7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan
lisävähennyksestä vuosina 2013—2015
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tähän hallituksen esitykseen
suhtaudun myönteisemmin kuin tuohon seuraavaan bisnesenkelitukeen,
mutta en varauksettomasti tähänkään. Kyseessä on
kuitenkin 190 miljoonan euron summa 3 vuoden määräaikana.
Oma arvioni on, että suorilla tuilla saavutettaisiin parempi
tuotto ja osumatarkkuus kuin veronhuojennuksella. Tosin suorilla
tuillakin on tuki- ja rahoittajakohtaisesti ollut se taipumus, että valtaosa
niistä kohdistuu suuriin yrityksiin ja joskus sellaisiin
yrityksiin ja sellaisiin toimintoihin, jotka eivät tukea
tarvitsisikaan.
Yksi ongelma tämän tuen määrittelyssä on
se, mikä on tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Jos henkilön titteli vaihtuu mutta käytännön
työ ei, niin onko se työ tuen piirissä,
ja onko tuessa niin sanottua kuollutta painoa, eli kuinka paljon
tukea ohjautuu niille yrityksille, joiden käyttäytymiseen
ohjaus ei vaikuta tai vaikuttaa vähän? Ennustan,
että tämän tuen vaikutusta on äärimmäisen
vaikea jatkossa arvioida. Muun muassa asiantuntijana kuultu professori
Niskakangas omassa lausunnossaan toteaa, että ei ole aivan
helppo saada selville, onko tutkimustoiminta todellisuudessa lisääntynyt
vähennyksen ansiosta. Vielä vaikeampaa on todistaa
mahdollisten positiivisten ulkoisvaikutusten olemassaolo.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän huomiota kansanedustajien puheenvuoroille.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Työ- ja elinkeinoministeriö teetti
hiljakkoin selvityksen, joka päätyi melkoiseen
listaan yritysten tukien poistamisesityksiä. Nyt menemme täysin
päinvastaiseen suuntaan. Budjetti sisältää yhteisöverojen
kevennyksiä kaiken kaikkiaan 480 miljoonaa. Nyt tämä kevennys
maksaa valtiolle 190 miljoonaa euroa. Vaikka tämä on
määräaikainen, on tuo huojennus erittäin
merkittävä. Kun katsomme koko ensi vuoden budjettia
ja siihen tehtyjä leikkauksia, etuuksien jäädytyksiä, tuntuu
aivan kummalliselta, että tämä kuuden puolueen
hallitus on päätynyt jälleen yritystukien
tielle.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Jotta varmistamme, että pääsemme
vielä illalla tänne eduskuntaan, niin ajattelin
tulla oikein tänne pönttöön
puhumaan.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on erittäin tärkeä siitä syystä,
että meillä on tällä hetkellä erittäin
suuria taloudellisia haasteita. Meillä kasvu on kääntynyt
negatiiviseksi. Meidän täytyy löytää uusia
kasvukannustimia, ja me tiedämme Suomessa, että meillä on
puutteita innovatiivisuudessa, me tarvitsemme uusia ajatuksia, uusia
keksintöjä ja me tarvitsemme myöskin
rahoitusta nimenomaan siemenvaiheessa, alkuvaiheessa. Näitä rahoituselementtejä täytyy
vahvistaa, jotta meille syntyy yrityksiä ja jotta ne elävät tuon
kaikkein vaikeimman vaiheen lävitse, pääsevät
kasvamaan ja pääsevät vakaalle pohjalle.
Tässä suhteessa, herra puhemies, hallituksen esitykset
ovat aivan oivia. Uskon, että tutkimus- ja tuotekehitysvähennys
nimenomaan johtaa siihen, että varsinkin pienissä yrityksissä tehdään enemmän
tutkimustyötä ja sillä tavalla pyritään hankkimaan
uusia keksintöjä, uusia tuotteita, joihinka tulevaisuuden
kasvu voi perustua.
Arvoisa puhemies! Toinen keskeinen esitys, joka meillä juuri
nyt on käsittelyssä, on sijoitustoiminnan veronhuojennus.
Oikeastaan "veronhuojennus" on väärä sana,
koska tässä tapauksessa on kysymys lykätystä verotuksesta.
Eli pyrimme siihen, että annamme sijoittajalle vähennyksen
hänen pääomatuloistaan, kun hän
sijoittaa yritykseen rahaa, enimmillään 75 000
euroa vuodessa, vähimmäismäärä 5 000.
Pitää olla pieni, enintään 50
työntekijän yritys, jonka voidaan olettaa kasvavan
nopeasti, ja se, että yritys saa pääomaa,
on erittäin tärkeää. Se, mikä on
olennaista, on se, että siinä tilanteessa, kun
henkilö luopuu osakkeistaan, hän saa tietysti
myyntihinnan, mutta verotuksessa myyntihinnasta vähennetään
sitten hankintahinta, josta vähennetään sitten
se vähennys, jonka hän on saanut tehdä pääomaverotuksessa
aikanaan.
