2) Hallituksen esitys eduskunnalle voimalaitosverolaiksi sekä laeiksi
elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 16 §:n
ja verotilistä annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Windfall-verosta puhutaan. Valtiovarainvaliokunta
puoltaa hallituksen esitystä windfallin käyttöönotosta
joiltain osin muutettuna. Muutosehdotus koskee yksinomaan voimaantulosäännöstä.
Tämän esityksen tarkoituksena on ottaa käyttöön
kansallisesti uusi voimalaitosvero, jossa on kysymys tästä windfall-voittojen
tuottaman ansiottoman hyödyn verotuksesta. Tällä verolla
leikattaisiin varovaisuusperiaatetta noudattaen osa niistä ansiottomista
voitoista, joita EU:n päästökauppajärjestelmä synnyttää.
Esitys perustuu hallitusohjelmaan, jossa sovittua vuotuista tuottotavoitetta,
170 miljoonaa euroa, on nyt pienennetty kehysriihessä 50
miljoonaan euroon vuosittain.
Veron kohteena olisivat ne päästötöntä sähköä tuottavat
voimalaitokset, jotka ovat valmistuneet ennen päästökauppadirektiivin
voimaantuloa. Rajaksi on ehdotettu vuotta 2004, jolloin direktiivin
voimaantulosta oli saatu oikeudellinen varmuus.
Valtiovarainvaliokunta pitää esitystä sen
tavoitteiden ja EU-oikeuden asettamien yleisten reunaehtojen valossa
ehyenä, johdonmukaisena ja vaikutuksiltaan hallittavana
kokonaisuutena. Vaikka kysymys on jäsenvaltion verosuvereniteetin
piiriin kuluvasta kansallisesta verosta, veromallissa on täytynyt
ottaa huomioon erityisesti EU:n valtiotukisääntely
sekä yhdenvertaistetun energiaverotuksen asettamat rajat.
Esitys vaikuttaa tässä suhteessa perustellulta.
Sillä on tavoiteltu kaikkiaan mahdollisimman neutraalia
veroa, johon ei sisälly valtiotukea. Koska voimalaitosvero
kohdistuisi vain Suomessa sähköä tuottaviin
voimalaitoksiin, siihen ei liity myöskään
verosyrjintäkiellon kannalta arvioitavia kysymyksiä.
Valiokunta pitää sinänsä kiistattomana
sitä, että päästökauppajärjestelmä synnyttää osalle pohjoismaisilla
sähkömarkkinoilla toimivista ansiotonta voittoa.
Arvoisa puhemies! Tässä veromallissa on kysymys
ennen muuta siitä, miten ansioton voitto arvioidaan ja
kohdennetaan toimijoille. Valittu peruste, voimalaitosrakennusten
jälleenhankinta-arvo, on jo käytössä kiinteistöverotuksessa.
Se on täsmällinen, yhdenvertainen ja johdonmukainen
ja siten käyttökelpoinen myös tässä yhteydessä.
Kun lisäksi otetaan huomioon veron summaarinen luonne systeemisenä verona
ja veron määrässä noudatettava
verovaisuusperiaate, kokonaisuus on valiokunnan mielestä perusteltu
ja hyväksyttävä. Vaihtoehtoisten mallien,
esimerkiksi tuotantoon tai tuottavuuteen suoraan kohdistuvien verotustapojen,
esteeksi on muodostunut erityisesti EU-sääntely.
Valiokunta katsoo, että vaikka voimalaitosvero liittyy
kiinteästi päästökauppaan, se
ei ole syntyhistoriaansa liittyvää näkökulmaa
lukuun ottamatta varsinaisesti ympäristövero.
Tämä on todettu myös ympäristövaliokunnan
lausunnossa. Toisaalta vero ei ole myöskään
päästökauppajärjestelmän
tavoitteiden vastainen. Päästötön
tuotanto hyötyy joka tapauksessa ilmaston kannalta kestävästä tuotantotavastaan,
kun sen ei tarvitse investoida päästökaupan
vuoksi päästövähennyksiin tai
ostaa päästöoikeuksia. Talousvaliokunnan
lausunnossa on todettu nimenomaisesti, ettei esitys muuta perimältään
tätä lähtökohtaa. Verolla vain
leikataan sitä lisähyötyä, joka
on syntynyt viranomaissääntelyn seurauksena.
Valiokunta haluaa myös hälventää sitä epäluuloa,
jonka uusi vero on synnyttänyt voimalaitosyhtiöissä.
Windfall-vero ankkuroidaan nyt ja rajataan objektiivisin kriteerein
suhteessa päästökauppaan ja sen soveltamisalaa
ei voida valiokunnan käsityksen mukaan laajentaa enää myöhemmin.
Raja asettuu siis vuoteen 2004, eikä vero kohdistu sitä uudempiin
voimalaitoksiin. Veron ei pitäisi vaikuttaa sen vuoksi
myöskään investointipäätöksiin
eikä tuotto-odotuksiin. Tämä on ollut
näkemys myös valmistelussa. Lisäksi on
syytä korostaa, etteivät myöskään
voimalaitoksen kunnossapitotyöt, perusparannukset tai tehon
lisäykset vaikuta veron määrään. Tämä perustuu
siihen, että ne eivät vaikuta veron perusteena
käytettävään voimalaitosrakennusten jälleenhankinta-arvoon.
Ne pienentävät ainoastaan kiinteistöverotuksen
verotusarvolaskennassa huomioon otettavia ikäalennuksia.
Arvoisa puhemies! Valiokunta ehdottaa tämän
EU-oikeuden johdosta, että voimalaitosveroa koskeva laki
sekä siihen liittyvät elinkeinotulon verottamisesta
annetun lain sekä verotililain muutokset tulisivat voimaan
valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana
sen jälkeen, kun EU:n komissio on hyväksynyt tämän lain,
sikäli kuin se sen hyväksyy.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi windfall-veroa,
jota voimalaitosveroksi kutsutaan. Kun otetaan huomioon dynaamiset
vaikutukset — kun hallitus olettaa tällä saatavan
valtion kassaan 50 miljoonaa rahaa — niin käytännöllisesti katsoen
näyttää siltä, että valtiontaloudelle
tällä verolla on plus miinus nolla -merkitys.
Vero lankeaisi suomalaisen teollisuuden maksettavaksi ja näin
heikentäisi suomalaisen teollisuuden investointihalukkuutta
ja kilpailukykyä entisestään. Teollisuuden
kilpailukyky ja sijoittajat edellyttävät suunnitelmallisuutta,
eivät arvaamattomia lisäkustannuksia. Vero olisi
merkittävä lisärasite jo muutenkin vaikeassa
talous- ja työllisyystilanteessa. Näin ollen windfall-veron
säätäminen tulee taatusti kiihdyttämään
entisestään suomalaisten teollisuustyöpaikkojen ulosliputusta.
Perussuomalaisten mielestä rikkidirektiivin kurjistaman
vientiteollisuutemme niskaan ei ole syytä kasata tällaisia
lisäkustannuksia.
Teollisuusalojen edunvalvojat sekä kaikki ammattijärjestöt
vastustavat veron käyttöönottoa yksimielisesti.
Järjestöt ovatkin huomauttaneet, että väitteet
päästöttömien energiatuotantolaitosten
ansiottomasta edusta päästökaupassa ovat
perättömiä. Vuoden 2013 alusta päästöoikeudet
on huutokaupattu ja voitot tuloutettu valtiolle. Ansiotonta etua
ei ole se, että päästötön
energiatuotantomuoto hyötyy päästökaupan
kustannuksista, kun se ei itse edes saa päästökaupan
tuloja.
Haluan nostaa esiin sen, että vero on epätasa-arvoinen
ja rankaisee kohtuuttomasti vesivoimaa. Vesivoimaloiden vero olisi
keskimäärin 3 euroa megawattitunnilta ja ydinvoimaloiden noin
0,4 euroa megawattitunnilta. Vesivoimaloilla tuotetun sähkön
verotus olisi näin ollen noin 7—8-kertainen ydinvoimaloilla
tuotettuun sähköön verrattuna. Tämän
lisäksi vesivoimaloiden välilläkin olisi
kymmenkertaisia eroja veron määrässä,
kun otetaan huomioon tuotetun sähkön määrä.
Ongelmallista on myös se, että useat veron piiriin
kuuluvat laitokset ovat vaihtaneet omistajaa vuoden 2004 jälkeen.
Näiden kauppojen hinnoittelussa on otettu huomioon päästökaupan
vaikutus, joten vero kohtelee ostajaa epäoikeudenmukaisesti.
Haluan myös muistuttaa, että EU:n energiaverodirektiivin
mukaan sähköntuotantoon ei ole mahdollista kohdistaa
veroa. Lisäksi, kuten lakiesityksen perusteluissakin todetaan,
veroa ei myöskään voida kohdistaa suoraan
voimalaitoksen nimellistehoon. Siksi veron toteutustavaksi esitetään
voimalaitoksen jälleenhankinta-arvon verottaminen.
