4) Hallituksen esitys laiksi luonnonsuojelulain muuttamisesta
jatkui
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä lakia luonnonsuojelulain
uudistuksesta on valmisteltu aika tuskallisen prosessin kulkiessa, noin
kuutisen vuotta kai tämä on prosessissa ollut
ja minulla on ollut viimeiset 1,5 vuotta ilo osallistua tämän
prosessin läpiviemiseen.
Nyt se, mikä tässä on periaatteellista,
on tietysti se, miten ajatellaan, että mikä on
luonnonsuojelualue. Senhän tietysti nimikin sanoo aika selkeästi,
että se on alue, jossa on tarkoitus suojella luontoa, ja
tarkoittaa siis ekosysteemin suojelua, mutta myös siellä piilevien
ja elävien eliöiden, niin eläimien kun
kasvienkin suojelua. Se on se peruslähtökohta
ja koko luonnonsuojelualueajatuksen idea, eihän siinä muuten
mitään järkeä olisikaan.
Joitakin poikkeuksiahan tästä on, ja merkittävimpänä tässä pääosin
perinnesyistä ja paikallisen asutuksen elinmahdollisuuksien
johdosta on suurin poikkeus, metsästyslain 8 §:n
mukainen säädös, jonka mukaan pohjoisen,
eli entisen Lapin läänin ja suuren osan Kainuusta,
kuntien alueella paikallisilla asukkailla on oikeus harrastaa metsästystä luonnonsuojelualueilla.
Ja tämä alue ja nämä kunnat,
joita tämä 8 § koskee, siis
myös luonnonsuojelualueiden osalta, on lueteltu laissa,
ja siinä mielessä ne ovat selkeästi erotettavissa.
Sen sijaan niin sanotussa Etelä-Suomessa, eli tämän
8 §:n määrittelemän
alueen eteläpuolella sijaitsevassa osassa Suomesta taas
pääsääntö on se, että luonnonsuojelualueilla
ja kansallispuistoissa ei saa metsästää.
Nyt tässä suuntaan ja toiseen voidaan tapauskohtaisesti
sitten tehdä muutoksia kyseisen luonnonsuojelualueen perustamistarkoituksen
ja sen ominaisuuksien mukaan. Eli pohjoisessa Suomessa voidaan määrittää alueellisia
tai jotain eläinlajia koskevia metsästyskieltoja,
jos se on luonnonsuojelualueen ominaisuuksien kannalta tarpeen.
Ja samoin sitten etelässä on mahdollista sallia
jonkun eläinlajin metsästäminen luonnonsuojelualueella,
jos metsästys ei vaaranna alueen perustamistarkoitusta
tai aiheuta haittaa alueen muulle käytölle.
Tämä perusjako tässä luonnonsuojelulain
uudistuksessa edelleen säilyy, ja valiokunta on mietinnössään
aika tarkoinkin eritellyt niitä syitä, joiden
nojalla olisi mahdollista eteläisillä luonnonsuojelualueilla
tämä metsästäminen sallia. Siinä mielessä tämä laki
pitkällisen väännön jälkeen
säilyttää perustulokulmaltaan nykyisen
tilanteen, ja niin minusta on hyvä.
Sitten täällä vastalauseet koskevat
aika paljon tätä 15 §:ää ja
sen eri momentteja. Eli täällä on tämä 15 §:n
1 momentin 3 kohta, joka sallii sellaisten eläinyksilöiden
poistamisen, jotka kansallispuiston ulkopuolella aiheuttavat vaaraa
ihmishengille tai huomattavan taloudellisen vahingon vaaraa. Pidän
itse kyllä, vaikka olenkin tämän mietinnön
ja lakiuudistuksen takana, tätä pykälää aika
kuolleena kirjaimena ja tarpeettomana, koska nykyinen poliisilaki
jo antaa mahdollisuuden tällaisten tapauksien poistamiseen.
Toisekseen tästä ei nähdäkseni
voi minkäänlaista yleistä käytäntöä syntyä sen
johdosta, että nämä luvat näitä poistamisia
varten täytyy aina tämän alueesta vastaavan
viranomaisen eli käytännössä Metsähallituksen
myöntää. Ja koska tässä on, että tämmöisen
luvan perusteena pitäisi olla ilmeinen uhka ihmisen turvallisuudelle
tai merkittävän taloudellisen vahingon syntymisestä,
niin tämä kynnys on varsin korkea ennen kuin näitä lupia
voisi tulla. Että siinä mielessä minä en
pidä tätä pykälän muotoilua
tällaisenaan mitenkään vaarallisena.
