5) Hallituksen esitys eduskunnalle maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan
lakkauttamista ja valitusten siirtämistä hallintotuomioistuimiin
koskevaksi lainsäädännöksi
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakiehdotuksessa esitetään,
että maaseutuelinkeinojen valituslautakunta lakkautetaan
ja sen toimivaltaan kuuluvat asiat siirretään
yleisten alueellisten hallinto-oikeuksien toimivaltaan kuuluviksi,
ja tässä tapauksessa tuo hallinto-oikeus olisi
Hämeenlinnan hallinto-oikeus.
Valiokunta toteaa, että oikeudenhoidossa on ollut pitkään
yleisenä tavoitetilana lainkäyttöasioiden
keskittäminen erilaisista muutoksenhakuelimistä varsinaisiin
tuomioistuimiin, ja lakiesityksessä pyritään
takaamaan valituslautakuntaan kertyneen asiantuntemuksen jatkuvuus
keskittämällä maaseutuelinkeinoja koskevien
valitusasioiden käsittely pääasiassa
tosiaan Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen ja osittain Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen
sekä Ahvenanmaan hallintotuomioistuimeen.
Valiokunta korostaa, että lautakunnassa on nykyään
todella syvällistä asiantuntemusta näistä asioista,
jotka liittyvät erityisesti maatalous- ja maaseutuelinkeinojen
erityispiirteiden ja tukiasioiden tuntemukseen. Valiokunta pitää esitettyä maatalouselinkeinoja
koskevien asioiden keskittämistä tarpeellisena
myös sen vuoksi, että näin voidaan käytännössä edistää valituslautakunnan ammattitaitoisen
henkilöstön palvelussuhteen jatkamista. Silloin
valituslautakunnan lakkauttamisella ei saa heikentää oikeusturvaa,
ja samalla tulee varmistaa, etteivät valitusasioiden käsittelyajat
uudistuksessa pitene. Ne olivat, nämä kaksi viimeksi
mainittua asiaa, valiokunnassa kaikkein eniten keskusteluttaneita
asioita, eli vielä kertaalleen: valitusajat eivät
tämän muutoksen vuoksi saa jatkua, ja asiantuntemuksen
pitää säilyä edelleen yhtä hyvänä kuin
mitä se on tällä hetkellä.
Puhemies! Yksi asia, joka meitä valiokuntalaisia paljon
pohditutti, oli riista-asioiden käsittely, jota ei esitetä keskitettäväksi
Hämeenlinnaan, vaan se menisi kaikkiin hallinto-oikeuksiin.
Tästä syystä valiokunta ehdottaa tuossa
omassa tekstissään sitä, että näiden
riista-asioiden osalta pidetään täysin
välttämättömänä sitä,
että myös siellä pystytään
kaikella tavalla hyödyntämään
se nykyinen, tällä hetkellä olemassa
oleva valituslautakunnan asiantuntemus. Näitä juttuja
on noin 20—40 vuosittain, ja keskimäärin
näiden käsittelyajat valituslautakunnassa ovat
olleet 3—4 kuukautta, kun sen sijaan keskimääräiset
hallinto-oikeuksien käsittelyajat ovat olleet 7,7 kuukautta. Elikkä tässä on
kyllä erittäin tarkka paikka toimia niin, että nyt
sitten tämän uuden käytännön myötä nuo
käsittelyajat eivät siitä pitene.
Toinen asia on se, että oikaisuvaatimusten osalta tämä lakiehdotus
tuo merkittävän uudistuksen ja parantamisen tilanteeseen,
jossa varsinkin on massa- ja rutiiniluontoisista asioista
kysymys. Silloin tarjotaan viranomaisille mahdollisuus entistä laajempaan
oikaisujen tekemiseen, ja tämä on erittäin
hyvä asia. Valiokunta tätä erittäin
hyvällä alleviivaa, että näin
tapahtuu. Silloin vältymme kokonaan oikeusprosesseilta
selvien asioiden kanssa.
Neljäs asia, jos se vielä otetaan tässä,
puhemies, esille, on se, että valiokunta toteaa, että maaseutuelinkeinojen
valituslautakunnan lakkauttamiseen liittyy myös maatalousasioiden ruotsinkielisten
valitusten käsittely. Ruotsinkielisten valitusten osuus
on ollut viime vuosina noin 10 prosenttia tai hieman alle, ja siksi
on tärkeää, että myös
tämä otetaan erityisenä huomioon.
Näistä kahdesta asiasta on myöskin,
puhemies, valiokunta lausumaehdotuksen tehnyt elikkä lakkautusten
vaikutuksista muun muassa asioiden käsittelyaikoihin ja
ruotsinkielisten valitusten käsittelyyn. Näitä seurataan
ja seurannan tuloksista toimitetaan maa- ja metsätalousvaliokunnalle
selvitys vuoden 2016 loppuun mennessä.
