6) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus vuodelta 2012
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos sopii, esittelyksi ihan muutama sana — valiokunnan
mietintö on yksimielinen — ja sen jälkeen
jatkaisin muutaman jatkoarvion siitä, miten itse ajattelen
EKP:n roolista ja keskuspankin politiikasta yleisemminkin. (Matti
Saarinen: Hyvä esittely!) Toki voin ottaa siihen tilaisuuden
vähän myöhemminkin. Ehkä on
parempi niin, että otan siihen tilaisuuden sitten myöhemmin.
Näin ollen itse tästä mietinnöstä lyhyesti:
Valiokunnan mielestä hyvää on tässä se,
että tämän mietinnön rakenne
on nyt muuttunut. Se tekee paremmin selkeäksi arvioida
ne riskit, mitä EKP:llä ja tässä tapauksessa
Suomen Pankilla on eurooppalaisesta rahapolitiikan järjestelmästä. Valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että tämän
kertomuksen tuleminen eduskunnan käsiin tapahtuu tällä hetkellä ihan
liian myöhällä eli seuraavana vuonna.
Siis kertomusvuotta seuraavan vuoden syksyllä vasta eduskunta
saa käsiteltäväkseen kertomuksen, ja
monta kertaa, niin kuin nytkin, sitten vasta seuraavan vuoden vuodenvaihteessa
on tämä kertomuksesta annettava mietintö valmis.
Vähintä, mitä tässä pitäisi
saada aikaan, olisi se, että hyvissä ajoin kevätistuntokaudella
kertomus olisi valmis niin, että kevätistuntokaudella
myös eduskunta saisi sen käsiteltyä.
Itse tästä sisällöstä pari
kolme ajatusta ainoastaan. Ensimmäinen on se, että joka
tutkii Suomen Pankin tasetta ja havaitsee, että no, siellähän
hirveät hypyt ovat tapahtuneet eli tase on ohentunut erittäin
valtavasti, suurin syy siihen on se, että tämä talletusten
määrä on kerta kaikkiaan ohentunut tässä kertomusvuoden
aikaan. Kertomusvuoden alussa se oli yli 76 miljardia, ja sitten kertomusvuoden
päätyttyä se oli 16 miljardia euroa.
Elikkä se, missä ja mihinkä talletukset
Euroopassa ja sijoitukset — ei sijoitukset vaan varat,
sanotaan näinpäin, ne eivät ole sijoituksia
sanan varsinaisessa merkityksessä — hakeutuivat, niin
tietyssä turbulenssivaiheessa Suomen Pankki oli ihan hyvä paikka
niiden sinne hakeutua. Siitä syntyi tämä tilanne,
saatava keskuspankilta, joka oli enimmillään jopa
76 miljardia euroa. Nyt se supistui vuoden loppuun mennessä,
siis kertomusvuoden loppuun mennessä, 16 miljardiin euroon.
Mitä vielä tulee sitten tähän
vakavaraisuuteen Suomen pankkien kannalta, suomalainen pankkijärjestelmä on
aika hyvässä tilassa ja hyvällä tolalla
kuitenkin ja erityisesti silloin, kun sitä verrataan muun
maailman menoon.
Arvoisa puhemies! Toimin niin, että pyydän kohta
puheenvuoron varsinaista omaa sanomaani varten.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti.
Tämän kertomuksen rakennetta on tosiaan muutettu
siten, että siinä tuodaan aiempaa huomattavastikin
selkeämmin esille Suomen Pankin riskit sekä Pankkivaltuuston
rooli ja sen tietenkin kertomusvuonna käsittelemät
laajemmat asiakokonaisuudet. Tähän kertomukseen
on myös sisällytetty se talousvaliokunnan edellisessä mietinnössään
edellyttämällä tavalla laadittu selostus
näitten finanssimarkkinoiden kannalta keskeisten EU-elinten
toiminnasta. Valiokunta yksimielisesti, kuten Pekkarinen äsken
totesi, pitää uudistunutta kertomusta selkeänä ja
kattavanakin kuvauksena sekä Suomen Pankin että Finanssivalvonnan
toiminnasta ja toimintaympäristöstä.
