Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yritän olla tiivis. — Eli
kyse on työllistymistä edistävästä monialaisesta
yhteispalvelusta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Työvoiman
palvelukeskukset elikkä TYPit on varmaan tutumpi nimitys
sille, että pitkäaikaistyöttömiä on
palveltu yhdessä niin työhallinnon, sosiaalitoimen
kuin Kelan yhteisissä palvelupisteissä. Nyt tämä konsepti
lakisääteistetään ja valtakunnallistetaan.
Samaan lakiin liittyy myös työmarkkinatuen kuntavastuun
tiukentuminen, elikkä kun tähän asti
500 päivää työmarkkinatuella
olleiden ihmisten kustannuksista osa on mennyt kunnille, niin jatkossa
systeemi toimii siten, että 300 päivää työmarkkinatuella
olleiden kustannuksista kuuluu osa kunnille ja 1 000 päivää työmarkkinatukea
saaneista kuuluu sitten jo vielä isompi osa kuntien käyttöön.
Tässä lainsäädännössä itse
asiassa työttömän yhteispalvelu lähtee
siitä, että kun henkilö on saanut 300
päivää työmarkkinatukea tai
hän on ollut yhtäjaksoisesti työttömänä tietyn
ajan, niin hän tulisi tämän monialaisen
yhteispalvelun asiakkaaksi. Alle 25-vuotiailta edellytetään
vähintään kuuden kuukauden yhdenjaksoista
työttömyyttä ja 25 vuotta täyttäneiltä 12
kuukauden yhtäjaksoista työttömyyttä.
Elikkä kyse on nimenomaan pitkittyvän ja vaikeutuvan
työttömyyden hoidosta.
Nuorten kohdalla valiokunta lähtee siitä,
että nuori pitäisi voida ohjata näihin
palveluihin, jos hän niitä tarvitsee, jo varhemmin
kuin tuon kuuden kuukauden täyttyessä, mutta lähtökohta
on se, että tarve on se, joka ratkaisee.
Monialainen yhteispalvelu alkaa itse asiassa tämän
lain mukaan intensiivisellä enintään
kolmen kuukauden kartoitusjaksolla, jona aikana työttömän
palvelutarve arvioidaan monialaisesti ja hänen kanssaan
tehdään tuossa vaiheessa yksi työllistymissuunnitelma
eli tiivistetään niitä suunnitelmia,
joita nyt eri hallinnonaloilla on tehty, yhdeksi yhteiseksi työllistymissuunnitelmaksi,
ja siinä sovittaisiin työvoima-, sosiaali-, terveys-
ja kuntoutuspalveluista.
Valiokunta on ollut huolissaan siitä, että tuo kartoitusjakso
on määritelty kolmeksi kuukaudeksi, koska tietyissä tapauksissa
kyse on myös terveydenhuollon palveluista, ja jos tarvitaan vaikkapa
erikoislääkärin vastaanottoa, niin saattaa
olla, että sitä joudutaan odottamaan useita viikkoja.
Näissä tilanteissa tuo kartoitusjakso voisi olla
hieman pidempikin, jotta saataisiin kaikki tarvittavat lausunnot
ja päästäisiin tekemään
järkevää työllistymissuunnitelmaa.
Valiokunta on pitänyt hyvänä sitä,
että asiakkuuden kestoa ei määritellä,
vaan kesto määräytyy yksilökohtaisesti
nimenomaan asiakkaan tarpeen mukaan. Tavoitteena kuitenkin pitää olla se,
että asiakkuudet eivät ole loputtomia, vaan sieltä monialaisesta
palvelukeskuksesta siirrytään muihin toimenpiteisiin,
kuten aktiivisen työvoimapolitiikan toimiin.
Nykyisin nämä palvelut on tuotettu vapaaehtoisesti,
ja niitä on toiminut 124 kunnan alueella. Hallituksen esityksessä on
lähdetty siitä, että jokaisen työ-
ja elinkeinotoimiston alueella tulisi olla vähintään
yksi toimijoiden yhteinen yhteispalvelua tarjoava toimipiste. Tämä on
kyllä luvattoman harva verkko, jos kyse on pitkäaikaistyöttömistä ja
heidän palveluistaan. Valiokunta on esittänyt
huolensa siitä, että nämä asiointimatkat
eivät saa muodostua liian pitkiksi, koska kyse on itse
asiassa henkilökohtaisesta, kasvokkain tapahtuvasta palvelusta,
jonka pitäisi ihannetilanteessa olla työssäkäyntialueittain
perustuvissa toimipisteissä.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että useilla pitkään työttömänä olleilla
ihmisillä on terveydellisiä ongelmia enemmän
kuin keskivertoisilla työssä käyvillä ihmisillä,
ja valiokunta yhtyy omassa kannanotossaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan
näkemykseen siitä, että terveyserojen
kasvun pysäyttämiseksi on erittäin tärkeää kartoitusjakson
aikana kartoittaa myös terveyteen liittyviä kysymyksiä.
Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että jatkossakin näissä palvelupisteis-sä tehtäisiin
myös eläkekartoituksia ja autettaisiin ihmisiä eläkkeelle,
jos ilmiselvästi kyse on sellaisesta sairaudesta, joka
aiheuttaa työkyvyttömyyden. Valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että yhteispalvelun toimipisteissä tulee olla
saatavilla säännöllisesti terveydenhoitajan palvelut.
Myös Kelan tulisi pystyä tarjoamaan yhä enemmän
nimenomaisesti pitkäaikaistyöttömille
räätälöityä kuntoutusta,
koska se usein muodoltansa on hieman erilaista kuin muun väestön.
Aikaisemmin täällä puhuimme kuntouttavasta
työtoiminnasta, ja valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että silloin kun ihmisiä ohjataan kuntouttavaan
työtoimintaan, niin pitää muistaa lain
merkitys ja se, että sinne ohjataan asiakkaita, jotka hyötyvät
palvelusta, ja että kuntouttavan työtoiminnan
ja palkkatuetun työn välillä on selkeä ero.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnitti huomiota siihen, että kuntouttavaa
työtoimintaa koskevan lain täsmentäminen
pitäisi saada aikaiseksi, ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta yhtyi tähän kantaan.
Monipalvelun idea on se, että tieto kulkisi niin sosiaalitoimesta,
Kelasta kuin työhallinnosta, ja jotta aitoon monialaiseen
palveluun päästään, niin eri
viranomaisten pitäisi saada toisen toimialaan kuuluvaa
tietoa. Tässä laissa oli säädetty tietyt
edellytykset, miten arkaluonteista ja salassa pidettävää tietoa
voidaan käsitellä siten, että kuitenkin
asiakkaan tietoturva ja yksityisyys säilyvät.
Perustuslakivaliokunta kiinnitti omassa lausunnossaan huomiota siihen,
että tuo pykälä on muotoiltu vähän
löysästi ja siinä on epätäsmällisyyksiä,
ja niinpä valiokunta täsmensi näitä salassapitosäännöksiä,
tuon tiedon saantia ja käyttöoikeutta siten kuin
perustuslakivaliokunta toivoi.
Sitten vielä pari sanaa tästä työmarkkinatuen rahoituksesta.
Periaatteessa se, että kunta osallistuu enemmän
pitkään työttömänä olevien
ihmisten palveluihin ja aktivointiin, on ehdottomasti kannatettavaa.
Mutta tässä laissa on lähdetty siitä,
että ihan kaikkia kustannuksia ei täysimääräisesti
kompensoida kunnille, ja kun kuntien taloustilanne on vaikea, niin
valiokunta on ollut huolissaan ja peloissaan siitä, että ei
kävisi niin, että esimerkiksi kuntouttavassa työtoiminnassa mennään
siitä, missä aita on matalin, ja laatu kärsisi
silloin ja sitä kautta pitkällä aikavälillä vaikuttavuus.
Valiokunta on ollut myös huolissaan siitä, että lyhyellä tähtäimellä saattaa
olla edullisempaa maksaa niin sanottuja sakkomaksuja kuin huolehtia
aktivoinnista, vaikka aktivointi pitkällä aikavälillä tuottaakin
parempia ja pysyvämpiä tuloksia myös
taloudellisesta näkökulmasta vaikka ennen muuta
inhimillisestä näkökulmasta.
Yhtä kaikki valiokunta pitää tätä lakia
kannatettavana ja perusteltuna, vaikka onkin huolissaan siitä,
miten näiden työvoiman palvelukeskusten resurssit
riittävät ja miten me saamme tähän
maahan riittävän verkon, jotta työttömien asiakasmatkat
eivät muodostu mahdottomiksi, ja miten kuntien rahat riittävät
laadukkaaseen aktivointiin.
Yleiskeskustelu päättyi.