Merikukka Forsius /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni tarkoitus on puuttua vakavimpaan
ihmiskunnan koskaan kohtaamaan ympäristöongelmaan,
ilmastonmuutokseen.
Huoli ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnista on
konkretisoitunut syksyn uutisia katsellessa. Lehdissä ja
televisiossa on näytetty tuulten rikki riepottelemia asuma-alueita,
veden saartamia ihmisiä talojensa katoilla ja kokonaisia
kyliä hautautuneena mudan alle. Ilmaston lämpenemisestä johtuvat
sään ääri-ilmiöt ovat
taas näyttäneet voimansa, nyt erityisesti Pohjois-
ja Etelä-Amerikassa.
Muun muassa sään ääri-ilmiöiden
lisääntymistä aiheuttavan ilmaston lämpenemisen
pysäyttäminen tai edes sen hidastaminen edellyttää kasvihuonekaasupäästöjen
nopeaa vähentämistä. Päästöjä on
vähennettävä yhteiskunnan kaikilla lohkoilla.
Vähennyksiä tulee toteuttaa myös liikenteessä,
joka tuottaa Suomessa vajaan viidenneksen hiilidioksidipäästöistä.
Suurimman osan liikenteen päästöistä tuottavat
henkilöautot. Tehokkaimmin liikenteen päästöjä vähennetään vähentämällä henkilöautoliikennettä.
Liikenteen päästöjen pienentämisessä ensisijaista
tuleekin olla joukkoliikenteen kehittäminen ja yhdyskuntarakenteen
suunnittelu autottomuutta suosivaksi. Toisaalta henkilöautoilusta
ei tulevaisuudessakaan voida kokonaan luopua. Suomessa tuleekin
edistää fossiilisille polttoaineille vaihtoehtoisen
teknologian yleistymistä liikenteessä. Suomessa
on erityisen hyvät mahdollisuudet lisätä biopohjaisten
polttoaineiden käyttämistä, koska maastamme
löytyy EU-maista eniten biomassaresursseja asukasta kohden.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen mukaisella muutoksella lainsäädännössä kannustettaisiin
kuluttajia
hankkimaan biopolttoaineella käyviä ajoneuvoja,
joita he pystyvät käyttämään
tavanomaisilla polttoaineilla niin kauan, kun maahamme on saatu
kattava biopolttoaineiden jakelu. Valmiin ostajakunnan olemassaolo
kannustaisi polttoaineen jakelijoita investoimaan biopolttoaineisiin.
Polttoainejoustavan ajoneuvokannan ohella jakelujärjestelmän
kehittäminen edellyttää tarkistuksia
muualla lainsäädännössä,
erityisesti polttoaineverotuksen osalta.
Perusteita biopolttoaineiden suosimiseen on paljon. Sen lisäksi,
että biopolttoaineiden käyttäminen vähentää kasvihuonekaasupäästöjä,
se pienentää muita päästöjä,
parantaa työllisyyttä, lisää yritystoimintaa
ja edistää tutkimus- ja kehitystoimintaa. Lisäksi
Suomi voisi biopolttoaineita käyttämällä vapautua
polttoaineiden tuontiriippuvuudestaan. Tällä olisi
monia myönteisiä vaikutuksia maamme taloudelle. Öljyn
hinta on syksyisten myrskytuhojen ja öljyntuottajamaiden
poliittisen epävakauden vuoksi noussut ennätyslukemiin.
Lisäksi öljyn hinta saattaa jo lähitulevaisuudessa
lähteä pysyvään nousuun, kun maailman öljyvarat
alkavat ehtyä.
EU:ssa on herätty huomaamaan liikenteen biopolttoaineiden
mahdollisuudet ja asiasta on annettu direktiivi vuonna 2003. Direktiivin
mukaan vaihtoehtoisten polttoaineiden osuuden olisi oltava vähintään
2 prosenttia vuoden 2005 loppuun mennessä ja 5,75 prosenttia
vuoden 2010 loppuun mennessä. Suomi, yleensä EU:n
mallioppilas, pyrkii nostamaan osuuden tämän vuoden
loppuun mennessä 0,1 prosenttiin, mutta siihenkään
tavoitteeseen ei ylletä. Tällainen niskoittelu
on hyvin poikkeuksellista Suomelle, joka normaalisti toteuttaa direktiivit
pilkulleen.
Naapurimaamme Ruotsi on ottanut aivan toisenlaisen asenteen,
ja siellä biopolttoaineiden osuus oli jo pari vuotta sitten
1,3 prosenttia. Ruotsissa biopolttoaineet saavat verohelpotuksia
ja niillä käyvät autot voivat monissa
kaupungeissa pysäköidä ilmaiseksi. Ruotsin
hallituksen uuden lakiesityksen mukaan suurimman osan huoltoasemista
täytyy myydä uusiutuvia polttoaineita jo lähivuosina.
Arvoisa puhemies! Biopolttoaineiden liikennekäytön
lisääminen ei ole kallista tai teknisesti hankalaa.
Halpa ja teknisesti helppo keino hyödyntää biopolttoaineita
ovat ffv-autot tai bi-fuel-kaksoispolttoainejärjestelmää käyttävät
autot.