Tämä kertomuksen käsittelyn ajoitus:
On ihan oikein, että siihen on kiinnitetty näin
paljon huomiota, koska tämä Suomen Pankin vuosikertomus
ja Finanssivalvonnan toimintakertomus valmistuivat jo helmi—maaliskuussa.
Kyllähän se niin on, että tämän
Pankkivaltuuston kertomus tulisi saada eduskunnan käsiteltäväksi
jo keväällä siten, että käsittely
ehditään viemään vielä kevätistuntokauden
kuluessa läpi.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuuston kertomuksessa kiinnittivät
huomiota Finanssivalvonnan havainnot, ja siitä seuraavaa.
Muun muassa tämä pankkikonttoreitten lukumäärä jatkaa
vähenemistään, ja käteispalvelujen saatavuus
on harventunut. Siinä mielessä ollaan aidosti
huolissaan siitä, saadaanko ympäri Suomea joka
paikassa vielä käteistä ja pankkipalveluita
tasapuolisesti.
Toki tätä käteispalvelua on siirretty
myös kauppojen vastuulle, nimittäin useat kaupathan antavat
nostaa käteistä heidän myymälöistään pankkien
kanssa tehdyillä sopimuksilla, mutta se ei kuitenkaan poista
sitä tarvetta, että asiakkaat vielä tarvitsevat
niitä henkilökohtaisia palveluita siellä konttorissakin.
Käteispalveluja supistettiin niin, että noin
22 prosenttia konttoreista tarjoaa käteispalveluja rajoitetusti
ja 13 prosenttia ei tarjoa niitä enää lainkaan.
Siinä mielessä, jos pankit toimivat siten, että kauppaliikkeet
tulevat pankkitoimintaan yhä voimakkaammin mukaan, kuten
S-ryhmä ja Tapiola ovat tulleet mukaan, niin sehän
johtaa toki siihen, että asiakkailla on valinnanvaraa äänestää jaloillaan.
Siinä mielessä tällainen vaihtoehto on
hyvä, että tulee aidosti vaihtoehtoja, jos haluaa
palveluita.
Yhtenä huomiona myös täytyisi kiinnittää huomiota
siihen, että ei voi olla niin, että asiakkaat
pakotetaan ottamaan vain sähköisiä palveluita,
kuten e-laskun muodossa, ja jos ei se kelpaa, niin silloin siitä saa
maksaa. Toivon, että tulevaisuudessa Suomen pankkimaailma
itse säätelee itseään myös
siten, että se ei aseta semmoisia kohtuuttomia ehtoja asiakkailleen,
että heidän on pakko pysyä heidän
asiakkaanaan ja käytännössä eivät
voi valita palveluitaan. Esimerkiksi nykyisen asuntolainatilanteen
valossa on hyvin vaikea vaihtaa pankkia heikentämättä omaa
sopimustaan merkittävällä tavalla.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pankkivaltuuston kertomuksesta poimin
esiin pankkivaltuuston käsittelemistä asioista
Finanssivalvonnan havainnot liittyen pankkikonttoreiden määrään
ja käteispalveluiden supistamiseen, kuten edustaja Niikko
tuossa äsken puheenvuorossaan otti esille. Finanssivalvonta
pitää kertomuksen mukaan tärkeänä sitä,
että pankit huolehtivat käteispalveluiden tarjonnan
riittävyydestä. Tämä onkin tärkeätä,
koska edelleen monelle ihmiselle käteinen raha on ykkösmaksuväline
ja jopa ainoa tapa maksaa.
