15) Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus
2004
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ajatukseni oli puhua ed. Rundgrenin
jälkeen, mutta ilmeisesti tämä nyt meni
väärin päin, ja koskettelen ainoastaan
joitakin asioita.
Kertomusvuonna 2004 Pohjoismaiden neuvoston keskeisiä asioita
oli lähialueyhteistyö, jonka puitteissa järjestettiin
Helsingissä pohjoista ulottuvuutta käsittelevä seminaari,
johonka osallistui väkeä tältä alueelta.
Samoin Luoteis-Venäjän kanssa käytyä yhteistyötä tiivistettiin pitkin
vuotta, josta merkkinä oli venäläisten
melkoinen aktiivisuuden lisääntyminen eri yhteyksissä,
ja on saatu ehdotuksia siirtymisestä parlamentaariseen
yhteistyöhön laajasti sekä myös heidän
jäsenyydestänsä Pohjoismaiden neuvostossa.
Näihin muotoihin ei kuitenkaan vielä ole valmiutta
Pohjoismaiden neuvoston taholta, ja se on myös heille kerrottu.
Venäläisten taholta esitettiin myös
vaatimus, että he voisivat osallistua aktiivisesti sellaisiin projekteihin,
jotka ulottuvat heidän alueellensa, ja minun mielestäni
se on aivan luonnollista. Tällä he nimenomaan
tarkoittivat pohjoista ulottuvuutta, jossa, kuten he sanovat, muut
maat tulevat kertomaan, mitä heillä pitää tehdä.
He toivat hyvin selkeästi esille, että he haluavat
olla päättämässä niistä asioista,
joista esimerkiksi pohjoinen ulottuvuus sitten tulee keskustelemaan.
Uskon, että tähän suuntaan on järkevää siirtyä,
ja myös Pohjoismaiden neuvostossa tähän
on osoitettu myönteisyyttä. Avoin kysymys on kuitenkin
edelleen, miten venäläiset osallistuvat kustannuksiin,
ja myös se, mitkä tahot heiltä osallistuvat,
tulevatko nämä Moskovan piiristä vai ovatko
alueelliset järjestöt tässä tärkeämpiä.
Yhteistyö Baltian maiden kanssa jatkui myös, mutta
mielestäni on selkeästi havaittavissa, että Baltian
maat tänään katsovat Eurooppaan, Euroopan
unioniin, etelään, länteen, Saksan suuntaan
eivätkä oikein jaksa katsella Pohjolaan. Tämä on
mielestäni vahinko, sillä meillä varmaan
olisi paljon yhteistä. Se, millä alueella tämä yhteistyö heidän
kanssaan on aika tiivistä, samoin venäläisten
kanssa, on Itämeren alueen yhteistyö, joka omasta
mielestäni on niitä merkittävimpiä tehtäviä,
joita Pohjoismaiden neuvosto hoitaa ja joita sen tulisi hoitaa edelleen
paljon, paljon aktiivisemmin. Tällä alueella tapahtui merkittävä kehittyminen.
Nib, Pohjoismaiden Investointipankki, laajeni siten, että Viro,
Latvia ja Liettua tulivat sen täysivaltaisiksi jäseniksi,
ja aika paljon Nibin rahoittamissa projekteissahan toimii sillä alueella
tänään.
Toinen asia, joka on varsin tärkeä ja joka
on saanut aikansa ministeri Norrbackin aikana, on rajaesteet ja
niiden poistaminen. Uskon, että ed. Rundgren käsittelee
niitä laajasti. Se on toinen tärkeä tehtävä Pohjoismaiden
neuvoston tämänpäiväisessä toiminnassa.
Uskon, että sillä alueella riittää tavattoman
paljon työsarkaa.
Eräs asia, jossa olemme ed. Rundgrenin kanssa olleet
aktiivisia ja saaneet ehkä muiden maiden ei nyt suorastaan
kiukun mutta katseet päällemme, on siinä,
että esitimme kertomusvuonna sen, että niistä 1 500
aloittesta, jotka siellä pyörivät valiokunnissa
ja työllistävät valiokuntia, tehtäisiin
kolme koria: ykköskori, johon otetaan 10—20 tärkeintä asiaa,
joille tehdään selkeä aikataulu, jona
aikana ne saadaan tehtyä ja päästään
tulokseen, sitten toinen kori, johonka ehkä 100 tehtävää voitaisiin
ottaa, joille tehdään pitempiaikainen aikataulu,
ja sitten kolmas kori, johonka pannaan muut, ja lupasimme ed. Rundgrenin
kanssa upottaa ne johonkin sopivaan syvänteeseen. Tällä tavalla
voitaisiin vapauttaa paljon resursseja ja rahaa ja suunnata ne toisiin
asioihin.
