Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Finland kan bevaras som ett hållbart
välfärdsland endast om de finländska
företagen är framgångsrika både
här i hemlandet och ute i världen. Den ekonomiska
krisen har ökat osäkerheten i samhället
och aktiverat diskussionen om hur vi kan skapa tillväxt
och nya arbetsplatser. Med de lagförslag som vi nu behandlar
här i dag har regeringen för avsikt att uppmuntra
företagande. Det är beklagligt att riksdagen inte
har en längre tid på sig att sätta sig
in i de här lagpropositionerna, att tidtabellen är
så stram.
Suomen yhteiskunta tarvitsee uusia ja kasvavia yrityksiä.
Monelle yritykselle voi nykyään olla vaikeaa löytää rahoittajia,
jotka ovat halukkaita ottamaan riskin, joka on kytketty uuteen toimintaan.
Laki sijoitustoiminnan verohuojennuksesta on tämän
vuoksi tärkeä stimuloiva toimenpide Suomen taloudelle.
Tavoitteena on saada lisää yksityistä pääomaa
alkuvaiheessa oleviin yrityksiin. Kohdeyhtiöltä edellytetään,
että sen toiminta on uutta ja että yhtiöllä on
ollut toimintaa enintään kuusi vuotta. Toimenpide
on suunnattu pieniin yrityksiin, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa
euroa ja joilla on enintään 50 työntekijää.
Placeringar kan göras enbart av fysiska personer som är
skatteskyldiga i Finland. Placeraren får dra av 50 procent
av det placerade beloppet från sina kapitalinkomster. Avdrag
för en placering kan göras för minst
10 000 euro och högst 150 000 euro. Ifall
personen placerar i flera bolag kan avdragsbeloppet stiga till 150 000
euro. Uppmärksamheten kring den här åtgärden
kan locka nya placerare med nytt kapital till den här,
i sig viktiga delen av näringslivet och företagslivet.
Enligt uppskattning berör lagen cirka 3 000 potentiella
placerare.
Skattelättnaden uppskattas minska statens skatteintäkter
med cirka 12 miljoner euro per år mellan 2013 och 2015.
I praktiken får staten skattebortfallet tillbaka i form
av ökade skatteintäkter då aktieinnehavet
säljs. Med andra ord är det här en tidsbestämd
skattelindring där placeraren inte får en slutlig
skatteförmån, vilket är värt
att beakta. När aktierna säljs läggs
det belopp som placeraren får som en skattelindring till
den beräknade överlåtelseskatten. Frågan är
därför om effekten verkligen blir så positiv
med de här ramvillkoren i utformningen som man då har
tänkt sig. Det återstår att se.
Företagsänglar är privatpersoner
som inte bara satsar egna medel, men också marknadskunnande
och erfarenhet i ett nystartat företag med goda tillväxtmöjligheter.
Ofta behövs många placerare med olika bakgrund
för att få ihop beloppet och dela på den
risk som förknippas med nyetablerad verksamhet.
En del av de här placerarna kan vara inhemska, andra utländska,
en del mindre och andra större. En del investerar medan
andra väljer att slå ihop sig till placeringsbolag.
Enligt lagförslaget kommer placeringsbolag inte i åtnjutande
av skattelättnader. Det är alltså bara
privatpersoner som kan få det. Om bara en del av placerarna
faller inom ramen för det nya businessängelstödet
eller om företaget går miste om andra offentliga
stöd såsom till exempel Tekes-, Finnvera- eller
Avera-stöd, så kommer det att bli svårt
att attrahera placerare som då inte kvalificerar sig, alltså för
det här businessängelstödet. Då finns
det en risk att lagförslaget inte uppfyller de mål
som man har varit ute efter, och i så fall måste
vi vara beredda på att se över lagen efter det
första året.
Yrittäjyys saa voimavaransa hyvistä ideoista. Vahvat
pääomamarkkinat ovat edellytys sille, että Suomessa
on kotimaisia sijoittajia. Tila kannustaville tukitoimille on tällä hetkellä kuitenkin
pieni.
