19) Hallituksen esitys laiksi ydinvastuulain väliaikaisesta
muuttamisesta
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Eduskunta hyväksyi vuonna 2005 hallituksen
esityksen, joka tähtäsi ydinvastuualalla tehtyjen
kansainvälisten sopimusten muutosten ratifiointiin ja myöskin
tarpeellisten muutosten tekemiseen meidän kansalliseen
ydinvastuulakiimme. Kysymyshän oli niin sanotusti Pariisin
ja Brysselin muutospöytäkirjojen mukaan siitä,
että ydinvoimayhtiön perusvastuu onnettomuuden
seurauksista nousisi ainakin ja kaikissa oloissa 700 miljoonaan
euroon. Asianomaisen valtion pitäisi sitten tuon sopimuksen
ja sen pohjalta tehdyn, vuonna 2005 hyväksytyn lain mukaan
vastata tuon 700 miljoonan jälkeen vielä 500 miljoonan euron
määrästä, ja lopulta sopijavaltiot
yhdessä sitten vielä vastaisivat 300 miljoonasta
eurosta.
Tähänhän silloin tuolla lailla tähdättiin
ja uskottiin ja toivottiin, että voitaisiin sitten ratifioida
tuo sopimus. No, niin ei ole kuitenkaan käynyt. Ei ole
saatu tarvittavaa kahta kolmasosaa näistä sopijamaista
elikkä muistaakseni 12:ta maata tähän
ratifioijien joukkoon, valitettavasti. Näin ollen myöskään
tämä kansallinen lainsäädäntö sitten
ei ole tullut voimaan. Tämä on valitettavaa. Ja
kun se ei ole kuitenkaan edennyt, niin tässä tilanteessa
me työ- ja elinkeinoministeriössä olemme
pitäneet tärkeänä sitä,
että potentiaalisen vahingonkärsijän
asemaa näissä ydinvoimaonnettomuustapauksissa — jos
niitä nyt sitten tulisikin, toivotaan, että ei
koskaan enää tule — jo nyt parannettaisiin
odottamatta siis kansainvälisen sopijayhteisön
toimia.
Tästä syystä ehdotetaan tällaista
väliaikaista ratkaisua, jossa omaksuttaisiin ydinvoimayhtiön päävastuun
korottaminen nykyisestä 205 miljoonasta eurosta — siis
se on nyt 205 miljoonaa euroa — tuohon samaiseen 700 miljoonaan
euroon ja sitten rajoittamaton vastuu alkaisi tuon jälkeen jo,
koska tämän Pariisin sopimuksen mukaisella tavalla
me emme voi menetellä. Tästä syystä esitetään,
että tämä rajoittamaton vastuu alkaisi
heti tuon 700 miljoonan euron jälkeen, plus sitten siihen
vielä tulee tämän kansainvälisen
sopijayhteisön 145 miljoonan euron vahinkovastuu.
Tästä hallituksen esityksestä minä luin äsken aika
monta kohtaa paperista ja jos vielä yritän selostaa
sen asian ytimen: Siis tällä hetkellä sen
luvanhaltijan vastuut on siten rakennettu, että 205 miljoonaan
euroon asti se on sen luvanhaltijan vastuulla ja sillä pitää olla
hankitut vakuutukset, että kaikissa oloissa se rahamäärä irtoaa.
Sitten vielä näitten sopijavaltioiden vastuu on
se 145 miljoonaa euroa. Nyt tässä esitetään
tämän Pariisin sopimuksen alkuperäisen
idean mukaisesti se osa nostettavaksi tänne 700 miljoonaan
euroon asti, joka on tämän yrityksen vastuulla,
siis luvanhaltijan vastuulla. Siihen määrään
saakka sen luvanhaltijan on hankittava vakuutukset sille määrälle
näitä vastuita. Tämän jälkeen
vielä tulee sopijayhteisöstä 145 miljoonaa,
ja tämän jälkeen alkaa sitten rajoittamaton
vastuu. Mutta tämän rajoittamattoman vastuun fokus
on niissä samoissa vastuualueissa kuin nykyisinkin voimassa
olevan lain. Se ei ole niin laaja kuin se sitten tulee kenties olemaan,
kun tuo Pariisin sopimus joku kerta hyväksytään.
Se siinä jonkun verran laajenee. Tässä tätä vastuun
fokusta ei laajenneta vaan tätä vastuun määrää tuntuvasti
nyt sitten nostetaan.
Arvoisa puhemies! Halusin tämän verran tästä esityksestä tässä yhteydessä sanoa.
Tarkoitushan on, että tämä on väliaikainen
laki. Hallitus lähtee esityksessään siitä,
että kun tämän Pariisin ja Brysselin
sopimusten mukaiset ratifioinnit on tehty ja tämän
2005 lainsäädännön voimaanpanolle
on edellytykset olemassa, tämä nyt väliaikainen
laki häviää pois ja se 2005 säädetty
laki tulee voimaan.
Arvoisa puhemies! Samassa yhteydessä sanon ihan lyhyesti,
että tähän energiakokonaisuuteen liittyy
myöskin sähköntuotannon tehoreservijärjestelyjen
turvaaminen. Nyt kun on vähän tässä lunta
tullut normaalia enemmän, voi tulla vielä pakkasiakin,
niin on tärkeää, että huolehditaan
siitä, että kaikissa oloissa meillä sähköä on riittävästi.
