10) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2011
Timo Soini /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelen tässä muutaman tapauksen
kautta, esittelen Afrikkaa, Sahelia, Malia ja otan nämä tällä lailla
esille hieman niin kuin asiakohdittain.
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on korostanut useaan
otteeseen Afrikan huomioon ottamista Suomen ja EU:n ulkosuhteissa.
Afrikan kehityksen tukeminen ja suhteiden monipuolistaminen on jatkossa
yhä tärkeämpää. On
muistettava, että Afrikan väkiluku on jo yli miljardi
ja kokonaisuutena laskettuna Afrikan maiden talous on saavuttanut
jo niin sanotun keskitulomaiden tason. Kehityserot Afrikassa ovat
kuitenkin suuret, ja valtioiden haurautta heijastaa esimerkiksi
se, että ruokakriisi uhkaa tai on jo todellisuutta yhdeksässä Afrikan
maassa.
Valiokunta katsookin, että kehityspolitiikkaa tulisi
tarkastella uudelleen tulosten parantamiseksi. Tavoitteeksi
on otettava vahvemmin kumppanimaiden kansalaisten aktiivisuus ja omistajuus
kehityksessä. Yhteistyömuotoja tulee monipuolistaa
ja yksityissektorin roolia vahvistaa korostaen reilun liiketoiminnan
tärkeyttä ja taistelua korruptiota vastaan.
Uhkakuvien monimuotoisuus ja valtioiden keskinäisriippuvuus
merkitsevät, että Afrikka on Euroopan turvallisuuspolitiikan
etulinjassa. Valiokunta katsoo, että Suomen ja EU:n tulee
korostaa Afrikan kumppanimaille alueellisen integraation merkitystä ja
konkreettisia toimenpiteitä kestävien poliittisten
ja turvallisuusrakenteiden kehittämiseksi. Kriisien taustalla
vaikuttavat tekijät huomioon ottaen kriisinhallinnassa
tulisi vahvistaa siviilikriisihallinnan, erityisesti oikeusvaltioperiaatteen,
ihmisoikeuksien ja poliittisen dialogin osuutta.
Arvoisa puhemies! Seuraavaksi hieman Sahelin tilanteesta.
Nyt käsillä olevassa mietinnössään
valiokunta keskittyy erityisesti Sahelin alueeseen. Valiokunta korostaa,
että Sahelin alue on pitkään merkittävä kehityspoliittinen
haaste ja turvallisuusuhka myös Euroopalle.
Sahel kuuluu maapallon köyhimpiin alueisiin. Kansainvälisten
arvioiden mukaan useimmat alueen valtiot ovat hauraiden valtioiden
vertailussa kaikkein uhanalaisimmassa kategoriassa. Valtion rakenteiden
heikkous, köyhyys, väestönkasvu ja ruokakriisi
yhdessä huume- ja ihmiskaupan sekä ääri-islamilaisten
liikkeiden vahvistumisen kanssa ovat aiheuttaneet Länsi-Sahelin alueelle
laajamittaisen kriisin. Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan
Sahelin tilanteen kriisiytyminen oli ennakoitavissa, mutta sitä ei
kyetty ehkäisemään.
Yli 4 miljoonaa ihmistä kärsii aliravitsemuksesta,
ja ruokakriisi koskettaa lähes 19:ää miljoonaa
ihmistä. Naiset ja lapset ovat erityisen haavoittuvassa
asemassa. Valiokunta on huolissaan Sahelin alueen humanitaarisesta
tilanteesta ja pitää ennalta ehkäisevien
toimien vahvistamista keskeisenä kriisinhallinnassa.
Ilmastonmuutoksen, väestönkasvun ja kestämättömien
maanviljely- ja karjankasvatusmenetelmien johdosta Sahelin aavikoituminen
on kasvava ongelma. Kuivuuden ja aavikoitumisen aiheuttama vesivarojen
ja viljelys- ja laidunmaiden ehtyminen on johtanut toistuviin humanitaarisiin
kriiseihin.
Sahelin alueen jännitteitä lisää kilpailu
luonnonvaroista, ja epävakailla raja-alueilla kiistellään öljyn
ja mineraalien hyödyntämisestä. Valiokunta
katsoo, että Suomen tulee jatkossakin korostaa muun muassa
Afrikan kumppanimaille naisten aseman parantamista mukaan lukien
oikeutta maanomistukseen sekä koulutukseen ja neuvontaan.
Sahelin alueen väestönkasvu, 2,5 prosenttia, on
yli kaksi kertaa enemmän kuin maailmassa keskimäärin.
Esimerkiksi Malin ja Nigerin väestöstä lähes
50 prosenttia on alle 15-vuotiaita. Väestönkasvu
lisää paineita muun muassa ruokaturvan varmistamisessa,
työpaikkojen luomisessa ja ympäristönsuojelussa.
Valiokunta pitää väestönkasvun
hallintaa keskeisenä pyrittäessä tilanteen kestävään
ratkaisuun.
Sahelin alueen pakolaismäärät ovat
kasvaneet merkittävästi Libyan, Norsunluurannikon
ja Malin kriisien vuoksi. Arabikevään aiheuttamien
levottomuuksien vuoksi suuri osa siirtotyöläisistä on
menettänyt työpaikkansa ja joutunut palaamaan
entisiin kotimaihinsa.
Saadun selvityksen mukaan käytännössä erityisesti
Malin tuaregien ja Mauritanian arabimuslimien parissa esiintyy orjuutta.
Mauritaniassa orjia on valiokunnan saaman selvityksen mukaan jopa
viidennes väestöstä. Valiokunta esittää huolensa
orjuuden tai orjuuden kaltaisen kohtelun esiintymisestä Sahelin
alueella.
Kehityshaasteiden lisäksi turvallisuustilanne Sahelin
alueella heikkenee uhkaavasti. Yhtäältä Libyan
sisällissota sekä yhteiskunnallinen liikehdintä Algeriassa,
Marokossa ja Mauritaniassa ovat heijastuneet Sahelin alueelle luomalla
painetta poliittisten ja taloudellisten uudistusten toteuttamiseksi.
Toisaalta Libyasta ja Norsunluurannikolta alueelle levinneet aseet
ja taistelijat ovat heikentäneet koko pohjoisen Afrikan ja
Lähi-idän turvallisuustilannetta. Salakuljetus, huume-
ja ihmiskauppa ovat laajalle levinneitä.
Uskonnolliset ääriryhmät käyttävät
hyväkseen heikkoja valtiorakenteita, rajat ylittävää rikollisuutta
ja väestöryhmien välisiä konflikteja. Kansainvälinen
radikaali islamistiliike on vahvistunut Pohjois-Afrikassa ja Sahelin
alueella. Osa terroristiryhmistä on syyllistynyt sieppauksiin
ja panttivankien surmaamisiin.
Valiokunta on huolissaan siitä, että EU:lla
ei ole yhtenäistä toimintalinjaa suhtautumisessa sieppauksiin
ja lunnasrahavaatimuksiin. Euroopan unionin viime vuonna hyväksymä Sahel-strategia
kaipaa valiokunnan mielestä päivitystä. Strategiassa
pitäisi huomioida paremmin pitkäaikaiset ongelmat
ja kriisien toistuminen. Tämä edellyttää kokonaisvaltaista
arviointia, jossa painotetaan taloudellista ja sosiaalista kehitystä.
Arvoisa puhemies! Sitten hieman Malista.
Malin kehitystä pidettiin pitkään
vakaana ja jopa esimerkkinä monipuoluedemokratiaan siirtymisestä.
Demokratian arvioitiin toimivan, kun hallitseva puolue vaihtui vaaleissa
2002. Sosiaalinen ulottuvuus huomioitiin kehitysponnisteluissa,
mutta käytännössä esimerkiksi
tuaregit kokivat kuitenkin jääneensä marginaaliseen
asemaan.
Saadun selvityksen mukaan tuhansien aseistettujen taistelijoiden
paluu Libyasta Maliin oli yksi keskeinen yksittäinen tekijä kriisin
alkamisessa. Näiden taistelijoiden kotouttaminen ja integroiminen
Malin armeijaan epäonnistui.
Malin turvallisuustilanne on huolestuttava. Malin viranomaiset
eivät ole kyenneet turvaamaan väestön
perustarpeita, mikä on lisännyt erityisesti nuorten
liittymistä separatisteihin. Pohjois-Malissa valtaansa
ovat vahvistaneet islamistiset ryhmät Ansar Eddine sekä Movement
for Unity and Jihad in West Africa, MUJWA, joiden arvioidaan kytkeytyvän
al-Qaidaan. Tämän yhteinen strateginen merkitys
on korostunut, kun al-Qaidan liittolaiset ovat menettäneet
asemiaan muualla, viimeksi Etelä-Somaliassa.