Tällä lakialoitteella hallitus pyrkii kannustamaan
yrittäjyyttä ja yksityisten sijoittajien halua
osallistua uusien kasvuyritysten luomiseen, mikä on erittäin
kannatettavaa. Vuoden päästä voi olla
tarve arvioida lain menestystä ja tarvittaessa tehdä eräitä muutoksia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Pääoman saatavuus aloittavissa
yrityksissä on ollut Suomessa varsin pitkään
ongelma. Kuitenkin täytyy sanoa, että 1990-luvulta
lukien tilannetta on parannettu ja meillä on tällä hetkellä varsin hyvin
saatavissa sekä julkista rahoitusta että myöskin
yksityistä rahoitusta alkaviin yrityksiin, mutta oikeastaan
vasta siinä vaiheessa, kun jo nähdään,
että yritykset alkavat vähitellen menestyä.
Siinä vaiheessa kun toiminta on kaikkein riskipitoisinta
ja ollaan varsin alkuvaiheessa, pääoman saaminen
on meillä edelleen jossain määrin vaikeata
lukuun ottamatta aivan kehittyneimpiä it-alan teknologioita.
Nyt hallituksen esitys on tältä osin erittäin myönteinen
koskien verohuojennusta sijoitustoimintaan. Siinä on kysymys
siitä, että jos tänä päivänä sijoittaja
sijoittaa yritykseen ja hänelle syntyy tappiota siitä sijoituksesta,
sen tappion vähentäminen on erittäin
hankalaa siitä syystä, että sen voi vähentää pelkästään
myyntivoitosta. Usein välttämättä myyntivoittoa
ei ole, ja se merkitsee sitä, että tappio voi
jäädä hyödyntämättä verotuksessa
kokonaisuudessaan.
Mitä nyt tässä tehdään,
on se, että henkilö, joka sijoittaa, voi vähentää sijoituksestaan
50 prosenttia pääomaverotuksessaan, mikä tarkoittaa
sitä, että sijoittajalla on tietysti enemmän
sijoitettavaa tuohon yritykseen tuon vähennyksen kautta.
Sitten kun hän aikanaan luopuu tuosta yrityksestä,
se vähennys, jonka hän on saanut hyväkseen,
otetaan huomioon hankintahinnan alennuksena, mikä merkitsee
sitä, että tosiasiassa tässä voidaan
vähentää myyntitappiota ei pelkästään
myyntivoitosta vaan myöskin pääomatulosta.
Täällä on esitetty vaatimusta siitä,
että vähennys voitaisiin tehdä myöskin
ansiotulosta, mutta täytyy sanoa, että silloin
mennään kyllä jo aika pitkälle
vähennysoikeuden laajentamisessa, niin että olen
kyllä sitä mieltä, että tässä vaiheessa
on täysin riittävää se, että vähennys
tehdään pääomatuloista. Katsotaan,
kuinka järjestelmä toimii, ja jos sitten jostakin
syystä katsotaan, että järjestelmä on
toiminut niin erinomaisesti, niin silloin pitäisi katsoa,
että voidaanko ajatella, että voitaisiin ansiotuloistakin
tehdä tuo vähennys, jolloin sitten kyllä syntyy
kysymys siitä, että kun aikanaan syntyy myyntivoittoa,
niin pitäisikö sekin sitten verottaa ansiotuloveroprosenttien
mukaisesti eikä pääomaverotuloprosenttien
mukaisesti, mikä osoittaa sen, että näitten,
ansiotulon ja myyntivoiton, sekoittaminen ei ole välttämättä kauhean
yksinkertaista.
Mitä tähän järjestelmään
tulee, niin tämä selvästi lisää mahdollisuuksia
hyödyntää oikeudenmukaista verotusta,
ja mikä on myöskin tässä hallituksen
esityksessä erittäin hyvä, on se, että maksimisijoitus,
joka yritykseen voidaan tehdä, on 50 prosenttia — ja
sen tosiaan pitää olla henkilö, joka
on tukemassa sitä, ei pääomistaja — ja minimiraja,
joka jossakin vaiheessa oli suunniteltu 20 prosenttiin, on poistunut
kokonaisuudessaan, ja kun yritykset ovat niin kovin erilaisia, täytyy
sanoa, että tämä rajan poistaminen on
erittäin hyvä. Voidaan ajatella, että se
olisi voinut olla 5 prosenttia, mutta tietyissä tilanteissa
tuo viisikin prosenttia olisi saattanut tulla vastaan. Eli kaikkein
paras ratkaisu tältä osin on löydetty, kun
tuo raja on kokonaisuudessaan poistunut.
