27) Hallituksen esitys laiksi maastoliikennelain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos ei olisi olemassa maastoliikennelakia
ja olisi tällainen suhteellisen luminen talvi ja jos vielä tässä tämä lumen
pinta vähän kovettuisi, niin kyllä tuolla
maastossa ja kylillä ja raiteilla ja joka paikassa olisi
villi meno päällä. Olen joskus maailmassa
tuolla Lapin kairalla nähnyt, kuinka viisi moottorikelkkaa
ajaa mäntytaimikossa rinnakkain kovalla pakkasella. Oli
se sellaista menoa, että ihan hirvitti valtio-omistajan
puolelta, koska kysymys oli Metsähallituksen hallinnassa
olevasta valtion maasta.
Elikkä maastoliikennelaki, joka on voimassa, on syntynyt
todella suureen tarpeeseen. Se on myöskin laki, joka herättää monenlaisia
erilaisia tunteita. Jotkut näkevät siinä suuren
bisneksen. Ei ole kai tavatonta, että Lapissa yhdellä moottorikelkkasafariyrittäjällä
on
kymmeniä tai jopa satoja moottorikelkkoja, joilla pilkotetuilla
moottorikelkkareiteillä ajellaan, mistä hommasta
sitten nämä asianomaiset henkilöt suuresti
varmaan nauttivat.
Tämä nykyinen käytäntöhän
on sellainen, että lain laatija on selvästi halunnut
luoda tällaisen moottorikelkkareitistön elikkä tavallaan
maanomistajien tahdon vastaisesti lähtenyt rakentamaan
tämmöistä verkostoa. Sillä on
ollut hyvin ymmärrettävä perusta. Nimittäin
tämän täysin villin lännen touhun
saamiseksi jollakin tavalla hallintaan on ollut pakko tehdä näin.
Kun maaomistus on ollut pirstoutunutta, niin ei siinä paljon
mitään muuta konstia ole sitten ollut ja tällä tavalla
niitä tuhansia kilometrejä on näitä moottorikelkkareittejä syntynyt.
Se verkosto, joka nyt on tällä hetkellä käytössä,
on pääosin pakkotoimin aikaan saatu.
Mutta nyt jatkossa tämä homma näyttäisi
sitten muuttuvan niin, että pääsäännöksi
muodostuukin sopiminen maanomistajan kanssa. Tähän saumaan
luonnonsuojeluväki on ottanut oman kantansa ja ottanut
sellaisen valistuneen näkökulman, että maanomistaja
ei saisi sallia maillaan häiriötä aiheuttavaa
toimintaa, vaan siihen pitäisi olla aina ympäristöviranomaisen
lupa, mikä sekin on siitä luonnonsuojelullisesta
näkökohdasta hyvin perusteltu mielipide.
Mutta eipä tässä vielä kaikki.
Sitten sen lisäksi tänne halutaan nyt mönkijäreittejä kanssa. Tämä on
se vihonviimeinen keksintö, minkä kehittäjäinsinööri
on voinut keksiä. Ensin minä ajattelin, että tuo
on vitsi, tuo mönkijä, kun niitä semmoisia
karvalakkimallisia mönkijöitä ilmestyi
tuonne liikenteeseen, maastoon ja kyläteille. Mutta nyt
ne ovat sitten jo ihan suunnitellun näköisiä ja
design-tyypittäjät ovat olleet niitä tyypittämässä niin,
että ne ovat sitten jonkun näköisiäkin.
Mönkijäreitti nyt lähtee tämän
hallituksen esityksen mukaan siitä ymmärtääkseni,
että se syntyy vain maanomistajan luvalla, elikkä siinä ei
sitten niin kuin pakkovaltaa, pakkotoimia, sillä tavalla
käytettäisi.
Se, mikä on erityisen ongelmallista, on esimerkiksi
tilanne Pohjois-Pohjanmaalla, jossa ovat, niin kuin nyttenkin, ne
joet jäätyneet pinnaltaan. Sitten jäät
kantavat moottorikelkkoja, niin siinä saa sitten ajella.
