3) Hallituksen esitys eduskunnalle Suomen osallistumisesta Pohjois-Atlantin
liiton johtamaan neuvonanto-, koulutus- ja tukioperaatioon Afganistanissa
Suomen ja Pohjois-Atlantin liiton välillä kirjeenvaihdolla
tehtävän sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sen lainsäädännön alaan
kuuluvien mää-räysten voimaansaattamisesta
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Afganistanissa on mielestäni säilytettävä kehityksen
oikea suunta. Siellä on joka tapauksessa saatu aikaan hyviäkin
tuloksia huolimatta siitä, että maa on erittäin
hauras. Jos ulkomainen apu loppuisi tässä vaiheessa
kuin seinään, niin on aivan mahdollista, hyvin
todennäköistä, että Afganistan
luisuisi takaisin syvälle konfliktiin eli alkuasetelmiin.
Suomella kuten muillakin mailla on kansallinen intressi Afganistanin
tukemiseen. Resolute Support -operaatiossa koulutamme ja avustamme
Afganistanin turvallisuusviranomaisia Kabulissa ja neljässä maakuntakeskuksessa.
Arvoisa puhemies! Afganistanissa yksi pahimmista ongelmista
tiellä kohti edes jonkinlaista oikeusvaltiota on huumeviljely
ja huumekauppa. Valtaosa maailman oopiumista tulee Afganistanista,
ja se menee sieltä sitten Venäjälle ja Venäjän
kautta moniin muihin maihin. Huumeviljelmät ovat rajusti
lisääntyneet Talibanin jälkeen, ja iso
osa käytettävissä olevista tuloista Afganistanissa
tulee tuosta huumekaupasta, eli on ehdottomasti yritettävä vaikeuksista
huolimatta löytää korvaavia viljelykasveja
ja korvaavia elinkeinoja köyhille afgaaneille. Kaivosteollisuus
on yksi sellainen ala, jota pitäisi kehittää ja
jossa Suomikin voisi olla hyödyksi ja avuksi.
Jos Afganistanin uusi hallitus haluaa legitimiteettiä myös
provinsseissa Kabulin ulkopuolella, niin siellä olisi tavallisten
ihmisten nähtävä se, että heidän
elämänsä paranee ja kehitys menee eteenpäin.
Pelkkä keskushallinnon tukeminen ei Afganistanissa missään
tapauksessa riitä, vaan kehitystä on todella saatava
aikaan ja oikeusjärjestystä parempaan kuntoon
myös siellä provinsseissa. Nythän väkivalta
naisia kohtaan rehottaa, naisia raiskataan ja heitä pannaan
vankilaan vääristä syytteistä,
muun maussa aviorikoksista ja niin edelleen. Tuo lainsäädäntövalta
ja lain käyttö on saatava muuallakin kuin Kabulissa
edes jonkinlaiseen kuntoon.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Suomihan on osallistunut tähän
Afganistanin auttamis- ja tukemisoperaation vuodesta 2002 alkaen
ISAFin osanottajamaana. Nyt tämä malli muuttuu
ensi vuoden alusta lukien niin, että kysymys on koulutus-
ja neuvonantajatehtävästä. Väkeäkin
on sitten enää 80, kun sitä oli parhaimmillaan
vajaat 200.
Afganistanin turvallisuustilanne ei ole kovin hääppöinen,
ja on oltava hyvin realistinen sen näkemisessä,
että se turvallisuustilanne on aika hauras ja että ääriryhmät
siellä ovat kyllä hyvin kerkeitä iskemään
heti, kun siihen tilaisuus vain mahdollistuu. Toinen puoli asiaa
on se, mihin edustaja Paloniemi viittasi, että sisäistä tilannetta
afganistanilaisessa yhteiskunnassa leimaa köyhyys ja erittäin
vakava huumekysymys. Huumeethan antavat toimeentuloa maaseudulla
erittäin isolle väestöryhmälle,
ja sillä sitten on heijastusvaikutuksia koko maailmaan.
Kun Resolute Support -operaatio starttaa ensi vuoden alusta
lukien Suomenkin osalta, niin kahta asiaa haluan korostaa. Ensinnäkin
tavoitteen on oltava kerta kaikkiaan se, että Afganistan
pystyy ottamaan itse vastuun omista asioistaan kaikilta osiltaan.
