18) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kuntarakennelain muuttamisesta
sekä kuntajakolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
annetun lain voimaantulosäännöksen 5
momentin kumoamisesta
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2013 eduskunnassa hyväksyttiin
kuntarakennelaki, jossa kunnille säädettiin velvoite selvittää kuntajaon
muuttamisen edellytykset täyttävää kuntien
yhdistymistä. Kuntarakennelain säätämistä koskevassa
eduskuntakäsittelyssä selvitysvelvollisuuden määräaika
sidottiin perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti sosiaali-
ja terveydenhuollon järjestämislain hyväksymiseen.
Jo silloin meillä oli tapetilla sote-uudistus, ja kun oli
epävarmaa, milloin tämä keskeinen rakenneuudistus
saadaan eduskunnassa valmiiksi, päätettyä,
ei voitu kiinteää määräaikaa
säätää rakennelain tiettyjen
pykälien voimaantuloon.
Tuolloin perustuslakivaliokunnassa todettiin, että tämän
vuoksi on valiokunnan mielestä välttämätöntä,
että kunnille annetaan lainsäädäntöratkaisujen
tultua hyväksytyksi riittävästi aikaa tehdä yhdistymisselvitykset
ja mahdolliset yhdistymisesitykset. Perustuslakivaliokunta otti kantaa,
että tuo aika ei voi olla kuitenkaan ainakaan kuutta kuukautta
lyhempi aika. Mutta kun tätä ei voitu kiinteästi
päättää, tuli niin sanottu voimaanpanolaki
sinne erikseen säädettäväksi,
ja nyt se on tuotu sitten eduskuntaan.
Kun ajattelee tätä kuntauudistuskokonaisuutta,
jota tässä hallituksen esityksessäkin
lähdetään oikeastaan tuomaan esille heti
alussa, jossa todetaan, että "kuntarakenneuudistuksen yhteydessä",
niin täytyy kysyä, minkä kuntarakenneuudistuksen
yhteydessä oikein näin on tehty. Siis hallitus
aloitti 2011, ja muistan hyvin, kuinka pääministeri
Katainen tammikuussa 2012 antoi Talouselämä-lehdelle
haastattelun, jossa hän totesi, että ennen kuin
hallitus lopettaa työskentelyn, Suomessa on jäljellä korkeintaan
sata kuntaa. Satakuntahan meillä edelleen on jäljellä, mutta
kuntien lukumäärä on paljon suurempi. Nyt
jos ajatellaan, miten tälle hallituksen keskeiselle rakenneuudistukselle
on käynyt, niin täytyy sanoa, että se
on kyllä lässähtänyt täydellisesti. Siitä tavoitteesta
sadasta kunnasta, vahvoista peruskunnista, jotka myös ottavat
soten harteilleen vastuukuntamallilla, ei ole jäljellä käytännössä yhtään
mitään.
Kun tätä kuntarakennelakia lähdettiin
säätämään, se lähdettiin
keskeisiltä perusteilta juuri sote-uudistukseen sitomaan.
Näissä kriteereissähän todettiin
nimenomaan, että keskeinen asukasmäärä,
joka tässä otettiin tavoitteeksi, vähintään
20 000 asukasta, on nimenomaan tähän sote-lakiesitykseen
sidoksissa. Siinä mielessä joutuu nyt kysymään,
että kun tämä koko uudistus on tietyllä tavalla
lässähtänyt, niin tarvittaisiinko koko
kuntarakennelakia tässä muodossaan ainakaan. Kun
täällä nyt ei ministeriä ole paikalla,
ei voi tästä häneltäkään
kysyä eikä häntä siinä mielessä haastaa
tähän asiaan, tarvitaanko tämän
tyyppistä lainsäädäntöä ollenkaan. Nythän
meillä sote-rakennelaki lähtee siitä joka tapauksessa,
että nämä sosiaali- ja terveyspalvelut
irrotetaan kuntaperusteisuudesta niin järjestämisen
kuin tuottamisenkin osalta, ja siinä mielessä tällaisella
20 000 asukkaan määritelmällä, joka
tänne rakennelakiin sisältyy, ei ole enää mitään
merkitystä.