Tietysti tämä tarkoittaa sitä, että saattaa
syntyä myöskin tilanne, jossa syntyy tappioita. Tämä helpottaa
sitä, että kun voi pääomatuloista vähentää,
niin se merkitsee sitä, että riski huonoista sijoituksista
käy pienemmäksi, koska meillä ongelma
tänä päivänä on se,
että jos tekee myyntitappion, sen voi vähentää pelkästään myyntivoitosta,
ja se rajoittaa tätä vähennysoikeutta
olennaisesti, ja henkilölle, joka harjoittaa sijoitustoimintaa,
saattaa syntyä merkittäviä myyntitappioita,
joita ei voi verotuksessa hyödyntää.
Tätä voi kutsua epäoikeudenmukaiseksi verotukseksi.
Nyt tällä hallituksen esityksellä päästään
tilanteeseen, jossa tappiotkin voi vähentää mutta
pääomatuloista, ja tällä tavalla
pidetään huolta siitä, että verotus
on selkeästi oikeudenmukaisempaa. Ja tietysti, kun sen
vähennyksen saa tehdä sijoituksen tehdessään,
se tarkoittaa sitä, että tietysti hyödyn
saa verotuksessa jonkin verran aikaisemmin ja voitto kertyy sitten
vasta myöhemmin. Tämä tarkoittaa sitä,
että tietysti henkilöllä on enemmän
mahdollisuuksia sijoittaa pääomaa tuohon yritykseen.
Tämä tarkoittaa myöskin sitä,
että verotus tältä osin lykkääntyy.
Se toteutuu myöhemmässä vaiheessa joitakin
vuosia myöhemmin, mutta tämä on kohtuullinen
etuus siitä ja hyvin pieni rasitus valtiolle kaiken kaikkiaan, että näin
tapahtuu.
Arvoisa puhemies! Tätä asiaa on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan
verojaostossa ja valiokunnassa. Asiasta on kuultu asiantuntijoita,
ja asiantuntijat ovat toivoneet tämän ehdotuksen laajentamista,
mutta täytyy sanoa, että tässä vaiheessa,
kun järjestelmä käynnistetään,
on perusteltua ja tarkoituksenmukaista, että se on suhteellisen
rajattu mutta kuitenkin pahimmat ongelmat on poistettu, mikä tarkoittaa
sitä, että kun täällä oli
aikaisemmin luonnoksessa, että pitää olla
vähintään 20 prosentin omistus yhtiössä,
se olisi ollut kohtuuton. Nyt kun se raja on poistettu, niin alle
50 prosenttia voi sijoittaa. Tällä tavoin voidaan
sanoa, että henkilö on merkittävästi
mukana mutta kuitenkin panoksella, joka on realistinen.
Mikä vielä on myöskin tässä järjestelmässä tärkeätä,
on se...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa puhuja, tässä on käsittelyssä päivälistan
7) asia, hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan
lisävähennyksestä vuosina 2013—2015.
Ja sitten jos jatkan vielä edelleen tästä tutkimustoiminnan
lisävähennyksestä, (Naurua) on erittäin
tärkeätä, että tuon 100 prosentin
hyvityksen saa tässä yhteydessä. — Olin
valitettavasti lukenut esityslistaa väärin tältä osin. — Mitä tulee
tähän vähennykseen, niin se on kuitenkin siinä määrin
merkittävä kannustin ja se kohdistuu pieniin sijoituksiin,
pieniin yhtiöihin, ja kun se kohdistuu palkkatuloihin,
se merkitsee sitä, että tämä keino
ehdottomasti edistää työllisyyttä:
kannattaa palkata henkilöitä tekemään
työtä ja tutkimaan. Tällä tavalla
voidaan edistää sitä, että meille
syntyy uusia keksintöjä tähän
yhteiskuntaan ja tähän maahan. Suomessa tehdään
hyvin paljon patentteja, mutta sillä tavalla voidaan kuitenkin
tätä kannustavuutta kaiken kaikkiaan lisätä.
Ja se, että se kohdistuu pienyrityksiin, on sillä tavalla
tärkeää, että jos me ajattelemme
Tekesin tutkimustukea, niin heillä on erittäin
suuria vaikeuksia kyetä palvelemaan pieniä yrityksiä.
Tästä syystä, kun tämmöisen
vähennyksen saa automaattisesti eikä tarvita raskasta
byrokratiaa, tämä myöskin kannustaa pieniä yrityksiä harjoittamaan
tutkimustoimintaa. Uskon, että tällä tutkimusvähennyksellä on
erittäin suuri ja myönteinen vaikutus siihen,
että saamme innovatiivisuutta tähän yhteiskuntaan.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eilen kyseisestä laista käytiin
varsin vilkas keskustelu, lähinnä sen menettelytavasta,
ja edelleen ei voi muuta kuin pahoitella sitä menettelytapaa,
jolla tämä laki täällä nyt
sitten runnottiin vuorokaudessa läpi.
Edustaja Sasi sanoi, että verojaostossa asiaa käsiteltiin.
