2) Hallituksen esitys laiksi lukiolain muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
sisältää kaksi eri ehdotusta, joista
ensimmäinen koskee kielten opetuksessa käyttöön
otettavaa valtakunnallista suullista kielikoetta. Tämä toteutetaan
siten, että yksi syventävä kurssi muutetaan suullisen
kielitaidon kurssiksi. Se on opiskelijalle valinnainen asia. Sitä suullista
kielitaitoa arvioitaisiin erillisellä kokeella, josta vastaa
Opetushallitus. Tämä koe on järjestäjille
maksuton, ja siitä opiskelija saa erillisen todistuksen.
Valiokunta piti erittäin tärkeänä sitä,
että opettajille mahdollisimman pian tarjotaan täydennyskoulutusta
asiassa ja että opetussuunnitelmaan tehdään
tarvittavat muutokset. Hallitus onkin varannut opettajien täydennyskoulutukseen
noin miljoonan euron määrärahan vuosina
2008—2010. Täydennyskoulutus on jo aloitettu.
Valiokunta korosti myös sitä, että arvioinnista tulee
kehittää laadukas ja opiskelijoita yhdenmukaisesti
kohteleva menettely. Opiskelijoiden täytyy saada saman
verran opetusta riippumatta opiskelupaikasta. Näitten opetusryhmien
koon pitää olla riittävän pieni,
ettei kurssista tule pelkkää testikurssia. Tästä syystä valiokunta
halusi tehdä lausumaehdotuksen, jossa edellytetään, että hallitus
seuraa lukion opiskelijan suullisen kielitaidon arviointia koskevan
lainmuutoksen käytännön toteuttamista
ja erityisesti sitä, saavatko opiskelijat yhtä paljon
opetusta opiskelupaikasta riippumatta. Hallituksen tulee tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin,
jos osoittautuu, ettei muutos ole tarkoituksenmukainen kieltenopetuksen syventävien
opintojen tai opiskelijoiden tasapuolisen kohtelun kannalta.
Vaikka tämä hallituksen esitys tulee ensi vuonna
voimaan, niin kuitenkin kielitaidon suullinen koe otetaan käyttöön
1. päivänä elokuuta 2010.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, joka tähän liittyy,
on osaamisen tunnustaminen. Se halutaan lukiolaissa laajentaa koskemaan
aikaisemmin suoritettujen opintojen lisäksi myös
muutoin hankittua osaamista. Tämä koskee lähinnä iltalukiota
eli näitä aikuisopiskelijoita.
Arvoisa puhemies! Mietintö oli yksimielinen.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää lukiolakia
muutettavaksi siten, että kielten opetukseen sisältyisi
muiden osa-alueiden arvioinnin ohella erikseen suullisen kielitaidon
arviointi. Nykyisellään kielitaidon arviointi on
Opetushallituksen opetussuunnitelmien määrittelemällä tavalla
osa jokaista kurssia. Jatkossa lukion syventäviin kursseihin
kuuluisi vapaaehtoinen suullisen kielitaidon kurssi ja suullista kielitaitoa
arvioitaisiin erillisellä Opetushallituksen laatimalla
kokeella.
Uskon, että erillisen suullisen kielitaidon kurssi
mahdollistaisi nykyistä paremmin suullisen harjoittelun
pitkäjänteisyyden ja esimerkiksi nykyistä monipuolisemmin
erilaisten käyttötilanteiden harjoittelun. Tähän
tarpeeseen ovat jo aikaisemmin monet koulut itsekin reagoineet erilaisilla
koulukohtaisilla soveltavilla suullisen kielitaidon kursseilla.
Arvoisa puhemies! Tasavertaisuuden toteutuminen on tässäkin
lakimuutoksessa tärkeää. Siksi kannatan
sivistysvaliokunnan lausumaehdotusta koskien lainmuutoksen käytännön
toteutumista, ja erityisen tärkeää on,
että hallitus seuraa, saavatko opiskelijat yhtä paljon
opetusta opiskelupaikasta riippumatta. Opetuksen pitäisi
toteutua alueesta ja oppilaitoksesta riippumatta, ja tämän
velvoitteen toteuttamiseksi koulutuksen järjestäjien
resurssien on oltava riittäviä.
