suomessa
kilpailuttamisen näine ikävine seurauksineen.
Voin sanoa näin, että VR:n osalta kaiken kaikkiaan
myöhästyminen tarjouskilpailusta on todella valtionyhtiöltä käsittämätön
virhe, ja on ilman muuta paikallaan ja välttämätöntä,
että yhtiö selvittää sen, kuinka
näin on voinut käydä, ja huolehtii sitten
siitä, että jatkossa ei näin käy. Hankintamenettely
on käynnissä, juridiikkaa selvitetään
sen suhteen, mitkä ovat juridiset mahdollisuudet selvitä tästä tilanteesta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Asetus valtion hankinnoista antaa mahdollisuuden
ottaa mukaan myöhästynyt tarjous, jos tämä myöhästyminen
ei ole johtunut tarjoajasta. Tässä tapauksessa
kyse on ilmeisesti jonkun henkilön, yksilön, virheestä eli
ei VR-Radan virheestä, ja tämän kyllä pitäisi
vaikuttaa siihen, että Ratahallintokeskus avaa uudelleen
tämän kilpailutilanteen. Katsotaan edes ne kilpailutarjoukset. Sitä paitsi
Ratahallintokeskus ensin hyväksyi sen tarjouksen ja vasta
useamman päivän jälkeen hylkäsi.
Kysyn vielä:
Eihän tässä vain ole kysymys siitä,
että etukäteen jo sovittiin, että nyt
yksityistetään? Tähän minusta
viittaa se Ratahallintokeskuksen johdon erään
osan taholta annettu lausunto, että tässä tarjouskilpailussa
hinta ei sitten muuten ratkaise.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Meidän taholtamme ei ollut mennyt
ainakaan minkäänlaista sellaista ohjetta saatikka
viestiä, että tästä alkaa yksityistäminen
ja pelisääntöjä ei pidä noudattaa.
Mitä tulee tähän akuuttiin tilanteeseen,
tämän hankintamenettelyn juridiikka on siis kesken
ja asiaa selvitellään parhaillaan. Lähden
siitä, että kaikki mahdollisuudet tässä juridisessa
tilanteessa otetaan huomioon, mutta tässä tilanteessa
asian ollessa kesken on parempi, että en ota kantaa yksityiskohtaisesti,
mitä nimenomaan juuri tässä sattuneessa
tilanteessa on tehtävä, ennen kuin saan selvitykset
asiasta.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Tässähän on kysymys
viiden vuoden Pohjois-Suomen radanpidon kunnossapitotöistä ja
yli 200 työntekijästä. Jos tämmöisen
7 minuutin takia nämä 200 työntekijää joutuvat
joko irtisanotuiksi tai edes irtisanomisuhan alle, lomautetuiksi,
se tietenkin on suuri munaus, niin kuin tulkitsen ministerinkin
sanoneen, tässä tapauksessa VR-Radan osalta. Kysymykseni
kuuluu:
Katsooko ministeri mahdolliseksi kuitenkin sen, että sekä valtion
että VR:n yhteisin toimin voidaan tässä onnettomassa
tilanteessa löytää ratkaisu, jossa näiden
200 ammattityöntekijän, siis VR-Radan ammattimiehen
ja -naisen, työpaikat voidaan turvata, koska viisi vuotta
on todella pitkä aika tässä tarjouskilpailussa?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin, tämä juridinen
selvittely on kesken, enkä näe mitään
järkeä siinä, että minä ottaisin
tässä etukäteen kantaa siihen, kuinka
tulen menettelemään, kun juridinen selvittely
on kesken. Voin sanoa näin, että tässä tietysti
pitää varautua myös siihen, että mahdollisia
oikeudenkäyntejäkin tulee tästä asiasta,
kyllä tämä niin tärkeä asia
on. Me kyllä omasta puolestamme valmistaudumme ihan kaikkeen.
Mutta vielä tähän kesken olevaan tarjouspyyntöprosessiin,
sen yksityiskohtiin, en ota tässä vaiheessa ennakoivasti
kantaa. Mutta sanon näin, että totta kai tulemme
tekemään kaikkemme sen suhteen, että asia
korjautuisi mahdollisimman hyvällä tavalla ja
tämä käsittämätön
möhläys saataisiin pois päiväjärjestyksestä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Todella tuntuu ihmeelliseltä,
että jos Makkaratalosta 150 metrin päässä on
Ratahallintokeskus, pystyy tällainen tärkeä tarjous,
kun kysymyksessä on 200 työntekijän työpanos
viiden vuoden ajalta, myöhästymään.
