10) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
15 luvun 1 §:n muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei välttämättä uskoisi,
että sosiaali- ja terveysvaliokunnan lakiesityksellä on
kulttuuri- ja jopa elokuvapoliittisia kytkentäkohtia. Mutta
en voi mitään sille, että ryhtyessäni
puhumaan tästä hallituksen esityksestä ja
valiokunnan mietinnöstä mieleeni tulee elokuva
Casablanca, joka huipentuu siihen, kun poliisipäällikkö Renault
pohtii, päästääkö Rick
Blainen, jota Humphrey Bogart loistavasti esittää,
jatkamaan matkaa vai ei, ja kun lopulta päätyy
siihen, että antaa mennä vaan, niin hän
toteaa, että pidätetään ne entiset.
Tässä voisi todeta, että päätetään
ne entiset. Tämä lakiesitys nimittäin
aloittaa nyt lakiesitysten ja mietintöjen sarjan, jossa
päätetään samoista lakiesityksistä,
joista aina joka syksy tähän aikaan täällä päätetään.
Tässähän on kysymys siitä,
että sovitellun päivärahan enimmäiskestoa
jatketaan, koska muuten iso joukko soviteltua päivärahaa
saavista ja sen ansiosta työssä olevista tipahtaisi
kokonaan tältä tuelta pois, mikä tarkoittaisi
myöskin heidän työstä pois tipahtamistaan.
Siinä katsannossa tämä lakiesitys tietenkin
on ihan hyvä, koska tällä turvataan jatkoaika
näihin työsuhteisiin.
Ongelma on vain siinä, että kun kaikki tässä mietinnössä mainitut
asiantuntijat olivat valiokunnan kuultavina, niin jokainen heistä oli
suloisesti samaa mieltä siitä, että ei
ole mitään järkeä, että tästä jatkosta
säädetään erikseen joka kerta uudelleen
yksivuotisella lailla. Olisi paljon parempi saada aikaan pysyvä laki
tai vielä parempi poistaa tämä enimmäisraja
kokonaan. Jopa elinkeinoelämän edustaja kolmikannasta
oli sitä mieltä, että tämmöinen
tipoittain uusiminen ei ole mistään kotoisin.
Minä olin EK:n kanssa samaa mieltä, tosin tietenkin
itse tästä perusasiasta olimme eri mieltä.
EK olisi halunnut pysyväistää tämän
enimmäisrajan ja ryhtyä tiputtamaan tukea saavia
tältä tuelta pois.
Mutta joka tapauksessa sosiaali- ja terveysvaliokunta on aiemmissa
vastaavan lakiesityksen mietinnöissä ainakin kahtena
edellisenä vuotena ollut sitä mieltä,
että tämä enimmäiskesto pitäisi poistaa.
Ja kun asiantuntijoitten valtaenemmistökin oli samaa mieltä,
niin siksi ehdotan, että käsittelyn pohjaksi otettaisiin
vastalause, koska se pitää sisällään
juuri sen, että tämä enimmäiskesto
poistetaan. Tämä on vastalauseessa laajemminkin
perusteltu. Tässä ehkä voi todeta, että ne, jotka
ovat nyt uhanalaisina pudota tältä sovitellulta
päivärahalta enimmäiskeston täyttyessä, ovat
nimenomaan iäkkäitä, pitkästä työttömyydestä aiemmin
kärsineitä naisia ja tässä suhteessa
tämä lakiesitys sinänsä on heidän
kannaltaan hyvä ja välttämätön.
Mutta miksi ihmeessä hyväksyä huonompi
laki, kun yhtä hyvin voitaisiin kerralla tehdä sellainen
laki, joka poistaisi tähän asiayhteyteen liittyvät
ongelmat?
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa
laissa jatketaan sovitellun työttömyysetuuden
enimmäismaksuaikaa vuoteen 2007 saakka.
Kuten sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä todetaan,
tämän lain kautta turvataan niiden henkilöiden
toimeentulo, jotka ovat saaneet etuutta 36 kuukauden ajan. Arvioiden
mukaan yli 2 500 osa-aikaisella olisi vaara pudota sovitellulta
päivärahalta vuodenvaihteessa. Tuota rahaa maksetaan
kaikkiaan yli 13 000 henkilölle.
Mielestäni sovitellussa päivärahassa
yhdistyy useita sekä ihmisen että paremman työllisyyden kannalta
kannatettavia tavoitteita. Ensisijaisen tärkeää on,
että järjestelmämme on rakennettu siten,
että työn vastaanottaminen on mahdollisimman joustavaa
ja mikä tärkeintä, taloudellisesti kannattavaa.
Työn vastaanottamisen tulee olla kaikissa tapauksissa työttömyyttä houkuttelevampi
vaihtoehto.
Arvoisa puhemies! Soviteltu päiväraha ei käytännössä kuitenkaan
ole täysin ongelmaton. Turhan usein muun muassa me kansanedustajat saamme
viestiä siitä, että työttömyyskassat
toimivat eri tavoin. Liian usein työtä vastaanottavan
henkilön toimeentuloon aiheutuu viiveitä kassojen
hitaista käsittelyajoista johtuen. Mielestäni
tärkeää olisi, että kassojen
osalta saavutettaisiin yksimielisyys ja voitaisiin siirtyä yhtenäisiin käytäntöihin.