Perussuomalaiset haluavat huomauttaa, että tämä on
kuitenkin aivan eri asia kuin lakiesityksen perustelujen mukainen
verotuskohde eli ansioton voitto. Jälleenhankinta-arvo
heijastelee lakiesityksen perustelujenkin mukaan rakennuksen kokoa
ja arvoa eikä voimalaitoksille päästökaupan
johdosta syntyvän ansiottoman voiton määrää.
Voimalaitosvero onkin todennäköisesti pyritty
naamioimaan kiinteistöveron muotoon, jotta se ei olisi
ilmiselvästi Euroopan unionin lainsäädännön
vastainen vero. Nykymuotoisenakin sen laillisuus on vähintäänkin
kyseenalainen.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä ilmeisesti
tilanne on se, että komissio on kysellyt selityksiä Suomelta
tämän voimalaitosveron osalta. Oppositioon asti
ei ole tullut tietoa siitä, onko vastattu tai millä aikataululla
aiotaan vastata. Mutta jos hallituksen selvitys on huono, toivottavasti
komissio estää sitten tämän
lain voimaantulon. Mutta jos hallituksen selvitys on hyvä,
sekin on toisaalta vaarallinen tilanne, koska komissio voi kilpailuneutraliteettisyistä
vaatia — tai
ainakin vaarana on se, että vaaditaan — myös
sitten kotimaisen uusiutuvan energian ja sen tuotantolaitokset tämän
verotuksen piiriin. Tämä täytyisi ottaa
kyllä huomioon tässä. (Mauri Pekkarinen: Sellaista
mahdollisuutta ei ole!)
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Voimalaitosvero, windfall-vero, niin
kuin sitä aiemmilla kausilla on nimitetty, on ollut harkinnassa
jo edellisillä hallituksilla, jotenka yhtiöiden sanonta
siitä, että juuri nyt on keksitty joku uusi vero,
ei pidä paikkaansa. Tässä edessä istuva edustaja
Pekkarinen nyt muistaa kyllä varmaan myöskin aiemmilta
kausilta tämän valmisteluvaiheen. (Mauri Pekkarinen:
Kyllä!) Tähän hallitukseen lähdettäessä se
kirjoitettiin hallitusohjelmaan, ja niin sitä on viety
sitten eteenpäin. Me olemme yhtä mieltä ainakin
omassa puolueessani siitä, että olisi tietysti
ollut hyvä — kun puhutaan vuoden 2004 jälkeisistä niin
sanotuista ylimääräisistä voitoista — saada
tämmöinen laki jo aiemmin voimaan, mutta nyt on
ainakin hyvä aika viimeistään.
Tässä on tietysti Euroopan unionin puolelle
lähetetty kirjelmiä, varmaan yhtiöiden
puolelta, ja ne kysymykset, jotka ovat tulleet nyt sitten vastattaviksi,
ovat ihan relevantteja, mutta jos muistan oikein, niin ei ole yksi
eikä kaksi lakia, jotka on tässä eduskunnassa
hyväksytty sillä klausuulilla, että jos
hyväksyntä Euroopan unionin puolelta tähän
tulee, niin laki tulee voimaan. Muistan ainakin tältä samaiselta
viikolta vielä jonkun toisenkin lain, jossa samalla tavalla
on kirjoitettu. Ei pidä dramatisoida turhan paljon sitä ajattelua,
että komissio nyt sitten torppaa tai ei torppaa. Tämä on
ihan normaali käytäntö tässä eduskunnassa.
Tähän Euroopan komissioon liittyen olen ymmärtänyt
näin, että näitä Mankala-yhtiöitä,
jotka jossakin käsittelyssä ja myöskin
näissä vastalauseissa ovat olleet, ei ole mahdollista
jättää tämän lain ulkopuolelle.
Tämä perustuu aikaisempiin käsittelyihin,
jolloin on mietitty, mitenkä Mankala-yhtiöitä voidaan
käsitellä tai ei voida käsitellä eri
tavoilla. Tästä syystä ne ovat mukana
myöskin tässä lainsäädännössä.
Tässä on tietysti ajatuksellisesti hieman
haasteellista miettiä nämä päästöttömyyden
plussapuolet, sillä tämähän
koskettaa ydinvoimaa, vesivoimaa ja tuulivoimaa — tuulivoimassa
ehkä vain 10—15:tä tuulimyllyä,
jotenka määrä ei ole kovinkaan suuri.
Ja jos ajatellaan sitä summaa, 50:tä miljoonaa,
jota tällä verolla halutaan nyt kerätä sen
170 miljoonan sijaan, mikä oli alkuperäisessä ajattelussa,
niin muistutan niin yhtiöitä kuin tämän
salin ihmisiäkin, että samaiset yhtiöt ovat
kyllä varmaan saamassa ihan tyytyväisenä oman
osuutensa yhteisöverovähennyksestä, joka on
870 miljoonaa. Jotenka ihan kaikkea ei voi samalla kertaa saada.
Kyllä pitää olla valmis myöskin
maksamaan veroja, ja tästä ne perusteet ovat olemassa.
Perusteena tässä on kiinteistön hankinta-arvo. Se
on jo verotuksellisesti mietitty ja määritelty, sillä sitä samaa
arvoa käytetään kiinteistöverotuksessa.
Tällä ei valiokuntien lausuntojenkaan mukaan,
eikä asiantuntijakuulemisen mukaan, ole vaikutuksia tuleviin
investointeihin eikä niihin tuottotavoitteisiin. Ymmärrettävästi
yhtiöt ovat pelänneet — pikkuyhtiöt,
erityisesti pienemmät yhtiöt, siellä paljon
ovat tätä huolta tuoneet esille — että tästä tulisi
automaatti ja tällaista veromallia lisättäisiin
tulevaisuudessa, joten tätä olemme yrittäneet
purkaa ja rajata sen ainoastaan tähän vuoteen
2004, jotenka tämmöistä uhkaa siellä ei pitäisi
olla, jotenka tulevaisuuden investoinnit ja tulevaisuuden tuottotavoitteet
uusille voimalaitoksille saavat toimia niillä pelisäännöillä kuin tähän
asti on menty. Siitä syystä kannatan vahvasti
tämän veron voimaan saattamista.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on puhuttu voimalaitosveron
historiasta, ja ehkä kuriositeettina voi todeta, että windfall-verohan on
vuosisatojen aikainen vero, jossa alamaisilla oli oikeus käydä ottamassa
myrskyn sattumanvaraisesti kaatamia puita Britanniassa.
Mutta nyt nykypäivään. Olen sitä mieltä,
että teollisuudessa on kaksi keskeistä tuotannontekijää,
työntekijät ja energia, ja näiden hinnat
pitäisi pystyä pitämään
kilpailukykyisinä. Olen huolissani siitä, että tämäkin
vero menee aikanaan sitten sähkön hintaan. Tämähän
tulee kohdistumaan neljään ydinvoimalaan, 130
vesivoimalaitokseen ja 10—15 tuulivoimalaan, jotka on rakennettu
ennen vuotta 2004. Esimerkiksi Energiamarkkinavirastohan on todennut,
että veronmaksukyvyltään rinnasteiset
yhtiöt saattavat nyt joutua maksamaan erisuuruista veroa,
mitä pidän aikamoisena ongelmana. Vaarana on lisäksi, että vero
vaikuttaa sen kohteeksi joutuvien yritysten investointikykyyn ja
-halukkuuteen ja tätä kautta mahdollisuuksiin
lisätä nimenomaan päästöttömän
energian tuotantoa, jota mielestäni nimenomaan pitäisi
tukea.
Ennen kuin tämä saatetaan voimaan, on myöskin
varmistuttava siitä, että tämä vastaa
EU-lainsäädäntöä, koska
EU-komissiohan ei ole vielä antanut tälle siunaustaan,
ja sehän koskee ennen kaikkea näitä pieniä,
alle 10 megawatin laitoksia, joiden osalta tämä vero
porrastetaan, ja tietysti myöskin näitä aivan
pieniä, alle megawatin laitoksia.
Jos ajatellaan, mitä positiivista tässä on,
niin toki on myös se, että Suomi tarvitsee verotuloja hyvinvointivaltion
rahoitukseen ja tällä verolla on arvioitu saatavan
40 miljoonaa euroa verotuottoja vuositasolla. Positiivista on myöskin
se, että tämä kohdistuu ehkä myöskin
sitten sellaisiin yrityksiin, jotka ovat olleet erittäin
tuottavia viime vuosina.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Aluksi pieni pätkä keskustan
eriävästä mielipiteestä talousvaliokunnassa:
"Keskusta voi hyväksyä suunnilleen hallituksen
esittämän suuruisen windfall-veron käyttöön
ottamisen. Hallituksen esityksen mukainen veron määräytymisperuste ei
meitä kuitenkaan tyydytä", he toteavat. Aika erikoista
politiikkaa, edustaja Pekkarinen, talousvaliokunnan puheenjohtaja.