Joo, sitä käsiteltiin se tunteroinen, kuultiin
asiantuntijoita. Ulkopuolisia asiantuntijoita oli käytännössä kaksi,
joista toinen oli molempien lakien hylkäämisen
kannalla. Eli siinä oli se syvällinen perehtyminen
jaoston puolelta tähän lakiin.
Täysin selväksi tuli se, että tulkinnanvaraisuutta
tulee olemaan erittäin paljon tämän lain soveltamisen
suhteen. Tämän Verohallinto antoi erittäin
selkeästi ymmärtää, ja he tulevat
varmaan tarvitsemaan niin lisäresursseja kuin koulutusta,
että tästä saataisiin jonkunnäköisiä yhtenäisiä tulkintoja.
Tällä lyhyellä ajalla keskustan eduskuntaryhmä esittää omassa
vastalauseessaan kolme muutosta:
Sen, että tämä vähennysoikeus
ulotetaan myös muihin yrityksiin kuin osakeyhtiöihin
ja osuuskuntiin. Nyt tässä tilanteessa erittäin
iso määrä pieniä yrityksiä jää tämän
ulkopuolelle. Siihen keskusta esittää muutosta.
Toinen muutos on vähennysoikeuden alarajan alentaminen
5 000 euroon. Nyt 15 000 tulee olemaan liian korkea
useissa tapauksissa.
Kolmas kohta tulee muutosesityksessämme olemaan se,
että tätä voidaan soveltaa myös
alihankintaan, mitä hallituksen esityksessä ei
ole mukana.
Näillä korjauksilla, joita tässä ajassa
pystyimme tähän vastalauseen muodossa tuomaan
sisään, me pystymme tätä esitystä,
sinällänsä ihan ansiokasta esitystä,
parantamaan. Esitykset vastalauseessa siis 1, 3 ja 4 §:ään.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Lintilän tässä tekemiä muutosesityksiä,
kahta ensimmäistä oikein mielihalulla, ja tuo
kolmaskin, sen seikan kannattaminen, nyt jotenkuten menee. (Välihuutoja
vasemmalta)
Mutta, arvoisa puhemies, kun en päivittäin enkä ylenpalttisesti
ole hallitusta kiittelemässä, niin siitä huolimatta,
että näitä pieniä korjaustarpeita
tässä nyt on, kyllähän tämä on
ihan oikea avaus, jota vuosien ajan on yritetty saada aikaiseksi.
(Seppo Kääriäinen: Pakon edessä!)
Minä jo eilen onnittelin ministeri Urpilaista siitä,
että hän onnistui nyt tässä asiassa
näitten kokoomuslaisten kanssa paremmin kuin minä onnistuin
viime vaalikaudella. Silloin sekä silloinen ministeri Katainen
että ministeri Häkämies vastustivat juuri
tämänsisältöistä esitystä.
Nyt tämä on saatu aikaiseksi, ja annan siitä tunnustuksen
kyllä hallitukselle.
Nämä pienet tarkennukset, mitä edustaja
Lintilä tässä kertoi, olivat jo siinä muutama
vuosi sitten valmistellussa esityksessä mukana. Silloin tosin
tämä yläraja oli vähän
alemmalla tasolla.
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaholle: Minä en usko,
että tämä verovaikutus tulee olemaan
likimainkaan kuitenkaan 190:tä miljoonaa. Tämä on
väliaikainen ratkaisu. Yritykset eivät kuitenkaan
ole pystyneet vielä tähän juurikaan varautumaan.
Ennen kuin ne kerkiävät palkata sellaista henkilöstöä,
josta tässä nyt sitten tukea voi saada, siihen
menee aikaa. Verovaikutus on paljon pienempi. Näin valitettavasti
uskon.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen suuntaan viesti, ettei kannattaisi
pitää näin kauheaa kiirettä sillä,
että tuo hallituksen esitykset tässä aikataulussa
eduskuntaan. Jos olisi verkkaisempi tahti, niin edustaja Sasikin
ehtisi lukea päiväjärjestykset.
Mutta itse tästä valiokuntakäsittelystä.
