Oras Tynkkynen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ylä-Mononen ja eduskunnan jäljellä oleva
henkilökunta! En tähän illan aikaan halua
kauheasti enää pitkittää istunnon
jatkumista, mutta koska tässä lakialoitteessa
käsitellään sellaista outoa asiaa kuin
windfall-voittoa ja sen verottamista, ajattelin, että on ehkä ihan
paikallaan vähän avata, mistä tässä oudossa
uudessa termissä on kyse. Se on varmaan ainakin keskivertokansalaiselle
aika outo ja ehkä myös osalle kansanedustajista
tässä vaiheessa keskustelua.
Windfall-voitollahan tarkoitetaan lyhykäisyydessään
energiayhtiöiden ansiotta päästökaupan takia
saamaa voittoa. Se voitto kertyy siitä, että päästökauppa
nostaa sähkön hintaa sähkömarkkinoilla,
mutta sähkön tuotantokustannukset eivät
nouse vastaavasti, ja tämä sähkön
hinnannousun ja sähkön tuotantokustannusten erotus
on sitten tätä windfall-voittoa. Tämän
ymmärtämiseksi ehkä on paikallaan vähän
avata sitä, miten pohjoismaiset sähkömarkkinat
toimivat, senkin takia, että kun tätä eduskuntakeskustelua
nyt on runsaan vuoden ajan seurannut, niin aika usein törmää siihen,
että ei ehkä ihan ymmärretä,
miten sähkömarkkinat toimivat.
Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla siis sähkön
hinnaksi muodostuu joka tunti, joka hetki oikeastaan, se taso, jossa
kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Normaalitilanteessa ja suurimman
osan vuotta tämä hintataso määräytyy
siis kivihiililauhteen hinnan mukaan. Näin sähkön
hinta markkinoilla asettuu useimmiten hiililauhteen hinnan kohdalle
ihan riippumatta siitä, millä tuotantotavalla
se tuotetaan. Jos vesivoima tuottaa ja myy markkinoille sähköä,
niin sitä myydään sillä hiililauhteen
hinnalla; jos ydinvoima tuottaa ja myy sähköä markkinoille,
niin sen hinta on tismalleen sama. Ainoastaan ne tuotantokustannukset
vaihtelevat ja tietysti myös se rahasumma, mikä energiayhtiöille
tästä tuotannosta käteen jää.
Päästökauppa siis nostaa hiilellä tuotetun
sähkön hintaa päästöoikeuksien
hinnan verran. Tämä johtuu siitä, että tällä energiayhtiöllä on vaihtoehtona
sähkön myymiselle mahdollisuus pistää hetkeksi
aikaa lappu luukulle voimalaitoksessa ja myydä näin
säästyneet päästöoikeudet ulospäin.
Koska hiilisähkö useimmiten määrittää sähkön
hintaa markkinoilla, päästökauppa vastaavasti
nostaa siis kaiken markkinoilla myytävän sähkön
hintaa ihan tuotantotavasta riippumatta, ja tämä on
sellainen mekanismi ja lainalaisuus, jota ehkä monen tavallisen
kansalaisen on vaikea hahmottaa, jos ei ole asiaan tarkemmin perehtynyt.
Jos siis vaikka vesi- tai ydinvoiman tuottaja tuottaa markkinoille
sähköä, eikä tarvitse tähän
tuotantoon tietenkään lainkaan päästöoikeuksia,
koska vesi- ja ydinvoiman tuotannossa ei synny suoraan hiilidioksidipäästöjä,
niin tämä tuottaja saa sähkön
hintaan ihan tismalleen saman hiilisähkön hinnan
nousun ja sen verran sitten taas vastaavasti ylimääräistä voittoa.
Juuri tätä energiayhtiöiden päästökaupan
takia saamaa ansiotonta voittoa nyt sitten kutsutaan niin sanotuksi
windfall-voitoksi.
Tämän windfall-voiton suuruudesta on esitetty
hyvin erilaisia arvioita. Vtt on arvioinut, että 10 euron
päästöoikeustonnin hinnalla windfall-voiton
suuruus Suomessa olisi suuruusluokkaa 450 miljoonaa euroa vuodessa.
No nyt, niin kuin hyvin tiedetään, päästöoikeuksien
hinnantaso on asettunut sinne parinkymmenen euron hujakoille, vähän
20 euron päälle, ja tästä taas
vastaavasti seuraa se, että windfall-voittokin on selvästi suurempi.
Ed. Soininvaara on laskeskellut, että windfall-voiton suuruus
vuodessa voisi olla suunnilleen miljardin euron luokkaa. Varmaan
se on ainakin oikea suuruusluokka, jos nyt ei ihan tarkka luku ehkä sittenkään.
Windfall-voittojen maksajiksi joutuvat kaikki sähkönkuluttajat,
siis tavalliset kotitaloudet, sähköä käyttävät
yritykset. Esimerkiksi asumiseen, kiinteistöihin ja maatalouteen
kohdistuva lisäkustannus olisi jo tällä aiemmin
mainitulla 10 euron päästöoikeuden hinnalla,
joka on siis aika vaatimaton eikä vastaa nykytilannetta,
suunnilleen 150 miljoonaa euroa vuodessa, kohtuullinen summa siis.
Teollisuudessa maksajaksi joutuu ennen kaikkea ostosähkön
varassa oleva metalliteollisuus, jolle sähkön
hinta on merkittävä kustannustekijä,
ja sen takia tämä vaikuttaa myös teollisuuden
kilpailukykyyn.
No, osa windfall-voitoista palautuu valtiolle joka tapauksessa
energiayhtiöiden verotuksen kautta ja Fortumin tapauksessa
myös osinkoina. Mutta valtaosa voitoista päätyy
ihan poliittisten päätösten synnyttäminä ansiottomina
tulonsiirtoina tavallisilta kuluttajilta, yrityksiltä näille energiayhtiöille.
