11) Laki vaalilain ja Suomen perustuslain 25 §:n
muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Perustuslain 25 §:ssä todetaan, että kansanedustajat
valitaan välittömillä, suhteellisilla
ja salaisilla vaaleilla, jokaisella äänioikeutetulla
on vaaleissa yhtäläinen äänioikeus. Tämä nykyinen
eduskuntavaalikäytäntö on kiistatta välitön
ja salainen, mutta vaalin suhteellisuus ja yhtäläisyys
ei toteudu, ja tämä on ollut hyvin pitkään
tiedossa oleva tosiasia. Monet työryhmät ja komiteat
ovat istuneet asiaa pohtimassa, mutta tämä nykyinenkään
hallitus ei ole pystynyt esitystä antamaan. Eduskunnassa
on ollut käsiteltävänä kyllä vaalilain
muutoksia. Yleensä ne koskevat kuntien liitoksia tai jonkin
kunnan siirtymistä vaalipiiristä toiseen, ja sittenhän
meillä oli myös esitys tästä sähköisestä äänestämisestä.
Nämä kaikki ovat kuitenkin pientä näpertelyä tämän
tosiasian rinnalla, että kansalaiset ovat eriarvoisessa
asemassa ja heidän äänensä ovat
erilaisessa asemassa riippuen siitä, missä he
asuvat.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan siirtymistä tasauspaikkajärjestelmän
käyttämiseen eduskuntavaaleissa. Tällainen
tasauspaikkajärjestelmä parantaisi todellisen
vaalituloksen näkymistä eduskunnan kokoonpanossa,
ja se todellinen kansalaisten tahto näkyisi paremmin sen vuoksi, että tällainen
tasauspaikkajärjestelmä parantaa alueellista
suhteellisuusvajetta ja siten tekee kaikista äänistä oikeasti
vaikuttavia ääniä.
Äänikynnykset vaihtelevat Etelä-Savon
14,3 prosentista Uudenmaan 2,9 prosenttiin. Tämän seurauksena
suurimmat puolueet saavat eduskuntapaikkoja enemmän kuin
niiden äänimäärä edellyttää ja
vastaavasti pienemmät saavat vähemmän.
Kolmen suurimman puolueen kansanedustajamäärä viime
eduskuntavaaleissa vuonna 2003 oli 2,9—1,5 prosenttiyksikköä puolueen kannatusta
suurempi ja samoin pienet puolueet saivat 0,4—1,8 prosenttiyksikköä vähemmän edustajia
suhteessa saatuihin ääniin. Kansalaisen ääni
saa siis erilaisen painoarvon ja merkityksen riippuen siitä,
minkä vaalipiirin alueella hän asuu.
Tällä lakialoitteella, joka on koko vasemmistoliiton
eduskuntaryhmän yhteinen lakialoite, pyritään
korjaamaan nykyiseen vaalijärjestelmään
sisältyvää alueellista ja puolueiden
välistä suhteellisuusvajetta. Suhteellisuus tarkoittaa
yhtäältä poliittista suhteellisuutta
ja toisaalta — yhtä tärkeänä tai
ei yhtään väheksyttävänä kuitenkaan — tätä alueellista
suhteellisuutta.
Poliittinen suhteellisuus tarkoittaa sitä, että kukin
poliittinen ryhmittymä saa eduskuntaan niin suuren edustuksen
kuin sen vaaleissa saama tosiasiallinen kannatus koko maassa edellyttää. Jos
esimerkiksi puolue saa vaaleissa annetuista äänistä koko
maassa 20 prosenttia, sen tulisi meidän mielestämme
myös saada 20 prosenttia jaettavina olevista eduskuntapaikoista.
Nykyinen vaalijärjestelmä ei tällaista
lopputulosta saa aikaiseksi.
Alueellinen edustavuus tai alueellinen suhteellisuus tarkoittaa
sitä, että eduskunnassa ovat edustettuina maan
eri alueiden intressit. Vaalipiirijako vaalijärjestelmässä on
luotu juuri turvaamaan tätä alueellista edustavuutta.
Väestön nopean muuttoliikkeen seurauksena muuttotappioalueiden
edustavuus heikkenee kohtuuttomasti, mikäli muutoksia vaalijärjestelmään
tai vaalipiirijakoihin ei tehdä.