YK:n ihmisoikeusvaltuutetun mukaan aseistetut ryhmät
ovat syyllistyneet vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin ja mahdollisesti
sotarikoksiin. On hyvä, että kansainvälisen
rikostuomioistuimen syyttäjä on aloittanut alustavan
tutkinnan asiasta.
Naiset ovat joutuneet Malissa vakavien ih-misoikeusloukkausten
uhreiksi. Ulkoasiainvaliokunta korostaa naisten itsemääräämisoikeuden
ja tasa-arvon tärkeyttä kehityksen ja turvallisuuden edistämisessä.
Naisten yleismaailmallisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia tulee
kunnioittaa, eikä loukkauksia voida hyväksyä esimerkiksi
kulttuuriin tai uskontoon perustuviin tapoihin vedoten.
Eräiden arvioiden mukaan Sahelin alueeseen kuuluvasta
Malista voi tulla uusi Afganistan, joka tarjoaa terroristeille ja
rikollisille vapaan toimintakentän, ellei kehityssuunta
muutu. YK:n turvallisuusneuvostossa valmistellaan Malin sotilasoperaation
käynnistämistä, jonka toimeenpanossa
Ecowasilla, joka on Länsi-Afrikan talousunioni, tulee olemaan
keskeinen rooli. Saadun selvityksen mukaan tämä operaatio
tulee olemaan vaikea ja riskialtis. Valiokunta korostaa, että Malin
kriisin ratkaisussa tulee ensisijaisesti etsiä poliittista
ratkaisua. Valiokunta antaakin tukensa YK:n erityislähettiläs
Romano Prodin neuvottelupyrkimyksille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Malin kriisiin johtaneita syitä arvioidaan
laajemmin myös demokratian ja hyvän hallinnon
toteuttamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tämä on
tärkeää, jotta vastaisuudessa esimerkiksi
EU:ssa voidaan kehittää ja tukea kokonaisvaltaisempia
toimintatapoja kestävien yhteiskuntarakenteiden vahvistamiseksi
Afrikassa.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnittää mietinnössään
jälleen huomiota hallituksen kertomusten lausumiin. Valiokunta
ei pidä niitä tehokkaana menettelynä hallituksen
toiminnan seurannassa. Valiokunta katsoo, että hallituksen
kertomuksiin liittyvää lausumaprosessia tulisi
uudistaa sekä sisällön että menettelytapaohjeiden
osalta, jotta se vastaisi perustuslain hengen mu-kaisesti parlamentaariselle
valvonnalle asetettuja vaatimuksia.
Haluan lopuksi nostaa tässä hallituksen kertomuksen
käsittelyn yhteydessä esille ulkoasiainvaliokunnan
vakavan huolen Suomen pitemmän aikavälin taloudellisten
etujen ja turvallisuuspoliittisten tavoitteiden turvaamisesta.
Suomen edustustoverkko on keskeinen väline ulko- ja
turvallisuuspolitiikan toteuttamisessa. Viennin edistäminen
on tärkeää Suomen yritysten ja kaupan
kasvuedellytysten toteuttamiseksi. Laajamittaisen edustustoverkon
supistaminen olisi merkittävä heikennys Suomen
ulkopolitiikan ja ulkomaankaupan ja viennin edistämisen hoidossa.
Valiokunta on budjettilausunnossaan esittänyt lisärahoitusta
5 miljoonan euron määrärahalla, jotta
ydintoimintoihin vaikuttavat suunnitellut edustustoverkon supistukset
voidaan välttää. Nyt kuitenkin näyttää siltä,
että tämäkään ei olisi
toteutumassa kokonaisuudessaan. Olen tästä valiokunnan
puolesta ja omasta puolestani hyvin ihmeissäni ja pahoillani.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Haluaako ministeri Tuomioja välittömästi
kommentoida?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Haluan lyhyesti kiittää ulkoasiainvaliokuntaa
erittäin perusteellisesta mietinnöstä ja
työstä. On hyvin arvokasta, että valiokunta
on näin huolellisesti paneutunut Sahelin tilanteeseen,
jolla on sekä humanitaarisen että poliittisen
kehityksen kannalta erittäin laajoja vaikutuksia, jotka
ulottuvat laajalti Sahelin alueen ulkopuolelle.
Haluan myöskin erityisesti kiittää valiokuntaa siitä,
mistä valiokunnan puheenjohtaja lopuksi mainitsi: että olette
kiinnittäneet huomiota ulkoministeriön resursointiin
ja niihin ongelmiin, joita syntyy siitä, jos me joudumme
resursoinnin puutteessa supistamaan edustustoverkostoamme. Toivomme,
että eduskunta kokonaisuudessaan on tämän
valiokunnan tekemän ehdotuksen takana, mutta samalla totean,
että nämä paineet edustustoverkkoon ja
ylipäätänsä ulkoministeriön
toimintaresursseihin eivät tule valitettavasti yhdellä ratkaisulla
kuntoon vaan jatkamme samalla linjalla toivottavasti myöskin
jatkossa, kun kehyksistä ja tulevista budjeteista päätetään.
Tämä Sahelin alueen poliittinen tilannehan elää koko
ajan, ja Malin viimeinen tilannehan on aiheutunut siitä,
että pääministeri vaihdettiin vähän
kummallisella menettelyllä eli hänet pidätettiin
ja sen jälkeen hän erosi ja on nimitetty uusi. Se
kuvastaa tietysti sitä epävakaata tilannetta, mikä tässä maassa
ja koko alueella vallitsee. Mutta tärkeätä on
se, että YK valmistelee tätä mandaattia
Afisma-operaatiolle, eli African-led International Support Mission
to Mali, johonka sisältyy myöskin Euroopan unionin
panos, ei mihinkään varsinaiseen sotilaalliseen
kriisinhallintaan mutta avustamistehtäviin, neuvonantoihin, koulutukseen.
Kiinnitän vain huomiota siihen, että tässä yhteydessä saattaa
nousta esiin myös muutaman suomalaisen asiantuntijan osallistuminen
tällaiseen missioon.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun ulkoministeri on nyt paikalla, haluan yhtyä siihen
huoleen, joka tässä puheenjohtajan puheenvuorossa
oli tästä lähetystöverkon leikkaamisesta.
Kysynkin, että nyt kun meidän pettymykseksemme
saatiin vain 1 miljoona euroa tähän käyttöön,
niin onko niin, että tällä 1 miljoonalla
pystyttäisiin nyt yksi vuosi elämään
eteenpäin joidenkin osalta, niin että voidaan
korjata sitten seuraavassa vaiheessa useammalla miljoonalla, niin että tästä ei
tulisi niin suurta haittaa kuin jos kaikki nyt vedetään
sitten matalaksi. Kysyisin tätä ministeriltä:
minkälaista jatkoa voisi ajatella, jos tällä pystyttäisiin
yksi vuosi menemään eteenpäin vähän
laajemmalla pohjalla ja sitten saamaan tämä korjatuksi
myöhemmin?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Selvä, kuullaan ministerin vastaus vähän
myöhemmin, kun hänelle saattaa tulla muitakin
kysymyksiä näissä jatkopuheenvuoroissa.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Riksdagens utrikesutskott har i
betänkandet om regeringens åtgärdsberättelse
lyft fram utvecklingen i Afrika och särskilt Sahelområdet
och krävt åtgärder av det internationella
samfundet för att stoppa våldsspiralen och motverka
fattigdomen och hungern.
I delar av Sahel består hälften av befolkningen
av barn som är under 15 år gamla. Den snabba befolkningsökningen
kombinerat med fattigdomen, hungern och konflikterna mellan befolkningsgrupper
har lett till att en stor del av barnen inte får gå i
skola. Utan skola och utbildning har de unga som växer
upp små möjligheter att skapa sig en dräglig
framtid. Våld och kriminalitet slår lätt
rot i en sådan omgivning. Därför är
det mycket viktigt att biståndssamarbetet betonar alla
barns rätt till skolgång och ungas rätt
till arbete.
Den stora ungdomsarbetslösheten i de fattiga länderna
i Afrika är ett stort hot mot freden och säkerheten.
I biståndssamarbetet och i demokratiskt och fungerande
samhällen behövs flera aktörers medverkan.
Företagare inom den privata sektorn kan bidra till att
skapa arbetstillfällen. Ju fler aktörer som är
med om att bygga upp samhället och ju bättre man
lyckas engagera den lokala nivån att ta ansvar för
den samhälleliga utvecklingen, dess bättre är
möjligheterna för att skapa samhällsstrukturer
som på sikt är fungerande och som minskar fattigdomen
och ländernas behov av utomstående hjälp.
I biståndssamarbetet måste krav på mänskliga
rättigheter, demokrati och funktioner för en rättsstat
alltid ställas.
