10) Hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
rahoituslain muuttamisesta ja laiksi pienpuun energiatuesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki kestävän
metsätalouden rahoituslain muuttamisesta ja laiksi pienpuun
energiatuesta on osa hallituksen energiapakettia, niitä ratkaisuja,
joita keväällä isossa mitassa periaatepäätöksellä tehtiin,
ja nyt niitä viedään lain tasolle. Samoin
tässä on toinen tarkoitus, ja se on se, että entistä selkeämmin
metsänhoitoon ja oikeaan aikaan kiinnitetään
huomiota. Nämä kaksi seikkaa päällimmäisenä tämän
asian osalta.
Aivan alkuun tähän sanon, että valiokunnan käsittelyn
ja eduskunnan käsittelyn kannalta oli tietenkin harmillista,
että tämä lakiesitys tuli valiokuntaan
näin myöhään. Voin näin
valiokunnan puheenjohtajana kyllä sanoa, että oli
vähän arvotonta se hallituksen valmistelu ja aivan
olemattoman pienistä asioista erimielisyydet, jotka sitten
onneksi saatiin selvitettyä, ja vihdoin viimein saatiin
tämä laki tänne tuotua. Se olisi voinut
tulla jo paljon, paljon aikaisemminkin, niin pienet nuo asiat olivat,
mistä siellä viime kädessä väännettiin.
Tämä teki myöskin valiokunnan käsittelylle
oman aikataulunsa, ja ymmärrän myöskin
opposition kannalta sen harmin, joka siltä osin oli, että tämä käsittelyaikataulu
oli näin lyhyt.
No, joka tapauksessa valiokunta on asian käsitellyt
ja kuullut aika laajan joukon asiantuntijoita siitä huolimatta,
että aika oli lyhyt, ja on myöskin esittänyt
muutamia muutoksia. Ensin ihan muutaman asian haluan tähän
alkuun sanoa.
Kestävän metsätalouden rahoituslain
osalta, nyt kun eriytetään toisistaan selkeästi
metsänhoitotuki ja pienpuun energiatuki, joka on entinen haketustuki,
tällä saadaan nyt sitten selvästi kohdennettua
varoja taimikon aikaisempaan hoitoon, ja myös samalla määritellään
nyt se selkeä taimikon keskipituus — joka on 1,3
metriä — johon asti puhdistushakkuun jälkeen
on vastuu yksiselitteisesti metsänomistajalla. Niin kuin
valiokunta kirjoittaa, vasta sen jälkeen, kun taimikko ylittää selvästi
tuon tavoitteeksi asetetun 1,3 metriä, on sitten mahdollisuus
saada tätä kestävän metsätalouden
rahoituslain mukaista tukea tuohon taimikon hoitoon.
Sitten tämä toinen puoli on pienpuun energiatuki
ja siihen liittyvät toimenpiteet. Ensinnäkin tämä lakiesitys
on hallinnollisesti hyvä, tämä on yksinkertainen,
täällä on mahdollisimman vähän erilaisia
mittoja. Ainoastaan se, kun täällä on hehtaarikohtaiset
rajoitteet, jotka ovat nyt valiokunnan saaman tiedon mukaan 45 kiintokuutiometriä
energiapuuta
hehtaaria kohden yhdeltä kiinteistöltä,
rajoittaa myöskin vahvasti ja voimakkaasti sitä,
että niiltä kohteilta, joilta tulee huomattavan
paljon enemmän kuin tämä 45 kuutiometriä,
se puu ei mene pelkästään polttoon ja energiaksi,
vaan siitä tulee myöskin kuitupuuksi menevä osio.
Ja kun korjuu on vielä integroitua, tässä tulee
erittäin merkittävät tehot ja sitä kautta tehokkuuden
ja kustannusten säästö myös
metsäteollisuudelle ja toimijoille, urakoitsijoille, jotka tätä työtä tekevät.
Siksi valiokunnassa sinänsä näistä rajoista
keskusteltiin mutta tähän pääperiaatteeseen
oltiin kovasti tyytyväisiä. Tällä me saamme
myöskin sitä tavoitetta entistä lähemmäksi,
joka hallituksella ja myöskin meillä kaikilla
on siitä, että uusiutuvan energian määrä saadaan
nostettua sille tavoitellulle tasolle.