Se vesilakihan on sitten käsittelyssä täällä eduskunnassa,
ja ymmärtääkseni se on siinä muodossa,
että siinä suhteessa tämä vapaus
ei muuksi muutu. Tämä on myöskin aiheuttanut
monissa ihmisissä voimakkaita tunteita, koska, minä ymmärrän
sen erinomaisen hyvin, silloin kun talo on siinä joen penkalla,
rannassa, rannan tuntumassa ja siinä sunnuntaiaamuna alkaa
viiden kuuden aikaan tämä moottorikelkkasafari
sitä joen jäätä pitkin, niin
kyllä siinä aamurauha on mennyt siltä sunnuntaiaamulta
tipotiehen. Sitten sen jälkeen lähin kansanedustaja
on lähin puhelin, ja kun kännyköitä käytetään,
se on hyvin lähellä silloin. Siitä tulee
heti huomautus, miksi ei tähän puututa. No, siihen potentiaalisesti
tietysti rehellisesti sanottuna nyt olisi mahdollisuus puuttua,
mutta tämmöistä puuttumista ei ole tapahtumassa
tämän hallituksen esityksen mukaan.
Mikä koskee näitä reittisuunnitelmia,
siinä on merkittävä muutos. Se siirtyisi
kunnilta ely-keskuksille. Minä vaan haluaisin kyllä nähdä ne
ely-keskukset, joista löytyy vielä tuottavuusohjelman
jälkeen sellainen virkahenkilö, joka pystyisi tästä savotasta
selviytymään. Kunnilla ei kuulemma enää tähän
ole olemassa kapasiteettia, siis ei kohta kellään.
Sitten vielä yksi asia. Siis ensinnäkin tässä moottorikelkkareitit
virallistettaisiin ja liikennekäyttäytyminen tulisi
ihan niin kuin moottoriajoneuvoliikenteessä on asian laita.
Tulee ikärajat, ja sitten tulee liikennesäännöt,
sanotaan, että pitää oikealta tulevaa
väistää jnp. Se, mikä tässä on hyvin
merkittävä näkökohta, on se,
että kun on kaksisuuntainen liikenne tällä moottorikelkkareitillä ja
liikennesääntöjen mukaan ajetaan, niin siinä pitää olla
kaistat, menokaista ja tulokaista. Se merkitsee sitä, että reitti
levenee ja se levenee erittäin paljon. Se merkitsee sitä,
että kun tämmöinen pohja jäätyy
alustaansa kiinni, niin siinä menee pakkanen suoraan sinne
maaperään ja se on sinne 1,5—2 metriin
saakkakin jäässä, mikä merkitsee
sitä, että siellä palaa kaikki, mikä orgaanista
on. Se siinä pakkasessa niin sanotusti palaa, ja siihen
tulee semmoinen musta raita. No, tähän sitten
on kommentti kuulunut jo sillä tavalla, että no,
niinhän se on musta raita se asfalttireittikin, tie siinä vieressä,
että onko noilla sitten mittään eroa.
Että tämmöinen tappaus, arvoisa puhemies.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Lienee aika selvää ja yleisesti
hyväksyttyä, että maastoliikennelakia
täytyisi säätää vastaamaan nykyisiä tarpeita
ja nykyisiä ajatuksia. Se nykyinen, voimassa oleva laki
ei ehkä enää ihan vastaa tämän
ajan henkeä.
Mutta valitettavasti on nyt kyllä sanottava, että tämä hallituksen
esitys mielestäni vie asiaa osittain aika vahvastikin väärään
suuntaan. Tässä on nyt selvästi jo lähtöasetelmassa
tämmöinen vähän kummallinen
tulokulma koko asiaan. Eli tässä lakiesityksen
taustalla on tunnistettavissa tällainen maastoliikenteen,
moottorikelkkojen liikennetarve, ja sitten lakiesitys on tästä lähtökohdasta
valmisteltu sillä tavalla, että tämän
näin sanotun liikennetarpeen haasteisiin voidaan vastata.
Se, mikä tässä ehkä on positiivista,
on se, että tässä liikenneturvallisuuteen
ja liikennesääntöihin tulee kohennusta
kyllä, että sitä vastaan minulla ei ole
mitään. Mutta muuten tämä näyttää siltä,
että tämä on ennemminkin laadittu sillä tavalla,
että tämän maastoliikenteen, moottorikelkkailun,
mahdollisuuksia ikään kuin vahvistetaan. Tämä tulee
esille jo heti lain tarkoituspykälässä eli
1 §:ssä, jossa on nykyiseen lakiin verrattuna tällainen
lisäys, että "tämän lain tarkoituksena on",
ja sitten on muuta asiaa ja viimeisenä kohtana, että "ja
järjestää maastoliikenneolosuhteita". Tämä oikeastaan
kertoo sen, mistä lähtökohdasta tätä on
valmisteltu, ja tämä myös saattaa merkitä julkiselle
sektorille jopa jonkinlaisia velvoitteita, koska laissa sanotaan,
että lain tarkoituksena on järjestää maastoliikenneolosuhteita,
niin tämän voi näinkin tulkita.