Uskon, että näin toimien kannustettaisiin nykyistä paremmin
työtä vailla olevia henkilöitä ottamaan
työtä vastaan edes hetkeksi. Tämä ylläpitäisi
työkykyä ja toivon mukaan johtaisi myös
pysyvään työllistymiseen. Huomionarvoista
on myös se, että osittainen päiväraha
tulee työttömyyskassoille halvemmaksi kuin täyden
päivärahan maksaminen, ja uskonkin, että useimmiten
se säästää kunnilta myös
toimeentulotukirahoja.
Arvoisa puhemies! Osa-aikaista päivärahaa maksetaan
lähinnä työntekijöille, joiden
kokoaikaista työaikaa työnantaja on lyhentänyt
ja joiden palkka alittaa 1 000 euroa kuukaudessa. Vuonna
2000 voimaan tulleen lain mukaan päivärahaa voidaan
maksaa enintään noin kolmen vuoden ajalta. Määräaikaa
ei kuitenkaan ole koskaan sovellettu, vaan maksuaikaa on vuodesta 2003
pidennetty vuosittain. Nyt näin tehdään myös
tämän lain myötä.
Kuten sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnöstä käy
ilmi, on tärkeää, että sosiaali-
ja terveysministeriö tekee tutkimuksen lain vaikutuksista
työmarkkinoihin. Yhtenä uhkakuvana on esitetty,
että soviteltu päiväraha tukee osa-aikaista
työtä. Joidenkin mielipiteitten mukaan tämän tyyppinen
subventio ei tietystikään ole järjestelmän
perimmäinen tarkoitus.
Arvoisa puhemies! Kynnys työttömyydestä työelämään
tulisi olla mahdollisimman matalalla. Toivon, että eduskunta
saisi mahdollisimman pian käsiteltäväkseen
myös lain osa-aikaisesta sairauslomasta. Mielestäni
lain kautta edistyttäisiin jälleen yksi askel
eteenpäin niissä toimissa, joiden tavoitteena
on joustavoittaa työelämän pelisääntöjä ihmisen
eri elämäntilanteita huomioon ottaviksi. Samalla
voidaan myös murtaa työelämän
raskaita ja joskus myös kankeita raja-aitoja.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä on todella kysymys siitä, että jatketaan
tätä soviteltua maksamista. Toisaalta on todettu,
että ehkä sillä on näitä haittavaikutuksia,
ja hallituksen esityksessäkin viitataan siihen, että teetetään
tutkimus, miten soviteltu työttömyysetuus vaikuttaa
työmarkkinoihin, työn tarjoamiseen ja työn
vastaanottamiseen, onko niin, että siinä on uhkakuvia. Tämä on
tietysti tärkeää. Mutta toisaalta kaiken sen
mukaan, mitä me olemme kuulleet ja tiedämme tästä,
olisi voitu jo tässä vaiheessa tehdä se ratkaisu,
että tätä ei enää jatketa.
Arvoisa herra puhemies! Olen vastalauseessa mukana ja kannatan
ed. Virtasen tekemää ehdotusta, että tämän
vastalauseen sisältö otetaan käsittelyn
pohjaksi. Minusta sillä on ihan hyvät perustelut
ajatellen sosiaali- ja terveysvaliokunnankin aikaisempia mietintöjä,
kun tätä on käsitelty. Niin kuin valiokunnan
kannanotoissa todetaan, hyväksyessään
aiempia määräaikaisia pidennyksiä maksatuksen
enimmäiskestoon sosiaali- ja terveysvaliokunta on pitänyt
tarkoituksenmukaisena, että enimmäisaika pyrittäisiin
ensisijaisesti kokonaan poistamaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolainen totesi, että hallituksen
esitys pitää sisällään
lupauksen selvityksen tekemisestä siitä, miten
tämä soviteltu päiväraha käytännössä toimii.
Niin se pitääkin. Niin se piti viime vuonnakin.
Viime vuonna valiokunta nimenomaan korosti, että selvitys
pitää tehdä mahdollisimman pikaisesti.
Nyt sitten se, mitä tässä saatiin tehtyä,
oli kirjoittaa tähän tämänvuotiseen lakiesitykseen
uudelleen, että selvitystä tehdään. Tästä syystä valiokunta
oikein kirjasi mietintöön, että selvityksen
pitää olla valmis kesäkuun loppuun mennessä,
ja se on tietenkin ihan kannatettavaa. Toivoa sopii, että eduskunnan
tahtoa, vaikka sitä nyt ei ole edes lausumaksi kirjoitettu, tässä tapauksessa
lopultakin noudatettaisiin. Sillä tavalla voisi pikkuisen
lisätä eduskunnan arvovaltaa, joka mietintöjen
ilmaiseman tahdon osalta on tupannut olemaan vähän
kyseenalaista, kun ministeriöt ovat katsoneet, mitä niistä on
tarkoituksenmukaista noudattaa ja mitä ei.
Yleiskeskustelu päättyy.