Vuoden 2013 aikana YK:n ja EU:n tulee päättää vuoden
2015 jälkeisistä toimenpiteistä, jolloin
YK:n vuosituhattavoitteet maailman köyhyyden puolittamiseksi
päättyvät. Suomen tulee toimia aktiivisesti
muiden Pohjoismaiden ja EU-maiden kanssa kestävän
kehityksen ja vastuun ottamisen puolesta kehitysyhteistyössä.
Ilmastonmuutoksen myötä elintarvikehuolto käy
globaalisti yhä vaikeammaksi tulevaisuudessa, ja jo tällä hetkellä monet
kehitysmaiden ihmiset kärsivät ruokapulasta vaikeiden
sääolojen aiheuttaman kadon vuoksi. Sahelin alueen
tilanne on pahentunut vuosi vuodelta. Nyt elintarvikekriisi koskettaa
19:ää miljoonaa ihmistä ja yli 4 miljoonaa
kärsii aliravitsemuksesta, ja naisten ja lasten tilanne
on tässä erityisen huono ja vakava.
Yhtenä vuosituhattavoitteena, johon Suomi on sitoutunut,
on Suomen maksaman kehitysavun nostaminen 0,7 prosenttiin bruttokansantuotteesta.
Vuonna 2012 Suomen osuus on 0,56 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Ruotsi, Tanska ja Norja ovat jo täyttäneet oman
osuutensa. Suomen tulee pitäytyä pohjoismaiseen
viitekehykseen myös kehitysavun tason osalta. Vaikka Maailmanpankki
raportoikin äskettäin hienoisesta edistymisestä,
kuten globaalin köyhyyden vähenemisestä ja
paremmasta juomaveden saatavuudesta, niin riemuun ei ole syytä.
Maailman hauraimmista maista 45 ei ole saavuttanut ainoatakaan
vuosituhattavoitetta. Suuri osa näistä maista
on Afrikassa. Se, että jotkin indikaattorit viittaavat
myönteiseen kehitykseen, johtuu ennen kaikkea siitä,
että sellaisissa maissa kuin Kiina, Intia, Brasilia ja
Indonesia taloudellinen kehitys on ollut nopeaa viime vuosikymmenen
aikana. Nyt paine kasvaa myös siihen, että nämä maat
ottaisivat kansallisesti suuremman vastuun kestävästä kehityksestä ja
tasaisemmasta tulonjaosta. Maailman rikkailla mailla on talouden
taantumasta huolimatta oltava valmiutta auttaa köyhiä ja
haavoittuvia maita, mutta kehitysmaiden on myös kansallisesti
itse pienennettävä köyhien ja rikkaiden
välistä kuilua.
Vid konferensen för en hållbar utveckling
i Rio de Janeiro sommaren 2012 förstärktes kopplingen
mellan en hållbar utveckling och motarbetandet av fattigdomen
i världen. En diskussion om att skapa mätbara
indikatorer för en hållbar utveckling har startat.
Mänskliga rättigheter, miljö- och säkerhetsfrågor,
sociala och ekonomiska frågor har alla beröringspunkter
med den global fattigdomsutvecklingen. För att komma fram
till målsättningar som kan accepteras av det internationella
samfundet och som verkligen leder till en hållbar framtid
för hela jordklotet krävs en stor förmåga
att samarbeta och mycket diplomatisk skicklighet. Finland bör
ha en hög ambitionsnivå i det här krävande
arbetet.
I Afrika finns mycket naturresurser som intresserar och lockar
investerare från andra världsdelar. Naturresurserna
kan bidra till att öka välfärden i Afrika,
ifall de utnyttjas på ett ansvarsfullt och hållbart
sätt. Exploatering av naturresurser har alltför
ofta skett så att de lokala samhällena mot sin
vilja enbart fått se sin omgivning skövlas utan
att ersättas för det och utan att få någon
del av inkomsterna. En gynnsam utveckling i Afrika kommer att bero
på i vilken grad man lyckas få förståelse
för att miljövård och naturvård
och en hållbar ekonomisk utveckling går hand i
hand. Det här i sin tur är beroende av hur samhällsfunktionerna,
rättsstatsprinciperna och demokratiutvecklingen förverkligats.
Utvecklingen i Afrika kommer att ha konsekvenser för
Europa. Om klimatförändringen eller ohållbara
odlingsmetoder, som bidrar till erosion och ökenspridningen
leder till att stora odlingsmarker blir obrukbara och om konflikterna breder
ut sig, så kommer flyktingströmmarna att öka
kraftigt. Över en miljard människor bor i Afrika.
De afrikanska ländernas ekonomi påverkas av den
globala ekonomiska krisen eftersom de är beroende av att
få förnödenheter från andra
länder.
Hotbilderna är många och helhetsbilden visar tydligt
att det ligger i hela det internationella samfundets intresse att
verka för en större politisk stabilitet och en
hållbar och positiv utveckling i Sahelområdet
och i hela Afrika. Finland och EU bör bidra till det här.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Haluaisin myös omalta osaltani kiittää ulkoasiainvaliokuntaa
tästä mietinnöstä. Muistelin
tässä sitä, että olin joskus
itsekin emännöimässä Malista
tullutta delegaatiota täällä eduskunnassa,
varmasti kuitenkin reilusti alle kymmenen vuotta sitten, ja muistan,
kuinka kävimme keskustelua malilaisten kanssa siitä,
miten valtava etu tällä valtiolla oli se, että siellä ei ollut
konfliktia. Ja näin sitten kuitenkin on käynyt,
että kun viime aikoina on keskustellut Malin tilanteesta
ja Sahelin alueen tilanteesta, niin nämä uhkakuvat
ovat aivan massiivisia ja Malia valtiona tuskin tällä hetkellä oikeastaan
on olemassa käytännössä.
Tästä tullaankin siihen, että meidän
kehitysyhteistyön haasteet hyvin pitkälle tulevaisuudessa varmasti
liittyvät juuri hauraiden valtioiden tilanteeseen, ja siinä meillä täytyy
myöskin sitten pohtia sitä, miten tämmöistä katastrofikestävyyttä voidaan
edistää eli kun tulee nälänhätiä,
kun tulee kuivuutta, kun ilmastonmuutos varmasti vaikeuttaa ihmisten
elämää tuolla alueella aivan erityisesti,
niin kuinka voimme valmistaa ja auttaa ihmisiä sopeutumaan
ja selviämään seuraavista kriiseistä niin,
ettei tule nälänhätää.
Tämä on humanitaarisen avun uusia linjauksia,
tällainen katastrofikestävyys, ja sitä haluan
vahvasti edistää.
Kiittäisin valiokuntaa siitä, että se
linjaa tätä Suomen kehityspolitiikkaa ja esittää mielenkiintoisella
tavalla, että pitäisi entistä paremmin
ottaa huomioon se, kuinka voimme Afrikan kriisialueillakin osallistaa
kansalaisia ja tukeutua yhteistyössämme kumppanimaiden
kansalaisten aktiivisuuteen ja omistajuuteen. Olen erityisen iloinen,
että puhutte kansalaisten omistajuudesta, koska monesti
on niin, että ei riitä se, että seurustelemme
hallituksen ja valtion kanssa, vaan meidän täytyy
tukea myöskin sitä usein haurasta kansalaisyhteiskuntaa
ja saada ihmiset myöskin tilanteisiin, joissa he voivat
ottaa vastuuta omasta elämästään
ja vaikuttaa oman yhteiskuntansa kehitykseen.
Jos katson sitten vähän sitä, mitä tuolla
alueella teemme. Suomen kahdenväliset suhteet Länsi-Afrikan
maihin, joista tässä ehkä pääasiassa
nyt puhutaan, ovat suhteellisen ohuet. Mutta se ei tarkoita sitä,
etteikö meillä olisi paljonkin yhteistyötä,
varsinkin alueellisten hankkeiden kautta. Tavoitteena on ollut se,
että apua keskitetään sellaisille aloille,
joilla on saatavissa vaikuttavuutta. Nämä alueelliset
hankkeet, jotka voivat kohdistua sellaisiin valtioihin kuin Mali,
Mauritania, Niger, Burkina Faso, Tšad, koskevat ruokaturvaa,
ilmastonmuutokseen sopeutumista mutta myöskin alkuperäisväestöjen
metsien käyttö- ja hallintaoikeuksia.
Edustaja Gestrin puhui tästä ympäristön
ja kehityksen yhteenkietoutumisesta, ja voin todellakin sanoa, että kaikissa
kansainvälisissä kehityspoliittisissa
kokouksissa, joissa olen ollut viime aikoina, esimerkiksi OECD:ssä tai
nyt eilen tapaamassa Maailmanpankin uutta pääjohtajaa meidän
pohjoismais-balttilaisen äänestysryhmämme
kautta Tukholmassa, alkaa olla aivan itsestään
selvää ikään kuin älyllisellä tasolla,
että ympäristö ja kehitys, kehitys ja
ilmastonmuutoksen torjunta, siihen sopeutuminen täytyy
saumattomasti kytkeä yhteen, koska muuten emme pysty vastaamaan
kehityshaasteisiin.
