Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Tästäkin on esittely
valmiina. Tämä on nyt sitten tekijänoikeuslain
muutossarjan neljäs kohta eli tämä niin
sanottu must carry -asia. Tässähän
on taustalla se, että nyt esitetään,
että tekijänoikeuslakiin palautettaisiin säännökset
korvausoikeudesta siirtovelvoitteen alaisiin ohjelmiin sisältyvien
teosten edelleen lähettämisestä. Komissio on
antanut Suomelle tämän vuoden helmikuussa virallisen
huomautuksen ja katsoo, ettei Suomi ole noudattanut velvoitteitaan,
ja siksi tähän muutokseen olemme ryhtyneet.
Tekijänoikeuslain säännöksen
mukaan verkkopalvelua kaapelitelevisioverkossa tarjoava teleyritys
saa lähettää edelleen siirtovelvoitteen alaisia
televisio- ja radiokanavia hankkimatta tähän tekijöiltä lupaa
ja maksamatta siitä korvauksia. Suomen hallitus on ilmoittanut
komissiolle huhtikuun 16. päivä, että tekijänoikeuslakia
ollaan muuttamassa siten, että siihen sisällytetään tekijöille,
esittäjille ja tuottajille oikeus korvaukseen siirtovelvoitteen
alaisten kanavien edelleen lähettämisestä.
Tämä esitys siis irrotettiin silloin lokakuussa laajemmasta
esityksestä. Ehdotus viimeisteltiin kuulemistilaisuuden
ja lausuntokierroksen jälkeen. Keskeisiä intressiryhmiä tässä ovat
tekijät, teleyritykset ja televisioyhtiöt. Tämän
esityksen aikaansaaminen ei ollut ollenkaan helppoa, tässä on
vahvasti erisuuntaisia voimakkaita intressejä, eli asiassa,
korvausoikeuden palauttamisessa tekijöille, ei ollut mahdollista
saavuttaa kaikkia osapuolia täysin tyydyttävää ratkaisua,
mutta korostan, että esityksen antaminen oli eduskunnalle
välttämätöntä juuri
tämän aiemmin kuvatun EU-tilanteen takia. Tällä varmistetaan,
että asia saadaan eduskunnan käsittelyyn ja toivottavasti myös
sitten ratkaisuun tällä kaudella. Kiireen syynä on
siis todellakin Suomea uhkaava oikeudenkäynti Euroopan
unionin tuomioistuimessa.
Hallituksen esityksessä siis korvausoikeus palautetaan.
Samalla perusteluissa tunnustetaan televisio-ohjelmien lähetysoikeuksien
hankinnassa tapahtunut ja edelleen tapahtuva kehitys. Tällä hetkellä osa
lähettäjäyrityksistä hankkii
Suomessa lähetysoikeuksia ohjelmien oikeudenhaltijoilta
niin, että oikeudet kattavat koko Suomen alueen ja eri
jakelutiet. Tämä sopimusvapaus tietenkin mahdollistaa
tällaisen kattavan hankinnan.
Perusteluissa todetaan seuraavaa: "Jos ohjelmiston lähettäminen
maanpäällisessä tai kaapeliverkossa on
edelleen lähettämistä mutta lähettäjäyritys
on sopinut myös sitä koskevista oikeuksista ohjelmien
oikeudenhaltijoiden kanssa ja maksanut korvauksen, tekijällä tai
ohjelman muulla oikeudenhaltijalla ei ole oikeutta saada toista
korvausta vaatimalla korvausta edelleen lähettäjältä."
Tämä edellä sanottu tarkoittaa sitä, että lähettäjäyrityksen
on hankittava kaikki oikeudet, joita tarvitaan ohjelmistojen lähettämistä varten
sekä lähettäjäyrityksen itsensä harjoittaman
lähettämisen että muiden harjoittaman
edelleen lähettämisen osalta. Oikeuksista maksettavien
korvauksien on lisäksi oltava riittävät
ja kohtuulliset tekijöiden ja muiden korvausten saajien
osalta.
