6) Laki eläinsuojelulain 22 §:n muuttamisesta
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen, jonka tarkoituksena
on kieltää turkiseläinten häkkikasvatus
Suomessa kymmenen vuoden siirtymäajan jälkeen.
Itse asiassa tein melko saman sisältöisen lakialoitteen
jo vuonna 1997. Tuolloin aloite kuitenkin haudattiin valiokuntaan.
Katson, että tilanne ei ole muuttunut kuin oikeastaan niin,
että Suomessa on suurempaa kypsyyttä tällaisen
lakialoitteen hyväksymiselle nyt kuin silloin vuonna 97.
Keskustelua turkistarhauksesta ovat Suomessa pitäneet
esillä eläinoikeusaktivistit niin laittomien kuin
laillistenkin tekojen myötä. Lehtien otsikoissa
ovat olleet tuttuja turkisliikkeitä vastaan järjestetyt
aivan lailliset mielenosoitukset kuten myöskin tarhoille
tehdyt yölliset iskut kettujen vapauttamiseksi ja eläinten
turkkien värjäykset.
Turkistarhaajat itsekin ovat saaneet aikaan keskustelua tarhauksen
hyväksyttävyydestä. Muun muassa eläinsuojelutarkastuksissa
Länsi-Suomen läänin alueella vuosina
1999—2000 peräti 68 prosentille tarhoista annettiin
määräys korjata eläinsuojelullisia
laiminlyöntejä.
Katson, että tänä päivänä kriittinen
asennoituminen turkistarhaukseen kertoo paljon yleensäkin
asennoitumisesta luontoon ja ihmisyyteen. Enää ei
yleisesti sokeasti uskota ihmisen oikeuteen riistää luontoa
ja eläimiä oman edun nimissä. Monet niistä ihmisistä,
jotka vastustavat turkistarhausta, näkevät turkiksen
kärsimystä aiheuttavana ylellisyystuotteena, jota
ilmankin hyvin voi elää.
Tarhauksen tulevaisuudesta on tänä syksynä keskusteltu
näkyvästi myös muualla Euroopassa. Joissakin
maissa on päädytty lainsäädäntötoimiin
ja joissakin niitä vasta valmistellaan. Hollanti tulee
luopumaan kettu- ja chinchillatarhoista vuonna 2008, ja parhaillaan
Hollannin parlamentissa käsitellään minkkitarhauksen
kieltämistä. Muissakin maissa, kuten Isossa-Britanniassa,
on nykymuotoinen turkistarhaus jo kielletty, koska sen on katsottu
aiheuttavan kohtuuttoman paljon kärsimyksiä eläimille.
Esimerkiksi Sveitsissä ja Saksan Hessenin osavaltiossa laki
antaa luvan turkiseläinten kasvatukseen, mutta kasvatettavilla
eläimillä on oltava eläintarhatasoiset
tilat.
Ruotsin hallitus puolestaan on muuttanut eläinsuojeluasetusta
siten, että kettujen kasvattaminen tullaan sallimaan vain
tiloissa, joissa on kaivamismahdollisuus, virikkeitä ja
mahdollisuus elää luontaisena sosiaalisena ryhmänä.
Uusien ruotsalaistarhaajien osalta säädös
on ollut voimassa vuoden 1996 alusta, vanhoilla siirtymäaika
on viisi vuotta. Nyt Ruotsissa keskustellaan turkistarhakasvatuksen
kieltämisestä kokonaan.
Suomen eläinsuojelulain tarkoituksena on suojella kaikkia
eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä,
kivulta ja tuskalta. Todellisuudessa näin ei ole. Turkiseläinten
häkkikasvatus on eläinsuojelulain tarkoittamaa
eläinrääkkäystä, koska
häkissä turkiseläin ei voi elää lajilleen
tyypillistä elämää, ja myös
eläimen pitäminen tarpeetonta kärsimystä tuottavalla
tavalla on kielletty laissa. Katsonkin, että tällainen
häkkikasvattaminen ja surmaaminen pelkästään
turkiksen vuoksi on moraalisesti arveluttavaa eläinten
hyväksikäyttöä.