Esitän tässä yhteydessä samalla
syvän huoleni siitä, että erilaisten
sähköisten ja mobiililaitteiden yleistyessä ei
lähdettäisi siitä olettamuksesta, että kaikilla
olisi näiden laitteiden ja tekniikan käyttöön
mahdollisuus tai edes halua. Laskun maksaminen pankkikonttorissa
ei saa eikä se voi olla niin kallista, että siitä peritään
täysin kohtuuttomia maksuja. Tähän pitää saada
kohtuus.
Ei myöskään voi olla niin, että ihmiset
pakotetaan e-laskujen käyttämiseen ja jos henkilö haluaa
edelleen laskunsa paperisena, siitä ollaan perimässä erillinen
laskutuslisä. Tästä esimerkkinä Ylen
uutinen marraskuulta: "Teleoperaattorit ovat tänä vuonna
korottaneet paperilaskusta perittävää maksua
kuin yksissä tuumin. Muilla toimialoilla erillistä paperilaskulisää ei
yleensä peritä." Kuluttaja-asiamies Päivi
Hentusen mukaan paperilasku on tavanomainen laskutustapa eikä siitä voi
periä erillistä maksua. Kuluttaja-asiamies onkin
käynyt Elisan omistaman Saunalahden kanssa jo pitkään
keskustelua paperilaskujen maksullisuudesta. Kesällä kuluttaja-asiamies vei
kiistan markkinaoikeuteen. Kyseessä on siis ennakkotapaus.
Oikeudessa ratkaistaan, saako puhelinliittymän paperilaskusta
ylipäätään periä minkäänlaista
erillistä maksua.
Varsin monen ikääntyneemmän henkilön osaaminen
verkossa ei kerta kaikkiaan riitä, eikä monella
edes ole tietokonetta tai muutakaan laitetta, jolla maksamisen voisi
edes teoriassa suorittaa verkossa. Voisin todeta vielä,
ettei monelle sellaista välinettä koskaan tulekaan.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen on menossa seuraavaksi kertomaan
ilmeisesti vähän vapaammin näkemyksistään,
ja sen keskustelun pohjaksi muutamia tarkennuspyyntöjä edustajalta.
Suomen Pankin taseissa tämmöisten lyhyiden talletusten,
yön yli -talletusten, määrä on
tosissaankin vaihdellut hyvin paljon, kymmeniä miljardeja
euroja lyhyen ajan sisällä. Nehän ovat yleisesti
kertoneet kyllä Euroopan keskuspankin alueen epävakaasta
tilanteesta, mutta sitten kun nämä lyhyet, yön
yli -talletukset ovat vähentyneet noin paljon, niin onko
se tapahtunut siitä syystä, että tämä euroalueen
turbulenssi on niin voimakkaasti laimentunut? Onko tätä löysää rahaa,
jota on tuotu Suomen Pankkiin, liikkeellä huomattavan paljon
vähemmän? Vai onko sitten niinkin päin,
että Suomea ei katsota eikä arvioida enää niin
kiinnostavaksi ja varmaksi turvasatamaksi lyhyelle talletukselle
kuin aiemmin?
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt omia ajatuksia, äskeinen oli
talousvaliokunnan näkemyksiä.
Mitä tulee vielä näihin Target-talletuksiin:
Yli yön -talletukset ja Target-talletukset eivät
ole oikeastaan samaa käsitettä. On erikseen yli
yön -talletukset ja erikseen sitten tämä varsinainen Target-rahoitus,
ja sen väheneminen viime kädessä ymmärtääkseni
kyllä ilmentää sitä, että pahin
ja kovin turbulenssi on kyllä ohi. Nämä valtavan
suuret muutokset näissä eivät kerro sitä, että on
tämmöinen valtavan suuri tervehtyminen tapahtunut.