Siellä on kuultu asiantuntijoina viittä henkilöä,
ja yksi taho on antanut kirjallisen lausuntonsa. Näistä, jotka
ovat antaneet kirjallisen lausunnon — jos sen muuttaa prosenttiosuuksiksi — kolmasosa
on hyvin kriittinen tämän esityksen suhteen ja
niistä riippumattomista asiantuntijoista, jotka ovat antaneet
kirjallisen lausunnon, 100 prosenttia on kriittisiä tämän
esityksen suhteen. Vaikka muuten en olisikaan lähestulkoonkaan
kaikissa verokannoissa asiantuntija Niskakankaan kanssa samaa mieltä,
niin kyllä, kun puhutaan jostain tietystä yksilöidystä asiasta,
niin kuin tästä hallituksen esityksestä,
kannattaa kuunnella asiantuntijaa ja asiantuntijan perusteluita,
ja vaikka muista asioista olisi eri mieltä, niin kyllä Niskakankaan perustelut
tuossa omassa lausunnossa ovat aika vahvoja.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puheenjohtaja! Hallituksen esitys sijoitustoiminnan
veronhuojennuksesta on oikeansuuntainen, mutta liian rajaava. Minun
mielestäni tässä siirretään
vain veroja eteenpäin. Mikäli haluamme ihan oikeasti yrityksille
riskipääomaa meidän aloittaviin pienyrityksiin
ja kasvuyrityksiin, ottaisin edustaja Sipilän lakialoitteen
tarkempaan syyniin. Kenties ottamalla parasta näistä kahdesta
lakiehdotuksesta voitaisiin saada paketti, joka houkuttelisi sijoittajia
ottamaan suurempaa riskiä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! En tänäänkään
voi olla mainitsematta sitä, että perussuomalaiset
esittivät tutkimus- ja tuotekehityskustannusten vähennysoikeutta
jo yli vuosi sitten. Pidän tätä hallituksen
esitystä hyvänä alkuna sille, että me
saamme uusia innovaatioita ja saamme tutkimusta ja tuotekehitystä ylipäänsä kehitettyä
ja
sitä kautta uusia tuotteita ja sitä kautta myöskin
uusia työpaikkoja.
En voi olla kommentoimatta myöskään
nyt näitä keskustan esityksiä. Siinä mielessä olen keskustalaisten
kanssa täysin samaa mieltä, että tämän
olisi syytä koskea kaikkia yritysmuotoja. Tämä voi
johtaa siihen, että jotkut kommandiittiyhtiöt
joutuvat muuttamaan yhtiömuotonsa osakeyhtiöksi
tai sitten avoimet yhtiöt jnp. Tietenkin siinä on
teknisiä ongelmia, kuinka se toteutetaan, mutta hyvällä valmistelulla
se varmasti olisi ollut mahdollista. Mutta jos tämä koskisi
alihankintaa, minä en sitä logiikkaa oikein ymmärrä.
Sehän johtaisi tuommoiseen ketjuttamiseen vain. Itse asiassa
nämä alihankintayhtiöt hyödyntävät
siinä, kuten sitten hankkijayhtiökin, samalla
tavalla tämän tuotekehitysvähennyksen.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten jo eilen toin esille, tästä on
valitettavasti jätetty pienet yritykset pois. Edustaja
Sasi puhui pienistä yrityksistä, mutta hänelle
muutaman kymmenen työntekijän yritykset olivat
pieniä.
Suomessa on paljon semmoisia tutkimuspohjaisia yrityksiä,
missä on 1—3 työntekijää,
ja siellä myöskin — oliko se nyt 15 000
euroa vai mikä se summa oli tässä, minkä alle
se panostus ei voinut olla — saattaa joskus olla, että tuotekehityksestä puuttuu
vain joku kuukauden työpanos ja se tulisi hyvinkin pienemmällä summallakin
aikaiseksi.
Kannatan edustaja Lintilää siinä mielessä,
että nämä muut yhtiömuodot pitäisi
ottaa mukaan, ja myöskin sitä, että alaraja
voisi olla pienempikin kuin lakiehdotuksessa esitetty.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustan vastalauseen kolme muutosesitystä merkitsisivät
toteutuessaan lain merkittävää toimivuuden
parantumista.
Ensinnäkin tuntuu kummalliselta, että tämä ei koske
kaikkia yritysmuotoja vaan ainoastaan osakeyhtiöitä ja
osuuskuntia. Ulkopuolelle jäisivät kokonaan avoimet
ja kommandiittiyhtiöt ja yksityiset elinkeinonharjoittajat.
Sitten tämä vähennyksen alaraja,
15 000 euroa. Se merkitsee sitä, että t&k-panostuksen
on pienelläkin yrityksellä oltava vähintään
tuo 15 000 euroa, että pääsisi
osalliseksi tästä vähennyksestä.
Vähennysoikeuden alarajaa pitäisi alentaa keskustan
esittämään 5 000 euroon. Erittäin
tärkeää olisi ottaa myöskin
tämä alihankintana hankittava tutkimus- ja kehitystoiminta
vähennyksen piiriin. Ei pelkästään
palkkojen perusteella mielestäni voida tämmöistä vähennystä myöntää.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Pekkariselle
on syytä todeta se, että nimenomaan kokoomus ajoi
tätä vähennystä hallituksen
sisäisissä neuvotteluissa ja kehysriihessä viime
maaliskuussa, eli kokoomus ei ollut esteenä.
Mutta se on totta, että vero-osastolla on nähty ongelmia
tämän vähennyksen suhteen, ja se on tietysti
vaikuttanut jonkin verran siihen, että tietysti valtiovarainministeriö yleensä on
ollut suhteellisen nihkeä tämäntyyppiseen
järjestelyyn, ja tämä pitemmältä ajalta.
Mitä tulee alihankintaan, niin tästä asiasta
keskusteltiin verojaostossa aika pitkään, ja täytyy
todeta, että se on jossain määrin ongelmallista.