Vuoden 1996 eläinsuojelulainsäädännön
uudistuksessa oli eläinten lajityypillisen käyttäytymisen
suojaaminen vahvasti esillä lain eduskuntakäsittelyssä.
Tästä huolimatta lain säätämisessä annettiin
suurempi painoarvo elinkeinopoliittisille näkökohdille.
Pidän kaksinaismoralistisena sitä, että yhteiskunta
sallii eläinten epäoikeudenmukaisen kohtelun silloin,
kun kyseessä on taloudellinen hyötyminen. Jos
joku kohtelisi lemmikkiään yhtä huonosti
kuin tarhakettua, syyte eläinrääkkäyksestä olisi
selviö. Kuitenkin laissa edellytetään,
että kaikkia eläimiä on kohdeltava samalla
tavalla.
Lakialoitteeni esittää muutettavaksi eläinsuojelulain
22 §:ää ja sen 1 momenttia. Turkistarhaukseen
liittyvät ongelmat ovat eettisesti hyvin vakavia, ja niistä voidaan
päästä vain kieltämällä turkistarhaus
kokonaan riittävän pitkän siirtymäajan
jälkeen. Tämä on juuri lakialoitteen
tarkoitus. Lakialoitteessa esitetään, että Suomessa
ei enää sallita eläinten tarhausta turkistuotantoa varten.
Siirtymäajaksi esitetään kymmentä vuotta.
Siirtymäajan kuluessa 1.1.2002—31.12.2011 uusien
tarhojen perustaminen ei enää olisi mahdollista
muuten kuin erityisen painavista elinkeinopoliittisista syistä.
Siirtymäajan päätyttyä 1.1.2012
lukien lain voimaantulohetkellä eli ensi vuoden alusta
toiminnassa olleiden tarhojen toiminta tulisi lopettaa.
Jotta tilanne ei muodostuisi myöskään
turkistarhaajien kannalta kohtuuttomaksi ehdottoman kiellon seurauksena,
tulisi turkiseläintuotannon sijasta toisaalta edistää siirtymistä sellaisten eläinten
tuotantoon, jonka puitteissa eläimet voisivat elää lajilleen
tyypillisissä olosuhteissa vapaina, ja toisaalta siirtymistä muihin
elinkeinoihin, jotka eivät aiheuta kärsimystä eläimille. Tämä vaatii
luonnollisesti myös julkisen vallan, valtion ja kuntien,
taloudellista tukea, joista pitää erikseen päättää.
Lakialoitteen sisältämä nykyisenlaisen
turkistarhauksen kielto edellyttäisi myös eläinsuojeluasetuksen
muuttamista.
Turkistarhauksen salliminen Suomessa on eduskunnan päätettävissä oleva
asia. Sen vuoksi katson, että juuri eduskunta on se paikka,
jossa tätä keskustelua tulee käydä ja
nämä rajat vetää siitä,
mikä on Suomessa tänä päivänä hyväksyttävää tai
kiellettyä. Toisaalta EU:ssa on valmisteilla myös
normeja siitä, että turkistarhaus tulisi kieltää.
Aikanaan myös nämä tulevat vaikuttamaan
Suomen lainsäädäntöön,
mutta en ymmärrä, miksi emme voisi itse käydä tätä keskustelua ilman
EU:n pakotteita.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pidän ed. Lapintien ehdotusta pöyristyttävänä ja
erittäin tekopyhänä. Turkistarhaus on
Suomessa laillinen elinkeino, niin kuin on myöskin kotieläinten
kasvatus. Tekopyhänä pidän tätä ehdotusta
sen takia, että ihminen käyttää omiin
tarkoituksiinsa myöskin kotieläintuotantoa, ja
on aivan eri asia puhua eläinsuojelusta kuin siitä peruskysymyksestä,
miten ihminen riistää luontokappaleita.