Saksan keskuspankkihan oli hätää kärsimässä tässä pahimpien
aikojen kuluessa, ja Saksassa oli laaja keskustelu, jossa Ifon pääjohtaja — onko
se Hans-Martin Sinn, en muista mikä on hänen etunimensä — herra
Sinn, tohtori Sinn, piti Saksassa kovaa ääntä siitä,
että sinne on kasautunut niin paljon, että jos
EKP tai eurojärjestelmä kerralla menisi kaput
eikä kukaan sen jälkeen kantaisi vastuuta siitä,
niistä veloistaan, mitä niille olisi, niin siitä seuraisi
Saksalle valtavat menetykset. Ja periaatteessa tämä teoreettinen
uhka oli tietysti Suomenkin kohdalla, mutta muistan, kun vuosi sitten
käytin vastaavassa tilaisuudessa täällä puheenvuoron,
ja aina kun olen puhunut tästä Target-rahoituksesta,
minusta se ei ole ollut mikään todellinen uhka
eikä riski Suomen kannalta. Täällä on
Pankkivaltuuston puheenjohtaja Zyskowicz paikalla... Vaikka on vähän
liioiteltua sanoa, ettei se mikään riski ole, mutta
että ei se nyt kovin suuri riski missään
vaiheessa ollutkaan, vaikka siinä ovat valtavat rahat liikkuneet
suuntaan ja toiseen. Lyhyesti tästä asiasta näin.
Mutta, arvoisa puhemies, mitä vielä nyt tulee sitten
tähän kertomukseen, niin kyllä tämä vähän korni
juttu on, että täällä puhutaan
asioista, jotka tapahtuivat vuoden 2012 alkupuolella — ja
nyt on kohta 2014 — ja sen jälkeen on tapahtunut Euroopassa
tavattoman paljon, EKP-järjestelmässä on
tapahtunut tavattoman paljon, Suomen Pankissakin tapahtunut tavattoman
paljon. Semmoista tilaisuutta, jossa me kävisimme tässä ja nyt
-tilannetta ja sitä mitä edessä on, ei
oikein ole, ellei sitä tavallaan ryöstä,
niin kuin minä tässä teen: tästä kertomuksesta
otan pompun ja pohdiskelen nyt sitten muutamia asioita eteenpäin.
Ensimmäisen pompun otan siitä, että täällä meidän
mietinnössäkin sanotaan, että eurooppalainen
pankkivalvonta siirtyy nyt uuteen järjestelmään,
jossa meidän keskuspankinkin vastuut tulevat lisääntymään.
Ja tämä johtuu siitä, että nyt
marraskuun 1. päivä käynnistyi Euroopassa tämä eurooppalainen
pankkiunioni, Euroopan pankkiunioni. Elikkä siirryttiin
yhteiseen valvontajärjestelmään marraskuun
1. päivänä, ja se on hajautettu järjestelmä,
jossa EKP hajauttaa näitä tehtäviä paljon
kansallisille keskuspankeille, ja tässä meidänkin
keskuspankin tehtävät lisääntyvät.
Suhteessa Fivaan tässä ehkä painopiste
tulee olemaan vähän enemmän täällä EKP:n puolella
kuin konsanaan Fivan puolella. Tämä on ensimmäinen
havainto.
Mutta nyt sitten siitä seuraa tavallaan pankkiunionin
seuraavat kaksi askelta. Seuraava askel on kriisinratkaisumekanismin
rakentaminen Eurooppaan. Huippukokous kirjasi edellisessä huippukokouksessaan,
että tämä järjestelmä pitää kyetä ratkaisemaan
tämän vuoden viimeiseen päivään
mennessä. Euroopan johtajilla on yksi huippukokous vielä jäljellä tässä,
ja he ovat sitoutuneet siihen, että tämä järjestelmä ratkaistaan
siihen mennessä.