Toisaalta täytyy sanoa, että alihankintayritys
voi tietysti alihankkijanakin tehdä tutkimustyötä silloin,
kun se pyrkii tekemään jotakin itsenäistä osaprojektia
kokonaisprojektiin, ja tältä osin voi sanoa, että en
usko, että tästä välttämättä muodostuu
kovin suurta ongelmaa.
Sitten toinen asia on tuo tutkimustoiminnan käsite,
ja kun lukee lakiesityksen 2 §:n 1 momentin,
niin täytyy sanoa, että se on aivan kauheata kieltä.
Se on, voi sanoa, EU-kieltä, ja sen ymmärtäminen
ei ole kovinkaan helppoa. Perustellusti sitten sanotaan, että kun
katsotaan, voiko vähennyksen tehdä, niin pitäisi
käyttää Tekesiä ja Tekesin lausuntoja
siinä, onko tämä nyt tätä EU:n
määrittelemää tutkimustoimintaa,
ja täytyy sanoa, että tässä suhteessa
on kyllä syytä toivoa, että hallinto
on mahdollisimman joustava ja ei lähde siitä,
että useissa tapauksissa pyydetään Tekesin
lausuntoa siitä, onko kyseessä tutkimustoiminta,
vaan verottajan ja verollisen täytyy itse kyetä arvioimaan
tämä. Tältä osin täytyy
sanoa, että mielestäni tutkimustoiminta pitää ymmärtää suhteellisen
laajasti.
Mitä yritysmuotoon tulee, niin täytyy sanoa, että kyllä ne
yritykset, jotka merkittävämpää tutkimustoimintaa
harjoittavat, ovat pääsääntöisesti
osakeyhtiömuodossa. Ja täytyy sanoa, että kun alaraja
on 15 000, että jos käyttää tutkimustoimintaan
vuodessa alle 15 000 euroa, joka on palkkakulua, niin voi
kysyä, onko se nyt sitten oikeastaan enää tutkimus-
ja tuotekehitystoimintaa. Ja tietysti täytyy muistaa myöskin
se, että Verohallinnon kannalta on tärkeätä,
että summien pitää olla semmoisia, että se
ei aiheuta kohtuutonta hallinnollista työtä hyötyyn
nähden.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Pekkarinen on ollut varmaankin
siinä kyllä oikeassa, että välittömästi
ei varmastikaan tämä 190 miljoonan verokannustimen
kokonaiskustannus lankea veronmaksajien ja valtion kannettavaksi,
mutta selvä päänavaushan tämä on. Puhumme
siis 190 miljoonasta, ja seuraavassa laissa tulee sitten toinen
mokoma lisää. Mitä tämän
rinnalla onkaan tämä paljon mainostettu solidaarisuusvero?
Meidän kannattaa myös muistaa, että ansiotulojen
veroperusteisiin ei tehdä inflaatioon tai ansionousuun
perustuvia tarkistuksia 2013—2014. Se maksaa palkansaajille
vuodessa, ensi vuonna, 260 miljoonaa euroa. Pitäisi kyllä miettiä myöskin
näitä tulonjakosuhteita ja veropolitiikan linjaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! On aivan oikein, että t&k-panostusta
on. Vain yrittämisellä, työnteolla, välittämisellä,
suomalaisten puolustamisella päästään
eteenpäin. Mutta kun näitä annetaan,
niin tässä on hyvä muistuttaa myös
työväestöstä — se näyttää osin
vähän unohtuvan, vaikka meillä on työväenpuolue
oikeallakin — että silloin, kun luodaan uutta
työtä ja annetaan kannustuksia, annetaan yhteiskunnan
rahaa, pitää nyt ainakin moraalisesti sanoa, että pitää palkata
työntekijöitä, ettei silloin, kun näitä panostuksia
tehdään, käy niin, että kun
voitot lisääntyvät, niin työntekijät
vähenevät. Eli tämä on hyvin
olennaista huomioida tässä asiassa.
On aivan oikein, että kannustetaan uusia innovaatioita.
Tässä yhteydessä on myöskin
tärkeää huomata, että ollaan
avoimena maailmaan. 68 prosenttia on se luku, mikä Suomen
kaupasta menee euroalueelle. Ja koko maailma: Markkinat ovat Indonesiassa,
Kiinassa, Venäjällä. Suomen pitää olla
avoinna joka suuntaan. Nimenomaan tätä kautta,
t&k-panoksiin satsaamalla, pitää tehdä muutoksia.
Tässä yhteydessä täytyy sitä paheksua,
että Suomen suurlähetystöverkko, jota
kautta Suomi pääsisi maailmalle, ei ollut hallituspuolueiden
mielestä juuri minkään satsauksen arvoinen.
Tässä pistetään 190 miljoonaa
menemään, mutta 3:a miljoonaa ei löydetty
suomalaisille suurlähetystöille, joitten kautta
nimenomaan suomalaista työtä saadaan maailmalle.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Jos tässä vähäsen
voi kommentoida näitä keskustan tekemiä muutosesityksiä,
niin näissä kaikissa on kyllä semmoisia
pieniä lakiteknisiä ongelmia, joiden vuoksi näitä ei
oikein voi kyllä kannattaa. Etenkin tämä alihankintaesitys
on tässä hyvin ongelmallinen. Tämähän
mahdollistaa sen, että tätä tukea ketjutetaan.