Sitä vastoin perussuomalaisten eriävä mielipide
on selkeä, ja tässä pieni ote meidän
eriävästä mielipiteestämme:
"Hallituksen esitys uudeksi voimalaitosveroksi on ristiriidassa
hallitusohjelman kanssa. Hallitusohjelma lupaa turvata teollisuudelle
kilpailukykyisen toimintaympäristön niin kotimaassa
kuin kansainvälisessäkin vertailussa. Lisäksi
hallitusohjelman päämääränä on viedä Suomi
kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. Päästöttömän
energian lisävero ei tue tätä tavoitetta
lainkaan. Jo nyt kivihiilen käyttö hallituksen
energiapoliittisten päätösten myötä on
kasvanut 47 prosenttia vuodessa. Voidaan olettaa, ettei windfall-vero
ainakaan hidasta tätä kehitystä, joten
esitys on näin ollen ristiriidassa myös energia-
ja ilmastopoliittisten tavoitteiden kanssa." Tämä strategiahan
käsiteltiin viime viikolla.
Siis tämä hallituksen linja kuvastaa hyvin
tämän päivän hallituksen hapuilevaa
linjaa. Linja on turmiollista Suomen vientiteollisuudelle ja yrittäjyydelle.
Tätä emme voi tietenkään millään lailla
hyväksyä, ja meidän eriävässä mielipiteessämme
nämä asiat on vielä paremmin tuotu esiin.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuo edustaja Mölsän
lainaus talousvaliokunnan keskustan vastalauseesta on ihan oikein.
Eli siis me pystymme pääpiirteissään
tämän lain hyväksymään
ja sen tarkoitusperän, mutta se, mihin meidän
kritiikkimme kohdistuu, on se, että tämä määräytymisperuste
on väärä, ja se, että hallituksen
esityksen tulisi paremmin tehdä ero vesi- ja ydinvoiman
kesken. Nyt näyttää siltä, että EU:sta tulee
verrattain paljon rajoitteita siihen määräytymistapaan,
jolla sitä voitaisiin määritellä,
koska sähköverohan tietysti, tai energiavero,
olisi se, minkä kautta sitä voitaisiin tehdä.
Mutta mikäli sitä ei voida sitä kautta
pyörittää, olisi syytä kiinteistöveropohjaisen
mallin sijalta käyttää tapaa, joka ottaisi
sitten objektiivisemmin huomioon muita asioita, kuten esimerkiksi
rakennukset, laitteet, generaattorit et cetera.
Tämä jakoperuste on tällä hetkellä meidän mielestämme
väärä. Tämä valmistelu
tulisi käynnistää uudelleen näitten
määräytymisperusteitten osalta, ja kuten
täällä on tullut esille, tästä on komissioon
kirjelmöity, ja oma käsitykseni on, että me
tulemme kyllä vuoden sisällä käsittelemään
tätä täällä salissa
uudelleen. Paha pelko on, että komissio tulee näkemään
tässä sellaisia kilpailua vääristäviä tekijöitä,
joita se ei tule hyväksymään, ja tulee
palauttamaan tämän uudelleen sitten meille valmisteluun.
Näillä perusteilla me tulemme toisessa käsittelyssä esittämään
lain hylkäämistä ja esittämään sen
valmistelua siltä pohjalta, että se ottaisi objektiivisemmin
nämä veron määräytymisperusteet
huomioon.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä vero on, niin kuin
eriävissä mielipiteissä ja vastalauseissa
on todettu, synkkä pilvi suomalaisen elinkeinoelämän
kannalta. On suorastaan vähän hakemalla haettu
tämä veroperuste, niin kuin vastalauseessa todetaan,
ja se kohdistuu aivan kohtuuttomasti vesivoimaan, joka on kuitenkin ollut
meille monella tavalla suomalaisen teollisuuden nousu ja kulmakivi.
Kun nyt tästä on tullut komission taholta
kysely Suomelle, niin on muistettava, että Mankala-periaate
on aikaisemminkin ollut komissiossa tarkasteltavana. Silloin kirjallisesta
kysymyksestä tämä tutkinta on keskeytetty.
Ehkä jo voisi olla ajateltavissa, että jotain
hyvää komissiostakin käsin olisi Suomeen
tulossa. Eli hallitusohjelma on siis siinä mielessä kyllä ollut
jo tätä esitystä kirjoitettaessa laki,
mutta se, onko se lopullinen, jää nähtäväksi.
Meidän ei tulisi tässä taloudellisessa
tilanteessa näin voimallisesti verottaa kilpailukyvyn tekijöitä vaan
nimenomaan pitää niistä huolta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mölsä siteerasi
ihan oikein talousvaliokunnan eriävää mielipidettä.
Juuri näin. Keskusta periaatteessa kannattaa tällaisen
veron käyttöön ottamista. Tämän
taustahan on siinä päästökauppajärjestelmässä ja
sen käynnistymisessä, ja kun tämä päästökauppajärjestelmä käynnistettiin,
silloinhan kävi niin, että päästöoikeuksien
hinnat olivat enimmillään yli 20 euroa tonnilta,
mikä käytännössä tarkoitti,
että niille investoinneille, jotka oli tehty vuosikymmeniä aikaisemmin,
joita taatusti ei ollut silloin tehty sitä varten, että niillä yritettiin
vastata myöhemmin vuonna 2005 lähtien tulevaan
päästökauppajärjestelmään,
näille yrityksille parhaimmillaan vuodessa tuli monien
satojen miljoonien eurojen ylimääräinen
kassavirta sen ratkaisun seurauksena.
No, nyt tällä hetkellä päästöoikeuksien
hinnat ovat alle 5 euron. Päästöoikeuksien
hinnat ovat tulleet hurjasti alas, ja tällä hetkellä ei
voi sanoa enää, että kovin suuri se ansioton
arvonnousu olisi tai se kassavirta, mikä valuu näitten
tiettyjen energialaitosten kassaan, ei näin voi sanoa,
mutta jonkun verran kuitenkin edelleenkin. Jo periaatteellisista
syistä tällaisen pienen veron, yli miljardin euron
energiaverosta 40 miljoonaa on tässä kysymyksessä,
keskusta periaatteessa on valmis hyväksymään,
ihan niin kuin edustaja Mölsä meidän
vastalauseestamme sanoi. Emme me ole sitä varkain sinne
kirjoittaneet vaan sitä varten, että se sieltä luetaan,
ja edustaja Mölsä teki meille palveluksen, kun
luki sieltä niin kuin se asia sinne on kirjoitettu. Ihan
oikein näin.
Mutta, arvoisa puhemies, juuri niin kuin edustaja Mölsä luki,
sen määräytymisperusteet ovat vääriä.
Nyt se johtaa siihen, että vesivoimalta kerätään
yli kaksi kolmasosaa, melkein kolme neljäsosaa, tästä suurin
piirtein 40 miljoonan euron verotuotosta ja ydinvoimalle ei jää käytännöllisesti
katsoen yhtään mitään, hivenen
karrikoiden sanottuna yhtään mitään.
Tämä ei mitenkään ole oikein,
ja tässä täällä käytettiin
puheenvuoro, joka ihan osoitti, että nämä määräytymisperusteet
eivät ole oikeat, ja tästä syystä keskusta
esittää tätä hylättäväksi,
niin kuin edustaja Lintilä tuossa edellä sanoi.
Minä myönnän, että minä yritin
kirjoittaa sillä tavalla tämän talousvaliokunnan
vastalauseen, että olisin kirjoittanut uudet lait, joilla
se korjaus tapahtuu, mutta kun keskustelin valtiovarainministeriön
asianomaisen virkamiehen kanssa, hän sanoi, että häneltäkin
menisi päiväkausia, jos hän kävisi
sen tarkkaan lävitse ja kirjoittaisi. Siitä syystä emme
edes yrittäneet nyt kirjoittaa toisin kahta muuta lakia,
joilla määräytymisperusteet olisi muutettu,
vaan esitetään hylkyyn ja luotetaan, että valtiovarainministeriössä tämä menee hylkyyn,
niin että he toisivat sitten uuden esityksen.
