46) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eräistä ohjelmaperusteisista
viljelijäkorvauksista sekä maatalouden
tukien toimeenpanosta annetun lain muuttamisesta ja maa- ja puutarhatalouden
kansallisista tuista annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Se oli hyvin pikainen esittely sitten tästä HE
177:stä, mutta todella 140 ja 177 liittyvät oleellisesti
toisiinsa. Toinen koskee suoria tukia ja tämä sitten
ohjelmaperusteisia tukia.
Ehkä tästä vain voi lyhyesti todeta
sen, että myös tätä lakia koskevat
täsmälleen ne samat lausumat kuin mitkä nostettiin
esille myös 140:n suorien tukien osalta, eli muun muassa
sen, että hallituksen tulee toimia hyvin aloitteellisesti EU:n
maatalouspolitiikan yksinkertaistamiseksi ja tukien hallinnointiin
liittyvän byrokratian karsimiseksi. Myös tätä lakiesitystä koskee
täysin se sama määritelmä, että tuet
pitää pystyä maksamaan ajallaan ja siinä aikataulussa
kuin nykyisinkin, mikäli EU:n säännöksistä ei
suoranaisesti muuta johdu. Valiokunta seuraa hyvin tarkkaan myös
sitä, millä tavalla tätä lakia
käytännössä sovelletaan.
Mutta tähän ohjelmaperusteisten tukien osaan liittyy
myös valiokunnan yksi erillinen lausumaehdotus: "Ympäristökorvauksen
perustason alenemisen vaikeuttaessa jo viljelijöiden uuteen
ympäristökorvausjärjestelmään
sitoutumista eduskunta edellyttää, että järjestelmään
ei sisällytetä uusia kansallisia lisäehtoja."
Tämä on erittäin iso määritelmä valiokunnalle.
Se on erittäin tärkeä linjaus, koska
ympäristökorvausjärjestelmä on
jo nyt esitetyssä muodossa korvauksiin nähden
erittäin kallis ja ongelmallinen. Tässä ennen
kaikkea ympäristöhallinnon on syytä huomioida
se, että valiokunnan tahtotila on aivan selkeä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Toden totta, nämä kaksi lakia
ovat hyvin samansuuntaiset, ja nuo samat lausumaehdotukset pätevät kumpaankin,
ja niitä vielä ryyditetään tällä viimeisellä,
mitä edustaja Korhonen edellä kertoi.
Haluan vielä kerran tuoda esille tämän
hallinnollisen taakan kasvun ja sen vähentämisen
välttämättömyyden, jota valiokunta
täysin yksimielisesti on lähtenyt eteenpäin
viemään. Näillä alempiasteisilla
säädöksillä tukimenettelyiden
yksityiskohdat tulee määrittää sellaisiksi,
että viranomaismenettely muodostuu joustavaksi ja turhaa byrokratiaa
karsitaan. Nyt on hallinnon kerta kaikkiaan opikseen tästä otettava.
Puhemies! Se erityispiirre, joka näihin ohjelmaperusteisiin
tukiin sisältyy, on nuo ympäristökorvauksen
perusteet. Meistä kukaan ei halua sitä, että viljelijät
eivät sitoutuisi yhtä ahkerasti ja
yhtä kattavasti ympäristökorvausjärjestelmiin kuin
mitä aikaisemmin on sitouduttu ympäristötukiohjelmiin.
Siksi näiden järjestelmien täytyy olla
sellaisia, että niihin on mahdollisuus sitoutua, ja tässä on
iso haaste niin suomalaisella hallinnolla, myös ympäristöhallinnolla,
mutta myös Euroopan yhteisön yhteisellä maatalouspolitiikalla,
jotta ne ovat sellaisia, että ne kannustavat viljelijöitä,
ettei viherryttäminen kaadu ja käänny
itseään vastaan. Ei ole mitään
järkeä siinä, että tässä mennään
aivan toiseen suuntaan kuin mitä on ollut tavoitteena.
Puhemies! Näihin molempiin muutoin yksimielisiin mietintöihin
sisältyy myöskin tekstivastalauseet, se todettakoon
tässä myöskin näin valiokunnan
puheenjohtajan roolissa.
Lopuksi, puhemies, totean, että nyt EU näpertelee
kyllä pikkuasioissa, kun meillä Eurooppa hakee
talouden kasvua ja nousua. Sen pitää myös ruuantuotannon
ja maatalouden osalta tapahtua. Ei ole kasvua tukevaa se, että me
jatkuvasti rakennamme uutta hallintoa, lisää hallintoa.
Me emme sillä sitä kilpailukykyämme kohenna
emmekä kohenna sillä myöskään
ympäristön tilaa, vaan menemme molemmissa asioissa
aivan päinvastaiseen suuntaan. Siksi suunnanmuutos on myöskin
välttämätön.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellisen lain yhteydessä nousi
esille se, että nyt tuettavan tilan peltopinta-alaraja
on nostettu 3:sta 5 hehtaariin. Ehkä siitä vain
lyhyesti se, että valiokunnassa kyllä oli erittäin
suuri tahtotila hakea ratkaisua erityisesti poronhoitoalueelle tähän
kiistattomaan ongelmaan, eli kyllä valiokunnalla oli erittäin
hyvä tahto löytää joku ratkaisu, jolla
tämä alin peltopinta-ala nimenomaan poronhoitoalueella
olisi säilynyt 3 hehtaarissa.
Mutta esteeksi tuli kaksi ongelmaa.
Ensinnäkin tämä aikataulu: meidän
pitää saada mahdollisimman nopeasti notifioitua,
EU:ssa hyväksytettyä nämä molemmat
lakikokonaisuudet, mahdollisimman nopeasti, ettei koko Suomen tukipolitiikka
pysähdy sen takia, kun järjestelmää ja
lakeja ei saada EU:ssa valmiiksi.
Toinen selkeä ongelma oli se, että jos tämä 3 hehtaaria
olisi jätetty vain poronhoitoalueelle, niin se osoittautui
kyllä hallinnollisesti äärettömän
hankalaksi ja vaikeaksi ja raskaaksi.
Yleiskeskustelu päättyi.