Lukiolaisten subjektiivinen oikeus opiskella uusi valtakunnallinen
syventävä, suullisen kielitaidon parantamiseksi
tarkoitettu kurssi opintojen loppuvaiheessa on taattava myös
kurssin valinneiden opiskelijoiden lukumäärästä riippumatta.
Kyse ei ole vain siitä toteutuvatko kurssit, vaan myös
siitä, minkä kokoisia ne ovat, sillä ryhmäkokojen
on oltava riittävän pieniä varmistamaan
opettajan kyky ohjata jokaista opiskelijaa henkilökohtaisesti.
Varmasti esimerkiksi 16 opiskelijan joukko on tähän
sopiva. Sen sijaan maan tapa, jopa 36 tai yli 40 opiskelijaakin
samassa luokassa, ei enää mahdollista tällaista opiskelutapaa.
Resursseja tarvitaan myös opettajien täydennyskoulutukseen
ja materiaaleihin. Opettajien on voitava osallistua uuden kokeen
käyttöönoton edellyttämään
koulutukseen työajalla. Oppimateriaalien saatavuus on varmistettava
yleisimpien A-kielten ohella myös harvemmin opiskelluissa
vaihtoehdoissa kuten saksassa, ranskassa, venäjässä,
espanjassa ja finskassa.
Lisäksi koemateriaaleja on jatkuvasti uudistettava,
sillä nykyisten ylioppilaskirjoitusten materiaalien tapaan
aiempien suullisten kokeiden aineistosta tulee epäilemättä erittäin
aiheellisesti suosittua harjoitusmateriaalia. Tarkoitusta varten
olisi hyvä rakentaa esimerkiksi toimiva koepankki.
Arvoisa puhemies! Tervehdin tätä lakiehdotusta
ilolla ja olen kiitollinen siitä, että lukiolaisten
pitkään vaatimaa suullisen kielitaidon osuutta
nyt lisätään.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suullisen kielitaidon hallinta niin
kotimaisella kuin vieraalla kielellä on äärimmäisen
tärkeää. Siksi hallituksen esitys lukiolain
muuttamisesta tulee tarpeeseen. Opiskelijat ovat kokeneet, että suullisen
kielitaidon opiskelua lukioissa on liian vähän.
Siksi tämän lakiesityksen mukaan vieraiden kielten
opetuksessa opiskelijalta arvioidaan kielitaidon muiden osa-alueiden
lisäksi suullista kielitaitoa. Tämä tarkoittaa,
että yksi lisäkurssi korvataan suullisen kielitaidon kurssilla,
jolla testaus myöskin suoritetaan. Se on edelleen valinnainen
ja maksuton opiskelijalle. Kokeen laatimisesta vastaa Opetushallitus,
joten se on samanlainen ja täsmällinen kaikille
opiskelijoille.
Valiokunnan kuulemisessa painotettiin ja mietinnössä painotetaan
sitä, että opettajien täydennyskoulutuksen
riittävyydellä on välttämätöntä taata
se, että opettajilla on hyvät valmiudet testata
ja myöskin opettaa tämä kurssi opiskelijoille. On
hyvä, että hallitus on varautunut siihen, että täydennyskoulutuksesta
arvioidaan aiheutuvan vuonna 2008—2010 yhteensä noin
miljoonan euron kustannukset; niihin voidaan näitä varoja käyttää.
Kustannuksia ei myöskään ole tarkoitus siirtää kunnille,
vaan mahdolliset lisäkustannukset sisältyvät
lukiokoulutuksen valtionosuuksien perusteena oleviin laskennallisiin
kustannuksiin.
Puhemies! Pidän myöskin äärimmäisen
tärkeänä, että tällä kurssilla
opiskellaan, ei vain suoriteta testejä, ja aikaa edelleen
todellakin jää siihen opetukseen: puhumiseen ja
keskusteluun. Tämä on välttämätöntä.
Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
joutunut jonkun kerran sanomaan erilaisista esityksistä,
joita on sivistyspuolella tullut opetusministeriöstä,
että ne ovat puutteellisesti valmisteltuja. Mutta tästä esityksestä voi
antaa kyllä ruusuja siinä mielessä, että tämä on
ollut hyvin ja perusteellisesti valmisteltu. Työryhmä on
tehnyt työtä pitkään, siinä ovat
olleet kaikki tahot monipuolisesti ja kattavasti edustettuina, ja
he ovat saaneet hyvän tuloksen, jonka pohjalta myös
valiokunnan työ on tässä asiassa ollut
helppoa.
On selvää, että suullista kielitaitoa
pitää vahvistaa. Se on tärkeätä työelämässä,
mutta se on tärkeätä myöskin
elämässä. Jatkuvasti kansainvälisemmässä maailmassa
eletään, jossa nuoret liikkuvat laajemmin ja laajemmin.
Nimenomaan suullinen kielitaito ja sen osaaminen on avain moneen
oveen niin siellä työelämän
kuin koko elämänkin puolella. Näen niin
ikään tärkeänä, että tämä on
valinnainen aine, että yhtään uutta seinää ei
nosteta pystyyn opiskelijoille — huomioidaan erilaiset
oppijat ja oppijoiden erilaisuus — ja että se
on koulutuksen järjestäjille maksutonta ja samaan
tapaan opiskelijoille, koululaisille, maksutonta.
Kuten tiedämme, aikataulu on haastava, mutta kun opetussuunnitelman
perusteet valmistellaan ripeästi, kuten valiokuntakin mietinnössään toteaa,
ongelmaa ei synny, ja kun opettajien täydennyskoulutukseen,
kuten myöskin mietinnössä todetaan, ryhdytään
ajoissa ja sitä annetaan riittävästi,
ongelmaa ei synny.
Puhemies! Lopuksi, on tärkeää, kuten
valiokunta lausumassaan toteaa, että seuranta on tarkkaa
siinä, onko esitys kaikilta osin tarkoituksenmukainen syventävien
opintojen ja syventävien kurssien kannalta ja myöskin
niin, että opiskelijoiden tasapuolinen kohtelu voidaan
esityksellä turvata.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
esitys on erittäin hyvä ja kannatettava, koska
kaiken kaikkiaan meitä suomalaisia pidetään
vähän hiljaisina. Vaikka ehkä osaisimmekin
vierastakin kieltä erinomaisella tavalla, niin jätämme
useimmiten myöskin tavallisessa elämässä tavallisten
ihmisten toimesta sitä käyttämättä.
Haluaisin kuitenkin kiinnittää valiokunnan huomiota
kotimaisen kielen taidoissa nimenomaan suulliseen esitystapaan ja
taitoon tuoda asioita esille. Rohkenen sanoa, että siihen
kiinnitetään meidän koulutuksessamme
edelleenkin liian vähän huomiota. Mielestäni
lukiossa tulisi jopa ihan lainsäädännöllä huomioida
suullisen kielitaidon opetus, koska siihen on tarvetta ja myöskin
taito ja tieto opettaa suullista ilmaisua ja puheviestinnällisiä asioita
meidän yhteiskunnassamme on voimakkaasti kehittynyt. Ymmärrän toki,
että tässä hyvässä lakiesityksessä ei
ole voitu tähän asiaan puuttua, mutta kyllä jos
ihminen osaa ilmaista itseään kotimaisella kielellä,
se edustaa hyvää jatkuvuutta, kun vieraalla kielellä itseään
ilmaisee.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on jo monta
kertaa todettu, että tämä hallituksen
esitys on onnistunut ja hyvin valmisteltu, ja nyt opposition edustajanakin
voin tähän kehuun kyllä yhtyä.
Eli valiokunnassa olemme tätä esitystä läpikäyneet,
ja tässä on tullut jo monta asiaa mainittua, mitkä olemme
huomioineet, eli nimenomaan tämän tasavertaisen
toteutumisen kaikkialla Suomessa luonnollisesti ja joka oppilaitoksessa
on tietysti tärkeää ja myös
se, että arviointi on omalta osaltaan tasapainossa ja tasavertaista.
Nämä ryhmäkoot, niihin kiinnitimme
erityistä huomiota myös. Eli on toivomus, että ryhmäkoot olisivat
sellaiset, että opettajat pystyvät tämän koeasian
hoitamaan ja myös huomioimaan ne muut oppilaat, jotka eivät
ole siinä koetilanteessa sillä hetkellä.