Toinen seikka, mikä tässä jo silloin
lähetekeskustelussa äsken sanotun ohella oli meidän
mielestämme kritiikin aihe, liittyy tähän
Mankala-periaatteeseen. Jo silloin aikanaan, kun tätä ensimmäisen
kerran valmisteltiin — silloin, kun windfall-voitot olivat
valtavia, satojen miljoonien eurojen mittaisia — lähtökohta
oli se, että Mankala-yhtiöiden periaatteessa,
niiltä osin kuin ne tuottavat sähköä normaaleille
markkinoille, pitää olla tämän
veron alaisia, mutta niiltä osin kuin Mankala-yhtiöt
tuottavat sähköä ja käyttävät
sen sähkön itse, se ei olisi veronalaista. Minä en
ole nähnyt EU:n komissiolta kommenttia, joka näin
käsiteltynä tämän tyrmäisi,
ettei tämä ole EU:n kilpailusäädösten
mukaan mahdollista, ja tästä syystä tämä toinen
perustelu tavallaan tähän keskustan menettelyyn
on tämä tässä kertomani.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Eduskunnan istunto joudutaan keskeyttämään
suuren valiokunnan ylimääräistä kokousta
varten.
Täysistunto keskeytetään, ja sitä jatketaan
kello 16.15.
Täysistunto keskeytettiin kello 15.32.
Täysistuntoa jatkettiin
kello 16.15.
Puhetta johti puhemies Eero Heinäluoma.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän maahan on hankittu
windfall-veroa varsin pitkään, melkein kymmenen
vuotta. Kauppa- ja teollisuusministeri oli hyvin aktiivinen ja pyrki löytämään
sellaisia malleja, joilla tämä windfall-vero kaiken
kaikkiaan voitaisiin toteuttaa. Viime hallitusneuvotteluissa päätettiin,
että valtiontalouden tasapainottamiseksi tarvitaan
lisää verotuloja, ja tältä osin
päätettiin, että lisäverotuloa kerätään
170 miljoonaa euroa, jolla valtiontaloutta tasapainotetaan. Viime
kehysriihessä maaliskuussa hallitus kuitenkin päätti,
että teollisuuden rasitusta ei kiristetä näin
paljon, vaan tavoitteeksi asetettiin 50 miljoonaa euroa, jolla tuota teollisuuden
energiaverorasitusta kiristetään.
Kaiken kaikkiaan tietysti voidaan kysyä, onko meillä todellista
windfallia, jota voitaisiin verottaa. No, koko tämän
keskustelun aikana on lähdetty siitä, että koska
sähkön tukkuhinta muodostuu yhteisessä pohjoismaisessa
sähköpörssissä ja se menee tuotantokustannuksena
kalleimman sähköä tuottavan voimalaitoksen
rajatuotantomuodon kustannuksen mukaisesti, niin se merkitsee sitä,
että sellaisten sähkötuotteiden osalta kuten
ydinvoima ja vesivoima, jotka ovat suhteellisen edullisesti tuotettavissa,
syntyy erityistä voittoa. Kuitenkin täytyy todeta,
että jos me ajattelemme suurinta osaa vesivoimaloista,
niin nämä toimivat niin sanotulla Mankala-periaatteella,
mikä tarkoittaa sitä, että ne myyvät
sen sähkön tuotantokustannushinnalla omistajille. Tietysti
voidaan sanoa, että tässä tilanteessa
oikeastaan se alhaisempi sähkön hinta merkitsee sitä,
että tuotantokustannukset ovat halvempia, ja se merkitsee
sitä, että tosiasiassa parannetaan kilpailukykyä.
Tietysti joku voi nähdä, että tässä on ylimääräistä voittoa,
mutta tosiasiassa kysymys on kilpailukyvyn vahvistamisesta.
Toinen keskeinen asia tietysti windfall-veron osalta on se,
mikä on ympäristöpoliittisesti oikein
ja tarkoituksenmukaista. Muun muassa Fortum on lähtenyt
jo useita vuosia siitä, että se tuottaa energiaa
pelkästään päästöttömillä tuotantomuodoilla.
Siitä syystä yhtiöllä on varsin
paljon sekä vesivoimaa että erityisesti ydinvoimaa.
Jos ajatellaan, että pyritään energiapolitiikassa
siihen, että päästöjä olisi
mahdollisimman vähän, niin tietysti jossain määrin
on erityistä se, että verotetaan niitä tuotantomuotoja,
joista hiilidioksidipäästöjä ei
lainkaan aiheudu. Tietysti tässä tapauksessa lähtökohta
on se, että tämä koskee vain vanhoja
voimaloita eli niitä voimaloita, jotka on rakennettu ennen
vuotta 2004, millä toisaalta pyritään
pitämään huolta siitä, että kun uutta
tuotantoa syntyy, niin se olisi päästötöntä eli
että se olisi ydinvoimaa ja vesivoimaa.
Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että kysymys on kansallisesta
verosta, mutta kuitenkin, koska olemme Euroopan unionin jäseniä,
huomioon joudutaan ottamaan sekä EU:n valtiontukisääntely
että myöskin ne rajat, joita yhdenmukaistettu
energiaverotus kaiken kaikkiaan sähköverolle ja
energiaverotukselle asettaa.
Kun silloin hallitusohjelmaneuvotteluissa mietittiin, millä tavalla
tuo windfall-vero kerätään, niin silloin
jo oli päällimmäisenä se, että kiinteistövero
on oikeastaan se oikea tapa kerätä tuo vero. Lähtökohta
oli se, että muita tapoja oli yritetty ministerin Pekkarisen
aikana löytää mutta niitä ei
oltu löydetty ja esitystä eduskuntaan missään
vaiheessa ei ollut tullut.
Kiinteistövero on sillä tavalla helppo, että se on
olemassa jo. Nämä voimalat maksavat kiinteistöveroa
kunnille. Nyt tässä tapauksessa ne maksaisivat
valtiolle. Eli vero on täsmällinen ja selkeä tältä osin.
Nyt tietysti voidaan kysyä, mikä on kiinteistöveron
yhteys ansiottomaan voittoon, joka syntyy energiantuotannosta. Tietysti
se täytyy myöntää, että yhteys
voimalan verotuksen arvon ja tuon tuotannon voitollisuuden kesken
ei ole kovin selkeä. Voi sanoa, että tämä saattaa
johtaa tilanteisiin, joissa välttämättä voimala
ei ole kannattava, kun tällainen uusi vero tuohon kaiken
kaikkiaan laitetaan. Myöskin merkittävää on
se, että tämä on ainoa tämäntyyppinen
vero Euroopassa. Saksassa ja Ruotsissa on tällaisia voittoon
perustuvia veroja, mutta niitten pohja on erilainen. Mutta kuitenkin
voidaan sanoa, että tällaisia erityisveroja voidaan
meillä asettaa.
Se, mikä on olennaista ja mitä erityisen voimakkaasti
pelätään, on se, että kun tämä windfall-vero
saadaan nyt voimaan, niin sitä olennaisesti pohjaltaan
ja määrältään tullaan
korottamaan. Mutta tältä osin on syytä kyllä huomata
se, että nyt kun nämä rajat ankkuroidaan
objektiivisin kriteerein, niin ei ole kovin helppoa muuttaa tämän
veron alaa kaiken kaikkiaan. Sen lisäksi on syytä korostaa
sitä, että sen korottaminenkaan tässä kilpailukykytilanteessa
ei ole tarkoituksenmukaista, ja siitä syystä ei
ole hyvä, että näitä huolenaiheita
otettaisiin kovin merkittävällä tavalla,
ja ne huolenaiheet on syytä tässä yhteydessä torjua.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vielä todeta, että se,
mikä on olennaisen tärkeätä on
se, että kun vanhoja voimaloita kunnostetaan, niin lähtökohta
on se, että tämä vero ei vaikuta investointipäätöksiin,
mikä tarkoittaa sitä, että voimalaitoksen
kunnossapitotyöt, perusparannukset ja tehonlisäykset
eivät vaikuta veron määrään.
Sitten, jos rakennetaan aivan eri, uusi rakennus, tilanne on jollakin
tavalla toinen, mutta silloin, kun sitä nykyistä voimalaa
kehitetään, tältä osin voidaan
sanoa, että tehoa voidaan parantaa niin, että se
ei vie voimalaa tältä osin windfall-veron piiriin.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä haluan todeta sen,
että ongelma tässä on tietysti se, onko tämä EU-sääntöjen
mukainen. Valtiovarainministeri on keskustellut komission kanssa.
Komissio on pyytänyt lisätietoja, ja on selvää,
että tämä asia menee ensi kevääseen
asti. Sen lisäksi on tiedossa, että asiasta on
tehty myöskin kantelu, joka lisää tämän
asian ongelmallisuutta, ja tämän johdosta joudumme
odottamaan sitä, onko tämä windfall-vero
mahdollinen toteuttaa, varmasti loppukevääseen
asti.
Valtiovarainvaliokunnassa oli pohdittavana se, laitetaanko heti
voimaan vai myöhemmin. Mutta ihan siitä syystä,
että tarkoitus on kerätä veroa koko vuodelta
2014, päädyttiin kuitenkin siihen, että vero
hyväksytään nyt eduskunnassa, se tulee
voimaan valtioneuvoston asetuksella ja se tulee voimaan 1.1.15 alkaen.
