30) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain
ja lääkelain 57 §:n muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Tähän aikaan illasta en
enää kovin pitkiä esittelypuheenvuoroja
kovin monista asioista ajatellut pitää, mutta
ehkä tämä asia kuitenkin ansaitsee esittelynsä.
Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
sairasvakuutuslakia ja lääkelakia. Esityksen keskeisenä tavoitteena
on kehittää lääkekorvausjärjestelmää,
ja lisäksi tavoitteena on toteuttaa hallituksen päättämä 26
miljoonan euron säästö valtion lääkekorvausmenoissa
vuodesta 2016 lukien.
Lääkekorvausjärjestelmässä ehdotetaan
otettavaksi käyttöön 45 euron vuotuinen
alkuomavastuu. Lisäksi ehdotetaan korotettavaksi lääkkeen
peruskorvaustasoa 40 prosenttiin. Vasta vuotuisen alkuomavastuun
täyttymisen jälkeen korvattavista lääkeostoista
voisi saada sairausvakuutuslain mukaista korvausta. Alkuomavastuu ei
kuitenkaan koskisi lapsia eli alle 18-vuotiaita.
Omavastuun käyttöönotto tarkoittaa
sitä, että jatkossa vähäisiä ja
satunnaisia lääkekustannuksia ei korvattaisi vaan
lääkekorvaukset kohdennettaisiin erityisesti paljon
lääkkeistään maksaville ihmisille.
Peruskorvauksen nostaminen lieventäisi alkuomavastuun vaikutuksia
niillä ihmisillä, joiden lääkeostot
ylittävät alkuomavastuun mutta jäävät
alle lääkeostojen vuotuisen omavastuukaton eli
niin kutsutun lääkekaton. Myös alkuomavastuu
kerryttäisi tätä lääkekattoa.
Puolella lääkkeidenkäyttäjistä alkuomavastuusta
johtuva muutos lääkekustannuksissa, eli siis nousu
tai väheneminen, olisi korkeintaan 10 euroa vuodessa. Noin
40 prosentilla lääkkeidenkäyttäjistä lääkekustannukset
nousisivat 10—30 euroa vuodessa. Enimmillään
lääkekustannukset nousisivat alkuomavastuun verran
eli sen 45 euroa vuodessa.
Apteekin velvoitetta antaa hintaneuvontaa ehdotetaan myöskin
täsmennettäväksi — tämä siksi,
että asiakkaalla olisi mahdollisuus saada kattava tieto
kaikista lääkevalmisteen valintaan vaikuttavista
seikoista eli myöskin hinnasta. Säännöstä ehdotetaan
täsmennettäväksi siten, että hintaneuvontaan
sisältyisi tieto lääkemääräyksellä toimitettavasta
tosiasiallisesti halvimmasta lääkevalmisteesta.
Hallitus on sitoutunut säästämään
lääkekorvausmenoista 26 miljoonaa euroa
vuositasolla. Esitys sisältää ehdotukset
säästövaatimuksen toteuttamiseksi. Valtion
lääkekorvausmenoihin vuodesta 2016 alkaen kohdistuvan
26 miljoonan euron säästön toteuttamiseksi
ehdotetaan, että viitehintajärjestelmään
kuuluvien alkuperäisvalmisteiden enimmäistukkuhintoja
tarkistetaan, rin-nakkaisvalmisteiden hinnoittelua uudistetaan ja
että alkuomavastuun käyttöönotosta
koituvaa säästöä sairasvakuutusmenoissa
käytetään myös valtiontalouden
tasapainottamiseen.
Säästövaatimuksen toteuttamisessa
ehdotetaan otettavaksi huomioon myös säästöt, jotka aiheutuvat
apteekkien hintaneuvontavelvoitteen täsmentämisestä,
ja nämä toimet lisäisivät kilpailua
lääkemarkkinoilla, jolloin lääkkeiden
alentuneista hinnoista hyötyisivät suoraan myöskin
potilaat. Lisäksi lääkkeiden korvattavuuden
ja tukkuhinnan vahvistamiseen liittyvää menettelyä ehdotetaan
kehitettäväksi siten, että se tukisi
nykyistä paremmin näyttöön perustuvaa
päätöksentekoa erityisesti lääkevalmisteen
hoidollisen arvon ja kustannusvaikuttavuuden arvioinnissa.
Lisäksi ehdotettujen muutosten tavoitteena on vähentää hallinnollista
työtä selkeiden ja riidattomien hakemusten käsittelyssä.