Ffv-autoissa on tavanomainen polttoainejärjestelmä,
ja ne pystyvät käyttämään
myös normaalia bensiiniä tai dieseliä.
Eroina pelkästään bensiinillä tai
dieselillä käyviin autoihin ovat paremmat materiaalit
polttoainetankissa, tiivisteissä ja letkuissa. Ffv-autojen
valmistus maksaa 0—200 euroa enemmän kuin bensiini-
tai diesel-mallien. Sarjavalmisteiset ffv-bensiiniajoneuvot ovat
olleet markkinoilla jo yli 20 vuotta. Euroopan markkinoille ffv-malleja
valmistaa Ford ja valmistuksen ovat aloittamassa Saab ja Volvo. Ruotsissa
ffv-autoja oli vuoden 2004 lopussa käytössä yli
13 000 kappaletta, Suomessa ei yhtään.
Myöskään bi-fuel-kaksoispolttoainejärjestelmää käyttävät
autot eivät käytössä poikkea
mitenkään tavanomaisista autoista. Niiden valmistaminen
on kuitenkin kalliimpaa kuin tavallisten bensa- ja diesel-mallien.
Suurin osa uusista bi-fuel-ajoneuvoista on suunniteltu käyttämään bensiiniä ja
metaania. Tällöin metaani voi olla biokaasu- tai
maakaasuperäistä. Sarjavalmisteiset bi-fuel-autot
ovat olleet markkinoilla 10 vuotta. Ruotsissa bi-fuel-ajoneuvoja
oli vuoden 2004 lopussa käytössä 4 500,
Suomessa niitä oli liikenteessä 1. Ensi vuoden
alussa Volvo on aloittamassa bi-fuel-mallien maahantuonnin Suomeen.
Lakialoitteessa verohelpotusta esitetään ffv-autoille,
jotka pystyvät käyttämään
bensiiniä tai sekoitusta, jossa on 15 prosenttia bensiiniä ja
85 prosenttia etanolia tai metanolia tai näiden seosta.
Saadakseen verohelpotuksen ffv-dieselautojen on pystyttävä käyttämään
100 prosenttista biodieseliä, mineraalidieseliä tai
mitä tahansa näiden seosta. Ffv-auton autovero
olisi bensiiniautoon nähden 1 000 euroa pienempi.
Arvonlisävero huomioiden kuluttajille koituisi tällöin 1 220
euron veroetu.
Lakialoitteen mukaan bi-fuel-kaksoispolttoainejärjestelmää käyttävien
autojen on verohelpotuksen saadakseen pystyttävä käyttämään
sekä bensiiniä että kaasumaista polttoainetta,
joko metaania, vetyä tai niiden seosta. Lakiehdotuksessa
verohelpotuksen saa myös pelkällä biopolttoaineella,
maakaasulla tai sähköllä toimiva auto sekä hybridiauto.
Näiden autojen autovero on bensiiniautoon nähden
3 000 euroa pienempi, jolloin arvonlisävero huomioiden
vaikutus auton hintaan on 3 660 euroa. Verohelpotus kattaa
suurin piirtein kaksoispolttoainejärjestelmän
aiheuttamat lisäkustannukset.
EU:n komissio on esittänyt autoverosta luopumista asteittain
vuoteen 2016 mennessä. Tämä lakiesitys
on saman suuntainen ja toteuttaa juuri samaa tavoitetta. Sillä pyritään
ohjaamaan kuluttajia ostamaan vähemmän hiilidioksidipäästöjä aiheuttavia
henkilöautoja. Komission esityksen toteuttaminen voi johtaa
tarpeeseen tehdä paljon suurempia veronalennuksia. Uudistuksen
kohtalo on kuitenkin epävarma, ja ilmastonmuutoksen torjuminen
on niin tärkeä tavoite, että kaikkiin mahdollisiin
toimiin on syytä ryhtyä heti. Lakialoitteen
mukainen kannustin autoverossa tukee myös hyvin hallituksen
tänään julkistetussa energia- ja ilmastostrategiassa
esitettyä ajoneuvoveron kehittämistä hiilidioksidipäästöt
huomioon ottavaksi.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnan
puheenjohtaja Markku Laukkanen sanoi lokakuun puolivälissä Helsingin
Sanomien haastattelussa, että valiokunta ottaisi varmasti
lakialoitteen biopolttoainejoustavuudesta lämpimästi
vastaan. Toivonkin nyt, että tämä lakialoite
etenisi ripeällä aikataululla eduskunnassa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Forsius on tehnyt erittäin tärkeän
aloitteen, ja se puuttuu ajankohtaiseen, viime aikoina aika paljon
keskustelua herättäneeseen aiheeseen. Liikenteen
biopolttoaineethan ovat edenneet maailmalla aika ripeää vauhtia
monissakin maissa, ja tietysti Ruotsi on tästä erinomainen
esimerkki. Myös Saksa ja monet muut Euroopan maat ovat, tekisi
mieli melkein sanoa, valovuosia Suomea edellä tässä asiassa.