Vuoden 2003 eduskuntavaaleissa suurimman ja pienimmän
vaalipiirin välillä niin sanottu piilevä äänikynnys
eli se vähimmäisprosentti äänistä,
jolla saa yhden eduskuntapaikan vaalipiirissä, oli jo yli
11 prosenttiyksikköä. Eli pienimmässä vaalipiirissä Etelä-Savossa
vuonna 2003 eduskuntavaaleissa tarvittiin 14,3 prosenttia
kaikista vaalipiirin äänistä yhden
kansanedustajapaikan saamiseen. Vastaavasti suurimmassa vaalipiirissä Uudellamaalla
tarvittiin ainoastaan 2,9 prosenttia vaalipiirin kaikista äänistä yhden kansanedustajapaikan
saamiseen.
Kun eduskunta hyväksyi uuden perustuslain, niin samassa
yhteydessä annettiin myös lausuma suhteellisuuden
toteutumisesta vaaleissa. Silloin edellytettiin perustusvaliokunnan
esityksestä 12. helmikuuta 1999, että hallitus
selvittää suhteellisuuden toteutumista eduskuntavaaleissa,
siinä olevat ongelmat, ja tarvittaessa valmistelee vaalilainsäädännön
muutokset suhteellisuuden vahvistamiseksi ja toisaalta poliittisen
kentän pirstoutumisen ehkäisemiseksi. Kahdeksan
vuoden odotuksen jälkeen voidaan todeta, että mikään
istuneista hallituksista ei ole kyennyt yksimielisiin esityksiin
ongelmien korjaamisesta, vaikka sekä vuonna 2001 että 2006
tehdyt selvitykset myöntävät eduskuntavaalien
suhteellisuuteen liittyvät ongelmat. Kolmen suuren puolueen
saamat paikkamäärät ovat todellakin melkein
3 prosenttiyksikköä suuremmat kuin näiden
puolueiden saama osuus äänistä ja vastaavasti
pienempien puolueiden osuus on melkein 2 prosenttiyksikköä pienempi
kuin niiden osuus kaikista äänistä.
Vaalitoimikunta 2000 totesi, että niin sanottujen piilevien äänikynnysten
erot isoissa ja pienissä vaalipiireissä ovat johtaneet
muiden ongelmien ohella siihen, että pienissä vaalipiireissä vain suuret
puolueet voivat käytännössä saada
edustajanpaikkoja. Tämä asettaa pienen ja suuren
vaalipiirin äänestäjät eriarvoiseen
asemaan, koska esimerkiksi pientä puoluetta pienessä vaalipiirissä äänestävän
kansalaisen vaikutusmahdollisuudet ovat selvästi pienemmät
kuin samaa puoluetta suuressa vaalipiirissä äänestävän.
Pienten ja suurten vaalipiirien niin sanottujen piilevien äänikynnysten
ero johtaa sitten taas siihen, että pienet puolueet eivät
käytännössä panosta kovinkaan
paljon vaalikamppailuun pienissä vaalipiireissä vaan
keskittyvät saamaan edustajia suuremmista vaalipiireistä.
Pienissä vaalipiireissä pienelle puolueelle annetun äänen
voidaan sanoa menevän hukkaan, koska nämä äänet
eivät millään tavalla vaikuta käytössä olevassa
vaalijärjestelmässä pienten puolueiden
kokonaistulokseen vaaleissa.
Eli kyllä tässä on kyse suuresta
ja vakavasta demokratiavajeesta, kansalaisten osalta siitä,
että heidän äänensä vaikuttavat
eri tavoin, ja myös puolueiden osalta siitä, että puolueen
koko ratkaisee, vielä vahvistaen suurten puolueiden nykyisinkin
jo kohtuuttoman suurta ylivoimaa. Keskeisin syy vaalijärjestelmän
suhteellisuusperiaatteen rapautumiseen on pienten vaalipiirien asukasluvun
jatkuva väheneminen ja se, ettei vaalijärjestelmään
eikä vaalipiirien rajoihin ole tehty tästä aiheutuvia
korjauksia. Mikäli nykyistä vaalijärjestelmää ei
muuteta, maan eri osissa asuvien ihmisten vaikutusmahdollisuudet
muodostuvat yhä edelleen entistä eriarvoisemmiksi
ja myös puolueiden välinen suhteellisuusvaje eli ero
siinä, miten paljon ääniä on
saatu ja mikä sitten on todellinen paikkaluku, vain kasvaa.