Arvoisa puhemies! Puheenjohtajisto tekikin tällaisen
päätöksen, ei nyt aivan tämäntapaista päätöstä mutta
kuitenkin päätöksen, priorisoida näitä asioita
ja ottaa muutamia tärkeitä, ja merkkinä siitä on,
että kertomusvuoden 2004 asioihin verrattuna tälle
vuodelle tämä kori on pudonnut puoleen. Tämä ei
kuitenkaan voi olla loppuun käsitelty, vaan tätä tehostamistoimintaa
pitää kovasti jatkaa. Myös tässä salissa
on käyty keskustelua siitä, onko Pohjoismaiden
neuvoston toiminta tänään sitä,
mitä siltä voisi edellyttää.
Mielestäni tätä keskustelua tulee jatkaa.
Herra puhemies! On aivan perusteltua tuoda esille ne saavutukset,
mitä Pohjoismaiden neuvostossa on vuosien varrella aikaansaatu,
passivapaus, liikkumisvapaus Pohjolan sisällä,
mutta näitten muistojen varaan ei pidä jäädä kovin
pitkäksi aikaa. On perusteltua käydä tämä jatkokeskustelu.
Meidän tulisi keskittyä tulevaisuudessa sellaisiin
asioihin, jotka liittyvät Pohjolaan, Pohjoismaiden lähellä tapahtuviin
asioihin, pohjoiseen ulottuvuuteen, Itämeren alueen yhteistyöhön,
yhteistyöhön Venäjän — Pohjois-
ja Luoteis-Venäjän — ja Baltian maiden
kanssa. Tällöin olisi hyvä käydä keskustelu
siitä Pohjoismaiden neuvoston kokonaisbudjetista ja siitä suuresta
koneistosta, joka meillä Kööpenhaminassa
on, ja siitä, mihin näitä resursseja
käytetään. Nämä resurssit
ovat olemassa, ne ovat erittäin hyviä resursseja,
mutta ne mielestäni voitaisiin suunnata vähän
toisella tavalla.
Tällä, herra puhemies, en tarkoita sitä,
että on aika tappaa Pohjoismaiden neuvosto, päinvastoin.
Mutta mielestäni meidän tulisi kehittää sen toimintaa
siten, että se tänään Euroopassa,
jossa Euroopan unioni kuitenkin on Tanskan, Ruotsin ja Suomen pääkohteena,
myös toisi sitä etua ja sitä synergiaa,
mitä me Pohjolassa voimme yhteistyöllä aikaansaada.
Toivonkin, että tämä keskustelu, joka
on aloitettu, jatkuisi myös täällä eduskunnassa
ja saataisiin järkeviä esityksiä, miten
tehostaa tätä toimintaa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston vuosikertomus 2004 on
nyt käsittelyssä. Täytyy antaa palautetta
siitä, että se on selkeä ja ytimekäs
ja siitä on karsittu turhat sivut pois. Sitä on
helppo lukea, ja jos edustajat jaksavat tämän
selailla, niin he saavat varsin hyvän käsityksen
siitä, missä mennään nyt Pohjoismaiden
neuvoston työssä.
Tässähän on kysymys siis sellaisesta
kansainvälisestä organisaatiosta, joka on Suomen
kansalaisten mielestä, tämä pohjoismainen
yhteistyö, ensimmäisellä sijalla, kun
katsotaan, mikä on meidän viitekehyksemme ja viiteryhmämme. Historiankulku
vaikuttaa siihen, miten Suomi on näihin organisaatioihin
suhtautunut. Ei ole sattumaa, että me vasta kolme vuotta
sen jälkeen liityimme tähän, kun neuvosto
perustettiin. Silloin elettiin sodanjälkeistä aikaa
ja vasta vuonna 55 Suomi oli kypsä liittymään
Pohjoismaiden neuvoston jäseneksi.
Kun nyt 95 liityttiin Euroopan unioniin, tämäkin
aika on jättänyt jälkensä Pohjoismaiden
neuvoston työhön ja varsinkin siihen toimintaan, mikä täällä Suomessa
on ollut. Monet virkamiehet ja monet poliitikot ovat todenneet,
että nyt menee aika Euroopan unionin asioihin, ei ole ollut
aikaa panostaa Pohjoismaiden neuvoston työhön.