Enkä näe missään tapauksessa,
että tämä lakikokonaisuus avaisi metsästyksen
etelän kansallispuistoissa tai muissakaan kansallispuistoissa
nykyistä kummemmin. Näin ei tule tapahtumaan.
Sitten vielä toinen seikka, johon vastalauseet keskittyvät,
on tämä hirvenajon salliminen. Hirven ajaminen
on tietysti luonnonsuojelualueen perimmäistä tarkoitusta
vastaan, koska se häiritsee hirven elämää ja
sen lisäksi se häiritsee myös muiden
eläinten ja eliöiden elämää siellä.
Mutta, kuten edellinenkin momentti tässä, tämäkin
on erikseen luvan takana. Eli Metsähallituksen tulee tähänkin
toimintaan myöntää lupa, ja tästäkään
ei niin muodoin voi kovin yleistä käytäntöä tulla,
koska Metsähallituksen tehtävänä on
pitää huolta näistä luonnonsuojelualueista.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä aivan lopuksi totean
tässä, että kun tämä laki
on 6 vuotta nyt seissyt, tämän olennainen pihvi
tai yksi niistä on se, että tässä tehdään
nämä valtuussäännökset selväksi.
Tällä hetkellä meillä odottaa
750 000 hehtaaria tulevia luonnonsuojelualueita tämän lain
voimaantuloa, että ne saadaan prosessissa eteenpäin.
Näitä alueita on yhteensä 1 800
kappaletta. Että on oikein hyvä, että tämä laki
saadaan säädettyä, että nämä luonnonsuojelualueet voidaan
lain mukaan ja perustuslain mukaan saada perustetuksi.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten jo aiemmin keskustelussa toin esille,
maa- ja metsätalousvaliokunta paneutui vuosi sitten tähän
luonnonsuojelulain uudistukseen todella tarkasti. Me teimme hyvin
perusteellisen ja hyvin perustellun lausunnon, ja nyt on havaittavissa, että ympäristövaliokunta
ei ole juuri mitään ottanut huomioon siitä,
mitä maa- ja metsätalousvaliokunta esitti.
Tässä edellinen puhuja, ed. Juurikkala, otti esille
ainakin kaksi asiaa 15 §:n osalta. Haluaisin nyt
muistuttaa siitä, että luonnonsuojelu on muutakin
kuin sitä, että jätetään
se luonto ikään kuin heitteille. Kun ihminen on
kuitenkin se, joka voi sitten määritellä näitten
eri lajien menestymismahdollisuuksia siellä luonnossa,
niin se, mitä maa- ja metsätalousvaliokunta korosti,
oli se, että monesti vierasperäiset lajit lisääntyvät
hyvin nopeasti, ellei ihminen puutu nimenomaan rajoittamalla sitä lisääntymistä.
Toinen asia sitten, mihin maa- ja metsätalousvaliokunta
kiinnitti huomiota, oli juuri se, että kun näihin
vanhoihin alueisiin liitetään nyt uusia alueita,
silloin erityisesti täällä Etelä-Suomessa metsästysmahdollisuudet
heikkenevät hyvin paljon. Samalla myöskin sitten
eräitten luonnonsuojelualueitten osalta on todettava myöskin
liikenneturvallisuuden heikentyminen.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tässä laissa
on kohtuutonta tämä metsästyksen ja hirvenajon
salliminen tietyin edellytyksin jatkossa kansallis- ja luonnonpuistoissa.
Suojelualueet edustavat arvokkainta luontoamme, ja niiden tarkoituksena
on alkuperäisluonnon suojeleminen. Nyt kun tämä metsästys sallitaan
tietyin reunaehdoin, niin on esimerkiksi vaarana se, että rauhoitetut
ja jopa uhanalaiset eläimet häiriintyvät
tästä metsästyksestä ja toisaalta
myös virkistyskäytölle voi olla tällä haitallisia
vaikutuksia.
Tämän hallituksen aikana ovat valitettavasti viestit
perinteisen luonnonsuojelun kannalta olleet varsin kielteisiä.