Toinen asia, jonka haluan, arvoisa puhemies, nostaa esille tästä laista,
on se, että nyt tässä säädetään,
että laki astuisi voimaan 1.2.2015 eli helmikuun alusta
2015. Tämä lain voimaantulo on siinä mielessä ongelmallinen,
että meillähän on tullut nyt tämä hyvinkin
tiiviissä kytköksessä oleva sote-rakennelaki
eduskuntaan käsittelyyn, mutta meillä ei ole mitään
tietoa siitä, milloin ja missä muodossa se tulee
täällä eduskunnassa hyväksyttyä.
Sen takia pidän erikoisena sitä, että nämä muutokset,
jotka on kytketty sote-uudistukseen, tuodaan tänne ja halutaan
helmikuun alussa voimaan, yritetään siis ilmeisesti
saada tämä mahdollisimman nopeasti läpi,
kuitenkin niin, että meillä ei ole tästä sote-uudistuksesta
lopullista varmuutta. Sen takia olisin toivonut, että täällä paikalla
olisi ollut todella ministeri vastaamassa näihin kysymyksiin
ja myös esittelemässä perusteet, miksi
näin ollaan nyt esittämässä.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kataisen hallituksen tärkein rakenneuudistus
oli pääministerin sanojen mukaan kuntarakenneuudistus.
Nyt siihen liittyvään lakiin ollaan tekemässä muutosesityksiä,
ja esittelevää ministeriä ei näy paikalla.
Olen hämmästynyt. Olisin kyllä kysynyt
ministeri Risikolta, oletteko te tämän lakiesityksen
kanssa nyt tosissanne. Nimittäin kuntarakennelailta sinänsä on
jo pohja lähtenyt pois.
Sinänsä on ymmärrettävää,
että tähän selvitysvelvollisuuteen esitetään
nyt määräaikaa, kun se jäi viime
vuonna, kesäkuussa 2013, avoimeksi ja liitettiin siihen,
että selvitysvelvollisuuden määräaika
päättyy puoli vuotta sen jälkeen, kun
sote-järjestämislaki on tullut voimaan. No, nyt
tämä on päätetty irrottaa, mihin
on sinänsä perusteet, mutta sitten tässä lakiesityksessä ei
ole paneuduttu lainkaan selvitysvelvollisuuteen liittyviin kriteereihin.
Voimassa olevassa laissahan nimittäin on määritelty
selvitysalueet sillä tavalla, että ne muodostuvat
tietyillä kriteereillä. Yksi kriteeri on, että pitää muodostua
20 000 asukkaan alue, ja siinä käytetään
perusteena sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämistä.
Niin kuin varmasti ministeri Risikkokin ja valtiovarainministeriön
kuntaosasto on hyvin tietoinen, eilen oli esittelyssä sote-järjestämislaki,
joka tuo esille sen, että tämä 20 000
asukkaan raja tässä asiassa on mennyttä aikaa.
Mutta kuitenkin tässä nämä kriteerit
esitetään, jolloin voi kysyä, mihin tämä nyt
sitten oikein perustuu. Tämä antaa meidän lainsäädännöstä aika
erikoisen kuvan: pitääkö tämä ottaa
tosissaan, ja jos pitää, niin mitä tämä tarkoittaa.
Tähän liittyy myös sitten se näkökulma,
että yhdistymisavustus on sidottu siihen, että yhdistymisselvitys
ja ehdotus yhdistyneeksi kunnaksi perustuvat niihin kriteereihin,
jotka muodostavat alueen. Entäs jos pari kolme kuntaa päättää,
että ruvetaan neuvottelemaan ja valmistelemaan kuntaliitosta,
ne tulevat yhteisymmärrykseen ja näyttäisi,
että siitä tulisi toimiva kokonaisuus, ja ne eivät
saakaan avustusta, kun selvitysalue ei mene näiden kriteerien
mukaisesti?
Arvoisa puhemies! On varsin erikoista, että näin
kevein perustein tuodaan tämä lakiesitys ja varsinkin,
kun taustalla on se, että tämä kuntarakennelaki,
johonka muutosta esitetään, oli Kataisen hallituksen
tärkein hanke.