No, se siitä.
Mutta erikoista on se, että kun nämä työntekijät
ovat huippuammattiosaajia, korkean teknologian osaajia, niin mistä se
urakoitsija saa sen 200 hyvin koulutettua työntekijää,
koska minun tietojeni mukaan ja vanhastaan, kun urakoin VR:lle, pitää olla
hyvin koulutettu henkilökunta, että saa mennä rata-alueelle
edes töihin.
Toinen kysymys: Minkä takia sitten Patrian tarjous
Portugaliin myöhästyi puolella tunnilla ja siinä meni
taas sitten 300 miljoonaa euroa? Kysyn ministeri Kääriäiseltä:
Miten tämä on mahdollista? (Eduskunnasta: Pääministerin
tulisi vähän paremmin huolehtia joukoistaan!)
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Vastuuministerinä tässä ja
vastaajana on paremminkin ministeri Pekkarinen, mutta sen verran
kuitenkin kommentoin, että myöhästyminen
oli 37 minuuttia, joka tämäkin on tietysti aivan
käsittämätön asia ja on johtanut siihen,
että sinänsä erittäin hyvä tarjous
hyvältä yritykseltä, ainakin tässä vaiheessa,
näyttää jäävän
käsittelyn ja kilpailun ulkopuolelle, mikä olisi
ja on Suomelle äärimmäisen kova tappio
ja yhtiön osalta tietysti voi sanoa, että erittäin
harmillinen asia. Yhtiö yrittää omalta
osaltaan vielä tehdä töitä,
että sen tarjous tulisi mukaan, ja toivotaan, että se
onnistuu. Totta kai, on päivänselvää,
että sitten tämän yhtiön sisällä — valtiohan on
tässä merkittävä omistaja — käydään
asianmukainen jälkiselvittely, mistä kaikesta
tämmöinen myöhästyminen on voinut
johtua.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä tietysti voisin kiittää ministeri
Kääriäistä jo paljosta vastaamisesta
tuohon kysymykseen.
Ehkä voisin jatkaa kuitenkin sen verran, että ei nyt
ole vielä mitenkään kirkossa kuulutettu
se, että tämä asia olisi lopullisesti
ohitse. Tämä tarjousmenettely tapahtui kaiketi
sillä tavalla, että viimeisten päivien
aikaan niihin kilpailuehtoihin tuli vielä joitakin muutoksia,
ja minulle kerrotusti suomalaisilla tarjousten jättäjillä oli
se käsitys, että tavallaan siitä vaiheesta,
kun vielä muutoksia kilpailumenettelyyn tulee, alkaa uudelleen juosta
se kahdeksan päivän ajanjakso, jonka kuluessa
tarjoukset vielä voisi jättää.
Voi olla, että kysymys on tällaisesta inhimillisestä erehdyksestä tuon
suhteen, voi olla, että kysymys on jostakin muusta, mutta
vielä kaiken aikaa selvitetään asiaa
Portugalissa, enkä pidä täysin mahdottomana
sitä, että vielä onnistumisen edellytykset
tässä asiassa voisi olla ainakin (Puhemies koputtaa) siihen,
että tarjous voisi tulla huomioon otetuksi. Eri asia on,
miten se menestyy itse kilpailussa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Luhtanen mielestäni
ihan oikein totesi sen, että asia pitää selvittää juurta
jaksain. Toivoisin nimenomaan sitä, että nyt,
kun liikenneministeriössä on ollut pikkasen samanlaisia ongelmia,
että selvittelyjä on tehty esimerkiksi väylämaksujen
osalta jne. ja tihkuu erilaisia tietoja pala palalta, ministerin
johdolla nimenomaan suoritettaisiin tämä selvitys,
mistä tämä johtuu. Toisaalta on otettava
myös huomioon toisessa vaakakupissa se, että jos
pannaan uusi tarjouskilpailu, miten käy sitten. Joutuuko
valtio korvausvelvolliseksi mahdollisesti näille muille, jotka
ovat tarjouksen ajoissa jättäneet?