Tässä käytiin keskustelua myöskin
tästä kuutiohinnan tasosta, joka nyt on tuo 10
euroa, näyttäisi sille tasolle asettuvan, ja siitä,
miten se kohtelee eri toimijoita. Hallituksen esityksessä oli niin,
että julkisyhteisöille se on puolet tästä,
ja siinä olivat mukaan luettuina myöskin valtion metsät
elikkä Metsähallituksen metsät. Tätä puolta
tästä 10 eurosta perustellaan sillä,
että julkisyhteisöjen metsälöt
ovat kuitenkin lähtökohtaisesti kooltaan keskimäärin
suurempia kuin yksityismetsät ja sitä kautta korjuun
tehokkuus on parempaa kuin yksityisistä metsistä.
Ja tämä varmasti paikkansa pitää.
Valiokunta kuitenkin esittää, että valtion
metsät jätettäisiin tämän
tuen ulkopuolelle, ja perusteena on se, että tässä kyllä maksetaan
taskusta toiseen tukea. Siksi on valiokunnan mielestä perusteltua
näin tehdä ja käyttää voimakkaasti
ja vahvasti omistajaohjausta siihen, että Metsähallitus,
jolla on kaikkein suurimmat metsäpinta-alat, pystyy sen
tehokkaalla tavalla tekemään ja hoitaa rästinsä kuntoon,
niin kuin sen ilman muuta tehdä pitää.
Myöskin käytiin keskustelua, voi sanoa, vähän
pöytäkirjan ulkopuolella valiokunnassa siitä,
pitäisikö muutamien pohjoisen kuntien osalta tätä asiaa
arvioida uudelleen. Mutta se jätettiin esittämättä sen
vuoksi, että nyt haluttiin selkeitä linjauksia,
mitkä tahot kuuluvat ja mitkä eivät. Siksi
näin.
Kolmas asia, johon valiokunta kiinnittää erityistä huomiota,
on Kemera-varojen — ja yleensäkin näiden
molempien lakien osalta varojen — riittävyys ja
riittävä varmentaminen, jotta ne eivät
lopu aina, joka vuosi, kesken. Tämä on erittäin
merkittävä asia toimijoiden kannalta. Tähän pitää tulla
selkeämpi rahoituspotti, jotta tiedetään,
millä kohtaa rahoituksessa mennään.
Edelleen valiokunta teki oikeastaan kaikkein isoimman muutosehdotuksensa,
joka tähän lakiin sisältyy, ja se on
se, että tänne tehtiin siirtymäsäännös
sen vuoksi, että tämän lain notifikaation
myötä voisi muuten tapahtua niin, että nyt tehdyt
sopimukset, maksatussitoumukset, eivät sitten ehkä tulisikaan
enää korvattavien piiriin. Niille ei korvausta
saisi, jollei tätä siirtymäsäännöstä olisi.
Siksi tämä siirtymäsäännös
ehdotetaan sisällytettäväksi tähän
lakiin.
Sen lisäksi vielä lopuksi valiokunta esittää myös
seuraavanlaista lausumaa: "Eduskunta edellyttää,
että pienpuun energiatuesta annettavan lain vaikutuksia
puun energiakäyttöön ja raakapuun markkinoihin
seurataan ja että seurannan tuloksista toimitetaan valiokunnalle
selvitys vuoden 2012 loppuun mennessä." Tämä on
paikallaan, jotta myös uhka siihen, että metsäteollisuuden
puunhankinta ... Se uhka on olematon, koska tämä koskettaa
arvioiden mukaan noin reilua 3:a miljoonaa kuutiota. Se uhka on
hyvin, hyvin pieni, mutta sitäkin halutaan, totta kai,
seurata ja vakavasti ottaa.
Puhemies! Tähän sisältyy yksi pykälävastalause.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuossa jo aikaisemmin lupasin ed. Kumpula-Natrille
palata näihin kantoasioihin, ja nyt se tulee, sen ensimmäinen
osio. Se kertoo siitä, että nämä metsäteollisuuden
yhtiöt ovat myyneet metsäomaisuutensa yleensä,
mutta UPM-Kymmene ei. Eduskunnan päätettyä juurikäävän
torjunnan tukemisesta UPM-Kymmene päätti ottaa päätehakkuun
kuusikoissa käyttöön, ja se tarkoittaa
käytännössä sitä, että jotta
se juurikäävän torjunta saataisiin tehokkaaksi,
niin kannot nostetaan pois. Näin oli metsäntutkijoitten
suositus.
Nyt on sitten ihan viime aikoina ruvettu räpeltämään
vähän muissakin paikoissa kuin päätehakkuukuusikoissa.
Ja nyt olemme me, jotka olemme näistä asioista
erikoisesti kiinnostuneita, vaatineet, että nämä ympäristönsuojelulliset näkökohdat
ja ravinnekiertonäkökohdat ja tämmöiset
otetaan hyvin selvästi huomioon.