Ehdotetuilla muutoksilla osaltaan toteutetaan Lääkepolitiikka 2020
-tavoitteiden toteuttamista.
Esitys liittyy valtion vuoden 2016 talousarvioesitykseen.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lääkekorvausjärjestelmässä ehdotetaan
otettavaksi käyttöön 45 euron vuotuinen
alkuomavastuu, kuten ministeri Räty tuossa äsken
kertoi. Tämä hallituksen esitys tuo taloudellista
helpotusta paljon lääkkeitä käyttäville.
Hyvää tässä on se, että alle
18-vuotiaat jätettiin tuon alkuomavastuun ulkopuolelle,
ja kannatettavaa on myös tämä peruskorvausprosentin
nosto tuohon 40:een.
Oikeudenmukaista on, että lääkekorvauksia kohdennetaan
paljon lääkkeitä käyttäville,
mutta suurta huolta herättää alkuomavastuu
ja sen vaikutukset pienituloisiin. Pelkään pahoin,
että moni joutuu tinkimään lääkehankinnoista,
millä voi olla kohtalokkaat seuraukset. Muistan ajan entisessä työpaikassani,
kun siellä ikäihmiset joutuivat miettimään,
onko heillä varaa hankkia tarpeelliset lääkkeensä vai
käytetäänkö ne niukat varat
esimerkiksi ruokaan. Kysynkin tästä ministeriltä:
kuinka tullaan jatkossa turvaamaan, ettei esitetty alkuomavastuu
muodostu pienituloisille ongelmaksi hankkia tarvitsemiaan lääkkeitä?
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä kun on näitä lääkekorvausjärjestelmien
eri muutoksia seurannut pitkin matkanvartta, niin tuntuu, ettei
tämä ainakaan ole millään tavalla kyllä selkiytynyt
näitten hallituksen esitysten myötä.
Ja toinen asia, mitä olen kyllä tässä suuresti
ihmetellyt, on myöskin tämä, että tuntuu,
että näitä kustannusvaikutuksia, niiden
seurantaa ja näitä todellisia säästöjä,
on hyvin vaikea arvioida, samoin kuin näitten todellisten
kulujen ja kustannusten vaikutuksia sitten käyttäjille.
Oikeastaan tässä nyt komppaan kollegaani, joka
nosti nyt esiin tämän, että kyllähän
tässä tietysti huoli nousee näistä pienituloisista,
joille se muutamakin euro on aika tärkeä. Mielelläni
tietysti ministerin näkemyksen kuulisin siitä,
miten sitä on ajateltu kompensoitavaksi täällä.
Ja sitten myöskin siitä kysyisin ministeriltä, että niin
kuin varmasti olette tietoinenkin siitä, on lääkkeitä,
joissa esimerkiksi tämmöisten pienten pakettien
ostamisen voisi kuvitella tulevan edullisemmaksi mutta se saattaa
tulla maksamaan asiakkaalle moninkertaisesti. Tässäkin
varmaan olisi yksi semmoinen asia, mihin olisi ehkä sitten
syytä kiinnittää huomiota, niin että ei
välttämättä sitten kannusteta
semmoiseen lääkkeiden pakkokäyttöön,
jos ei siihen ole ihan tarvetta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän päivän
puhekiintiöni kyllä vähintäänkin
realistisesti arvioiden on täynnä, mutta koska
samalle päivälle sattuivat nämä kaksi
lempilastani tällä kaudella eli tämä sote
ja sitten tämä lääkekorvausjärjestelmän
kokonaisuudistus, niin enpä nyt mitenkään
malttanut pysyä tuolla, vaikka olisi pitänyt.
Tässähän nimittäin on oikeasti
kysymys lakiesityksestä, jolla nyt sitten lopulta saatetaan
päätökseen hallitusohjelmaneuvottelujen
hyvinvointiryhmän yksi keskeisimmistä kirjauksista
eli lääkekorvausjärjestelmän
uudistaminen siten, että järjestelmä jatkossa
suosisi enemmän paljon sairastavia ja ehkä rokottaisi
vähän enemmän vähän
ja satunnaisesti sairastavia. Ja sitten toisena kohtana on se, että myöskin
pienituloisten lääkkeittenkäyttö mahdollistettaisiin.
No, tämä prosessi on ollut, kun sitä hallituksen
entisenä uskollisena soturina kohtuullisen hyvin tunnen
sisältäkin päin, varsin monimuotoinen.