Tämä esitys on yksimielinen.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja toi hyvin esille
näitä valiokunnassa esillä olleita muutoskohtia.
Huolena olivat tosiaan nämä kalastus- ja metsästysasioiden
käsittelyyn liittyvät oikaisut, jotka nyt sitten siirtyvät
näistä valituslautakunnista hallinto-oikeuksiin,
ja oli hyvin valiokunnalla huolenaiheena, löytyykö sieltä riittävästi
erityisosaamista. Siinä mielessä täytyy
todeta, että ehkä oli ennenaikaista lopettaa näitä valituslautakuntia,
jos hallinto-oikeuksissa ei ole valmiuksia käsitellä asioita
riittävän nopeasti. Erityisesti epäiltiin,
että muun muassa hirvenmetsästykseen liittyvät muutokset
ja niitten haku metsästyskauden aikana eivät onnistu
hallinto-oikeuksissa, ja sitten toivottiin sitä, että ratkaisut
saataisiin myös niistä riittävän
nopeasti.
Muun muassa ruotsinkielisten asema oli esillä, ja myös
siinä jonkun verran käytiin keskustelua, pitäisikö asiat
siirtää heidän osaltaan Vaasan hallinto-oikeuteen,
koska siellä ruotsin kielen osaamista olisi jo etukäteen.
Jonkin verran myöskin oikeusturvaa osaltani ajattelin,
miten tämä päätöksenteon
siirtäminen näiltä lakkautettavilta valituslautakunnilta
hallinto-oikeuteen vaikeuttaa käsittelymaksuihin, ja niistä ei
ihan täyttä selkoa ollut, vaikka jonkunlaisia
arvioita oli. Toivottavasti valituksen käsittelyt eivät
muodostu kalliimmiksi.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten todettu, tässä lakiehdotuksessa
esitetään maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan lakkauttamista
ja sen asioitten siirtämistä yleisten alueellisten
hallinto-oikeuksien toimivaltaan kuuluviksi. Muutama näkemys
tähän liittyen:
Ensinnäkin tämän muutoksen osaltahan
on syytä todella muistaa se, että valituslautakunnassa
on erittäin syvällistä erityisasiantuntemusta, joka
liittyy erityisesti maatalouselinkeinojen erityispiirteitten ja
tukiasioitten tuntemukseen. Sen vuoksi onkin tärkeää,
että tämän valituslautakunnan nykyiset
virkamiehet siirtyisivät mahdollisimman kattavasti Hämeenlinnan
hallinto-oikeuteen, jotta todella voidaan varmistaa ammattitaidon
säilyminen näitten valitusten käsittelyssä. Muun
muassa puheenjohtaja Leppä mainitsi nämä riistakysymykset,
joita on kohtuullisen harvoja, joten on jopa järkevää,
että niitä keskitetään tiettyihin
elimiin.
Hallinto-oikeuksille on, totta kai, nyt taattava riittävät
resurssit muun muassa henkilökunnan kouluttamiseen näitten
valitusasioitten aihesisältöön liittyen.
Lisäksi on ehdottomasti huolehdittava siitä, että valituslautakunnassa
säilyy aina tähän lain voimaantuloon
asti riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa,
jotta ei todellakaan synny mitään tilannetta,
jossa valituslautakunta viimeisinä kuukausinaan ruuhkautuisi.
Ja kuten valiokunta myös toteaa, on välttämätöntä,
että maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan lakkauttamisen
vaikutuksia muun muassa asioitten käsittelyaikoihin ja
niin edelleen seurataan.
Eli kaiken kaikkiaan — puhemies, aivan lyhyesti vielä — tässä valituslautakunnan
lakkauttamisen myötä ei miltään
osin saa valittajien oikeusturvaa vähentää eivätkä käsittelyajat
saa missään tapauksessa ainakaan oleellisesti
pidentyä nykyisestä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo todettukin
useammasta suusta tämä muuttuva tilanne elikkä valituslautakunnan
toimivaltaan kuuluvien asioiden siirtäminen alueellisille
hallinto-oikeuksille, mikä on oikeudenhoidossa muuallakin
kuin maa- ja metsätalousvaliokunnan hallinnonalalla ollut
tavoitetilalla, ja tätä lainsäädäntöä on
muutettukin.