Suomi on suhtautunut tähän asti hyvin vastahakoisesti
liikenteen biopolttoaineiden edistämiseen.
Puuttuisin oikeastaan omassa puheenvuorossani samaan asiaan
kuin ed. Forsius tuossa edellä eli hallituksen tänään
julkistamaan energia- ja ilmastostrategiaan. Siinähän
väitetään, että ei-päästökauppasektorilla
eli esimerkiksi liikenteessä, asumisessa ja jätehuollossa
päästövähennyspotentiaali on
hyvin vähäinen. Puhutaan siitä, että vuosittain
voitaisiin vähentää päästöjä miljoona
tonnia ja että kustannustehokkaita päästövähennysmahdollisuuksia
tällä puolella ei juurikaan olisi. No, tämä ei
tietenkään pidä alkuunkaan paikkaansa.
Tämä lakialoite osoittaa, että tällaisia
käytännön toimenpiteitä, joilla
myös liikennesektorilla päästöjä voitaisiin
vähentää reippaasti, on runsaasti.
Yleistavoitteena pitäisi olla se, että auto-
ja ajoneuvoveroa, molempia, porrastettaisiin hyvin tiukasti päästötason
mukaan. Otan ihan yhden konkreettisen esimerkin näistä hybridiautoista, joihin
myös ed. Forsius tässä aloitteessa ja
omassa puheenvuorossaan viittasi.
Tunnetuin ja varmaankin tällä hetkellä eniten myyty
hybridiauto, jota myös Suomesta voi ostaa, on Toyotan Prius-malli.
Sen polttoaineen kulutus sataa kilometriä kohti on 4,3
litraa. Jos sitä vertaa pari vuotta sitten myytyihin uusiin
autoihin, niitten keskikulutukseen, vuonna 2003 uusien autojen keskimääräinen
polttoaineen kulutus oli 7,6 litraa sadalta kilometriltä eli
huomattavasti enemmän kuin tässä hybridimallissa.
Jos nyt oletetaan, että verotuella tai muilla konsteilla
saataisiin ihmiset hankkimaan entistä selvästi
enemmän hybridiautoja, oletetaan vaikka, että puolet
uusista autoista jollain lähitulevaisuuden aikavälillä olisi
tällaisia tehokkaita hybridiautoja, niin näitten
uusien autojen päästöt putoaisivat viidenneksellä.
Tähän ei välttämättä todellakaan
tarvittaisi mitenkään erityisen voimakasta taloudellista
ohjausta. Pienikin sysäys voisi riittää,
mistä historiasta on hyvä esimerkki se, kun valtio
kannusti käyttämään lyijytöntä bensiiniä.
Siinäkin aika pienillä työkaluilla saatiin
aika suuria muutoksia aikaan.
Valtiovarainministeriön vastustushan tällaisiin
konsteihin perustuu yleensä huoleen budjettitaloudesta,
ja ihan ymmärrettävään huoleen
sinänsä. Ollaan huolissaan siitä, saadaanko
verotulot riittämään, jos tällaisia
verohelpotuksia aletaan ottaa käyttöön.
Tähänkin on sinänsä hyvin yksinkertainen
ratkaisu. Samaan aikaan, kun alennetaan vähäpäästöisten
ajoneuvojen verotusta, voidaan vastaavasti kiristää verotusta
siellä runsaspäästöisemmässä luokassa.
Tällä tavalla valtion budjettitaloutta vaarantamatta
voidaan kannustaa ihmisiä hankkimaan vähäpäästöisiä, moderneja,
kestäviä autoja ja samalla saavuttaa myös
Suomen ympäristö- ja ilmastotavoitteita.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En tunne tätä teknistä puolta
kovinkaan hyvin, mutta varmasti meitä kaikkia hämmästytti
ja häkellyttikin tieto muutama päivä sitten,
että Helsingin ydinkeskustassa olivat liikenteen aiheuttamat
hiukkaspäästöt jo siinä määrin runsaat,
että harkittiin liikenteen rajoittamistoimia. Tässä mielessä sekä hallituksen
toimet oman strategiansa tänne eduskuntaan saattamisella
että tämäkin lakialoite ovat erittäin
tärkeään aikaan täällä päällä.
Eivät ongelmat ole siis missään maailman
suurissa metropoleissa, vaan ne näyttävät
olevan täällä meidän omassa
kotoisessa Helsingissämmekin ihan riittävän
pahat, jos esimerkiksi päivän säätila
sattuu olemaan sellainen, että tuuli ei mereltä käy.
Muistan hyvin keskustelut silloin, kun ydinvoimalakeskustelua
käytiin viime kaudellakin, ja silloin biokaasulle suorastaan
naureskeltiin. Siitä kulki mitä erilaisimpia hupiversioita
ihmisten huulilla, ja tänä päivänä,
aivan totta, tämä on tulevaisuuden asia ja erittäin
vakavasti otettava asia, ja senhän näissäkin
keskusteluissa myöskin täällä eduskunnassa
jo selvästi havaitsee, että tämä on
suuri mahdollisuus.
Keskustelu päättyy.