Arvoisa puhemies! Täällä eduskunnassa
todennäköisesti ei koko eduskunta kertaakaan käsittele
tätä asiaa in corpore ennen kuin Suomenkin lopullinen
kanta joudutaan tähän asiaan ottamaan. Minä kerron
siitä pari asiaa, jotka minun mielestäni ovat
kriittisiä Suomen kannalta. Minkälainen järjestelmä tässä ollaan
rakentamassa? Tässä on hyvä pyrkimys:
pyrkimys, jossa luotaisiin menettely, jolla pankkien kriisit ratkaistaisiin
hallitusti euroalueella. Siis ensin tehtäisiin stressitestit,
jotka ovat siis meneillään, sitten pankkien omat
korjaustoimet: jos havaitaan, että on korjattavaa, niin
pankkien pitäisi itse tehdä ensin näitä korjauksia.
Sitten tarvittaessa, jos ne korjaukset eivät riitä,
mentäisiin sijoittajien ja omistajien kukkarolle, kuitenkin
niin, että näiden vastuut voitaisiin rajata ja
laaja sijoittaja- ja omistajavastuu alkaisi vasta siirtymäkauden
jälkeen vuoden 2018 alusta lukien. Viimeisenä toimenpiteenä mekanismi
voisi sitten kuitenkin turvautua kaiken lisäksi yhteiseen
kriisirahastoon ja sen rahoitukseen.
Mielestäni juuri tuossa kohtaa, rajojen yli menevässä yhteisvastuussa,
onkin tämän järjestelmän yksi
valuvika. Esitys onkin jatkumoa monille viime vuosien toimille euromaiden
yhteisvastuun lisäämiseksi. Sellaista mielestäni
ei voi hyväksyä. Hyväksyä ei
liioin voi sijoittajavastuun toteuttamista vasta vuosien jälkeen,
ei myöskään sitä, että vuoteen
2018 saakka todettujen ongelmien rahoituksessa voitaisiin tukeutua
euromaiden yhteisesti rahoittaman EVM:n elikkä Euroopan
rahoitusvakausmekanismin rahoihin. Kaiken lisäksi komission
esityksen mukaan komissiosta itsestään tulisi
merkittävä päätöksentekijä noista
rahoista, jotka eivät ole komission, vaan euromaiden vastuulla
hankittua rahaa. Siis me olemme antaneet valtuuden, että meidän
piikkiin EVM voi ottaa rahaa, ja nyt sitten komission esityksessä päästettäisiin
komissio itse tekemään päätöksiä tästä meidän
piikkiin olevasta rahasta, jota kerta kaikkiaan ei voi hyväksyä.
Suomen hallituskin sanoo tähän, että tämä ei
käy. Tässä mielessä hallitus
mielestäni ansaitsee erittäin vahvan tuen.
Pankkien kriisien ratkaisemiseen tarvitaan mielestäni
yhteiset eurooppalaiset pelisäännöt. Silloin,
kun tämä valvonta tunnistaa ne ongelmat, ja jos
eivät pankit itse niihin pysty kajoamaan, pitää olla
yhteiset pelisäännöt, millä tavalla
omistaja- ja sijoittajavastuu toteutuu ja millä tavalla
sitten siitä eteenpäin mennään.
Tällaisen sijasta, siis jokaiselle maalle yhteisen ohjeistuksen
sijasta, nyt ollaan kuitenkin esittämässä viimekätiseksi
rahoituslähteeksi tällaista Euroopan yhteistä kriisirahastoa:
55 miljardin euron suuruista kriisirahastoa, johonka eri maiden
pankeilta kerättäisiin rahaa, Suomelta vajaa miljardi, noin
700 miljoonaa, plus miinus sata 700 miljoonasta. Vajaa miljardi
euroa pahimmillaan Suomen pankeilta kerättäisiin
tähän yhteiseen kriisirahastoon. Ja se olisi yhteisvastuullinen
rahasto, joka käytännössä tarkoittaisi,
jos yritän suomentaa, mihin se käytännössä voi
johtaa — otetaan nyt vaikkapa Portugali, vaikka ei pitäisi
mitään maata leimata — se voisi johtaa
siihen, että jos portugalilainen pankki, iso pankki, koska
pienet pankit eivät ole menettelyssä mukana ollenkaan, joutuu
vaikeuksiin, katsotaan ensin, pystyykö pankki itse selvittämään.