Mikä koskee sitten tätä nuoren metsän
hoidon alaa, että onko siinä olemassa jotakin
sellaista ylireagointia, niin se rästialue on 360 000
hehtaaria tällä hetkellä, ja siinä ei
siis tällaista ole olemassa. Ja on laskettu, että 13,5
miljoonaa kiintomottia voitaisiin käyttää energiapuutarkoituksiin siitä 100
miljoonan kiintokuution vuosikasvusta, mutta se, että siihen
päästään, vaatii erittäin suunnitelmallista,
järkevää toimintaa ja sen, että tasapuolisesti
yksityinen lohkokin on lähdössä siihen
operaatioon mukaan.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on todella nopeata
toimintaa ollut, kun samalle viikolle on onnistunut sekä lähetekeskustelu
että nyt sitten jo mietinnön teko. Kyllä pikkuisen
hälytyskellot soivat, kun tässä ajassa
on vielä osattu hallituksen esitystä muuttaa jopa
useamman pykälän kohdalta ja ihan asiasisällön
osalta.
Minä ymmärrän, että vaikka
meillä on Suomessa sekä yksityisiä metsänomistaja
että julkisyhteisöllisiä metsänomistajia,
kuten valtio seurakunnat ja kunnat, niin kuitenkin näiden
jälkeen meillä on vain yhdet puumarkkinat, jossa
ostajapuoli on kai aina yksi ja sama. Nyt sitten täällä laitetaan
alennettua tukea osalle näistä, ja osalta sitten
valiokunta poisti kokonaan, valtionmetsistä kokonaan, tämän
asian. Ei mene jakeluun, et-teikö tällä olisi
sitten myös markkinoille vaikutusta. Tulee mieleen, että tämä olisi
voinut olla jopa perustuslakivaliokunnan pyöräytettävissä tämä asia,
kun tällainen esitys tehdään. Totta kai tämä näkyy
markkina-alueella, jossa on valtion metsiä, että mistä puut
sitten ostetaan ja miten ostetaan.
En ainakaan äskeisen valiokunnan puheenjohtajan esityksen
perusteella ymmärtänyt, että tuen siirtelemisellä taskusta
toiseen olisi mitään tekemistä sen kanssa,
että nämä ovat markkinoilla, samoilla
markkinoilla sitten kuitenkin, pienpuuta, energiatukea saavien piirissä tuomassa
meille lisää raaka-ainetta uusiutuvan energian
käyttöön. Se, missä kustannukset
ovat suuria ja pieniä, niin ei tässä sanottu
mitenkään, että jos on suuri yksityinen
omistaja, jolla on suuri metsäala, että siellä se
olisi tehokasta, että se olisi sitten pudotettu pois piiristä.
Ei tässä suuruus ollutkaan kriteerinä,
vaan oli vain se, että jos on julkisoikeudellinen, niin
pois pudotetaan.
Sitten tämä toinenkin pykälä,
joka tähän sisältyy, metsätien
tekeminen ja siellä vähäiset rikkeet
tai laiminlyönnit, niin toivottavasti tämä ei kuitenkaan
vaikuta siihen, kun marjastukseen, sienestykseen, retkeilyyn ja
muuhun käytettävät ulkoilukohteet ovat
aktiivisessa käytössä, että ei puomia
liian helposti kiinni laiteta. Siinä pitää olla
hyvässä uskossa, että neuvonta sitten
välittömästi johtaa toimenpiteisiin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen ennätti lähteä tuosta
paikaltaan. Hän muistutti siitä, että tämän energiapuun
13,5 miljoonan kiintokuutiometrin energiakäyttöön
saaminen on kova tavoite ja se teettää paljon
työtä. Halusin ihan vahvasti yhtyä tähän
näkemykseen senkin takia, että täällä esimerkiksi
ed. Kankaanniemi haikaili entistä suurempia ja vielä merkittävämpiä osuuksia
nimenomaan puuenergian varaan ja epäröi tuulisähkön tarkoituksenmukaisuutta.
Kyllä tätä tässä valmistelussa
on pitkään pohdittu eri osapuolten kanssa sitä,
mikä on se ihan oikea määrä,
mikä voidaan järjellisesti ottaa metsästä menemättä kovin
paljon ainespuun päälle, ja tähän
tämä määrä nyt sijoittui.
Toinen huomio valiokunnan puheenjohtajan esittelyn pohjalta.
Ensinnäkin yhdyn siihen, että oli todella valitettavaa,
että jäi näin myöhään
tämän esityksen antaminen. Kolme ämmää,
maa- ja metsätalousministeriö, sitä valmisteli,
enkä syytä heitä. Siihen oli monia syitä,
minkä takia ministeriö ei selviytynyt siitä nopeammin.