Ja ei sitä nyt ainakaan helpottamassa ja selkeyttämässä ole
ollut se, että tähän samaan yhteyteenhän
on ympätty sitten useammankin kerran ikään
kuin hallituksen säästöpyrkimysten keinona
lääkekorvausten heikentäminen. Tämä nyt, kun
se tehdään tässä nyt, tehdään
kolmannen kerran. Hallitusneuvotteluissa — jossain määrin
pidän jopa itseäni syyllisenä tämän
113 miljoonan ensimmäiseen leikkaukseen — siinä lähtökohtana
oli kuitenkin se, että valtaosa niistä säästöistä, joitten
summan siis piti olla alun perin 100 miljoonaa, olisi syntynyt nimenomaan
muista kuin siihen järjestelmään kohdistuvista
keinoista eli lääkkeitten järkevämmästä käytöstä,
lääkealan kilpailun lisäämisestä ja
myöskin halvempien lääkkeitten käytön
lisäämisestä. Ja valitettavasti, kun
valtiovarainministeriö pääsi asiaan käsiksi, niinhän
siinä kävi tietenkin, että siinä ensimmäisessä vaiheessa
nyt vähät välitettiin sitten näistä järkevämmistä ja
rationaalisemmista toimenpiteistä, kun nyt rahaa piti vain
sairastavilta saada enemmän.
Sitten tässä matkan varrella ongelmaksi osoittautui
tämän korvausjärjestelmän muuttaminen niin,
että tämä pienituloisia koskeva osa olisi
voitu toteuttaa. Ministeriön vakuutusosaston mielestä näytti
mahdottomalta ylipäätään löytää sellaista
keinoa, jolla pienituloiset lääkkeidenkäyttäjät
olisi voitu erotella muista, ja ehkä se nyt aika hankalaa
olisi ollutkin, mutta kyllä siinä nyt pikkuisen
liian helposti luovutettiin.
Sitten erilaisten vaiheitten jälkeen päädyttiin nyt
tähän malliin, jossa siis lääkekattoa
alennetaan mutta sitten vastaavasti tulee tämä omavastuu.
Se omavastuu on siis hinta siitä, että lääkekattoa
nyt alennetaan jonkin verran. Mutta valitettavasti, kun nämä säästöt
tulivat tähän mukaan, tässä käy
nyt niin, että kun lääkekaton alenemisella
on jo kompensoitu sitten taas joitain muitakin asioita, jotka on
pitänyt tehdä kustannusneutraalisti, niin ne ikään
kuin ovat syöneet toisiaan. Tästä syystä olen
kyllä perustellusti sitä mieltä, että nyt
tämä saavutettu lopputulos ei vastaa sitä,
mitä hallitusneuvotteluissa sovittiin. Tämä ei
riittävästi paranna paljon lääkkeitä käyttävien
asemaa — voi olla, että joittenkin osalta se jopa
heikentää sitä. Tuollahan sinänsä aika
perusteellisesti, kun Kelan rekisterit antavat siihen mahdollisuuden,
pystyy katsomaan, mitä se itse kuhunkin vaikuttaa. Mutta
ennen kaikkea olen huolissani siitä, että vaikka
tässä nyt ensimmäisen kerran onnistutaan
menemään sinne rationaalisen lääkkeittenkäytön
ja myöskin hintoihin vaikuttamisen suuntaan, niin sillä puolella
ei ole edetty riittävästi. (Puhemies koputtaa)
Arvoisa ministeri, kun te olette nyt kuitenkin kutakuinkin viaton
tähän asiaan, niin en nyt ahdistele teitä tämän
enempää. Keskityn sitten vakuutusosaston osastopäällikköön,
kun hän saapuu valiokuntaan kuultavaksi.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa lääkekorvaukset
ovat osa lakisääteistä sairausvakuutusta.
Lääkekorvausjärjestelmän tehtävänä on
turvata vakuutetulle sairauden hoidossa tarvittavat avohoidon lääkkeet
kohtuullisin kustannuksin. Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
sairausvakuutuslakia ja lääkelakia. Tavoitteena
on kehittää lääkekorvausjärjestelmää ja
saavuttaa valtion lääkekorvausmenoissa 26 miljoonan
euron säästöt vuodesta 2016 lukien, kuten
ministeri Räty esittelypuheenvuorossaan totesikin.