Jos ei pysty, sitten katsotaan sijoittajat ja omistajat, niidenkin
vastuita komissio voi rajata, vain tuohon asti sijoittajat ja omistajat
ovat vastuussa, ja sen jälkeen, jos ei vielä tule
pankki kuntoon, voitaisiin tukeutua yhteiseen kriisirahastoon, yhteiseen
eurooppalaiseen kriisirahastoon.
Siis vielä kertaalleen: Portugalilaisen pankin ongelmien
rahoittamisessa eivät ensimmäisenä tulisi
mukaan muut portugalilaiset pankit, eivät tulisi, ja portugalilaisen
pankin ongelmien rahoittamisessa ei toisena tulisi vastaan Portugalin valtio
ja Portugalin veronmaksajat, vaan ensimmäisenä tulisivat
tuossa tilanteessa vastaan nämä kaikkien euromaiden
kriisinratkaisujärjestelmät, siis niiden osuus
tästä yhteisestä kriisirahastosta. Myöskin
suomalaiset pankkien asiakkaat ja omistajat tulisivat vastuuseen
ennen kuin esimerkiksi Portugalin valtio tai Portugalin veronmaksajat
ja yhtä aikaa portugalilaisten muiden pankkien asiakkaitten
kanssa. Yhtään ennen suomalaisen pankin asiakasta
portugalilainen asiakas ei ole vastuussa niistä sotkuista,
mitkä tätä kautta tulisivat tässä hoidetuiksi.
Arvoisa puhemies! Suomen hallituksella ei ole tähän
asiaan ehdottoman selvää kantaa, minun mielestäni
pitäisi kerta kaikkiaan olla, tällaiseen yhteisvastuuseen.
Suomen hallituksella on moneen kohtaan tässä kriisinratkaisumekanismissa
ihan hyviä, kannatettavia kantoja, mutta erityisesti tämä kohta
on sellainen, jota kuuna päivänä ei mielestäni
voi hyväksyä. Ei liioin sitä, niin kuin äsken
sanoin, että EVM:n kukkarolla voidaan käydä tässä väliaikana,
ennen kuin tähän rahastoon 10 vuoden aikana rakennettaisiin se
55 miljardin euron kokonaissumma. Ei liioin sitä, että tänä aikana
voitaisiin käydä täällä EVM:n
rahastolla. Eikä liioin sitä, että komissiolle
annettaisiin mahdollisuus rajata sijoittajan ja omistajan vastuu
johonkin kohtaan, mitä me emme tiedä, mikä kohta
se on. Näissä kahdessa viimeksi sanotussa Suomen
hallitus on kohtuullisen tiukka, mutta tässä yhteisessä kriisirahastossa,
siinä hallituksen kannat eivät ole selvät,
ja tästä syystä toivon, että ne
jämeröityisivät tässä jatkokeskustelun
aikana.
Arvoisa puhemies! Oma lukunsa on koko tämän
kriisinratkaisumekanismin oikeusperusta. Se on horjuva. Esimerkiksi
talousvaliokunnassa — täällä on
talousvaliokunnan jäseniä paikalla — kuulluista
asiantuntijoista, oikeastaan kukaan siellä kuultu asiantuntija
ei suoralta kädeltä sanonut, että tämä noin
vain käy päinsä siltä oikeusperustalta,
miltä se nyt on esitetty. Kaikilla oli vähintäänkin
suuria duubioita.