Jos sitten vähän ajatellaan sitä,
mikä tämä liikennetarve tässä maastoliikenteen
puolella on — lähinnä nyt puhun moottorikelkoista
ja osin kyllä myös mönkijöistä,
jotka ed. Pulliainen tässä otti esille — niin
kyllähän tämä matkailua lähinnä palvelee.
Kyllä tämä maastoliikennelaki siltä osin
kuin se koskee moottorikelkkailua muun kuin elinkeinotoiminnan,
siis poronhoidon, metsänhoidon ja vastaavan, osalta, niin
puhutaan viihde- ja huvikäytöstä. Eli
näillä kelkoillahan näitä safareita
järjestetään, ja maastossa sitten rellestetään
moottorikelkoilla, ja se, niin kuin ed. Pulliainen totesi, on varmaan
ajajista itsestään nautittavaa.
Mutta tässä täytyy muistaa muun muassa
semmoinen seikka, jonka pitäisi minusta tämän
lain lähtökohdissakin jo tulla voimakkaammin esiin, että vielä tänäkin
päivänä valtaosa markkinoilla olevista
moottorikelkoista on varustettu suuritehoisilla kaksitahtimoottoreilla.
Ja ne päästöt, mitä kaksitahtimoottori
toimiessaan synnyttää, lähinnä häkää ja
hiilivetyjä, ovat satoja kertoja suuremmat kuin nykyaikaisen
auton moottorin aiheuttamat päästöt.
Tässä ei puhuta siis niinkään
hiilidioksidista, sitäkin kaksitahtimoottori tuottaa verrattain
paljon, koska se moottorin hyötysuhde on heikko ja se kuluttaa
paljon sitä bensaa siellä, mutta olennaista ovat
nämä lähipäästöt.
Eli tätä osittain palamatonta bensaa tulee siitä koneesta
lävitse, ja se leviää sitten jäälle,
erilaisille luontoalueille.
Tämä on semmoinen ongelma, johon pitäisi puuttua
sillä tavalla, että tulisi käyttöön
päästörajat, kuten on muissakin moottorikäyttöisissä kulkuneuvoissa.
Nämä tällaiset kaksitahtikelkat pitäisi
oikeastaan lailla kieltää kokonaan päästövaikutustensa
takia.
Sen lisäksi nämä ovat melutasoltaan
varsin korkeita, ja kun on puhuttu tänään
aikaisemmin täällä salissa matkailusta
ja sen mahdollisuuksista, niin kyllä Suomen yksi vahvuus
matkailumaana on se, että täällä on
hiljaista, ja tämä moottorikelkkatouhu kyllä ei
tue tätä tavoitetta ollenkaan.
Sitten, arvoisa puhemies, eräitä muita seikkoja
nostan tässä lyhyesti esiin. Kun tässä liikennetarve
nähdään lähtökohtana,
näitä reittejä on myöskin mahdollista
perustaa maanomistajan tahdon vastaisesti. Eli esimerkiksi kulkuyhteyden
järjestämiseksi majoitusliikkeeseen tai ravitsemusliikkeeseen
tai huoltoasemalle tai pitemmän reitin osana, kun kaksi
päätä ei kohtaa, voidaan se
vastahankainen maanomistaja, jonka maa siinä on välissä,
pakottaa ottamaan se moottorikelkkareitti, maastoliikennereitti,
omille maillensa. Joissain oloissa tämä voi olla
perusteltua, mutta tässä minusta on liian matala
kynnys siihen, että voidaan näitä ikään
kuin pakolla perustaa.
Reitit tulevat tässä suunnittelun piiriin
jollain tavalla ehkä paremmin kuin nykyisessä laissa, mutta
toisaalta tässä on sitten muuan pykälä,
jossa puhutaan näistä vähäliikenteisistä reiteistä, joita
ei tarvitsisi vastaavalla suunnittelumenettelyllä perustaa.
Vähäliikenteisyyden määritelmässä otetaan
lain perusteluissa esille, että jos on kysymys yhden kerhon
tai yhden firman ylläpitämästä reitistä,
niin se voidaan silloin katsoa vähäliikenteiseksi.
Tähän nyt ainakin pitäisi jotain säätelyä tulla,
että sen firman tai kerhon koko eli sen faktisen liikennemäärän
pitäisi jollain tavalla vähäliikenteisyysmääritelmään
vaikuttaa, koska yksikin kerho voi mobilisoida kymmeniä, jopa
satoja ajajia sinne metsään.
Sitten vielä tästä lupa-asiasta,
että tämä on käännetty.
