42) Hallituksen esitys eduskunnalle kestävän
metsätalouden määräaikaiseksi
rahoituslaiksi sekä laeiksi kestävän
metsätalouden rahoituksesta annetun lain ja kiinteistön
yhteisomistajien osallistumisesta metsätalouden rahoituslainsäädännössä tarkoitettuun
toimenpiteeseen annetun lain kumoamisesta sekä kestävän
metsätalouden rahoituslain kumoamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Tässä ehdotuksessa siis ehdotetaan
muutettavaksi kestävän metsätalouden
rahoituslakia, ja muutokset johtuvat siitä, että valtiontukisuuntaviivat
ovat muuttuneet ja samoin meidän pe-rustuslakimme. Samoin
tässä laissa ehdotetaan muutamia kohdentamismuutoksia
entiseen verrattuna.
Ehdotetussa laissa säädettäisiin
kestävän metsätalouden tukien myöntämisen
keskeisistä edellytyksistä. Toisin kuin voimassa
oleva laki, tämä laki olisi määräaikainen.
Tämä lakiesitys on myöskin notifioitava
komissiolle ja maa- ja metsätalousalan sekä maaseutualueiden
valtiontuen suuntaviivojen nojalla. Elikkä tässä on
vielä myöskin komissiolla sormensa pelissä.
Valiokunta toteaa ja painottaa, että Suomen kansantalous
ja hyvinvointi perustuvat poikkeuksellisen vahvasti metsiin. Metsien
kestävän hoidon ja käytön tulee
olla kasvavan hyvinvoinnin lähde myös tulevaisuudessa.
Suomalaisella lainsäädännöllä ja
myöskin tällä Kemera-lailla on ollut
iso merkitys siinä, miten me olemme voineet metsäomaisuuttamme
ja sitä kautta metsien merkitystä kasvattaa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että valtiontaloudelliset
lähtökohdat rajoittavat mahdollisuuksia lisätä rahoitusta.
Siten edellä mainitut tavoitteet voidaan saavuttaa vain
lisäämällä tukien vaikuttavuutta.
Niukoilla resursseilla on saatava aikaan entistä enemmän
hyvin hoidettuja metsiä.
Hallinnollinen kustannus on puhuttanut oikeastaan jokaisen lainsäädännön
osalta valiokuntaa, niin tämänkin osalta. Hallinnollisia
menettelyjä tulee keventää myös
Kemera-lainsäädännön puitteissa,
ja nykyistä tehokkaammin tulee hyödyntää metsävaratietoja
ja sähköisiä palvelujärjestelmiä.
Metsänomistajan tulee voida tehdä kaikki tukijärjestelmään
liittyvät ilmoitukset sähköisesti. Tukiehtoja
tulee olla mahdollisimman vähän, niiden tulee
olla selkeitä ja niiden noudattamisen ja noudattamisen
todentamisen mahdollisimman helppoa.
Valiokunta katsoo, että ennakkohakemusmenettelystä,
joka nyt siis tulee uutena tähän lakiin, on luotava
mahdollisimman joustava ja siinä on hyödynnettävä mahdollisimman
pitkälle olemassa olevia tietojärjestelmiä ja
sähköisiä palvelujärjestelmiä elikkä uutta
metsään.fi-järjestelmää, jolla
myöskin kokonaan tuo ennakkohakujärjestelmä saadaan
hoidettua.
Puhemies! Edelleenkin tuo Kemera-lainsäädäntö jaettaisiin
kolmeen eri ryhmään eli ekologisiin ja metsän
kasvua edistäviin toimiin, tieverkostoon sekä metsien
biologisen monimuotoisuuden ylläpitämiseen ja
metsäluonnon hoitoon, ja se on se asia, jota meillä painotetaan
tämän lain uudistamisessa.
Edelleen valiokunta toteaa, että tuota vyöhykejakoa,
jossa noudatetaan metsälain vyöhykejakoa, sovelletaan
paikkatietojärjestelmän hyödyntämisen
näkökulmasta.
Puhemies! Yhtenä erityiskysymyksenä valiokunta
painottaa sitä, että tuolla osassa Ylä-Lappia
on erittäin suuria ongelmia metsätalouden kannattavuuden
osalla. Jos sieltä ja kun sieltä nyt tämän
lain myötä häviää mahdollisuus
valtion tuen myötä tukea uudistamista, siellä täytyy
löytää joku muu järjestelmä siihen,
että tuo metsänkäytön niin sanottu
nollaraja ei valu sieltä alaspäin.
