3) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan
varainhoitovuodelta 2009
Matti Ahde /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Meillä eduskunnassa on nyt käsiteltävänä Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan varainhoitovuodelta
2009. Tarkastusvaliokunta on yksimielisessä mietinnössään
tarkastusviraston kertomuksesta käsitellyt talousarviosäännösten
noudattamista, verotukia koskevaa raporttia, väylähankkeiden
kannattavuuslaskelmia, valtion tuottavuusohjelmaa, lainvalmistelun
laatua, hallituksen politiikkaohjelmia ja yhteiskuntarakenteen eheyttämistä.
Valiokunta on mietinnössään arvioinut
myös Valtiontalouden tarkastusviraston toimintaa ja sen
tuloksellisuutta.
Verotukia koskevan kannanoton osalta eduskunnan edellyttämä verotukiselvitys
valmistui lokakuussa tänä vuonna. Verotukien yhteismääräksi
tässä Vattin tekemässä selvityksessä todettiin
vuoden 2009 osalta, että se on 17,9 miljardia, ja verolainsäädännöstä löytyi
yhteensä 201 eri verotukea. Verotukien lukumäärä ja
arvo ovat kääntyneet selvään
nousuun. Valiokunnan arvion mukaan siihen on osittain vaikuttanut
myös kehysbudjetointi, koska verotuet ovat kehysbudjetoinnin
ulkopuolella. Verotuella tarkoitetaan yleensä poikkeamaa
verotuksen normaalista perusrakenteesta.
Suhteessa bruttokansantuotteeseen verotuet ovat 10 prosenttia
ja suhteessa verotuloihin 23 prosenttia. Kysymys on isosta asiasta,
mutta sen käsittely eduskunnassa on yleensä äärettömän vaikeaa
ja vähäistä sen takia, että valtion
talousarviossa ja tilinpäätöskertomuksessa
tästä 17,6 miljardin suuruisesta verotukiosuudesta
kerrotaan vain vajaalla liuskalla ja verotuloista ja niiden kohtalosta
noin tuhannella sivulla. Tämä tekee ymmärrettäväksi
sen, että eduskunnan on vaikea tietää,
mihin verotuet menevät, minkälaisia vaikutuksia
verotuilla on ja ketkä todellisuudessa ovat verotukien
saajia.
Tämän asian läpiperkaaminen on varmaan
tulevan hallituksen yksi kaikkein tärkeimpiä asioita
tämän kokonaisverouudistuskäsittelyn
yhteydessä. Henkilöverotuksessa suurimpia verotukia olivat
muun muassa kunnallisverotuksen ansiotuloverovähennys,
työntekijöiden lakisääteisen eläkevakuutusmaksun
vähennys, työtulovähennys sekä oman
asunnon myyntivoiton verovapaus. Elinkeinoverotuksessa merkittävin
verotuki oli irtaimen käyttöomaisuuden poistoista
aiheutuva verotuki. Arvonlisäverotuksessa suurimmat verotuet
olivat elintarvikkeiden ja lääkkeiden alennetuissa
verokannoissa.
Valiokunta pitää verotukien euromääräistä kasvua
eräällä tavalla huolestuttavana, koska näin
veropohja heikkenee ja edellytykset valtiontalouden kestävyysvajeen
vähentämiseksi myös heikkenevät.
Samalla tingitään myös verotuksen neutraalisuusperiaatteesta.
Valiokunta edellyttääkin, että verotukiraportointia
pidetään jatkossa ajan tasalla ja laskentamenetelmiä edelleen kehitetään.
Tärkeää on selvittää,
kenelle verotuet tosiasiallisesti kohdentuvat ja millaisia vaikutuksia
verotuilla on. Valiokunta edellyttää verotukien
saamista samalla tavoin valvonnan ja seurannan piiriin kuin budjetin
kautta myönnetyt määrärahat.
Väylähankkeiden hyöty- ja kustannuslaskelmissa
todettiin runsaasti puutteita. Tarkastusviraston tekemässä tarkastuksessa
havaittiin väylähankkeiden kustannuslaskelmissa
useita puutteita. Valiokunta edellyttääkin, että havaitut
puutteet, jotka ovat tässä meidän mietinnössämme kerrottu,
korjataan. Ja valiokunta on huolestunut siitä, että eduskunnan
tosiasiallinen budjettivalta on kaventunut väylähankkeista
päätettäessä. Eduskunnallahan
on vuonna 2000 hyväksytyn perustuslakiuudistuksen myötä valtaa
enemmän kuin koskaan aikaisemmin, mutta sen mahdollisuudet
käsitellä esimerkiksi liikenne- ja infrahankkeita
ovat tosiasiallisesti selvästi pienentyneet.
Valiokunta ja samoin tarkastusvirasto ovat käsitelleet
oikeusnormien määrää ja lainsäädännön selkeyttä.
Valiokunnan mielestä olisi erittäin tärkeää,
että lainsäädännön
normitulvaa voitaisiin Suomessa rajoittaa. Tilannetta, että vuosittain — niin
kuin edellisenä vuonna Suomessa on tapahtunut — säädetään
noin 10 000 pykälää, ei voida pitää tyydyttävänä.
Oikeusnormien määrää on tarpeen
rajoittaa ja säädöshuoltoa parantaa. Tämä edellyttää hallitukselta
voimavarojen kohdentamista lainvalmisteluun. Tästä on
paljon puhuttu. Tulokset ovat toistaiseksi vielä jääneet puuttumaan.
Valiokunnan mielestä lainsäädännön
selkeys ja ymmärrettävyys ovat avainsanoja, kun
puhutaan kansalaisten oikeusturvasta ja sen parantamisesta.
Tarkastusviraston kertomuksessa on myös käsitelty
eräitä määrärahojen
ylityksiä. Merkittävä osa tarkastusviraston
kertomukseen sisältyvistä kielteisistä laillisuuskannanotoista
koski talousarviossa myönnettyjen määrärahojen
käyttöä ja siinä havaittuja
virheitä. Vaikka määrärahan
ylittämistapauksia on ilmennyt tilintarkastuksissa harvoin,
valiokunta pitää virheitä vakavina ja edellyttää hallitukselta
toimenpiteitä tämän tilanteen korjaamiseksi.
Valtiontalouden tarkastusvirastolle uutena tehtävänä annettu
vaalirahoituksen valvonta valiokunnan mielestä ei saisi
eikä saa heikentää tarkastusviraston
edellytyksiä hoitaa sille perustuslaissa säädettyä valtiontalouden
ylimmän ulkoisen tarkastuksen tehtävää.
Valiokunta edellyttää, että eduskunta
turvaa tarkastusviraston tuloksellisen toiminnan edellyttämät
voimavarat.
Tarkastusvirasto on tehnyt kertomuksessaan myös selvityksen
valtion tuottavuusohjelmasta ja sen tuloksellisuudesta. Valiokunnan
mietinnössään esittämän
käsityksen mukaan nykymuotoisen valtion tuottavuusohjelman
jatkaminen seuraavalla hallitus- ja kehyskaudella ei ole tarkoituksenmukaista.
(Ed. Erkki Virtanen: Loistavaa!) Kun arvioidaan tuottavuusohjelman
merkitystä erityisesti yksityisen sektorin työvoimatarpeen
turvaajana, on syytä huomioida, että valtion työvoima
on vain noin 4 prosenttia koko työllisestä työvoimasta.