Jatkossa on tietysti tärkeää, aivan
niin kuin edustaja Korhonen ja valiokunnan puheenjohtaja totesivat,
että valiokunta on kiinnittänyt huomiota, että valitusasioitten
asianmukaista käsittelyä seurataan ja juuri niinkin,
että sen asiantuntijuuden tulee olla jatkossakin elinkeinonharjoittajien
turva. Kuten valiokunta keskusteli näistä riista-
ja kalatalousasioista, voidaan todeta, että varmasti siellä seuranta
on tärkeää, koska vaikka kieli poskessa
nyt todetaan, että kylläpä kalastusasioista
aina mehevä riita saadaan aikaiseksi, sekin on tärkeä osa-alue
Suomessa, samoin kuin täällä viitattiin
hirvilupiin, että hirvilupien saaminen tapahtuu metsästysajan
puitteissa kuten aiemminkin.
Oikaisuvaatimuksen käyttöalan laajentaminen
ensi vaiheen oikeusturvakeinona tuonee lisäarvoa nopeuttaessaan
asioitten käsittelyä, mutta niin kuin on todettu
myös, kaikkeen ei oikaisuvaatimus sinänsä tietenkään
sovellu.
Porotaloudesta on vielä pohjoisen ihmisenä todettava
se, että nyt kun pohjoisessa Lapin ja Oulun hallinto-oikeudet
yhdistyvät, on tärkeää, niin
kuin tietysti lakiesitys ja valiokunta ovat ottaneet huomioon, että nämä porotaloutta
koskevat valitukset tulevat jatkossa käsitellyiksi ehdottomasti
Rovaniemellä samoin kuin kolttalain nojalla ratkaistavat
asiat. Suomi on pitkä maa ja porotalous pohjoisessa asiantuntemuksineen.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä. Maaseutuelinkeinojen
valituslautakunta lakkautetaan siis ja toimivaltaan kuuluvat asiat
siirretään Hämeenlinnan hallinto-oikeuden vastuulle.
Siis muutoksenhaut keskitetään Hämeenlinnaan
maatilatalouden harjoittamiseen liittyvistä tuista, maaseudun
kehittämiseen myönnettävistä tuista
ja maatalouden rakennetuista. Keskittämistä perustellaan
maatalouden sekä kansallisen ja EU-tason tukilainsäädännön erityispiirteillä — tarkoittaa
kai monimutkaisuutta, tarvitaan erityisosaamista.
Uudistuksillakin on aina kaksi puolta. Hallinto-oikeudet ovat
ruuhkaisia, käsittelyajat ovat lähes vuoden pituisia,
ja maa- ja metsätalousvaliokunta on oikein todennut mietinnössään,
että lautakunnan lakkauttamisella ei saa heikentää oikeusturvaa
ja käsittelyajat eivät saa olla pitempiä kuin
nykyisin.
Hallinto-oikeudet pääsääntöisesti
käsittelevät asiat kirjallisten aineistojen pohjalta.
Monimutkaisia maatalouselinkeinoihin liittyviä asioita
ei välttämättä pystytä käsittelemään
papereita lukemalla puolueettomasti ja oikeudenmukaisesti. Suulliset
käsittelyt tulisi ottaa lähes ensisijaiseksi käytännöksi,
jotta muutoksenhaku jatkossa toimisi toivotulla tavalla. Suullisten
käsittelyjen lisäämistä tulisi
harkita myös monissa muissa erityistuomioistuimissa. Tavallinen
ihminen ei pysty tuottamaan niin aukottomasti papereita omalla rahallaan
kustantaen kuin kirjalliset käsittelyt vaativat. Toivottavasti
olen väärässä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Pitää sinänsä paikkansa,
että maaseutuelinkeinojen valituslautakunnassa on tietysti
erikoistuttu näihin tiettyihin asiaryhmiin, ja lautakunnan
toiminta on tässä ajan mittaan parantunut. Muistan aika
synkkiäkin aikoja 1990-luvulta ja 2000-luvun puoleltakin.
Jos tämä tietynlainen erityisasiantuntemus nyt
voidaan siirtää tuonne Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen,
niin en minä tässä nyt mitään
ongelmia niin kauheasti näkisi. Ehkä olisi hyvä saada
vähän tämmöisiä raikastavia
aineksia tähän asioitten käsittelyyn
ja saada ihan näitä yleisiä oikeusperiaatteitakin
enemmän huomioon. Minusta maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan
kytkentä maa- ja metsätalousministeriöön
välillä vaikutti ainakin näin maallikosta
liiankin raskaalta. Lainsäädäntö on
turhan monimutkaista. Ongelma on ehkä aika paljon tässä kummallisessa
maatalouslainsäädännössä,
jota voisi vähän virtaviivaistaa ja lähteä ehkä enemmän
sitten yleisten oikeusperiaatteitten pohjalta.
Yleiskeskustelu päättyi.