Täysistunnon pöytäkirja 123/2005 vp

PTK 123/2005 vp

123. TIISTAINA 22. MARRASKUUTA 2005 kello 14 (14.06)

Tarkistettu versio 2.0

15) Hallituksen esitys laeiksi aluksista aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain ja sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta

 

Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Päivän luonne ja kohtuullisen myöhäinen ajankohta huomioiden käyn hyvin lyhyesti läpi tämän hallituksen esityksen 77, josta on ympäristövaliokunnan mietintö 15/2005 vp. Kyseessä on ensinnäkin hallituksen esitys laiksi aluksista aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä annetun lain muuttamisesta. Kysymys on öljypäästömaksusta, joka on uusi maksumuoto ja joka on varsin hyvä asia.

Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi erityisestä hallinnollisesta maksusta eli öljypäästömaksusta, joka muodostaa rangaistusluonteisen taloudellisen seuraamuksen päästökiellon rikkomisesta. Nyt öljyn päästäminen, kaiken kaikkiaan öljypitoisten seosten päästäminen, mereen on Itämeren alueella kielletty niin kuin muuallakin planeetalla. Ehdotetun maksujärjestelmän tavoitteena on tehostaa öljyn tai öljypitoisen seoksen päästökiellon noudattamista. Maksujärjestelmä on rikosoikeudellista järjestelmää yksinkertaisempi. Se voidaan siis toteuttaa välittömästi.

Valiokunta pitää hallinnollisen päästömaksujärjestelmän käyttöön saamista tärkeänä, sillä voimassa olevan lainsäädännön mukaan on osoittautunut vaikeaksi saattaa laittomien öljypäästöjen aiheuttajia rikosoikeudellisella perusteella vastuuseen. Tahallisia öljypäästöjä on arvioitu tapahtuvan edelleenkin tuhansia vuositasolla koko Itämeren alueella. Tästä syystä tehokkaalla hallinnollisella järjestelmällä öljynpäästökiellon rikkomisesta voidaan tuntuvasti tehostaa Itämeren suojelua.

Arvoisa puhemies! On käyty tässä asiassa myöskin perustuslakivaliokunnassa keskustelu ja sieltä on lausunto. Samoin lakivaliokunnan lausunto on tämän mietinnön liitteenä.

Perustuslakivaliokunta katsoi, että tämä asia voidaan hoitaa Helsingin käräjäoikeudessa toimivassa merioikeudessa eikä asiaa tarvitse viedä hallinto-oikeuden käsittelyyn.

Lakivaliokunta puolestaan esitti omassa lausunnossaan määräajan muuttamista valituksen tekemiselle, niin että tämä määräaika pitäisi pidentää 30 päivästä 60 päivään. Perustelu on se, että öljypäästömaksu kohdistuu usein ulkomaalaisen aluksen omistajaan ja määräaika siksi voisi osoittautua liian lyhyeksi. Kuitenkin ympäristövaliokunta katsoo, että määräajan pidentäminen ei ole tarkoituksenmukaista eikä oikeusturvasyistäkään tarpeen. Maksujärjestelmän tehokkuuden kannalta olisi ongelmallista, jos maksupäätöksen lainvoimaiseksi ja sitä kautta täytäntöönpanokelpoiseksi tulo kestäisi vähintään kaksi kuukautta. Usein tämän valituksen tekijä on yhteisö, joka on jo ensi asteessa lausunut asiasta ja jonka voi kohtuudella edellyttää päättävän valituksen tekemisestä säännönmukaisen valitusajan puitteissa. Lisäksi voidaan käyttää sähköistä tiedonsiirtoa tämän valituksen toimittamiseen.

Kaiken kaikkiaanhan ongelmana on usein muun kuin eurooppalaisen valtion lipun alla purjehtiva alus, niin sanottu mukavuuslippulaiva, ja tästä johtuu usein se, että myöskään millään muulla kuin tällaisella välittömällä hallinnollisella maksulla, seuraamusjärjestelmällä, ei pystyttäisi varsinaista sakkoa ohjaamaan tämän varustamon maksettavaksi. Siinä usein on erilaisia portaita välissä, ja omistuskin voi olla vaikea löytää, mikä näillä aluksilla on. Lisäksi tarpeen mukaan voidaan myös tällainen alus pysäyttää ja se alus pitää maissa tämän öljypäästömaksun suorittamisen toteuttamiseksi.

Näillä lyhyillä selvennyksillä, arvoisa puhemies, valiokunta on yksimielisesti positiivisesti ottanut tämän hallituksen esityksen vastaan.

Yleiskeskustelu päättyy.