Valiokunnan mielestä valtion vuonna 2003 käyttöön
ottama tuottavuusohjelma on painottunut mekaanisiin henkilöstövähennyksiin
tuottavuuden kustannuksella. Esimerkiksi tietotekniikan käytössä,
johon valiokunta on eräissä toisissa yhteyksissä kiinnittänyt
useaan kertaan huomiota, sähköisten palvelujen
kentässä ei ole saatu lainkaan toivottuja tuloksia,
jotka voisivat silloin, kun henkilötyövuosia vähennetään,
tulla avuksi tuottavuuden kohottamisessa. Myös tässä tarkastusviraston
kertomuksessa todetaan Tilastokeskuksen tilastoinnin perusteella,
että vuonna 2009 kokonaistuottavuus kääntyi
laskuun, se oli noin miinus 2 prosenttia, ja työn tuottavuuskin kääntyi
laskuun 0,2 prosenttia.
Valiokunta pitää julkisen vallan ja julkisten palveluiden
tuottavuuden kohottamista tärkeänä, mutta
valiokunta toteaa, että tällä nykyisellä mekaanisella
mallilla se ei toimi. Tämä on tärkeä ymmärtää,
että valiokunta pitää siis tärkeänä,
että tulevissa hallitusohjelmaneuvotteluissa ryhdyttäisiin
tätä tuottavuusohjelmaa rakentamaan aidon tuottavuusohjelman
perustalle.
Herra puhemies! Tässä valiokunnan mietinnössä on
käsitelty näitä asioita ja eräitä muita
asioita perusteellisemmin, mutta huomioon ottaen tämän
tunnin ajan, joka meillä on nyt aikaa käsitellä tätä Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomusta, päätän
tähän ja luotan, että kansanedustajat
ovat lukeneet mietinnön.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Suuret kiitokset tarkastusvaliokunnalle
raportista. Tärkeitä asioita on käsitelty,
hyvin poimittu olennaisia kysymyksiä, kuten nyt verotukikysymykset.
Puuttuisin kuitenkin oikeastaan vain tähän tuottavuusohjelma-asiaan.
Puheenjohtaja puhui, että tuottavuusohjelma on kovasti
mekaaninen. Se on varmaan aika paljon katsojan silmässä.
Valtiontalouden tarkastusvirastohan totesi taas päinvastoin,
että se nimenomaan ei ole mekaaninen, koska siinä on
esimerkiksi henkilöstön vähentämistarpeiden
määrä siis suhteutettu luonnolliseen
poistumaan ja henkilöstön lähtötasoon.
Samoiten, kun tässä todetaan, että vuonna 2009
tuottavuus ei ole kehittynyt positiiviseen suuntaan vaan kääntynyt
laskuun, siihen on hyvin luonnollinen selvitys. Eli kyseessä oli
laaja-alaisimpia hallinnon uudelleenjärjestelyjä.
Jos sen sijaan katsomme vuoden 2008 tilastoa, niin työn
tuottavuus kasvoi 1,7 prosenttia Tilastokeskuksen mukaan valtionhallinnossa,
ja tämä on taas hyvä tavoite. Toisaalta
pidemmän ajan keskiarvo on 0,6 prosenttia työn
tuottavuuden kasvattamisessa vuodesta 2005 lähtien eli
siitä lähtien, kun tämä tuottavuusohjelma
otettiin edellisen hallituksen toimenpiteenä käyttöön.
Tämä hallitus on siis jatkanut edellisen hallituksen
lanseeraamaa tuottavuusohjelmaa, koska se on hyvä.
Tuottavuusohjelman sisällössä varmastikin
on aina uudelleen ajattelemisen varaa, mutta sitä ei kannata
missään nimessä heittää romukoppaan. En
ihan allekirjoita sitä väheksyvää sävyä,
jolla ehkä Vtv:kin omassa lausunnossaan on todennut, että valtion
palveluksessa on vain 4 prosenttia työllisistä.
Ei yhdenkään sektorin, sen paremmin kuntien kuin
yksityisen kuin valtionkaan sektorin, tuottavuusponnisteluja voi
väheksyä. Jokaisen pitää tehdä paljon,
ja uskon, että parhaillaan näytettävät
esimerkit valtionhallinnon puolella voivat toimia hyvinä esimerkkeinä myös kuntien
tuottavuuden parantamisessa.
Jos ajatellaan tätä toissijaista tavoitetta.
Ensisijainen tavoite on siis, että vuoteen 2015 mennessä valtion
palveluja olisi järjestetty uusiksi niin, että 15 000
tällä hetkellä valtion palveluksessa
olevaa ihmistä voisi siirtyä yksityisen sektorin
palvelukseen. Se on se ensisijainen tavoite, koska yksityiselläkin
sektorilla todennäköisesti tulee työvoima
olemaan hyvinkin kortilla. Mutta se toissijainen tavoite on rahan
säästäminen. Tämän
valtion tuottavuusohjelman jatkaminen suunnitellusti merkitsee euroina
sitä, että kuluvan vaalikauden alusta seuraavan
vaalikauden loppuun mennessä, 8 vuoden ajanjaksolla, me voimme
kohdentaa noin miljardi euroa uusiin kohteisiin, kun olemme saaneet
tätä säästöä aikaiseksi.
Minusta se on hieno homma. Eli kohdennamme sitä palvelujen
laatuun ja saatavuuteen, ja kun tämä tulee vielä palvelujen
uudelleen järjestämisen kautta, niin itse pidän
sitä erittäin hyvänä tavoitteena.
Näistä muista tuloksista. Julkisella sektorilla tehdään
arvokasta työtä hyvin koulutettujen ammattilaisten
kesken, mutta aina on parantamisen varaa. Näitä tuottavuusohjelman
tavoitteita on pääsääntöisesti
saavutettu varsin hyvin. Valtiolla siirrytään
2 vuotta myöhemmin tällä hetkellä eläkkeelle
kuin 10 vuotta sitten. Valtion henkilöstön työtyytyväisyys
on kehittynyt nousujohteisesti vuodesta 2005 lähtien, ja
sairauspoissaolojen määrä on kääntynyt
laskuun ja on alhaisempi kuin vuonna 2005 eli ennen tuottavuusohjelmaa.
Eli kun tätä on pidetty tämmöisenä kylmänä ruoskaohjelmana,
niin eivät ainakaan nämä luvut sitä puolla.
Mutta en sano sitä, etteikö aina voisi jotakin
tehdä vielä paremmin.
Tarkastusvaliokunta on aivan oikein kiinnittänyt huomiota
siihen, että työn tuottavuuden parantamisen ohessa
täytyy katsoa kustannusvaikuttavuutta, ja esimerkiksi henkilöverotus
on erittäin hyvä esimerkki tästä.
Vuonna 2009 meillä on Verohallinnossa 460 htv:tä vähemmän
kuin vuonna 2003, ja samaan aikaan asiakkaille tarjotaan verotusta
varten tarvittavat tiedot ja pääosin valmiiksi
kerätyt tiedot ja veroilmoitus valmiiksi täytettynä.