Lääkekorvausjärjestelmässä ehdotetaan
otettavaksi käyttöön 45 euron vuotuinen
alkuomavastuu. Tämä 45 euron alkuomavastuuosuus
voi kuitenkin olla pienituloisille kynnys jättää lääkkeet
ostamatta etenkin silloin, kun vuotuiset lääkekustannukset
ovat suuret mutta eivät ylitä vuotuisen omavastuun
euromääräistä rajaa. Tämä todetaankin
lakiesityksessä. Vuotuisen omavastuuosuuden alentamisesta
huolimatta alkuomavastuun käyttöönotto
voi lisätä toimeentulotuen tarvetta, koska vain
pienellä osalla lääkkeidenkäyt-täjistä kustannukset
ylittävät vuotuisen omavastuuosuuden.
Hyvä asia on alkuomavastuun rajaaminen 18 vuotta täyttäneisiin.
Se estää alkuomavastuun kerrannaisvaikutusta lapsiperheissä.
Samoin hy-vä asia erityisesti paljon lääkkeitä käyttäville
on lääkkeen peruskorvaustason korotus 40 prosenttiin.
Alkuomavastuun käyttöönoton ja samanaikaisen
peruskorvausprosentin noston on arvioitu vuoden 2013 lääkeostotietojen
perusteella säästävän lääkekorvausmenoja
vuoden 2013 tasossa noin 32 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Vuonna 2013 lääkkeiden kokonaismyynti
oli Suomessa lähes 3 miljardia euroa. Lääkekorvauksia
maksettiin yli 1,2 miljardia euroa noin 1,8 miljardin euron kustannuksista.
Lääkekorvauksia maksettiin noin 3,8 miljoonalle
vakuutetulle eli 70 prosentille väestöstä. Puhumme
siis todella suurista summista, ja tämä lakiesitys
koskettaa todella suurta osaa kansalaisista.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! On tietenkin aina haastavaa, kun joudutaan
tekemään säästöjä.
Kukapa niitä haluaisi tehdä, mutta jostain on
pakko säästää, niin kuin hyvin
tiedämme. Tähän suhteutettuna on mielestäni
erittäin oikea suunta se, että nyt säästetään
lääkekorvauksista niin, että ne, jotka
käyttävät vähän lääkkeitä ja
maksavat niistä vähän, eivät
saa jatkossa enää niin paljon tukea ja vastaavasti
sitten ne eurot, joita lääkekorvauksiin annetaan,
kohdennetaan ennen muuta paljon lääkkeitä käyttäville
ja paljon niistä maksaville.
Tähän suhteutettuna edustaja Virtasen puheenvuoro,
jossa todettiin, että oikean suuntaista mutta riittämätöntä,
oli mielestäni sinänsä perusfundamenteiltaan
jokseenkin oikea. Sen sijaan en lainkaan ymmärtänyt
edustajien Mäntylä ja Jurva kritiikkiä tätä alkuomavastuuta
kohtaan, jos nimenomaan kannettiin huolta niistä, joilla
ei välttämättä ole riittävästi
taloudellisia edellytyksiä maksaa lääkkeistään,
kun nimenomaan alkuomavastuu tarkoittaa, että ei tarvitse
kohdentaa säästöä täysimääräisesti
niille, jotka käyttävät paljon lääkkeitä ja
maksavat niistä siis paljon, vaan kohdennetaan säästö tämän
alkuomavastuun muodossa niille, jotka käyttävät
lääkkeitä vähän ja
maksavat niistä vähän. Olipa sitten pienituloinen
tai suurituloinen, niin eikö nyt kaikkien mielestä esimerkiksi
sellaiselle pienituloiselle, joka käyttää lääkkeitä paljon
ja maksaa niistä paljon, tämä säästö olisi
huomattavasti haitallisempi kuin sitten vastaavasti vähän
lääkkeitä käyttävälle?
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä perusperiaate
on kannatettava, että niille, jotka käyttävät
vähän lääkkeitä ja
joiden kustannukset ovat pienet, myös kompensoidaan pienemmin
kuin niille, joilla lääkkeidenkäyttö on arkea
ja niihin kuluu iso osa rahaa.
Mutta oikeastaan, kun ministeri on paikalla, haluaisin saada
selvyyttä siihen, että mitä tapahtuu
niille ihmisille, joiden lääkkeet ovat niin kalliita,
että heillä saattaa ensimmäisen kuukauden aikana
tuo lääkekatto tulla täyteen. Tuoko tämä nyt
helpotusta siihen ensimmäiseen vaikeaan kuukauteen, koska
se usein ohjaa ihmisiä ikään kuin toimeentulotukiasiakkaaksi
tai sitten hyvin kiusalliseen tilanteeseen, jossa ei olekaan varaa ostaa
sitä kokonaista lääkepakettia, koska
se syö niin ison osan yhden kuukauden tuloista?