Varmasti jatkossa joudumme pohtimaan sitä, millä tavalla
sitten vastaamme myös näihin valitettavasti kuitenkin
toistuviin humanitaarisiin kriiseihin, joita Sahelin alueella on.
YK on pyrkinyt hätäapuvetoomuksella keräämään
1,6 miljardia dollaria Saheliin. Siitä tällä hetkellä on
saatu 70 prosenttia kerättyä. Suomi on antanut
sinne 27 miljoonaa euroa kuluvana vuonna laajassa merkityksissä,
siis koko Sahelin alueelle. Sitten olemme pyrkineet edistämään
hyvin vaikean pakolaistilanteen ratkaisua, jossa jo ennen tätä Malin
kriisiä oli kysymys siitä, että olemme
voineet Länsi-Afrikassa tukea alueellista Ecowas-järjestöä siinä,
että tällaisia maan sisäisiä pakolaisia koskevat
asiat voidaan saada ratkaistua. Aiomme vielä jatkaa tätä työtä tukemalla
hiukan alle 100 000 eurolla muutamia maita Länsi-Afrikassa
ja Sahelin alueella siinä, että ne pystyisivät
panemaan toimeen sellaisen niin sanotun Kampalan sopimuksen maan
sisäisistä pakolaisista, jota siis Suomi on ollut
kätilöimässä.
Mutta tämä Malin tilanne on nyt kuitenkin
pakolaistilannetta vaikeuttanut erittäin vahvasti. Malilaispakolaisten
määrä naapurimaissa, sellaisissa kuin
Niger, Burkina Faso, Mauritania, Algeria, Togo ja Guinea, on YK:n
pakolaisjärjestön mukaan marraskuun alussa ollut
runsaat 210 000 henkeä. Malin pakolaiset rasittavat
naapurimaiden tilannetta vahvasti, ja meidän täytyy pyrkiä myös
löytämään keinoja vaikuttaa
tähän asiaan. (Puhemies koputtaa)
Kiitän ulkoasiainvaliokuntaa erittäin kiinnostavasta
mietinnöstä, joka antaa meille uutta ajattelemisen
aihetta ja paljon työtä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi on todettava, että kehitysyhteistyön
määrärahojen tasosta ei oikein jaksa
uskoa näin oppositiosta käsin, että se
2015 saavuttaisi sitä 0,7:ää prosenttia
bruttokansantulosta, tai että edustustojen merkitystä ja
vaikutusta todellakin ymmärrettäisiin, kun noita
leikkauksia vain tehdään vuosittain.
Mutta oikeastaan kolmesta asiasta muutama sana tässä yhteydessä.
Puheenjohtaja Soini esitteli tuota turvallisuustilannetta ja niitä valiokunnan
kannanottoja enemmälti, joten niihin en paljon nyt puutu.
Ehkä Afrikasta, Sahelista ja ruokaturvasta pari sanaa.
Tosiaan Afrikan merkityshän nyt korostuu, sen me kaikki
olemme huomanneet myös tässä eduskuntatyössä,
ja tosiaan väliluku Afrikassa on yli miljardin. Kuten tässä mietinnössä toteamme,
Afrikan pinta-ala on yhtä suuri kuin Kiinan, Intian, Yhdysvaltojen,
Meksikon ja Euroopan yhteensä, eli merkittävästä maanosasta
on kyse. Keskiarvoilla mitattuna voidaan todeta, että ne ovat
nykyisin keskitulomaita.
Länsi-Sahelista: Siellä valtiorakenteiden
heikkous, köyhyys, väestönkasvu, ruokakriisi,
konfliktit, kaikki yhdessä, ovat aiheuttaneet tämän laajamittaisen
kriisin, ja valiokunnassa korostettiin sitä ennaltaehkäisyn
merkitystä: vaikka merkkejä on nähty,
niihin ei ole kansainvälinen yhteisökään
pystynyt tarpeeksi ajoissa puuttumaan.
Myös Sahelin alueella suuri osa väestöstä saa toimeentulonsa
eri tavoin maataloudesta tai karjankasvatuksesta, ja halusimmekin
viitata tässä mietinnössä tuohon
meidän ruokaturvaan liittyvään mietintöömme,
josta olemme paljon aikaisemmin puhuneet. Meidän pitää siinäkin
yhteydessä taas kerran korostaa myös Afrikassa
kumppanimaille niitä naisten oikeuksia, naisten maanomistusoikeuksia,
naisten koulutusta, naisten neuvontaa, koska he kuitenkin edelleen
tuottavat maataloustuotannosta suuren osan silläkin mantereella.
Sen lisäksi tietenkin meidän tulee jatkaa sitä meidän
oman tietotaitomme viemistä kehitysyhteistyöhankkeissa
ja myös meidän tutkimuslaitostemme osalta avustaa
esimerkiksi ilmastonmuutokseen sopeutumisessa.
Jatkan ehkä toisessa puheenvuorossa.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Me olemme todella tekemisissä jättiläismäisen maanosan
ja jättiläismäisten ongelmien kanssa. Täällä on
jo todettu tämä valtava koko, joka hämmästyttää:
Kiina, Intia, Yhdysvallat, Meksiko ja Eurooppa yhteensä ovat
pienempiä kuin Afrikan manner.
Vaikka nyt sanotaan, että kasvu siellä olisi
5 prosenttia, niin lähtökohtahan on ollut hyvin
alhainen, joten sen vuoksi tietysti tämä on myönteistä,
mutta kun lähdetään hyvin alhaiselta
tasolta, niin pienikin nousu on jo sitten aika suuri prosentuaalisesti.
Jos katsotaan tätä koko aluetta, niin se on
erittäin epäyhtenäinen. Meillä on
ensinnäkin tämä arabikevään
alue, siis tämä Pohjois-Afrikka, joka vieläkään
ei ole stabilisoitunut. Siellä on vielä erittäin
paljon tapahtumassa sisäisesti puhumattakaan siitä,
että Egypti on kuohunnassa, emmekä tiedä,
mikä sen kuohumisen lopputulos on, mutta myöskin
näissä kaikissa muissa on vielä erittäin
paljon epäselvää, mitenkä ne
lopulta asettuvat.
Mantereella käydään myöskin
sotia, Somaliassa, Kongossa, Sahelissakin voidaan puhua jonkun sortin
sodasta, vaikka se onkin tällaista eri ryhmien kahnausta,
mutta se on kuitenkin aika paljon välillä ollut
sodanomaista.
Tästä Sahelista ja ylipäätään
tästä arabikeväästä voi
todeta, että nehän ovat ihan Euroopan unionin
eteisalueita, ja sen takia Euroopan unionin toiminta näillä alueilla
on äärettömän tärkeätä.
Katsoisinkin, että Euroopan unionin täytyy entistä enemmän
keskittyä näihin alueisiin ja uudistaa strategiaansa,
jotta voidaan vastata näihin suuriin haasteisiin.
Eräs suuri haaste on aavikoituminen. Aavikoituminen
etenee useita kilometrejä vuodessa, ja tämä saattaa
johtaa siihen, että tulee valtavat määrät
jossain vaiheessa ilmastopakolaisia, jotka etsivät jonkunlaista
purkautumisväylää. Tällaistahan
on jo ollut havaittavissa siten, että Välimeren
yli tulee pieniä aluksia, joissa on jopa satoja ihmisiä ylikuormituksena
ja jotka sitten haaksirikkoutuvat ja sadat menettävät
henkensä. Tämä saattaa aivan toisenlaisiin
mittasuhteisiin vielä nousta, jos aavikoituminen ja yksinkertaisesti
ruuan loppuminen ja maanviljelyksen loppuminen näillä alueilla
etenee.
Sahelin alue on monien valtioiden vaikutusaluetta myöskin,
ja sen takia onkin eräissä kaikkein ikävimmissä arvioissa
arveltu, että tästä voi vielä pahimmassa
tapauksessa tulla uusi Afganistan. Se on ensinnäkin jättiläismäisen
suuri alue, ja sitten siellä pyörii erilaisia
terroristiorganisaatioita ja ääri-islamistisia
järjestöjä, jotka keskenään
kahnailevat, ja on vaikea sanoa, mihin loppujen lopuksi tämä kuohunta
päättyy tällä jättiläismäisellä alueella,
kun sitä vielä sotkee se, että esimerkiksi
Libyan alueelta tuli näitä palkkasotureita, jotka
joutuivat lähtemään, kun Gaddafin hallinto
sortui. Eli erittäin sekava tilanne, ja tämä on
kyllä haaste mielestäni Euroopan unionille, jonka
täytyy entistä aktiivisemmin keskittyä ja
päivittää ohjelmansa ja tavoitteensa
tälle alueelle.