Eli laatu on parantunut, palvelun saatavuus on parantunut, ja olemme
säästäneet rahaakin.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin tästä tuottavuusohjelman
mekaanisuudesta. Tällä tarkoittaa valiokunta mietinnössään
sitä, mikä asiantuntijakuulemisessa itse asiassa
kaikista ministeriöistä ja valtion virastoista
tuli, että jokainen virasto ja ministeriö saa
joka vuosibudjetin yhteydessä tai kehysbudjetin yhteydessä tietyn
määrän, joka niiden pitää vähentää henkilökuntaansa
palveluksesta. Ja se on johtanut useissa tapauksissa siihen, että palvelujen
laatu on heikentynyt. Se on johtanut useissa tapauksissa siihen,
että on jouduttu jopa ulkoistamaan eräitä palveluja,
ja sen seurauksena valtion menot ovat lisääntyneet
ainakin lyhyellä aikavälillä.
Mitä näihin henkilöstön
työviihtyvyystutkimuksiin tulee, niin senhän me
saatoimme havaita, että VM:n tutkimuksen tulokset työtyytyväisyydestä ja
tuottavuusohjelman vaikutuksista siihen olivat positiiviset, mutta
Tilastokeskuksen tulokset olivat aivan toisen suuntaiset. Molemmat
ovat kuitenkin valtiovarainministeriön alaisia organisaatioita.
Tilastokeskus kertoi, että tämä työn
tuottavuus on heikentänyt ja huonontanut työhyvinvointia
ja työilmapiiriä valtion virastoissa ja laitoksissa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näin juuri, ja minä otan vaan
yhden esimerkin tuosta tuottavuusselvityksestä. Sen, että aikoinakaan
pääministerinä Matti Vanhanen sieltä omalta
tuoliltaan kertoi meille, että kun tehdään
juuri niin kuin arvoisa valtiovarainministeri juuri selosti, niin
siitä vapautuvat varat se yksikkö saa käyttää oman
toimintansa kehittämiseen. Kun se on jättänyt
ne vakanssit täyttämättä, niin
sen jälkeen se ulkoistaa ne hommat, ja sen jälkeen
se ulkoistettu henkilökunta hoitaa jossakin ne tehtävät
niin, että ne jollakin tavalla tulevat tehdyiksi. Ei tässä ole
mitään järkeä, arvoisa valtiovarainministeri.
Edelleen totean, että tästä dilemmasta
ei päästä millään muulla
kuin teidän puolueenne Raimo Ilaskiven jo 40 vuotta sitten
esittämällä tavalla, käyttämällä nollabudjetointia.
Palaan siihen silloin, kun varsinainen puheenvuoroni on.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuottavuusohjelmaa tullaan jatkossakin tarvitsemaan.
Meidän tulee kyseenalaistaa meidän koneistomme
ja miettiä, onko vaikuttavampia keinoja tehdä.
Pohdin tuossa tätä tuottavuusohjelman ongelmatiikkaa.
Osin siellä tehdään virheitä sen
takia, että tuijotetaan pelkästään
henkilötyövuosia, kun pitäisi tarkastella
kokonaiskustannuksia. Ja siltä osin varmasti siellä on
tehty väärin arvioita: on ulkoistettu toimintoja,
vaikka samaan aikaan kustannukset ovat ehkä jopa saattaneet
jollain aikajänteellä kasvaa. Ja tältä osin
tulisikin paino olla siinä, miten ne yksikkökustannukset
ja kokonaiskustannukset kehittyvät.
Selvää on, että seuraavat vuodet
vaativat meiltä paljon, oikeastaan lisää tuottavuutta
ja myös pohdintaa ja priorisointeja siinä, onko
meillä esimerkiksi yritystukien jakamista vai ovatko ne niitä verotukia,
joita täällä on moitittu, mitkä ovat
kaikista vaikuttavin konsti.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä kiitän valiokuntaa
erinomaisesta työstä. Tässä on
lähtökohtana se, että tuottavuusohjelman
kokonaishyötyjen tarkastelussa on olennaisia puutteita,
ja tässä yhteydessä muun muassa viitataan,
että jatkossa harmaan talouden torjunnan viranomaisresursointi
irrotetaan tuottavuusohjelmasta koko harmaan talouden torjuntaketjun
osalta. Juuri näin.
Ja tästä harmaasta taloudesta tulee nyt mieleen,
miten tätä tuottavuusohjelmaa on käytännössä ajettu.
Muun muassa supistamalla työsuojeluhallinnon voimavaroja,
Työterveyslaitoksen voimavaroja. Siis on käytetty
hyvin mekaanista toimintamallia. Tältä osin pidän
isona puutteena sitä, että henkilöstö ei
ole ollut aidosti tekemässä tätä tuottavuusohjelmaa,
asettamassa sen määrällisiä ja
laadullisia tavoitteita. Ja sen vuoksi pidän hyvänä,
että tämän valiokunnan kannanotto on
näinkin voimakas ajatellen nyt sitten seuraavaa hallitusta
ja hallitusohjelmaa, että saadaan tästä laadullisesti
korkeatasoisempi.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin arvoisan valtiovarainministerin
puheenvuoroa, niin tuli kyllä vähän kummallinen
olo. Vähän vaikutti siltä, että te
ette ole lukenut oikein kunnolla tätä mietintöä ja
vielä vähemmän te olette lukenut tätä Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomusta, jota tässä on arvioitu.
Tässähän ei hyökätä sinänsä tuottavuusohjelmaa
vastaan — vaikka varmaankin monet valtiovarainministeriön
virkamiehet ovat vetäneet herneen nenäänsä ja
ansaitusti — vaan tässä esitetään
arvio siitä, millä tavalla siitä aidosta
ja alkuperäisestä tuottavuusohjelmasta on luisuttu
tähän tuottavuusohjelmaan, joka kaikkien, ainakin eduskunnassa
laajasti vallitsevan ja myöskin Valtiotalouden tarkastusviraston,
näkemyksen mukaan ei ole enää oikealla
polulla. Ja se, mitä tässä yritetään,
on, että tässä analysoidaan, miten se
polku on mennyt väärään, ja
esitetään, miten sille polulle päästäisiin
takaisin. Tässähän todetaan, että tuottavuusohjelmaa
tarvitaan edelleenkin, mutta ei pidä nyt närkästyä siitä,
että huonosti tehtyä työtä arvioidaan.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tuottavuusohjelman ongelma on se, että siinä tuottavuus
tosiasiallisesti mitataan henkilöstömäärän
vähentämisenä. Jos ajattelemme esimerkiksi
poliisin tai vankeinhoidon henkilöstön vähentämistä,
niin kyllähän se toki palkkakustannuksia vähentää,
mutta valtion ja kansantalouden menot lisääntyvät,
jos rikosten selvittäminen tai uusintarikollisuuden torjuminen
vaikeutuu. Ja kysyn teiltä nyt, ministeri Katainen, kun
tarkastusvaliokunta edellyttää tässä mietinnössä hallituksen
laativan näitä vaihtoehtoisia työvoimaennusteita:
milloin aiotte toteuttaa, missä aikataulussa aiotte tämän
valiokunnan vaatimuksen toteuttaa?
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotta ei aivan väärää käsitystä synny
tästä tarkastusvaliokunnan mietinnöstä, niin
totta kai tässä on kritiikkiä mukana,
mutta ei tässä kuitenkaan sanota niin, että valtio
olisi työnantajana mitenkään epäonnistunut
täysin tuottavuusohjelman laadinnassa. Sanoisin näin esimerkkinä jopa,
että Verohallinnossa, joka on toteuttanut lähes
500 henkilötyövuotta säästöä ja tehokkuutta,
voisi sanoa, laatu on parantunut, saatavuus on parantunut, sähköiset
järjestelmät ovat kehittyneet onnistuneesti, verotus
on luotettavaa, se on nopeaa ja tehokasta. Se olisi jopa esimerkkinä valtionhallinnon
muille aloille.
