Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on käsiteltävänä tarkastusvaliokunnan
mietintö Valtiontalouden tarkastusviraston toiminnasta.
Itsekin olen ollut jäsenenä tässä tarkastusvaliokunnassa
tämän vaalikauden alusta alkaen, ja meille aika
monille kansanedustajille on jäänyt vieraaksi
koko Valtiontalouden tarkastusvirasto, mitä se oikeastaan
tekee.
Valtiontalouden tarkastusvirastossahan on 154 tarkastajaa, ja
tämä tarkastusvirasto on, kuten valiokunta on
heti tämän mietintönsä aluksi todennut,
"- - osa eduskunnan finanssivaltaa toteuttavaa ja turvaavaa
perustuslain mukaista järjestystä. Tarkastusviraston
tehtävänä on tuottaa eduskunnalle, valtioneuvostolle
ja sen alaiselle hallinnolle objektiivista, oikea-aikaista, eduskunnan
ja hallituksen valtiontaloudellisessa päätöksenteossa
ja valvonnassa hyödyllistä ja luotettavaa valvonta-
ja tarkastustietoa."
Kun lueskelin tätä mietintöä,
niin huomioni kiinnittyi väyläinvestointien kannattavuuslaskelmiin,
joihin kannattavuuslaskelmiin Valtionta-louden tarkastusvirasto
on kiinnittänyt erityistä huomiota ja tarkastuksessa
havainnut väyläinvestointien hyöty—kustannus-laskelmissa
useita puutteita. Otan sen takia nämä väyläinvestoinnit
esille, koska olen päässyt nyt valtiovarainvaliokunnan
liikennejaoston jäsenenä läheltä seuraamaan,
minkälaista suhmurointia ja siltarumpupolitiikkaa ainakin
eduskunta harrastaa näitten väyläinvestointien
osalta. Sitten ensi viikolla, seuraavalla viikolla, täällä varmaan
salissa niistä enemmän puhutaan.
Mutta siteeraan tätä valiokunnan mietintöä, jossa
todetaan, että Valtiontalouden tarkastusvirasto on havainnut,
että nämä hyöty—kustannus-laskelmat
"- - oli tilattu konsulteilta, jotka eivät olleet
tie- ja ratahankkeiden osalta tallentaneet laskelmia siten, että ne
olisivat myöhemmin helposti saatavissa ja tarkistettavissa.
- - Konsulttien tekemien hyöty—kustannus-laskelmien
riippumattomuutta ja oikeellisuutta ei ollut valvottu, vaan oli
vain luotettu laskelmien hyvyyteen."
Tarkastusvirasto edelleen toteaa väyläohjelmien
ulkopuolisesta rahoituksesta, että "hankkeista valtiolle
aiheutuvat maksut siirtyvät erilaisilla sopimusjärjestelyillä" — hamaan — "tulevaisuuteen"
ja "vuoden 2011 jälkeiseen aikaan kohdistuvat elinkaarihankkeiden
sitoumukset ovat tällä hetkellä" — peräti — "1,9
miljardia euroa".
Kun siellä valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa
ja yhdessä liikenneministerin kanssa on käyty
läpi näitä väyläinvestointeja,
niin on todettu, että seuraavalle vaalikaudelle ei oikeastaan ole
yhtään jäänyt pelivaraa. Kaikki
varat, mitä meillä olisi käytettävissä tässä yhteiskunnassa väyläinvestointeihin,
on sidottu nyt nimenomaan näihin hankkeisiin, mitä tällä vaalikaudella
on pantu alulle. Seuraavalla eduskunnalla ei olisi näin
ollen mitään varoja käytettävissään.
Sen vuoksi minusta tämä ponsi on erittäin
tärkeä ja kannatettava: "Tarkastusvaliokunta edellyttää,
että väylähankkeiden hyöty—kustannus-laskelmien
toteutuksessa ilmenneet puutteet korjataan, jotta eduskunta saa" — tulevaisuudessa
— "entistä luotettavampaa
ja laadukkaampaa informaatiota päätöksenteon
perustaksi." Kunpa ensi vaalikaudella sitten tämä toteutuisi,
jotta se perintö ei olisi yhtä huono kuin mitä me
tällä vaalikaudella jätämme
seuraajille.
Keskustelu päättyi.