Täydennyskoulutuksen lisäksi haluaisin kyllä nostaa
esille myös sen, että myös taloudellisia
resursseja pitäisi olla kuitenkin sillä tavalla,
että opettajien työ olisi turvattua ja heillä olisi
myös mahdollisuus tehdä tätä tuntien
rajoissa. Jatkossa voisi mielestäni pohtia myös
sitä, olisiko suullisen kielitaidon koe liitettävä varsinaiseen
yo-kokeeseen. Täällä viitattiin jopa
suomen kielen osuuteen. Eli silloin tämäkin osio
ehkä saisi vielä painavamman merkityksen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Liityn tähän suullisen
kielitaidon edistämisen kannattajien joukkoon. Tämä palautti
jälleen kerran mieleeni sen, mitenkä tämä voidaan
kokea ihan suorastaan kansallisen edun asiaksi.
Aikoinansa kun olin vetämässä Suomen
Akatemian puolesta yhteistyötä Neuvostoliiton
Tiedeakatemian kanssa, niin sikäläiset akateemikot sanoivat,
että Neuvostoliitolla ei ole varaa lähettää ulkomaille
tutkijoita, jos heillä ei ole riittävää suullista
kielitaitoa. Muistan senkin, että asetettiin kahdeksan
kuukauden internaattikurssi pakolliseksi, ja sitten kun sen perusteella
suoritti eräänlaisen tutkinnon, niin sitten sai
eräällä tavalla lisenssin käyttää valtion
varoja tiedematkoihin jnp.
Tämä on hieno homma. Näin juuri pitää asioita
hoitaa.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse en ole sivistysvaliokunnan jäsen
ja näin ulkopuolisena, mutta melko tuoreena opiskelijana
ja ulkomailla työssä käyneenä tätä mietintöä ja
tätä hallituksen esitystä tarkastelen
ja totta kai yhdyn niihin sanoihin, että tämä on
hyvä esitys ja tämä on tarpeellinen esitys.
Muistan, että kun olin sekä Saksassa että Ruotsissa
sairaanhoitajana, sain kollegoiltani ja paikallisilta ihmisiltä kiitosta
siitä, että sinä todella osaat kieliopin
hyvin. Tietysti rohkeana savolaisena tyttönä osasin
puhuakin, mutta niissä tilanteissakin olisin itse kaivannut
enemmän rohkeutta käyttää sitä vierasta
kieltä. Tätä meidän täytyy
kyllä korostaa läpi meidän koulutusjärjestelmämme,
että me uskaltaisimme puhua niin suomen kielellä kuin
erityisesti siellä, missä meillä kynnys
on, näissä vieraitten kielten käytössä.
Kiinnitin kuitenkin huomiota sivistysvaliokunnan kannanottoihin
ja myös hallituksen esityksen pohjaan, että suullisen
kielitaidon kurssin suorittaminen säilyy kuitenkin opiskelijalle
valinnaisena. Minun mielestäni jatkossa meidän
tulisi miettiä, mitenkä me muutamme ylipäänsä tätä kielten
opetuksen runkoa sillä tavalla, että ekanakin
meidän ei tarvitsisi säätää tällaista
kielitaidon osa-alueen arviointia erikseen ja sitten mielestäni
automaattisesti myös suullisen kielitaidon opiskelun pitäisi
olla ikään kuin pakollista ja sisäänkirjoitettuna
siihen opiskeluun.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys on hyvä, ja tämä valiokuntatyöskentely
on tapahtunut positiivisella tavalla, ja ei ole sinänsä mitään
kielteistä sanottavaa tähän mietintöön.
Ed. Heikkinen käytti mielestäni hyvän
puheenvuoron, kun hän painotti myös ei vain suullisen
kielitaidon vaan myöskin takana olevan osaamisen merkitystä,
minkä se sitten mahdollistaa.