Nyt se tässä laissa on selkeästi oikeusperustainen,
eli ely-keskuksen tulee tämä reittilupa myöntää,
jos tietyt edellytykset täyttyvät. Eli tässä ei
tarkoituksenmukaisuusharkintaa ole, ja tämä kuvaa
myös tätä liikennetarve-ajattelua, joka
tässä on. Se kynnys, joka estäisi reittiluvan hyväksymisen,
näyttää kyllä aika korkealta,
eli sanotaan, että saadaan perustaa, jollei se aiheuta "huomattavaa
haittaa" eräille toiminnoille. Sen pitäisi kyllä olla
toisella tavalla määritelty, niin että olisi
helpompi saada estettyä näitten reittien perustaminen.
Sitten yksi asiakokonaisuus, arvoisa puhemies, tässä vielä.
Vesialueilla ja muillakin alueilla, mutta lähinnä nyt
vesialueilla, tämän vapaa salliminen herättää paljon
kysymyksiä myös sitä kautta, että tässä olisi
kyllä vähintäänkin tämän sääntelyn
yhteydessä pitänyt tehdä selvät
pelisäännöt siihen, miten jokin alue
voidaan ikään kuin moottorikelkka- tai mönkijävapaaksi
julistaa, niin että tulisi esimerkiksi järvialueille
näitä kieltoalueita, joilla ei saa liikkua, ja
myöskin maastoalueille, jos ajatellaan, että on
esimerkiksi yrittäjä, joka satsaa hiljaiseen turismiin,
niin hänellä olisi sitten oikeus sitä elinkeinohaaraa, sitä bisnestä,
harjoittaa.
Lopuksi, arvoisa puhemies, totean, niin kuin tässä kävi
jo ilmi, että tässä maastoliikennelain osittaisuudistuksessa
on hyvin paljon ongelmia. Tämä tulee vaatimaan
valiokunnissa kyllä perusteellisen käsittelyn,
perusteellisen kuulemisen ja varmasti pykälien viilauksia.
Herää vain kysymys, että tässä ei
hirveän monta työviikkoa enää ole
jäljellä, että onko tämän
läpivieminen lainkaan mahdollista tällä aikataululla.
Minusta se näyttää aika vaikealta näiden
lukuisien ongelmakohtien johdosta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kaksi edellistä puhujaa jo aika
lailla niin sanotusti tyhjensivät pajatson, mutta ihan
pariin kolmeen asiaan tässä lyhyessä puheenvuorossa
kiinnitän huomiota.
Ensinnäkin reittisuunnitelmien hyväksyminen.
Niin kuin täällä todettiin, että se
on siirtymässä kunnista elyille, niin toki hyvin
monessa kunnassa varmasti on kyse tähän suunnitteluun liittyvistä voimavaroista,
mutta niin kuin ed. Pulliainen viittasi, kyllä elytkin
ovat tämän tuottavuusohjelman kanssa todella tiukoilla
ja siitä on viestitetty. Mutta ehkä siinä mielessä on
perusteita siirtää se elyille, kun ajatellaan
näitä ennen kaikkea matkailun tarpeita varten
perustettuja pitkiä reittejä: ne ovat eri kuntien
alueella, ja silloin voidaan ehkä järkevämmin
tehdä tämä kokonaissuunnittelu.
Nämä moottorikelkat ovat erittäin
paljon yleistyneet, ja ne ovat todella tulleet jäädäkseen. Toki
tämän lain osittaisuudistuksen tavoite on se, että entistä enemmän
liikenne siirtyisi näille virallisille reiteille. Me jokainen
tiedämme, että kun nämä kelkat
esimerkiksi jäällä ajavat, nopeudet ovat
valtavia ja myös onnettomuuksia sattuu. Toki siinä ovat
vaarassa myös sivulliset. Kun myös ajatellaan
maanomistajia, niin taimikot varmasti kärsivät
tämmöisestä holtittomasta ajosta, ja
valvontaan ei valitettavasti ole riittävästi resursseja.
Aivan lopuksi ed. Juurikkalan puheenvuoroon liittyen, juuri
niin että jos ja kun maanomistajan tahdon vastaisesti tämä alue
luovutetaan, niin tämän "haltijalle aiheutuu huomattavaa
haittaa" määrittely käytännössä varmasti
on hyvin horjuvaa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämon varmaan hyvä tämä maastoliikennelain
uuristus, mutta näin pohojalaasena voin kyllä sanoa
itteki mettänomistajana, ja munkin mairen läpi
menee aika pitkiä matkoja, ku mul on kapeita pitkiä sarkoja,
hehtaareja ei niistä paljon kerry, niin totta kai mielihyvin
oon antanu luvat ja näin poispäin, mut tierän,
jotta sielon matkan varrella useita sellaasia, jotkei oo lupaa antanu. Ja
tämä vain, jotta niin ku ed. Pulliainen kerto, jotta
jos siellä aletahan mönkijällä kulkohon, meilläkin
tämä reitti on, jotta latutamppari sinne ny jo
ajaa ja jos sillä mönkijällä ruvetahan
mänöhön vastatusten, niin ne tarttoo
metrin vähintään lisää leveyttä.
