4) Hallituksen esitys laiksi luonnonsuojelulain muuttamisesta
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tarkoitukseni on esitellä tämä ympäristövaliokunnan
mietintö. Tämähän koskee luonnonsuojelulain
muuttamista ja perustuu valiokunnan ehdotuksesta vuonna 2004 hyväksyttyyn
lausumaan, jonka mukaan hallituksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin
kansallis- ja luonnonpuistoja koskevan lainsäädännön saattamiseksi
perustuslain 80 §:n vaatimuksia vastaavaksi.
Tätä uudistusta on tehty pitkään
ja hartaasti, vähän niin kuin Iisakinkirkkoa.
Lähes kuusi vuotta on kulunut tässä valmistelussa,
ja tähän liittyy monia varsin perustavan laatuisia
kysymyksiä metsästyksen ja eläinten poistamisen
eli tappamisen sallittavuudesta suojelualueella. Keskeinen muutosehdotus
on kansallis- ja luonnonpuistoja koskevan luonnonsuojelulain 16 §:n valtuussäännöksen
poistaminen ja korvaaminen lain tasoisilla säännöksillä.
Kansallispuistot ja luonnonpuistot perustetaan aina omilla erillislaeillaan,
joten näitä alueita koskeviin lakeihin on säilytettävä mahdollisuus
tehdä puistokohtaisia tarvittavia poikkeussäännöksiä tulevaisuudessakin.
Lakiehdotuksen 17 a §:ään
sisältyy lisäksi uusi valtuussäännös,
joka koskee valtioneuvoston asetuksilla perustettavia muita luonnonsuojelualueita
kuin kansallispuistoja ja luonnonpuistoja.
Luonnonsuojelulain uudistamista koskevaan ehdotukseen on myös
sisällytetty muutamia uusia säännöksiä,
jotka liittyvät erityisesti eläinkantojen sääntelyyn
noilla luonnonsuojelualueilla.
Maailman luonnonsuojelualueiden luettelo perustuu YK:n päätökseen,
jonka perusteella Maailman luonnonsuojeluliitto on laatinut suojelualueiden
luokitusjärjestelmän. Metsästyksen näiden
suositusten mukaan katsotaan yleensä olevan ristiriidassa
kansallispuiston koskemattomuuden vaatimusten kanssa. Tämä järjestö,
Iucn, on myös suositellut, että sellaisista suojelualueista,
jotka eivät täytä tietyn suojelun ja
hoidon vaatimuksia, ei tulisi käyttää kansallispuisto-nimeä. Selvityksessä suositellaan
näiden periaatteiden pohjalta metsästykseltä ja
kalastukselta rauhoitettujen alueiden määrän
pikemminkin lisäämistä Suomessa. Tältä osin
esitys on siis varsin haasteellinen.
Valiokunta korostaa, että Suomessa kansallispuistoja,
luonnonpuistoja ja muita luonnonsuojelualueita koskevan sääntelyn
perusperiaatteet ovat vakiintuneet eikä niitä ole
tarpeen muuttaa. Erilaisten suojelualueiden perustamisella pyritään
turvaamaan alueen ekosysteemien koskemattomuutta ja toimintaa, ja
tässä viittaan vain kyselytunnillakin esillä olleeseen
monimuotoisuusraporttiin, jonka mukaan Suomessakin joka kymmenes
laji on tällä hetkellä uhanalainen.
Valiokunta katsoo, että luonnonsuojelulain muuttamista
koskevassa esityksessä on pyritty sovittamaan yhteen yhtäältä suojelualueiden
perustamistarkoitus ekosysteemin suojelualueena, virkistyskäyttö sekä perinteinen
metsästysoikeus erityisesti niin sanotun vapaan metsästysoikeuden
alueen suuremmilla suojelualueilla.
Arvoisa puhemies! Tämä asia, tämä lakiesitys ja
sen käsittely valiokunnassa on ollut varsin haasteellista,
ja aika ei tässä anna mahdollisuuksia koko tämän
asian perusteelliseen läpikäyntiin, mutta joitakin
pääkohtia käyn tässä läpi
ja muilta osin viittaan sitten mietintöön.
Puhemies! Ensinnäkin tästä vierasperäisten
lajien vähentämisestä. Lakiehdotuksen
15 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan kansallis- ja
luonnonpuistossa voidaan perustamistarkoitusta vaarantamatta alueen
hallinnasta vastaavan viranomaisen tai laitoksen, tässä tapauksessa
Metsähallituksen, luvalla vähentää vierasperäisten,
ja jos kasvi- tai eläinlaji on tullut liian runsaslukuiseksi
tai muuten käynyt vahingolliseksi, muidenkin lajien yksilöiden
lukumäärää.
Valiokunta pitää ehdotettua uudistusta lähtökohdiltaan
asianmukaisena, koska sen perusteella voidaan siis torjua luonnon
monimuotoisuuden uhkaksikin mahdollisesti muodostuvaa haitallisten
vieraslajien leviämistä ja vähentää näin kielteisiä vaikutuksia.
Näitä vieraslajeja voivat runsaslukuisina olla
esimerkiksi pienpetoihin kuuluvat supikoira ja minkki.
Vieraslajien ja erityisesti alkuperäisten eliölajien
yksilöiden määrän vähentämistä harkittaessa
tulee aina olla lähtökohtana kyseisen alueen suojelutavoitteesta
lähtevä tarve ja suojeluarvoille aiheutuva merkittävä haitta.
Valiokunta katsoo, että normaalit kantojen populaatiovaihtelut kuuluvat
kansallispuistoon, mutta alueen suojeluarvojen kannalta epäsuotuisa
eliölajien kehitys pitää voida estää.
Sitten, puhemies, tähän pyyntiluvanvaraisten riistaeläinten
yksilöiden poistamiseen.
Valiokunta tässä yhteydessä toteaa,
että luonnonsuojelulain 15 §:n 1 momenttiin
esitetään siis lisättäväksi
uusi 3 kohta, jonka mukaan kansallis- ja luonnonpuistosta on mahdollista
poistaa sellaisten riistaeläinlajien yksilöitä,
jotka suojelualueen ulkopuolella aiheuttavat ilmeisen uhan ihmisen
turvallisuudelle tai omaisuudelle tai taloudellista vahinkoa. Näitä lajeja
voivat olla kaikki maasuurpedot, hirvi, harmaahylje esimerkiksi.
Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan lainkohtaa voitaisiin
selventää lähinnä hirvieläinten
liikenteelle aiheuttamien vahinkojen torjumisessa, harmaahylkeiden
ammattikalastukselle aiheuttamien vahinkojen ehkäisemisessä ja ympäristölle
vaaraa aiheuttavien karhu- ja susiyksilöiden poistamisessa.
Valiokunta korostaa, että kyse on poikkeussäännöksestä,
jolla pyritään erityistilanteissa ihmisten turvallisuusuhkien
torjumiseen tai merkittävien taloudellisten vahinkojen
estämiseen.
Hirvikantojen runsauden vaikutus liikenneonnettomuuksiin on
todettu useissa tutkimuksissa. Tämä on riippuvainen
hirvieläinten ja liikennesuoritteiden määristä.
Sen sijaan kansallispuistoissa liikkuvien ja elävien populaatioiden
vaikutuksista liikenneonnettomuuksien määrään
on aika vähän suoranaista tutkimustietoa.
Selvitysten perusteella ei ole osoitettavissa, että kansallispuistojen
hirvikanta aiheuttaisi merkittävän liikenneturvallisuusriskin.
