Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on käsillä laki,
joka on oikeastaan meidän työvoimapolitiikkamme
ja osan yrityspalveluista kannalta hyvin keskeinen ja merkittävä.
Voisi sanoa, että tällä on tarkoitus yksinkertaistaa
lainsäädäntöä ja uudistaa
sitä palveluvalikoimaa, joka meillä on niin työvoimapalveluissa
kuin osittain yrityspalveluidenkin puolella. Kyse on työnvälityksestä,
tieto- ja neuvontapalveluista, osaamisen kehittämisestä ja yritystoiminnan
sekä alkuun tukemisesta että sen kehittämisestä,
siihen liittyvistä palveluista.
Työvoimapolitiikan kirjo on varmasti ollut hyvin laaja,
ja siinä mielessä tämä on varsin
tervetullut, että tämä yhdistää tiettyjä toimenpiteitä ja
vähentää sitä palveluvalikkoa,
joka meillä on käytössä. Osa
näistä palveluista on ajan myötä muuttunut
enemmän toistensa kaltaisiksi, eikä ole järkevää,
että niillä on erillisiä nimikkeitä ja ikään
kuin sanotaan, että ne ovat eri asioita, vaikka yhden asian
sisällä voidaan tuoda se jousto, jolla saadaan
sama tulos aikaiseksi.
Mutta aina, kun muutetaan palvelulainsäädäntöä,
on erittäin tärkeää pitää huoli
siitä, että henkilöstön osaaminen
on paikallansa ja kohdallansa ja resurssit ovat riittävät.
Näissä työhallinnon palveluissa on selvästi
näkyvissä se, että kun on tehty organisaatiomuutoksia
kerta toisensa perään, niin se on vaikuttanut
siihen, että henkilöstön perehdyttämiselle
uuteen palvelumalliin ja -valikoimaan on tullut entistä enemmän
haastetta. Se tuli selvästi esiin valiokuntakuulemisissa.
Jos mietitään palvelujen monikanavaisuutta, niin
valiokunta on hyvin tyytyväinen siihen, että pyritään
kehittämään sähköisiä palveluita,
koska silloin jos ihmiset ikään kuin itse hoitavat
itsensä verkossa, henkilöstön palveluaikaa
ja -mahdollisuutta jää niiden asiakkaiden palveluun,
jotka tarvitsevat enemmän apua ja enemmän nimenomaan
sitä nokakkain tapahtuvaa palveluprosessia. Siinä mielessä on
tärkeää, että näitä sähköisiä palveluita
kehitetään, mutta on myös muistettava
se, että aina on niitä asiakkaita, jotka eivät jostakin
syystä kykene sähköisiä palveluita
käyttämään, ja myös
tämä puoli on muistettava siellä käytännön
elämässä.
Talousvaliokunta kiinnitti omassa lausunnossaan huomiota työhallinnon
ja yrityspalveluiden tietojärjestelmien erillisyyteen ja
pitää tärkeänä, että uudistusta
ulotetaan myös tälle puolelle. Tästä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on täysin samaa mieltä.
Esimerkiksi tämän lain myötä palkkatuen
hakemis- ja maksatusmenettelyä on tarkoitus helpottaa sillä tavalla,
että tuo hakeminen voi tapahtua sähköisesti,
mutta sitten maksatusjärjestelmä ei vielä ihan
siirry sähköiseen mekanismiin. Siinä menee
jonkun aikaa. Mutta samanaikaisesti esimerkiksi rekisteritietoja
voitaisiin tarkistaa viran puolesta, ja se varmastikin nopeuttaa
niitä prosesseja, joilla palkkatukipäätöksiä voidaan
tehdä. Ne asiat, jotka pitää tarkistaa ennen
kuin palkkatukipäätös voidaan työhallinnon
puolella tehdä, vaikkapa verovelka ja muut vastaavat tiedot,
voitaisiin saada jatkossa suoraan verottajalta. Tämäkin
on tervetullut uudistus, koska se nopeuttaa prosesseja.