Mutta, arvoisa herra puhemies, kysymyksen siitä, kuka
on tehnyt nämä, pitäisi olla selvä.
Eivätkö tällaisessa tilanteessa nyt ainakin
vastuuhenkilöt saa jo kenkää?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! No, en varsinaisesti kengän antamiseen
ota kantaa. Mutta voin sanoa, että en tässä tietenkään
toimettomana ole ollut. Minusta on erittäin hyvä asia
se, että nyt kilpailuttamisvimman tässä vaiheessa
paljastuu tällaisia epäkohtia. Lähden
juuri siitä, että koko tämä prosessi
kaikkinensa on selvitettävä erittäin
perusteellisesti. Voin sanoa näin, että minä lähden
siitä, että esimerkiksi kunnossapitotöiden osalta
kilpailua ei avata yhtään enempää kuin
nyt käynnistetyssä kokeilussa on saatu kokemuksia ja
se pysähtyy tässä vaiheessa tähän,
kunnes nämä on selvitetty, koko prosessi, perusteellisesti.
Tämä edellyttää tietysti
myös meidän taholtamme sitä, että omistajaohjausta
koko tässä kokonaisuudessa entisestään
tiivistetään ja kaikella tavalla katsotaan, mitä kaikkea
koko tähän prosessiin, omistajaohjauksesta lähtien,
liittyy. Mutta tämä prosessi selvitetään
juurta jaksaen ja sitten katsotaan, mihinkä on (Puhemies
koputtaa) mahdollista ryhtyä. Asia on varmasti täällä esillä myös
jatkossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ministeri toistuvasti kertoo, että selvitetään perusteellisesti
asiaa, niin varmaan se yksinkertaisin selvitettävä asia
on se, veikö tämän asiakirjan kirjekyyhky,
joka meni väärään osoitteeseen, vai
veikö sen lähetti vai tämä asianomainen
virkamies vai kuka sen kiikutti, koska se lähti VR-Rata
Oy:stä ja kuka sen vei. Se kai olisi kai noin kolmessa
minuutissa selvitettävä asia. Voisiko ministeri
tämän kertoa? (Naurua)
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! En todellakaan itse ole — varmistan
sen, ettei tule väärinkäsityksiä — en
minä siis eikä liikenneministeriö ole
ollut kirjekyyhky eikä minkäänmoinen.
Se on tapahtunut siellä asianomaisten tahojen välillä.
Selvityksestä välittömästi saimme
tietoomme tietysti, että muutaman minuutin ajasta oli kyse
ja sitten sillä perusteella kuitenkin oli päätetty,
että myöhästyneitä tarjouksia
ei oteta vastaan. Nyt tässä selvittelyssä on
nimenomaan kyse siitä, voidaanko ulkopuolisin toimin tulkita
hankintalakia siten, että nämä aikamääreet
esimerkiksi voitaisiin murtaa, taikka onko, niin kuin tässä kuulimme,
Patrian prosessissa tapahtunut sellaista, että prosessissa olisi
jotakin virheitä. Näitähän minä en
lähde ennakoimaan, ennen kuin selvitystyö on tehty.
Kyllä minä uskon, että sen selvitys,
kuka on vienyt ja missä ajassa, ei todellakaan vaadi taitoa,
vaan sen, onko noudatettu hankintalakia vai ei. Se on se selvittelyn
kohde ja se, voidaanko (Puhemies koputtaa) sillä perusteella
tehdä mitään vai ei. Minulla on se käsitys,
että hankintalaki on hyvin tiukka näissä asioissa
kaiken kaikkiaan. Mutta sen näkee nyt sitten, kun tämä juridinen
(Puhemies koputtaa) selvitystyö on tehty.
Ed. Arja Alho merkitään
läsnä olevaksi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On todellakin hyvä, että ed.
Tennilä nosti tämän tarjoussotkukysymyksen
täällä kyselytunnilla esiin. Huomaan
ministeri Luhtasen vastauksesta, että töihin on
ryhdytty ministeriössä. On äärimmäisen
tärkeää katsoa nyt myös omistajaohjauksen
kannalta, että silloin, kun tehdään laitoksista
ja virastoista osakeyhtiöitä, siellä pitää osata
toimia myöskin niin kuin osakeyhtiöt toimivat.