Arvoisa puhemies! Vielä se lopuksi, että mitä tällä saatiin
aikaan? Tässä edellä edustaja Lohi viittasi
siihen, että esimerkiksi pääministeri
Katainen totesi, että vuonna 2015 on enintään
100 kuntaa Suomessa. Se olisi tarkoittanut sitä, että 200
kuntaa olisi poistunut kartalta. No, se luku 2 on ihan oikein: ensi
vuoden alussa poistuu kyllä 2 kuntaa, mutta ei 200, ja
ne kaksi kuntaa ovat kriisikuntia, jotka on pakkoliitetty. Tämä on
se lopputulos siitä saldosta — ei kovin ihmeellinen. Kyllä tässä kannattaisi
nyt olla realisti ja todeta tilanne, että tähän
on tultu, miten tästä eteenpäin, ettei
hämmennetä nyt kuntakenttää sen
enempää kuin tarvitaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kiitoksia, se oli tasan sallittu 5 minuuttia.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oli toden totta, että tämän
hallituksen ohjelma oli yksityiskohtainen ja jollakin lailla se
muistutti jopa — ja muistuttaa ehkä edelleenkin — lain kirjausta,
kun kuntarakennelakia lähdettiin rakentamaan hallintovaliokunnassa.
Sinänsä siitä on todettava, että asiantuntijakuulemiset
olivat aika mielenkiintoisia, sillä niin monelta taholta tuo
kuntarakennelakiesitys tyrmättiin, mutta niin se vain sieltä pöydältä valmistui,
toki vastalauseineen.
Näin yksityiskohtainen hallitusohjelma kirjauksineen
minusta vähän on kyllä eduskunnan työskentelyn
aliarviointia ja valiokuntien työskentelyn aliarviointia,
mutta kai tämä maailma nyt sitten näin
on. Alikersantti Rokkakin totesi, että "kaikel’ viisii
on maailma kallellaan".
Tämä historialliseksikin uudistukseksi kuvattu
ja tarkoitettu kuntauudistus kytkettiin sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän
uudistamisen VOS-valtionosuusjärjestelmän uudistamisen
rakennepaketteihinkin, mutta niin kuin me tiedämme, nyt
tämä sote-laki on tullut aivan eri tavalla kuin
hallitusohjelmaan oli kirjattu, ja se on muuttanut tämän
tilanteen, kuten edellä olevat puhujat totesivat. Ymmärrän
kyllä tuon tekstin sen luettuani, mutta en näe
niitä perusteita, miksi tämä on tuotu.
Vuoden alusta lausuntokierroksella oli esitys valtioneuvoston
toimivallan laajentamisesta kuntaliitoksissa. Sitä ei viety
eteenpäin. Ehkä tässä vielä sitten
joitain kaikuja siitä esityksestä on.
En kiistä millään sitä,
etteikö kuntakentällä tarvita uudistusta,
mutta meillä on ollut uudistuksia maailman sivu, tai oikeastaan
siis suomalaisen kunnallisen itsehallinnon ja kuntakentän
aikana liitoksia on tapahtunut. Meillä on edelleen kriisikuntamenettely,
jonka tuloksena ilmeisesti kuntaliitoksiakin on syntynyt, mutta
on myös esimerkkejä kunnista, jotka ovat kriisikuntamenettelyn
kautta pystyneet tekemään talouden korjausliikkeen.
Muun muassa Muhoksen naapurikunta Utajärvi näin
menetteli.
Mielenkiinnolla jään nyt odottelemaan tämän lain
käsittelyä ja esittelyä hallintovaliokunnassa. Siellähän
tämä täytyy sitten perusteluineen kuulla,
koska ministeri täällä paikalla ei ole
kertomassa, miksi on tämän esityksensä nyt
tässä muodossa tänään
antanut.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Voisi oikeastaan sanoa, että nyt
tämän surullisen tarinan, jota nyt on tässä todistettu
jo kohta kolmen vuoden ajan, tietynlainen, kuinka nyt sanoisikaan,
loppusaldo on tässä luettavissa. Hallituksen piti
uljaasti tehdä suuri kuntauudistus, jättää maahan
ainoastaan 70—80, lopulta ehkä 100 kuntaa. Suomalaiset
kunnat, niitten päättäjät, valtuutetut
ja viranhaltijat pantiin ennennäkemättömään
rumbaan. En tiedä, ovatko Suomen kunnallishistoriassa 3—4
vuoden aikana kuntien keskeiset päättäjät
ja viranhaltijat joutuneet tai päässeet niin moneen
erilaiseen esitykseen antamaan lausuntoa niin monesta erilaisesta
mallista ja niitten tiimoilta kokoontumaan yhteisiin maakunnallisiin,
alueellisiin ja valtakunnallisiin kokoontumisiin kuin nyt on tapahtunut.