On sallittu hotellirakentaminen kansallispuistoissa, ja muutenkin
toimet luonnon monimuotoisuuden suojelemiseksi ovat olleet valitettavan
vähäisiä. Esimerkiksi Etelä-Suomen
metsiensuojeluohjelma Metson mukainen rahoitus on ollut alakantissa
ja arvioidaan, että riittämättömän
rahoituksen vuoksi nämä Metsolle asetetut tavoitteet
jäävät saavuttamatta, ja nyt aivan viimeisimpänä uutisena
tuoreen selvityksen mukaan joka kymmenes eliölaji on maassamme
tällä hetkellä uhanalainen. Tämä kertoo
siitä, että ei ole pystytty pitäytymään
näissä kansainvälisissä velvoitteissa
siitä, että uhanalaisten lajien väheneminen
saataisiin pysäytettyä.
Kun nämä viestit ovat tämän
kaltaisia, niin pitäisi olla selvä, että tämä edellyttää suojelutoimien
tehostamista ja osoittaa sen, että luonnonsuojelu ja sen
rahoituksen taso on ollut riittämätön.
Näihin kyllä pitäisi tarttua vahvemmin,
sen sijaan että nyt lähdetään
avaamaan luonnonsuojelualueelle tällaisia sinne kuulumattomia
toimia.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kansallispuistojen rooli on tietenkin
ennen muuta luonnon ja eläinten suojeleminen, tarvitaan
paikkoja siihen. Mutta kansallispuistoilla on merkittävä virkistyskäyttöpuoli,
jonka haluan tässä tuoda esille.
Metsästys ei kuulu kansallispuistoihin, varsinkaan
eteläisessä Suomessa, ja suurin osa suomalaisista
ei sallisi metsästystä kansallispuistoissa. Nyt
tässä laissa ollaan tietyillä reunaehdoilla mahdollistamassa
metsästys ja erityisesti tämä hirvenajo.
Pitää nostaa esille näiden virkistyskäyttäjien, kansallispuistojen
kävijöiden turvallisuus. Itselleni tutuin kansallispuisto
on Nuuksion kansallispuisto. Toivottavasti tämä eduskunta
myös toisen minulle tutun alueen, Sipoonkorven, nostaa kansallispuiston
asemaan. Nuuksiossa käy tuhansia retkeilijöitä viikonloppuisin,
arviolta 180 000 retkeilijää vuodessa.
Pitää muistaa, että eteläisen
Suomen metsistä vain 0,3 prosenttia on rauhoitettua metsästykseltä ja
näiden alueiden virkistysarvo on valtavan suuri. Ei voida
odottaa, että kansallispuistossa kävijät,
jotka haluavat käydä siellä virkistäytymässä,
suunnittelevat käyntiään kansallispuistossa
sen mukaan tai edes tietävät siitä, onko
alueella käynnissä hirven-ajoa, ja valmistautuvat
siihen, että sen sijaan, että on rauhassa metsässä,
niin voi tulla vastaan metsästysseurueita.
Tämä kohta on osoitus siitä, että näin
käy, kun pääministerinä on pääministeri,
joka esittää metsästystä kouluihin,
ja maa- ja metsätalousministeri ja ympäristöministeri
ovat keskustalaisia. Tässä on tulos Etelä-Suomen
kansallispuistojen osalta.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On kyllä pakko puuttua tähän
keskusteluun siltä osin, mitä kansallispuistoissa
tarkoitetaan hirvenmetsästyksellä tai hirvenajolla.
Nythän nykyisinkin useimmissa kansallispuistoissa, nimenomaan
kyseisten kansallispuistojen lakeihin, on kirjattu mahdollisuus
hirvenmetsästykseen.
Varsinaisesti hirvien suoranaisista vaikutuksista liikenneonnettomuuksiin,
ei ole nyt toistaiseksi paljon suoranaista tutkimusaineistoa, mutta
tuolla Karkkilassa lähellä Liesjärven
kansallispuistoa arvioidaan ihan käytännön
kokemusten perusteella tapahtuneen ainakin normaalia enemmän
liikenneonnettomuuksia ja nimenomaan hirvieläinonnettomuuksia.