En usko, että myöskään EU:ssa
asia voi edetä ilman laajaa eettismoraalista keskustelua
koko karjatalouden tilasta. Tässä suhteessa en
voi tehdä eroa turkistarhauksen ja karjatalouden välillä missään
tapauksessa. Puollan tietysti kaikin tavoin eläinsuojelun
näkökulmia siinä suhteessa, että kasvattamisessa
noudatetaan hyviä periaatteita ja niitä korjataan
ja parannetaan, (Puhemies koputtaa) mutta näin ei pidä asiaa
lähestyä.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On totta, että turkistarhaus on tällä hetkellä sallittu
elinkeino, mutta eihän se estä sitä,
että me käymme keskustelua siitä, pitäisikö näin
vastaisuudessakin olla. Itse katson, että näin
ei pidä olla. Aina kun puhutaan turkistarhauksesta, eläinten
kasvattamisesta häkeissä, vedotaan lihansyöntiin
ja kananmunansyöntiin ja nahkakenkien käyttöön
ja vaikka mihin. Kyse on kuitenkin aivan eri asiasta. Kyse ei ole
ylellisyystarvikkeista, niin kuin turkikset ovat. Ilman niitä voi
aivan hyvin tulla toimeen.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Turkistarhaus on perinteinen ja, voi sanoa, varsin
merkittäväkin suomalainen elinkeino, joka työllistää 6 000—7 000
ihmistä, välillisesti jopa 10 000. Sillehän
on aika tyypillistä, että on työhuippuja,
ja lasketaan, että turkistarhaus työllistää jopa
10 000 henkilöä.
Meillä on noin 1 700 turkistarhaajaa, ja heistä on
lähes 90 prosenttia Vaasan vaalipiirin alueella. Sen takia
olen noussut tänne puhujakorokkeelle, koska ympärillä on
tätä elinkeinoa, ja ympärillä on
viime vuosina myös tapahtunut turkistarhoja kohtaan tihutöitä,
että olemme nähneet myös niitten seurauksia.
Turkistuotanto on kansantaloudellisesti edullista. Sitä ei
tarvitse valtion tukea, ja vientiin menee 98 prosenttia tuotannosta,
noin 1,5 miljardin markan edestä. Turkistarhauksella on
aivan eri merkitys Suomessa kuin esimerkiksi Englannissa, johon
ed. Lapintie viittasi, että Englannissa se on kielletty.
Muistaakseni siellä on ollut kymmenkunta tarhaa, ja sillä ei
siellä ole ollut mitään elinkeinollista
merkitystä. Eikä sielläkään
tarhausta ole siitä syystä lopetettu, että olisi
nähty, että eläimet kohtuuttomasti kärsivät,
vaan se on muuten koettu sellaisena, että kun eläin
tapetaan ja nahka otetaan pois, niin siinä on tällaiset
näkemykset, mutta ei varsinaisesti siitä syystä,
että eläin elinaikanaan kärsisi.
Lakialoitetta perustellaan aika lailla eläinsuojelullisilla
perusteilla ja sillä perusteella, että turkiseläimet
eivät voi käyttäytyä lajille
tyypillisesti tarhauksessa. Mielestäni voi aivan samalla
kertaa todeta, että meillä on paljon muita esimerkkejä.
Voiko susikoira käyttäytyä lajille tyypillisesti,
kun se on jossakin lähes 25 asteen lämpötilassa
12. kerroksessa asunnossa päivän? (Ed. Vehkaoja:
Yksiössä!) — Yksiössä. — Se
kärsii varmasti enemmän, (Ed. Sinnemäki:
Jos laitettaisiin vaikka ne ketut sitten yksiöön!)
puhumattakaan monista eksoottisista eläimistä,
häkkilinnuista ja muista, jotka eivät varmaan
pysty lajinmukaisesti käyttäytymään.
Itsekin olen kotieläintuottaja, nautakarjapuolella,
mutta tiedän, että se pätee kaikkeen
kotieläintuotantoon, että jos eläin suunnattomasti kärsii,
niin sen näkee siitä eläimestä.
