Olli Nepponen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tasavallan presidentin määrärahojen
osalta on todettava se, että vaikka siellä on
varsin mittava nousu, niin kysymys ei ole varsinaisesti mistään
uudesta määrärahasta vaan on kysymys
siitä, että valtiovarainvaliokunta tämän
vuoden budjettia koskevassa mietinnössään totesi,
että niin sanotut matkojen korvaukset muun muassa tasavallan
presidentin osalta tulisi läpinäkyvyyden takaamiseksi
liittää tähän pääluokkaan,
ja näin on menetelty. Siksi tuo prosentuaalinen nousu näyttää varsin
mittavalta. Mutta kuultuamme kanslian edustajaa voimme todeta, että tähän
käytäntöön he pystyvät
sopeutumaan, ja uskon, että ensi vuonna sitten asiat rullaavat tältä osin.
Muuten korotukset ovat maltillisia ja noudattavat yleisiä periaatteita,
mitä rahojen käytöstä on annettu.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Presidentin vallan leikkaamisesta käydään Suomessa
laajaa keskustelua, ja siksi ajattelin, että täällä eduskunnassakin
sitä keskustelua olisi syytä käydä.
Arvoisa puhemies! Presidentin vallan leikkaamisesta käytävää keskustelua
seuratessa minulle tulee mieleen eräs vanha neuvostovitsi.
Siinä piirisihteeri oudosteli sovhoosissa rakennettua hyvin
omaperäistä, pellolla silti hyvin toimivaa, traktoriin
rakenneltua niittokonetta. Sovhoosin johtaja esitteli sitä ylpeänä.
Piirisihteeri kuitenkin mutisi, puolittain tyytymättömänä,
että no, toimiihan se käytännössä,
mutta entäpä teoriassa?
Käytännössä Suomen ulkopolitiikka
on presidentin johtamana toiminut hyvin. Nyt EU-kaudella se toimii
edelleen hyvin. Presidentti osallistuu EU:n huippukokouksiin silloin,
kun siellä käsitellään ulko-
ja turvallisuuspolitiikan asioita. Tietenkin on vain hyvä,
että yhden sijasta meillä on kaksi pohtijaa EU-huippukokouksissa äkkinäisten
tilanteiden varalta. Käytännössä se
toimii hyvin, mutta siitä huolimatta jotkut haluavat tehdä presidentistä pelkän
koristehenkilön. Tätä vaadetta perustellaan
parlamentarismin lisäämisellä.
Minun on vaikea käsittää, miten demokratia siitä lisääntyisi,
että kansan suorassa vaalissa valitsema ulkopolitiikkaa
johtava presidentti syrjäytettäisiin päätöksenteosta
ja hänellä nyt oleva johtoasema siirtyisi myös
ulkopolitiikan osalta eduskuntavaaleissa valitulle pääministerille. Useinhan
käy niin, että eduskuntavaaleissa eivät ulko-
ja turvallisuuspolitiikan asiat nouse lainkaan esille. Tämä vallan
keskitys pääministerille tekisi ainakin potentiaalisesti
hänestä vielä vahvemman vallankäyttäjän
kuin oli vahvasta vallasta paljon keskustelua aiheuttanut Kekkonen. Hänellä olisi
käsissään sekä sisä-
ja EU-politiikan johto että myös ulko- ja turvallisuuspolitiikka.
Tietenkin voidaan sanoa, että pääministeri
on aina parlamentin valvonnassa, jopa vaihdettavissa. Muodollisesti
kyllä, mutta tosielämässä — kaikkihan
sen tietävät — hallituksessa pääministeri
saa toisen ison puolueen johtajana aina tahtonsa läpi.
Tuskin vaikkapa tässä hallituksessa vihreiltä kysyttiin,
sopisikos teille uuden ydinvoimalan rakentaminen. Se taisi olla
hallituksen kahden vahvan miehen sopima asia. Jos tämä käytäntö ulotettaisiin
myös ulkopolitiikkaan, se voisi tarkoittaa hyvin suuria
linjanvetoja hyvin harvojen kesken vaikkapa heti eduskuntavaalien jälkeen,
joissa ulkopolitiikasta ei ole juurikaan puhuttu .
Minusta tämä kahden johto, tandemjohto, on parempi
sekä ihan tässä arkisessa väännössä että myöskin
sen vuoksi, että tietynlainen konsensus pakostakin säilyy
Suomen ulkopolitiikan johdossa. Pidän sitä parempana
mallina kuin kaihottua yksinvaltaisuutta. Käsitykseni onkin
se, että presidentin valtaa ovat kaventamassa ne, jotka
ovat tyytymättömiä Suomen nykyiseen ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaan ja sen peruslinjaan. Sen muuttamisesta
tai jatkamisesta käydään presidentinvaaleissa
aina väistämättä iso kansalaiskeskustelu,
jonka perusteella kansa sitten valintansa myös tekee. Tiedämme
hyvin, minkä linjan kannalla Suomen kansa on, ja varmasti
presidenttikeskustelun syvin syy löytyykin tästä.
Yleiskeskustelu pääluokasta 22 päättyi.