Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kysymykseni on opetusministeri Virkkuselle
ja koskee koulukiusaamista.
Viikon aikana on tullut kaksi aika vakavaa koulukiusaustapausta
esiin, ensin Joensuussa, ja tämän päivän
lehdet kertovat tästä Viikin tapauksesta, jossa
yhtä kahdeksasluokkalaista oppilasta kiusattiin kaksi kertaa.
Toisella kertaa 40 oppilasta oli seuraamassa tapahtumaa, kunnes
yksi rohkea rohkeni soittaa tämän kiusatun vanhemmalle.
Käsittämätöntä, 40
oppilasta seuraa sivusta, kukaan ei tee mitään!
Tästä on tullut rakenteellinen ongelma meidän
koululaitoksellemme. Koulut sanovat, että puuttuu välineet,
ja, arvoisa ministeri, nyt ei riitä se, että Suomi
sai eurooppalaisen palkinnon Kiva Koulu -järjestelmästä,
jolla on pyritty koulukiusaamisen vähentämiseen
ja rikosten estämiseen kouluissa. Tämä tilanne
ei ole meillä nyt hallussa, ja tämä vaatii
paljon paljon vakavampaa otetta. Mitä hallitus aikoo asiassa
tehdä?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Koulukiusaaminen ei suinkaan ole lisääntynyt,
mutta julkisuuteen nousseet hyvin vakavat tapaukset osoittavat sen,
kuinka tärkeää on joka tahon tuoda esiin
sitä vakavaa viestiä, että millään
tasolla koulukiusaaminen ei ole sallittua, vaan tässä täytyy
olla täysi nollatoleranssi.
Itse kyllä nostaisin esiin tämän
Kiva Koulu -hankkeen, vaikka totesitte, että sitä ei
kannata tässä mainita. Se sai todella eurooppalaisen
palkinnon, (Ed. Laukkanen: Se ei riitä!) ja se on opetusministeriön
tilaama hanke, jolla on erittäin menestyksekkäästi
kehitetty konsepti, jolla on voitu tutkimuksen ja koulutuksen menetelmin
vähentää kiusaamista. Sillä on
itse asiassa aivan ennennäkemättömät
saavutukset, ja tänä vuonna se on tullut käyttöön
1 400:aan Suomen peruskouluun, ja seuraavina vuosina se
aiotaan laajentaa kaikkiin yli 3 000 kouluun.
Mutta viesti on aivan selvä, että millään
tasolla ei koulukiusaamista sallita. Heti kun aikuiset tai muut
oppilaat tällaisen tilanteen havaitsevat, siihen on puututtava.
Se on mitä suurimmassa määrin koko kouluyhteisön
asia, se on aikuisten velvollisuus, ja lapsille on tärkeää opetuksen
keinoin tuoda esiin se, että kun kiusaamista esiintyy,
ei mennä kiusaajan puolelle, vaan sen kiusatun puolelle.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Todella, kiusaaminen ehkä ei ole
lisääntynyt, mutta sehän on selvästi
raaistunut. Tässäkin tilanteessahan oli niin,
että tätä tyttöä oli
jo uhkailtu. Näen hyvin keskeisenä sen, millä tavalla
puututaan kouluissa kiusaamiseen, kun tuntuu, että ei uskalleta
mennä väliin ja on sellainen pelko, että ehkä sitten
tulee enemmän vaikeuksia vaan niille, jotka menevät
siihen väliin. Meillähän on Stakesin
tutkimuksenkin mukaan tieto, että kolme neljäsosaa
tapauksista jää koulun henkilökunnalta
huomaamatta. Eli ehkä jotkut semmoiset selvät,
raaimmat, tulevat esiin, mutta juuri ne, mihinkä pitäisi
puuttua ja mitä pitäisi ennaltaehkäistä,
jäävät huomaamatta. Mielestäni
tässä on selvästi tämmöistä asennekysymystä.