Minusta turkiseläimet Suomen ilmasto-oloissa ja näissä häkeissä,
jotka kaiken aikaa ovat kehittyneet parempaan suuntaan ... En sano,
että kehitystyötä ei vieläkin
olisi tehtävä. Varmasti sitä on tehtävä ja olosuhteita
parannettava, mutta kansainvälisesti ottaen Suomessa turkistarhat
ovat valtaosaltaan varsin hyvätasoisia, puhumattakaan siitä,
että jos tarhoja uusitaan, niissä käytetään
näitä uusia normeja. Meillä on hyvä tutkimustoiminta.
Tällaisen eläintenkasvattajan etu on, että hän
hoitaa hyvin eläimiään. Jos niitä todella
rääkätään, niin niihin
tulee huono karva ja ne eivät vastaa sitä tarkoitusta,
minkä takia niitä pidetään.
Mielestäni tämä lakiesitys on kohtuuton,
että tarhaus Suomen oloissa kiellettäisiin. Mikäli näin
tapahtuisi, niin on melko todennäköistä,
että sama nahkamäärä tuotettaisiin
jossakin muualla meitä huonommissa oloissa, ehkä etelämpänä, jossa
turkiseläimet kärsisivät lämpötilan
takia ja ahtaammissa oloissa. Ainakin tällä kertaa,
niin kuin aiemmin totesin, meillä on kansainvälisesti hyvä häkkikoko,
mutta en tahdo sanoa sitä, että se on nyt valmis.
Sitä pitää kaiken aikaa kehittää, niin
kuin on tapahtunut.
Meidän koetoiminnassamme on kettutarhausta kokeiltu
myös niin, että eläimet ovat maapohjalla.
Siitä ei vain hyviä kokemuksia ole. On tullut
sairauksia, ja tietysti turkis kärsii siitä, mutta eläimetkään
eivät, toisin kuin voisi luulla, kovin hyvinvoipia olleet
tässä maakasvatuksessa.
Kun on ollut turkistarhaiskuja ja eläimet on päästetty
irti, niin, ihme kyllä, niistä sitten jotkut,
jotka ovat jääneet lähialueille, palaavat
takaisin häkkeihin, ja mielestäni sekin osoittaa,
etteivät ne olosuhteet niin toivottoman huonot voineet
olla ja rääkkäämisestä kysymys,
jos eläin palaa sinne vapaaehtoisesti.
Mielestäni tämä on kohtuuton lakiesitys.
Ei Suomen oloissa ole syytä turkistarhausta lopettaa, vaan
meidän pitää keskittää voimavarat
tutkimustoimintaan, niin että sitä kehitetään
siihen suuntaan, että entistä paremmin voidaan
ottaa eläinsuojelulliset näkökohdat huomioon.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa puhemies! Turkistarhaajia on Suomessa muutamia tuhansia,
ja osalle tarhaajista elinkeino on sivutyö, toisille päätyö.
Turkis on Suomessa tärkeä vientituote, mutta kansainvälinen,
yhä yleistyvämpi tahtotila on nykyään
arvioinut eri tuotantomuotoja myös eettisesti eikä pelkästään
taloudellisesti. Eläinten kohtelu on perustellusti nostettu
puheenaiheeksi, sillä kohtelussa on esiintynyt useitakin
puutteita eri muodoissa. Tästä syystä turkistarhaus
onkin lopetettu jo muutamissa maissa ja yhä useammat maat
harkitsevat tarhauksen lopettamista tai vähintäänkin
eläinten olojen huomattavaa parantamista. Turkistarhauksen
lopettaminen tai eläinten olojen parantaminen on pieni
askel eteenpäin pitkällä matkalla. Myös
Suomen tulee toimia vastuullisesti, eettisesti oikein ja tunnustaa
ongelmat, joita eläinten kohteluun turkistarhauksessa liittyy.