Ja ennen kaikkea ku tämä valavonta ja suunnittelu
vielä annetahan ely-keskuksille, mä ainakin haluaasin
meillä Pohojanmaalla kysyä, mä en vastusta
näitä, mutta kyllä siellä kuulkaa
sillon ku mänöö vähä vierahille
nämä kellekä voi hanttihin panna, jottei
naapurit oikein sano, jotta ookko sä tollanen vellihousu,
ettet anna lupaa, niin kynnys on matalampi sanoa, jotta mun mettän
läpi ei mennä, jotta tästä saattaa
tulla riitoja. Mutta ennen kaikkea, jos tämä kerran
tällaasenahan laiksi teherähän, niin
sillon pitää ely-keskuksien ja kuntien ja maanomistajien
tietää hyvissä ajoin ja tuoda asia seleville,
saatei kaikki meistä tietää sen, että jos
me väkisin tullahan ja jollekin runtatahan, tuloo vastareaktio.
Eli hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Eli tarvitahan vähän
niin sanottua psykologiaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Alussa oli suo, kelkka ja vanha maastoliikennelaki.
Nyt on näköjään tulossa uusi
maastoliikennelaki. Varmaan, kuten täällä on
aiemmissa puheenvuoroissa kuultu, kyllä sille tarvettakin
on. Mutta kyllä minun on vaikea ymmärtää tästä laista
selkeästi pilkottavaa henkeä siitä, että moottorikelkkailusta
olisi tulossa ikään kuin perusoikeus,
että jopa pyhään omistusoikeuteenkin
puututaan, jotta voidaan metsän siimekseen perustaa kelkkareitti.
Minä olen sitä mieltä, että kelkkailu ei
ole välttämätöntä.
Siksi pitää verrata, kun tämän
lakiesityksen kohtalosta päätetään,
mitkä ovat ne luonnonarvot verrattuna siihen hyötyyn, jonka
vapaa kelkkailu, jota tässä nyt selkeästi
ollaan ajamassa, tuottaa. Aivan samalla tavalla kuin täällä hallituspuolueitten
edustajat ja ed. Kähkönen ovat todenneet, tämä laki
ei kyllä parhaalla mahdollisella tavalla palvele luonnon etua.
En ryhdy tässä käymään
erikseen läpi niitä yksityiskohtia, joita edustajat
Pulliainen ja Juurikkala täällä ansiokkaasti
esittelivät. Tulemme tietysti puuttumaan niihin valiokuntakäsittelyssä, mutta
totean tässä yhteydessä, että tässä salissa tänään
jo esiintyneistä syistä johtuen vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä ei tule kannattamaan tämän
lain hyväksymistä tässä muodossa.
Pitää toivoa, että valiokunta saa sitä muutettua
niin, että voisimme hyväksyä sen hyvät
puolet ja jättää nämä huonot
puolet hyväksymättä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vaan tästä historiasta
vielä toistan, että minä ymmärrän
sen, että silloin kun maastoliikennelakia ensimmäisen
kerran säädettiin, sehän oli hyvin suuri
sosiaalinen tapahtuma täällä. Tuolla
neljännen kerroksen käytävälläkin oli
väkeä kuin pipoa suorastaan vaikuttamassa sinne
ja vaikuttamassa tänne. Silloin oli myöskin tämä telamattotunniste
esillä, joka vielä enemmän kiihdytti
mieliä tässä talossa. Se tilanne oli sellainen,
että silloin ymmärtää sen jollakin
tavalla, että oli pakkotila eräällä tavalla
saada joku säätely aikaiseksi. Mutta nythän
tästä on tullut, aivan niin kuin ed. Erkki Virtanen
sanoi ja minäkin yritin tuossa todistaa, eräänlainen
perusoikeus saada liikennöidä maastoja
pitkin sinne, mihin mieli halajaa. Tässä katsannossa
sitä pitää arvioida, missä on
välttämättömyyden raja, missä on
bisneksenteon raja ja missä ylipäätään
tarkoituksenmukaisuuden raja.
Keskustelu päättyi.