Korvausten suuruudessa pitää ottaa huomioon
kaikki ne oikeudet ja asiat, joista tekijän kanssa sovitaan.
Jos tämä korvaus on maksettu oikeudenhaltijalle
asianmukaisesti ja korvaus kattaa nimenomaan myös edelleen
lähettämisen, oikeudenhaltija ei siinä tapauksessa
voi vaatia edelleen lähettämisestä muuta
korvausta tämän lisäksi. Viime kädessä sitten
se, onko korvaus asianmukainen, jää tuomioistuimen
ratkaistavaksi.
Vuonna 2005 tämä korvausoikeus siis poistettiin
perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti. Valiokunta tuolloin
katsoi, että säännös teleyrityksen
velvollisuudesta maksaa tekijälle korvausta lailla säädetyn
velvollisuuden täyttämisestä ei ole perustuslaissa
turvatun omaisuudensuojan näkökulmasta oikeansuhtaista.
Ehdotuksen perustuslain säätämisjärjestystä koskevassa
arvioinnissa on otettu esiin muuttunut tilanne siirtovelvollisuuden
ja sen laajuuden osalta ja on korostettu muutamia näkökohtia.
Yksi näkökohta: Tekijänoikeus kuuluu
omaisuudensuojaan. Lainsäädäntöä,
joka poistaa tekijänoikeuteen perustuvan korvausoikeuden
tai estää sen toteuttamisen, on arvioitava omaisuudensuojan
näkökulmasta.
Toinen seikka: Omaisuudensuojan kannalta olisi arvioitava sekä tekijänoikeuden
haltijan että kaapeliverkon omistavan teleyrityksen omaisuudensuojaa.
Ja silloin, kolmantena: Kun kahta tai useampaa perusoikeutta
saatetaan yhteen, on pidetty välttämättömänä,
ettei rajoituksilla puututa perusoikeuksien ydinalueeseen.
Ehdotuksen oikeasuhtaisuuden arvioinnin kannalta on hallituksen
esityksen mukaan merkitystä seuraavilla asioilla.
Teleyrityksen siirtovelvoitteen laajuutta on kavennettu lainsäädännöllä perustuslakivaliokunnan
esittämän arvioinnin jälkeen.
Siirtovelvoitekanavien määrä on laskenut 12:sta
7:ään. Suomen siirryttyä digitaalisiin
televisiolähetyksiin teleyritysten siirtovelvoite rasittaa
kaapelitelevisioverkon välityskykyä vähemmän
kuin analogisten televisiolähetysten aikana. Oikeasuhtaisuuden
arvioinnissa on myös korvauksen suuruudella merkitystä.
Sitten vielä lopuksi, puhemies, tämä hinta-asia,
mikä yleensä on se kiinnostava. Kopiosto on 23.11.
tänä vuonna ilmoittanut opetus- ja kulttuuriministeriölle,
että Kopioston vuonna 2010 ilmoittama kanavakohtainen tariffitaso
0,03 senttiä kuukaudessa on lähtökohtana
myös tulevissa tariffikeskusteluissa, eli vuoden 2010 jälkeen
tapahtunut kustannusten nousu ja inflaatiokehitys huomioon ottaen
tariffi nousisi Kopioston mukaan enimmillään 0,0328
euroon. Tällä tariffilla laskettuna kotitalouksien
kokonaiskorvaukset siirtovelvoitteen alaisten televisiokanavien
edelleen lähettämisestä olisivat vuodessa enimmillään
4,1 miljoonaa, ja yksittäiselle kotitaloudelle korvausoikeuden
palauttaminen lakiin merkitsisi enintään 2,75
euron vuotuista kustannusta. Hallituksen esityksessä on
katsottu, että tämänsuuruista korvausta
ei voida pitää kohtuuttomana yksittäisten
kotitalouksien kannalta eikä varsinkaan sitten suhteessa
korvausvelvollisten eli teleyritysten liiketoimintaan.
Keskustelu päättyi.