Tämä on ollut kyllä tietyllä tavalla
vahinko, sillä monet sellaiset erityisesti rajaestetyöhön liittyvät
kysymykset olisi voitu ratkaista sillä työllä,
mitä olisimme tehneet täällä Pohjoismaissa.
Nyt näitä asioita on yritetty ikään
kuin raskaamman organisaation kautta, Brysselin kautta, ratkaista
ja se on johtanut erittäin hankaliin tilanteisiin. Me emme
ole päässeet eteenpäin näissä Pohjoismaiden
välisissä yhteiskuvioissa niin hyvin kuin olisi
ollut mahdollista, jos olisimme käyttäneet voimavarojamme
näihin.
Ed. Saarikangas viittasi tähän Schlüterin
johdolla tehtyyn rajaestetyöhön, josta on kuvaus kertomusvuoden
toimintakertomuksessa, ja kiteytetysti tässä muutaman
asian sieltä nostan esille, joissa on kuitenkin päästy
eteenpäin. Siinä siis kymmeniä ongelmia
on kartoitettu ja viety ratkaisuunkin. Muun muassa henkilötunnuksen saa
nyt helpommin ja nopeammin, ja se on Pohjoismaissa maasta toiseen
siirryttäessä aivan olennainen asia silloin, kun
esimerkiksi pankkiasioita hoidetaan.
Opetusministerit ovat tehneet lukiosopimuksen ja sopimuksen
korkea-asteen koulutusta koskevien tutkintojen vastavuoroisuuden
tunnustamisesta. Tällainen sähköinen
veroportaali, jonkinlainen verotoimisto, on perustettu, josta kansalaiset
saavat tietoa veroasioista liikkuessaan maasta toiseen. Valtiovarainministeriöllä
on
laaja luettelo esimerkiksi ansiotulon ja eläkkeiden verotukseen
liittyvistä ongelmista, joista ministerit neuvottelevat
ja toivon mukaan löytävät myöskin
ratkaisuja. Suomi on muuten nyt päättänyt
muuttaa eläkkeiden lähdeverotusta, siis täältä ulkomaille
maksettavien eläkkeiden lähdeverotusta, ja pääasiassahan
tämä koskee Ruotsissa olevia. Pääosa
on pieniä eläkkeitä, joissa tämä 35 prosentin
lähdevero on leikannut kyllä aivan kohtuuttomasti.
Nimenomaan tämä on etu nyt sitten jatkossa näiden
pienien eläkkeiden saajille. Muutama harva suureläkkeen
saaja sitten kokee progression leikkauksen kohdallaan.
Paljon on vielä ratkaisemattomia ongelmia autoverotuksen,
polttoaineverojen ja eläkekysymysten kohdalla, ja niin
kuin tiedämme, EY-tuomioistuimelta on nyt pyydetty lausunto
koskien näiden sairausvakuutusmaksujen perintäoikeutta.
Pidän ilmeisenä, että sieltä tulee
päätös, jonka seurauksena sitten valtiovarainministeri
joutuu tätä verotuskohtelua Suomessa muuttamaan.
Pohjoismaiden neuvostossa on otettu kantaa elinkeinovaliokunnassa
muun muassa siihen, että suunniteltaessa liikenneväyliä,
jotka koskettavat rajaseuduilla useampaa maata, otetaan huomioon
toisessakin maassa olevat suunnitelmat. Siinä on esimerkiksi
mielenkiintoisia pohjoisia alueita koskevia kysymyksiä sekä Ruotsin,
Norjan että myöskin Venäjän
rajalla; Venäjä sinänsä ei Pohjoismaiden
neuvostoon kuulu, mutta kuitenkin siellä on näitä rajan
yli meneviä liikennehankkeita. Ruotsalaisilla on aloite,
että Kolarin rataa pitäisi jatkaa Svappavaaran
kautta Kiirunaan, ja norjalaiset ovat kiinnostuneita siitä,
että tuota rataa jatkettaisiin Skibotteniin, samoin kuin Paatsjoen
jokivartta pitkin rakennettava tie Norjan puolelta on Norjan intressissä ja
taas Suomen puolelta rakentaa tietä Inarista tuonne rajalle.
Ne ovat kaikki tärkeitä hankkeita samoin kuin
sitten siellä Venäjän puolella Sallan
ja Kantalahden suunnassa oleva ratahanke. Mutta myös näissä elinkeinoasioissa
rajaestetyötä tehdään, ja se
on tärkeää kansalaisten rajaestetyön
lisäksi.