Tämä on myös hyvin tärkeä viesti sinne.
Olennainen kysymys on, totta kai, se, että nämä yli
200 ihmistä eivät joudu työttömiksi.
Se tulee maksamaan, totta kai, sekin valtiolle, jos näin
tulisi käymään. Olisi äärimmäisen
huonoa omistajapolitiikkaa, jos näin kävisi. Mutta
avainkysymys, ministeri Luhtanen, on se, että ei näillä tarjouksilla
ole mitään arvoa, jos tätä työtä ei
voida tehdä.
Mikä on rahoituksen tilanne nyt tämän
Pohjois-Suomen rataverkoston kunnostamishankkeessa, jota varten
näitä tarjouksia jätettiin? Miten varmana
te voitte pitää rahoituksen olemassaoloa ja kohdentamista
tähän kohteeseen?
Ed. Astrid Thors merkitään
läsnä olevaksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Kun tämä kilpailu on nyt
avattu Pohjois-Suomessa vuosina 2002—2003 edeltäjäni
aikana tehtyjen selvitysten perusteella, mikä on aivan
oikein, koska tehostamisesta on kaiken kaikkiaan ollut kyse, ja
koko tämä valmistelu on tehty sinänsä käsittääkseni
oikein ja oikeiden periaatteiden mukaisesti, niin tietysti lähden
siitä, että kun tällainen operaatio on
tehty, siihen myös on rahat olemassa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä ministeri
sanoi, että kilpailu on syy siihen, että tässä on
tapahtunut hama VR-Rata Oy:lle. Ei se kilpailu ole syy, vaan siellä ei
yksinkertaisesti johto ja valvonta toimi. Totuushan on se, että kyllähän
hetkessä saadaan selville, kuka sen kirjeen on vienyt,
eikä tässä mitään selvityksiä tarvita.
Nyt vain tarvitaan sitä, kuka vastaa siitä, että järjestelmät
VR:ssä eivät toimi, ministeri Luhtanen. Te olette
se ylin vastuullinen, ja teidän pitää ottaa
vastuu tästä ja pitää huolta
siitä, että VR-konsernissa asiat toimivat. Jos
minä olisin ministeri, minä ainakin vaihtaisin
VR:n hallituksen jäseniä. (Naurua)
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Edeltäjänäni ministeri
Sasi on ilmeisesti antanut liian vaikeita tehtäviä Pohjois-Suomen
piirille toteutettavaksi. (Naurua) Totta kai näin on, että näistä pitää vastata
kokonaisuutena, mutta ei niin helppoa siis siinä mielessä ole
vastata siitä, onko kaikki tapahtunut ja mitenkä ja
lainsäädännön puitteissa vai
ei. Minä katson, että oleellisin kysymys tässä on
nyt se, voidaanko vai ei tilannetta korjata millään
tavalla sellaiseksi, että ... Ymmärsin myös kysyjien
tarkoituksen siinä mielessä, voitaisiinko tämä operaatio
ikään kuin uusia taikka jollakin menettelyllä huomioida
tämä myöhästynyt tarjous. (Ed.
Kuosmanen: Tarjous palautettu, ei voida käsitellä!) — Sellainen
käsitys minullakin on, mutta palaamme tähän
asiaan vielä selvityksen jälkeen.
Minä en ole sitä todennut, että kilpailu
on kaikkeen syypää, vaan sen, että kilpailu
näemmä edellyttää myös
valmiuksia osata toimia siinä kilpailutetussa maailmassa,
toimia oikein, (Ed. Kuosmanen: Tunteeko kellonajat?) ja tässä (Puhemies
koputtaa) suhteessa näin ei ole ollut, jos ei ole kysymys
ollut pelkästään ja ainoastaan inhimillisestä erehdyksestä taikka
huolimattomuudesta. Mutta siitä lähden, ettei
ennen kuin tämä sotku selvitetään,
ja voi olla, ettei jatkossakaan, enempää kunnossapitotöiden
kilpailuttamista tässä vaiheessa avata.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! 90-luvulla koko Euroopassa tuli vallalle
halu kilpailuttaa erityisesti rautatieliikennettä. Tässä tietysti
oikeisto on ollut erityisen innokas. Ministeri Sasi on ministerinä ollessaan
tehnyt monia aloitteita, miten voitaisiin lisätä kilpailua.