Mitä tulee yleensä laajemmin suulliseen kielitaitoon,
niin todellakin yhdyn niihin puheenvuoron pitäjiin, jotka
viittasivat siihen, että me suomalaiset voisimme olla kateellisia
vaikkapa anglosaksisille, etenkin amerikkalaisille, Yhdysvaltain,
puhujille, kun heidän tapansa puhua ja osaamisensa on todellakin
häkellyttävän hyvää,
millä tavalla he perustelevat puheenvuoronsa. Tässä mielessä ehkä juuri
yleensä retoriikan opiskelua ja käyttöä koulumaailmassa
pitäisi lisätä siis kaikin tavoin, ei
vain vieraiden kielien opiskelussa, vaan suomen kielenkin osaamisessa.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Heikkinen täällä kaipasi,
että tämä suullinen kurssi olisi pakollinen.
Tässä vaiheessa haluttiin tehdä se vapaaehtoiseksi
ja katsoa ja arvioida, kuinka se käytännössä menee,
ja tämän jälkeen sitten erikseen tehdään
se päätös, tuleeko tästä pakollinen
kaikille vai ei. Tämä on tämmöinen kokeiluvaihe
tällä hetkellä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yhdyn ed. Tiusasen näkemykseen siitä,
että puhetaitoon pitäisi kiinnittää myöskin
huomiota. Siitä voi vakuuttua monissa paikoissa, esimerkiksi
tässä salissa kuuntelemalla edustajien puheita.
Sen lisäksi tuli mieleeni, että kun ed. Tiusanen
kehui amerikkalaisten erinomaisuutta näissä small
talk -perusteluissaan, niin ajattelin vain, että en muista
koskaan kuulleeni amerikkalaisten perustelleen jotakin asiaa muulla
kuin omalla kielellään. Suomalaiset saattavat
olla siinäkin mielessä kohtuullisen poikkeuksellista
kansaa, että kun me keskustelemme muiden kuin suomalaisten
kanssa, niin joudumme käyttämään
muuta kuin äidinkieltämme. Ja siinähän
meitä on estänyt käyttämästä taitojamme
tämä vanha, ainakin 1960- ja ehkä 1970-luvultakin
peräisin oleva 9 pisteen virheitten uhka. Jos me kuuntelemme omaa äidinkieltämme,
omaa puhettamme suomeksi, niin mehän teemme jatkuvasti
9 pisteen virheitä. Tässä mielessä kannatan
aika lämpimästi ed. Heikkisen näkemystä siitä,
että tämä ei saattaisi olla välttämättä pahitteeksi,
jos tämä, sanoisiko, vieraalla kielellä puhumisen
kurssittautuminen tulisi vaikkapa pakolliseksi viimeistään sen
jälkeen, kun sivistysvaliokunnan puheenjohtajan mainitsema
tarkkailuaika tässä on kulunut. Voimme vakuuttautua,
että kyllä siihen tarvetta on.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtasen puheenvuoroon haluaisin
todeta, että tämä tapa, millä yhdysvaltalaiset
poliitikot perustelevat käsityksiään,
on kyllä häikäisevä. Siinä mielessä esimerkiksi
presidentti Bushinkin puheet silloin, kun hän perusteli
Irakiin hyökkäämistä, olivat
hyvin mukaansa tempaavia, se esitystapa. Ja huolimatta siitä,
että itse substanssi oli täysin metsässä, niin
tuo tapa esittää ne on vahva ja pohjautuu mielestäni
siihen heidän koulukulttuuriinsa, jossa asianomaiset henkilöt
joutuvat jo opiskeluvaiheessa debatoimaan ja perustelemaan asioitaan — hyvä on, äidinkielellään
— mutta
kaiken kaikkiaan tähän mielestäni meidän
pitäisi myös päästä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on nyt vähän
persoonallinen keskustelunaihe tässä yhteydessä, mutta
kuitenkin ed. Tiusaselle toteaisin, että kiinnittäkääpä huomiota,
millä tavalla Bushille on tehty ne puheet: lyhyitä,
selkokielisiä lauseita, ei edes virkkeitä juurikaan.