Kysynkin:
Millä tavalla voidaan koulujärjestelmässä, opettajien
koulutuksessa, kouluhenkilökunnan kohdalla, tehdä jotakin,
jotta tämä osaaminen ja koko asenne muuttuu tai
käyttäytyminen muuttuu? Ei voi mielestäni
sanoa vain, että puhukaa kotona, niin kuin tässä oli,
että puhukaa, vanhemmat. Totta kai on (Puhemies: Nyt minuutti on
kulunut!) vanhempien vastuu myös, mutta mitä koulujärjestelmän
sisällä?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Lainsäädäntöhän
lähtee siitä, että kaikille on taattava
turvallinen oppimisympäristö. Ja kyllä nimenomaan
tässä kehittämis- ja tutkimushankkeessa,
kiusaamisen vastaisessa Kiva Koulu -hankkeessa, suuri merkitys on
ollut siinä, että opettajat ovat saaneet koulutusta,
kuinka tunnistaa kiusaamistapaukset. Oppilaat eivät välttämättä näitä asioita
nosta esiin. Siinä on oltava herkkää silmää aikuisilla
myös, että havaitsevat nämä tapaukset
ja osaavat ottaa ne esiin ja puuttua niihin riittävän
ajoissa. Myös oppilailla on tässä iso
rooli, koska oppilaat tietävät usein näistä enemmän
kuin kertovat, ja sen vuoksi Kiva Koulussa on juuri valmennettu
oppilaita siihen, että he suhtautuvat empaattisesti näihin
tilanteisiin ja menevät todellakin sen kiusatun puolelle. Tämä on
myös hyvin paljon sosiaalisiin suhteisiin liittyvä asia
siellä luokassa.
Eli tärkeää on koulutuksen kautta
tuoda esiin ja esimerkkien, keskustelun kautta sitä, että oppilaat
aina, jos havaitsevat tällaisen tilanteen tai oppilaan,
jota kiusataan, uskaltavat tuoda sen esiin aikuisille ja tähän
asiaan puututaan. Se on kaikkien aikuisten velvollisuus, (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) ja se on myös lapsille tuotava esiin.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sellainen koulu, missä kiusataan,
ei ole kiva koulu todellakaan, ja siksi, arvoisa ministeri, asiaan
tarvitaan uusia välineitä: uusia välineitä yhteistyöhön
viranomaisten, koulun, vanhempien kanssa ja juuri tätä asennekasvatusta, että uskalletaan
siihen puuttua ja ennalta ehkäisevällä tavalla.
Asia pitää ottaa erittäin vakavalla tavalla.
Tutkimukset osoittavat, että 70 prosenttia nuorten psyykkisistä ongelmista
on seurausta koulukiusaamisesta.
Sitten tähän liittyy todellakin näiden
kiusaamisten vakavuus. On tapauksia, joissa alaikäiset tekevät
selvästi pahoinpitelyjä, joiden pitäisi
olla jo rikosoikeuden piirissä. Miten tähän
suhtaudutaan?
Arvoisa oikeusministeri, teille siellä takarivissä myöskin:
Toivoisin, että vastaatte myöskin näihin
koulukiusaamistapauksiin, jotka täyttävät selkeästi
pahoinpitelyn tunnusmerkit, mutta tekijät ovat alaikäisiä.
Mitä suunnitelmia näiden tapausten estämiseksi
teillä on?
Puhemies:
Oliko ed. Rauhalalla vielä lisäkysymys? Otetaan
se ja sitten vastaus.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Meillähän on rikoslaissa
todella niin, että solvaaminen ja herjaaminen ovat rikoslain
27 §:n mukaan rangaistavia tekoja. Ei pelkästään
se, että perusopetuslain 28 §:n mukaan koululaisilla
on oikeus turvalliseen koulunkäyntiin, vaan näen myös
erittäin tärkeänä sen, että näihin
todella löydetään keinoja, millä tavalla
puututaan. Me olemme ylpeitä tietenkin oppimistuloksista, Pisa-tuloksista,
mutta me olemme jo kansainvälisissä tilastoissa
nimenomaan tässä hyvinvoinnissa jäljessä,
millä tavalla meidän koululaiset voivat. Minun
kysymykseni nyt ehkä vähän sivuaa myös
tätä:
Voidaanko ajatella juuri sitä, miten suuria luokkia,
ryhmiä, miten suuria kouluja meillä on? Mikä on
se kehitys, että meidän siellä suuressa massassa
on helpompi tehdä sitä kiusaa? Minä toivoisin,
että me myös näkisimme sen koko oppimisympäristön,
että siellä on monta sellaista tekijää,
mitkä nyt tässä kehityksessä vaikuttavat, (Puhemies:
Ja nyt minuutti on täyttynyt!) kun koulut ovat suurentuneet.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Meillä alaikäiset
yli 15-vuotiaat rikoksentekijät joutuvat aivan normaalisti
ensin esitutkintaan, syyteharkintaan ja tuomiolle. Sitä nuorempien
osalta sitten asia siirtyy lastensuojeluun. Meillä on uusi
lastensuojelulaki, jonka mukaan poliisin ja opettajien kuuluu tehdä lastensuojeluilmoitus
entistä herkemmin, ja varsinkin poliisien lisääntynyt
lastensuojeluilmoitusten tekeminen näkyy jo nyt. Lastensuojelu
toimii erittäin aktiivisesti ja hyvin ja puuttuu sen jälkeen näiden
nuorten vääriin tekoihin.