Tämä on myöskin erittäin
suuri huumeitten salakuljetusväylä. Etelä-Amerikasta
tulevia huumeita tulee tänne Afrikan länsirannikolle,
ja sitten ne kuljetetaan sieltä Sahelin alueen kautta muun
muassa eri keinoin Eurooppaan, ja sillä tavalla tämä on
myöskin huumeitten osalta tämmöinen keskeinen
alue.
Kaikin tavoin pitäisi myöskin helpottaa ja
auttaa näitten alueen valtioitten keskinäistä yhteistyötä ja
näitä organisaatioita, jotka siellä toimivat,
jotta ne pystyisivät pitämään
tätä aluetta paremmin hallinnassaan.
Erittäin tärkeätä on myöskin
se, mikä tulee olemaan kohtalo näitten luonnonvarojen
osalta. Afrikassa on valtavat luonnonvarat, ja tiedämme,
mitä niille voi käydä. Esimerkiksi Länsi-Afrikan
rannikolla on ylikalastettu niin paljon, että kalakannat
alkavat olla lopussa. Tämän vuoksi on tärkeätä — kun
täällä on myöskin kehitysyhteistyöstä vastaava
ministeri paikalla — että tätä kestävää kehitystä ja
kehitysapua sillä tavalla suunnataan, että voidaan
näitä pahimpia ongelmia estää.
Luonnonvarojen käyttö, mineraalit, öljy,
kaikki tämä, mitä sieltä löytyy,
kaasu: ne ovat valtavia alueita ja valtavia luonnonvaroja. Ja kuten
tiedetään, esimerkiksi Kiina ja Intia ovat investoineet
aika paljon tänne, ja täytyy pitää huolta
siitä, että nämä ympäristönäkökohdat
tulevat riittävästi tällaisessa yhteydessä huomioon otetuiksi.
Sitten vielä eräs pieni kommentti, joka koskee näitä valiokunnan
lausumia. Tässä sivulla 8 todetaan mietinnössä:
"Valiokunta huomauttaa, että kertomuksiin liittyvistä lausumista
voidaan tehdä jopa virheellisiä johtopäätöksiä,
kun lausumiin vastaaminen valtioneuvoston taholta ei ole aina yhtenäistä eikä johdonmukaista.
Lausumien seurannan lisäarvo on nykyisellään
vähäinen." Ja sitten: "Valiokunta toistaa aiemman
kantansa - - ja katsoo, että hallituksen kertomuksiin
liittyvää lausumaprosessia tulisi uudistaa sekä sisällön että menettelytapojen
osalta, jotta se vastaisi perustuslain hengen mukaisesti parlamentaariselle valvonnalle
asetettuja vaatimuksia."
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on laatinut hyvin moniulotteisen
mietinnön Sahelin tilanteesta ja sen merkityksestä Euroopalle,
ja hyvä niin. Epävakaus, köyhyys, väkivalta,
hyvin laaja kirjo erilaisia ongelmia ovat arkipäivää Sahelissa,
ja kun mietitään, miten laajaa aluetta, miten
erilaisia maita ja kansoja ne koskettavat, niin onhan se selvä,
että todella vaikeista asioista on kysymys ja niillä on laajaulotteisia
heijastevaikutuksia. Kun on ongelmia, ne tyypillisesti, näissä vähemmän
kehittyneissä maissa erityisesti, heijastuvat pahiten naisiin
ja lapsiin. Uskonnolliset ryhmät ja terroristiryhmät
ovat myös Sahelin alueella heikentäneet toiminnallaan
merkittävästi naisten tilannetta.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittääkin mietinnössään
aivan oikein huomiota naisten itsemääräämisoikeuteen
ja tasa-arvokehitykseen. Monet kulttuuriset ja uskonnolliset seikat
vaikuttavat naisten elämään kielteisesti.
Mielestäni ne tavat, joilla naisia näillä perusteilla
sorretaan, voivat olla suorastaan pöyristyttäviä ja
järkyttäviä, mutta niistä ei
pidä vaieta vain, koska ne ovat hankalia, perustuvat perinteisiin,
kulttuuriin ja ovat kiusallisia. Toivon, että Suomi jatkossa
entistäkin pontevammin kiinnittää näihin
naisten asemaan liittyviin kysymyksiin huomiota toimiessaan kansainvälisillä kentillä.
Kuten ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Soinin ja myös
ministeri Hautalan puheenvuoroista kävi ilmi, tämä tilanne
Sahelissa on erittäin huono. Tässä kun
kuuntelin, niin tuntuu vallan lohduttomalta. Kysyisin ministeriltä — vaikka
en oikein tiedä, voiko tällaista kysymystä esittää tai
voiko siihen edes vastata — onko siellä minkäänlaista
toivoa paremmasta näköpiirissä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli tämän
mietinnön erittäin kattavasti — tässä vain
jokunen huomio tähän mietintöön
liittyen.
Afrikka ei ole niin kaukana Suomesta kuin monta kertaa tunnutaan
ajattelevan. Maanosan tapahtumat vaikuttavat myös Euroopan
turvallisuuspolitiikkaan. Heijastumat näkyvät
muun muassa Etelä-Euroopan maihin ja niiden kautta myös
edemmäs pohjoiseen suuntautuvana laittomana maahanmuuttona.
Tämä vaatii Euroopan mailta panostuksia muun muassa
rajavalvontaan ja tulijoiden palautuksiin.
Mutta erityisesti ihmisten toivoton tilanne ja humanitäärinen
hätä koskettavat. Ulkoasiainvaliokunta onkin huolissaan
Sahelin alueen humanitäärisestä tilanteesta
ja kannustaa voimakkaasti ennalta ehkäiseviin toimiin ja
niiden vahvistamiseen, ja olikin hyvä ministeri Hautalan
puheenvuorossa kuulla, että tämä asia
on noteerattu myös jo muuallakin. Erityisesti valiokunta nostaa
esiin, että pidemmän aikavälin kehitysponnistelut,
mukaan lukien demokratian, oikeusvaltion ja naisten oikeuksien ja
aseman vahvistaminen ja lasten koulunkäynnin edistäminen,
otetaan osaksi turvallisuuden kestävää vahvistamista
Sahelin alueella.
Alueen arjesta kertoo paljon se, että sieppaukset,
salakuljetus, huume- ja ihmiskauppa ovat ruokakriisin ohessa ihan
tavallista arkipäivää. Myös
orjuus on valiokunnan saaman tiedon mukaan Malissa ja Mauritaniassa
voimissaan. Viime mainitussa on valiokunnan saaman tiedon mukaan
orjina jopa viidennes väestöstä. Tämä on tällä vuosituhannella
ja tässä maassa ajateltuna kyllä aika
uskomaton ja pelottava tieto. Yleisesti juuri naisten ja lasten
tilanne on hauras ja hyvin haavoittuva.
Tältä pohjalta onkin syytä olla huolissaan,
että EU:ssa ei ole kyetty sopimaan yhteisistä toimintalinjoista
liittyen vaikkapa sieppauksiin ja niiden yhteydessä vaadittuihin
lunnaisiin. Tärkeää nimenomaan olisi
luoda yhteisiä pidemmän aikavälin toimintalinjoja,
jotta alueen turvallisuutta saataisiin kestävästi
vahvistettua. Tämä vaatii myös alueen
valtioiden yhteistyötä. Toki ymmärrettävää on
monien valtioiden tilanne, mutta myös yhteistyökumppaneita
olisi kenties löydettävissä, ja valiokunnan
kannanottokin toteaa, että tämän yhteistyön
puute on paikoin merkittävä este kriisien hallintaan
saamisessa ja yhteistyön puute toimii jopa kriisien taustalla
niiden moottorina. Valiokunta korostaakin YK:n ja Sahelin maiden
hallitusten jatkuvaa ja vahvistuvaa yhteistyötä.
Mietinnön lopussa on aivan toisesta asiasta, siinä on
valiokunnan lausumista, ja täytyy sanoa, että allekirjoitan
vahvasti sen, että tässä valiokuntien
lausumakäytännössä — omalla
kokemuksellani, sitä toistakymmentä vuotta seuranneena
ja kokeneena — on voimakasta uudistustarvetta. Lausumat
eivät välttämättä aina
johda toivottuun toimenpiteeseen. Täytyy nyt toivoa, että tätä kautta
asia menisi eteenpäin ja tähän lausumien
uudistuskäytäntöön eduskunnassa
ryhdyttäisiin ripeästi.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ministereille muutama kysymys,
jotka tuossa edellisessä puheenvuorossa ajanpuutteen vuoksi
jäivät esittämättä.