Turkistarhausta kohtaan tehdyt terroriteot eivät edistä eläinsuojelua
millään tavalla. Eläintensuojelu tarvitsee
yhteistyötä eri tahojen välillä. Turkistarhauksen
lopettaminen vaatii myös huolehtimista tarhaajien toimeentulosta
tulevaisuudessa. Varsinkin ne tarhaajat, joille tarhaus on pääelinkeino,
tarvitsevat, kuten lakialoitteessa sanotaan, julkisen vallan, valtion
ja kuntien, taloudellista tukea. Lakialoitteessa onkin ehdotettu
tarhauksen lopettamista kymmenen vuoden siirtymäajan jälkeen
sekä sitä, että edistettäisiin tarhaajien
siirtymistä sellaiseen eläintentuotantoon, jonka
puitteissa eläimet voisivat elää lajilleen
tyypillisissä olosuhteissa vapaana. Meillä pitää olla
uskallusta myöntää ääneen
se, että puolen neliömetrin verkkohäkki
tarhaketulle ei voi olla oikein.
Mielestäni lakialoite on yhteistyöhaluinen,
rakentava ja maltillinen ja siksi kannatettava. Toivon sille menestystä jatkossa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Lapintie totesi, hän
teki edellisellä kaudella samanlaisen aloitteen. Silloin
aloite ei hirveän paljon innostusta täällä salissa
saanut, eikä nytkään: nimien määrä tässä on — jaa,
on tässä melkein parikymmentä. Se kuitenkin
osoittaa sitä, jotta eduskunnan tahtotila ei ole hyvin vahva
turkistarhauksen lopettamisen puolesta. Samoin hiljattain tehdyn
tutkimuksen mukaan, joka oli ilmeisesti kyselytutkimus, oliko se
kaksi kolmasosaa vai isompikin määrä suomalaisista oli
sitä mieltä, että turkistarhaus on ihan
hyvä asia ja sitä pitää yhä edelleen
pitää yllä.
Turkistarhaushan työllistää Suomessa — taisi ed.
Ranta-Muotio todetakin sen jo — noin 10 000 ihmistä.
Jos tarhaus lopetettaisiin, mitä kaikkia ongelmia siitä tulisi?
Ensinnäkin tulisi jäteongelma. Tämähän
toimii sillä tavalla, että turkiseläimille
käyvät ravinnoksi teurasjätteet ja kala,
jotka monessa tapauksessa jouduttaisiin hävittämään
toisella tavalla. Voi vain miettiä, miten se vaikuttaisi
vaikka ruuan hintaan, koska se on oma kustannuseränsä.
Sitä kautta tulisi ympäristöongelmia
ja kaikkea tämän tyyppistä.
Sittenhän, kun ed. Lapintie perusteli lajityypillisellä käyttäytymisellä,
niin tässä voisi verrata vaikka lehmään.
Kun joka aamu ja ilta isketään, ennen vanhaan
tissiä jaksettiin käsipelissä, mutta
nyt sinne isketään semmoiset jotkut tötteröt
ja ne alkavat väkisellä imeä maitoa,
niin ei se minusta ole hyvin lajityypillistä. Sen luulisi
olevan aika kiusallista eikä ainakaan luonnonmukainen tapa.
Ketjut kaulassa siellä ollaan. Minä en ainakaan
usko, että kaikki lehmät vielä vapaina kävelevät
pitkin metsiä. Mihin vedetään raja? Seuraava
askelhan voisi tapahtua sillä tavalla, jotta myös
muihin hyötyeläimiin tulisi rajoitteita. Tosin
tänä päivänä jo senkin
tyyppisiä vaateita on olemassa, onko ihmisellä oikeus
kasvattaa. Seuraavaksi tulee tietysti se, voiko metsästääkään.
Eikö se mene niin? Kun kaikki ovat lajityypillisesti villeinä,
sitten ilmeisesti oltaisiin siinä lopullisessa päämäärässä.
Samalla tavalla vähän kuin metsien suojelussa,
jotta näyttää, että siinäkään
ei ihan semmoista metsärauhaa tule koskaan.