Eniten hirvionnettomuuksia tapahtuu täällä Uudellamaalla,
siellä missä eläimiä ja liikennettä on
runsaasti. Valiokunta toteaa, että hirvikantojen sääntelyä voidaan
myös tarvittaessa tehostaa lisäämällä metsästyslupien
määrää kansallispuistojen lähialueilla.
Valiokunta kuitenkin pitää esitettyä 15 §:n
1 momentin 3 kohtaa mahdollisuutena hirviyksilöiden poistoon
tulevaisuudessa ja tätä tarpeellisena varautumistoimenpiteenä,
mikäli hirvikanta kansallispuistoissa kasvaa hyvin nopeasti
tai hirvien hakeutuminen näille alueille lisääntyy. Valiokunta
pitää tärkeänä, että luonnonsuojelulain
mukaisten poikkeuslupien mahdollinen myöntäminen
hirviyksilöiden poistamiseen perustuu yhdenmukaisiin käytäntöihin
ja riittäviin selvityksiin turvallisuus- ja omaisuusuhkista.
Tässä yhteydessä on syytä todeta,
että tähän 15 §:ään
lisätään myös uusi yleinen säännös mahdollisuudesta
hirvenajoon kansallispuistossa. Tässä on myös
todettava, että tämä kysymys vaihtelee
puistokohtaisesti tällä hetkelläkin hyvin
paljon, mutta nyt siis tulee uutena tähän lakiin.
Puhemies! Kalastuksesta vain lyhyesti. Valiokunta tässä yhteydessä pitää tärkeänä
paraikaa valmisteltavan
kalastuslain uudistamisen yhteydessä katsoa kalastuslain
ja luonnonsuojelulain säännösten tarkistamista
siten, että näissä kansallis- ja luonnonpuistoissa
jatkossa ovat yhdenmukaiset säännöt voimassa.
Saamelaisten oikeuksien osalta valiokunta on tehnyt ne huomiot
ja tarkistukset, joita perustuslakivaliokunta on omassa lausunnossaan
esittänyt.
Sitten, puhemies, loppuun. Viittaan esimerkiksi metsästyslain
8 §:n kohdalla tarkoitetuissa asioissa tuohon
valiokunnan mietintöön, samoin metsästyksen
rajoittamisessa muilla suojelualueilla. Naturaan liittyen haluan
kuitenkin todeta, että jo perustettujen luonnonsuojelualueiden
rauhoitussäännökset jäävät
luonnonsuojelulain uudistuksessa sellaisinaan voimaan eikä niitä ole Natura
2000 -päätöksen perusteellakaan
tarpeen muuttaa. Uusia luonnonsuojelualueita perustettaessa ratkaistaan
puolestaan tapauskohtaisesti luonnonsuojelulain säännösten
mukaisesti, miten metsästykseen tuolla alueella suhtaudutaan. Valiokunta
katsoo, että lakiesitys luo tapauskohtaiselle harkinnalle
riittävät puitteet.
Vielä aivan lopuksi, puhemies, totean, että esimerkiksi
maa- ja metsätalousvaliokunnassa nousi esille uusien suojelualueiden
perustaminen, uusien suojelualueiden liittäminen jo olemassa oleviin
suojelualueisiin. Valiokunnan saamien selvitysten mukaan näitä alueita,
jotka eivät jo kuulu esimerkiksi Naturaan, on kohtuullisen
vähän, ja tässä olemme todenneet,
että metsästyksen sallittavuuden arvioinnissa
tulee ottaa huomioon alueen suojeluarvojen säilyminen ja
muut perustamisedellytyksiin liittyvät seikat ja näiden liittämisten
tulisi tapahtua säädösteitse.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
kaksi vastalausetta, joista toisessa on myös allekirjoittaneen
nimi.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja tuossa
totesi, tässä on kysymyksessä lainsäädäntömuutos,
jonka alkutahdit on annettu jo vuonna 2004 ja jota on sittemmin
ministeriöissä vuosikaudet valmisteltu, eikä tämä ihan äskettäin
tänne eduskuntaankaan tullut. Siinä mielessä on
erittäin hyvä, että me olemme nyt tässä vaiheessa
ja että tämän uusittavan lainsäädännön
nojalla sitten päästään perustamaan
näitä uusia luonnonsuojelualueita, kun pykälät
ovat siltä osin kunnossa.
Vaikein asia tämän lainsäädännön
valmistelussakin on ollut ja liittyy edelleenkin siihen, minkälaiset
ovat metsästyssäädökset näillä luonnonsuojelualueilla.
On pikkuisen jäänyt semmoinen vaikutelma, että siihen
on liittynyt hieman vaikeutta hyväksyä se tosiasia,
että luonnonsuojelualueilla lähtökohta
ja päätarkoitus on kuitenkin luonnonsuojelu, ja
sitä kautta syntyy lähtökohtapäämäärä siitä,
että eläimiä ei saisi häiritä eikä tappaa.
Mutta ihan niin kuin tässä on todettukin, metsästyksen
sallivuudessa on nyt sitten metsästyslain 8 §:n
kohdalta tehty tämä aika iso perusjako, ja sitten
olen hyvin tyytyväinen siihen, että valiokuntakin
toteaa, että tämä lainsäädäntö antaa
riittävän mahdollisuuden sille tapauskohtaiselle
harkinnalle, jota tarvitaan erityisesti erilaisten virkistyskäyttömuotojen
yhteensovittamisasiassa.
Tämä valiokunnan mietintö on hyvä,
vaikka siihen vastalauseitakin sisältyy, ja haluan kiittää valiokuntaa
siitä ansiokkaasta työstä, jota tähän on
sisältynyt. Hallinnolle tästä sitten,
kun tämä laki on hyväksytty, koituu kosolti
työtä, kun näitä alueita ryhdytään
perustamaan.
Toinen varapuhemies:
Koska meillä on käytössä nyt
ensisijaisesti tähän vain tunti aikaa, niin käydään
nyt lyhyt vastauspuheenvuorokierros, ja sen jälkeen mennään
puhujalistaan ja myöhemmin illalla jatketaan tämän
asiakohdan käsittelyä. Eli pyydän niitä edustajia,
jotka haluavat käyttää debattipuheenvuoron,
nousemaan seisomaan ja painamaan V-painiketta.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys, jos ja
kun se hyväksytään, on rajoittamassa
ja huonontamassa erityisesti maattoman metsästysoikeuksia.
Suomessa on erilaisia alueita, ja on aivan selvää,
että joillakin alueilla, muun muassa Itä-Suomessa, metsästysharrastus
on hyvinkin suosittu. Kun valtioneuvosto teki vuonna 1998 tämän
kuuluisan Natura-päätöksensä,
siihen kirjattiin selvästi, että tällä päätöksellä ei
ole vaikutusta näiden alueiden metsästykseen ja
kalastukseen. Nyt lupaukset ollaan vesittämässä.
Kysymys arvoisalle ministerille — tuossa valiokunnan
puheenjohtaja jo viittasi Iucn:ään: Voiko se tavallaan
kieltää Suomea nimeämästä nämä kansallispuistot?
Ja toinen kysymys liittyy Kainuuseen eli metsästyslain
8 §:n alueisiin. Lainaan suoraan tästä nopeasti:
"Valtioneuvosto voi kuitenkin luonnonsuojelulain uuden valtuussäännöksen
perusteella (Puhemies: Minuutti!) tietyin edellytyksin rajoittaa
metsästystä 8 §:n mukaisilla
alueilla." Onko tämä nyt sitten mahdollista todella?