Nyt kuitenkin voidaan todeta, että esimerkiksi Englannissa
rataverkko on rappeutunut niin, että yhteiskunta joutuu
ottamaan sen uudelleen haltuunsa.
Nyt kun lähdetään rautateiden kunnossapitoa kilpailuttamaan
ja Suomen markkinat ovat erittäin pienet — meillä on
vähän osaamista, ja nyt se ainoa toimija Rata
Oy on poissa tästä kilpailusta — voi
myöskin kysyä, mistä löytyvät
ne ammattimiehet. Ei niitä löydy Tielaitokselta
tai jostain muualta. Näin ollen tämä koko
ajatus kunnossapidon kilpailuttamisesta on vain teoreettinen. Kysynkin
ministeriltä:
Lähdetäänkö sellaiselle
linjalle, että lopetetaan tällainen ideologiaan
perustuva kilpailuttaminen, jossa ei ole käytännössä kuitenkaan
mahdollisuuksia toimia? (Kokoomuksen ryhmästä: Oho!)
Ensimmäinen varapuhemies:
Myönnän ensin lisäkysymyksen ed.
Tennilälle, joka oli alkuperäinen kysyjä,
ja vastauksen jälkeen mennään uuteen
kysymykseen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä ensin vastaus ed.
Kuosmaselle, mistä työntekijät. Jos työ menee
yksityiselle, se ostaa ne VR-Radalta. Tässä on
pakkoyksityistäminen nyt selvästi kysymyksessä.
Ei ole mitään todellista kilpailijaa, vaan kaikki
rakennetaan valtion toimijan varaan, joka on pelattu nyt ulos tai joka
pelautuu ulos, jos ei tuota asetusta oikein tulkita. Minusta asetus
antaa mahdollisuuden tulkita toisin asian. Siellä on takaportti.
Täytyyhän semmoinen olla. Ajatelkaa, jos joku
kilpailija ostaa jonkun toisen firman avainhenkilön juuri
kilpailutustilanteessa ja mitään muka ei enää voitaisi
tehdä. Pakkohan on olla aina joku takaportti.
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän kysymystä.
Minä haluan tätä Ratahallintokeskuksen
johdon roolia tässä selvitellä. Miksi
sieltä julistettiin, että hinta ei ratkaise tässä kilpailussa, sitten
kun VR-Rata oli ulkona?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Vielä tästä kilpailuttamisesta yleensä.
Näitähän on erilaisia malleja. Kun kunnossapitoa
ja peruskunnossapitoa nyt Ratahallintokeskuksen toimesta kilpailutetaan
ja on näitä pieniä alueita, käytetään
aliurakoitsijoita, alihankkijoita, tämä malli
on vastaavanlainen kuin Ruotsissa. Siellä ei ole esimerkiksi
ilmennyt minkäänlaisia turvallisuuteen tai muuhun
liittyviä ongelmia. Englannin malli on aivan toisenlainen.
Siellähän pyritään voittoa tuottaviin
järjestelmiin. Meillähän tässä ei
millään tavalla pyritä voittoa tuottavaan
tilanteeseen vaan siihen, että asia tehostuisi ja olisi
ikään kuin näitten urakoitsijoitten välillä kilpailua
ja tätä kautta toiminta tehostuisi ja saataisiin
edullisia tarjouksia. Tämä sinänsä on
täysin hallinnassa oleva asia, jos niin halutaan.
Vielä palaan tähän alkuperäiseen
asetelmaan. Tullaan selvittämään, voiko
tässä päästä eteenpäin
ja mitenkä. Kun asia on lopullisesti selvinnyt, sitten
voimme palata tähän asiaan. Tässä yhteydessä,
toistan vielä, en ota kantaa siihen. Kun en tiedäkään
tulkintaa, en pidä kannan ottamista järkevänä.
Odotan tietoa siitä, mitenkä hankintalakia tulkitaan
tässä tapauksessa.