Tietysti siinä tilanteessa, jos komissio ei hyväksy,
tämä esitys joudutaan hylkäämään
ja antamaan uusi esitys, josta katsotaan, että se täyttää ne
ehdot, joita komissio asettaa. Tietysti tällainen tilanne
olisi kohtalaisen hankala, jos siihen jouduttaisiin, ja toivotaan,
että komissio hyväksyy tämän
hallituksen esityksen siinä muodossa, missä se
ensi viikolla tullaan täällä hyväksymään.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tätä windfall-veroa perustellaan
sillä, että ollaan saatu ansiotonta hyötyä päästökaupasta.
Loogisesti ajateltuna tämä olisi pitänyt
verottaa silloin vuonna 2005, kun Euroopan yhteinen päästökauppa
tuli voimaan, ja sen jälkeen jättää verottamatta.
Auttamattomasti ollaan vuonna 2014 myöhässä tässä.
Kaiken kaikkiaan edustaja Sasi sanoi, että kiinteistövero
on täysin selkeä, mutta totuus on kuitenkin se,
että jos windfall-vero muutetaan kiinteistöveron
muotoon ja kun nyt on käynyt nimenomaan niin, että tämä on
erittäin epäoikeudenmukainen vesivoiman ja ydinvoiman
välillä, joissa on noin 7—8-kertainen
ero, plus sitten vesivoiman sisällä, jossa on
veron määrä toisilla vesivoimaloilla
kymmenkertainen toisiin nähden, niin tämä ei
ole mitenkään selkeä. Ja kun tämä on
vielä kuitenkin komission käsittelyssä, niin
tässä on oikeasti vaarana se, että EU
tulee vaatimaan kilpailuneutraliteettisyistä myöskin kotimaisella
bioenergialla toimivat laitokset tämän saman veron
piiriin.
Mutta hauskaa — voisi käyttää oikeastaan
tätä sanaa — on ollut kuunnella tätä keskustelua
ja nimenomaan keskustan osalta: keskusta ei ainoastaan aja kaksilla
rattailla tässä vaan kolmilla rattailla. Ensinnäkin
keskustalla on yksi mielipide se, että se hyväksy
tämän voimalaitosveron. Toinen on sitten se, että se
hyväksyy voimalaitosveron, mutta perusteet ovat väärät,
ja sitten on vielä tämä kolmas vaihtoehto,
että keskusta tulee esittämään
lain hylkäämistä. Aika vaikea saada kiinni
tosiasiassa, että mikä keskustan kanta tähän
on. Minä toivon, että tämä kuitenkin
komissiolta tulee tänne uudelleen käsittelyyn
ja Suomi tätä kautta vielä tätä harkitsee.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Pakko yhtyä tällä kertaa
edustaja Turusen näkemykseen siitä, että heidän
vaihtoehtonsa tälle windfall-verolle on selkeä,
kun keskustan linja on vähintäänkin epämääräinen.
Toivoisi tietysti ihan kansalaistenkin kuluttajansuojan kannalta, poliittisen
kuluttajansuojan kannalta, että keskusta kykenisi sen oman
vaihtoehtonsa yksiselitteisesti esittämään.
Mutta parasta tässä windfall-verossa on se, että kun
tätä keskustelua on käyty jo päästökauppadirektiivin
voimaantulosta vuodesta 2004 alkaen, niin nyt tämä keskustelu
saadaan päätökseen edellyttäen,
että komissio tämän veron hyväksyy.
Kun hallitusohjelmassa sovittiin tästä windfall-veron
käyttöönotosta, niin tämän
veron suurin maksaja Fortum koki kärsineensä vääryyttä, ja
sen jälkeen Fortumin osakekurssi on johtuen tästä windfall-verokeskustelusta
yhtiön kertoman viestin mukaan laskenut 2 miljardilla eurolla.
Yhtiön arvo on laskenut 2 miljardilla eurolla sen jälkeen,
kun windfall-verokeskustelu alkoi. No, nyt hallitusohjelmaneuvotteluissa
puhuttiin 170 miljoonan vuosituotosta ja nyt päädyttiin
siihen, että veroa kerätään
yhteensä 50 miljoonaa euroa, josta Fortumin osuus on puolet,
noin 25 miljoonaa euroa. Nyt tällä esityksellä valtiovarainvaliokunnan
nimenomaisin painotuksin todetaan, että nyt ankkuroidaan
tämän veron perusteet ja veron taso. Toivon, että myös
tämä keskustelu voidaan päättää tältä osin,
Fortumin osakekurssi palaa entiselle tasolleen ja koskaan, ikinä,
meidän ei tarvitse enää tämän
jälkeen tässä salissa windfall-verosta
keskustella.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Turunen ja edustaja Katajakin ovat arvioineet keskustan kannanottoa
tähän hallituksen esitykseen. Minusta se on ihan
looginen kannanotto. Periaatteessa hyväksymme verovaikutuksiltaan
tämäntasoisen esityksen, mutta lähdemme
siitä, että tämä esitys ei kohtele
oikeudenmukaisesti vesivoimaa suhteessa ydinvoimaan. Siksi haluamme
asian uudelleen valmisteluun, ja jos ei mikään
muu auta, niin kuin nyt näyttää, niin
lakiesitys on ehdotettava hylättäväksi.
Ei tässä mitään epäloogista
tietenkään ole, mutta hallituksellahan tilanne
on hieman ongelmallisempi, kun laki on täysistuntokäsittelyssä ja EU:n
komissio vielä täyttä päätä lähettää kysymyssarjojaan
Suomen hallitukselle tästä esityksestä.
Tämä laki ei ehkä tule koskaan voimaan tässä muodossa
kuin hallitus sen on esittänyt, tai sitten se tulee joskus
voimaan valtioneuvoston asetuksella. Onnea vain hallitukselle.
Katsomme, että vissiä osaa näistä päästökauppajärjestelmän
tuottamista ylimääräisistä voitoista
voidaan pitää tuulen tuottamina windfall-voittoina.
Kovin suuria ne eivät tässä vaiheessa ole,
mutta periaatteessa niitä syntyy.
Hallitus esittää vuosikertymältään
50 miljoonan euron suuruista veroa, ja olen ymmärtänyt, että tämä sinänsä ei
ole määrältään ongelmallinen.
Tuo veroperuste, mitä hallitus esittää,
kiinteistöveron pohja, on ehkä hiukan liiankin
yksinkertainen. Tämä määräytymisperuste
johtaa verorasitteen jakautumiseen väärin vesivoiman
ja ydinvoiman välillä. Painottuminen tapahtuisi valtaosaltaan,
noin 80-prosenttisesti, vesivoimaan.
Keskusta tulee esittämään hylkäämistä ja
lausumaa, jossa eduskunta edellyttäisi, että hallitus valmistelee
ensi tilassa korjatun esityksen voimalaitosveroksi, joka jakaa tavoitellun
verorasitteen tasapuolisemmin ja oikeudenmukaisemmin vesivoiman
ja ydinvoiman kesken.
Tämä esityshän merkitsee tosiaan
sitä, että vero painottuisi noin 80-prosenttisesti
vesivoimaan ja noin 20-prosenttisesti ydinvoimaan. Me katsomme,
että veropohjaa on muutettava sillä tavalla, että tuo
ydinvoiman osuus nousisi tuosta noin 20:sta noin 60:een ja vesivoima
laskisi hallituksen esittämästä puoleen
eli noin 80:sta 40 prosenttiin. Hallituksen olisi mielestämme
tuotava ensi tilassa näin korjattu esitys voimalaitosveroksi
eduskuntaan.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Tätä uutta veroa perustellaan
sillä, että päästötön
energiantuotanto saisi nykyisellään ansiotonta
etua päästökaupasta. Näinhän
ei ole. Tämän vuoden alusta päästöoikeudet
on huutokaupattu ja voitot tuloutettu valtiolle.
On outoa, että hallitus tekee hallitusohjelmansa vastaisen
esityksen. Hallitusohjelmassa nimenomaan korostetaan toimia teollisuuden
kilpailukyvyn parantamiseksi, kotimaisten uusiutuvien energialähteiden
hyödyntämiseksi ja muiksi toimiksi, kuten toimia
kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. Tämä lisävero
ei tue tätä tavoitetta.
Hallituksen energiapoliittisten toimien seurauksena kivihiilen
käyttö on kasvanut vuodessa peräti puolella — peräti
puolella. Eli ilmaa saastutetaan oikein kunnolla Siperiasta saakka
rahdatulla kivihiilellä. On myös käsittämätöntä,
miten epätasa-arvoinen uusi vero on. Vesivoimalla tuotetun
sähkön verotus on jopa seitsemänkertainen ydinvoimaloilla
tuotettuun sähköön verrattuna.
Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä tällaista politiikkaa.
Lakiehdotukset tulee hylätä. Itse en hyväksy
markkinoitua ja manipuloitua käsitystä siitä,
että ydinvoima olisi päästötöntä.