Työllistymissuunnitelmat on meidän lainsäädännössämme
pitkään ollut järjestelmä, ja
varmaan joka kerta valiokunta on kiinnittänyt huomiota
eri lakien yhteydessä siihen, että työllisyyssuunnitelmien
laatimiseen ja niiden laatuun pitää kiinnittää huomiota,
ja niin tälläkin kertaa, koska ne ovat niitä tärkeitä välineitä,
joilla ihmistä autetaan työhön. Siinä pitäisi
määritellä ikään kuin
hänen tarpeensa, onpa kyse sitten koulutuksen tarpeesta
tai jostakin muusta tuen tarpeesta, ja se pitäisi tehdä yhdessä asiakkaan
kanssa hyvässä yhteistyössä.
Sen takia on tärkeätä, että työnhakijalle
aina perusteellisesti selvitetään, miksi työvoimaviranomainen
on jotakin mieltä. Yksi tällainen asia, joka nyt
velvoitetaan näissä palvelusuunnitelmissa arvioitavaksi,
liittyy siihen, miksi omaehtoiseen koulutukseen saadaan lupa työttömyysturvan
avulla tai miksi ei saada. Tämä on erittäin
tärkeää näissä palveluprosesseissa,
koska omaehtoisen koulutuksen suosio on kasvanut, ja se on tietyllä tavalla
lisännyt työvoimapolitiikan valikkoa, kun muut
toimet ovat hieman supistuneet. Valiokunta on ollut tyytyväinen
sinänsä tästä, että tällainen
järjestely on olemassa, mutta korostaa sitä, että tuon
tiedon pitää kulkea ja ymmärryksen olla
molemminpuolista.
Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä, että silloin kun resurssit ovat niukat ja
työttömyys on kasvussa, niin kuin se tällä hetkellä meillä on,
resursseja kohdennetaan asianmukaisella tavalla. Kun tehdään
näitä palvelusuunnitelmia tai työllistymissuunnitelmia,
voidaan käyttää harkintaa: jos tiedämme,
että asiakas on esimerkiksi lähdössä armeijaan
tai hänellä on opiskelupaikka, joka odottaa, ja
tuolle työttömyydelle on ennalta tiedossa oleva
päättymisaika, niin silloin näitä suunnitelmia
voitaisiin tehdä hiukan keveämmällä kädellä.
Vasta sitten, jos ihminen ikään kuin palaa työttömyyteen
tuon jonkun muun työvoimasta poissaolon jälkeen,
mietittäisiin tarkemmin, mitä ne välineet
ovat.
Osatyökykyisten palvelu on yksi tärkeä väline,
se on hallituksen ison työurasuunnitelman kannalta tärkeä ja
merkittävä väline. Nyt tässä laissa
jälleen kerran yritetään edistää sitä,
että vammaisilla olisi käytännössä pysyvä työllistämistuki
silloin, jos he sitä tarvitsevat. Nytkin se on ollut mahdollista,
koska jäähysääntöä ei
ole käytetty vammaisten kohdalla, mutta tosiasiallisesti
näitä pysyviä tukipäätöksiä on
tehty hyvin vähän. Siksi valiokunta haluaa korostaa
sitä, että henkilöstölle tiedotettaisiin
hyvin ja heitä kannustettaisiin käyttämään
tätä pysyvämpää tukea silloin,
kun siihen oikeasti on tarve. Mutta tietenkään
kaikki osatyökykyiset eivät tarvitse osatyökykynsä vuoksi
pysyvämpää tukea, vaan asioita voidaan
hoitaa esimerkiksi työpaikkajärjestelyillä tai
järjestelyvälineiden kautta, jolloin työkyky voi
olla aivan sataprosenttinen, vaikka ihmisellä jokin vamma
olisikin.