Toinen varapuhemies:
Minulla on täällä lis- talla seuraavat
pyydetyt vastauspuheenvuorot: edustajat Hemmilä, Karpela,
Piirainen, Tiusanen, Pulliainen, Juurikkala, Pentti Oinonen ja Huovinen,
ja sen jälkeen, jos ministeri haluaa kommentoida, hänelle
puheenvuoro, ja jos ei erittäin pakottavaa syytä ole,
sitten mennään puhujalistaan.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä luonnonsuojelulaki
on ollut pitkään eduskunnan käsiteltävänä,
ja lähestulkoon vuosi sitten, 11. päivä joulukuuta,
maa- ja metsätalousvaliokunta omalta osaltaan antoi tästä lausunnon.
Me kuulimme runsaasti asiantuntijoita ja omasta mielestämme
teimme erittäin perustellun lausunnon ympäristövaliokunnalle.
Olen nyt hyvin pettynyt ja hämmästynyt sen vuoksi,
että ympäristövaliokunta ei oikeastaan
ole lainkaan ottanut huomioon kaikkea sitä, mitä maa-
ja metsätalousvaliokunta hyvin perustellussa lausunnossaan
esitti.
Kysyisin nyt sekä ministeriltä, joka on omalta osaltaan
ollut myönteisesti suhtautumassa näihin esittämiimme
muutoksiin, ja myöskin valiokunnan puheenjohtajalta sitten,
miksi näitä maa- ja metsätalousvaliokunnan
toiveita ei otettu huomioon.
Tanja Karpela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on oltu
nyt parissa aikaisemmassa puheenvuorossa kovasti huolissaan siitä,
rajoittaako tämä metsästystä.
Mielestäni nyt pitäisi kuitenkin muistaa sellainen
tosiasia, että kaikkien niiden luonnonsuojelualueiden yhteispinta-ala,
joilla metsästys on tällä hetkellä kielletty,
on vajaa prosentti, siis vajaa prosentti. Ei liene sen vuoksi liikaa
pyydetty niiltä kävijöiltä,
jotka ovat tutkimuksissa hyväksyneet metsästyksen,
että edes tämä alue säästettäisiin metsästyksestä vapaana.
Siksi kysyisinkin ministeriltä, että vaikka tämä hallituksen
esitys sisältääkin paljon hyvää, olen
erittäin huolissani tuosta 15 §:n 1 momentin 3
kohdasta. Eikö se ole aika lailla turha, kun meillä kuitenkin
on olemassa poliisilain 25 §, joka pystyy tämän
suuntaisiin ongelmatilanteisiin vastaamaan jo varsin hyvin?
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kävin tässä hirvijahdissa
vieraana Sotkamon kunnassa ja Maanselässä, ja
siellä tämmöisiä muutaman hehtaarin
Natura-alueita oli tämän metsästysalueen
keskellä. Kyllä siinä heräsi
keskustelu, mikä merkitys niillä on siellä,
ja sinne ei ole kumminkaan asiaa mennä. Niin kuin tiedetään,
niin hirvikin saattaa huomata sen, missä on turvassa, ja
hakeutua sitten sinne. Tässä on tietysti samalla
ollut mahdollista tämmöiset pienet merkityksettömät
alueet poistaakin.
Sitten ihan sama kysymys, mikä oli ed. Kähkösellä:
Miten tämän 8 §:n mukaisilla
alueilla valtioneuvosto voi kuitenkin luonnonsuojelulain uuden valtuussäännöksen
perusteella tietyin edellytyksin rajoittaa metsästystä?
Ja sitten vielä huomio siihen, kun tässä on
lueteltu nämä kunnat, missä 8 §:n
mukaan olisi oikeus metsästää. Siellä on
Vuolijoen kunta, ja sitä (Puhemies: Minuutti!) kuntaa ei
ole olemassa. Se on liittynyt Kajaaniin 2007.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on luonnollisesti
kysymyksessä ristiriita tämän kansallispuistoajatuksen
kanssa, jonka pitäisi olla eläinten, kasvien alue,
joka palvelee ihmistä lähinnä luontokokemusten,
luontotietoisuuden, rauhan ympäristönä,
ei niin, että se olisi metsästyksen tapahtumapaikka.
Tämä kummassakin vastalauseessa todettu 15 §:n
1 momentin 3 kohta laajentaa eläimen poistamisen eli surmaamisen
kansallispuistojen lisäksi myös muille luonnonsuojelualueille,
muun muassa luonnonpuistoihin, joissa on vielä tiukempi
suojelu. Tämä on se ongelma, ja tämän
(Puhemies: Minuutti!) ongelman kanssa on nyt kamppailtu.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen on kyllä siinä ihan
oikeassa, että tässä on eräällä tavalla sisällytettynä sellainen
ristiriita, jota ei oikein voi yhteensovittaa millään.
Elikkä siis toisin sanoen joihinkin kohtiin täytyy
ne rajat laittaa, ja tämä kansainvälinen
kansallispuistoluokitus ja sen edellytykset on aika kova juttu.
Olen itse ollut tämän Survival Service Commissionin
jäsenenä muutaman kymmenen vuotta, nyt en ole
enää kuin eläkkeellä sieltä,
mutta siinä hommassa havaitsin erittäin selvästi,
millä tavalla näihin asioihin suhtaudutaan, ja
tämä verkosto tämmöisenä web-verkostona
on todella tehokas kertomaan myöskin siitä, mitenkä arvostetaan.
Sillä tavalla myöskin metsästäjät
joutuvat antamaan pikkuisen pyrkimyksissään periksi.
Timo Juurikkala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä debatin pätkä tuo hyvin
esille sen, minkälaisia ristipaineita tämän lainsäädännön
muutoksen osalta on ilmassa suuntaan tai toiseen.
Ensinnä toteaisin ed. Kähköselle
ja ed. Hemmilälle ja ehkä joillekin muillekin,
kun olitte pahana siitä, että luonnonsuojelu rajoittaa
metsästystä, niin näinhän sen
pitää ollakin. Luonnonsuojelu tarkoittaa sitä,
että luontoa ja myös luonnonvaraisia eläimiä suojellaan
ja niillä alueilla ei silloin ole tarkoitus metsästää.
Tämä on se pääsääntö.
(Välihuuto eduskunnasta) — No, se tuli nyt selväksi.
Sitten toisaalta taas sanoisin niille tahoille, jotka ovat hirvittävän
huolissaan 15 §:n eri kohdista ja momenteista,
että ne tuovat ikään kuin metsästyksen
merkittävässä määrin
kansallispuistoihin, että kyllä minun käsitykseni
on, että näin tässä ei pääse
käymään, koska nämä metsästysluvat ja
poistamisluvat ovat jokaisessa kohteessa erikseen Metsähallituksen
eli alueesta vastaavan viranomaisen erillisen luvan takana.
Pentti Oinonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ministeri mainitsi puheessaan, että lain
lähtökohtana on luonnonsuojelu. Todellisena esimerkkitapauksena
esitän kysymyksen:
Suojelualueella kasvaa erittäin harvinainen suojeltu
kasvi tai puu muutaman kymmenen hehtaarin alueella. Kuitenkin alueella
on erittäin runsas hirvikanta, joka syö, talloo
tai muuten hävittää tätä suojeltua
kasvia. (Ed. Huovisen välihuuto) — Kyllä! — Kuinka
on, ministeri, kumpaa on tarkoituksenmukaisempaa tässä tapauksessa
suojella, tätä harvinaista kasvia vai ylisuurta
hirvikantaa? Vai olisiko tässä tapauksessa mahdollista
erikoistapauksena harventaa ylisuurta hirvikantaa?