Sitten se kärsimyspuoli. Sitä en osaa sanoa, onko
häkkien koko juuri oikea ja hyvä. Mutta hiljattain
kävin tutustumassa lähellä, missä asun, kun
sinne on juuri tehty uusi hallimuotoinen turkistarha. Turkistarhaaja
sanoi, jotta minkitkin voivat sairastua flunssaan. Tuulisissa ja
kosteissa syksyisissä olosuhteissa niissä esiintyy
flunssan oireita. Nyt hän on tehnyt hallin, johon ei tuule,
jossa on hyvät pesumahdollisuudet, kaikki lämmitetyt
systeemit, jotta vedet eivät jäädy ja on
aina juomista saatavilla. Hän sanoi, että nyt
ne voivat entistä paremmin.
Niin kuin jotkut edelliset puhujat ovat todenneet, jos eläintä kohdellaan
huonosti, niin se ei varmaan ole ainakaan sen kasvattajan etu eikä se ole
sen eläimen etu, koska silloin laatu on kanssa heikko.
Se on hyvin tarkkaa työtä. Se on ihan millimetrityötä ja
jatkuvaa valvontaa, jotta eläimen hyvinvointi on a ja o.
Sen takia minä en ainakaan siellä turkistarhassa
käydessäni huomannut semmoista, että ne
eläimet olisi olleet mitenkään pahoinvoivan
tai kärsineen näköisiä, päinvastoin.
Jotenkin siellä supitkin köllehtivät
ihan mukavasti ja olivat niin tyytyväisen oloisia.
Kun miettii tuloa, ilmeisesti se on joku 1,5—2 miljardia,
mikä Suomeen tulee vuosittain turkiksista. Millä korvattaisiin
se määrä tuloja? Mistä hankittaisiin
maaseudulle ne lähes 10 000 työpaikkaa?
Mitään korvaavaa eläinkasvatusta, mitä tässä on
esitetty, en usko löytyvän. 10 000 työpaikkaa
on iso määrä. Sen takia itse olen kovasti vastaan
ja toivon, että tätä ei hyväksyttäisi.
Lopuksi sanon vielä: Jos Ruotsi kieltää,
sehän olisi vain hyvä asia meille. Se olisi meille
hyvä asia. Minä olen sitä mieltä,
että heti vaan. Tuodaan Ruotsista kaikki teurasjätteet
ja kalanperkeet ja kaikki Suomeen. Me saamme toisen mokoman 10 000
työpaikkaa, ja Suomesta tulee turkistarhauksen keskus sitten.
Voidaan myydä korkeatasoisia ja hyvälaatuisia
turkiksia. Tehdään ne häkit sitten semmoisiksi,
että eläimet viihtyvät siellä,
mutta ei käydä lopettamaan.
Ulla-Maj Wideroos /r:
Arvoisa puhemies, herr talman! Riksdagsledamot Lapintie sade
någonting i stil med att "hän toivoo, että nyt
olisi suurempaa kypsyyttä kieltoon" än år
1997. Luulen, että hän ei ole oikein seurannut,
mitä mieltä Suomen kansa on, ja toivon, että tämä eduskunta on
Suomen kansan kanssa samaa mieltä.
Det är nämligen så, att enligt en
mycket färskt opinionsmätning stöder
ungefär 74 procent, alltså 74 procent av Finlands
folk pälsnäringen. Det är ganska
talande siffror om vad gemene man tycker. Här har redan
sagts att på landsbygden är tiotusen människor
beroende av pälsnäringen.
Riksdagsledamot Karpela säger också att man borde
lova stöd åt de företagare som blir utan
arbete. On aika helppo luvata, kun lupausta ei tarvitse täyttää.
Jag skulle vilja se den dagen då en regering ger ett extra
stöd åt folk som måste upphöra
med sitt företag. Det har inte skett hittills och kommer
inte att ske i framtiden.
Riksdagsledamot Lapintie sade att EU planerar ett förbud,
men det stämmer inte. Europeiska unionen har konstaterat
att det här är en nationell fråga som
varje stat själv fattar beslut om.
Till slut vill jag bara säga att när man
lever och bor på landsbygden så ser man kanske
frågorna på ett annat sätt. Vad händer
med våra byskolor, vad händer med våra
bybutiker, vad händer överhuvudtaget med livet
på landsbygden? Det är inte så att man
kan tro att på landsbygden lever folk på fågelsång
och vackert solsken, det krävs att man får ha
sysselsättning och att man kan förtjäna
sin utkomst.