Erkki Virtanen /vas:
No, jospa minä vastaisin kuitenkin nyt ensin edustaja
Filatoville.
Siinä vaiheessa, kun se ylittää sen
610 euroa, niin sen jälkeen siitä ei tarvitse
maksaa kuin se 1,50 euroa, mikä sekin on sinänsä vähän
kyseenalaista, mutta se nyt on jo sen verran vanha juttu, että siitä ei
nyt enää kannata meuhkata.
Edustaja Männistö oli aivan oikeassa sinänsä tästä pyrkimyksen
hyväksymisestä, mutta edustaja Männistö nyt
ei kiinnittänyt huomiota siihen, että pyrkimys
oikeasti ja vähän enemmän vaikuttaa siihen
paljon sairastavien tilanteeseen jää kovin vaatimattomaksi,
koska tässähän nyt lasketaan kattoa,
muistaakseni kuudellakympillä taitaa laskea, ja tässä nyt
keskustelussa ovat olleet huomattavasti isommatkin alennukset. Ongelma
on vain siinä, että kun tähän
samaan pakettiin — jonka lähtökohtana
oli vain se, että paljon sairastavien ja pienituloisten
asemaa parannetaan — tuotiin nämä muut
säästöt, jotka ovat sitten poikineet
erilaisia kompensaatioita mitä erilaisimmille tahoille,
ja tästä on tullut kohtuullinen sekamelska, niin
silloin voi kyllä sanoa, että se alkuperäinen
pyrkimys, joka olisi ollut saavutettavissa, jos näitä säästöjä olisi
ehkä etsitty jostain vähän inhimillisemmästä kohteesta
kuin lääkkeittenkäytöstä,
(Lasse Männistö: Eli mistä?) jää toteutumatta.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Männistölle
on pakko nyt oikaista tätä asiaa.
Kun nostin esille pienituloiset, niin peilaan edelliseen ammattiini
hoitajana, kun työskentelin kotihoidossa. Aivan liian moni
vanhus joutuu ihan oikeasti jo tässä tilanteessa
miettimään, onko heillä varaa hankkia
niitä tarvitsemiaan lääkkeitä vai
käyttääkö ne rahat ruokaan.
He ovat niitä vanhuksia, jotka ovat nimenomaan kiikun kaakun
siinä toimeentulotuen asiakkuuden rajamailla, mutta he
eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Eli näistä minä kannan
huolta.
Muutenhan tässä varmasti on paljon hyvää, niin
kuin esimerkiksi peruskorvausprosentin nosto neljäänkymppiin,
toisaalta myös se, että alle 18-vuotiaat jätetään
alkuomavastuun ulkopuolelle. Mutta meillä on olemassa se
ryhmä, jolle tämä 45 euroa saattaa olla
oikeasti kynnyskysymys lääkkeiden hankinnassa,
ja siitä minä kannan huolta.
Tarja Filatov /sd:
Lähinnä kyse on siitä, että silloin
kun tuo katto tulee täyteen yhdessä kuukaudessa
ja siinä kuukaudessa maksetaan monen ihmisen lähes
koko kuukauden nettotulo, niin voisiko jatkoajattelua tehdä,
että silloin kun on kyse pysyvästä lääkityksestä,
jota tarvitaan kuukausittain, ja se on hyvin kallista, niin ikään
kuin jyvitettäisiin sitä kattoa siten, että se
ottaisi huomioon tämän kuukausittaisen tulon?
Vaikka se lopputulema olisi sama, niin ihmisen kustannukset jakautuisivat
vuoden mittaan tasaisemmin.
Erkki Virtanen /vas:
Kun olin kuulevinani edustaja Männistön ilman
mikrofonia kyselevän jotakin, niin totean, että minä en
itse keksinyt kuin 7 miljoonan edestä niitä säästöjä,
(Lasse Männistön välihuuto) joista nyt
ehkä merkittävin oli (Lasse Männistö:
Siis lisävelkaa!) kroonikkojen reseptien voimassaoloajan
pidentäminen kahteen vuoteen. Kyllä minä voisin
luetella ison joukon tässä, mutta se ei ehkä tässä ole
olennaista. Minusta olennaista on se, että kun on lähdetty
hankkimaan säästöjä, niin niitä on
tässä tapauksessa hankittu tavalla, joka ei vastannut
sitä, mikä oli selkeästi hallitusohjelmaan
kirjatun tavoitteen mukaista.