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan ensiksi vastaan ed. Hemmilän
kysymykseen siitä, miksei näitä huomioita
ole riittävällä tavalla ilmeisesti huomioitu.
Pidän kyllä tätä valiokunnan
mietintöä varsin perusteellisena. Jos siihen tutustuu
kaikilta osin, niin siellä on käyty kaikki ne
kohdat läpi, joihin myös maa- ja metsätalousvaliokunta
kiinnitti huomiota, ja vastattu niihin kysymyksiin, joita ehkä maa-
ja metsätalousvaliokunnalla oli, ja hieman ehkä oiottu
niitä käsityksiä, jotka ovat jostakin
syystä jostain muualta saaneet alkunsa.
Puhemies! Kun nyt tiedän, että voin tässä debatissa
ehkä jo todeta, että jouduin vähän
kiusalliseen tilanteeseen esitellessäni tätä mietintöä, jonka
takana en voi olla, niin totean myös ed. Hemmilälle
teidän kysymykseenne, miksei niitä ole huomioitu.
Parhaimpia vastaajia ovat teidän oman puolueenne ja hallitusryhmänne
veturit. En minä teille osaa vastata siihen, minkä takia
tämä laki ei ole edennyt teidän mielestänne
oikeaan suuntaan, kun minusta se on edennyt liian pitkälle
jo siinä suunnassa, johon te toivotte sitä edistettävän.
Haluaisin ministeriltä vaan kysyä, eikö teidän mielestänne
hirvikantoja, kun hirvet täällä nousevat
esiin, pitäisi säännellä muilla
keinoilla kuin luonnonsuojelulailla ja eikö tästä lainsäädännöstä,
ministeri, ole luvassa hirmuinen määrä tulkintaepäselvyyksiä
Toinen varapuhemies:
Ministeri Lehtomäki. Toivon, että voisitte
pysyä 5 minuutissa, jos onnistuu.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Lähden tästä viimeisestä,
tästä hirvieläinkannasta ja 15 §:n
3 kohdasta, tästä pyyntiluvanvaraisten riistaeläinten
poistamisesta. Totta kai sitä pääasiassa
säädelläänkin muuta kautta,
mutta ihan niin kuin valiokunnan mietinnössä todetaan,
niitä erittäin poikkeuksellisia tilanteita varten,
että pystytään osoittamaan esimerkiksi
merkittävä liikenneturvallisuusriski, on hyvä,
että meillä on myös tässä lainsäädännössä se
mahdollisuus, että sen liikenneturvallisuusriskin takia
voidaan ryhtyä toimenpiteisiin. Mutta valtioneuvoston lausumassa,
kun tätä lakiesitystä on annettu, on
todettu, että tämä on tarkoitettu poikkeuksellisiin
tilanteisiin. Ja niin kuin valiokunnan mietinnöstäkin
käy ilmi, ei ole mitenkään jokapäiväinen
juttu myöskään osoittaa sitä, että tuolla
se hirviporukka nyt piileskelee, joka aiheuttaa sitä haittaa.
Mutta, jos sellainen poikkeuksellinen tilanne on päällä,
toki uskon, että olemme kuitenkin sitä mieltä,
että liikenneturvallisuuden takaamiseksi tätäkin
erittäin poikkeuksellista menettelyä voidaan käyttää.
Mutta ei ole tarkoitettukaan, että se jotenkin tulisi yleisesti
sovellettavaksi, saa nähdä sitten, aika näyttää,
missä määrin tulee, jos tulee.
Sitten näiden Natura-alueiden pohjalta perustettavat
luonnonsuojelualueet. Niin kuin tämä keskustelu
ja muukin osoittaa, että tämän takia me
YM:n ja MMM:n kanssa olemme monta vuotta tätä valmistelleet
tälläkin hallituskaudella, että ei ole
ollut helppoa löytää yhteistä linjaa näistä säätelyistä.
Nyt pitää huomioida, että yksityiskohtaisissa
perusteluissa on erikseen huomioitu Natura-alueitten pohjalle perustettavat
alueet. Ja siellä todetaan, että mikäli
tämä sisältyy Natura 2000 -verkostoon,
noudatetaan lisäksi, mitä valtioneuvosto on metsästyksen
osalta tässä yhteydessä todennut, ja
että näillä alueilla tavoitteena on myös,
että voimassa olevat metsästyskäytännöt
eivät olennaisella tavalla muutu. Ja tietysti "että eivät
olennaisella tavalla muutu" tarkoittaa sekä etteivät
olennaisella tavalla löyhene että eivätkä olennaisella
tavalla tiukkene. Siinä mielessä uskon, varsinkin
kun ed. Piirainen puhui metsästyslain 8 §:n
alueella olevista muista luonnonsuojelualueista, jotka tulevat Naturan pohjalle,
että käytännöt eivät
olennaisella tavalla muutu, koska totta kai, kun niitä rauhoitussäännöksiä tehdään,
hallintoviranomainen, tässä tapauksessa Metsähallitus,
katsoo näitä pykäliä, mitä niillä on
tarkoitettu tehtäväksi.
Sitten on metsästyslain 8 §:n ulkopuolella ehkä erityisesti
itäisessä Suomessa, niin kuin valiokunnan mietinnössäkin
puhutaan, laaja-alaisia, syrjäisiä luonnonsuojelualueita
ainakin jossain määrin. Nythän valiokunta
on kiinnittänyt huomiota siihen, että metsästyksen
sallittavuutta harkittaessa voidaan perustamistarkoituksen lisäksi
katsoa myöskin tätä syrjäisyyttä,
jos käytännössä mitään
muuta virkistyskäyttöpainetta ei ole. Pitää muutoinkin
aina muistaa se, että kun Naturan pohjalta perustetaan
luonnonsuojelualue, niin olennaistahan on se, mikä on se
Natura-alueen suojelutarkoitus ja perustamisperuste. Että jos
jollakin alueella suojellaan jotakin eläinlajia, ei sitä sitten
voi sinne alueelle mennä metsästämään,
mutta jos suojelutavoite on ihan joku muu, niin sitten voi olla,
että tästä metsästämisestä ei
ole suojelutavoitteen näkökulmasta niin isoa haittaa.
Mitä ed. Piirainen totesi Vuolijoen kunnasta, niin
saattaa olla, että se on täällä sen
takia, että ehkä se on metsästyslain
8 §:ssä mainittu, joka on varmaankin
säädetty ennen kuin Vuolijoen kunta lakkasi olemasta,
mutta varmaankin sitten aikanaan, kun lainsäädäntöä siltäkin
osin päivitetään, huomioidaan sekin.
Edustajien Tiusanen ja Pulliainen kysymyksiin ja kommentteihin:
Todellakin pitää muistaa, että ne 15 §:n
kohdat, mitä kansallispuistossa ja luonnonpuistossa saa
tehdä, ovat "luvalla", eli eivät ne ole mitään
automaatioita vaan luvan kanssa, ja silloin sitä harkintaa
viranomainen tekee.
Ed. Pentti Oinosen kysymykseen kasvista ja hirvikannasta: Tietysti
lähtökohta erityisesti luonnonsuojelualueella
on, että pyritään noudattamaan luonnon
omaa dynamiikkaa, mutta tiettyjä mahdollisuuksia myöskin
puuttua asioihin tämä lainsäädäntö antaa.