Därför hoppas jag att den här lagmotionen
inte föranleder åtgärder, utan att den
faller i glömska precis som den från 1997.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade talman! Riksdagsledamot Lapintie höll
ett mycket avslöjande tal i sina motiveringar för
sin motion. Det visade på en oerhörd okunskap
om vad pälsnäringen innebär. Den som
känner till pälsnäringen skulle aldrig
drömma om att uttrycka någonting sådant
som vi just hörde.
Vi har inom pälsnäringen sett mycket stora förbättringar
i fråga om miljö- och djurskyddet. Jag hävdar
att djuren mår bra och miljön skyddas på alla
sätt så väl som man överhuvudtaget
kan göra där det finns en aktivitet.
Det har kommit fram att minst tiotusen människor är
beroende av näringen. Det som inte har kommit fram, indirekt
naturligtvis, är vad det här betyder för
ett område, för en kommun till exempel. Skrotar
man inom vissa kommuner pälsnäringen på en
tio års period, så betyder det kommunernas konkurs.
Så hastigt kan man inte lägga om näringsstrukturen
i en kommun utan att den inte leder till väldigt stora
problem.
Om pälsnäringen flyttar till andra länder
betyder det att vi har ingen insyn, och jag är också övertygad
om att djurskyddet i de länder dit den flyttar, kommer
att vara av helt annan klass.
Jag skall avsluta det här inlägget, för
det skall tolkas, med att konstatera att det är en otroligt oansvarig
motion som har blivit inlämnad.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Ärade talman! Riksdagsledamot Granvik påstod att
jag inte alls känner till förhållandena
men tyvärr är det inte så för
jag har framför mig uppgifter från djurskyddsinspektioner
i Västra Finlands län. Här kommer tydligt
fram många mycket tråkiga fakta, till exempel
att det fanns farmer där man gav vatten åt djuren
enbart fyra gånger i veckan. På ifrågavarande
farmer var det bara ungefär hälften av burarna
som hade hyllor eller bon. Där det fanns bon räckte
de inte till för alla djur.
Dessutom tycker jag att att man i diskussionen alltid skall
komma ihåg att det är fråga om en lyxvara.
Den är ingen nödvändighetsartikel och man
kan säkert hitta bättre sätt att få sin
utkomst på landsbygden än att man måste
behandla djuren på det här sättet som
farmningen innebär.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Lapintien aloite
on kannatettava. Olen sen itsekin allekirjoittanut. Olen samaa mieltä kuin
esimerkiksi ed. Karpela, joka totesi, että se on luonteeltaan
kuitenkin aika maltillinen ja siinä puututaan myös
niihin vasta-argumentteihin, joita tämän kaltaiselle
aloitteelle voidaan esittää, näihin mielipiteisiin,
joita täälläkin on tullut maaseudun elinkeinorakenteesta.
On varmasti sinänsä hyvä, että tästä asiasta
käydään keskustelua.
Haluaisin lyhyesti kommentoida muutamaa väitettä,
joita täällä on esitetty aloitetta vastaan. Niissä monissa
on mielestäni sama looginen ongelma, että jos
todetaan, että asiantila A on pahasta, ongelmallinen ja
väärä, se ei tarkoita sitä, että koska
A:n sallitaan olla, niin asiantilojen B:n, C:n ja D:n ongelmia ei
tarvitsisi käsitellä tai että niiden
ongelmallisuus mitätöityisi. Tällä tarkoitan
viittauksia esimerkiksi karjatalouteen.
Jos puhuu turkistarhauksen ongelmista, karjatalouden ongelmista
ja asioista voidaan sitten keskustella erikseen. Olemme varmaan
kaikki kiinnostuneita ja ne ihmiset varsinkin, jotka ovat kannattaneet
tätä aloitetta, siitä mitä mahdollisesti
on tehtävissä karjatalouden asioiden parantamiseksi
eläinsuojelun näkökohdista. Tai jos puhutaan
susikoirista, ed. Ranta-Muotio voi vaikka tehdä toimenpidealoitteen,
jossa hallituksen edellytetään tutkivan, miten
... — Menen korokkeelle, kun aika ei riitä.