Siksi valiokunta haluaa, että tuo järjestelmä uudistetaan
ja muutetaan niin, että sinne haetaan de minimis -säädöksistä mahdollisuus
tuon tuen myöntämiseen. Ja tämä on
myöskin valiokunnan lausumaehdotus, joka kuuluu seuraavalla
tavalla: "Eduskunta edellyttää, että tuki
Pohjois-Suomen vajaatuottoisten ja vajaapuustoisten metsien uudistamiselle
otetaan erillisen valmistelun jälkeen mahdollisimman pikaisesti
käyttöön ja että samassa yhteydessä luodaan
eri viranomaiset kattava vähämerkityksisen tuen" — eli
de minimis -tuen — "myöntämistä koskeva
rekisteri." Elikkä tätä valiokunta esittää.
Puhemies! Lopuksi: Alun alkaen tämän lain osalta
tähän uhkasi tulla pitkähkö väli
näiden kahden lain, olemassa olevan lain ja uuden lain, soveltamisen
osalta, mikä olisi keskeyttänyt metsänhoitotyöt
ja metsänparannustyöt. Valiokunnan käsittelyn
yhteydessä tätä väliä,
tyhjäkäyntiväliä, saatiin merkittävästi
lyhennettyä — hyvä niin. Ja jos me saamme
tämän notifiointijärjestelmän
tehtyä ripeästi komission kanssa, niin tässä on
mahdollisuudet myöskin siihen, että se entisestään
lyhentää tätä tyhjäkäyntiä tuossa
välillä ja ylimenokautta. Se on hallituksen nyt
hoidettava niin, että tuo notifiointi saadaan rivakasti
aikaiseksi, jotta meillä metsissä eivät
työt keskeydy.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Puheenjohtaja Lepän puheenvuoro
aina lyhentää valiokunnan jäsenten puheenvuoroja.
Arvoisa puhemies! Uskoakseni meillä on nyt käsittelyssä osin
jopa aiempaa parempi Kemera-laki. Uudessa Kemerassa on onnistuttu
lisäämään tukien vaikuttavuutta
ja yksinkertaistamaan ehtoja monellakin tavalla. Kokonaisuutena
on tietysti selvää, että tätä tukijärjestelmää, Kemeraa,
tarvitaan. Muuten me emme pysty vastaamaan niihin odotuksiin, joita
metsätalouteemme kohdistuu. Ilman Kemeraa ja siihen kohdistettuja
riittäviä varoja metsät eivät
kerta kaikkiaan uudistu riittävästi.
Kuten puheenjohtaja Leppä tuossa totesi, tähän
Kemera-lakiin kohdistuu yksi erittäin iso puutos, siis
se, ettei lailla kyetä tukemaan nyt pohjoisen vajaatuottoisten
ja vajaapuustoisten metsien uudistamista. Tähän
on löydettävä ehdottomasti ratkaisu,
ja valiokunnan lähtökohta näkyy selkeästi
valiokunnan puheenjohtajan esittelemästä lausumaehdotuksesta,
joka hallituksen ja ministerin on pistettävä heti
välittömästi työn alle.
No, miten sitten tästä eteenpäin?
Nyt on totta kai tärkeää, että tämä Kemera-järjestelmä hyväksytään
komissiossa pikaisesti. Siihen on panostettava nytten kaikki mahdollinen,
ja tämä koskee myös suomalaista metsäteollisuutta.
Nyt ei ole mitään syytä lähteä toimimaan
näitten Kemera-säädösten vastaisesti.
Toiseksi on todettava se, että kun tätä lakia
on nyt yksinkertaistettu, myös koko tuen käsittelyprosessia
tulee yksinkertaistaa. Sitä tulee joustavoittaa niin hakija-
kuin käsittelijäpäässä.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että on syytä ottaa muun muassa sähköiset
järjestelmät aiempaa paremmin ja monipuolisemmin
käyttöön.
Ja ehkä kolmanneksi jatkon osalta jossakin vaiheessa
on varmasti aloitettava myös keskustelu siitä, millä tavalla tämän nyt
hyväksytyn Kemera-lainsäädännön
jälkeen vuodesta 2020 eteenpäin Kemeran vaikutuksia
pystytään sitten aikaansaamaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiertäessäni ympäri
Lappia on otettu kaksi asiaa esille ja melkein joka paikassa. Toinen niistä on
kalastuslaki, ja toinen on tämä Kemera-laki.