Toinen, mikä tehtiin jo aikaisemmin, 10—15 vuotta
sitten, on, että katsastustoimi ulkoistettiin viranomaistoiminnasta
ulkoisesti. Ja tänä päivänä autoilija
uskaltaa mennä katsastustoimipaikkaan, vaikka maksu on
ehkä vähän korkea, mutta palvelu on hyvää.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lähtökohtaisesti tuottavuutta
pitää julkisessa hallinnossa tavoitella, mutta
kun tämä niin sanottu tuottavuusohjelma näyttäytyy
sillä tavalla, että tehdään
entistä vähemmän, entistä huonompaa,
entistä pienemmällä porukalla. Minä ymmärrän,
että tuottavuus on jotain sellaista, että tehdään
enemmän ja parempaa laatua.
Myönnän, että julkisessa hallinnossa
tuottavuutta kuvaavien tunnuslukujen kehittäminen on vaikeata,
sen ovat asiantuntijatkin meille kertoneet. Mutta eikö,
ministeri Katainen, juuri sitä pitäisi tavoitella,
aivan niin kuin täällä ed. Lauslahti
sanoi myöskin, että pitäisi katsoa se
kokonaisuus, mitä jonkun palvelun tuottaminen maksaa?
Nyt on kyllä kympin suutari aiheuttanut satasten vahinkoja
poliisin, Tullin, Verohallinnon puolella. Nämä virkamiehet
tienaavat monenkertaisesti palkkansa, jos sinne resursseja osoitetaan.
Ja mikä on tuottavuutta? Onko se sitä, että läpäisyperiaatteella
mennään kouluista suurin joukoin läpi,
vai sitä, että nuoret osaavat sitten työelämässä,
kun he valmistuvat? Samoin on terveydenhuollossa. Laadun perään
tässä kuulutetaan.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Voi olla, että joillakin aloilla
on tehty huonoja tuottavuustoimia, se on hallinnonalojen ja virastojen
osaamisesta hyvin pitkälti kiinni. Mutta hyviä esimerkkejä on
myös paljon, joista mainittakoon nyt vaikkapa se, että suuri
osa meistä saa esitäytetyn veroilmoituksen, vaikka
Verohallinnossa on vähemmän ihmisiä.
On muutettu toimintatapoja, palvelun laatu on parantunut kansalaisen kannalta
ajateltuna, ja olemme säästäneet rahaa, olemme
voineet käyttää rahaa ihmisen kannalta tärkeämpiin
asioihin.
Sitten ulkoistuksesta vaan sanon, että sehän
ei ole mikään patenttilääke,
varsinkaan jos ulkoistus ei johda siihen, että valtionhallinnolla
on mahdollisuus ostaa palvelua tai pyytää tarjouksia
usealta palveluntarjoajalta. Semmoinen ulkoistus, joka johtaa yksityiseen
monopoliin, ei ole mikään järkevä toimi,
ja semmoinen pitää estää ihan
totaalisesti, koska se ei ole hyvä. Silloin pitää ehkä pitää tämä julkinen
monopuoli mieluummin. Mutta jos ulkoistuksella saadaan lisää kilpailua
aikaiseksi, niin se kannattaa kyllä silloin tehdä,
koska silloin julkinen palveluntarjoaja, joka vastaa veroeurojen
käytöstä, voi kilpailuttaa laatua ja
hintaa, ei pelkästään hintaa vaan laatua
ja hintaa. Tämä olisi hyvä tavoite.
Meillä on ollut tavoitteena — ja näin
myös tehdään — että 75
prosenttia näistä rahoista, jotka tuottavuusohjelmien
kautta säästyvät, ohjautuu hallinnonalalle
uudestaan. Se oli aikaisemmin 50, nyt se on 75. Eli tällä tavalla
saadaan enempi sitä laatua, kun säästetään.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä meidän laajassa
asiantuntijakuulemiskierroksessamme — ehkä ministerille vain
on syytä todeta — käytännöllisesti
katsoen kaikki muut ministeriöt, valtiovarainministeriötä lukuun
ottamatta, tuskailivat joko osittain tai jotkut tosi paljon tuottavuusohjelman,
tämän mallin ja tämän mekanismin,
kanssa. Se on tosiasia, sen me olemme tietenkin joutuneet ottamaan
nyt tässä omassa mietinnössämme
huomioon.
Sitten yksi käytännön esimerkki — se
on edelliseltä hallituskaudelta, sen takia sen
mielelläni kerron. Se liittyy Autorekisterikeskukseen. Eduskunta
sai lain, kun Autorekisterikeskus joutui tuottavuusohjelmansa kourissa
miettimään, mistä se voi vähentää sen
määrän henkilökuntaa, mikä heille
oli annettu ohjeeksi. Se päätettiin toteuttaa
siten, että keskus ulkoistettiin, kilpailutettiin ja eduskuntaan
tuotiin laki, koska keskus hoitaa viranomaistehtäviä.
Se hintalappu oli valtion menojen kasvuna noin miljoona euroa. Se
on hassu tapa toteuttaa ulkoistuksia, vaikka oli kilpailu taustalla.
Puhemies:
Ja nyt puhujalistaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Yksi niitä jännittävimpiä jännitteitä,
mitä ylipäätään tämän
kohta neljännesvuosisadan ajan täällä pyörineenä olen
kokenut, liittyy juuri siihen näytelmään,
jonka eräs pieni osio tässä näyteltiin valtiovarainministerin
ja eduskunnan ison salin välillä. Se kävi
valiokunnassa harvinaisen hyvin selville, kuinka jännite
oli kehittynyt Vtv:n ja valtiovarainministeriön johdon,
siis virkamiesjohdon, välillä. Se on aika historiallinen
nokittelu, jos nyt näin sivistyneesti voi tämän
asian ilmaista. Onko se huono vai hyvä asia? Minusta se on
hyvä asia, (Ed. Erkki Virtanen: Niin on!) se on ehdottomasti
hyvä asia. (Ed. Gustafsson: Jaa nokittelu?) — Se,
että käydään nämä asiat
alkukielellä läpi, esitetään
argumentit ja siellä sitten on raati arvioimassa, mitenkä argumentit
ovat olleet relevantteja kummallakin puolella. — Tässä ei ole
mitään pahaa, päinvastoin. Jos asioita
voidaan ruotia tällä tasolla, niin se on erinomaisen hyvä asia.
Mielenkiintoista tässä Vtv:n kertomuksessa on
se, että siinä myöskin Vtv arvioi itse omaa
toimintaansa oikeanlaisen tuottavuuden näkökulmasta,
ja se on hyvä asia. Sitä pystytään sitten
miettimään tarkemmin.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän yhteen yksityiskohtaan
huomiota, joka ei suorastaan ole tässä kertomuksessa
mutta joka oli täällä eduskunnassa käsillä vuonna
2009 ja joka on tämän päivän yksi
hallitsevia uutisia, joka liittyy Vtv:hen. Se on tämä biopolttoaineasia.