Työhönvalmennus on sellainen, joka tulee nyt lakiin
tätä kautta, ja se on erittäin tervetullut
uudistus. Valiokunta oli hieman huolissaan siitä, riittääkö tämä 50
tunnin maksimi työhönvalmennukselle varsinkin
sellaisissa tilanteissa, jos esimerkiksi ensimmäinen työpaikka
ei toimikaan vaan haetaan saman vuoden aikana toista työpaikkaa
ja sinnekin tarvittaisiin tätä valmennustukea,
ja valiokunta toivoo, että tätä asiaa
seurataan hyvin tarkkaan ja enimmäismäärää nostetaan,
jos se näyttää olevan liian alhainen
tai jäävän liian alhaiseksi. Jotkuthan
pärjäävät pienemmällä tuntimäärällä,
mutta jotkut voivat tarvita enemmän tukea.
Nuorten palveluista valiokunta kävi pitkän keskustelun.
Itse asiassa ne säännöt, jotka rajoittavat
alle 25-vuotiaiden kulukorvauksen saamista, olivat tarkassa syynissä tässä valiokuntakäsittelyssä.
Valiokunta koki, että tämä ei ole kovin reilu
järjestelmä, että kun on siirrytty kulukorvausmenettelyyn,
jonka tarkoitus on tukea nimenomaan matka- ja ruokailukuluja ja
sen tyyppisiä toimia, varsinkin kun meillä on
laajempia kuntia ja laajempia työssäkäyntialueita,
joissa matkakustannuksilla on oikeasti iso merkitys, niin tämä korvaus
pitäisi tulla 25-vuotiaillekin.
Sen vuoksi valiokunta esitti tiukan lausuman, jossa se edellyttää,
että hallitus pikaisesti selvittää, miten
alle 25-vuotiaiden ammatillista koulutusta vailla olevien nuorten
jääminen työkokeilun aikaisten kulukorvausten
ulkopuolelle vaikuttaa heidän tosiasiallisiin mahdollisuuksiinsa osallistua
työkokeiluun ja vaarantaako tämä säädös
mahdollisesti nuorten yhteiskuntatakuun toteutumisen erityisesti
sellaisilla alueilla, joilla matkakustannukset ovat merkittäviä.
Samalla valiokunta edellytti, että hallitus arvioi, asetetaanko
kulukorvausten ikäsidonnaisuudessa asiakkaita perusteettomasti
eriarvoiseen asemaan iän perusteella.
Ehkä viimeinen asia, joka kannattaa nostaa tässä yhteydessä esiin,
on yhteistyö kolmannen sektorin kanssa. Koska olemme hyvin
tietoisia siitä, että meillä on joukko
pitkäaikaistyöttömiä ja osatyökykyisiä ihmisiä,
jotka eivät työllisty suoraan avoimille työmarkkinoille
tässä työllisyystilanteessa, eivät
ehkä paranevassakaan työllisyystilanteessa, silloin
on tärkeää, että meillä on
niitä välineitä, joilla he voivat toimia
ikään kuin vähän pehmeämmillä työmarkkinoilla,
joilla tuottavuus- ja tehokkuusodotukset eivät ole niin
suuria. Sen vuoksi valiokunta halusi korostaa, että kolmannen
sektorin toimijoiden tekemä työllistämistoiminta,
kuten esimerkiksi palkkatukityöllistäminen tai
työkokeilupaikkojen tarjoaminen, on tärkeää työtä ja
siitä pitää pitää huolta jatkossakin.
Jos katsoo tätä mietintöä,
täällä on moneen pykälään
pieniä muutoksia, mutta itse asiassa niissä ei
ole kovin suuria merkittäviä sisällöllisiä asioita,
vaan enemmän on tämmöisestä terminologiasta
kyse. Osa niistä on tullut perustuslakivaliokunnan huomautusten
kautta, ja niillä on haluttu täsmentää hallituksen
esitystä, jotta tiedämme tarkalleen, kenelle mikäkin
velvollisuus ja oikeus kuuluu. Jotkut ovat sitten tässä matkan varrella
tulleita muita pieniä viilauksia, mutta en käy
niitä läpi, koska ne ovat tästä mietinnöstä luettavissa
ja siellä ei suuria asiallisia pykälämuutoksia
ole.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtajalle, joka hyvin tämän
asian ja uudistuksen selitti, ja erityinen kiitos siitä,
että hän nosti tämän kolmannen
sektorin esille, sillä nämä kolmannen
sektorin edustajat tekevät usein arvokasta työtä,
erityisesti yhdistykset, ja heille palkkatuki on äärimmäisen
tärkeää ja tärkeää myös niille
henkilöille, jotka näissä yhdistyksissä tekevät
arvokasta yhteiskunnallista työtä.