Minä annan tunnustuksen ja kumarran aika syvään
ministeriön vakuutusosastolle, joka on tehnyt tosi ison
työn pitääkseen valtiovarainministeriön
haukat kurissa tässä asiassa. Siis tästä lopulta
tuli parempi kuin tässä matkan varrella pahimmillaan
näytti sen jälkeen, kun ministeriö otti
tämän asian ikään kuin omiin
käsiinsä, mistä pitää olla
tyytyväinen ja kiitollinen.
Mutta kun seuraavan kerran hallitusneuvotteluissa mietitään
säästöjä, joita siellä varmaan mietitään,
pitää kyllä toivoa, että ainakin
lääkekorvaukset pysyisivät tämän
jälkeen sen ulkopuolella. Nehän on nyt itse asiassa
tehty jo etukäteen, tässä on 26 miljoonan
vuotuiset säästöt, että niitähän
on siellä jo valmiina, mutta kyllä kaikkein pienituloisimpien
osalta, joihin kohdistettua tavoitetta ei onnistuttu tässä saavuttamaan,
tilanne on vähän ongelmallinen.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy kiittää edustaja
Virtasta rehellisyydestä, eli siis jos kohdentaisimme tähän
kohteeseen vain 7 miljoonaa euroa säästöjä,
niin sitten 16 miljoonaa euroa säästöjä pitäisi
löytää muualta suhteessa tähän
esitykseen tai sitten kattaa se lisävelanotolla, joten
tässä selvästi nähdään
hallituksen ja oppositiopuolue Vasemmistoliiton linjaero.
Sen sijaan vielä kerran edustaja Jurvalle täytyy
todeta, että minä en nyt ihan ymmärrä,
miten tämä säästö olisi
voitu kohdentaa jotenkin oikeudenmukaisemmin, jos nyt siis säädetään
alkuomavastuu, jossa siihen summaan saakka jää tällaisista
vähän lääkkeitä käyttävien
perusterveiden ihmisten lääkkeistä se
tietty korvaus, Kela-korvaus, saamatta, kun sen sijaan sitten jätetään
säästämättä niiden
ihmisten lääkkeistä, jotka käyttävät
satoja tai tuhansia euroja vuodessa lääkkeisiin.
Olivatpa he vanhuksia tai olivatpa he pieni- tai suurituloisia,
niin minusta tämä on oikeudenmukaisempaa, että esimerkiksi
minun kaltaisteni perusterveiden, hyvin toimeentulevien, vähän
lääkkeitä käyttävien
ihmisten satunnaisista antibioottikuureista ei jatkossa makseta
sitä korvausta, vaan siihen kohdennetaan se säästö,
ja sitten niille, jotka käyttävät enemmän
lääkkeitä ja joutuvat maksamaan niistä enemmän,
annetaan lääkekorvaukset jatkossakin. Ihan riippumatta
siitä, millä tavalla asiaa katsoo, minusta tämä säästö on
nimenomaan oikeudenmukaisesti kohdennettu.
Mutta vielä toistan, että säästäminen
ei tietenkään koskaan ole mukavaa, ei tästäkään
kohteesta eikä mistään muualtakaan, mutta
ne, jotka sanovat, että tämä esitys on
viallinen, sitten voivat esittää muualta joitain
säästöjä (Mika Niikon välihuuto)
tai sitten kommentoida tätä sisällölli-sesti.
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelun aikana
on esitetty muutamia kysymyksiä.
Ensimmäisenä tässä oli pienituloisiin
kohdennettava säästövaikutus ja se, millä tavalla
sitä voidaan kompensoida. Tietenkin on niin, että kun
esimerkiksi toimeentulotuen raja menee jossakin ja lääkemenothan
ovat toimeentulotuesta katettavia menoja, silloin on selvää,
että jos lääkemenot toimeentulotuen asiakkaalla
nousevat, niin silloin se vaikuttaa myös sen toimeentulotuen
määrään, kun ne lääkemenot
katetaan toimeentulotuesta, ja kyllä tässä voi
olla vaikutuksena se, että toimeentulotuen menot jonkin
verran nousevat.