Siinä on, arvoisa pääjohtaja — joka
on varmaan kuulolla jossakin päin nyt tällä hetkellä — Vtt:stä peräisin
oleva rakenteellinen virhe, joka ei ole teidän johtamanne
laitoksen tietoisuuteen tullut. Se tarkoittaa sitä, että niissä biopolttoaineissa,
joissa siemenistä tehdään biopolttoainetta
ja jotakin muuta, onkin kaksi elinkaarta rinnakkain: niissä on
elintarvike-elinkaari, ja niissä on energiaelinkaari. Siitä seuraa
automaattisesti ajatteluvirhe ja laskentavirhe, ja se on tämän
päivän uutisissa, ja se on syytä teidän
korjata seuraaviin tiedotteisiinne. Mutta se osoittaa sitä vaan,
että vaikka on kuinka hyvä tarkastusvirasto, niin
aina saattaa sattua pieniä kömmähdyksiä joukossa.
Näistä verotuista muutama näkökohta,
liittyen siihen, mitenkä itse koen tämän
verotukiasian ja sen voimakkaan nousevan trendin. Arvoisa puheenjohtaja
totesi jo sen, että se on kehyksen ulkopuolella. Mutta
mistä siinä on kysymys? Siinä on kysymys
siitä, että siinä ostetaan kehyksen ulkopuolelta
oikeutus mennä kehyksen yli, joka maksetaan verotukena.
Tuliko selväksi? Elikkä siis toisin sanoen kysymys
on erittäin taitavasta poliittisesta jiposta. Sitähän
voi itseänsä pettää, eikä siinä mitään,
kun tyytyy siihen, niin sehän sopii oikein hyvin.
Sitten tähän samaan liittyi myöskin
budjettivalta, budjettivallan käyttö. Eihän
täällä nyt varmaan ensi viikolla ja seuraavalla
viikolla, kun budjettiasioita käsitellään,
kun ne tulevat valtiovarainvaliokunnasta tänne, käsitellä silloin
verotukia juuri ollenkaan: ei analyyttisesti, ei määrinä,
että lapsilisät ovat vähän vaille
500 miljoonaa euroa verotukea jnp. Ei tämmöisiä käsitellä ollenkaan.
Siis toisin sanoen tavallaan budjettivalta ei ole niin kuin hanskassa.
Se ei ole konkreettinen asia, se on siellä jossakin.
Aivan täsmälleen sama asia tulee esiin kolmannessa
asiassa, jota tässä kertomuksessa käsitellään,
ja se on väyläinvestoinnit. Siellä on
mennyt kaikki valta konsulteille, ihan kaikki valta. Sitten vielä ongelmallista
on, jos on siirrytty elinkaarimalliin. Minä muistan erään
valtiovarainministerin, joka kerran eräässä yhteydessä sanoi, että tällaiseen
elinkaarimalliin, kun tuossa Lahdenväylälläkin
oli, ei ikinä pitäisi mennä sen äärettömän
kalleuden takia. Olen henkilökohtaisena omana havaintonani
tehnyt ihan täsmälleen sen saman havainnon. (Ed.
Ahde: Rahoituskustannukset nousevat!) — Rahoituskustannukset ovat
huikeat.
Arvoisa puhemies! Kunnioitan tätä 5 minuutin
rajaa, jotta muillekin jäisi aikaa. Olisi ollut kyllä enemmän
sanottavaa.
Puhemies:
Kiitoksia siitä!
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Erittäin mielenkiintoista on tämä keskustelu
verotuista ja tästä valtion tuottavuusohjelmasta,
mutta itse haluaisin kysyä tarkastusvaliokunnan mielipidettä näistä väyläinvestoinneista.
Saitteko
sen käsityksen, että tämä kannattavuuslaskelma
ja hyöty—kustannus-laskelmat näistä väylistä on
tehty ennen kuin niistä on päätetty? Kun
Helsingin seudullahan asuu 30 prosenttia Suomen kansasta ja täällä on
monia teitä, jotka kunnat joutuvat rakentamaan omilla rahoillaan tai
joihin ne joutuvat lainaamaan valtiolle rahaa, vaikka ne ovat valtion
väyliä, niin jakautuvatko nämä samassa
suhteessa kuin tämä kansa jakautuu tässä maassa?
Minusta tuntuu, että väylät valitaan
enemmänkin poliittisin perustein kuin valtion ja kansantalouden
kokonaishyötyä ajatellen.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon ed. Asko-Seljavaaran kysymykseen valiokunnan
jäsenenä voin todeta, että sellaista
epäilystä on, että nämä hyötysuhdelaskelmat
eivät ole aitoja. Voisi leikkisästi sanoa, että kun
näitä hankkeita laitetaan jonoon ja niille näitä kertoimia
lasketaan, niin jos ne laskettaisiin kaikki yhteen, tulisi niin
valtavasti hyötyä, ettei se tänne varmaan
mahtuisikaan. Elikkä kyllähän niissä tietysti
jonkinlaista tarkoituksenmukaisuutta on, ja sen takia tähän
on kiinnitetty huomiota.
Arvoisa puhemies! Tästä tuottavuusohjelmasta,
joka tämä mietinnön ja kertomuksen osalta
on eniten noussut julkisuuteenkin: Kyllä tämä on ihan
vakava paikka. Valiokunta lähtee siitä, että nykyisessä muodossa
ei ole tarkoituksenmukaista jatkaa tätä tuottavuusohjelmaa,
ja se kritiikki on täällä aivan selkeästi
sanottu. Tuottavuus on tuotos—panos-suhdetta, ja sitä voidaan
tavoitella joko puuttumalla panokseen ja katsomalla panoksen suuruutta
tai arvioimalla tuotosta, kuinka paljon tuotosta halutaan. Nyt jopa
ministeriön korkeimmalta virkamiestaholta on valiokunnassa
kerrottu, että jo nimeksi tälle tuottavuusohjelmalle
olisi aikoinaan pitänyt rehellisemmin laittaa "henkilöstön
vähentämisohjelma" eikä "tuottavuusohjelma" — on
sieltäkin todettu, että tämä olisi
ollut rehellisempää — mutta koska on
paljon helpompi poliittisesti myydä "tuottavuusohjelma"
kuin valtion "henkilöstön vähentämisohjelma",
niin aikoinaan päädyttiin tähän
"tuottavuusohjelmaan". Mutta jos tuottavuutta haetaan vain siten,
että puututaan siihen toiseen osatekijään,
panokseen, ja sitä vaan matemaattisesti vähennetään — tässä tapauksessa
henkilöstön muodossa — niin eihän
se ole edes lähtökohtaisesti aitoa tuottavuuden
hakemista. Tästä on kysymys.
Täällä valtiovarainministerin reagoinnista
tuli mieleen se vanha suomalainen sananlasku "Se älähtää,
johon kalikka kolahtaa", ja niinhän se onkin. Minä uskon,
että valtiovarainministeri sisimmässäänkin
tunnustaa sen, ettei tämä ihan oikein ole mennyt,
mutta kun näin on päätetty, niin sitä viedään
systemaattisesti eteenpäin. Mutta valiokunnan mielestä nyt
on ihan oikeasti tuumaustauon paikka ja seuraavalla vaalikaudella seuraavan
hallituksen toimesta pitää arvioida tämä tuottavuusohjelma
uudelleen.