Tässä lakialoitteessa on nyt tehty tällainen
laskelma siitä, mitä olisi tapahtunut, jos vuonna 2003
käydyissä eduskuntavaaleissa olisi ollut käytössä tämän
lakialoitteen mukainen tasauspaikkajärjestelmä.
Tämän järjestelmän mukaan — mikä siis
tarkoittaa sitä, että vaaleilla valitaan suoraan
179 kansanedustajaa ja sitten tasauspaikoilta 20 — keskusta
ja sosialidemokraatit olisivat yhtä suuria puolueita, 51
kansanedustajaa kummallakin, ja tämä tarkoittaa
sitä, että keskustan paikkoja olisi 4 vähemmän
kuin tällä nykyisellä järjestelmällä ja
sosialidemokraateilla 2 paikkaa vähemmän. Kokoomuksen
paikkaluku olisi 41, eli kokoomus olisi voittanut yhden paikan.
Vasemmistoliiton paikkaluku olisi 21, ja voittoa olisi siis 2 paikkaa.
Vihreiden paikkalukuun tällä järjestelmällä ei
olisi tullut muutosta. Ruotsalaisen kansanpuolueen osuus olisi 10 paikkaa,
eli siinä olisi tullut 2 paikkaa lisää,
ja kristillisdemokraattien paikkaluku 8, eli 1 paikka lisää,
ja perussuomalaiset olisivat saaneet 2 paikkaa.
Voi olla, että tasauspaikkajärjestelmä ei
ole ainoa keino parantaa tätä asiaa, mutta mielestäni
se on hyvin varteenotettava vaihtoehto, ja sitä on myös
näissä komiteoissa ja työryhmissä pohdittu,
ja se on ollut niissä (Puhemies koputtaa) esillä,
joten toivon, että tämä lakialoite saa
vakavan käsittelyn ja aihetta keskusteluun demokratian toteutumisesta.
Ed. Lasse Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Eero Lankia /kesk:
Arvoisa puhemies! Puheena oleva aloite puuttuu kyllä tärkeään
asiaan, joka tietynlaisena ongelmana koko ajan kärjistyy.
Sinällään en tavallaan hyväksy
sitä lähtökohtaa, että on automaattisesti
isoja ja pieniä puolueita ja että pienet sen takia
kärsivät. Vaaleissa kaikki lähtevät
samalta viivalta, ja pienellä on lupa pyrkiä suureksi
ja suurella on lupa pyrkiä pysymään suurena jälleen ensi maaliskuussakin.
Lääkettä tähän
ongelmaan on ollut vaikea löytää. Itse
olen ollut kolmessa komiteassa mukana, muun muassa tässä,
johon ed. Lapintie viittasi, selvittämässä tätä asiaa,
myöskin tasauspaikkajärjestelmää,
ja olen jo tässä vaalitoimikunta 2000:ssa omassa
mielipiteessäni ottanut kantaa niin sanotun vaalialuemallin
puolesta. Se on kuitenkin yksinkertaisempi. Äänestäjän
näkökulmasta mikään ei muutu.
Hän äänestää omassa vaalipiirissään,
käytännössä omassa maakunnassaan,
olevaa ehdokasta. Puolueet asettavat ehdokkaat, kuten tähänkin
saakka. Ainoastaan ääntenlaskun alueita suurennetaan,
ja on tietysti harkinnanvarainen asia, kuinka suuriksi niitä suurennettaisiin.