Ed. Saarikangas viittasi myöskin näihin Baltia-
ja Venäjä-kysymyksiin, jotka liittyvät
ennen muuta Euroopan unionin Pohjoisen ulottuvuuden ohjelmaan. Tässähän
saavat lisää painoa nyt myöskin Norja
ja Islanti, jotka ovat Pohjoismaiden neuvoston jäseniä ja
tätä kautta tulevat ne mukaan myöskin
Pohjoisen ulottuvuuden ohjelmaan, ja on nimenomaan ollut myöskin
Euroopan unionin pyrkimys saada nämäkin maat tähän ohjelmaan
mukaan.
Kun suomalaisessa keskustelussa käytiin keskustelua
tästä pohjoisesta ulottuvuudesta, niin sitähän
hämmensi kokoomusmeppien kanta siitä, että tämä koko
ohjelma pitäisi kirjoittaa uudelleen ja kohdistaa vain
Itämeren alueelle. Kuitenkin esimerkiksi Arktisessa neuvostossa
mukana oleva Diana Wallis, joka on siellä Euroopan unionin
tarkkailija, nimenomaan toivoi, että Pohjoismaiden neuvosto
ja Arktinen neuvosto antaisivat selkeän kannan siihen,
halutaanko, että se käpertyy Itämeren
ohjelmaksi, vai halutaanko, että siihen tulee laajemmin
Luoteis-Venäjä mukaan. Koko Pohjolan yhteinen
näkemys on ollut se, että tehdään
Pohjoisen ulottuvuuden ohjelma, jossa ovat vahvasti mukana myös
Luoteis-Venäjä ja arktiset alueet.
Baltian maathan ovat meille tärkeä yhteistyökumppani
Pohjoismaiden neuvostossa. Me pidämme yhteisiä kokouksiakin
ja foorumeita. Kertomusvuonnahan Baltian maat tulivat Euroopan unionin
jäseniksi, ja siellä on Pohjoismaiden neuvoston
välisessä yhteistyössä nähty
tärkeäksi demokratian juurruttaminen aina vain
syvempään ja myöskin puolueorganisaatioitten
vahvistaminen Baltian maissa. Ensi vuonna tullaan tekemään
kansalaisjärjestötason yhteistyötä Baltiassa.
Se on Pohjoismaiden neuvoston ohjelmaan kirjattu painopiste. Kun
ensi vuosi on Suomessa eduskunnan satavuotisjuhla, niin sopii hyvin,
että me myöskin muistamme sen, että toimivan
demokratian juuri on vahva kansansivistys, jolle Pohjoismaissa nimenomaan
grundtvigilainen kansanopistoliike on luonut perustaa. Huomasin, että tanskalaiset
erityisesti edelleenkin tämän asian hyvin tiedostavat
ja heidän aloitteestaan tuli sitten, keskiryhmien aloitteesta,
tuohon ohjelmaan mukaan tämä kansalaisjärjestötason
yhteistyö Baltian maissa.
Venäjä-ohjelma on tärkeä osa
nyt tätä Pohjoismaiden neuvoston tulevaisuussuuntautuneisuutta.
Tähän meidän ohjelmaamme on kirjattu
muutama ydinkohta, joissa korostetaan eri osaamisalueita ja sitten
tietysti myöskin ympäristöön
ja terveydenhoitoon liittyviä yhteistyöprojekteja. Samaten
on tärkeä tulevaisuudessa Arktinen yhteistyöohjelma,
Barentsin alueen yhteistyöohjelma ja Raja-alueyhteistyöohjelma
tuolla pohjoisessa. Voidaan vain todeta, että nämä ohjelmat ovat
sellaisia, joitten kautta voidaan edesauttaa sitä, että katseet
kääntyvät kohti pohjoista. Nimittäin
pohjoisen alueen merkitys kasvaa. Se on yksi, joka on varma asia.
On suuri virhe ajatella pohjoismaisessa yhteistyössä,
että jäätäisiin vain Pohjolan
eteläalueisiin tai Suomenlahden ympärille, Itämeren
ympärille tätä yhteistyötä tekemään.
Energiapolitiikka tulevaisuudessa vie katsetta kohti pohjoista,
ja siinä on erittäin tärkeää, että me
olemme tässä työssä mukana.