Hyviä esimerkkejä Verohallinnon osalta on olemassa,
hyviä esimerkkejä on julkishallinnon osalta muualtakin,
mutta eivät nekään ole aikoinaan tulleet
sillä, että on otettu vaan numeraalinen tavoite
vähentää henkilöstöä näin
ja näin paljon, jääty odottamaan, että mitähän
siitä tulee. Niin kuin on todettu, monessa tapauksessa
lopputulos on ollut kokonaistuottavuuden kannalta jopa negatiivinen.
Seuraavalla vaalikaudella, kun sekä valtion tuottavuutta
että myöskin kunnissa tapahtuvaa tuottavuuskehitystä arvioidaan
ja tehdään tuottavuusohjelmia, niissä pitää aidosti
ottaa henkilöstö mukaan, niissä pitää aidosti
tarkastella kokonaistuottavuutta. Vaikka se julkisten palvelujen tuottamisen
osalta ei olekaan yksinkertainen asia, niin siitä huolimatta
siihen on pyrittävä ja ajateltava myöskin
sitä, minkälaista vaikuttavuutta niillä panoksilla,
kun sitä tuotosta tehdään, se tuotos
myöskin aikaansaa.
Arvoisa puhemies! Tässä on monta muutakin tärkeää kohtaa,
joihin on kiinnitetty huomiota. Tämä verotukikeskustelu
on todella tärkeä. Niin kuin täällä ed.
Pulliainen hyvin selkeästi sen totesi, verotukien lisääntyvä käyttö on
monessa tapauksessa aivan konkreettinen keino kiertää menokehyksen
kahletta ja menokehyksen antamaa rajoitetta. Kun halutaan jonnekin
resursseja ja menokehys ei anna periksi sijoittaa siihen valtion
rahoja, niin kehitetään verotuki, jolla saadaan
konkreettisesti kuitenkin siihen se sama hyöty. Veronmaksajan
kannalta se on kuitenkin menetettyä verotuloa, ja mitä enemmän
tällaisia keinoja käytetään,
sitä kovempaa verotusta sitten muut joutuvat harrastamaan
ja sitä kovempi verorasitus sitten muille kohdistuu. Se,
että myös näitä verotukia edes
arvioidaan tasapainoisesti menojen osalta ja verotulojen osalta,
ehkä tuo sitä läpinäkyvyyttä ja
jatkossa sitten ohjaa myöskin poliittista keskustelua siihen
suuntaan, että ne ovat samalla viivalla ja niistä siihen
budjettikirjaankin sitten vähän useampia rivejä ja
sivuja tulee kuin tähän mennessä on tullut.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Takerrun myös aihealueeseen
tuottavuusohjelma ja lähden siitä näkövinkkelistä,
että valitettavasti tuottavuusohjelmalla on päädytty
tilanteeseen, joka on supistanut tarpeellisia toimintoja ja lähinnä kohdistunut
yksipuolisesti henkilöstömäärän
vähentämiseen. Esimerkkejä maastamme:
Puolustusvoimien rakennuslaitos: Naistyöpaikkojen katoaminen,
henkilöstörakenteen vinoutuminen, työssäjaksamisen
heikentyminen, sairauslomien lisääntyminen. Tämä johtuu
erittäin pitkäjänteisestä tuottavuusohjelmatoteutuksesta
ja herättää kysymyksen, kuinkahan paljon nämä toimet
ovat tuoneet lisäkuluja kaiken kaikkiaan.
Maanmittauslaitos: Siellä tuottavuusohjelma on merkinnyt
sitä, että asiat seisovat. Yhdet ihmiset joutuvat
juoksemaan entistä enemmän. Yhä vähemmän
valtiolle tuottavaa työtä, päätöksiä ja erilaisia
ratkaisuja toimipisteissä tehdään, kun
ei ole tarpeeksi ihmisiä kiertämään
maakuntia, tekemään kaavoituksen pohjalta aloitettuja
ratkaisuja loppuun ja palvelemaan kansalaisia siinä tehtävässä,
mihin heidät on asetettu.
Listaa voi jatkaa: Metsähallitus, Tulli, Rajavartiosto,
työvoimahallinto, poliisi, Metla. Viimeisimmät
uutiset kertovat iloa siinä suhteessa Metlan osalta, että valtion
budjettiin ollaan lisäämässä 1,5
miljoonaa rahaa. Puute on kuitenkin 2,5 miljoonasta, ja tällä hetkellä näyttää tilanne
siltä,
että huolimatta strategiasta, joka Metlallakin on vahva
ja perustuu siihen ajatukseen, että henkilöstö on
tärkein voimavara, niin suinkaan todennäköisesti
tämä rahanlisäyskään
ei poista sitä ongelmaa, että Metlassa halutaan
ulkoistaa tiettyjä toimintoja ja siinä samassa
on lähdössä 20—30 työpaikkaa.
Se on sitä osaamista, jota metsästä tietääkseni
edelleen isolta osalta elävä Suomi tässä maassa
tarvitsee. Halutaanko hukata se osaaminen, mikä meillä on?
Yhtenä seikkana haluan korostaa myös Rikosseuraamuslaitoksen
isoa tuottavuusohjelmaa ja sen merkitystä kansalliselle
turvallisuudelle ja ennen kaikkea nostaa pöydälle
sen kysymyksen, kuinkahan paljon todellisuudessa näillä toimenpiteillä on
saavutettu säästöä. Sain kuluneen
kuukauden aikana tietoa siitä, mitä oli ajateltu
esimerkiksi Konnunsuon vankilan lakkautuksen yhteydessä saavutettavan,
ja tässä lisänä vielä ajatus
siitä, että Pelson vankilasta vähennetään
vankipaikkoja. Tavoitteet Konnunsuolla olivat 25 miljoonassa eurossa,
ja kas kummaa, se säästö on hukkunut
tai tehostamistoimenpiteiden tavoite on hukkunut muihin korjaustarpeisiin,
paljusellien remontointiin, mikä on tietysti hyvä asia.
Mutta täytyy kiinnittää huomiota siihen,
että myös toimiva vankilayhteisö on ajettu
siinä rinnalla alas. Aluepoliittisesti nämä ratkaisut
ovat olleet erittäin kovia.
Rikosseuraamuslaitokselta on edellytetty 80 henkilötyövuoden
säästöjä tulevalle vuodelle 2011.
On huomioitava, että saman vuoden aikana on kuitenkin tarkoitus
ottaa käyttöön valvontarangaistus elikkä tämä kuuluisa
pantarangaistus, ja se tarkoittaa kuitenkin mielellään
uusia ihmisiä, jotka pystyisivät Ruotsin mallin
mukaisesti aidosti kontrolloimaan ja seuraamaan ja tukemaan myös
vankien koevapaudessa selviytymistä. Tällä hetkellä tilanne
näyttää kuitenkin siltä, että olemassa
olevista resursseista täytyy nyt löytää henkilöstöä vähentämällä säästöjä niin,
että pystytään toteuttamaan tätä uutta
rangaistusmuotoa.
