Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä toteutetaan
rahoitusmuutos toisen asteen koulutuksen järjestäjille.
Tarkoitus on suunnata rahoituksen painopistettä opiskelijamäärien sijaan
opiskelijavuosilla. Samoin tuloksellisuutta halutaan lisätä,
ja kriteeriksi on nostettu muun muassa opiskelun läpäisy.
Suoritusrahoitusosuudessa huomioon otetaan suoritetut tutkinnot,
ammatillisessa koulutuksessa tutkintojen osat ja ammatilliseen peruskoulutukseen
valmentavan koulutuksen osat ja lukiokoulutuksessa lukion oppimäärän
suoritukset. Ammatillisessa koulutuksessa rahoitusta korotetaan
myös erityisopetusta saaneiden opiskelijoiden ja vailla
perusasteen jälkeistä tutkintoa olevien opiskelijoiden
perusteella. Vaikuttavuusrahoitusosuudessa otetaan uutena tuloksellisuuden
mittarina käyttöön opintojen keskeyttämisen
vähentäminen, opiskelijahyvinvointikysely ja opiskelijoiden
antama työelämäpalaute. Lisäksi
ammatillisessa peruskoulutuksessa huomioitaisiin myös tutkinnon
suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin siirtyminen
sekä henkilöstön kelpoisuus ja kehittämistoimenpiteet.
Lukiokoulutuksessa tulisi mu-kaan uutena mittarina jatko-opintoihin
sijoittuminen.
Arvoisa puhemies! Pidän näitä uusia
mittareita hyvin tärkeänä edistysaskeleena
koulutuksen laadun kehittämisessä. Mikä muu
kuin se, että opiskelija saa opintonsa valmiiksi ja jatkaa
uuteen oppilaitokseen, uusiin jatko-opintoihin tai työelämään,
kertoo meille mitä parhaimmin koulutuksen onnistumisesta?
Nyt voimme unohtaa ikävät ja surkeat jokakeväiset
lukiorankinglistat, joita media epätoivoisena viljelee.
Hyvä näin. Todellisesti tämän
rahoitusmuutoksen tarkoituksena on turvata ja vahvistaa koulutuksen
järjestäjän mahdollisuuksia vastata yhä joustavammin opiskelijoiden,
työelämän, muun yhteiskunnan sekä alueiden
muuttuviin tarpeisiin laadukkaalla opetuksella ja koulutuksella.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen seurauksena
rahoituksen ajallisia myöntämisperusteita tarkistettaisiin
siten, että lukiokoulutukseen ja ammatilliseen perustutkintoon
voitaisiin myöntää perusrahoitusta enintään kolmen
opiskeluvuoden ajan. Kärsijöinä olisivat eritoten
erityislukiot, joiden tarjoamien erityistarpeisiin suunniteltujen
opintokokonaisuuksien toteuttaminen vaarantuisi. Esimerkiksi nuorille urheilijalupauksille
oivaksi osoittautuneet urheilulukiot olisivat jatkossa ahtaalla,
sillä lukiokoulutuksen ja vaativan lajiharjoittelun ahtaminen kolmeen
vuoteen ei kaikissa tapauksissa ole mahdollista. Tässä tapauksessa
perusrahoituksen rajaaminen kolmeen opiskeluvuoteen on kohtuutonta.
Eli varsinkin näistä urheilulukioista on tämä huoli,
kuinka näitten tulevien mestareitten sitten käy,
jos pitäisi kolmessa vuodessa valmistua ja tämä treeni
on niin kovaa, että se ei ehkä ole mahdollista
näin nopeasti.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus pyrkii toisen asteen koulu-tuksen
rakennemuutoshankkeella saavuttamaan jopa 260 miljoonan euron säästöt.
Tähän rakennehankkeeseen kuuluvat osina sekä lukioiden, ammattioppilaitosten
ja kansanopistojen järjestämisverkon muokkaus
että lukioiden ja ammatillisen koulutuksen rahoituksen
uudistus.
Toisen asteen oppilaitosten rahoituksen uudistamista ohjataan
suoritus- ja vaikuttavuusrahoituksen suuntaan. Tällöin
valtio alkaa rahoittamaan oppilaitoksia yhä enemmän
niistä valmistuneiden oppilasmäärien
perusteella, missä on hyvät ja huonot puolensa.
Voidaan perustellusti nimittäin kysyä, johtaako
tämä ääritilanteessa siihen,
että koulut antavat oppilaiden valmistua, vaikka nämä eivät
kaikkia opinto-ohjelmien kriteereitä täyttäisikään,
koska valtio jatkossa palkitsee toisen asteen oppilaitoksia rahallisesti
nimenomaan valmistuneiden henkilöiden määrän perusteella.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tämä on todella tärkeä hallituksen
esitys siitä syystä, että kun toisen
asteen järjestäjäverkkoa tiivistetään,
samassa yhteydessä meidän täytyy pitää huolta
siitä, että jäljellä oleva rahoitus
jaetaan mahdollisimman järkevällä tavalla.
Ja tällä rahoitusuudistuksella puututaan yhteen
yhteiskunnalliseen isoon kysymykseen, josta hyvin helposti voidaan
myös vaieta. Se koskee sitä, että lukiosta
ja ammatillisesta koulutuksesta ei aina valmistuta niin nopeasti kuin
me aikuiset ajattelisimme.