Mutta vaikeaa lainsäädäntöä tämä on,
minkä huomaa tästä keskustelusta. On
erittäin hyvä asia, että aikanansa eduskunta
nyt mitä ilmeisimmin äänestysten jälkeen
kuitenkin tämän lainsäädännön
saa valmiiksi. Koska meidän on hyvin tärkeä päästä liikkeelle
näitten luonnonsuojelualueitten perustamisen osalta, koska,
niin kuin täällä on todettu, niitä on
satamäärin. Korostan sitä, että ne
eivät ole siis luonnonsuojelun piiriin uusia alueita, vaan
ne ovat erilaisen suojelun piirissä jo nyt, mutta jotta
ne voidaan perustaa omiksi luonnonsuojelualueiksi, niin tässä työssä on
erittäin tarpeellista päästä liikkeelle.
Se on mittava hallinnollinen harjoitus, ja valiokuntahan täällä kiinnittää huomiota
siihen, että pitää myöskin säädösten
saattamista ajan tasalle kiirehtiä. On hyvin tärkeää,
että voidaan keventää myöskin
suojelualueitten liittämistä toisiinsa tai jo
olemassa oleviin suojelualueisiin. On tärkeää, että tätä hallinnollista
menettelyä voidaan tietyiltä osin keventää,
jotta se ylipäätään mahdollistaa tästä aikamoisesta
hallinnollisesta revohkasta selviytymisen.
Toinen varapuhemies:
Vetoaisin edustajiin, että pysyisitte 5 minuutin puheenvuoroissa,
tuossa suositusajassa.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten tämä keskustelu osoittaa,
niin onneksi kansanedustajillakin on tunteita, ja myös
lainsäädäntötyössä ne
voivat tulla pintaan, jonka ministerikin tuossa totesi. Tämä laki
on varmasti yksi niitä, joka herättää nimenomaan
henkilökohtaiset kokemukset esiin.
Kun itse tulin lähes 12 vuotta sitten tänne eduskuntaan
uutena edustajana, niin minä pääsin mukaan
Repoveden kansallispuiston perustamishankkeeseen ja sain jopa kunnian
olla ensimmäinen allekirjoittaja. Ja kun vielä sitten
pääsin myös ympäristövaliokuntaan
ja siellä olen jatkanut, niin olen vihkiytynyt kansallispuisto-
ja luonnonsuojelukysymyksiin niin täysin, että ne ovat
läpileikkaavaksi asiaksi tulleet koko elämässäni.
Ja näinpä, arvoisa puhemies, olen tämän
vastalauseen 1 allekirjoittaja, ja vaikka tässä ministeri
koki eräänlaiseksi tappiokseen sen, että tähän
sisältyy vastalauseita, niin voi myös ajatella,
että tämä olisi teille myös
vetoomus, että tämä teidän kautenne
ja tämä hallituskausi jäisi myös
sillä tavalla ylevämmin historiaan, että pidettäisiin
kiinni todella siitä koskemattomuudesta, jota kansallispuistoissa
pitää voida Suomessa ylläpitää.
Ed. Karpela totesi äsken tuossa puheenvuorossaan, että meillä pitää olla
varaa tähän 1 prosentin kiintiöön,
ja itse olen aivan mustavalkoinen tässä kysymyksessä.
Ja tätä asetelmaa koeteltiin, kun te toitte tämän
Ylläs—Pallas-rakennushankkeen esille, ja silloin
tuntui, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin asettua vaan
nollatoleranssiin, niin että kansallispuistoihin ei kosketa.
Sen kanssa voi hyvin elää, ei tarvitse joka kerta
erikseen perustella, miksi voidaan nyt ja nyt poiketa. Tämä ministeri
Lehtomäelle vain kannustuksena. Ja mielestäni
suojelualueet ovat todella osa sitä luontoa, joka pitää alkuperäisenä säilyttää ja
tuo
yhden prosentin pinta-ala.
Jos tämä metsästyksen laajeneminen
sallitaan, niin kyllä siitä on haittaa myös
virkistyskäytölle. Se on yksi perustelu tähän
vastalauseeseen. Ja kun täällä on tämä hirvieläinkannan,
sanotaanko, vaistonvarainen hakeutuminen uhkana sille, että tänne
kansallispuistojen liepeille hakeutuu liikenneruuhkien keskelle
enemmän hirviä silloin, kun alueella on kansallispuisto,
niin tätä ei ole voitu mitenkään
mittauksilla osoittaa. Ja niinpä minä ajattelen
ja me vastalauseiden allekirjoittajat ajattelemme, että se
pitäisi voida ihan normaalin riistanhoidon keinoin hoitaa,
jos jollakin tietyllä alueella hirvikanta lisääntyy. Tässä nyt
mieleeni tulevat sipoolaisten esittämät pelot
täällä ruuhka-Suomen alueella, jos ja
kun, toivottavasti, saamme Sipoon kansallispuiston aikaan.
Ja ihan lopuksi haluan, puhemies, todeta, että vastalauseessa
on perusteltu se, että tämä muutoin hyväksytään,
mutta poistetaan 15 §:n 3 kohta ja saman
pykälän 2 momentti, ja nämä tulemme
esittämään äänestykseen.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa puhemies! Vasta eilen, keskiviikkona, saimme kuulla
ympäristöministeriön ja Suomen ympäristökeskuksen arviot
koskien luontomme ja eläinlajiemme tilaa. Ja tämän
arvion mukaan eläinlajien uhanalaistuminen on jatkanut
kasvuaan ja esimerkiksi suuri osa riistaeläimistämme
on uhanalaisia. Erityisen uhanalaisia ovat muun muassa naali, ahma,
susi ja saimaannorppa sekä karhu, ilves ja kiljuhanhi.
Tämä kertoo meille, tai ainakin sen pitäisi
kertoa meille, että luonnonsuojelualueita tarvitaan lisää ja
että eläinlajien suojelua on pakko tehostaa kaikin
keinoin. Metsämme on valjastettu aikalailla vahvasti talouskäyttöön,
ja tästä seuraa se, että monet erilaiset
luontotyypit ovat vaarassa hävitä. Ja tämä taas
tarkoittaa sitä, että monet eläinlajit
uhanalaistuvat sopivien elinalueiden hävitessä.
Nyt käsittelyssä oleva luonnonsuojelulain muutos
perustuu ympäristövaliokunnan vuonna 2004 hyväksymään
lausumaan, jonka mukaan "eduskunta edellyttää,
että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin kansallis- ja
luonnonpuistoja koskevan lainsäädännön
saattamiseksi perustuslain 80 §:n vaatimuksia
vastaavaksi". Kuitenkin nyt tämä hallituksen esitys
menee pitkälti velvoitteen yli.
Ympäristövaliokunnan mietinnössä käsitellään
perusteellisesti YK:n ja Maailman luonnonsuojeluliiton Iucn:n periaatteita.
Nämä periaatteet säätelevät
pääsyn suojelualueiden luokitusjärjestelmään.
Suomessa kansallispuistot ovat Iucn:n luettelossa 2-luokassa,
jossa keskitytään ekosysteemien suojeluun ja virkistyskäytön
turvaamiseen. Sellaisen metsästyksen, joka ei liity kansallispuistossa
suojeltavaan alkuperäiskulttuuriin, katsotaan olevan ristiriidassa
kansallispuiston koskemattomuuden vaatimusten kanssa. Ja vuonna
2004 Metsähallitus teetti arvioinnin Suomen suojelualueiden
tilasta ja suositteli Iucn:n periaatteiden pohjalta metsästykseltä ja kalastukselta
rauhoitettujen alueiden lisäämistä Suomessa.