Sen päästöt eli ydinsaasteet ovat tulevien
sukupolvien rasitteena niin taloudellisesta kuin myös terveys-
ja turvallisuusnäkökulmasta tarkasteltuna.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Jos tällaista veroa yleensä pitää kerätä,
niin minun mielestäni hallituksen esitys on hyvä ja
perusteltu. Totta kai voi esittää näkemyksiä,
että vesivoima ja ydinvoima asetetaan tässä epätasa-arvoiseen
asemaan. Mutta itselläni on se käsitys, että jos
jotakin tässä maassa pitäisi saada lahjaksi
tai omistaa, niin se on vanha vesivoima ekana, koska sillä saa
suurimmat voitot Nord Pool -sähköpörssissä,
ja sen jälkeen tulee sitten vanha ydinvoima, jolla ei saa
ihan niin suurta voittoa mutta saa kuitenkin merkittävät
voitot. Jos me lähdemme tätä tuotantoa
sitten verottamaan, niin kyllä se ehkä näin
meneekin, että vesivoimalle pitää asettaa
suurempi verorasitus kuin ydinvoimalle juuri tämän
mekanismin takia, mutta tietysti tästäkin voi
olla eri mieltä.
Sen sijaan täytyy kysyä kuitenkin sen perään, kun
Suomen sähköntuotanto tarvitsee lauhdesähköä ja
sitä viime vuosikymmenellä tuotettiin 13 prosenttia
koko sähköntuotannosta, kuka pitää tappiolla
yllä tätä lauhdesähkön
tuotantokapasiteettia, kun sitä kuitenkin tarvitaan pakkasilla, jotta
me pystymme sitten turvaamaan sähkönsaannin teollisuudelle
ja ihmisille. Jotenkin joskus tuntuisi, että voisi miettiä,
voidaanko tätä windfall-veroa käyttää sitten
tämän lauhdetuotantokapasiteetin omistamisen tukemiseksi,
koska se on tappiollista.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pari kolme kommenttia. Ensinnäkin
minä olen kuunnellut ainakin kaksi perussuomalaisten puheenvuoroa,
joissa sanotaan suurin piirtein näin, kirjoitin äsken
ylös tämän, että kun päästöoikeudet
on huutokaupattu, niin se oli siinä. Mitä tekemistä päästöoikeuksien
huutokaupalla on tämän idean kanssa, windfall-voittojen
kanssa? Sillä ei ole minkäänlaista tekemistä sen
asian kanssa. Se, että niistä on huutokaupat,
ei ole ensimmäinen kerta, niitä on jo aikaisemminkin myönnetty.
Se on ihan oma maailmansa, eikä sillä ole mitään
tekemistä sen kanssa, onko ennen 2004:ää rakennettu
päästötöntä kapasiteettia
vai ei. Minä ymmärrän ihan hyvin, että on
tärkeää kertoa perustelut, mutta olisi
hyvä, että olisi joku logiikka sille perustelulle.
Ehkä se löytyy, ja erittäin suurella
mielenkiinnolla jään tämän jälkeen odottamaan,
mikä se logiikka on.
Sitten edustaja Turunen — tulinkin tänne sen takia,
että edustaja Turunen käytti puheenvuoron, jossa
minun mielestäni oli vähän tällaista uutta
parlamentarismin tulkintaa — piti jotenkin epäjohdonmukaisena,
että keskusta on sitä mieltä, että sinänsä tämä esitys
on hyvä, hyväksyttävissä, että pieni
osa siitä ylimääräisestä ikään kuin
kassavirrasta, minkä tämä tuo tietyille
ennen vuotta 2004 tehdyille investoinneille vesi- ja ydinvoimaan,
otetaan pois. Keskusta hyväksyy tämän,
kun lähtökohtana on se, että me tämän
hyväksymme. Sen jälkeen Turunen äsken
totesi, että oli jotenkin väärin, että me
perustelimme sen, että me hyväksymme, mutta me
haluamme toisenlaisen esityksen. Eikö juuri niin pidäkin tehdä,
että jos kerran periaatteessa sen esityksen hyväksyy,
että tämmöinen vero otetaan käyttöön,
mutta ei hyväksy sitä mallia, millä tavalla se
toteutetaan, niin silloin on sitä mieltä, että tarvitaan
toinen malli? No, siinä Turunen tietysti voi kysyä,
eikö meidän olisi pitänyt se toinen malli
ihan tarkkaan pykälissä esittää.
Suoraan sanottuna täällä aikaisemmin
jo kerroin: Minä kyllä yritin sellaista kirjoittaa,
mutta minun taitoni ei siihen kerta kaikkiaan riittänyt. Kun
soitin valtiovarainministeriöön asianomaiselle
virkamiehelle, hän sanoi, että siihen tarvitaan
monta päivää aikaa ennen kuin hän
pystyisi sen tekemään, ja hän on paljon
pätevämpi kuin minä siinä asiassa.
Ja tästä syystä me katsoimme, että me
emme voi esittää pykäläkohtaista muutosta,
joka perustuu ihan eri järjestelyyn kuin tämä,
ihan eri järjestelyyn kuin tämä järjestelmä tässä.
Me lähdemme siitä, että tarvittaisiin
järjestely, joka verottaisi sen mukaan, minkä verran sähköä tuotetaan — oli
sitten kysymys ydinsähköstä tai vesivoimasta — ja
se oli tavallaan se perustelu, minkä takia me nyt katsomme,
että me esitämme tätä hylkyä,
mutta samalla reilusti tunnustamme, että tarvitaan uusi
esitys, joka tekee oikeudenmukaisuutta sekä vesivoimalle
että ydinvoimalle. Oikeudenmukaisuus on sitä,
että silloin näiden taakanjako muuttuu ihan toisinpäin.
Se määräytyisi sen tuotetun sähkön
perusteella, jolloin vesivoiman osalta se taakka kevenee tuntuvasti
ja ydinvoiman osalta tulee selvästi lisää taakkaa.
Mitä vielä tulee siihen, onko muualla maailmassa
tällaisia veroja, vastaavanlaisia veroja, ja kun täällä edustaja
Kataja kertoi, että Fortumin kurssi oli jossakin vaiheessa
2 miljardia euroa hytkähtänyt jonnekin suuntaan,
kun koko veron arvioitu tuotto on 40—50 miljoonaa euroa
ja siitä Fortumin joku osa, kylläkin suuri osa
mutta vain joku alle 20 miljoonaa euroa, niin sellainen taakka ei
kyllä taatusti heilauta kenenkään pörssiarvoa
2 miljardilla eurolla. Jos on pörssiarvo heilahtanutkin
jonnekin, niin se kyllä heilahtaa muista syistä.
Jos Fortumin pörssiarvo muuttuu vastaavanlaisten toimien
seurauksena, niin se muuttuu sen takia, että Ruotsi perii
ei 50 miljoonaa vaan 900 miljoonaa euroa ja Ruotsissa Fortum on
vahvasti mukana. Jos joku näistä heilauttaa, Suomen
tai Ruotsin ratkaisut, Fortumin pörssiarvoa, niin kyllä minä luulen,
että se on se Ruotsin toiminta eikä Suomen hallituksen.
Tässä mielessä minä ymmärrän
ihan hallituksen esitykset.
Arvoisa puhemies! Vähän hyppelehtivänä viestinä tässä ydinkiteytykseltään
on se, että periaatteessa hyväksyttävä ja
käytännössäkin, kunhan perusteet
ovat oikeat, tekevät oikeudenmukaisuutta vesivoimalle.
Ei sille voida sälyttää kuin pieni määrä tästä taakasta.
Ydinvoimalle tulee valtaosa, pitäisi tulla. Nyt ei käy
näin vaan täsmälleen päinvastoin.
Tästä syystä tämä on väärä.
Tarvitaan uusi esitys, joka tekee oikeudenmukaisuutta ydinvoiman
ja vesivoiman keskeiseen taakanjakoon.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi täytyy nyt vastata kansanedustaja
Pekkariselle, että mistä tämä windfall-vero
sitten tulee, mikä yhteys sillä on päästökauppaan.
Voisitte tietysti kertoa sen, kun ihmettelitte, mikä yhteys tällä on.
Mitä sitten tulee tähän keskustan
vaihtoehtoon siitä, että jaetaan tämä veron
määrä tasapuolisemmin vesivoiman ja ydinvoiman
välille, minä ihan edustaja Kivirannalta kävin
erikseen kysymässä, miten se on tarkoitus tehdä.
Edustaja Kiviranta näytti sellaista paperia, jossa oli
40 prosenttia vesivoimalle ja 60 prosenttia ydinvoimalle. Ensimmäisenä tietysti
heräsi kysymys siitä, mihin tuulivoima oli sitten
jäänyt näistä prosenteista kokonaan
pois, onko tarkoitus vapauttaa se tuulivoima tältä osin
ja mitkä ne intressit sitten ovat.