Äskettäin hallintoneuvos Tarasti eläkkeelle jäädessään
uudisti ehdotuksensa, vei sitä vähän pidemmälle
kuin aikaisemmin, tämän vaalialuemallin puolesta,
ja itselleni sain siitä lisää perusteita
ajatella samaan suuntaan. Toivoisin kyllä kovasti, että seuraava
hallitus vihdoin viimein kykenisi, mikä lie hallituspohja
sitten onkaan, sitoutumaan tämän asian uudistamiseen,
ja oman kokemukseni pohjalta eniten näen yhteiskunnassa
kannatusta tämän niin sanotun vaalialuemallin
puolelle.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä aloitteen esittelyn
ensimmäisellä palstalla, ensimmäisellä sivulla,
tämä ongelma todella kaikessa karmeudessaan näkyy,
kun äänikynnys todellisuudessa on jossakin 14,3
ja omassa vaalipiirissäni Uudellamaalla 2,9. Satavuotias
eduskunta valitaan tällä tavalla, parlamentti,
josta olemme ylpeitä ympäri maailmaa. Tämä on
todella demokratiavaje, ja kansalaiset riippuen siitä,
minkä vaalipiirin alueella asuvat, ovat täysin eriarvoisessa
asemassa suhteessa mahdollisuuteensa vaikuttaa eduskunnan, korkeimman
valtioelimen, valintaan.
Tämän lakiehdotuksen mukainen menettely, tasauspaikkajärjestelmä,
on yksi tapa, jota vasemmistoliiton eduskuntaryhmä nyt
edellyttää. On sitten vaalialuemallia, on vaalipiirien
muutosehdotuksia. Minusta kaikista oleellisinta on se, mihin ed.
Lankiakin viittasi. Tärkeintä on, oli hallituspohja
mikä tahansa, oli siinä suuria puolueita tai pieniä puolueita,
että hallitus ohjelmassaan sitoutuu tekemään
demokratiaa parantavan ja vaalikynnystä alentavan ratkaisun
ensi vaalikaudella.
Turha tässä näitä komiteoita
on vuosikausia istuttaa, kun ne eivät tähänkään
asti ole saaneet mitään aikaan. Malleja on esitetty
tarpeeksi. Nyt tarvitaan todella sitoutumista jonkun mallin käyttöönottoon
seuraavan vaalikauden aikana seuraavia vaaleja varten. Se on kaikista
tärkeintä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä on todella aivan liian pieniä vaalipiirejä ja suhteellisuus
ei enää toteudu, niin kuin sen pitäisi
perustuslainkin näkökulmasta toteutua. Tasa-arvo
erilaisten mittareiden mukaan, joita nyt on katsottu taas ja eri
puolilta, ei myöskään ole kohdallaan.
Tämä on yhteinen huoli. Yleensä kukaan
ei ole sanonut, ettei ole kysymyksessä huoli myöskin
tällä hetkellä niin sanotun suuren puolueen, kuten
keskustapuolueen, puolelta. Ed. Lankia ja myös muut puolueet
ovat tästä yleensä lausuneet. Nyt ratkaisu
pitäisi liittää seuraavan hallituksen
ohjelmaan, jotta päästäisiin tästä varsin kiusallisesta
tilanteesta.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen suhtautunut aina tasauspaikkajärjestelmään
sinänsä positiivisesti. Sen ainoa hankaluus on
se, että kun jo nyt olemassa olevaa vaalijärjestelmäämme
on äänestäjien joskus vaikea hahmottaa,
niin tämä tasauspaikkajärjestelmä ei
sitä tietenkään helpota. Se, mitä täällä on
todettu siitä, että suhteellisuuden toteutuminen
on tällä hetkellä kerta kaikkiaan kestämättömässä tilassa, kyllä puoltaa
sitä, että jotain todella tarttis tehdä, ja
tasauspaikkajärjestelmä on yksi ase. Sen lisäksi
tietenkin näitä vaalipiirejä pitäisi
suurentaa, niin että tällaisista hurjista vaalikynnyksistä, mitä meillä tällä hetkellä
on,
päästäisiin eroon.
Mutta itse asiassa pyysin tämän puheenvuoron
todetakseni, että toivon, että pystyttäisiin myös
käymään välillä ennakkoluulottomampaa keskustelua,
juuri näin vaalien alla se sopii, vaalijärjestelmistä ylipäänsä.
Minä olen aina ollut viehättynyt suosituimmuusvaaliin.