Se on ison jengin aikaansaannos, kun saadaan 2 minuutin puhe aikaan,
sen takia, että se on latinoille tarkoitettu ymmärrettäväksi,
se on kaikenlaisille maassa asuville ulkomailta muuttaneille, joilla
on heikko kielitaito, tarkoitettua tekstiä, siksi se on
niin loistavaa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkoksi ed. Pulliaisen äsken sanomaan:
Kyllä me täälläkin saatamme
havaita, kuinka paljon helpompaa on pitää 15 minuutin kuin
minuutin puheenvuoro.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan tälle mantereelle näissä keskusteluissa,
ja on mukava todeta, että en ollut tämän ajatukseni
kanssa yksin, että tavallaan olisi pakollista tämän
suullisen kielitaidon kurssin suorittaminen, vaikka periaatteessa
en hirveän monessa asiassa aina pakon kannalla olekaan,
sillä ei välttämättä päästä parhaaseen
lopputulokseen, mutta joskus tietty jämäkkyys
on tarpeen, ja varsinkin nuorten kanssa.
Mutta yhden yksityiskohdan haluan tuoda tähän
keskusteluun ja se, mistä haluan kiittää meidän
suomalaista järjestelmäämme, on, että Suomessa
elokuvia ei dubata. Tällä on ratkaiseva merkitys
siihen, miten meidän nuortemme kielitaito karttuu. Huomasin
sen käydessäni Saksassa elokuvissa. Siellä oli
kaikki puhuttu päälle niin, että ne olivat
saksalaisia filmejä, vaikka alkuperämaa oli mikä tahansa.
Kyllä olen iloinen, että meillä on tajuttu
tällainen linjaus aikoinaan tehdä ja saamme kuulla
ja katsella elokuvia alkuperäiskielillä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Näin näitten elokuvien suhteen
on, että Ranskassakin esimerkiksi vaalitaan ranskan kielen
taitoa ja siellä taas korostetaan sitä, että puhutaan
juuri ranskaa. Se on eri tapa seurata tietenkin niitä elokuvia.
Mutta hallituksen esityksestä haluaisin sanoa, että sivistysvaliokunnan
mietintö on tarkkaan paneutunut asiaan. Näen erittäin
hyvänä tämän hallituksen esityksen,
että tulee myös suulliset kielitaidon kokeet.
Ehkä päästään myös
sitten siihen tasoon, ettei tarvitse enää sanoa,
että suomalaiset puhuvat tankeroenglantia. (Ed. Kallis:
Ei kun apinaenglantia!) Joka tapauksessa sitten on taattava myös
kouluille riittävät henkilöresurssit
ja taloudelliset resurssit, että tämä opetus
voi täysipainoisesti tapahtua ja toimia. Ja tietenkin se
on hienoa, että täällä on lausumaehdotus,
että tasapuolisesti ympäri maata opiskelijat ovat
samalla linjalla.
Nyt ei tietenkään saa sekoittaa, tai voihan
tietenkin sekoittaa ja keskustella täällä,
mistä haluaa, mutta on olemassa puhetaito ja kielitaito.
Ja tietenkin diplomatiaa on se, että kun puhuu omalla kielellään,
niin on aikaa sitten käännöksen aikana
miettiä niitä asioita, mitä haluaa sanoa.
Siinä, että murjaisee heti suoraan vieraalla kielellä asian,
on se riski, että saattaa tulla virheitä, joita katuu
varsinkin politiikassa.
Kun täällä muutkin mainostivat sitä,
mitenkä ovat kieltä käyttäneet
ja taitaneet, niin voin sanoa, että henkilökohtaisesti
olen harjoittanut lääkärin tointa joko
opiskeluaikana tai sitten valmistuneena lääkärinä neljällä eri
kielellä: suomeksi, saksaksi, englanniksi ja ruotsiksi,
en kieliopista tiedä, mutta toistaiseksi olen pärjännyt.
Ulkomailla kyllä näkee, että sekä käytetään
suomen kieltä puheenvuoroissa että sitten suomalaiset puhuvat
kielillä, kaikki olkoon sallittua.
Puhemies:
Ed. Erkki Virtasen puheenvuoroon en voi olla tässä siteeraamatta
erästä kuuluisaa puheen pitäjää,
joka pyyteli anteeksi, että valitettavasti minulla on ollut
niin kiire, etten ennättänyt valmistella lyhyttä puhetta.
Yleiskeskustelu päättyi.