Sen takia on tarkoitus jatkaa tehoreservilainsäädäntöä hivenen
muutettuna siitä, mitä se tällä hetkellä on.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarisen kanssa tästä aiheesta
on puhuttu aika monta kertaa. On hyvä, että nyt
tämä tilapäisjärjestely tuli.
On syytä nyt muistaa se, että Belgian puheenjohtajakaudellahan
tämä piti hoitaantua. Eikö Belgian pitänyt
koota nämä toimijat kasaan ja tämä toteutukseen,
mutta niin ei sitten kuitenkaan käynyt, ja nyt sitten hallitus
on ryhtynyt tähän tilanteeseen. Näinhän
se taisi mennä.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! On tosiaan hyvä, että tämä tilapäinen
laki on nyt tänne tuotu käsittelyyn. Se kohentaa
osaltaan tätä huonoa tilannetta, joka on ollut.
Siinä mielessä tervehdin ilolla sitä,
että ministeri Pekkarinen on tässä pannut
toimeksi.
Nythän tässä on tietysti tilanne
se, että huomattavassa määrinhän
tämä summa nousee, kun se 200 miljoonasta nousee
700 miljoonaan, mutta täytyy tietysti todeta, että jos
niin sanottu iso rysäys tapahtuu, niin nämäkin
rahat ovat sitten kyllä pikkurahoja. Siinä tulee
sitten kuvaan tämä rajoittamattoman vastuun osuus,
jos onnettomuus isolla volyymilla tapahtuu. Tässä on
oikeastaan se näkökohta, johon haluan kiinnittää huomiota.
Nyt kun nämä meidän ydinvoimayhtiömme ovat
omistukseltaan ja rakenteeltaan järjestetty sillä tavalla,
että erityisesti TVO ja Fennovoima jatkossa — jos
mylly joskus pystyyn nousee — pyörittävät
pelkkää ydinvoimasähkön tuotantoa. Sitten
siinä mielessä kun tämä rajoittamattoman vastuun
realisoituminen on enemmän kuin kyseenalaista, jolloin
jos tällainen onnettomuus tapahtuu, niin tämän
ydinvoimayhtiön omaisuudesta ikään kuin
häviää taivaan tuuliin valtaosa, eli
sitä omaisuutta ei voida käyttää katteena
siinä. Ja kun tämä ydinvoimatuotanto
on näin poikkeuksellinen elinkeinohaara, niin tässä pitäisi
vakavasti harkita sellaista rakennetta, jossa ne taustayhteisöt,
omistajat, tulisivat myös osaltaan vastuulliseksi tästä.
Otan vain lyhyesti esimerkin öljyntuotantoalalta: British
Petroleum, tai BP:hän tämä nimi nyt on,
ja Meksikonlahdella oli tämä lautta, joka siellä tösähti,
niin jos se olisi ollut erillinen yhtiö, jonka tämä BP
olisi omistanut, niin miten silloin olisivat korvausasiat menneet?
Nythän BP on — kun tämä on ollut
osa isoa yhtiötä — vastannut omalla omaisuudellaan
näistä mittavista korvauksista siellä.
Jos olisi yhtiöitetty erikseen samaan tapaan kuin meillä ydinvoimatuotanto,
niin mitään korvaussummiahan ei olisi silloin
löytynyt. Ja tämä on merkittävä epäkohta,
kun otetaan huomioon tämä yritysrakenne, mikä tässä on.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Juurikkalan puheenvuoroon,
pohdintaan siitä, missä määrin
vastuita voidaan osoittaa omistajayhteisöille, jotka siis omistavat
tätä luvanhaltijayhtiötä, siitähän
ed. Juurikkalan puheenvuorossa oli kysymys. Tämä on
aika problemaattinen asia. Nämä luvanhaltijat
ovat siis hakeneet lupaa niissä olosuhteissa, jolloin ei
ole tätä mahdollisuutta ollut, ja tässä mielessä tällaisen
merkittävän uuden vastuun sälyttäminen
näille omistajille on jo juridisesti — me olemme
tästä paljon keskustelleet myöskin tämän
lain valmistelun yhteydessä — vaikea, en tiedä,
onko se täysin mahdoton asia. En ala siitä väittelemään,
mutta se on paljon vaikeampi asia kuin on tämän
Pariisin sopimuksen mukainen vastuitten tuntuva laajentaminen kuin
myös se askel, mikä tässä nyt
otetaan.
Ed. Pulliainen, se on juuri niin kuin te tässä sanotte.
Belgiahan yritti tässä voitavansa tehdä ja kokosi
isot, laajat kokoukset koolle, mutta ei onnistunut. Tämähän
ei sinänsä ole EU-asia, mutta huolimatta siitä,
että se ei sitä ole, niin siitä syystä,
että tässä poolissa on niin moni unionin
jäsenmaa mukana, Belgia yritti parhaansa, mutta ei valitettavasti
onnistunut. Ja kun näin kävi, päätös
hallituksen sisällä oli se, että teemme
tämän kansallisena ratkaisuna, niin pitkälle
otamme askeleen vastuitten lisäämiseksi kuin me
nyt kohtuudella voimme tehdä.
Keskustelu päättyi.