Nyt käsittelyssä oleva ympäristövaliokunnan mietintö koskien
hallituksen esitystä luonnonsuojelulain muuttamisesta viittaa
muutamiin uusiin säädöksiin, jotka liittyvät
erityisesti eläinkantojen sääntelyyn
luonnonsuojelualueilla ja ovat mielestäni ristiriidassa
edellä esitettyjen suojelutavoitteiden kanssa. Lakiehdotuksen 15 §:n
1 momentin 2 kohtaan on lisätty termi "vierasperäinen".
Termin on perustelujen mukaan tarkoitus tehostaa vierasperäisten
tai muuten vahingollisten eliölajien vähentämismahdollisuuksia.
Sana "vierasperäinen" ei vastaa nykyistä käsitteistöä.
Asiaan kuuluva termi olisi ollut "haitallinen vieras laji", ja tätä valiokunnalle
asiantuntijakuulemisessa
esitettiin.
Tällainen tarkempi tehtävän rajaus
haitallisiin vieraslajeihin on jo tehty Suomessa maa- ja metsätalousministeriön
alaisessa vieraslajistrategiatyöryhmässä.
Siellä on korostettu, että kaikki ihmisenkään
avulla levinneet vieraslajit eivät ole ihmiselle tai luonnolle
haitallisia omin avuin esimerkiksi ilmastonmuutoksen myötä levinneistä luonnollisista
tulokaslajeista puhumattakaan. Esimerkiksi vieraslajityöryhmässä Rktl:n
tutkijoiden antaman selvityksen mukaan uusimmat ravintotutkimukset
eivät tue vanhaa käsitystä esimerkiksi
supikoiran haitallisuudesta.
Mietinnössä olisi tullut käyttää täsmällisempää kirjoitustapaa
vahingollisuuden määritelmäksi. Nyt määritelmä,
"jos laji on tullut liian runsaslukuiseksi tai käynyt muutoin
vahingolliseksi" tulisi korvata muotoilulla, "jos laji aiheuttaa
alueen suojelutavoitteille merkittävää haittaa".
Pitää myös muistaa, että jos
laji tulee liian runsaslukuiseksi, sen luonnollinen populaatiodynamiikka
palauttaa kannan kohteen kantokyvyn tasolle ilman ihmistäkin.
Poistotoimet voivat jopa hidastaa lajin luonnollisen kantasäätelyn
kehittymistä ja toimintaa, kuten ympäristövaliokunnan
asiantuntijakuulemisessa tuli esille.
Esityksen mukaan luonnonsuojelulain 15 §:n 1
momenttiin lisättäisiin uusi 3 kohta ja tämä mahdollistaisi
tietyin edellytyksin pyyntiluvanvaraisten riistaeläinlajien
yksilöiden poistamisen alueelta myös luonnonsuojelualueen
ulkopuolisista tarpeista johtuen. Lisäksi ehdotetaan 15 §:n
2 momenttiin uusi yleinen säännös mahdollisuudesta
hirvenajoon.
Nämä molemmat edellä mainitut kohdat
saattavat vahvasti vaarantaa ja häiritä rauhoitettuja
ja uhanalaisia eläimiä, ja lisäksi ne
häiritsevät alueen virkistyskäyttäjiä.
Pohtiessaan hirvenajoa ympäristövaliokunnan enemmistön
hyväksymä mietintö toteaa aivan oikein
tämän paljon puhutun Liesjärven kansallispuiston
vaikutuksesta hirvionnettomuuksiin, että vaikutusta ei
ole tilastojen perusteella kuitenkaan onnistuttu osoittamaan. Myöskään
Nuuksion kansallispuiston ympäristössä ei
ole ollut havaittavissa tilastoissa ilmenevää hirvieläinten
aiheuttamaa kolarikeskittymää. Valiokunta toteaa
myös aivan oikein, että hirvikantojen säätelyä voidaan
myös tarvittaessa tehostaa lisäämällä metsästyslupien
määrää kansallispuistojen lähialueilla,
jos hirvien lukumäärässä tapahtuu
ongelmallista kasvua.
Arvoisa puhemies! Edellä mainitun lisäksi tämä ehdotettu
15 §:n 1 momentti on mielestäni tarpeeton,
sillä jo nyt voimassa olevan poliisilain 25 §:n
mukaisesti: "Poliisimiehellä on oikeus ottaa kiinni tai
lopettaa eläin, joka aiheuttaa vaaraa ihmisen hengelle
tai terveydelle. Sama oikeus poliisimiehellä on, jos eläin
aiheuttaa huomattavaa vahinkoa omaisuudelle tai vakavasti vaarantaa
liikennettä. Eläin saadaan lopettaa myös,
jos se on sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen
olisi ilmeistä julmuutta sitä kohtaan."
Arvoisa puhemies! Kaikkien luonnonsuojelualueiden yhteispinta-ala,
jolla metsästys on kielletty, on todellakin siis vain vajaa
prosentti, kuten edellä debatissa jo lausuin. Ja mielestäni
edes tämä alue tulisi säästää edelleen
metsästysvapaana alueena.
Ja näiden edellä olevien perustelujen mukaisesti
kannatan vastalausetta 2 eli että lakiehdotus hyväksytään
muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena paitsi 15 § muutettuna
vastalauseen 2 muutosehdotuksen mukaisesti.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Juurikkalalle: Kyllä omassa
kotikunnassanikin on luonnonsuojelualueita ja kansallispuisto, ja
se on hieno asia, myös retkeilyalueita. Mutta nyt tämän
lain myötä, kun alue liitetään
tähän niin sanottuun muuhun luonnonsuojelualueeseen,
pääsääntönä tämän
lakitekstin mukaan on se, että jos sillä alueella,
johon liitetään, on metsästyskielto,
niin myös näillä liitettävillä alueilla
on metsästyskielto. Eli tätä kautta joka tapauksessa
myös ollaan näitä alueita vähentämässä.
Ja kun itse tulen tosiaan Pohjois-Karjalasta, Lieksasta, niin Pohjois-Karjalassa
on erittäin paljon Metsähallituksen maita.
Mutta ihan aluksi. On todella valitettavaa, että metsästäjiä — niitä löytyy
hallituspuolueista vielä enemmän kuin opposition
puolelta — ei näy täällä.
Varmasti on tilanne se, että hekin kokevat tämän
lakiesityksen erittäin kiusallisena. Edellisen vaalikauden
lopulla oltiin tuomassa eduskuntaan luonnonsuojelulain muutosta,
joka olisi merkinnyt luonnonsuojelulain perusteella perustettaville
Natura-alueille pääsääntöisesti
metsästyskieltoa tai metsästysoikeuden kiristämistä Natura-alueilla.
Muutosta vastustivat metsästysjärjestöt,
samoin kuin riistaviranomaiset, maa- ja metsätalousministeriö mukaan
lukien. Ja minulla on täällä käytettävissä myös
ministeriön 6.5.2009 antama lausunto valiokunnalle, ja
se on ihan erilaista tekstiä kuin sitten myöhemmin
tullut. Edellisellä kaudella ministereinä olivat Enestam
ja Korkeaoja, ja he vetivät tämän lain pois.
Nyt molemmat ministerit ovat keskustapuolueesta, ja tietysti on
hienoa, että ministeri täällä nyt
on paikalla, mutta nyt se laki on meillä täällä käsittelyssä.