Mutta mitä tulee keskustan näihin kolmeen vaihtoehtoon — on
se, että hyväksytään, hyväksytään
ja arvostellaan sitten perusteita vääriksi ja sitten
että esitetään lakia hylkyyn — niin
jotenkin tämmöinen looginen käyttäytyminenhän
on, että jos hallituksen esitys on perusteiltaan väärä, niin
sitä esitetään hylkyyn. Minä en
näe, että on olemassa näitä kolmea
vaihtoehtoa. Ja sitten, jos ihan rehellisiä ollaan, eikös
tässä nyt ole pikkuisen jälkiviisautta
siinä mielessä, että edustaja Pekkarinen
oli kuitenkin työ- ja elinkeinoministerinä silloin,
kun päästökauppa Suomessakin alkoi, ja
silloinhan näiden ratkaisujen olisi pitänyt tulla?
On aika jälkijättöistä enää vuonna
2013 sitten lähteä tekemään
tämmöistä windfall-veroa, joka on epäoikeudenmukainen
ja kaiken lisäksi vielä sitten vaikeuttaa meidän
vientiteollisuuden energiansaantia.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En käy enempää keskustelua
jatkamaan, ihan hyvää keskustelua, mutta mitä tulee
tuulivoiman osuuteen, niin sillä ei ole mitään
roolia tässä. Meillä on muutama mylly.
Siis kannattaa ottaa nyt huomioon: tämä ei koske
niitä myllyjä, mitkä on rakennettu Suomeen
vuoden 2004 jälkeen, vaan niitä muutamaa myllyä,
jotka olivat ennen vuotta 2004. Niitten osuus on käytännöllisesti
katsoen ei mitään, ihan joku mitätön
määrä. Minä toivon, että tämä ymmärretään
tässä kokonaisuudessa.
Mitä vielä tulee päästökauppajärjestelmään, edustaja
Turunen, te olette oikeassa siinä, että tällainen
järjestely olisi kyllä pitänyt olla,
ei 2004 vaan vuoden 2005 jälkeen, silloin kun päästöoikeuden
hinnat olivat jopa yli 20 euroa CO2-tonnilta, mutta silloin
ei saatu aikaiseksi, monen eri syyn summana ja niin poispäin,
sellaista esitystä. (Kimmo Sasi: Siinä oli omat
syyt!) — Siihen oli omat, painavat syynsä silloin,
että ei näin saatu aikaan, ja nyt, niin kuin sanottu,
tämmöiset windfall-voitot eivät ole kovin
suuria tässä hetkessä tällä ajalla,
mitä nyt eletään, mutta omat perustelunsa
tähänkin vähäiseen, kunhan se
tehtäisiin oikein. Nyt se ei ole oikeudenmukainen.
Mitä tulee siihen jakoon, 60 ja 40, niin tiedän, edustaja
Turunen, sen, koska se taisi olla siinä minun kirjoittamassani
vastalauseessa, minkä talousvaliokunta käsitteli.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen on sinänsä oikeassa,
että päästökauppa on hieman
eri asia, ja kun sähköntuotannon polttoaineita
ei veroteta, niin tämä mekanismi on hieman toisenlainen.
Tästä pörssiyhtiöitten arvosta
voisi sen verran todeta, että tällä hetkellä sähkön
hinta on alhainen. Se johtuu siitä, että meillä on
hydrobalanssi hyvä ja sähkönkulutus on
heikentynyt tämän taloudellisen tilanteen takia.
Sen takia, kun on mennyt niin alas tämä sähkön
hinta, nämä yhtiöt eivät pysty
enää tuottamaan vanhalla vesivoimalla ja vanhalla
ydinvoimalla niin paljon voittoa. Pörssi tietenkin reagoi
vahvasti tähän tuloksentekokykyyn.
Ihan semmoinen yksi kohta — vaikka sanoinkin, että tämä hallituksen
esitys on hyvä, mikäli veroja pitää kerätä enemmän,
niin kuin pitääkin — jota voi tietenkin
hieman arvioida, on tämä Mankala-sähköön
ulottuva vero, sen takia, että meidän ei tänä päivänä pitäisi
teollisuudelle asettaa enää lisää rasitteita.
Kyllä tämä eri mekanismien kautta nyt
tulee omalla tavallaan asettamaan teollisuudelle lisärasitteita,
koska tavallaan heidän sähkönsä hinta
tulee nousemaan. Sillä tavalla tämä ei
kovin hyvä ole sellaiselle kotimaalle, jossa halutaan teollisuutta
pitää ja nimenomaan metsäteollisuutta
ja metalliteollisuutta.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi haluan palata tähän
Mankala-yhtiöitten asemaan. Aikaisemmin tässä salissa
edustaja Paatero kertoi, että kun nyt niin merkittävä yhteisöveroalennus
annettiin yrityksille, niin miten ne voivat sitten vastustaa tätä voimalaitosveroa,
että eikö mikään riitä.
Mutta tosiasiassa eiväthän Mankala-yhtiöt
mitään hyötyneet tästä yhteisöveron
alennuksesta, ja muutenkin siis tämä verotusmuoto
on Mankala-yhtiöille täysin kohtuuton.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä, että saa
yönsä hyvin nukutuksi, pitää tämä puheenvuoro,
koska kyllähän tästä käy selväksi,
että kaikki hintojen nousut kuluttajalle sitten loppuviimeksi
maksettavaksi tulevat.
Nämä päätökset
todellakin on tehty ja liikkeelle lähdetty silloin, kun
päästökaupat olivat siinä mallissa,
että tällä oli todellinen merkitys. Nyt kun
tässä tilanteessa tätä ja ehkä yritystenkin mahdollisuuksia
katsoo sekä yksityisen kuluttajan mutta totta kai yritysten
sähkölaskun osalta, niin kyllä tällä tulee
olemaan semmoinen korottava vaikutus. Ei sen Mankala-yrityksenkään edellytetä tekevän
tappiota. Mutta kaikki ne kustannusnousut, jotka tulevat sinne sitä kautta,
totta kai jossakin kohtaa menevät, vaikka lailla säädellään,
minkälaisia voittoja voidaan ottaa.
Toivotaan, että tämä ei aiheuta niin
suuria ennustettuja riskejä kuin on opposition puolelta tuotu
esille vaan että tässä hetkessä tälle
on oma perusteltu tarpeensa. Mutta on varmasti syytä seurata
kehitystä ja mahdollisuuksia reagoida siihen nopeasti.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on syytä todeta,
että tietysti Mankala-yhtiöt, jotka eivät
näytä voittoa — se on mahdollista, että ne
eivät näytä voittoa — yhtiöinä eivät hyödy,
mutta näitten Mankala-yhtiöitten osakkaat hyötyvät
yhteisöveron alennuksesta, ja sillä on todella
merkitystä, koska ne ovat suuria yhtiöitä.
Pohjolan Voiman osakkaille ja Fennovoiman osakkaille — ne
ovat suuria suomalaisia teollisuusyrityksiä — nimenomaan
tällä yhteisöveron alennuksella on merkitystä,
joten tämä on syytä kyllä ottaa
huomioon tässä yhteydessä.
Sitten täytyy sanoa, että tietysti kun teollisuutta
hyvin tarkkaan kuunneltiin tässä yhteydessä, niin
tietysti puunjalostusteollisuudelle, paperiteollisuudelle tämä on
melkoinen haaste, ja olen sitä mieltä, että nyt
täytyy hyvin tarkkaan seurata sitten sitä, millä tavalla
tämä vaikuttaa näitten yritysten kilpailukykyyn.
Toisaalta täytyy sanoa, että oikeastaan melkein
kaikki sanoivat, että niin kauan kuin me puhumme 50 miljoonasta
eurosta, summa on siinä määrin kohtuullinen,
että sen kanssa voidaan elää. Jos me
ajattelemme kaikkia tuotantokustannuksia kaikilla niillä yrityksillä, jotka
joutuvat tästä kärsimään,
niin se ei ole välttämättä niin
kauhean suuri. Mutta olennaista tässä yhteydessä on
nimenomaan se, että tästä ei tehdä korotusautomaattia.
Meidän täytyy siitä pitää huolta,
että ei katsota, että okei, nyt kun tämmöinen
vero on luotu, niin kaksinkertaistetaan se ensi vuonna ja seuraavana
kaksinkertaistetaan jälleen, koska silloin se on erittäin
suuri kilpailukykyhaitta näille yrityksille, joita tämä koskee.