Ei ole hyväksyttävää pitkän
päälle, että siellä on vieraita
voimia, vaan maan itsensä pitää kantaa
vastuuta. Toinen johtopäätös on se, että kriisinhallintatoiminnan
tarkoituksena ei ole ollut eikä saa olla se, että kohdemaahan
viedään ikään kuin länsimaitten
elämänmallia ja elämänarvoja,
siis auttajien elämänarvoja, vaan pitää olla
ilman muuta niinpäin, että tuetaan kohdemaan kykyä itse
auttaa itseään oman kulttuurinsa pohjalta. Toivon,
että tämä näkökulma
vahvistuu, kun olemme auttamassa afganistanilaisia nostamaan omaa
maataan jaloillensa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! On tärkeää ja hienoa,
että Suomi on auttamassa lasten ja naisten asemaa Afganistanissa,
siitä varmasti olen samaa mieltä. Toista mieltä olen
kuitenkin siitä, millä keinoilla me autamme. Nimittäin
en niinkään usko edustaja Paloniemen tapaan siihen,
että tämä huumekauppa siellä olisi
niin sanotusti suurin ongelma, vaan suurin ongelma on korruptio,
jonka kautta myös huumekauppaa on mahdollista toteuttaa
ja rikollisuus rehottaa.
Meidän ei toki tule lopettaa sitä apua Afganistaniin,
mitä me teemme sinne, mutta semmoisella kahdenvälisellä kehitysavulla
ja suoraan rahaa lapioimalla jonkun valtion kassaan ongelmat eivät
siitä minnekään häviä.
Tästähän on aikaisemminkin keskusteltu,
kuinka Afganistanissa kävi ilmi se, että 900 miljoonaa
dollaria kavallettiin erään pankin kautta näitä kehitysapurahoja,
mitä tuli Euroopasta sinne, ja siitä 700 miljoonaa
katosi, vain 200 miljoonaa saatiin takaisin, ja siinä mielessä se
on varoittava esimerkki siitä, että se suoran
rahan antaminen vain ruokkii sitä rikollisuutta ja korruptiota.
Tokihan meidän täytyy löytää keinoja,
millä me saamme näitä kolmansia maita
jaloilleen ennen kaikkea ihmisoikeuksien näkökulmasta,
pelastettua niitä lapsia ja naisia, mutta en usko kyllä,
että se rahaa sinne lähettämällä ratkeaa
loppujen lopuksi lainkaan, vaan kyllä sen kansan täytyy
itse ruveta kantamaan vastuuta. Me voimme myös omalta osaltamme
toki sen apumme antaa mutta jollakin muulla tavalla.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kääriäinen
nosti esille kyllä sen oleellisen seikan, koska ylipäätään
Afganistanissa voi olla menestymisen mahdollisuuksia. Valtavien kulttuuristen
erojen ja kuitenkin sen suhteen, että ne maat, ne voimat,
jotka ovat sinne menneet varmaankin hyvässä tarkoituksessa,
koetaan miehittäjiksi ja ne ovat toimineet sodan osapuolina,
niin kuin on toiminut Suomikin, minä olen hyvin epäileväinen
siinä, onko Afganistanissa saatu mitään
sellaista oleellista muutosta näiden perustekijöitten
suhteen, että siellä ennemmin tai myöhemmin
sotilaallinen voima vähenee niillä, jotka ovat
halunneet edistää niin sanottuja länsimaisia arvoja.
Sen jälkeen sitten tilanne voi tulla aivan yhtä rajuna
eteen kuin se oli kymmenen, toistakymmentä vuotta sitten.
Ja esimerkki, minkä edustaja Paloniemi sanoi tästä huumekaupasta, taitaa
kuitenkin olla paras ja tehokkain tapa tälläkin
hetkellä rahoittaa Talebanin ja muiden ääriainesten
toimintaa.