Sinänsä olisi kyllä tärkeätä,
että sijoitus, jonka henkilö tekee, on siinä määrin
suuri — tässähän tietysti asetetaan
tiettyjä rajoja, enintään 75 000
euroa, kaiken kaikkiaan 150 000, mutta että 75 000
yhteen yritykseen — että se merkitsee sitä,
että silloin henkilöllä pitäisi
olla sen verran paljon intressiä, että hän
on kiinnostunut yrityksestä. Silloin kun on sijoittajasta
kysymys, niin hän on tottunut analysoimaan ja arvioimaan näitä yrityksiä,
ja uskon, että sillä asiantuntemuksella, joka
sijoittajalla on, on myöskin merkitystä siinä suhteessa,
että jos hän ei ole hallituksen jäsen,
hän kuitenkin on jollakin tavoin yrityksen toiminnassa
mukana seuraamassa sitä ja omistajat ja toimiva johto voivat
hyödyntää tämän sijoittajan
asiantuntemusta. Sillä tiedollakin on erittäin
suuri merkitys, koska täytyy sanoa, että silloin,
kun meillä on aloittavia yrittäjiä, he usein
toistavat ne virheet, mitä kokematon yrittäjä tekee
yritystoiminnassaan, jolloin se, että meillä on
joku henkilö, joka seuraa sitä toimintaa, antaa
neuvoja vahvan kokemuksen perusteella, auttaa olennaisesti yritystä selviytymään.
Me
näemme, että useimmat yritykset kaatuvat ensimmäisen
parin vuoden aikana. Silloin kun yritys on saatu menestymään
muutaman vuoden, yrityksen tulevaisuudennäkymät
ovat kohtuullisen hyviä, ja juuri tässä vaiheessa
nimenomaan tarvitaan näitä niin sanottuja bisnesenkeleitä.
Arvoisa puhemies! Järjestelmä on hyvä.
Tältä osin täytyy sanoa, että ei
voida puhua, että kyseessä olisi verohuojennus,
vaan oikeastaan kysymys on lykätystä verotuksesta:
saa tehdä vähennyksen, mutta se vähennys
tuloutuu myöhemmin. Tosiasiassa kysymys on tosiaan siitä, että maksat
ne verot kyllä, mutta myöhemmin kuin olisit muuten
maksanut. Uskon, että tällä on myönteinen
taustatoimintaa ehdottomasti elvyttävä vaikutus.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puheenjohtaja! Ei hallituksen esitystä moittia
voi, se on selkeästi eteenpäin kaatumista, mutta
vielä enemmän olisin kaivannut kyllä rohkeutta
siihen, kuinka meidän olisi pitänyt vielä rohkeammin lähteä verokannustimin
tukemaan kasvuyrityksiä. Meidän olisi pitänyt
saada enemmän volyymia siihen. Me olemme uusiutuviin energioihin tähtäävä maa,
ja se tarkoittaa, että ne ovat teollisia työpaikkoja,
ja niissä kasvuyrityksissä on jo aika korkea pääoma,
ja niihin tarvitaan volyymia, jotta voidaan todellakin sitä kasvua
edesauttaa, mikä tarkoittaa laitehankintoja, jotka ovat kuitenkin
kalliita.
Nyt tämä raja, 75 000, ei palvele
sinällään sitä. Tämä varmasti
toimii aivan pienissä yrityksissä ja ehkä niissä yrityksissä,
missä on muutama tietokone ja tehdään
ohjelmistoja. Kaikki kunnia sille yrittäjyydelle, se on
oikein, mutta tämä maa tarvitsee teollisten työpaikkojen
luomista, ja nimenomaan sillä sektorilla kasvuyritysten
osalta pitäisi olla rohkeammin panoksia pelissä,
vaikka vieläkin enemmän kuin 50 prosenttia. Laitetaan sitten
myyntivoitoista vieläkin korkeampi verotus kuin vaikkapa
henkilöverotus, jolloin voitaisiin tavallaan sitouttaa
sitä omistajaakin pitkäaikaisempaan sijoitukseen
ja myös yritykselle tehtäisiin tavallaan
este myydä sitä yritystä tämän tuen
aikana, jolloin sijoituksia on tullut, tai muutaman vuoden aikana
sen jälkeen, jotta saamme sitoutettua sen yrityksen edelleen
edistämään sen kasvuyrityksen toimintaa — ei
niin, että kun päästään
toiminnan alkuun, myydään se pois. Eli pitkäkestoisempaa,
rohkeampaa tukemista.
Keskustelu päättyi.