Pitää nyt muistaa se, että toisaalta
paljon sähköä kuluttavien yritysten sähköveroahan
on kevennetty, eli tässä on pyritty kaikin keinoin
pitämään huolta siitä, että meillä olisi
kilpailukykyistä teollisuutta. Ja kuten sanottu, tämä windfall-vero
ei ole paras mahdollinen, mutta uskon, että sen kanssa
voidaan elää. Tärkeätä on,
että tässä salissa tänäänkin
luvattaisiin se, että korotuksia ei ole lähiaikoina
tulossa ja pohjaa ei tulla merkittävällä tavalla
laajentamaan.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä täytyy tähän
kuitenkin tarttua, ja tartun oikeastaan tähän
Myllykosken yhteen lauseeseen, siihen, että hintojen nousu
tulee kuitenkin loppupelissä kuluttajien maksettavaksi.
Sitä on kuitenkin arvioitava, missä ne kuluttajat
ovat. Silloin kun he ovat ulkomailla eli puhutaan vientiteollisuuden
tuotteista, kuluttajat ovat ulkomailla, puhumattakaan sitten meidän
energiaintensiivisestä vientiteollisuudesta, niin kyllä näillä ratkaisuilla vain
on vaikutus siihen, että tuotantokustannukset nousevat.
Mitä sillä on sitten merkitystä? Sillä on
sitten olennainen merkitys, että Suomen kilpailukyky myös
tältä osin heikkenee, ja silloin kun on huono
kilpailukyky, niin vienti ei vedä. Me olemme jo nyt siinä tilanteessa.
Ei meidän pitäisi tällaisilla veroilla
enää vientiteollisuutta ruoskia.
Sitten jos kuluttajat ovat kotimaassa, niin kyllähän
meillä on tällä hetkellä niin,
että sähköveroja on hallitus korottanut,
sitten on tehnyt semmoisia ratkaisuja, hyvää tarkoittaen
tietysti, niin kuin sähkömarkkinalakikin, jotka
kuitenkin suomalaisten kuluttajien siirtohintoja nostavat. Eli monella
tapaa on jo sähkön hinta suomalaisille kuluttajille
noussut, ja tämä on sitten myöskin yksi
lisä siellä.
Sitten taas toisaalta, kun edustaja Sasi sanoi tässä,
että sitten on annettu sähköveron alennuksia
isoille yrityksille, kyllä siinäkin on semmoinen
tilanne, että sitten nämä veronalennukset kompensoidaan
voimalaitosverolla. Eihän tässä ole järjen
häivää, että toisesta taskusta
otetaan ja toiseen taskuun annetaan.
Minun mielestäni kokonaisuutena tätä voimalaitosveroa
yksinkertaisesti ei pitäisi ottaa käyttöön
millään tavalla.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Tämä Mankala-sähköhän
on sellainen suomalainen keksintö, jota on yritetty kyllä kaataa
suomalaisvoimin muun muassa Euroopan parlamentissa. Tämä Mankalahan
perustuu siihen, että omistusosuutta vastaan saadaan omakustannushintaan
sähköä, joten tälle ei tule
kyllä sinänsä rasitusta, mutta edustaja
Sasi on oikeassa, että omistajat joutuvat maksamaan.
Mutta sitten, mikä minun mielestäni on aika tärkeä asia,
on, että kun puhutaan, että tämä windfall-vero
menee sitten kuluttajahintoihin ja sähkön kuluttajahintoihin,
niin minulla on se käsitys, että sitä se
ei voi tehdä, tai sitten minä en ymmärrä sitä mekanismia,
kun tämä ei tule vaikuttamaan Nord Pool -tukkuhintoihin,
spot-hintoihin, millään tavalla eikä se
tule vaikuttamaan kuluttajien sähkön hintaan millään
tavalla.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy Turuselle sanoa, että taivas
ei ole nyt aivan niin musta kuin edustaja Turunen sen tässä kuvasi.
Meillä on paljon haasteita, ja kyllä tietysti
tämän hallituksen toimia voi arvioida ja arvostellakin,
mutta kyllä tämä energiaintensiivisen
teollisuuden verojen, sanotaanko, kohtuullistaminen on ollut hyvä signaali.
Meillä ehkä tulee olemaan tulevaisuudessa vielä suurempia
haasteita kuin nyt tämä tämänhetkinen
windfall-vero meidän energiaintensiivisen teollisuuden
osalta.
Mitä tulee meidän vientiteollisuuteen tällä hetkellä,
jos vertaillaan eurooppalaisittain sähkön hintaa,
niin me vielä kohtuullisessa asemassa olemme sen perusteella,
ja uskon sen säilyvän, jos meillä energia-
ja ilmastopoliittisessa strategiassa, tiekartassa, vuoteen 2050
pystytään linjaamaan parlamentaarisesti nyt yhdessä se, mikä meidän
tavoite on sen teollisuuden turvaamiseksi, joka toimii energiaintensiivisillä aloilla,
mutta
myös niiden osalta, jotka tuottavat energiaa.
Se on meidän kohtalonkysymyksemme, että me
pystymme vakauttamaan markkinat ja sitä kautta tekemään
pitkäjänteisempää politiikkaa energiassa
kuin nyt ollaan viime vuosina tehty. Se on avainkysymys. Kannattaa
kääntää katseet meidän
vientiteollisuuden merikuljetukseen liittyviin haasteisiin. Siellä on
ehkä se kaikkein suurin tulevaisuuden haaste.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan vielä tähän
lopuksi täytyy edustaja Eestilälle sanoa se, että markkinatalous
vain toimii sillä tavalla, että kustannukset siirtyvät
kuluttajahintoihin. Ne siirtyvät hintoihin joka tapauksessa. Markkinatalous
toimii niin. Ei ole olemassa sellaista kustannusta, joka ei ole
missään, joka ei näy hinnoissa. Jotakin
kautta se tulee aina hintaan, tai sitten jos tällaisia
kustannuseriä on, niin jossain vaiheessa huomataan sitten,
että toiminta ei ole kannattavaa.
Mutta olennaisena minä perään kyllä sitä, mikä on
kaikista tärkeintä, vielä tärkeämpää kuin tämä vero:
toimintaympäristöä. Teollisuuden toimintaympäristön
pitäisi olla stabiili ja vakaa niin, että näitä investointeja
voidaan tehdä luottaen siihen, että mitään
isoja muutoksia ei tule. Kuka voi esimerkiksi luottaa nyt siihen,
että kun hallitus haluaa kerätä 50 miljoonaa
tällä voimalaitosverolla ensi vuonna, niin mitä se
on sitten seuraavalla hallituskaudella: tuplataanko se vai pannaanko
20 prosenttia päälle, 50 prosenttia? Elikkä tämä toimintaympäristö on
semmoinen, jonka pitäisi olla vakaa, ja tämä on
hyvin merkityksellinen asia silloin, kun näitä investointeja
mietitään. Energia-alalla investoinnit ovat erittäin
kalliita ja pitkäkestoisia.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Turunen on sinänsä oikeassa,
että markkinataloudessa hinnat menevät aina kuluttajan maksettavaksi.
Mutta tämä on aika erikoinen tapaus, sillä jos
me ajattelemme metsäteollisuutta, joka paljon on tämän
Mankala-sähkön edunsaaja, niin maailmanmarkkinoilla
kyllä millään tavalla Suomen näkökulmasta
tämä sellun hinta ei muodostu — eikä monen
muunkaan, paperin tai muun. Ne ovat aivan eri mekanismit, jotka
muodostavat sen markkinahinnan maailmalla, ja Suomi on vientimaa
tässä suhteessa.
Toinen juttu: Jos me ajattelemme Nord Poolia, niin siellä kyllä viimekätisen
tuotantomuodon perusteella sähkön hinta muodostuu,
ja vesivoima ja ydinvoima eivät koskaan ole viimekätisiä tuotantomuotoja.
Siinä on aina joku muu, joka muodostaa sen hinnan, ja tällä tavalla
se ei mene kuluttajahintoihin.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! En aloita enää tätä puhetta
sillä, että "ihan viimeiseksi", kun en tiedä,
puhuuko joku vielä. Haluaisin tähän kuitenkin
sanoa sen viimeisen sanan, että näinhän
se on. Sellun hinta muodostuu maailmalla maailmanmarkkinahintoihin.
Joo, se on kyllä totta. Tällä verolla
ei ole sellun hinnalle mitään merkitystä.
Mutta mille sillä on merkitystä? Sillä on
merkitystä sille, minkälainen kustannusrakenne
Suomessa on. Sillä on merkitystä myöskin
sille, mikä on suomalainen kilpailukyky. Ja tämä on
sitten olennainen asia, että me voimme kyllä ruokkia tänne
erilaisia kulueriä ja nostaa kustannuksia ja heikentää kilpailukykyä,
ja me huomaamme, että nämä investoinnit
tehdäänkin jonnekin muualle kuin Suomeen. Tämä on
nimenomaan se toimintaympäristön vakaus, jota
minä tarkoitan. Sillä ei ole siihen sellun hintaan
sinällänsä vaikutusta, mutta keitetäänkö se
sellu sitten jossain muualla kuin Suomessa, sille tällä on
merkitystä.
Yleiskeskustelu päättyi.