Mutta kun edustaja kysyi sitä, millä tavalla
tapahtuu niille ihmisille, jotka sitten eivät ole oikeutettuja
toimeentulotukeen, niin mikäli ne toimeentulotuen kriteerit
eivät täyty, niin silloin tietenkään
näitä lääkekorvauksiakaan ei
sieltä toimeentulotuesta muuten kuin poikkeustapauksissa
ehkäisevän tai täydentävän
toimeentulotuen muodossa voida kunnissa maksaa.
Sitten tässä kysyttiin pakkauskoosta ja siitä, millä tavalla
apteekeissa sitten välitetään näitä lääkkeitä.
Meillähän on rationaalisen lääkehoidon
työryhmä, jossa kaikki alan edustajat istuvat,
ja työryhmä on tehnyt erittäin hyvää työtä. Siellä on
yhteistyössä pystytty pohtimaan sitä, miten
lääkkeidenkäytöstä aiheutuvia
kustannuksia sekä yhteiskunnalle että potilaalle
voitaisiin hillitä ja alentaa, ja toisaalta myöskin
miettimään sitä, millä tavalla
ylimääräisen lääkejätteen
syntymistä tai päällekkäisen
lääkityksen käyttämistä voitaisiin
tässä yhteiskunnassa ehkäistä.
Pidän itse tätä työtä erittäin
arvokkaana, ja tämä pienen pakkauskoon kysymys
on sinänsä hyvin oleellinen, että kun
ajatellaan vaikkapa lääkityksen aloittamista,
niin silloin voi olla hyvin viisasta, että apteekista myydään
vain se pieni pakkaus eikä kerralla esimerkiksi 100:aa
tablettia tai kolmen kuukauden annosta, niin kuin helposti voidaan
tänä päivänä tehdä,
koska jos lääke ei potilaalle sovikaan, syntyy
turhaa lääkejätettä, turhaa
kustannusta yhteiskunnalle, kun maksetaan se lääkekorvaus,
mutta ennen kaikkea sille potilaalle, joka ei sitten sitä lääkettä syystä tai
toisesta loppuun asti tarvitsekaan. Tämä rationaalisen
lääkehoidon työryhmä on tehnyt
varsin hyvää työtä, kun on miettinyt
näitä eri vaihtoehtoja.
Sitten edustaja Filatov kysyi tästä lääkekatosta
ja siitä, millä tavalla se voisi tulla vaikkapa porrastetusti
voimaan. Tässä nyt Kela tekee muutokset tietojärjestelmiinsä ensi
vuoden aikana. Sen takia on tarkoitus, että nämä säästöt
ja tämä lääkekorvausjärjestelmä tulevat
voimaan vasta vuoden 2016 alussa. Ja lääkekattohan
ei ole ollut reaaliaikainen, mutta kun nyt tämä alkuomavastuu
otetaan käyttöön, niin sen edellytys
tietenkin on se, että se on tietojärjestelmässä reaaliaikainen,
koska 45 euroa on niin pieni summa, että jos ostaa kerralla
isomman määrän lääkkeitä,
niin se helposti sitten täyttyy. Ja samalla katsotaan,
voisiko tämä lääkekatto olla
reaaliaikainen, jolloin, kun se tulee täyteen, sitten se
potilas heti seuraavalla kerralla, vaikka se olisi vasta seuraavana päivänä tai
samana päivänä toisesta apteekista ostettava
lääke, jo hyötyisi siitä, että se
lääkekatto on tullut täyteen. Että tämän
verran helpotusta potilaalle yritetään järjestää.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeri Rätyä erittäin
hyvästä, kattavasta ja asiallisesta vastauksesta.
Mutta nyt on kyllä pakko tässä edustaja
Männistön logiikasta kysyä: katsotteko
te nyt sitten todella näin, että tällaisia
köyhiä ihmisiä kohtaan, jotka sairastavat
vähän, se on oikeudenmukaista? Vaikka he sen yhden
ainoan antibioottikuurin tarvitsisivat vuodessa, niin heidän
tuloihinsa nähden se muutama eurokin voi siinä kuukaudessa
vaikuttaa erittäin paljon. Jos näin on, niin silloin
minä sanon, että tässä on kyllä sitten
perussuomalaisten ja kokoomuksen, sanotaan, reaalimaailman ja reaalielämän
todellisuuden ymmärtämisen ero. (Mika Niikko:
Iso ero!) Me emme ole täällä nyt niin
sanotusti hakemassa niitä säästöjä,
mistä perussuomalaiset säästävät tai
mistä kokoomus säästää,
vaan tässä on kysymys arvoista, mitä me
peräänkuulutamme täällä. Meillä on
Suomessa oikeasti köyhiä ihmisiä, jotka
joutuvat miettimään, mihin he euronsa laittavat.