Tämä nyt työn alla oleva esitys on
Lapille todella paha. Se on edellisessä puheenvuorossa
tullut hyvin esille, mutta tuon sitä vielä tässä omassakin
puheenvuorossani julki, koska se on niin voimakkaasti otettu esille.
Lapissa keski- ja pohjoisosissa monilla paikkakunnilla tämä vajaatuottoisten
metsien uudistaminen tarkoittaa jopa 80:tä prosenttia uudistettavasta
alasta. Kyse on siis todella isosta ja merkittävästä tekijästä.
Lapin lailla ja tähän asti olleilla Kemera-tuilla
on saatu Lapin metsien tuotto kasvamaan huomattavasti. 30—40
vuodessa, kun on tehty metsänhoitotoimenpiteitä,
on Lapin metsien kasvu kehittynyt todella paljon. Jos tässä ei
saada mitään muutosta aikaiseksi siitä,
mikä tämä esitys nyt on tässä,
ja menetetään tämä vajaatuottoisten
metsien tukeminen, on edessä se, että kyllä Lapissa
hakkuumäärät tulevat vähenemään
ja myyntihalukkuus väheneepi.
Uusi metsälaki tuli vasta voimaan. Metsälaissa
on uudistamisvelvoite. Ja se, minkä takia tässä vajaatuottoisten
metsien uudistamista ei saisi tukea, lähtee siitä,
että metsälaki sanoo, että on uudistettava,
ja sitten tuella ei saisi tukea lain velvoittamia toimenpiteitä.
Sen takia tässä onkin se, että jos se
olisi ollut tässä laissa mukana, niin se olisi
pitänyt notifioida tuolla EU:n kuviolla, komissiossa olisi
pitänyt se notifioida, ja se olisi saattanut hidastaa tätä koko
Kemera-lain käsittelyä. Lappi joutuu tässä nyt
kärsimään todella paljon muun Suomen
asioitten vuoksi. Ja mitä minä olen metsäalan
ammattilaisten kanssa keskustellut, niin tämä kyseinen
vajaatuottoisten metsien tukeminen pohjoisessa tulisi menemään
joka tapauksessa läpi, se onnistuisi siellä, mutta
se hidastaisi vain tätä käsittelyä todella
paljon, ja sitten ei saisi mihinkään muuallekaan
rahoituksia liikkeelle.
Vielä tästä metsälaista,
että se, minkä takia tämä tullee
heikentämään Lapin metsien tuotosta,
uudistamista, kuntoa, on se, että metsälaki mahdollistaa
nyt sen, että metsissä voit tehdä niin kutsuttua
poimintahakkuuta, hienosti sanottuna moni-ikäisen metsän
uudistumista. Elikkä harsintahakkuu on mahdollista, ja
jos kerran uudistaminen ei ole enää kannattavaa,
ei ole järkevää saada siitä kunnolla
tuottavaa metsää, niin hitaasti uudistuva metsä voidaan
harsimalla hakata pilalle. Se on tänä päivänä ihan
laillista, mahdollista. Toinen vaihtoehto on se, että voidaan
tehdä tämmöisiä pieniä aukkoja
hakkuilla, jolloin ei tarvitse tehdä uudistamistoimenpiteitä.
Eli jos ei saada pikaisesti mitään muuta uudenlaista
tukisysteemiä tähän rinnalle, niin Lapin
metsien kunto tulee heikkenemään todella paljon.
Tätä ei varmastikaan kukaan toivo, koska tämän
lain tavoitteenahan on, että metsien kunto tulee paranemaan
ja tilanne kehittymään, mutta Lapissa tämä laki
tulee aiheuttamaan juuri päinvastaisen tilanteen.
Olen kiitollinen siitä, että maa- ja metsätalousvaliokunta
otti tämän asian esille, ja todella toivon, että tämä asia
saataisiin korjattua hyvin nopeasti: saataisiin siihen rakennettua
jokin laki tai säädös, millä tämä asia
pystytään sitten hoitamaan. Tällaisen
todella syvän toiveeni esitän Lapin metsänomistajien
puolesta.
Yleiskeskustelu päättyi.