Mielenkiintoiseksi tämän tilanteen tekee se, jos
haetaan uutta toimintamallia ja uudenlaista ajatusta siitä,
että vankeinhoitoa siirretään entistä enemmän
avolaitoksiin, mikä tietysti on sinällään
erittäin tärkeä suuntaus, mutta ongelmana on
se, että meillä on entistä enemmän
moniongelmaisia vankeja, jotka tarvitsevat erityistä tukea
ja apua selviytyäkseen elämässä eteenpäin niin,
että vankeuskierre lakkaisi. Tällä hetkellä tilanne
on se, että tuottavuusohjelman johdosta vankeinhoidosta
on katoamassa juuri se voimavara, joka tekisi työtä vankien
kuntouttamisen, työtoiminnan, aktivoinnin, päihdehuollon
parissa. Tuntuu käsittämättömältä,
jos se voimavara hukataan, jolla edesautettaisiin kansalaisten pääsemistä rehelliselle
tielle ja vankilakierre saataisiin katkaistua. Juuri ne toimijat
leikataan tuottavuusohjelman vaikutuksesta pois.
Pidän tätä menettelyä aivan
järjettömänä ja uskon siihen,
että tulevien vaalien yhteydessä löytyy
uudenlainen ohjelma, jolla pystytään todella turvaamaan
myös henkilöstön osaaminen, jaksaminen
ja selviytyminen tässä hullusti kilpailevassa
maailmassa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tässä salissa on näitä tarkastusvaliokunnan mietintöjä muutaman
vuoden ajan käsitelty, minusta on entistä useammin
alkanut tuntua siltä, että tästä tarkastusvaliokunnasta
ja sen apurista, Valtiontalouden tarkastusvirastosta, on muodostunut
eduskunnan omatunto, sellainen apparaatti, joka oikeasti voi ja
osaakin sanoa, mitä me täällä ajattelemme
tai mitä haluaisimme sanoa monista muistakin asioista,
jos voisimme. Tietenkin me oppositiossa aina voimme, mutta kuten
tämänkin mietinnön yksimielisyys osoittaa, tarkastusvaliokunnassa
on voitu yhdessä puuttua sellaisiin ongelmiin, jotka koskettavat
meitä kaikkia aivan riippumatta siitä, olemmeko
hallituspuolueitten tai oppositiopuolueitten edustajia. Tuottavuusohjelma
on tässä katsannossa kyllä varmasti aivan
oma lukunsa.
Kun luin tämän mietinnön tuottavuusohjelmaosuuden
tuolla kämpälläni, niin loppuun päästyäni
keitin kahvit ja kaadoin hieman konjakkia lasiin ja kohotin maljan
sekä tarkastusvaliokunnalle että Valtiontalouden
tarkastusvirastolle. Tässä nimittäin
... (Ed. Uotila: Keiden läsnä ollessa?) — Joo,
ihan yksin varmuuden vuoksi — Minusta tässä tekstin
osassa, jossa on yhdistetty viraston analyysi vallitsevasta tilanteesta
ja toisaalta sitten valiokunnan sen pohjalta tekemät arviot, on
ehkä parasta tekstiä, mitä minä olen
täällä ollessani lukenut, ja juuri siksi,
että siinä ei yritetäkään
peitellä niitä ongelmia, jotka ovat olleet meidän
kaikkien nähtävissämme, vaan tuodaan ne
selkeästi esiin ja esitetään myöskin
selkeät ratkaisut, mitä pitäisi tehdä.
Tuottavuuden arvioinnissa julkisten palvelujen tuottavuuden
ja hallinnon tuottavuuden arvioinnissa on tietenkin tämä mittaamisen
ongelma. Jos tuottavuus määritellään
tuotoksen ja panoksen suhteeksi, silloin siinä on välttämättä oltava mukana
myöskin se välittävä tekijä eli
vaikuttavuus. Jos lääkäri tutkii viiden
sijasta kymmenen potilasta, niin tuottavuus on kaksinkertaistunut, mutta
vaikuttavuus saattaa olla puolittunut, koska niistä viidestä kolme
olisi parantunut tämän tutkimuksen ja hoidon tuloksena,
ja jos sitten kymmenestä potilaasta vain yksi paranee,
niin vaikuttavuudelle käy huonosti. Sen takia niitä ei voi
tarkastella erikseen, vaan on tarkasteltava näiden muodostamaa
kokonaistuottavuutta.
On muutamia todellisia helmiä tässä tekstissä, joista
ensimmäinen on, kun tässä arvioidaan
viittä erilaista kohtaa, miten alkuperäisen tuottavuusohjelman
pyrkimyksiä on käsitelty. Täällä todetaan,
että viidennessä toimenpidetyypissä henkilöstöä pitää vähentää,
koska sitä on päätetty vähentää.
Taidatkos tämän selkeämmin sanoa. Tästä todella
toivon mukaan valtiovarainministeriön herkkähipiäiset
virkamiehet nyt ymmärtävät oikeasti,
mitä tällä on tarkoitettu.
Sitten on tämä valiokunnan yhteenveto, jossa valiokunta
korostaa, että "- - tuottavuuden parantamisessa
tuotoksilla tulee saada aikaan haluttuja vaikutuksia kansalaisten,
yritysten ja yhteiskunnan näkökulmasta. Tämän
vuoksi palvelujen laadun ja saatavuuden sekä kustannusvaikuttavuuden
näkökulmien tulee sisältyä tuottavuuteen."
Näinhän se on, ja se ongelma on ollut juuri siinä,
että ne eivät hyvin monissa tapauksissa ole sisältyneet,
kun väkeä on vähennetty.
Siis eihän tästä hommasta tule mitään,
ellemme pysty päättämään,
mitkä ovat ne tehtävät, mitä valtion
pitää hoitaa, ja kuinka paljon siihen tarvitaan
porukkaa. Ilman sitä voidaan pyörittää kaikennäköisiä tuottavuusohjelmia
ja kaikennäköisiä väenvähentämisohjelmia,
mutta se on suhteellisen varmaa, että kansalaisten hyvä ei
siitä lisäänny. Sen sijaan palaaminen
sinne alkuperäisen tuottavuusohjelman tavoitteisiin, joissa
siis samalla porukalla pyritään saamaan enemmän
ja parempaa aikaan, on se oikea tie, ja sitä toivoisi muitten
ohessa valtiovarainministeriön virkamiestenkin jatkossa
noudattavan.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on
kertomuksessaan eduskunnalle nostanut esiin monta tärkeää asiaa,
joita voitaisiin tässä yhteiskunnassa hoitaa paremmin
ja pitää hoitaa paremmin. Haluan tässä tarkastusviraston
kertomuksen ja valiokunnan mietinnön osalta joitakin asioita nostaa
esille, ehkä ensimmäisenä tarkastusviraston
voimavarakysymyksen.
Tarkastusvirastolle on annettu uusia tehtäviä, vaalirahoituksen
valvonta, ja jonkin verran on havaittavissa, että tarkastusvirasto
on joutunut sopeuttamaan tehtäviä määrärahojen
puitteisiin. Se ei tämmöisessä tarkastustoiminnassa
voi olla oikea periaate. Jos tarkastettavaa on, pitää siihen löytyä resurssit,
ja uskon, että se on myös tuottavaa työtä.
Tästä tarkastusvaliokunta on ollut huolissaan
ja kiinnittänyt siihen huomiota.
Ihan joihinkin asioihin otan tässä kantaa,
vaikkapa ensin tähän valtion tuottavuusohjelmaan, josta
on paljon puhuttu. Tältä osin haluan nyt todeta,
että Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan valtion henkilöstön
vähentämispyrkimyksistä ei sinänsä pidä luopua,
koska työikäinen väestö alkaa
nyt vähentyä, ja tämähän
on ollut yksi oleellinen lähtökohta koko tuottavuusohjelmalle.