Silloin se alihankintayhtiö ja myöskin se, joka
tilaa sen alihankinnan, kumpikin, saavat sen vähennyksen,
joten kyllä tässä on tullut joku ajatuslapsus,
tai en tiedä, mutta tuskin tätä nyt on
kuitenkaan keskusta halunnut tähän esittää.
Lisäksi on myös se, että jos tämä pienin
summa tiputettaisiin 5 000:een, niin kuinka ihmeessä voidaan
ajatella, että viidellä tonnilla tehdään edes
mitään pientäkään tutkimus-
ja tuotekehitystyötä, koska eihän sillä makseta
palkkoja käytännössä kuin yhden
kuukauden palkka enintään? Kyllä tässä on
keskusta nyt vähäsen mennyt vikaan näissä esityksissään.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Kysymys niille, joilla on voima ja valta ja
joilla on ollut mahdollisuus kuulla asiantuntijoita ja perehtyä jo
aiemmin tähän valmistelutyöhön
ja liittyen nimenomaan tähän alihankintaketjuun: On
hyvin paljon asiantuntijayrityksiä, hyvin pieniäkin
yrityksiä, tosin on isompiakin, ja on hyvin tyypillistä,
että tutkimus- ja tuotekehityspalveluita ostetaan alihankkijalta.
Miten tässä tilanteessa tämä tuki
tai etu menee? Pitääkö tämän tuotekehityksen
olla nimenomaan palkkasuhteista? Ja jos se on alihankkijalle tehtävä,
niin pitääkö siinä alihankkijayrityksessä,
että se saisi sitä tukea, keskittyä nimenomaan
sen alihankintayrityksen tutkimukseen ja tuotekehitykseen? Jos nämä tulkinnat
ovat tiukat, niin käy päinvastoin, kuin mitä edustaja
Vähämäki pelkäsi, että tuki maksettaisiin
samasta toiminnasta kahteen kertaan eri yritykselle, ja jos se tulkinta
onkin tiukka, niin sitä tukea ei saa kumpikaan.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvi kiinnitti
huomiota varsin oleelliseen seikkaan. On lukematon määrä muun muassa
metalliteollisuudessa toimivia yrityksiä, joissa ei todellakaan
ole verstaan nurkassa tuotekehitys- ja tutkimusosastoa, vaan kaikki
ne panokset ostetaan yrityksen ulkopuolelta.
Mutta Niskakankaan asiantuntijalausunnossa oli myös
mielenkiintoinen arvio siitä, miten tämän
lisävähennyksen panokset näkyvät
sitten käytännössä: lisääntyykö tutkimustoiminta,
miten se todennetaan. Hän toteaa, että vielä vaikeampaa
on todistaa mahdollisten positiivisten ulkoisvaikutusten olemassaolo.
Minusta tuntuu, että tämä on tällaista
kosmetiikkaa, rahan jakamista, mutta todellisten tulosten ja työllisyysvaikutusten
osalta tämä on tällaista narulla työntämistä.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä hallituksen
esitystä positiivisena nimenomaan sen suhteen, että tämä ainoastaan
siirtää verotusta ja saattavat myöhemmin
olla verotulot valtiolle huomattavasti suurempia kuin ilman tätä muutosta.
Edustaja Vähämäelle kertoisin, kun
itsellä on kokemusta yli 30 vuoden ajalta tällaisesta
tuotekehitysyrityksen vetämisestä, että silloin,
jos tilataan tuotekehitystä toiselta yritykseltä,
se laskuttaa sen ja silloin se ei ole mitään tuotekehitystä, vaan
se on niin kuin toimitusta ihan normaalisti. Yleensähän
sitä ei kirjata tuotekehitykseen, eikä sitä saa
kirjanpitolain mukaan sinne kirjatakaan, elikkä se saaja,
joka maksaa sen tilauksen, on se varsinainen tuotekehityspanostuksen
maksaja. Sen takia minä olisin nähnyt niin, että tämä tuotekehitys
olisi muilta tilattua. Sehän tarkoittaa yliopistoja, ja
se tarkoittaa ammattikorkeakouluja, ja se tarkoittaa muita pieniä yrityksiä luokkaa
"muotoiluyritykset",
siis sellaisia, jotka tuntevat jonkin erikoisosaamisen, niiltä tilataan
näitä. Tietyllä tavalla tämä hallituksen
esitys on tältä osin minun mielestäni
hivenen vajaa.
Mitä tulee tuohon 5 000 euroon esityksenä, mitä keskusta
esittää, minä en kyllä millään
näe samalla tavalla: jos teet projektin tuotekehityksestä,
niin se 5 000 menee pelkästään
siihen.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt on käynyt
ilmi se, että varmaan jatkossa tulevat olemaan nämä tulkinnat
hyvinkin voimakkaasti esillä niin tässä alihankintakysymyksessä kuin
siltäkin osin, mikä on sitten tuotekehityskustannuksia.