Lopuksi totean lyhyesti sen, että Reykjavikin kokouksessa
pidettiin tällainen pyöreän pöydän keskustelutilaisuus,
jossa kaikki nämä pohjoisen alueen eri järjestöt
olivat mukana, myöskin venäläiset olivat
mukana, ja siellä sovittiin siitä, että voidaan
järjestää tällainen pohjoisten
alueitten foorumi. Se on myöskin Euroopan unionin toivelistalla.
Tällaisen foorumin, joka ei suinkaan ole uusi järjestö,
joka perustetaan tätä varten, vaan joka on näiden
eri järjestöjen ikään kuin pyöreän pöydän
foorumi, puitteissa voidaan sitten edesauttaa sitä, että tätä päällekkäisyyttä,
jota näillä eri järjestöillä mahdollisesti
on, voidaan vähentää ja tehostaa tätä pohjoisen
alueen yhteistyötä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajien Saarikangas ja Rundgren jälkeen
on hyvä käyttää tämmöinen
historiaan lyhyesti palauttava puheenvuoro.
Kun vuosina 1993 ja 94 tässä samassa salissa käytiin
keskustelua toisaalta Euroopan talousalueesta ja sitten Euroopan
yhteisöstä, niin jos jotakin täällä salissa
todettiin, niin todettiin, että Pohjoismaat olisivat niin
kuin tulevassa hahmotelmassa yhteisrintamassa Euroopan yhteisössä, josta
sittemmin Euroopan unioni muodostettiin.
Arvoisa puhemies! Kuinka onkaan käynyt? Juuri tänä päivänä sen
käymisen eräs huipennus koetaan tuolla sokerineuvotteluissa
sun muissa, jotka liittyvät Wto-neuvotteluihin taas toisaalta. Eilen
illalla kuuntelimme Tanskassa, mikä on tilanne Tanskan
osalta. Tanskan uusi hallitushan on sanonut, että mennään ääriliberalismiin
kaikessa. Siis aika kaukana siitä, mihin Suomi on pakotettu
luonnonolojensa puolesta. Ruotsi on mitäkuinkin samassa
veneessä. Elikkä toisin sanoen nyt, jos tässä tilanteessa
sitten lopetettaisiin, niin kuin eräät tahot ovat
ajatelleet, Pohjoismaiden neuvosto, niin että kokonaan
siis tavallaan yhteistyön side katkeaisi, niin olisi se
aika kohtalokasta, sillä jollakin pragmaattisella tasolla
ainakin tämmöistä yhteistyötä tarvitaan.
Toisin kuin eräät puoluetoverini ajattelevat,
olen sitä mieltä, että tässä katsannossa
sitä työtä, mitä edustajat Saarikangas
ja Rundgren edustavat, kannattaa jatkaa.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Juuri tästä syystä olen
sitä mieltä, että tätä Pohjoismaiden
neuvoston toimintaa pitää jatkaa, mutta ehkä sen
painopiste, kuten ed. Rundgrenin puheessa tuli esille, tulisi suunnata enemmän
tänne pohjoiseen. Arktiset alueet, Barentsin alue, se tulee
olemaan erittäin merkittävä talousalue,
ja meillä on kuitenkin 1 300 kilometriä rajaa
siihen suuntaan. On aivan luonnollista, että siellä jatketaan
tätä yhteistoimintaa. Olin siellä jo
edellisen elämäni aikana 1980-luvulla käynnistämässä näitä projekteja.
Ne ovat levänneet pitkän aikaa. Nyt siellä lähtee
paljon liikkeelle, ja silloin meidän tulee olla mukana,
ja ehkä hyvä foorumi on tämä Pohjoismaiden
neuvosto ja sen kautta nämä eri järjestöt.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen nosti esille, että sellaisiakin
ajatuksia on, väheksyviä ajatuksia, suhteessa
tähän Pohjoismaiden neuvoston olemassaoloonkin. Kyllä olen
joskus hämmästynyt, kun aivan avainpaikoilta,
esimerkiksi suuren valiokunnan suunnasta, on joskus heitetty avainpaikalla
olevien poliitikkojen suulla, että ei tällaista
Pohjoismaitten neuvostoa oikeastaan enää tarvita.