Ulkoministeriltä kysyisin vielä: Miten te
näette Afrikan unionin ja Ecowasin roolin? Miten ne ovat
ottaneet vastuuta tästä Länsi-Sahelin
ja Malin tilanteesta, ja minkälaisena näette niiden
mahdollisen roolin lähitulevaisuudessa?
Sitten kehitysministeriltä kysyisin, kun nostitte esiin
tuon meidän mietinnössämme olevan kohdan,
että on otettava vahvemmin kumppanimaiden kansalaisten
aktiivisuus ja omistajuus kehityksessä huomioon ja monipuolistettava
yhteistyömuotoja, vahvistettava yksityissektorin rooleja:
Kansalaisia ovat myös parlamentaarikot, ja kun tekin mainitsitte
hallitusten ja kansalaisjärjestöjen roolin, miten
näette itse, että parlamentit pitäisi
Suomen kehitysyhteistyöpolitiikassa, tai yleisemmin YK:n
kehitysyhteistyössä, ottaa huomioon? Mitkä voisivat
olla ne instrumentit ja tavat, joilla parlamentteja voitaisiin kuulla
esimerkiksi maan kehitysstrategian muodostamisessa?
Toinen kysymys sitten tuohon yksityissektorin monipuolistamiseen
liittyen: Minkälaisia kokemuksia tai tietoa teillä on
tästä etelä—etelä-kaupasta
ja yhteistyöstä nimenomaan nyt Länsi-Afrikan
osalta? Toimiiko se siellä, ja näettekö, että esimerkiksi
Ecowas on pystynyt jollakin tavalla jakamaan tietotaitoa ja osaamista
myös siellä maitten välillä?
Kolmantena vielä kehitysministeriltä: Vähän kommenttia
tuohon ruokaturvaan liittyen, eli noitten aiemmin mainitsemieni
asioiden lisäksi tietenkin tarvitaan myös sitä varmuusvarastointia — Suomessa
puhutaan huoltovarmuusvarastoista jne. — tarvitaan jakeluverkostoa,
tehokasta sellaista, varsinkin kuivissa ja lämpimissä maissa,
infraa jne. Kiina hoitaa infraa monissa Afrikan maissa. Millä tavalla
Suomen kehitysyhteistyössä pystytään
tukemaan esimerkiksi varmuusvarastointia tai tehokkaiden jakeluverkostojen
luomista esimerkiksi viljelijöille raja-alueelle, että he
voisivat paremmin käydä kauppaa rajan yli ruokatarvikkeilla?
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensin täytyy kiittäen todeta,
että ulkoasiainvaliokunta keskittyi hyvin perusteellisesti
Sahelin kysymyksiin, ja on hyvä aina muistaa, että maata
on Euroopan ulkopuolellakin. Afrikassa on aika dynaaminen vaihe
menossa: paitsi näiden konfliktien osalta, joista on huonoja
uutisia, monissa Afrikan maissahan on aika ripeä talouskasvu
ja yhteiskunnallinen kehitys.
Myöskin Afrikan unionin kehitys viime aikoina on kiinnostava.
Siellä ollaan enemmän huolissaan siitä,
mitä Eurooppaan kuuluu, eli nykyään kysymys
tulee ikään kuin vastapallona: kun kysyy, miten
heillä menee, niin he ovat huolissaan siitä, mitä Euroopassa
tapahtuu, koska Afrikan unionin malli on osittain kopioitu Euroopan unionin
rakenteista, ja siellä pyritään luomaan samanlaisia
toimintoja, joita Euroopan unionissa on saatu aikaan.
Afrikalla on myöskin jo omaa rauhanturvakokemusta.
Esimerkiksi Afrikan unionin ja Afrikan unionin jäsenmaiden
joukot Darfurissa tai Somaliassa ovat tehneet olosuhteisiin nähden erittäin
hyvää työtä, ja tästä pitää afrikkalaisille maille
antaa tunnustus. Heillä on siitäkin jo kokemus
jaettavana, niin että sitä kokemusta kannattaisi
kuulla.
Sitten, arvoisa puhemies, muutama sana ajankohtaisista tilanteista
tuolla alueella.
Aloitan itse asiassa myönteisistä uutisista
pohjoisemmasta Afrikasta, Afrikan sarvesta eli Somaliasta, joka
näitä Sahelinkin alueita reunustaa. Viimeisen
vuoden aikana siellä on tapahtunut hyvin positiivista kehitystä.
On saatu aikaan perustuslaki, on nimetty parlamentti, on tullut
uusi presidentti, on tullut uusi hallitus. Kun Suomessa on aika
aktiivinen somaliyhteisö, 15 000 somalin yhteisö,
joka osittain palaa halusta tehdä hyvää työtä oman,
entisen kotimaansa eteen, pitäisi miettiä, saataisiinko
Suomesta kehitysyhteistyötä ja erilaisia järjestöjä liikkeelle
nyt Somaliaan, missä pystyy jo toimimaan esimerkiksi pääkaupunki
Mogadishussa ja missä sellaiset maat kuin Turkki ovat jo
aloittaneet hyvin monia eri projekteja.
Sitten itse Sahelin alueeseen. Kiinnittäisin huomiota
siihen, että YK:n pääsihteeri on nimennyt
erityisedustajakseen Sahelin alueella entisen Euroopan komission
puheenjohtajan Romano Prodin, joka toimii pääsihteerin
edustajana sillä alueella. Hänellä on
tietysti kokemus paitsi noista Pohjois-Afrikan alueista myös
siitä, miten Euroopan unioni toimii, mitä me osaamme
tai mitä voimme sillä alueella tarjota. Minusta
tätä mahdollisuutta pitäisi käyttää hyväksi
ja miettiä, mikä voisi olla se eurooppalainen
panostus. Prodilla on myöskin ollut erittäin intensiiviset
suhteet niihin ryhmiin, jotka Libyasta käsin ovat tulleet
tai palanneet tuonne Malin alueelle. Minusta siinä olisi
sellaista rauhanneuvottelun poikastakin tai mahdollisuuksia, että YK
voisi aktiivisemmin puhua joidenkin näiden ryhmien kanssa. Tiedän,
että Prodin toimistosta niihin on pidetty yhteyttä.
Tätä mahdollisuutta kannattaisi vaalia ja Suomenkin
olla tukemassa. Samaten on tärkeää, että Euroopan
unionilla on oma tietolähde, oma edustus tuolla alueella.
Eurooppa-neuvostossahan tehtiin päätös,
että sinne nimetään Euroopan unionin
erityisedustaja, mikä on hyvä päätös.
Sitten, arvoisa puhemies, on kaksi asiaa lopuksi. Eritrean,
joka kuuluu tuohon alueeseen, ihmisoikeustilanne on valitettavasti
erittäin huono. Nyt sen taloustilannekin on huono. Sillä on sellainen
pysyvä, krooninen, rajariita Etiopian kanssa, joka itse
asiassa estää kaiken kehityksen tuolla alueella.
Mielestäni kansainvälisen yhteisön pitäisi
jollakin tavalla auttaa Eritrea ulos tästä pattitilanteesta,
jonka se on osittain itse synnyttänyt, ja osittain historia
on sen sinne eristykseen jättänyt. Heillä on
katseet kohdistettuna sieltäkin Euroopan unioniin ja Pohjoismaiden
tapaisiin maihin, jotka voisivat jollakin tavalla heitä siitä kriisistä ulos
opastaa. Minusta tämä on kysymys, jossa Suomikin
voisi ulkopolitiikassaan olla aloitteellinen.
Sitten, puheenjohtaja, aivan viimeinen asia tuolla alueen toisessa
reunassa: Länsi-Saharan kysymys, joka aika ajoin nousee
esille, pakolaisvirrat sieltä, Polisarion tilanne. Länsi-Saharahan on
maa, jonka Afrikan unioni on tunnustanut, ja siitä syystä Marokko
ei ole Afrikan unionin jäsen. Kuitenkin tilanne ja poliittinen
turbulenssi tuolla alueella, näiden uusien islamilaisten
ryhmien tulo jnp., merkitsee ehkä sitä, että myös
tässä Länsi-Saharan tilanteessa voitaisiin
saada jotakin kehitystä aikaan. Marokolla on selvästi
ollut nyt kuuntelevammat korvat siinä suhteessa, mitä tuolla
voisi tapahtua. Tämäkin on asia, jossa Euroopan
unionilla voisi olla merkittävä rooli ja jossa
myös Suomi voisi olla aloitteellinen ja aktiivinen.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Oli hyvin mielenkiintoista ja avartavaa lukea
tämä kattava mietintö ja kuunnella näitä hyviä puheenvuoroja.