Aivan viime sanoissani, arvoisa puhemies, sanon, että ylipäänsä nyt,
kun otetaan kaikki se regulaatio, mitä tähän
saakka on tehty, otetaan huomioon pankkivero, katsotaan, mitä Basel
tuo tämän likviditeettivaatimuksen kautta, mitä Basel tuo
tämän vakavaraisuusvaatimuksen kautta, ja pankkiveron äsken
mainitsin, ja vielä pankkien osallistuminen tähän
euroalueen yhteiseen kriisinratkaisurahastoon: kaikki nämä yhteensä tarkoittaa
sitä, että esimerkiksi erään
maakunnallisen osuuspankin kannalta tämä merkitsee
kymmenien miljoonien eurojen, ei nyt monen, mutta muutaman kymmenen
miljoonan euron, rasitetta tuon pankin toiminnalle. Ja tästä seuraa
se, josta joku edustaja täällä ihan oikein
puhuikin, edustaja Lindroos, että pankkien on entistä vaikeampi ylläpitää niitä palveluja
ihmisten lähellä, koska ne joutuvat tähän
saneeraukseen näistä äsken kertomistani
syistä joka tapauksessa.
Kiitoksia, arvoisa puhemies.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkariselle on syytä sanoa,
että hallituksen kanta on kyllä harvinaisen selvä:
jos perustetaan Euroopan laajuinen resoluutiorahasto, jolla pelastetaan
pankkeja, niin ehdoton lähtökohta on se, että meillä ovat
kansalliset direktiivit voimassa ja me tiedämme täsmälleen,
millä tavalla pankkien pelastaminen tapahtuu. Eli omistajat
ottavat ensisijaisen vastuun, sen jälkeen muut pääomasijoittajat,
ja sitten vielä tallettajat ottavat sen jälkeen
vastuuta. Ja vain ne, jotka ovat talletussuojan piirissä,
voivat pelastua vastuunkannolta, eli 200 000 euroon asti kaiken
kaikkiaan. Tämä on ehdoton edellytys sille, että voidaan
tähän Euroopan laajuiseen rahastoon kaiken kaikkiaan
mennä. Tämä on selvästi tuotu
hallituksen kannoissa esille, ja se on myöskin muun muassa
valtiovarainvaliokunnan lausunnossa mutta myöskin sitten
suuren valiokunnan kannanotossa tuotu esille. On täysin
selvää, että ajaudutaan hyvin riskipitoiseen
tilanteeseen, jos tästä säännöstä ei
pidetä kiinni.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt myönnän, että en
ottanut tähän istuntoon esimerkiksi talousvaliokunnan
lausuntoa tai sitä hallituksen kirjelmää, mutta
sanon, että ei ole kysymys vain tulkinnasta, vaan minusta
on yksiselitteisen selvää, että hallituksella
ei ole yksiselitteisen kielteistä kantaa yhteiseen kriisirahastoon.
Se, mitä edustaja Sasi muutoin sanoo, pitää mielestäni
paikkansa, mutta hallitus ei ole ottanut kantaa, jossa se sanoo äsken
kuvaamani tapaiselle yhteisesti rahoitettavalle kriisiratkaisujärjestelmälle
"ei". Sitä maan hallitus yksiselitteisesti ei sano — ellei
se nyt ole sitten, ihan viime päivinä, ottanut
uutta kantaa, joka on eduskuntaan tulossa, mutta talousvaliokuntaan
asti ainakaan sellainen kanta ei vielä ole tullut.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen on sillä tavalla
oikeassa, että oikeastaan hallitus lähtee myönteisestä lähtökohdasta
yhteisen eurooppalaisen kriisin ratkaisurahaston suhteen. Kun tästä asiasta
on keskusteltu, niin hallituksen piirissä ollaan huolissaan
siitä, että jos meillä on tällainen
kansallisten rahastojen verkosto, niin se kansallinen rahasto varmasti
toimii Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa, mutta kuinka
hyvin sinne saadaan kerättyä rahaa esimerkiksi
eteläisen Euroopan maissa? Tästä valtiovarainministeriö on