Sen vuoksi tässä olisi ollut erittäin
tarpeellista, että — vaikka rajoitetusti sitten,
mutta kuitenkin — kansallispuistoissakin olisi voitu sitten
poistaa tämmöiset pyyntiluvanvaraiset riistaeläimet
nimenomaan yksilöinä, jotka suojelualueen ulkopuolella
voisivat aiheuttaa ilmeisen vaaran liikenneturvallisuudelle. Tämä oli
se meidän valiokuntamme perusidea, ja tätä nyt
ei sitten ympäristövaliokunta voinut hyväksyä,
ja se on valitettavaa. Ei hirviä pitkiä matkoja mihinkään
ajeta, ja sitten — kun tässä puhutaan pelkästään
hirvistä eikä hirvieläimistä — peuroja
siis ei ainakaan voida edes yrittää ajaa ja peuroja
ei tietenkään voitaisi ajaa.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio tähän käytyyn
keskusteluun. Ensinnäkin ed. Hemmilälle noista
vierasperäisistä lajeista. Tässä 15 §:n
1 momentin 2 kohdassahan todetaan tämä mahdollisuus
vierasperäisten lajien poistamiseen niiden runsastuessa,
että tämä täällä on.
Sen sijaan varmasti maa- ja metsätalousvaliokunta teki
huolellista työtä omasta näkökulmastaan
tätä lausuntoa laatiessaan, mutta toki ympäristövaliokunta
tekee omaa työtään ympäristönsuojelun
näkökulmasta. Jouduimme ottamaan siten vain soveltuvin
osin nämä maa- ja metsätalousvaliokunnan
huomiot lukuun tässä ja kaikilta osin emme ottaneet.
Tämä kysymys näistä Liesjärven
kansallispuiston liepeillä tapahtuneista runsaista hirvikolareista.
Siitähän tutkimuksessa ei ole saatu yksiselitteistä evidenssiä,
että näin olisi. Että se on vähän
auki. Että on tai ei. (Ed. Hemmilä: Mutta käytännössä on!)
Nyt totean kuitenkin tämän hirvionnettomuusongelman
osalta sen, että jos on hirviä, jotka aiheuttavat
vahinkoa suojelualueen ulkopuolella, niin silloinhan ne liikkuvat
myös suojelualueen ulkopuolella, jolloin voidaan lisätä hirvenkaatolupia
siinä lähialueilla sillä tavalla, että kun
ne tulevat sieltä suojelualueelta sen ulkopuolelle, niin
ne voidaan silloin kaataa. Tämä on ehkä hiukan
yksinkertaistettu kuvio, mutta näin todella voidaan siihen
hirvikantojen säätelyyn puuttua.
Lopuksi, arvoisa puhemies, totean tuosta, että tämä hallitus
on toki saanut nyt mantran tavoin toistuvissa puheenvuoroissa mainetta
ikään kuin aivan poikkeuksellisen luonnonsuojeluvihamielisenä hallituksena.
Nämä puheet ovat kyllä aika liioiteltuja,
jos ajatellaan, että nyt Selkämeren kansallispuiston
perustamisesitys on jo eduskunnan käsittelyssä ja
kaiken saadun tiedon perusteella myöskin Sipoonkorven kansallispuiston perustaminen
tulee. Myöskin Metso-ohjelma on saanut nyt tuntuvasti lisää rahoitusta,
ei vielä riittävästi, mutta huomattavasti
enemmän. Että ei tässä nyt ihan
pelkkiä takaiskujakaan ole, että joiltain osin
on menty eteenpäinkin.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee hirvieläinten
metsästysmahdollisuuksiin näitten luonnonsuojelualueitten
tai kansallispuistojen ulkopuolella, niin ne ovat aika rajalliset,
kun eläimet ovat viisaita, varsinkin hirvet ovat viisaita,
ja hyvin tiedämme, että hirvet hakeutuvat sinne
suoja-alueille, eikä niitä niin vaan sieltä sitten
ajeta ulkopuolelle, jotta voitaisiin niitä kaataa.
Mutta haluan vielä puuttua tähän
keskusteluun tästä luonnonsuojelusta siinä mielessä ja
sillä ajatuksella, että luonnonsuojelualueilla
ihmisellä on luonnonhoitovelvoite. Ja metsästäjät ovat
kyllä myöskin ansiokkaasti hoitaneet luontoa,
ja erityisesti näitten tulokaslajien — tämmöisten
vierasperäisten, vahingollisten lajien, kuten esimerkiksi
supikoiran ja minkin — hävittämisessä metsästäjät
ovat tehneet ansiokasta työtä ja toivottavasti
saavat tehdä sitä tulevaisuudessakin vielä tämänkin
lain puitteissa.
Yleiskeskustelu päättyi.