Siksi vihreiden mielestä, ja monien muidenkin mielestä itse
asiassa, on perusteltua pyrkiä ensinnäkin sellaiseen
järjestelmään, jossa näitä windfall-voittoja
alun perinkin syntyy mahdollisimman vähän. Tähän
voidaan vaikuttaa ennen kaikkea päästöoikeuksien
huutokauppaamisella. Sitten toisaalta, jos niitä windfall-voittoja
syntyy, olisi perusteltua pyrkiä palauttamaan mahdollisimman
suuri osa takaisin valtiolle.
Nyt käsiteltävänä olevassa
lakialoitteessa ehdotetaan windfall-voittojen verottamiseksi erillisveroa,
ja se pohjautuisi energiayhtiöille kertyvän voiton
suuruuden arviointiin. Tässä lakialoitteessa esitetään,
että Energiamarkkinavirasto olisi se taho, joka vastaisi
tämän windfall-voiton suuruuden arvioinnista ja
suorittaisi sitten laskentaoperaation.
Varovaistenkin arvioiden mukaan tällaisella verolla
voitaisiin tuottaa päälle 200 miljoonaa euroa,
ehkä 300 miljoonaa euroa, vuodessa, eli merkittävästä verotuotosta
olisi kyse, semminkin jos muistaa aiemmin tänään
päivällä käydyn keskustelun,
jossa harmiteltiin varallisuusveron poistumista. Varallisuusverohan
on nyt tuottanut sitten 130 miljoonaa euroa vuodessa ihan tuoreimmillaan.
Puhutaan siis selvästi merkittävämmästä potentiaalisesta
verolähteestä.
Windfall-veroa on ehditty jo kritisoida ennen sen käyttöönottoakin.
Sattumoisin erityisesti energiateollisuus on suhtautunut tähän
veroon nuivasti. Siihen saattaa vaikuttaa se, että vero kohdistuisi
juuri energiateollisuuteen, ja energiateollisuuden ihmiset ja muut
windfall-kriitikot väittävät, että windfall-vero
ikään kuin heikentäisi päästökaupan
ympäristöohjaavuutta, poistaisi siis päästökaupasta
sen kannustimen, jonka tarkoituksena on kannustaa energiayhtiöitä investoimaan
päästöttömään
ja vähäpäästöiseen tuotantoon.
Tämä kritiikki on otettu tässä lakialoitteessa kyllä huomioon.
Ensinnäkin lakialoitteessa esitetään,
että veron ulkopuolelle rajataan ihan suoraan kaikki uudet
uusiutuvat energialähteet. Jos siis joku energiayhtiö satsaa
vaikka tuulivoimaan tai bioenergiaan, ei siitä mitään
windfall-veroa tarvitsisi kerätä, vaan tämän
päästökaupan ohjausvaikutuksen ja samalla
hyödyn voisi ihan täysimääräisesti
tämä energiayhtiö saada käyttöönsä.
Toiseksi tämä vero koskisi myös ainoastaan sellaisia
voimaloita, jotka on rakennettu sen jälkeen, kun päästökaupasta
on ollut jo vankka tieto investoijilla ja markkinatoimijoilla. Siis
sellaiset päästötöntä sähköä tuottavat
voimalat, jotka on rakennettu päästökauppatiedon
jälkeen, saisivat toki tämän päästökaupan
tuoman ylimääräisen hyödyn ihan
täysimääräisesti itselleen.
Mutta sitten taas vastaavasti sellaisia, vaikka vesi- ja ydinvoimaloita,
jotka on rakennettu joskus hamalla 70-luvulla kauan ennen kuin oli
mitään harmainta aavistustakaan päästökaupasta,
ei tarvitse mitenkään poliittisin toimin pönkittää sadoilla
miljoonilla euroilla vuodessa, eikä etenkään,
kun se raha on pois tavallisilta kuluttajilta ja suomalaisilta yrityksiltä.
Ne voimalat ovat itse itsensä takaisin maksaneet jo monesti
näinä vuosikymmeninä eivätkä tarvitse
mitään erityistä tulonsiirtoa valtion
taholta.
Tämä aloitteessa esitetty vero ei siis heikentäisi
päästökaupan ympäristöohjaavuutta,
mutta se palauttaisi yhteiseen käyttöön
edes osan kuluttajilta energiayhtiöille valuneista sadoista
miljoonista euroista eli se korjaisi tätä päästökauppaan sisältyvää pientä kauneusvirhettä
ja
epäoikeudenmukaisuutta.
Verotuottoja tietysti valtio voi käyttää niin kuin
parhaaksi katsoo ja täällä eduskunnassa päätetään.
Meillä vihreissä on ollut vähän
sellainen taka-ajatus, että kun tällä windfall-verolla voitaisiin
tuottaa useampi sata miljoonaa euroa ylimääräistä tuottoa
vuodessa, sitä voitaisiin käyttää erityisesti
uusiutuvien energialähteiden edistämiseen ja energiankäytön
tehostamiseen, mutta osa siitä riittäisi ihan
vallan mainiosti myös teollisuuden sähköveron
madaltamiseen, jota myös hallitus energia- ja ilmastostrategiassaan
nyt esittää. Tällä tavalla voitaisiin
yhdistää valtion budjettitalouden vakauden turvaaminen, ilmastonsuojelu
ja teollisuuden kilpailukyvyn vauhdittaminen yhdessä ja
samassa aloitteessa, ja sen takia pidän suotavana, että tällainen
windfall-vero pyrittäisiin Suomessakin ottamaan käyttöön
suhteellisen pikaisesti.
Keskustelu päättyy.