Työvoima- ja yrityspalvelu-uudistuksen perimmäinen
tarkoitus on tietenkin yksinkertaistaa työvoimaviranomaisten
tarjoamia palveluja, ja tämänhän pitäisi
kaikessa lainsäädännössä olla ensi
sijalla tänä päivänä,
ettemme monimutkaista ja jäykistä yhteiskunnan
rakenteita ja sitä kautta hidasta talouden edistymistä.
Olimme valiokunnassa erityisen huolissamme toistuvien organisaatiomuutosten
aiheuttamasta häiriöstä varsinaiseen
toimintaan ja myös näiden jatkuvien muutosten
vaikutuksista henkilöstön jaksamiseen ja motivaatioon.
Tämän vuoksi on tärkeää,
että henkilökunnan koulutuksesta huolehditaan
korostuneesti, jotta asiakaspalvelu toimisi joustavasti ja nopeasti.
Tietojärjestelmäongelmat eivät ole
pelkästään terveydenhuollon pysyväisongelmia,
vaan samankaltaisia ongelmia esiintyy myös työhallinnon
ja yrityspalveluiden tietojärjestelmien välillä.
Sen takia uudistus pitää ulottaa myös
tietojärjestelmiin, kuten valiokunnan puheenjohtaja totesikin.
Työ- ja elinkeinotoimistojen toimipisteverkostoa ei
saa harventaa esimerkiksi Itä- ja Pohjois-Suomessa sellaiselle
tasolle, että työllistymissuunnitelman laatiminen
kasvokkain asiakkaan kanssa johtaisi asiakkaiden kohtuuttoman pitkiin
matkoihin ja sitä kautta myös matkakustannuksiin.
Kasvokkain tapahtuva keskustelu on ehdottoman tärkeää,
jotta palvelutoiminta saa myös inhimilliset piirteet eikä muutu
liiaksi tunteettomaan sähköiseen muotoon.
Arvoisa puhemies! Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus kuuluvat hyvin
vahvasti suomalaiseen nykykulttuuriin ja asioiden hoitoon. Tässä suhteessa
Suomi on esimerkillinen maa Euroopankin mittakaavassa. Sen vuoksi
uudistuksen täytyy ulottua korostuneesti vammautuneille
ja sairaille asiakkaille, jotta heidän asemaansa työmarkkinoilla
saataisiin parannettua. Näin myös työkyvyttömyysetuutta
saava työtön henkilö, joka on käynnistänyt
työnhakunsa, on uudessa lakiehdotuksessa tarkoitettu työnhakija.
Koska työtunteja täytyy tulevaisuudessa monella
tavalla lisätä, on myös osatyökykyisten
asemaa työmarkkinoilla kohennettava. Ehdotuksen mukaan
henkilölle voidaan myöntää palkkatukea
enintään 24 kuukautta kerrallaan, mikäli vamma
tai sairaus vaikeuttaa hänen työllistymistään.
Tärkeintä on se, että palkkatuki voidaan heti
myöntää uudelleen, mikäli vamman
tai sairauden todetaan edelleen vaikeuttavan henkilön normaalia
työllistymistä. Huomionarvoista on myös
se, että palkkatukea voidaan käyttää myös osatyökykyisen
työllistämiseen osa-aikatyöhön.
Arvoisa puhemies! Viittasin puheeni alussa yhdenvertaisuuteen.
