Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tämä terrorismilainsäädäntöpakettihan
herätti laajaa keskustelua vajaa vuosi sitten, kun sitä Euroopan
unionin tasolla käsiteltiin. Sieltä päästiin
sitten erinäisten vaiheiden pohjalta puitepäätöksiin
ja niitä on nyt sitten kirjoitettu suomalaiseksi lainsäädännöksi.
Terrorismirikoksia koskevat säännökset
ehdotetaan lisättäväksi rikoslakiin omana
lukunaan. Uusilla säännöksillä on
tarkoitus parantaa ja selkeyttää viranomaisten
mahdollisuuksia torjua terrorismia. Uusilla säännöksillä Suomen
lainsäädäntöön tehtäisiin
mainitun terrorismin torjumista koskevan EU:n puitepäätöksen
edellyttämät muutokset. Niiden on määrä olla
voimassa kaikissa jäsenmaissa tämän vuoden
lopussa.
Terrorismirikoksia ovat esityksen mukaan tietyt erikseen luetellut
rikokset, jos ne on tehty terroristisessa tarkoituksessa ja ne ovat
omiaan aiheuttamaan vakavaa vahinkoa jollekin valtiolle tai kansainväliselle
järjestölle. Rikoksentekijällä olisi
terroristinen tarkoitus, jos hänen tarkoituksenaan on aiheuttaa
vakavaa pelkoa väestön keskuudessa, pakottaa jonkin
valtion hallitus tai muu viranomainen tai kansainvälinen
järjestö johonkin, kumota maan valtiosääntö tai
oikeusjärjestys taikka aiheuttaa erityisen suurta vahinkoa valtiolle
tai kansainväliselle järjestölle.
Terrorismirikoksia hallituksen esityksen mukaan voisivat olla
muun muassa laiton uhkaus, törkeä vahingonteko,
tuhotyö, terveyden vaarantaminen, kemiallisen tai biologisen
aseen kiellon rikkominen, törkeä ympäristön
turmeleminen, törkeä pahoinpitely, panttivangin
ottaminen, junan, linja-auton tai aluksen kaappaus ja pahimmassa
muodossaan tietysti myös tappo ja murha.
Nämä teot ovat Suomessa nykyisinkin rangaistavia
lukuun ottamatta biologisiin aseisiin liittyviä rikoksia.
Aluksen kaappausta koskeva säännös laajenisi
koskemaan muitakin joukkoliikennevälineitä. Näistähän
maailmalta on esimerkkejä, että on kysymys muistakin
kuin laivoista tai ilma-aluksista.
Terroristinen tarkoitus korottaisi näiden rikollisten
tekojen enimmäisrangaistuksia yleensä 2 vuodella
siitä, mikä on enimmäisrangaistus samasta
teosta ilman tällaista terroristista tarkoitusta. Murhasta
tuomittaisiin kuitenkin elinkaudeksi vankeuteen niin kuin muutoinkin
murhasta.
Myös terrorismirikoksen valmistelu olisi rangaistavaa.
Siitä tuomittaisiin sakkoa tai vankeutta enintään
3 vuotta. Nykyisin rikoslaissa on säädetty rangaistavaksi
vain muutamien erikseen nimettyjen rikosten, kuten joukkotuhonnan
ja valtiopetoksen, valmistelu. Uudistus merkitsisi sitä, että poliisilla
olisi oikeus käyttää pakkokeinoja myös
silloin, kun tutkittavana on terrorismirikoksen valmistelu.
Samalla säädettäisiin rangaistavaksi
törkeän vahingonteon yritys. Teon vakavuuden perusteella
ehdotetaan, että rikos olisi rangaistava, vaikka siihen
ei liity terroristista tarkoitusta, elikkä tehtäisiin
tällainen laventava kriminalisointi törkeiden
tuhontatöiden, tuhotöiden, ehkäisemiseksi.
Suurimmat lainsäädäntöön
ehdotettavat muutokset koskevat terroristiryhmän johtamista
ja sen toimintaan osallistumista. Terroristiryhmän johtamisesta
tuomittaisiin vankeutta vähintään 2 ja
enintään 12 vuotta. Jos terroristiryhmä on
kuitenkin syyllistynyt vain laittomaan uhkaukseen, ryhmän
johtamisesta tuomittaisiin vankeutta vähintään
4 kuukautta, enintään 6 vuotta. Lisäksi terroristiryhmän
johtajalle olisi luonnollisesti tuomittava rangaistus hänen
tekemästään tai ryhmän tekemästä rikoksesta.
Tällöin terroristiryhmän johtajalle tuomittava
yhteinen rangaistus voisi enimmillään olla 15
vuotta vankeutta taikka tietenkin syyllisyyden ulottuessa murhaan vankeutta
elinkaudeksi. Terroristiryhmällä tarkoitetaan
ehdotuksen mukaan vähintään kolmen henkilön
muodostamaa yhteenliittymää, joka toimii yhteistuumin
tehdäkseen terrorismirikoksia.
Terroristiryhmän toimintaan osallistumisesta tuomittaisiin
vankeutta vähintään 4 kuukautta ja enintään
8 vuotta. Rangaistavaa toimintaan osallistumista olisi esimerkiksi
terroristiryhmän perustaminen tai väen värvääminen
siihen, ryhmän aseistaminen ja kouluttaminen, toimitilojen hankkiminen
sekä muu vastaavanlainen toiminta terroristiryhmän
hyväksi. Pelkkä kokouksiin osallistuminen tai
terroristiryhmän kannattaminen eivät sellaisinaan
olisi rangaistavia tekoja.