(Eduskunnasta: Juuri näin!)
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt jos perussuomalaiset ja edustaja
Mäntylä olisivat kuunnelleet näitä aiempia
puheenvuoroja, kuten esimerkiksi edustaja Virtasen hyvin täällä käyttämää puheenvuoroa,
niin olisi käynyt varmasti heillekin selväksi,
että tulojen pohjalta näiden lääkekorvausleikkausten
kohdentaminen on äärettömän
vaikeaa eikä se tässä vaiheessa ollut mahdollista.
Aivan kuten edustaja Virtanen totesi, tällaista tulopohjaista
kohdennusta lääkekorvausten leikkauksiin ei ollut
mahdollista toteuttaa.
Niin kuin ministeri täällä äsken
totesi, toimeentulotuessa kompensoidaan lääkkeet,
jolloin tämä sitten niille kaikkein köyhimmille,
pienituloisimmille, toimeentulotuen saajille sitä kautta kompensoituu.
Nyt siis, kun tulopohjaisesti tätä leikkausta
ei voitu nyt kohdentaa, kyse on siitä, haluttiinko tämä kohdentaa
niille, jotka käyttävät paljon lääkkeitä ja
maksavat niistä paljon, vai niille, jotka käyttävät
vähän lääkkeitä ja
maksavat niistä vähän.
Minä voin nyt kysyä perussuomalaisten edustajilta,
olisiko teidän mielestänne hyvä leikata niiltä köyhiltä,
jotka käyttävät paljon lääkkeitä ja maksavat
niistä paljon, vai olisiko oikeudenmukaisempaa, kuten nyt
esitetään, että kohdennetaan leikkaus
niille, jotka käyttävät vähän
lääkkeitä ja maksavat niistä vähän.
Kokoomuksen mielestä, niin kuin täällä on monta
kertaa kuultu, oikeudenmukaista oli tässä vaikeassa
tilanteessa kohdentaa tämä leikkaus juuri niin
kuin hallituksen esityksessä se on tehty.
Hanna Mäntylä /ps:
Kiitän tässä edustaja Männistöä tästä vastauksesta.
Voisin tähän nyt oikeastaan loppuun omalta osaltani
todeta, että tällaista vastakkainasettelua, jota
te tässä nyt pyritte selvästikin hakemaan,
pidän hiukan kohtuuttomana, koska se on aivan selvä asia,
että meillä on yhteiskunnassa ihmisiä,
jotka tarvitsevat osa paljon lääkkeitä ja
osa vähän lääkkeitä. Mutta
kyllä minulle syntyy tästä semmoinen mielikuva,
että tässä on nimenomaan nyt myöskin
kuritettu niitä köyhiä ihmisiä,
jotka aidosti tarvitsevat harvoin niitä lääkkeitä mutta
joille se jokainen euro on tärkeä.
Tietysti tässä on hyvää se,
että alle 18-vuotiaat kuitenkin tästä suljetaan
pois. Mutta meillä on sellaisia köyhiä perheitä,
jotka eivät kuulu toimeentulotukiasiakkuuksien piiriin,
ja he eivät tule saamaan tähän mistään
kompensaatiota. Minä tiedän kyllä, miltä tuntuu,
jos ei ole 5:tä tai 10:tä euroa pussissa, mutta
en tiedä, tietääkö Männistö,
miltä se tuntuu.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Jos mielikuvapohjalta arvioi lainsäädäntöä ja näitä esityksiä,
niin sitten toki voi niin tehdä. Niin kuin täällä on
useita kertoja todettu, tällä ei tulla kohdentamaan
leikkauksia mihinkään erityiseen tuloluokkaan
vaan nimenomaan niihin, jotka käyttävät
vähän lääkkeitä ja
maksavat niistä siis vähän. Jos edustaja
Mäntylä kokee, että tässä on
kyse vastakkainasettelusta, niin sitten varmaan on niin, että vastakkainasettelun
aika ei tässä suhteessa ole ohi. Toivoisin, että näitä hallituksen
esityksiä arvioitaisiin faktojen pohjalta ja pitäydyttäisiin
niissä, kun täällä käydään
keskustelua.
Keskustelu päättyi.