Minusta edustaja Elomaa puuttui ihan oikeaan asiaan, mutta täytyy
todeta, että kun me katsomme koko lukion käyvien
nuorten asemaa, niin tärkeää on muistaa,
että tämä rahoitusjärjestelmä itsessään
ohjaa nyt siihen, että sen sijasta, että lasketaan,
että kahtena päivänä ollaan
koulussa ja siitä järjestäjä saa
rahat, lasketaankin järjestäjälle rahat
koko sen koulutuksen aikana kertyneistä kursseista, ammatillisen
koulutuksen kaikista osista ja niiden summasta ja toisaalta lukiokoulutuksessa
kaikista 75 kurssista. Ja jatkossa saadaan siitä laskennallisesta
kolmesta vuodesta eli tutkinnon osien summasta, siitä 75
kurssin summasta, se järjestäjän palkka
koulutuksen järjestämisestä. Nuorten
osalta ei tällä lakiesityksellä rajoiteta
kenenkään oikeutta osallistua neljänä vuotena
lukio-opetukseen, se ei pidä paikkaansa. On tärkeä korostaa
tätä puolta, että järjestäjä jakaa
ne 75 kurssia niille jaksoille, joilla nuori osallistuu koulutukseen,
ja saa siitä palkan, juuri niistä samoista kursseista,
kun tämä rahoitusjärjestelmä muuttuu.
Ja siltä osin on tärkeää, että kun
käydään tätä keskustelua,
saako nuori olla kolme vai neljä vuotta vielä lukiossa,
kukaan ei ole nuorelta ottamassa pois oikeutta opiskella neljää vuotta,
mutta järjestäjä saa palkan 75 kurssista,
ei kolmesta tai neljästä vuodesta, vaan 75 kurssin
suorittamisesta, ja se on minusta tässä se olennainen
puoli, ja haluan sitä alleviivata omalta osaltani.
Arvoisa puhemies! Tässä todella on tarkoituksena
pitää huolta siitä, että kun
ne ikäluokat pienentyvät, eli käytännössä vuonna
2025 meidän nuoria on saman verran tai inan vähemmän
loppuviimeksi koulutuksessa, niin pidetään huolta siitä,
että alueellisesta saavutettavuudesta, myöskin
lukioverkon kehittämisestä ja koulutuksen tuloksellisuudesta,
maksetaan ja koulutuksen läpäisyyn panostetaan,
niin kuin edustaja Peltonen täällä jo
totesi. Eli rahoitus maksetaan jatkossa ensisijaisesti suorituksista
ja tuloksista, ei fyysisestä opiskeluajasta. Ja se on iso
muutos mutta ohjaa julkisen talouden kestävyysvajeessa
meitä siihen suuntaan, että lukiolaisesta ja ammatillisen
koulutuksen nuoresta välitetään. On merkitystä jatkossa
sillä, mitä siellä oppilaitoksessa tapahtuu
sen kolmen vuoden aikana: ohjaammeko me opiskelijaa oppilashuollollisin
toimin niin, että he tulevat sieltä myös
valmistumaan. Ja kissa on nyt erityisesti nostettu pöydälle.
Kun te katsotte näitä lukuja, niin kaikilta osin
nämä lukioluvut osoittavat myös sen,
että kaikista lukioista ei valmistuta samalla tavalla,
mikä voi tulla myöskin yllätyksenä.
Ja sen takia on tärkeää, että me
panostamme niin ammatillisessa koulutuksessa kuin lukioissakin siihen,
että oppilashuollollisin toimin pidetään
huolta siitä, että lukiolaista viedään
siinä koulutuksessa eteenpäin. Nuoruus on aika
haastava elämänvaihe, ja siinä tarvitaan
tukea. Ja sen takia tämä puoli tulee nyt rahoituksella
huolehdittua, että järjestäjällä on merkittävä halu
pitää huolta siitä, että jokainen nuori
voisi valmistua. Itse pidän sitä koulutuksen näkökulmasta
hyvänä rahoitusta ohjaavana seikkana, että tulee
myös koulutuksen järjestäjälle
halua pitää huolta siitä, että nuori
valmistuu.
Nämä eri seikat riippuen siitä, puhutaanko ammatillisesta
koulutuksesta lisäkoulutuksena, puhutaanko oppisopimuskoulutuksesta
oppilaitosmuotoisena vai muuna, puhutaanko lukiokoulutuksesta, ammatillisesta
koulutuksesta, ovat kriteereiltään hiukan erilaisia
siinä, miten rahoitus jakautuu. Mutta tärkeää on
myös huomata se, että me puutumme siihen keskeiseen
kysymykseen, että Suomessa koulutusta kaikki eivät
tällä hetkellä nauti tavalla, joka toisi
meille myöskin yhteiskunnallisesti enemmän osaamista.
Tässä tunnustetaan se, että meillä on
kolmekymppisiä 100 000, jotka ovat vailla toisen
asteen koulutusta, ja tässä annetaan kannustinlisää niille
järjestäjille, jotka ottavat juuri näitä ilman
toisen asteen tutkintoa olevia opiskelijoita mukaan. Tässä myöskin
tulee kannustinlisä niille oppilaitoksille, jotka kiinnittävät
huomiota aikuiskoulutuksen puolella siihen, että koulutetaan
erityisesti aikuisia, joilla ei ole vielä toisen asteen
tutkintoa. Ja yli kolmekymppisiä on yli 200 000,
joilla tätä tutkintoa ei ole. Että siltä osin
tällä rahoitusjärjestelmällä pyritään
korjaamaan koulutuspoliittisia isoja haasteita ja tarttumaan niihin,
kun kerran tunnustamme, että vähemmän
on nyt resursseja käytettävissä. Silloin
on tärkeätä miettiä, miten ne
vähäiset resurssit käytetään. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.