Varmaan tästä viimeksi mainitusta verottaja tekee
ne lopulliset ratkaisut hyväksyessään
sitten näitä verovähennyksiä.
Mutta pitää muistaa kirkkaana mielessä kuitenkin
se, mikä tämän hallituksen esityksen
lähtökohta on ollut. Varmasti se on se, että tätä kautta
saadaan uusia tuotteita ja uutta innovaatiota ja sitä kautta
sitä työllisyyttä. Niin kuin edustaja Soini
tuossa totesi, mikä tämän kupletin juonen täytyy
olla: tulkinnat täytyy tehdä sen mukaan, niin
että me saamme uusia työpaikkoja ja sitä kautta
kasvua Suomeen.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun hallitus on näin laajapohjainen
ja keskusta sitä vielä äänettömänä yhtiömiehenä tukee,
niin hallituksen pitäisi sisäistää kkp-linja:
kapitalismi kansaa palvelemaan. Yritykset monella tapaa saavat erinäisiä tukia,
mutta sitten kuitenkin yhteiskuntavastuu unohtuu juhlapuheiden ulkopuolella.
Toivon, että tämä panostus, mihin tällä pyritään,
todella loisi jotakin konkreettista eikä olisi vain ylimääräistä tukemista.
Kimmo Sasi /kok:
Herra puhemies! Keskustellaan kysymyksestä, josta haluan
todeta, että tämän lisävähennyksen
saa pelkästään maksetuista tutkimus-
ja kehittämistoiminnan palkoista eli pitää olla
työsuhteessa yritykseen ja palkkakulusta on kysymys ja
tuon vähennyksen saa sitten 100 prosentilla lisättynä.
Se tarkoittaa sitä, että sen pitää olla
yrityksen omaa tutkimustoimintaa. Mitä tulee alihankintaan,
niin jos ostetaan palveluita, jotka liittyvät siihen tutkimustoimintaan, niin
se ei tietysti ole sille tutkimustoimintaa harjoittavalle yritykselle
lisävähennykseen oikeuttavaa, mutta ei myöskään
sitten sille, joka tätä palvelua antaa. Mutta
täytyy sanoa, että meillähän voi
olla semmoinen yritys ketjussa, joka tekee itsenäistä tutkimustoimintaa
ja myy sen tutkimustoiminnan tulokset sitten edelleen tälle
toiselle yritykselle. Silloin tietysti tämä yritys,
joka tekee sitä itsenäistä tutkimustoimintaa,
voi vähentää palkat ja sitten sen 100
prosentilla korotettuna. Eli voi sanoa, että se riippuu
vähän tapauksesta: jos se on ihan aitoa tutkimustoimintaa,
niin kyllä se tulee kaikissa portaissa silloin vähennettyä.
Mutta tietysti jos se on palvelutoimintaa, joka tukee sitä,
niin silloin se välttämättä ei
tule vähennetyksi.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Sasi tuossa ehti jo pitkälti
vastata tuohon edustaja Vähämäen kysymykseen
tästä alihankinnasta, ja kuten edustaja Sasi tämän
selitti, niin lisävähennys ei koske sitä alihankintaa, joka
tehdään ostetusta t&k-kulusta. Tämä estää myös
sen, että se ei voi silloin myöskään
ketjuttua.
Se, että keskusta on tipauttanut tuon rajan 5 000
euroon saakka, on mielestäni ihan hyvä kädenojennus
myös näille pienimmille yhtiöille. Ja nimenomaan
tämä alihankinta on siitä tärkeä, että myös
nämä yhtiöt voisivat silloin käyttää t&k-palveluja.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ostamisen mahdollisuus
olisi pitänyt paremmin tähän tuoda elementtinä juuri
siitä syystä, että meillä on
paljon yritysverkostoja, jotka komppaavat toinen toisiaan: on palveluja
tuottava yritys jonkun isomman tehtaan kyljessä, ja se referenssi
sen palvelun tuottamisesta ei välttämättä ole
sillä pienellä alihankintayrityksellä, jolloin
olisi hyvä ostaa se tutkimuspanos ja kehittämispanos
siltä niin sanotulta tilaajayritykseltä. Tässä vaiheessa,
kun tämä tilaajayritys olisi saanut sen vähennysoikeuden
siitä kustannuksesta, minkä se joutuu maksamaan,
se olisi ostanut tavallaan itselleen omaa osaamispääomaa,
jolloin tälle pienelle palveluja tuottavalle yritykselle
olisi avautunut ehkä sen tuotekehittelyn kautta muitakin
markkinoita toimia palvelualan yrityksenä. Nyt tämä jää tavallaan
pois, ja tämä ei tue niin sanotusti yritysverkostojen
luonnollista kehittymistä ja siellä tutkimuksen
ja kehittämisen syntymistä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kivelä nosti täällä esille
laajemman ja tärkeän periaatteellisen näkökannan,
kun hän puhui nimenomaan yhteisöveron kevennyksistä. Itse
asiassa yhteisövero on veromuoto, jolla yritykset osallistuvat
yhteiskunnallisten palveluiden ym. tuottamiseen. Ja aina kun tätä yhteisöveroa,
sen tuottoa, leikataan, kajotaan myöskin yhteiskunnallisten
palvelujen tuottamiseen ja kuntien verotuottoihin. Tämä on
kyllä ainakin täällä vasemmalla
hyvä aina muistaa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on ihan totta,
tutkimukseen ja kehitykseen panostaminen on juuri tämän
työllisyysnäkökulman kannalta äärimmäisen
tärkeä asia.