Myös terrorismin rahoittamisesta tuomittaisiin vankeutta
vähintään neljä kuukautta ja
enintään kahdeksan vuotta. Teko on ollut rangaistava jo
heinäkuusta lähtien, mutta nyt sitä koskevat säännökset
siirrettäisiin terrorismirikoksia koskevaan rikoslain lukuun
luontevaan yhteyteen.
Terrorismirikoksia koskevan syytteen nostamisesta päättäisi
ehdotuksen mukaan aina valtakunnansyyttäjä. Hän
määräisi myös, kenen on ajettava
syytettä. Tähän järjestelyyn
on päädytty, koska syyteharkinta terrorismirikoksissa
vaatii erityistä huolellisuutta perusoikeuksien turvaamisen
vuoksi. Syytteen nostamisesta päätettäessä joudutaan
harkitsemaan rikoksen terroristisen tarkoituksen olemassaoloa ja
mahdollisesti myös henkilön toiminnan suhdetta
hänelle kuuluvien perusoikeuksien käyttämiseen.
Euroopan unionin neuvoston hyväksymän lausuman
mukaan terrorismista ei voida asettaa syytteeseen henkilöitä,
jotka käyttävät laillista oikeuttaan
tuoda julki mielipiteensä. Jos henkilö esimerkiksi
mielenosoituksessa syyllistyy rikokseen, hän on silti siitä vastuussa
kuten muistakin rikoksista. Se ei suinkaan mitään
rangaistusvastuusta vapaata vyöhykettä muodosta,
mutta halutaan turvata mielipiteen ilmaisun vapaus.
Kun syyteoikeus terrorismirikoksissa kuuluisi ylimmälle
syyttäjälle, voitaisiin varmistaa myös syyttämiskäytännön
yhdenmukaisuus. Vastaavanlainen syyttämisjärjestys
sisältyy sananvapauden käyttämistä koskevaan
hallituksen esitykseen, joka on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä.
Vielä muutama sana valmistelusta Euroopan ja Suomen
tasolla.
Ensimmäiset puitepäätösehdotukset
viime vuoden lopulla olivat osittain ongelmallisia varsinkin sen
suhteen, millaisia olivat terroristiryhmään liittyvät
kriminalisointivelvoitteet ja millaista rangaistustasoa edellytettiin.
Myös se, kuinka selkeästi rangaistavat rikokset
oli määritelty, oli hyvinkin kritiikille altista.
Neuvottelujen edetessä puitepäätös
muuttui sellaiseen suuntaan, jonka Suomi saattoi hyväksyä.
Valtioneuvosto piti puitepäätöksen
käsittelystä viime syksynä eduskuntaan
tiivistä yhteyttä. Eduskunnalle lähetettiin
U-kirjelmän lisäksi useita jatkokirjelmiä,
ja kävin itsekin sekä lakivaliokunnalle että suurelle
valiokunnalle näitä ehdotuksia useampaan otteeseen
esittelemässä.
Eduskunta piti viime syksynä tärkeänä,
ettei puitepäätöksellä saisi
vaarantaa perusoikeuksia eikä se saisi johtaa poikkeuksiin
suomalaisesta lainkirjoittamisperinteestä ja rangaistustasosta. Nämä eduskunnan
toivomukset on pyritty ottamaan huomioon tätä puitepäätökseen
perustuvaa hallituksen esitystä kirjoitettaessa samoin
kuin ne otettiin puitepäätöstä valmisteltaessa
huomioon.
Esityksen mukaiset kriminalisoinnit perustuisivat pääosin
aika tarkasti ja suoraviivaisesti EU:n puitepäätökseen.
Vain pieneltä osin eli koskien uutta rangaistussäännöstä biologisen
aseen kiellon rikkomisesta on nähty tarpeelliseksi mennä kriminalisoinneissa
jonkin verran pidemmälle kuin puitepäätös
edellyttää.
Esityksessä on myös lähdetty suomalaisesta suhteellisen
tarkasta rikoslain kirjoittamistavasta. Rangaistussäännökset
on kirjoitettu täsmällisemmiksi kuin puitepäätös
varsinkin terroristiryhmän toimintaan osallistumista koskevalta kohdaltaan.
Rangaistustasossa on puitepäätöksen
lisäksi otettu huomioon voimassa oleva rikoslaki ja sen rangaistusasteikot.
Esimerkiksi ehdotettu rangaistussäännös
terroristisessa tarkoituksessa tehdystä rikoksesta perustuu
nykyisiin rangaistuksiin, joita jonkin verran kovennettaisiin, ja
siten luotaisiin kvalifioitu, ankarammin rangaistava rikosten joukko.
Esityksessä on puitepäätöksen
tavoin lähdetty siitä, että terrorismia
koskevalla sääntelyllä ei saa vaarantaa
perusoikeuksien käyttämistä. Tätä on varsin
laajalti käsitelty esityksen perusteluissa, ja kun asia
on nyt perustuslakivaliokunnan selvitettävänä tältä osin,
uskon, että siellä voidaan hyvin pitkälle
yhtyä tähän hallituksen esityksen linjaan myös
siltä osin, että siinä on perusoikeuksia
varjeltu.
Vaikka aikaa eduskuntakäsittelylle jää vähän, uskon,
että kuitenkin aivan riittävän perusteellinen
ja tarkka käsittely on mahdollinen ja siitä huolimatta
pystyisimme täyttämään tuon
EU-tason velvoitteen, että laki saataisiin valmiiksi vielä tämän
vuoden puolella. Näyttää siltä,
että Euroopan unionin jäsenmaista vain harva tähän
kykenee, mutta nähdäkseni Suomea velvoittaa tehty
sopu ja meidän eduskunnassamme voisimme näyttää mallia
ja myös pysyä tässä tärkeässä aikataulussa.