Mutta se toinen huomio sitten on tämä valiokunnan muutos
tähän Metsähallituksen kohteluun. Te olitte
varmaan keskustellut asianomaisen ministerin, ministeri Anttilan
kanssa, eikä siitä enempää.
Mutta nyt pitää meidän varmaan varmistaa, että esimerkiksi
pohjoisen Suomen sillä alueella, missä Metsähallitus
on merkittävä toimija, ihan oikein kyetään
nyt tarjoamaan se riittävä energiapuu.
Täällä jo kerran aikaisemmin kerroin,
että ei ole kauan aikaa siitä, kun minun luonani
kävivät viiden kuuden pohjoisimman kunnan edustajat, jotka
olivat sitä mieltä, että he eivät
tahdo mitenkään saada valtion metsistä sitä energiapuuta, minkä he
välttämättä tarvitsisivat jo
tällä hetkellä siellä olevan
uusiutuvaan perustuvan lämpökapasiteetin ruokkimiseksi.
Tämä kyllä nyt sitten vaatii erityistä huolta,
että tämä tarjonta pystytään
turvaamaan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Juuri näin on, niin kuin ministeri
Pekkarinen sanoi, että tarvitaan toimia, jotta myös
varsinkin siellä pohjoisessa Suomessa, missä valtion
metsäomaisuuden osuus on jopa 94 prosenttia koko pinta-alasta,
pitää Metsähallituksen vastuuta kantaa,
ja siitä pitää ohjeistaa ja paimentaa
meidän kaikkien, että näin tapahtuu.
Sitten ed. Kumpula-Natrille tästä julkisyhteisöt
kautta yksityisoikeudelliset ja siitä syrjimättömyydestä.
Se arviointi menee näiden välillä, ei niiden
sisällä vaan niiden välillä.
Siksi, että julkisyhteisöt eivät ole
tämän syrjimättömyyden piirissä,
yksityisoikeudelliset ovat, esimerkiksi yksityisoikeudellisilta
osilta ei voitu ottaa suuria metsäyhtiöitä eroon
tästä, koska silloin siitä olisi tullut
selektiivinen ja silloin se olisi ollut perustuslakikysymys, ja
siksi se menee näiden kahden eri kategorian välille.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Herra puhemies! Tuohon äskeiseen, sehän kuulosti
siltä, että te olisitte halunneet ottaa kaikki
paitsi yksityiset metsänomistajat sieltä pois,
ja sehän kuulostaa jo vähän oudolta,
kun meidän kuitenkin on tarkoitus ainakin lain perusteluissa
saada ainesta energiapuuksi, ja näin on perustelut laitettu.
Täällä hallituksen esityksessä vielä oli
kuitenkin, että julkisyhteisön tuki voisi olla
alempi ja valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säädellä.
Ministeri Pekkarinen minusta aika rehellisesti puhui, kun hän
puhui Pohjois-Suomesta, mutta sama koskettaa aika isoilta osin Itä-Suomeakin.
Nyt te olette kuitenkin valiokunnassa muuttaneet tänne
lakipykälään kiellon, että tätä asetusta
ei tosiaan voi enää harkita, vaan jos se menee
läpi, niin täällä on kielto,
että tukea ei myönnetä, jos se tulee
valtion omistamista metsistä.
Haluaisin kysyä nyt, kun ministeri ei ole paikalla
eikä ministeri ole tätä esittänytkään,
valiokunnan puheenjohtajalta, mitä Metsähallitus
kertoi. Minä en löydä täältä,
oletteko Metsähallitusta kuulleet. Mikä siellä on
niin kuin valtion metsien kanta ollut, onko kuultu, edustaako metsäkeskus — se
on tullut Lounais-Suomen yksiköstä — onko
tässä kuultu valtion metsien edustajaa ja ketä?
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Valtion metsien edustajaa elikkä Metsähallitusta
on kuultu valmistelussa, ei valiokunnassa. Sen sijaan kuultiin laajasti
myöskin pohjoisen Suomen toimijoita mutta Metsähallitusta
ei.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! En halua enempää venyttää tätä,
kello on puoli seitsemän perjantai-iltana, ja täällä on
vielä sosiaalipolitiikastakin keskustelijoita tullut saliin,
mutta minun täytyy todeta, että ei eduskunta voi
tehdä lakeja niin, että me emme kuuntele omaa
valtion metsien omistajaa. Minun mielestäni tämä on
ollut valiokunnassa vajavainen käsittely, ja tämän
haluan merkittäväksi pöytäkirjaan. Toivotan
hyvää perjantai-iltaa tästä eteenpäin jatkajille.
Yleiskeskustelu päättyi.