Mutta kaikesta tästä tapahtumasta kun katsotaan,
mitä on jäänyt käteen: ei yhtään
mitään. Mitään ei ole tapahtunut,
ei kuntarakenteitten eikä myöskään
hallituksen omin toimin kuntien palvelurakenteitten uudistamiseksi.
Myöskin tässä mielessä, arvoisa
puhemies, tämä on aika historiallinen runsaat
kolme vuotta, mikä taakse on jäänyt.
En muista, milloin on käynyt viimeksi niin, että yhden
vaalikauden aikaan on tehty pari kolme kuntaliitosta. Me joudumme
menemään todella pitkälti taakse ennen
kuin tällainen kuiva kausi löytyy. Siihen nähden,
minkälaiseen rumbaan kaikki äsken sanotut kunnalliset
päättäjät on laitettu, ne hedelmät,
mitä tästä kaikesta on saatu aikaiseksi,
ovat todella olemattomia, ennennäkemättömän
olemattomia. Voisi oikeastaan kysyä, kuka on vastuussa
niistä kaikista taloudellisista uhrauksista ja kustannuksista,
mitä kuntakenttä on joutunut kokemaan, kun se
kaikki nämä lausunnot ja kun se kaikki nämä kokoontumiset
on juossut kokoon tässä viimeisten kolmen vuoden
aikaan.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys, jolla nyt sitten
annetaan takaraja näille selvityksille, esitys, jonka perusteet
aikanaan rakennettiin toisenlaisessa tilanteessa — kaiketi
silloinen hallitus uskoi, että tulee palvelurakenteessa
ihan toisenlaiset ratkaisut ja järjestelyt kuin mihin nyt
ollaan päätymässä. Silloin kaiketi
hallitus arvioi, että kunnat ovat jotain muuta kuin mitä ne
nyt näyttävät olevan, jos sote-ratkaisusta
tulee totta. Tällaiseen ikään kuin viitekehykseen,
toimintaympäristöön, aikanaan tämä lakiesitys
rakennettiin. Nyt kuitenkin sitten tällä samalla
aasilla aiotaan ratsastaa eteenpäin ja asetetaan uusi takaraja.
Minun on hirveän helppo yhtyä täällä esitettyihin puheenvuoroihin:
tällaista esitystä ei pitäisi ollenkaan
saattaa voimaan.
Vähintä, arvoisa puhemies, kaiken tämän
kolmen vuoden tanssin jälkeen, mikä pitäisi
täällä nyt suorittaa, on se, että käydään
sellainen ihan oikea lähetekeskustelu, jossa ainakin se
ministeri, jonka nimi tuon paperin alla on, on täällä paikalla
vastaamassa, miksi näin ja miten hän itse arvioi,
onko perusteet nyt, kun kaikki se toimintaympäristö on
muuttunut, todellakin toimia niin kuin mitä tämä esitys
käytännössä tarkoittaa.
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole tapana esittää tällaisia
asioita pöydälle, mutta minusta eduskunnan on
syytä vielä pohtia, pitäisikö tällainen asia
arvioida silloin täällä lähetekeskustelussa, kun
myöskin asianomainen ministeri on paikan päällä.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun kyseessä on hallituksen tärkein
rakenneuudistus, ainakin hallituksen itsensä laatiman ohjelman mukaan,
niin on kyllä todella erikoista, että täällä ei
ole vastuuministeri eikä kukaan ministereistä puolustamassa
tätä eikä perustelemassa, miksi tämänsisältöisenä tuodaan
nyt tämä voimaanpanolaki ja kuntarakennelain muutosesitys
tähän saliin. Tässähän
on kuitenkin kysymys olennaisesta lain tiettyjen pykälien
voimaanpanosta, joka velvoittaa kuntaa tekemään
tiettyyn päivään mennessä selvityksiä.
Ja nyt, kun me tiedämme, että sote-uudistus lähtee
aivan toisenlaisista lähtökohdista — se
lähtee niistä lähtökohdista,
että tuotanto ja järjestäminen irrotetaan kuntaperusteisuudesta — silloin
voi sanoa, että tämän rakennelain pohja
tavallaan murenee.
En voi tässä tilanteessa, kun ministeri ei
ole paikalla, tehdä muuta kuin esittää,
että tämä asia jätetään
nytten pöydälle ja käsitellään
jossakin tulevaisuudessa lähellä olevassa täysistunnossa.