Sitten vielä tähän rikoslakiin. Meillä on
myös uhkaus, laiton uhkaus, kriminalisoitu, joten niin tämä kuin
kaikki muutkin rikoslain pykälät koskevat myös
yli 15-vuotiaita. (Ed. Laukkanen: Mutta eivät alle 15-vuotiaita!)
Sitä nuorempien osalta on järjestelmä,
jossa lastensuojelu puuttuu, ja tämä järjestelmä on
nykyään paljon parempi kuin pari vuotta aikaisemmin,
kiitos uuden lastensuojelulain.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Koulukiusaamisen pois saamiseksi yksi tärkeä keino
ovat riittävän pienet opetusryhmät. Nyt kun
tilanne on mennyt näinkin huonoksi ja tällaisia
ikäviä tapauksia on tullut esille, niin kysyisin:
Onko opetusministeri nyt päättänyt
selvittää, mitkä olisivat riittävän
pienet ryhmäkoot, että muun muassa kiusaamiseen
voitaisiin tehokkaasti puuttua?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Kiusaamiseen on voitava puuttua aina, olipa
opetusryhmä tai koulu minkä kokoinen tahansa,
ja on hyvin tärkeää, että aikuisilla
on herkkyyttä tunnistaa nämä tapaukset
ja puuttua näihin riittävän varhain.
Sellaista tutkimuksellista evidenssiä ei ole, että koulun
koko tai luokkakoko näihin erityisesti vaikuttaisivat,
vaan kyllä kyse on juuri siitä, minkälainen
ilmapiiri ja kulttuuri koulussa on ja kuinka hyvä koulutus-
ja tunnistamiskyky aikuisilla tuossa kouluyhteisössä on.
Näen kyllä, että myös kodin
ja koulun yhteistyön merkitys on tässä erittäin
suuri.
Opetusryhmäkoosta sinänsä käynnistyy
kysely ensi keväänä. Suoritamme opettajatiedon
keruun, jonka yhteydessä selvitetään
taas ryhmäkoot. Ensimmäisen kerranhan tämä tehtiin
2 vuotta sitten ministeri Sarkomaan johdolla, ja nyt sitten saamme
ajantasaista seurantatietoa siitä, mikä kehitys
on todella ollut.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Koulukiusaamiselle etsitään
monia selityksiä tai annetaan monia selityksiä,
mutta mikään niistä ei ole hyväksyttävä.
Itse olin järkyttynyt siitä, kun lapsiasiainvaltuutetun
selvityksessä oli, että joka kymmenes lapsi suurin
piirtein oli vakavan koulukiusaamisen kohteena, mutta esimerkiksi
romanilapsista Suomen kouluissa joka viides, eli noin 20 prosenttia
on ollut vakavan koulukiusaamisen kohteena oman etnisen taustansa,
oman kulttuurinsa vuoksi. Uskon, että monia maahanmuuttaja-
ja uussuomalaisia koskee tämä sama ongelma.
Onko nyt opettajankoulutus ja opettajien asenne oikealla tasolla,
että näihin myöskin osataan puuttua oikealla
tavalla ja tällaiset menettelyt saataisiin koulussa loppumaan?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Tuo on myös erittäin hyvä kysymys,
että tähän täytyy paneutua erityisesti.
On aivan selvää, että ei ole millään
tavalla hyväksyttävää syntyperän
tai etnisen alkuperän perusteella tai muutoinkaan kiusata
ketään omassa ryhmässä tai koulussa.