Mutta henkilöstön vähentämisohjelman
pitäisi perustua tuottavuutta parantaneista toimenpiteistä seuranneeseen
henkilöstötarpeen vähenemiseen, ja nyt
näyttää, että kaikilta osin
näin ei ole tapahtunut, vaan on jouduttu kategorisesti henkilöstöä vähentämään.
Tämä käy ilmi tarkastusviraston kertomuksesta,
ja tämä on käynyt ilmi niissä laajoissa
kuulemisissa, mitä valiokunnassa on tästä aiheesta
käyty. Tätä tuottavuusohjelman toteuttamistapaahan
on seurattu usean vuoden aikana, ja ohjelma sinänsä on
tarpeen, mutta sen toteuttamisessa on puutteita.
Valtiovarainministeri puolusti tuottavuusohjelman toteutumista
ja otti esimerkiksi Verohallinnon. Ehkä voisi todeta, että Verohallinnossa on
tietotekniikkaa pystytty kohtuullisen hyvin käyttämään
hyväksi, mutta kaikilta osin ei ole onnistuttu yhtä hyvin.
On tärkeää, niin kuin tarkastusvaliokunta
edellyttää, että nyt henkilöstötarpeet
selvitetään ja toimitaan henkilöstön
vähentämisessäkin järkevien
periaatteitten mukaan. Henkilöstön eläköitymisen
piti olla yksi semmoinen peruste, joka otetaan huomioon henkilöstöä vähennettäessä,
mutta näyttää, että tätäkään
periaatetta ei ole kovin hyvin pystytty noudattamaan.
Sitten joihinkin asioihin. Verotukiasia oli sellainen, mikä kertomuksessa
nousi voimakkaasti esiin. On tosiaan jo aiemminkin todettu, että verotuista
on hyvin vähän ollut tietoa käytettävissä.
Ehkäpä oli yllätys, että verotuet
kaiken kaikkiaan, joita 201 kappaletta näytti löytyvän,
ovat olleet 17,6 miljardia euroa, ja kun niitä tarkasteli,
niin varmasti siellä on valtaosa sellaisia verotukia, jotka
ovat tarpeellisia ja perusteltuja, mutta varmaan jatkossa on tarpeen
myös niitten vaikuttavuutta tarkemmin selvittää.
Eräs syy verotukien käyttöön
näyttää olevan, niin kuin täällä on todettu,
kehysraamit, ja verotukia käyttämällä on sitten
vähän voitu näitten raamien yli mennä.
Politiikkaohjelmat ovat sellainen asia, mikä varmasti
kiinnostaa valiokunnan esityksenä. Nimenomaan painotan
sitä, että nykymuotoisina politiikkaohjelmat eivät
ole tuoneet niitä tuloksia, mitä on odotettu.
Tarkastusvaliokunta on todennut tarkastusviraston selvitykseen perustuen, että nykymuotoisten
politiikkaohjelmien jatkaminen seuraavalla hallituskaudella ei ole
tarkoituksenmukaista. Ohjelmien tarkoituksenmukainen toteuttaminen
edellyttää, että niiden käytössä on
riittävät valmisteluresurssit ja ohjelmien toteutuksen
vaatimat määrärahat. Myös tähän
poliittiseen ohjaukseen ja poikkihallinnollisuuteen tässä on
kiinnitetty huomiota.
Haluan vielä puuttua, vaikka aika näyttää loppuvan,
yhdyskuntarakenteen eheyttämiseen Pääkaupunkiseudulla
ja nimenomaan painotan sitä, että kysymys
on Pääkaupunkiseudulla tapah- tuneesta
yhdyskuntarakenteen hajautumisesta. Mutta tätä on
joissakin yhteyksissä haluttu sekoittaa hajarakentamiseen
ja taas hajarakentamisesta maaseudulla on nimenomaan täällä eduskunnassa
päätetty. Valtioneuvoston maaseutupoliittisen
selonteon yhteydessä maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietinnössä, joka hyväksyttiin, nimenomaan
todettiin maaseudun kaavoituksen, liikenteen ja asumisen osalta,
että kaavoituksessa tulee ottaa kattavasti huomioon erityyppisten maaseutualueiden
erilaiset tarpeet ja kaavoitukselliset periaatteet eivät
voi olla samanlaisia maaseudun väljyydessä ja
kaupunkien läheisyydessä. Nyt näistä periaatteista
on eri tahoilla vähän tingitty.
Puhemies:
Tässä vaiheessa joudumme hetken päästä keskeyttämään
tämän asian käsittelyn, mutta valiokunnan
puheenjohtajan vastauspuheenvuoro.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Asko-Seljavaaran kysymykseen vain lyhyt
kommentti näistä väyläinvestointien
kannattavuuslaskelmista. Tässä olemme todenneet,
että yksittäisten väylähankkeiden
kannattavuuslaskelma sisältää siis hyöty—kustannus-laskelmat
sekä herkkyystarkastelun.
Tässä tarkastusviraston kertomuksessa havaittiin
väylähankkeiden kustannus—hyöty-laskelmissa,
sanotaan, paljon puutteita, erittäin runsaasti puutteita.
Laskelmat oli tilattu pääasiassa konsulteilta,
jotka eivät olleet tie- ja ratahankkeiden osalta tallentaneet
laskelmiaan siten, että niitä edes olisi myöhemmin
ollut saatavilla tai tarkistettavissa. Konsulttien tekemien hyöty—kustannus-laskelmien
riippumattomuutta ja oikeellisuutta ei ollut valvottu vaan oli vain
luotettu laskelmien hyvyyteen.
Tämä tietenkin on erittäin raskauttava
asia, ja sen takia valiokunta halusi kiinnittää näihin
laskelmiin huomiota ja sitten edellytti ponnessa, että valiokunta
edellyttää, että väylähankkeiden hyöty—kustannus-laskelmien
toteutumisessa ilmenneet puutteet korjataan, jotta eduskunta saa entistä luotettavampaa
ja laadukkaampaa informaatiota päätöksentekonsa
perustaksi, ja se on todella heikkoa näissä väyläinvestoinneissa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että tarkastusvaliokunta nyt kaikki puolueet kattavana
on ottanut tämän kannan, jota SDP esitti viime
vuoden budjettikäsittelyssä. Eduskunnan budjettivallasta
kannetaan aiheellisesti huolta. Jos eduskunta ei omaa tahtoansa
toteuta konkreettisissa budjettipäätöksissään,
niin tarvitaan iso peili. Sen takia, kun nyt nähdään,
että tuottavuusohjelma on johtanut kestämättömään
tilanteeseen muun muassa sisäisen turvallisuuden viranomaisten
osalta — Tullin, Rajavartioston, Hätäkeskuslaitoksen
syöksy on syntynyt tuottavuusohjelma taustallaan — niin
kyllä nyt todella eduskunnan pitää tässä asiassa
ottaa oikeasti vastuu. Sosiaalidemokraatit tulevat esittämään
nyt valtiovarainvaliokunnassa ja eduskunnan käsittelyssä todella
tarkastusvaliokunnan kannan mukaisesti tuottavuusohjelman pysäyttämistä.