huolissaan. Tästä syystä valtioneuvosto
on päätynyt siihen kantaan, että Suomi
voi hyväksyä yhteisen eurooppalaisen rahaston,
se on totta, mutta olennaista on sitten se, millä ehdoilla semmoinen
voidaan pelastaa. Ja se on olennaista, että omistajat ottavat
täyden vastuun, jolloin riski, että jotakin jouduttaisiin
tuon rahaston kautta antamaan, on hyvin minimaalinen.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On äärimmäisen
tärkeää, että tämä keskustelu
käytiin nyt loppuun asti. Edustaja Sasi, sanoit viimeisessä virkkeessä sen,
miten on Suomen hallituksen kanta kirjattu: se viime kädessä niin
kuin hyväksyy sitten, siis toki lähtien siitä,
että se omistajavastuu on vahva ja niin poispäin,
mutta jos ei koskaan sen omistajavastuun jälkeen tarvittaisi
mitään muuta yhteistä rahaa, niin minkä takia
pitäisi kerätä 55 miljardia euroa elikkä siis
1 prosentti näistä vapaista, kaikkien pankkien
taseitten arvosta. Se kerätään sen takia,
että on riski, että noitten omistajavastuitten
jälkeenkin joudutaan rahoittamaan ulkopuolelta, ja siihen
ulkopuoliseen rahoittamisen operaatioon Suomen hallitus ei ole sanonut
ehdottoman kielteistä kantaa. Ja minun viestini oli, että ehdottoman
kielteinen kanta pitää siihen sanoa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen siihen, että talousvaliokunta
on myös tässä mietinnössään
ottanut esille nämä asuntoluotot. Olin itse hyvin
hämmästynyt, kun sain tietää,
että Suomessa lähes 40 prosenttia uusista asuntolainoista
vastoin Finanssivalvonnan suosituksia myönnetään
sillä tavalla, että luottoa myönnetään
yli sen, mikä on kohtuullista; yleensä asuntoja
ei ole syytä luotottaa sillä tavalla, että ne
ostetaan sataprosenttisesti velkarahalla. Muistan, kun olen hakenut
asuntolainoja, että aikaisemmin vaadittiin, että omarahoitusta
pitää olla 20—30 prosenttia, mutta näistä periaatteista
on vuosien varrella lähdetty luistamaan, ja nyt todella
on annettu jopa koko asunnon arvosta velkaa.
Kun mietin 90-luvun lamaa — jolloin myös oli
ostettu paljon ylikalliita asuntoja velkarahalla, ja sitten yhtäkkiä asuntojen
hinnat romahtivat, ihmiset jäivät kahden asunnon
loukkuun ja tekivät sitten suuria tappioita ja jäivät
ikuiseen velkavankeuteen sen takia, että he eivät
pystyneet näitä asuntovelkoja hoitamaan kunnolla — niin
jotenkin tuntuu, että me emme mitään
oppineet siitä 90-luvun lamasta, kun nyt ollaan jälleen
samassa tilanteessa: pankit ovat antaneet vastoin Finanssivalvonnan
suosituksia liian paljon lainaa näille asunnonhankkijoille.
Olenkin sitä mieltä, että tämä 90
prosenttiakin kohteen arvosta on aika korkea lainoitusosuus asunnolle. Mutta
toivoisin, että Finanssivalvonnalla olisi enemmänkin
valtaa määrätä pankkien toimintaa ja
että se ei olisi pelkästään
suosituksen tasolla, vaan Finanssivalvonta voisi antaa sitovia määräyksiä pankeille
siitä, miten niitten pitää toimia, koska
kansalaiselle on hirveä katastrofi, jos menee asunto alta
ja sitten jää paljon velkaa maksettavaksi koko
loppuelämän ajaksi. Meillä on vielä tänä päivänä paljon
sellaisia perheitä ja yksityishenkilöitä,
jotka kaiken menettivät 90-luvulla. On harmillista, että ollaan
edelleen näin huonossa tilanteessa. Tähän
olisi pitänyt puuttua aikaisemmin.
Keskustelu päättyi.