Aikuisten on kyllä omalla esimerkillään
ja toiminnallaan vaikutettava siihen aktiivisesti, että ilmapiiri
on suvaitsevainen. Sinänsähän tällä hetkellä annamme
täydennyskoulutusta hyvin laajasti opettajille muun muassa monikulttuurisuuteen
liittyvistä kysymyksistä, ja kaiken kaikkiaan
suvaitsevaisuuden vahvistaminen on tärkeä teema
koko kouluympäristössä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Varhainen puuttuminen, havaitseminen ja lasten
pahoinvoinnin, vaikkapa koulukiusaamisesta seuraavan pahoinvoinnin,
havaitseminen on tärkeätä. Varmasti monelle
oppilaalle on aika korkea kynnys esimerkiksi mennä opettajalle
valittamaan. Voi joutua niin sanotusti kantelupukin maineeseen.
Kouluterveydenhoito ja sen kattavuus ja siihen annettavat resurssit
ovat erittäin ratkaisevassa roolissa, koska uskon, että oppilaille
on paljon matalampi kynnys puhua kouluterveydenhoitajalle ongelmistaan
kuin ehkä jollekin muulle henkilöstöön
kuuluvalle. Nyt taitaa olla niin, että vain reilu viidennes
kunnista hoitaa kouluterveydenhoidon sillä tasolla, jonka
oikeastaan meidän velvoitteemme ja lakimme edellyttävät.
Tämä on vakava puute.
Mitä hallitus aikoo tehdä joko normeja kiristämällä,
resursseja lisäämällä tai joillain
muilla toimenpiteillä, että kunnat todella vastaisivat
tästä tärkeästä alueesta
eli kouluterveydenhoidon laadusta ja riittävyydestä?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Niin kuin edustaja tuossa totesi, kouluterveydenhoitaja
on usein se henkilö, jolle on matalampi kynnys mennä puhumaan
tällaisista asioista, koska kouluterveydenhoitaja ei anna numeroita.
Mitä on sitten tehty? Nythän on vuosien varrella
annettu suosituksia kouluterveydenhuollosta, ja ne eivät
ole olleet riittäviä. Siitä syystä me
olemme tämän vuoden puolella antaneet asetuksen,
että me nimenomaan olemme vahvistaneet näitä suosituksia
asetuksella. On arvioitu, että noin 75 prosenttia kunnista
pystyy toteuttamaan jo nyt sen asetuksen, mutta kyllä vielä vähän
voimistelua tässäkin asiassa tarvitaan. Siitä syystä meillä on
myös valtion budjetissa varattu rahaa ja sitten tosiaan
tämä asetus.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Virkkunen ottikin täällä jo
esille tämän kodin ja koulun tärkeän
yhteistyön koulukiusaamistapauksissa. Ajattelin nyt, kun
otitte sen esille, kysyä vielä tarkemmin:
Onko ajateltu tarkemmin ohjeistaa sitä, kuinka tulee
menetellä kiusaamistapauksissa? Se voitaisiin laittaa julki,
että jokainen pystyy toimimaan saman kaavan mukaan joka
paikassa tai tavalla, joka on yleisesti hyväksytty, esimerkiksi ilmoitustaululle
tai koulun nettisivulle.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Sinänsä meillä ei
ole yhtenäistä ohjeistusta, kuinka tulisi toimia,
vaan koulut itse harkitsevat omassa toiminnassaan, mikä on
kullekin koululle se ominaisin tapa. Kouluissa hyvin laajasti on
tänä päivänä käytössä luontaisesti se
oma opettaja, kouluterveydenhoitaja, joku turvallinen aikuinen.
Oma vanhempi on yleensä se, jolle lapset ensimmäisenä kertovat
tästä, tai luokkakaverille. Mutta tänä päivänä meillä on
kouluissa myös näitä omia koulupoliiseja,
joille myös on kerrottu näistä kysymyksistä,
samoin meillä toimii vertaissovittelu kouluissa ja muun muassa
oppilashuoltoryhmät. Eli riippuen aivan tapauksesta hiukan
eri tahot tätä koulukohtaisesti selvittelevät.
Mutta mielestäni on tärkeää,
että heti, kun kiusaamista havaitaan, aikuiset siihen aktiivisesti
puuttuvat ja lähtevät selvittelemään. Siinä on
hyvin tärkeää kyllä, että myös
kiusaajat ja heidän vanhempansa otetaan mukaan tähän keskusteluun.