Erityisesti haluaisin antaa tässä kiitoksen valiokunnalle
siitä, että se on nostanut esiin ja korostanut
naisten oikeuksia sekä itsemääräämisoikeutta
ja tasa-arvoa. Ylipäätään naisten
ja lasten aseman parantamisen sekä ihmisoikeuksien kunnioittamisen
ja esiin nostamisen tulisikin olla myös vahva osa Suomen
auttamisprosesseja, kohdentuvat ne sitten mihin päin maailmaa
tahansa.
Kuten hyvin kaikki varmasti tiedämme, konflikti- ja
kriisialueilla missä päin maailmaa tahansa siviilit,
naiset ja lapset, ovat niitä, jotka ovat kaikista heikoimmilla.
Heidän tilanteensa ja asemansa parantamiseen tulisikin
kaikessa kehitysyhteistyössä ja humanitäärisessä auttamisessa pyrkiä.
Näin uskoakseni lisätään myös
vahvojen ja kestävien yhteiskuntarakenteiden kasvamista ja
kehittymistä, jos se suinkin vain on mahdollista.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunnassa, niin kuin edellä keskustelussa
on tullut esille, varsin laajasti käytiin Sahelin alueen
tilanteesta keskustelua, ja tuo aluehan on tietysti iso kriisipesäke.
Libyan aseita on virrannut sinne merkittävä määrä,
jopa ohjuksia, ja myös ammattisotilaita, jotka Libyassa aikanaan
Gaddafin joukoissa palvelivat.
Kun muistamme sen, millä tavalla Euroopan unioni suhtautui
Libyaan vielä hetki sitten — jos oikein muistan,
niin marraskuussa 2010 EU—Afrikka-kokous pidettiin Libyassa
ja siellä Suomea edusti pääministeri
Kiviniemi — ja sen jälkeen kun katsomme tätä lähihistoriaa,
mitä kaikkea sen aikana on tapahtunut, ei voi kuin kysyä sitä,
onko EU:ssa käyty nyt keskustelua tällaisesta
arvokkaasta ulkopolitiikasta, jota ei värittäisi kaksinaismoralismi,
kaksoisstandardit. Tälläkin hetkellä tuntuu
siltä, että tiettyjä maita kohtaan kyllä ollaan
kovinkin kriittisiä ja kannetaan huolta niiden ihmisoikeustilanteesta,
mutta kun kyse on esimerkiksi Venäjästä taikka
Kiinasta, niin äänenpainot ovat usein paljon miedompia.
Kysyisin, millä tavalla te, arvoisat ministerit, olette
tämän asian parissa työtä tehneet,
että EU toimisi vastuullisemmin kuin esimerkiksi Libyan
kohdalla vielä 2010. Sen jälkeen on surullisia
esimerkkejä, miten tapahtumat ovat menneet. Enkä tietysti
tarkoita, että se olisi ollut myönteistä,
että siellä diktatuuri olisi jatkunut, vaan ennen
muuta sitä, millä tavalla Euroopan unionikin taikka
eurooppalaiset valtiot suhtautuivat Libyaan vielä 2010.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut hyvin mukavaa
huomata, että molemmat ministerit olivat paikalla ja kunnioittivat
siten tätä meidän mietintöämme.
Tämän työstäminen oli hyvin
mielenkiintoinen prosessi sikälikin, kun katsoo vähän,
mimmoinen maailma on. Meillä tuntuu olevan Suomessakin
vähän sellainen käsitys, että Eurooppa ja
varsinkin se unioni siinä on kaikki kaikessa. Maailma on
auki joka suuntaan, pohjoiseen, Kiinaan, Venäjälle,
Latinalaiseen Amerikkaan ja myöskin Afrikkaan. Ja jos EU:lla
joku tehtävä on — ja ilmeisesti sillä on — niin
tämä rauhan ja vakauden levittäminen
lähialueille ja näitten prosessien ratkaisuissa
mukana oleminen on se myönteinen alue. Tästä olen
hyvin mielissäni.
Onnistuimme mielestäni aika hyvin ennakoimaan, kun
tämän otimme ajankohtaiseksi asiaksi. Jos me olisimme
YK:n turvaneuvostoon päässeet tai päätyneet,
niin nämä asiat olisivat meillä vielä enemmän
päivittäisessä tarkastelussa.
Mutta hyvä niin, me tiedämme nyt, että ministerit
tietävät, ovat perehtyneet tähän
meidän mietintöömme ja asiaan, ja olen
siitä hyvillä mielin. Ainoa kauneuspilkku on se,
mikä ei tavallaan tähän Saheliin liity
vaan vielä siihen, mistä myöskin varapuheenjohtaja
Salolainen puhui: Me, koko valiokunta, näimme aika paljon
vaivaa jo viime vuonna ja tänä vuonna UM:n toimintaedellytysten
parantamiseksi. Se nimittäin koskee juuri näitäkin
alueita. Nämä ovat juuri sellaisia alueita, mistä resursseja
leikataan, mistä ne lähtevät ensimmäisenä.
Ei meiltä Kiinasta tai USA:sta konsulaatit lähde
vaan tämmöisistä paikoista, joissa on
tavallaan tulevaisuusperspektiivi.
Kiitoksia omasta puolestani tästä!
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten mennään ministereitten yhteenvetopuheenvuoroihin,
ja ministeri Tuomioja aloittaa.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Onko toivoa, se on hyvä kysymys niin
Sahelin osalta kuin monien muidenkin maailman paikkojen osalta ja
maailman kokonaisuudessaan, koska — niin kuin edustaja
Salolainenkin viittasi — tuossa Sahelin tilanteessa koko ajan
vaikuttaa aavikoitumisen eteneminen, joka on kiinteässä yhteydessä ilmastonmuutokseen.
Ja
kun viimeaikaisia uutisia on seurannut, niin ei ole valitettavasti
vieläkään minkäänlaista
varmuutta siitä, että me pystyisimme edes hidastamaan
ilmastonmuutosta riittävästi, jotta kaikista pahimmilta
katastrofeilta vältyttäisiin. Tämä on se
iso kysymys.
Mutta jos katsoo nyt Sahelin tilannetta maakohtaisesti, niin
uskoisin itse, että toivoa kuitenkin on paremmasta, sen
vuoksi muun muassa, että kansainvälinen yhteisö,
YK, YK:n turvallisuusneuvosto, Afrikan unioni ja Ecowas ovat kaikki
yhdessä etsimässä tapoja, joilla voitaisiin kansainvälisen
yhteisön kriisinhallinnalla ratkaista nyt Malissa ja muillakin
alueilla esiintyviä konflikteja ja estää niiden
syvenemistä. Tässä mielessä me
olemme kovasti tukeneet alueellisten järjestöjen,
Afrikan unionin ja erityisesti Länsi-Afrikassa Ecowasin,
toimintaa. Tämä on ollut, verrattuna viidenkin
vuoden takaiseen tilanteeseen, aivan uutta ja tuo myös
toivoa siitä, että alueen omat toimijat ovat ensisijaisesti
kykeneviä ja vastuussa siitä, että konflikteihin
tartutaan. Mutta jotta se onnistuisi, he tarvitsevat tietenkin myös
muualta, Euroopasta, tukea, ja sen vuoksi tämä EU:n
osuus tämän mission valmistelussa on tärkeä.
Mitä sitten tulee etelä—etelä-kauppakysymyksiin
tuolla alueella, niin tämä vähän
laajenee nyt alueelle, johonka en ole varautunut, enkä osaa
vastata. Mutta se on ihan oikea kysymys siltä osin, että tämänkään
alueen kehitykselle ei ole suinkaan ensi sijassa ratkaisevaa kehitysapu, vaikka
sitä tarvitaan, kyllä, vaan kaikki muut taloudelliset
tekijät — rahavirrat, investoinnit, pääomapako
palautuksetta ja siirtolaisten kotiuttamat maksut sekä kasvava
etelä—etelä-yhteistyö ja -kauppa — ovat
koko ajan tämän rinnalla vielä entistä merkityksellisempiä ja
ne määrittävät myös
tämän alueen tulevaisuuden. Sen vuoksi kehityspolitiikankin
ja kauppapolitiikan täytyy ohjata sillä tavoin,
että ne tukevat myös tällä lailla
tapahtuvaa kehitystä.
Mitä sitten tulee tähän EU:n ulkopolitiikan johdonmukaisuuteen,
niin uskon, että Suomi kuuluu niihin maihin ja Suomen ministerit
niihin, jotka yrittävät tehdä työtä sen
eteen, että EU:lla olisi vahva yhteinen ulkopolitiikka
ja että sitä toteutettaisiin myös johdonmukaisesti.