Jos ajatellaan, paljonko Suomi on kuitenkin laittanut rahaa
tuonne tämän vähän yli kymmenen
vuoden aikana, 200 plus 500 miljoonaa, yhteensä 700 miljoonaa,
kun laskee siviili- ja sotilaspuolen kriisinhallinnan menot yhteensä,
niin se on kyllä aika valtava summa. Ja en tiedä,
miten saadaan sitten sivistystasoa, koulutustasoa, elintasoa, tasa-arvoa,
taloudellista tasa-arvoa ja vapaata tiedonvälitystä edistettyä niin,
että se maa ja kansa, kansat, eri heimot, alkaisivat ihan oikeasti
elää sillä tapaa, ettei tuommoinen hirmuhallinto
olisi sitten jatkuvasti päällä tai ainakin nousemassa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä se niin on, että huumekauppa
on oleellinen osa korruptoitunutta taloutta Afganistanissa, ja se
aiheuttaa monenlaisia ongelmia, ja se on yksi suuri este sille,
että siellä ylipäätään
voidaan kehittää oikeusvaltioperiaatetta, rule
of law -periaatetta, ja niin edelleen. Sen kai nyt kaikkien
hauraittenkin valtioitten tavoite pitäisi olla, että siellä järkevää lainkäyttöä ja
oikeusvaltiota voidaan kehittää.
Ja siihen minun on nyt sitten Mustajärvelle kyllä pakko
sanoa, että kyllä siellä nyt aika paljon
asioita on kuitenkin aikaiseksi saatu, kun ajatellaan, että 8—10
miljoonaa tyttöä käy koulussa, terveydenhuoltojärjestelmää on
voitu kehittää, äitiyskuolleisuus on
laskenut huimasti näitten vuosien aikana. Kyllä sieltä löytyy
erittäin paljon myös positiivisia tuloksia, mutta
jos te ette laske näitä positiivisiksi asioiksi,
niin sitten se on eri asia. Mutta minä lasken kyllä tämmöisen
inhimillisen kehittämisen afganistanilaisessa yhteiskunnassa
suureksi saavutukseksi enkä haluaisi, että nyt
pannaan pillit pussiin ja sen jälkeen maa luisuu todennäköisesti
kaaokseen.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minä nimenomaan kritisoin ja arvioin
sitä, mikä pysyvä, oleellinen muutos
aiempaan verrattuna on saatu aikaiseksi, ja siitä minun
mielestäni ei ole minkäänlaista varmuutta.
Ja silloin kaikki nämä hyvät seikat,
mitkä varmasti ovat tosia, mitä edustaja Paloniemi
luetteli, uhkaavat kyllä valua hukkaan sen myötä,
jos vanha valta palaa ja tässä nyt on vain sitten
oltu toistakymmentä vuotta mukana ilman, että mistään
pysyvästä muutoksesta on saatu minkäänlaista
varmuutta.
Ja osaltaanhan siinä, että Suomi on mukana tuolla — vasemmistoliittohan
aiemmin vastusti sotilaskriisinhallintaa Afganistanissa — voi
katsoa olevan kyse myöskin siitä, että Suomi
on lähtenyt tähän kansainväliseen
operaatioon osaltaan siitä syystä, että se
haluaa näyttää yhteenkuuluvuutta Naton
ja Yhdysvaltain joukkojen kanssa. Sellaisetkin asiat pitää nostaa
esille tänä päivänä,
kun ainakin yksi huomattava eduskuntapuolue on julkisesti sanonut
sen, että he haluavat Suomen viedä sotilasliiton
jäseneksi riippumatta siitä, mitä hallitusohjelmassa
on.
Eli kyllä näitä asioita pitää arvioida
monelta puolelta, ja ollenkaan vähättelemättä sitä inhimillistä hätää,
mikä Afganistanissakin on, pitää kyllä miettiä,
miten saadaan paras panos—tuotos-suhde, missä kaikissa
sodissa Suomi voi olla mukana. Ja muistutan vielä jälleen
yhden kerran siitä, että entinen Puolustusvoimain
komentaja Gustav Hägglund sanoi, että mitä me
siellä teemme. Onneksi sanoi, täällä oli
aika tukala olla, sosiaalinen paine oli melkoista, kun vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä oli ainoa, joka uskalsi kritisoida, ja siitä hyvästä meidät
kyllä ristittiin talebanien ystäviksi, mikä kyllä osoittaa
sen sosiaalisen paineen, sen pakottamisen yhden ainoan oikean mielipiteen
taakse.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Keskustelu päättyi.