Minun käsitykseni on, että sen merkitys tulee
korostumaan ja erityisesti tällä hetkellä näin
on käynyt siitä syystä, että Euroopan
unionin perustuslaki takkuilee ja sellaiset yltiöoptimistiset
näkemykset Euroopan unionin kehityksestä ovat
tällä hetkellä ainakin vähän
niin kuin pysähdyksissä. Tällaisessa
tilanteessa nimenomaan pohjoismainen yhteistyö niittenkin
asioitten vuoksi, joista ed. Saarikangas juuri mainitsi, on erittäin
tärkeä. Nyt on ymmärretty kokonaan väärin,
kun parlamenttien puhemiehet ovat käyneet tätä keskustelua Pohjoismaiden
neuvoston toiminnan kehittämisestä, että he
keskustelisivat siitä, koska tämä lopetetaan.
Ei kukaan tuolla muualla Pohjolassa semmoista asiaa edes ota esillekään.
Siellä niin olennaisena kysymyksenä nähdään
tämä Pohjoismaiden yhteistyö. Kyllä nyt
ainakin viimeinen istuntokin oli mielestäni varsin mielenkiintoinen,
että kyllä siitä on erittäin
paljon hyötyä myös tämän
salin poliitikoille, jos jaksavat tätä yhteyttä rakentaa
näihin Pohjoismaihin. On meillä paljon yhteisiä lainsäädäntöhankkeita,
ja nyt minä huomasin, että maa- ja metsätalousvaliokuntakin
tekee vierailun Tanskaan ja Ruotsiin. Jos me rakentaisimme itse
aktiivisesti tätä yhteyttä, niin ehkä se
syntyisi myöskin siellä Brysselin päässä helpommin.
Mutta meidän pitää rakentaa näitä suhteita
ja nähdä vaivaa siinä tällä tasolla.
Silloin voidaan odottaa hedelmiä myöskin siellä EU-politiikassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä jatkoa siihen, mitä äsken
sanoin. Kyllä minä olen ymmärtänyt
sillä tavalla, että Suomen erityisenä poliittisena
hankkeena on ollut tämä niin sanottu pohjoinen
ulottuvuus -politiikka ja jos ei ole elävää yhteistyötä muitten
Pohjoismaitten kanssa, niin kyllä tuolla Välimeri-painotteisessa
Euroopan unionissa sille hankkeelle ei kyllä pitemmällä aikavälillä löydy
minkäänlaisia eväitä. Elikkä siis
tämä tuki täytyy hankkia jollakin tavalla,
ja minun mielikuvitukseni ei keksi mitään muuta
olemassa olevaa välinettä kuin tämä Pohjoismaiden
neuvosto.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuossa kokonaan jäi, kun yhteen
puheeseen eivät kaikki asiat mahdu, ottamatta esille muun muassa
kulttuuriyhteistyö. Meillähän on Pohjoismaiden
neuvoston piirissä kulttuurirahasto, joka vuositasolla
jakaa noin 30 miljoonaa Tanskan kruunua yhteispohjoismaisiin kulttuurihankkeisiin.
Sikäli kuin olen pannut merkille, hankkeitten määrä vain
kasvaa elikkä koko ajan on niin kuin tällä kansalaisjärjestötasolla
kehittymässä tämä pohjoismainen
yhteistyö. Kun olen tuossa Pohjola-Nordenin puolella, kansalaisjärjestössä,
myöskin seurannut tätä kehitystä,
niin minulla on kyllä sellainen käsitys, että entistä enemmän
kansalaiset osoittavat kiinnostusta tähän suuntaan.
Yksi valitettava asiahan tässä on tietysti, että kehityssuunta
on se, että kun nämä muut Pohjoismaat
puhuvat näitä niin sanottuja skandinaavisia kieliä ja
meillä ehkä ruotsin kielen osaaminen tai harrastaminenkin
on ollut vähenemään päin, niin
siinä tällä tasolla syntyy näitä jarruttavia
tekijöitä. Mutta kyllä Pohjoismaitten
neuvoston piirissä on myöskin tilanteita, joissa
puhutaan englantia, elikkä se ei enää ole
niin fundamentalistinen se asenne siihen kielikysymykseenkään.
Uskon, että tällainen aito yhteys on rakentumassa
entistä kiinteämpään suuntaan. Kun,
ed. Pulliainen, otitte tuossa esille näkökulmia,
niin niihin viitaten vielä voi todeta, että kyllähän
tämä Venäjä-kysymys ja Baltian
maat täällä pohjoisessa ovat meille niin
tärkeä asia, että juuri niissä yhteispohjoismainen
toimintatapa on tuottanut hyvää hedelmää muun
muassa Pietarin jätevesipuhdistamon rakentamisessa, jossa
Pohjoismainen investointipankkikin on ollut mukana ja Pohjoismaat
melkoisilla rahapanoksilla.
Keskustelu päättyy.