Täysistunnon pöytäkirja 125/2010 vp

PTK 125/2010 vp

125. PERJANTAINA 3. JOULUKUUTA 2010 kello 13.01

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys vuoden 2011 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden verolakien muuttamisesta Hallituksen esitys luonnollisen henkilön lahjoitusvähennyksen voimassaolon jatkamisesta

 

Toimi Kankaanniemi /kd:

Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on siis vuoden 2011 tuloveroasteikkolaki ja siihen liittyvät eräät muut lait. Hallitus esittää veroasteikkoihin kevennystä tässä tilanteessa, missä Suomi on: tänä vuonna velkaantuu lähes 12 miljardia euroa, ensi vuoden talousarvioehdotuksen mukaan yli 8 miljardia euroa. Tämä asteikkokevennys merkitsee kaikissa tuloluokissa verotuksen kevenemistä tai ainakin säilymistä nykytasolla.

Mielestäni ja kristillisdemokraattisen ryhmän käsityksen mukaan ei nyt ole oikein vahvoja perusteita siihen, että tuloverotusta erityisesti näissä suurissakin tuloluokissa kevennetään hallituksen esittämällä tavalla. Tämä hallituksen kevennys merkitsee pienissä tuloluokissa, noin tuhannen euroa kuukaudessa ansaitseville, viiden kuuden euron kevennystä kuukaudessa ja suuremmissa tuloluokissa tietysti euromääräisesti huomattavasti enemmän. Kun tilanne on tällainen, meidän lähtökohtamme on se, joka vastalauseesta 1 näkyy, että on syytä pitää veroasteikko ennallaan.

Sitten henkilökohtaisesti katson, että tämä muissa vastalauseissa oleva esitys perusvähennyksen nostamisesta 2 200 eurosta 3 000 euroon on oikeampi toimenpide. Se lisää pienituloisten ostovoimaa, ja nämä pienituloiset työssä käyvät ihmiset ja eläkeläiset ovat niitä, jotka ovat kaikkein ahtaimmalla. Eli tältä pohjalta olisi syytä edetä. Valitettavasti hallitus jatkaa tätä epäoikeudenmukaista veropolitiikkaa edelleen ja näin siirtää myös sitten verorasitusta tuonne tasaverojen suuntaan.

Miapetra Kumpula-Natri /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä käsittelyssä olevassa valtiovarainvaliokunnan mietinnössä myös sos.dem. ryhmä on jättänyt vastalauseen, joka liittyy ihan siihen meidän tekemäämme kokonaiseen vaihtoehtobudjettiin. Siinä olemme huolissamme tuloerojen kasvamisesta ja myös pienituloisten tukemisesta. On niin, että yksi paras keino siihen on kunnallisen perusvähennyksen korottaminen. Siihenhän on pieniä muutoksia tehty, mutta olemme nähneet siihen reippaamman euromääräisen korotuksen tarpeen.

Esitämme vaihtoehtobudjetissamme ja myös tässä kohtaa vastalauseessa 3, että se korotetaan nykyisestä 2 220 eurosta 3 000 euroon ensi vuoden alusta lähtien. Jos kunnallisverotuksessa tulo on muiden vähennysten jälkeen enemmän kuin 13 000, niin vähennystä ei muutettaisi. Tällä ratkaisulla keventäisimme pienituloisten, kuten työttömien ja pienituloisten eläkeläisten verotusta, ja se olisi sosiaalisesti oikeudenmukainen ratkaisu.

Esitämme parannuksia myös yleiseen ja eläkkeensaajien asumistukeen sekä työttömyysturvaan, mutta tässä kohdassa on tosiaan tuo pykälämuutosesitys 106 §:ään, eli 3 000 euroon korottaminen. Ymmärrämme kaikki, että kun pienistä tuloista kunnallisverot maksetaan, niin käteen jäävä osuus on aika pieni ja sillä tulee vaikeasti toimeen. Nämä ovat niitä yksinkertaisia tapoja puuttua ihmisten toimeentulo-ongelmiin ja saattaa heitä paremman elämän pariin omilla tuloillansa, kun niistä ihan pienistä tuloista veroja ei joudu maksamaan.

Yleiskeskustelu päättyi.