Tämän lakiehdotuksen mukaan kaikille alle 25-vuotiaille
ammatillista koulutusta vailla oleville nuorille ei maksettaisi
kulukorvausta työkokeilun ajalta, mikäli tietyt
ehdot eivät täyttyisi. Tämä tuntuu
kyseenalaiselta, sillä juuri nämä pelkän
peruskoulutuksen varassa olevat nuoret ovat tunnetusti kaikkein
heikoimmassa asemassa. Sen vuoksi on toivottavaa, että valiokunnan
yksimielinen kannanotto sen puolesta, että myös
näille nuorille maksettaisiin kulukorvausta työkokeiluun
osallistumisen takia, otettaisiin vakavasti huomioon esityksen jatkokäsittelyssä.
Tämä on tärkeää nuorten
yhteiskuntatakuun toteutumisen kannalta ja myös sen takia,
että nuoria kannustettaisiin kaikin tavoin työntekoon
myös niillä alueilla, missä etäisyydet
ovat pitkiä ja matkakustannukset korkeita.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta
hallitsi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
työskentelyä syksyn aikana, eikä turhaan,
sillä kyseessä on keskeinen laki työvoimapolitiikan
suuntausta linjattaessa. Lain uudistamisen jälkeenkin tärkeimpänä punaisena
lankana tulee olla te-toimistojen rooli työnvälittäjinä työntekijöille
ja työnantajille.
Te-toimistot ovat viime vuosien aikana eläneet melkoisen
muutoksen kourissa, ja välillä tuntuukin siltä,
että henkilöstön aika ja energia menee
uusien palvelumallien ja organisaatioiden sisäänajamiseen.
Työntekijät ovat hakeneet uudistusten myötä työpaikkaansa
aina uudelleen, ja saamani palautteen mukaan ilmassa alkaa jo olla henkistä väsymystä
muutostulvassa.
Työllistämistyön vaikuttavuutta voitaisiin
lisätä jo pelkästään
sillä, että nyt vihdoin rauhoituttaisiin tekemään
perustyötä. Mikään organisaatio
ei voi tässä ajassa välttyä jatkuvalta
muutokselta, mutta muutoksia ei pidä tehdä muutosten
vuoksi. On siis syytä kiinnittää huomiota työntekijöiden
riittävään koulutukseen ja henkilöstön
jaksamiseen.
Koko työllistämistoiminnan tärkein
vaihe on ensimmäinen kontakti työnhakijan kanssa.
Laadukkaan ja työllistymiseen johtavan palveluprosessin
aluksi on tehtävä asiakkaan tilanteesta kunnollinen
alkukartoitus, jonka avulla pystytään jo varhaisessa
vaiheessa löytämään työllistymistä heikentävät
tekijät ja tarjoamaan oikea-aikaisesti tukitoimia. Mitä paremmin
pystytään hoitamaan työnhakijan työllistymispolun
alku, sen lyhemmäksi työttömyysaika yleensä muodostuu.
Toivon, että lain henki muodostuu tämän mukaiseksi.
Vaikka lain avulla palveluprosesseja kehitetään
ja sähköistetään, ei sähköistyksen
taakse saa piiloutua. Palvelua on jatkossakin pystyttävä antamaan
kasvotusten ja puhelimitse. Virtuaalipalvelut ovat toimintaa tukeva
lisäpalvelu, mutta työllistymistä edistävässä työssä ihmistä ei
voi eikä saa korvata.
Valiokunnan kuulemisissa nousi esille nuorten tasa-arvoinen
asema kulukorvauksen osalta. Esimerkiksi Allianssi kyseenalaisti
lakiesityksen periaatteen, jonka mukaan alle 25-vuotiaalle työttömyyspäivärahaa
saavalle ja ammatillista koulutusta vailla olevalle nuorelle ei
makseta työkokeilun ajalta kulukorvausta. Käytännössä kuitenkin
samassa asemassa oleva 26-vuotias voisi saada kulukorvausta.