No, siinähän on olemassa näitä eri
laskentakaavoja, stv tai joku muu, siis siihen, että ääni
ei mene hukkaan, jos sattuu äänestämään
epäsuosittua ehdokasta tai puoluetta, vaan voisi laittaa
ehdokkaansa paremmuusjärjestykseen, niin että jos
ensisijainen ei pääse läpi, voi testamentata
sitä ääntä joko kokonaisena
tai puolikkaana eteenpäin. Erityisesti presidentinvaaliin
tällainen systeemi sopisi paljon paremmin kuin tämä nykyinen
kaksivaiheinen vaali.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelussa on jo viitattukin siihen, että selvityksiä on
tehty kahdella kuluneella vaalikaudella ja päätöksenteon
eväät olisivat valmiina lähinnä siihen,
että suurennettaisiin vaalipiirikokoa muualla paitsi Uudellamaalla,
missä taas pienennettäisiin jakamalla vaalipiiri
kahtia, jolloinka päästäisiin tuommoiseen
suhteellisen tasaveroiseen vaalipiirijakoon.
Pienimpien vaalipiirien osalta tilanne kärjistyy jatkuvasti,
ja yksi malli tietysti olisi tällainen sekamalli, jota
Lauri Tarasti kirjassaan esitti, että niillä alueilla,
missä ei tätä siedettävän
kokoista vaalipiiriä noin luontaisesti saada syntymään, olisi
tämmöinen vaalialuemalli käytettävissä, jossa
suhteellisuusperiaate saataisiin pelaamaan samalla lailla.
Mutta näissä vaalialuejärjestelmissä tietysti tulee
yksi monimutkaistava piirre lisää, niin että siellä saattaa
viimeisiä paikkoja tulla heiteltäväksi
maakunnasta toiseen siitä riippuen, mistä tämä pienemmän
ryhmän edustaja on. Hän tulisi sitten valituksi
isommalta alueelta suhteellisuusperiaatteella, vaikka ei yksittäisen
maakuntakokoisen vaalipiirin alueelta tulisi valituksi.
Joka tapauksessa tässä tosiaan hallitusneuvottelut
varmaan ovat ne ratkaisevat siinä, että voitaisiin
löytää sitten sellainen toimiva muutosten linja.
Aiemminhan on noudatettu sitä periaatetta, että on
odotettu muutosten voimaantulossa yli yksien vaalien, mutta juuri
näiden pienimpien vaalipiirien osalta tilanne kärjistyy
semmoista vauhtia, että olisi hyvä löytää ratkaisut
jo ensi vuonna, vuonna 2007, ja siten, että voitaisiin
ottaa sitten uusi vaalipiirijako käyttöön
jo vuoden 2011 vaaleissa.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Näin demokratian juhlavuonna tuo
vaalilain uudistus olisi todellakin se varsinainen juhlaistunnon
päätöksen paikka. Näin suurin
piirtein totesin silloin, kun keväällä vietimme
täällä eduskunnan 100-vuotisen toiminnan
juhlaistuntoa. Jotkut toimitsijat tulkitsivat sen jopa tästä hymistelylinjasta
poikkeavaksi kritiikiksi. En kuitenkaan aivan siihen kritiikkisarjaan
päässyt kuin ed. Heidi Hautala omalla puheellaan,
mutta suurin piirtein, lähestulkoon. Vaikka täällä salissa
vallitsee tällainen yksimielisyys tästä asiasta,
että meidän tulisi tämä vaalilaki
pikaisesti uudistaa, niin kyllä minun mielestäni
suurten puolueitten pitäisi olla rehellisiä ja
tunnustaa se, että se on ollut ennen kaikkea niiden tahdosta
kiinni, että tätä uudistusta ei ole saatu
aikaiseksi, koska tämä on suosinut selkeästi
niitä.
Täällä ed. Lankia totesi aikaisemmin,
että hänen mielestään ei pidä puhua
suurista eikä pienistä puolueista, vaan suuri
voi pysyä suurena ja pieni voi pyrkiä suureksi.
Mutta minun mielestäni niin kauan kuin tämä järjestelmä kohtelee
eri tavoin eri puolilla Suomea asuvia ihmisiä, niin että jokaisen äänestäjän äänellä
ei
olekaan sitä samaa painoarvoa, niin kauan tämä on
epäreilu, epädemokraattinen vaalijärjestelmä,
ja pikaisesti on saatava uudistus. Vasemmistoliiton lakialoite on
mielenkiintoinen lisä näitten aloitteitten joukkoon,
ja todellakin painokkaasti toivon, että tämä uudistus
saadaan aikaiseksi.
Keskustelu päättyy.