On todella niin, että esimerkiksi suhtautuminen arabikevääseen
tai se, millä lailla arabikevät useat Euroopan
maat yllätti varsin kiusallisissa tilanteissa — näinkin
voi sanoa, koska monet hallitukset Euroopassa olivat hyvinkin läheisissä suhteissa
äskettäin
kaatuneisiin diktaattoreihin — on ehkä ollut opetus
myös Euroopalle siinä, että näissä suhteissa
pitää jatkossa pystyä olemaan pitkäjänteisempi
ja johdonmukaisempi.
Vielä ulkoministeriön resurssikysymyksistä: uskon,
että me palaamme, kun ensi viikolla käsittelemme
budjettia, tähän perusteellisemmin, mutta se täytyy
sanoa, että jokainen muutos tähän suuntaan,
minkä eteen valiokunta on toiminut ja mitä myös
valtiovarainvaliokunta on tehnyt, on tietenkin tervetullut, mutta
se ei poista sitä perusongelmaa, joka meillä on
resurssien ja tehtävien välisessä ristiriidassa.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Komi teki hyvin tarkkoja
kysymyksiä, joista osa liittyi suoraan tähän
Sahelin alueeseen. Kun katselin sitä, millä tavalla
Suomi tukee Länsi-Afrikassa ja Sahelin alueella ruokaturvaa,
niin siellä esimerkiksi tuetaan kansainvälistä maataloustutkimusverkostoa yhteistyössä
Helsingin
yliopiston, Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen ja Hämeen ammattikorkeakoulun
kanssa ja kiinnittämällä huomiota nimenomaan
pienviljelijöitä hyödyttävään
tutkimukseen ja koulutukseen. Niin kuin kaikki tiedämme,
Afrikan pienviljelijöistä suurin osa on naisia,
eli tämä suoraan tukee myös naisten elämän
parantamista. Myöskin Suomi tukee kansainvälistä peltometsäviljelyn
tutkimuskeskusta parantamalla maaseudun pienviljelijöiden
asemaa ja tuloja parempien peltometsäviljely- ja metsänhoitomenetelmien
avulla, jotka lisäävät pienviljelmien
ja kyläyhteisöjen hiilensidontapotentiaalia, ja
tällä tavalla vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillintään.
Minusta tämä peltometsäviljely on
sellainen asia, jota me voimme hyvinkin kasvattaa meidän tukisalkussamme,
koska se on sellainen, mistä saadaan moninaisia hyötyjä.
Siitä saadaan ravintoa, sen avulla pystytään
pysäyttämään myöskin tätä aavikoitumista,
johon edustaja Salolainen puuttui, ja siitä saadaan myös
suojaa polttavalta auringolta ja ehkä sillä suojellaan
myös vesivaroja.
Edustaja Komi kysyi myös tästä, millä tavalla parlamentaarikkoja
voitaisiin ottaa mukaan. Tämä on ehkä vähän
laajempi ja yleisempi kysymys. Muistelin täällä juuri
sitä, kun täällä eduskunnassa
oli Malista delegaatio eikä ollut konfliktista tietoakaan
siihen aikaan 2000-luvulla. Uskon, että eduskunnan ja kansanedustajien
yhteistyö Maailmanpankki-instituutin kanssa on hyvin tärkeää,
ja sitä ulkoministeriö mielellään selvittelisi
lisääkin, miten tätä voitaisiin
tehdä. Maailmanpankki-instituutti on tärkeä toimija,
ja tässä on myös muita.
Myöskin tällä hetkellä nyt
ensimmäistä kertaa laaditaan tämmöistä demokratiatukilinjausta, joka
varmaan sitten soveltuu myöskin siihen, kuinka voimme olla
mukana rakentamassa valtiota, toimivia instituutioita, mihin tietysti
olennaisesti liittyy tämä kansanedustajien aseman vahvistaminen
ja se, että kansanedustajat ottavat paikkansa suhteessa
omaan hallitukseen ja ryhtyvät laatimaan budjettia ja valvomaan
sen käyttöä jne. Tämän
demokratiatukilinjauksen synty liittyy hyvin vahvasti tähän
arabikevääseen ja siihen, että maailmassa
on nyt näitä niin sanottuja transitiomaita. Myös
Burma, Myanmar, saattaa olla sellainen, joka toisella suunnalla
tämmöistä tukea tarvitsisi.
Sitten edustaja Haavisto puhui tästä EU:n
ja Afrikan unionin tai Afrikan ja Euroopan kohtalonyhteydestä.
Minä olen monesti huomannut sen, että meidän
on ihan turha saarnata ja opettaa sitä, mitä me
täällä Euroopassa teemme. Varsinkin näinä aikoina
on totta, että Afrikan johtajat kyselevät meiltä,
että mitäs siellä Euroopassa oikein tapahtuu.
Minusta tämä on hyvä tilaisuus muodostaa
semmoista tasavertaisempaa kumppanuutta. Tiedän, että on
tämä edesmenneen Ruotsin ulkoministeri Anna Lindhin
aloittama perinne, jossa Pohjoismaiden ulkoministerit tapaavat Afrikan
vähän niin kuin samanhenkisten maiden ulkoministereitä,
ja kun sain itse olla ulkoministeri Tuomiojaa tuuraamassa tällaisessa kokouksessa
Beninissä Cotonoussa viime kesänä, niin
todellakin tilanne oli se, että Afrikan johtajat haluavat
tällaista hyvin tasavertaista keskustelua, ja kyllä myöskin
Euroopan virheistä voidaan ottaa opiksi, jos esimerkiksi
Afrikan unioni lähtisi kehittämään
yhteistä valuuttaa jossain vaiheessa. Eikö vain?
Somalia. Olen vahvasti sitä mieltä, että meidän
täytyy löytää merkittävästi
uusia resursseja kehitysyhteistyöpuolella Somalian tukemiseen juuri
tässä tilanteessa, ja näitä varoja
nyt etsitään. Niitä löydetään
myös. On varmaan niin, että me tulemme näkemään
tämmöisen kehityksen Afrikkaan kohdistuvassa kehitysyhteistyössä,
että siellä alkaa olla semmoisia valtioita, jotka
eivät ehkä enää ainakaan samassa
määrin tarvitse tätä perinteistä kehitysyhteistyötämme, koska
ne ovat juuri tämän luonnonvarabuumin kautta mahdollisesti
nousemassa omille jaloilleen. Siihen liittyy toki, edustaja Salolainen,
suuria riskejä, jotka te tunnette hyvin, ja siinä me voimme
olla tukena. Mutta luulen, että tämmöisen
perinteisemmänkin kehitysyhteistyön painopiste
tulee siirtymään joistakin Itä-Afrikan
pitkäaikaisista kumppanimaista kohti hauraita valtioita,
kuten Somaliaa, sinne lähemmäksi Afrikan sarvea
vielä.
Minä olen samaa mieltä edustaja Haaviston kanssa,
että tämä 15 000 henkilön
somaliyhteisö Suomessa on tässä erinomainen
voimavara, ja sen kanssahan on paljon myöskin ulkoministeriöllä yhteistyötä.
Toivon, että voimme olla tukemassa jatkossa sellaisia hankkeita,
joissa on nähty, että esimerkiksi Suomen somalit,
jotka ovat saaneet täällä terveysalan
koulutusta, ovat lähteneet rakentamaan Somalimaahan terveydenhuoltojärjestelmää.
He ovat saaneet tähän vanhoja käytettyjä sairaala-
ja lääkintälaitteita suomalaisista sairaaloista.
Minusta on ollut hienoa havaita, että tällainen
yhteys on Suomen ja Somalian välillä, ja meidän
pitää tätä kaikin tavoin tukea.
Edustaja Heinonen otti tämän tärkeän
kysymyksen puheeksi, miten voidaan välttää ihmisoikeusasioissa
ulkopolitiikan kaksinaamaisuutta. Kyllä kai arabikevät,
juuri nämä Libyan ja Tunisian tapahtumat pari
vuotta sitten, jotka muuten Tunisiasta alkoivat melko tarkalleen
kaksi vuotta sitten — eikö niin, vain kaksi vuotta
sitten? — ovat olleet sellainen oppi, että ei
voi samaan aikaan puhua ihmisoikeuksista ja sitten toisella kädellä kuitenkin
tukea itsevaltaisia hallitsijoita. Varmasti tämä oppi
ei ole ihan täysin mennyt perille, mutta kyllä Euroopan
unionissa on tehty merkittäviä katumusharjoituksia
tästä kaksinaamaisuudesta, ja viime kesänä ulkoministerien
hyväksymä uusi ihmisoikeusstrategia on mielestäni
semmoinen väline, jota pitää koko ajan tutkia
ja miettiä, miten sitä pannaan toimeen. Siinä on
nimenomaan tämä ajatus, että täytyy
tehdä yhteistyötä kansalaisyhteiskunnan
kanssa varsinkin tilanteissa, joissa hallitukset eivät
ole kiinnostuneet puolustamaan kansalaisten ihmisoikeuksia.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Keskustelu päättyi.