Eeva-Johanna Eloranta /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näinä taloudellisesti vaikeina
aikoina tulee miettiä vakavasti kaikkia niitä mahdollisuuksia,
mitä meillä on työpaikkojen luomiseksi
ja sen myötä verotulojen kasvattamiseksi, ja tässä lakialoitteessa
on kyse juuri siitä, elikkä esitän väylämaksujen
poistamista kokonaan.
Transitoliikenne eli maan läpi tapahtuva tavaroiden
ja raaka-aineiden kauttakulkuliikenne tuo tällä hetkellä kansantalouteemme
yli 200 miljoonaa euroa ja yli 1 000 suoraa työpaikkaa.
Verotuloja transitoliikenne tuottaa noin 100 miljoonaa euroa. Transitotulot
perustuvat kykyyn hyödyntää maan sijaintia
ja osaamista. Alueellisesti taloudelliset ja työllistävät
vaikutukset ovat erittäin merkittäviä.
Esimerkiksi Kotkan ja Kokkolan satamien liikenteestä yli
kolmasosa on transitoliikennettä.
Transitotulojen menettäminen väylämaksujen kilpailua
vääristävän vaikutuksen takia
on tällä hetkellä uhkana. Suomen kautta
kulkevan transitoliikenteen määrä on
kuudessa vuodessa laskenut voimakkaasti. Tonneissa mitattuna kyse
on noin 20 prosentin laskusta. Väylämaksuja kerätään
vuosittain noin 80 miljoonaa euroa. Transitoliikenteen osuus tästä summasta
on noin 6—7 prosenttia eli 5—6 miljoonaa euroa.
Ilman väylämaksujen tuomaa rasitetta Suomen kautta
kulkevan transitoliikenteen määrä voisi
kasvaa huomattavasti, koska kilpailu satamien kesken Itämerellä kiihtyy.
Tällä hetkellä transitoliikenne Suomen
satamien kautta on 3—6 euroa kalliimpaa tonnilta kuin muiden
Itämeren satamien kautta. Esimerkiksi Hamina-Kotka-satama
häviää Pietarin satamalle meriliikennemaksuissa
5,6 euroa per tonni.
Suuriin kuljetusvolyymeihin nojautuvassa liiketoiminnassa tätä kustannus-
ja kilpailukykyeroa satamien välillä voidaan
pitää merkittävänä.
Väylämaksujemme vuoksi ulkomaisen operaattorin
on edullisempaa ohjata transitoliikenne Baltian maiden ja Venäjän
satamiin, jotka eivät peri väylämaksua
ja joiden osuus transitoliikenteessä kasvaa, vaikka Suomen
satamista löytyisi Itämeren alueen paras logistinen
osaaminen. Jo vajaan kymmenyksen kasvu transitoliikenteen määrässä riittäisi
toisaalta kattamaan valtion nykyisin transitoliikenteeltä keräämät
väylämaksutulot. Liikennemäärän
kaksinkertaistuminen riittäisi lisääntyneinä verotuloina
kattamaan kaikki väylänpito- ja jäänmurtokulut.
Ensi vuodelle väylämaksut on nyt puolitettu. Tästäkin
huolimatta Suomen satamille jää negatiivinen kilpailuetu,
ja transitoliikenne on maksualennuksesta huolimatta edelleen vaarassa
vähentyä. Väylämaksujen poistaminen
kokonaan tulisikin ottaa harkintaan, sillä niiden poistamisen
vaikutuksesta verotulot voisivat kasvaa enemmän kuin mitä väylämaksut
valtion kassaan nykyisellään tuovat. Väylämaksun
mahdollisen poistamisen ratkaisussa tulisi huomioida liikenne- ja
viestintäministeriön budjetin alla väylänpidon
ja jäänmurron rahoitus.
Suomen satamilla on mahdollisuus kilpailla Itämeren
alueella nykyistä paljon, paljon suuremmasta tulovirrasta,
mikäli transitoliikennettä rajoittavat väylämaksut
poistetaan. Esimerkiksi Latviassa transitoliikenteen osuus bruttokansantuotteesta
on jopa 14 prosenttia eli 3,7 miljardia euroa. Suomen kanssa transitoliikenteestä
kilpailevissa
Baltian maissa ja Venäjällä transitoliikenne
onkin nostettu strategiseen ja keskeiseen rooliin. Suomessa ei,
ikävä kyllä, vastaavaa linjausta ole
kuitenkaan tehty. Näin ollen esitänkin tässä lakialoitteessa
väylämaksujen poistamista kokonaan.
Keskustelu päättyi.