Valiokunta esittikin huolensa siitä, että vaikka
alle 25-vuotiaalle syntyy samanlaiset kulut työkokeilusta
kuin vanhemmillekin työllistetyille matkoista ja ruokakuluista,
heidän tulee selvitä kuluista omin neuvoin. Tämä ei
osaltaan tue nuorten työllistymistä eikä lisää motivaatiota.
Lisäksi luulen, että nämä nuoret
todennäköisesti tukeutuvat jatkossa toimeentulotukeen.
Uskon, että kulujen korvaus työllistymistä edistävänä toimenpiteenä vaadittaneen
jatkossa huomioimaan toimeentulotuessa. Tämä taas
monimutkaistaa tukikanavia, vaikeuttaa nuoren oman talouden hallintaa
ja lisää byrokratiaa.
Ensi vuosi tulee olemaan työllisyyspoliittisesti haasteellinen,
sillä lomautukset ja irtisanomiset todennäköisesti
tulevat lisääntymään. Meidän
tulee nuorten yhteiskuntatakuun lisäksi pystyä osoittamaan
resursseja myös pitkäaikaistyöttömien
ja osatyökykyisten työllistymiseen. Vaikeasta
tilanteesta huolimatta tätä uutta lakia ja sen
toimeenpanoa on pystyttävä arvioimaan ja työn
vaikuttavuutta on tutkittava.
Kokonaisuudessaan pidän tärkeänä lain
tavoitetta selkeyttää ja yksinkertaistaa työ-
ja elinkeinoviranomaisen palveluja. Tämä suuntaus
on oikea. Tässä ajassa näiden palvelujen
toimivuus tullaan saman tien testaamaan myös käytännössä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä ikään
kuin henkilökohtaisessa puheenvuorossa, en valiokunnan
puheenjohtajan roolissa, nostaa esiin kaksi asiaa.
Toinen on se, että mielestäni on erittäin
tärkeää, että erilaisten ei-työsuhteisten
ja sellaisten työmuotojen, joissa tehdään
hyvin lähellä työtä olevaa toimintaa
mutta joista ei makseta palkkaa, kenttää meillä puretaan.
Tämä laki on yksi askel siihen suuntaan mutta
ei vielä riittävä, koska meille on käynyt
niin, että meillä on ollut erilaisilla ei-palkkaperusteisilla,
työvoimapoliittisilla toimilla tietty tarkoituksensa. Mutta
ikävä kyllä elävä elämä osoittaa
sen, että ne valuvat enemmän ja enemmän
kohti normaalia työtä, jota vain tehdään
ilman palkkaa. Jotta työ säilyttäisi
sen arvon, mikä sille kuuluu, ja jotta työ todellakin
voisi olla ihmiselle toimeentulon lähde, meidän
on oltava tarkkana siinä, että tätä kehitystä mieluummin
puretaan kuin lisätään, ja se liittyy
myös nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseen. Siinä mielessä se,
että esimerkiksi työvalmennus puuttuu ja nyt meillä on
olemassa vain työkokeilu nuorten kohdalla, on erittäin
tervetullut asia.
Mutta toinen asia, jonka haluan sanoa tässä nyt ääneen:
Kun työllisyystilastoja aina verrataan ja katsotaan, onko
työttömyys tosiasiallisesti noussut vai laskenut,
niin kannattaa huomata se, että tämä laki
tulee lisäämään työttömien määrää,
vaikka ihmisten tilanteessa ei tapahtuisi mitään
muutosta, koska tähän asti sellaiset ihmiset,
jotka ovat olleet esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä,
ovat voineet kyllä kirjautua työvoimapalveluiden
asiakkaiksi, mutta heitä ei ole laskettu työttömiksi
työnhakijoiksi. Nyt he ikään kuin tulevat
sille puolelle mukaan. Kun me ensi vuonna katsomme, minkälainen
on työttömyyden kehitys, kannattaa muistaa se,
että tilastointijärjestelmissä tapahtuu
muutos.
Yleiskeskustelu päättyi.