Nykyisen luonnonsuojelulain mukaan eläinten tappaminen
luonnonsuojelualueella on kielletty, mutta säännöstä on
voitu säätää poikkeuksia alueellisesti,
ja näin on myös menetelty. Kuitenkin valtaosa
näistä nykyisistä suojelualueista on
perustettu 15—25 vuotta sitten ja käytäntö on ollut,
että Etelä-Suomen luonnonsuojelualueilla ei ole
saanut metsästää, ja aiemmin ympäristöministeriön
kantana on ollut, että tätä kansallista linjaa
ei ole ollut tarpeen muuttaa. Tilanne on nyt kokonaan uusi, kun
luonnonsuojelulailla toteuttavia Natura-alueita ryhdytään
perustamaan luonnonsuojelualueiksi. Kansalaisille on tosiaan useaan
otteeseen vakuutettu, että tämä Natura-verkosto
ei tule aiheuttamaan metsästyskieltoja tai -rajoituksia.
Niin kuin äsken totesin, nyt näitä lupauksia
ollaan vesittämässä.
Tulemme huomisessa lakiesityksen yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
maa- ja metsätalousvaliokunnan lausuntoon liittyvään
eriävään mielipiteeseen n:o 1 liittyvät
muutosesitykset. Nyt tässä on tietysti todettava,
kun tätä aikaa ei niin kauheasti ole, että läheskään
kaikkia näitä muutosesityksiä ei voi
tässä yksityiskohtaisesti käsitellä,
mutta otan esimerkiksi 22 §:n eli alueen liittämisen
luonnonsuojelualueeseen.
Täällähän lähtökohtana
on, että tavallaan kiinteistönmuodostusperiaatteella
virkamiespäätöksin näitä ratkaisuja
voitaisiin tehdä. Mutta maa- ja metsätalousministeriö esimerkiksi
totesi jo aiemmalla lausuntokierroksella ja useaan otteeseen ministeriöitten
välisissä neuvotteluissa, että pykälä on
rajoittamaton valtakirja suojelualueiden laajentamiseen ilman, että asiaa
ohjataan tarvittavalla poliittisella päätöksellä.
Tätä ei voida pitää hyväksyttävänä,
vaan vanhojen valtion maiden osalta pitää edelleenkin
liittäminen tehdä lainsäädäntöteitse.
Sitten mietinnössä ja muuallakin puhutaan Etelä-Suomesta
contra Kainuu ja Pohjois-Suomi. Nyt on muistettava, että tämä Etelä-Suomi
on varsin laaja, kun se on Pohjois-Karjalasta ja Keski-Suomesta
tänne alaspäin, ja tosiaan jo äsken totesin,
että siellä on erittäin paljon myös
valtion maita ja laajoja saloja. Ymmärrän ihan,
kun tullaan tänne Ruuhka-Suomeen ja siinä puhutaan näistä rauhoitusalueista,
että tilanne on ihan toisenlainen. (Ed. Pulliainen: 5 minuuttia!)
Arvoisa puhemies! Vielä 17 a §:n
3 momenttiin liittyen esitämme, että se poistettaisiin,
ja tosiaan sitten metsästys tulisi lähtökohtaisesti
sallia varsinkin tuolla Keski-Suomen alueella, jos ei ihan Etelä-Suomessa,
samalla tavalla kuin tässä 8 §:n
alueella. Sitten sitä voitaisiin tietysti rajoittaa erillisellä päätöksellä.
Mutta nyt tämän lakiesityksen muotoilu tosiaan
antaa mahdollisuuden rajoittaa metsästystä mielivaltaisesti.
Tässä valiokunnan mietinnössä tosiaan
olisi vielä muutamia asioita, joita haluaisin kommentoida,
mutta tuo kello ja aika rientää.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, maa- ja metsätalousvaliokunnan
lausunnosta. Siellä oli näitä toiveita,
jotka oli tekstiin laitettu, mutta sitten kuitenkaan kukaan hallituspuolueen
jäsenistä ei rohjennut tätä eriävää mielipidettä allekirjoittaa. Olen
todella pettynyt siihen, että täällä ei
sitten ... Anteeksi, täällä on ed. Pulliainen
mukana, mutta muita ei näy. (Ed. Pulliainen: Niin pieni,
ettei sitä huomaa millään!) — Niin.
Mutta huomenna me joka tapauksessa äänestämme.
Katsotaan sitten, löytyykö tosiaan tukea näille
muutamille muutoksille, joilla voitaisiin kuitenkin jollain lailla
tätä epäselvää ja huonoa lakiesitystä parantaa.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Ed. Kähkönen kiitteli läsnäoloani
täällä, mutta minä panin merkille,
että täytyyhän täällä edes
jonkun valiokunnan mietintöä puolustaa. (Naurua)
Mutta siinä te olette väärässä,
ed. Kähkönen, että tämä antaisi
jotenkin mielivaltaistaa sekä liittämisen osalta
että Natura-alueiden pohjalta perustettavien luonnonsuojelualueiden
osalta. Me olemme paljon muuttaneet ja perusteluteksteihin myöskin
huomioineet näitä huolitekijöitä lakiesityksen
valmisteluvaiheessa. Ja vielä kerran toistan, että Natura-alueiden
osalta siellä on yksityiskohtaisissa perusteluissa erikseen
todettu, että Natura-alueiden osalta tarkoituksena lisäksi
on, että metsästyskäytännöt
eivät olennaisella tavalla muutu, ja sitä olennaisuutta
on myöskin tässä esityksessä ja
valiokunnan mietinnössä käsitelty.
Ja sitten tämä liittäminen. Ei sekään
ole niin kuin vapaat kädet, vaan siellä on rajattu
ja valmistelun loppuvaiheessakin vielä etsitty keinoja varmistaa
juuri tätä, että ihan ohimennen kiinteistönperustamismenettelyllä ei
tapahdu näitä isoja muutoksia esimerkiksi jo voimassa
oleviin metsästyskäytäntöihin.
Siinäkin on tuotu se kynnys, että jos liitettävän
alueen metsästyskäytännöt olennaisella
tavalla muuttuvat, niin sitten pitää tulla säädösteitse,
ja vain silloin, kun ne eivät olennaisella tavalla muutu,
voidaan tätä helpotettua menettelyä käyttää.
Minä sitä aina toivoisin, että vaikka
me emme ehkä lopulliseen yhteisymmärrykseen tästä asiasta
nyt tänä iltana pääse, edes
huomioitaisiin se, että kyllä näitä suurimpia
huolenaiheita on pyritty tässä ratkomaan. Minäkin
jotakin noista Pohjois-Karjalan olosuhteista ymmärrän.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Arvoisa ministeri! Nyt hallituksen
antama esitys 99/2009 vp on siinä mielessä aiheellinen, että se
huomioi perustuslakivaliokunnan vuonna 2004 antaman lausunnon, joka
annettiin silloin Pallas-Yllästunturin kansallispuistolain
laatimisen yhteydessä. Perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota
luonnonsuojelulain 16 §:n asetuksen-antovaltuuden
avoimuuteen ja siihen, että se ei perustuslain näkökulmasta
ole riittävällä tarkkuudella rajoittanut
asetuksenantajan harkintavaltaa. Mielestäni tähän
olisi pitänyt sitten pysähtyä eikä mennä edemmäksi
tässä asiassa, niin kuin sitten kuitenkin hallituksen
esityksessä mentiin nimenomaan tämän
15 §:n kohdalla. Siinä tämä 1
momentin 2 kohta, johonka ed. Karpela jo hyvin viittasi, edettiin
enemmän kuin vähän väärään
suuntaan, ja lisäksi lisättiin tämä 3
kohta.