Yksi semmoinen asia, mikä tässä keskustelussa
minun mielestäni vielä on unohtunut, on se, että kun
tätä tutkimus- ja kehitystoimintaa tehdään,
pitää olla myös kärsivällinen
sen suhteen, että kun näitä työpaikkoja,
totta kai, tällaisessa taloudellisessa tilanteessa kaikki
odottavat, niin yksi ongelma Suomessa on se, että täällä odotellaan
sellaisia pikavoittoja, että jos ei nyt heti tai ensi vuonna
tule työpaikkoja, niin meiltä loppuu kärsivällisyys,
ja tämä koskee varsinkin suuria yrityksiä.
Eli tässä kohtaa pitää odottaa
sitä, että se uusi nokia voi olla siellä jossain
muhimassa, mutta se ei tapahdu ihan hetkessä.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Yrttiaholle: En ottanut kantaa
yritysvero—yhteisövero-kysymykseen, puhuin yritysten yhteiskuntavastuusta.
Erilaisin verotusjärjestelyin, niin kuin tässäkin,
pyritään yritysten toimintaedellytyksiä parantamaan.
Niin tehdään myös muilla tavoin erilaisten
tukiaisten muodossa, mutta siitä huolimatta yritykset eivät
aina kanna riittävässä määrin
yhteiskuntavastuuta juhlapuheiden ulkopuolella, niin kuin jo äsken totesin.
Mielestäni on aivan äärimmäisen
tärkeää tämä, mistä puhuin:
kkp-linjaus, kapitalismi kansaa palvelemaan. Niin paljon kuin luodaan
julkisen vallan toimesta yrityselämälle menestymisen
edellytyksiä, pitää yritysten vastaavasti
tuntea yhteiskuntavastuuta eikä olla estottomasti irtisanomassa
ja lomauttamassa ihmisiä. Kun tällä hetkellä puhutaan
vielä niin monella foorumilla pöyristyttävään
tapaan palkkojen alennuksista samanaikaisesti, kun veroihin ei tehdä inflaatiotarkistuksia
ja kansan ostovoimaa heikennetään, niin emme me
tällä tavalla voi sahata omaa oksaamme.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Yrttiaholle haluaisin kertoa pienen
ajatuksen yhteisöverotuotosta. Yhteisöverotuotto
ei ole vakio, ja yhteisöverotuotolla on merkitystä myöskin
sitä kautta Suomen kilpailuasemaan. Suomen kilpailuasema
ei tällä hetkellä kansainvälisesti
ole hyvä. Suhteessa Ruotsiin ja esimerkiksi Viroon meidän
kilpailuasemamme on heikko. Esimerkiksi laskemalla yhteisöveroa
voidaan saavuttaa parempi kilpailuasema, ja tulos siitä voi
olla, että yhteisöverotuotto kasvaa. Ei ole olemassa
tämmöistä vakioyhteisöverotuottoa,
jonka pohjalta toimitaan, vaan nämä ovat liikkuvia
palikoita kaikki.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeätä näinä taloudellisesti
vaikeina aikoina, ja kun Suomen talous on rakennemuutoksessa, investoida
juuri tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jotta löydetään
sitä uuden kasvun mahdollisuutta. Me emme voi Suomen taloudessa vain
nostaa veroja ja säästää, vaan
on luotava uutta kasvua. On hieno asia, että hallitus on
tähän tarttunut ja luodaan näitä uusia
mahdollisuuksia.
Edustaja Kivelä puhui yhteiskuntavastuusta. No, se
ei ihan liity tähän, mutta on hyvin tärkeätä,
että nämä meidän ympäristönormit
ja työehtosäädökset saadaan
globaaleiksi, koska se merkitsee Suomen taloudelle parempaa kilpailukykyä globaalisti,
kun kaikki noudatamme näitä samoja ehtoja.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on oikeansuuntainen ja hyvä tietyistä tulkinnanvaraisuuksista
huolimatta. Jos jatkossa halutaan tutkimusta, tuotekehitystä ja
koulutusta edelleen yrityksissä edistää, kannattaisi
harkita tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutusrahaston käyttöönottoa,
jonneka siirrettyä, yrityksen voitosta saatua rahaa ei
verotettaisi, mutta se voitaisiin käyttää koulutukseen,
tutkimukseen tai tuotekehitykseen sellaisina aikoina, jolloinka
mennään hieman matalammalla ja yrityksen tilauskanta
on heikompi.
Yleiskeskustelu päättyi.