Täysistunnon pöytäkirja 126/2001 vp

PTK 126/2001 vp

126. KESKIVIIKKONA 7. MARRASKUUTA 2001 kello 15.30

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys laiksi vaikeavammaisille yrittäjille myönnettävistä veronhuojennuksista annetun lain 3 §:n muuttamisesta

 

Maria Kaisa Aula /kesk:

Arvoisa puhemies! Muutama sana valiokunnan mietinnöstä koskien vaikeavammaisille yrittäjille myönnettävää verohuojennusta. Asiahan on sinänsä eduskunnalle hyvin tuttu monen vuoden takaa, koska tätä samaa väliaikaista lakiesitystä on täällä pyöritetty, mutta juuri siitä syystä halusinkin muutaman asian tästä esille ottaa.

On todella harmillista se, että vaikeavammaisten yrittäjien tukemiseen elikkä tähän muotoon, joka tähän asti on ollut arvonlisäverovapautus, ei ole löydetty uutta pysyvää mallia sen jälkeen, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin. Ongelmaksihan tuli siis vuoden 95 jälkeen se, että Suomen soveltama arvonlisäverovapautus vaikeavammaisille yrittäjille ei ollut yhteensopiva EU:n arvonlisäverodirektiivin kanssa, ja sen jälkeen on vuosi vuoden jälkeen jatkettu väliaikaisena vanhaa mallia. Kaiken kaikkiaan nyt on jo kolmas eri työryhmä pohtimassa sitä mallia, miten vaikeavammaisten yrittäjien tuki voitaisiin toteuttaa. Ensin asiaa pohti vammaistyöryhmä 96. Sen ehdotusten pohjalta ei päästy vielä päätöksentekoon. Sitten asiaa on selvittänyt kauppa- ja teollisuusministeriön selvitysmies Raimo Harjunen, ja hänenkään ehdotuksiensa perusteella valtiovarainministeriö ei löytänyt sopivia tukimuotoja, ja nyt on jo perustettu kolmas työryhmä, sosiaalisen yrittäjyyden edistämistä valmisteleva työryhmä, jonka tulisi esittää toimenpiteitä myöskin vammaisten ja vajaakuntoisten yrittäjien arvonlisäverovapautusasiasta tai näitten tukimuotojen hoitamisesta.

Valiokunta katsookin, että tämmöisen pientä yrittäjäjoukkoa koskevan ja valtiontalouden kannalta varsin vaatimattoman ongelman hoito vuodesta toiseen erillissääntelyn varassa on epätyydyttävää. Kiirehdimme asian ratkaisemista ensi vuonna ja katsomme, että siitä syystä olisi järkevää tätä lakia vielä yhdeksi vuodeksi jatkaa, mutta toivottavasti ensi vuoden jälkeen päästään pysyvään ratkaisuun.

Viimeisin malli, jonka selvitysmies Raimo Harjunen on vaikeavammaisten yrittäjien tukeen esittänyt, on se, että arvonlisäverotuksen alarajaa muutettaisiin liukuvaksi. Se helpottaisi myöskin näitten usein pienituloisten, pieniliikevaihtoisten vammaisten yrittäjien asemaa. Sinänsä tämä ehdotettu tukihan olisi yleinen elikkä koskisi kaikkia yrittäjiä eikä vammaisia erityisesti. Siksi vammaiset yrittäjät ovat olleet jonkin verran kriittisiä tätä ehdotusta kohtaan ja katsoneet, että tämän lisäksi tarvittaisiin jokin erillinen positiivinen kohtelu, joka edistäisi erityisesti vammaisyrittäjien asemaa. Myöskin valiokunta katsoo, että perusteluita tällaiselle menettelylle olisi eli voitaisiin soveltaa esimerkiksi arvonlisäveron palautusta.

Kaiken kaikkiaan arvonlisäverollisen toiminnan alarajan säätäminen liukuvaksi olisi sekin valiokunnan mielestä myönteinen uudistus myös muun pienyritystoiminnan kannalta. Ongelma tässä on ollut myös se, että tämä Suomen vanhakaan arvonlisäverovapautusmalli ei ole koskenut suinkaan kaikkia vammaisyrittäjiä vaan lähinnä perinteisiä käsityöalojen yrittäjiä. Esimerkiksi tietokonealoilla palveluksia tarjoavat vammaisyrittäjät ovat jääneet tämän arvonlisäverovapautuksen ulkopuolelle, ja siitäkin syystä tämän asian uudistaminen ja saaminen pysyvälle tolalle olisi kovin tärkeää.

Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:

Arvoisa puhemies! On ensiksikin arvokasta, että olemme voineet turvata vaikeavammaisten yritystoimintaa harjoittavien ihmisten aseman niin, että on voitu arvonlisäveron kautta heille antaa tietynlaista tukimuotoa. On hyvä, että vaikeavammaiset ovat voineet osallistua työllistämiseen omien yrityksiensä kautta.

Ed. Aula toi esille epäkohtia, jotka ovat nyt useamman vuoden ajan olleet esillä. Erilaiset työryhmät ovat miettineet ja koettaneet saada ratkaisua tähän kysymykseen, että tämä tulisi pysyväisluontoiseksi. Tietenkin on todettava, että Euroopan unionin tietyt päätökset ovat sitoneet osittain. Tässä on nyt nähtävänä kuitenkin se, että meillä on jonkinlaista kansallista lainsäädäntövaltaa. Tämä lainsäädäntöhän todistaa sen, että olemme voineet hoitaa nyt toistaiseksi kansallisella lainsäädännöllä tämän asian niin, että vaikeavammaiset voivat saada arvonlisäveronhuojennuksen.

Arvoisa puhemies! Toivon kuitenkin, että tämä työryhmä, joka nyt on asetettu, voisi mahdollisimman pikaisesti saada työnsä valmiiksi ja voisimme palata normaaliin käytäntöön. Itse näkisin, että vaikeavammaisten asema tulisi liittää myöskin muitten yrittäjien asemaan eli muitakin yrittäjiä pitäisi pystyä auttamaan arvonlisäverotuksen ongelmakysymyksissä.

Yleiskeskustelu päättyy.