Nämä kysymykset siitä, millä tavalla
voidaan kansallispuiston tai luonnonsuojelualueen sisällä huolehtia
luonnonsuojelun kohteena olevan kasvi- tai eläinlajin menestymisestä jonkin
häi-riötilanteen näkökulmasta
esimerkiksi niin, että jokin laji on tullut liian runsaslukuiseksi,
käynyt vahingolliseksi ja tällä tavalla
uhkaisi tätä kansallispuiston tai luonnonpuiston
perustamistarkoitusta, pystyttäisiin nykylainsäädännön
15 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisesti huolehtia. Tämä ei
siis vaadi uudistusta.
Nyt tämä kansallispuiston ulkopuolelle kohdistuva
uhka jonkin riistaeläinlajin yksilön toimesta
on nostettu tässä esille, ihmisen turvallisuudelle
tai omaisuudelle aiheuttama uhka. Mutta jälleen, aivan
niin kuin täällä jo ed. Karpela totesi,
poliisilaki mahdollistaa tämänkin asian hoitamisen.
Poliisilain 25 §:n olemassaolo tukee tämän
15 §:n 1 momentin 3 kohdan tarpeetto-muutta.
Arvoisa puhemies! Tässä todellakin Suomen lajien
uhanalaisuus, punainen kirja — joka ei ole mikään
pieni punainen kirja — julkistettiin eilen. Tässä todetaan
näille metsästäjänäkökulmille
vastauksena, että nimenomaan riistaeläimistä on
49 prosenttia uhanalaisia. Tällöin nimenomaan
kysymys on Suomessa luontaisella levinnäisyysalueellaan
elävistä riistalajeista. 49 prosenttia on paljon,
ja nisäkkäistä on 53 ja linnuista 46
prosenttia uhanalaisia. Tämä tosiseikka on syytä ottaa
huomioon kaikkien niiden, joilla on metsästys lähellä omaa
toimintamalliaan. Tämä 49 prosenttia on paljon,
ja tietysti koko Suomen eliölajien kohdalla uhanalaisuus
on huomattava. Ei vain Suomen, EU:n ja koko globaalin maailman kohdalla
tämä tilanne heikkenee jatkuvasti.
Arvoisa puhemies! Ed. Hiltunen täällä muisteli
mielestäni hyvin Repoveden kansallispuiston syntyvaiheita
1990-luvun loppupuolella. Meillä oli Repovesi-rengas, meillä oli
hyvä ympäristövaliokunta, ja meillä oli
avustavina henkilöinä kokeneita kansanedustajia,
niin kuin ed. Pulliainen, kun me laadimme silloin lähtökohtaisesti
lakialoitteen Repoveden kansallispuiston synnystä. Me tarvitsemme
lisää kansallispuistoja, me tarvitsemme niihin
resursseja lisää. Ja nyt tässä kohdin
totean, että tämä ed. Karpelan esittämä ja myös
allekirjoittaneen kannattama, molempien meidän tänne
kirjaama, vastalause 2 on tärkeä, koska se huomioi
myös tämän haitallisen vieraslajin käsitteen
ja suojelutavoitteiden täsmentämisen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pajatso alkaa olla aika tavalla tyhjä,
mutta muutama näkökohta kuitenkin, sellainen,
jota mielestäni nyt ei tässä debatissa
ole toistaiseksi vielä aivan erityisesti korostettu, mutta
joka on sopusoinnussa sen kanssa, mitä täällä on
tuotu luonnonsuojelullisesti esiin.
Mikä oli se erityinen syy, joka teki tämän
lain säätämisen prosessin niin hankalaksi?
Siinä oli eräällä tavalla mielestäni
syvä rehellisyys, nimittäin rehellisyys siinä mielessä,
että silloin nämä Metso-hankkeet ja tämmöiset
suojeluhankkeet saivat aivan uutta pontta. Niitten rahoituksesta
ruvettiin olemaan huolissaan, sitä ruvettiin junailemaan,
ja sehän merkitsi, että Etelä-Suomeen
tultaisiin joka tapauksessa suojelualueita perustamaan.
Aivan oikein, niin kuin ed. Pentti Oinonenkin täällä omalla
tavallaan asian ilmaisi, on tietysti ihan eri asia Sotkamossa tai
Vuolijoella perustaa suojelualuetta ja pitää sitä yllä kuin
eteläisimmässä Suomessa. Tämän
takia kuitenkaan ei mitään muuta sellaista konstia
ole, joka on käyttökelpoinen koko maassa, kuin
juuri se menettely, mitä tässä noudatetaan,
eikö niin? Harkitaan tapauskohtaisesti. Nyt kun Natura-alueet
muodostetaan luonnonsuojelualueiksi, niin pitää muistaa
se, että niissä joka ikisessä tapauksessa
on ollut jo perusteellinen tutkimus taustalla. Se aineisto on vielä käynyt
Brysselissäkin keikalla ja sitten se on täällä nyt
pohja-aineistona.
Nyt täällä on aikamäärä ollut
esillä, että on jo aikaa kulunut. Niin on kulunut,
mutta silloin on myöskin aivan yhtä pitkä aika
tullut kokemuksia siitä, mitä mahdollinen metsästyskielto
on merkinnyt, taikka ei ole merkinnyt. Elikkä siis toisin sanoen
kokemusmaailmastahan se tulee. Ihan eri asia, jos olisi sellainen
tilanne, että ei olisi näin pitkää kokemusta
ja myöskään harkinta-aikaa sen suhteen,
oliko tämä suojelutoimenpide tarpeellinen vai
ei. Yleensäkin luontoa on niin vähän
suojeltu Etelä-Suomessa, että on erinomaisen hyvä, että sitä suojelua
nyt täällä harrastetaan.
Sitten on toisenlainen turvallisuustekijä. Otan oikein
hyvän esimerkin: Minä kävin tutustumassa
Teijon retkeilyalueeseen, jonka eduskunta sai aikaan. Sehän
oli pelkästään eduskunnan proggis koko
homma. Sunnuntaipäivänä istuskelin siellä Matildajärven
rannalla puskassa ja seurasin sitä polkua pitkin kulkevaa
porukkaa koko ajan, muutaman minuutin väliajoin; Turusta, Kaarinasta
ja mistä tahansa — kun muutamalta kysyin, että mistä olette
kotoisin — olivat tulleet sinne ja kulkivat reppu selässä sitä polkua
pitkin. Jos siellä ruvettaisiin tussarilla huitomaan, niin
ei tule kyllä pakettia, raato-osastolla rupeavat puu-pii-paa-autot
huutelemaan. Siis pitää ottaa myöskin
huomioon se, ettei metsästäjienkään
pidä ihan mahdottomia ajatuksia ruveta vaatimaan, koska
ottavat itsellensä sellaisen riskin, ettei sitä riskiä pysty
kantamaan.
Sitten, mikä koskee näitä haitallisia
vieraslajeja, niin kuin täällä nyt niitä kutsutaan
ihan oikein, kaikki nämä näkökohdat
on jo ajat sitten otettu huomioon kaikessa, ja siihen on ollut pakko
reagoida. Yliopisto-opetuksessa, jota hoitelin jonkun 36 vuotta
tuossa ohimennen, nämä hommat ovat peruskurssiasiaa.