(Korokkeelta) Arvoisa puhemies, jatkan. — Siis
jos ed. Ranta-Muotio on huolestunut susikoirista, jotka elävät
yksiöissä, niin sitten hän voi tehdä aloitteita
sen suhteen, miten näiden susikoirien asioihin voitaisiin
puuttua. Mutta se sinänsä, että esittää,
että on muitakin eläinryhmiä ihmisten
käytössä, joiden suhteen mahdollisesti on
ongelmia, ei ikään kuin poista niitä ongelmia, joita
turkistarhauksessa on.
On kuitenkin myös muutama seikka, jotka tekevät
sen, että turkistarhaus on kysymyksenä erilainen
kuin esimerkiksi karjatalous. Ed. Lapintie on tuonut esille sen,
että turkikset ovat ylellisyystuote ja esimerkiksi siinä mielessä erilainen
kuin maito ja liha, joita useimmat käyttävät.
Turkkeja useimmat suomalaisista luultavasti eivät käytä. Monet
eläinsuojelujärjestöt ovat tuoneet esille sen
seikan, että nykyään turkiseläimiä ei
kasvateta edes niinkään kokonaisia turkkeja varten
vaan hihansuihin, huppuihin tai kauluksiin laitettaviin koristeisiin,
joten tavallaan ne perusteet, että kysymys olisi lämpimän
talvivaatetuksen valmistamisesta, eivät myöskään
pidä paikkaansa.
Ed. Ranta-Muotio sanoi, että elinkeino on perinteinen.
Sitä on harjoitettu jonkin aikaa, mutta ei se ole verrattavissa
yhtään siihen perinteisyyteen, kuinka kauan ihmisillä on
ollut karjatalouseläimiä. Myös näillä eläimillä on
ollut paljon lyhyempi aika sopeutua niihin olosuhteisiin, joissa niitä nyt
pidetään. Tämä ei tarkoita sitä,
etteikö karjataloudessakin olisi ongelmia, mutta kuitenkin
turkiseläinten historia on aivan toinen kuin karjatalouseläinten.
Ed. Lapintien aloitteessa esitetään, että yhteiskunnan
tuella näitä ihmisiä autettaisiin siirtymään
johonkin toiseen elinkeinoon. Täällä on sen
jälkeen esitetty epäilyksiä, että tuskin
näin tehtäisiin. Tässä yhteydessä on
kuitenkin mielestäni ihan hyvä muistaa myös
se, että itse asiassa tämä elinkeino
sen muotoisena, kuin se nykyään on, on itse asiassa
syntynyt aika pitkälle yhteiskunnan tuen avulla. Tälläkin
hetkellä esimerkiksi maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa
turkistarhaukseen liittyviä hankkeita, eli voisi tietenkin
ainakin ajatella, että lähdetään
näiden rahojen miinustamisesta ja käytetään
ne johonkin, mikä auttaisi sitten näitä ihmisiä,
joille tämä usein on sivuelinkeino, mikä tietenkin
on maaseudulla ylipäätänsä tyypillistä,
että ihmisillä on monia elinkeinoja, että heillä olisi
mahdollisuuksia löytää uusia elinkeinoja.
Ehkä sitten olisin kommentoinut vielä sitä, kun
täällä on puhuttu siitä, että ikään
kuin näkee automaattisesti, voivatko eläimet hyvin,
että jos niillä on hyvä karva, ne voivat
hyvin. (Ed. Vihriälän välihuuto) Eläinten
tutkimus ei kai sinänsä puhu sen puolesta, että jos
eläimen karva esimerkiksi on hyvässä kunnossa,
se varsinaisesti olisi tae siitä, että se välttämättä voisi
hyvin. Esimerkiksi erilaiset käyttäytymishäiriöt
voivat ihan hyvin näyttää sen, että se
ei sittenkään voi hyvin.
Sen lisäksi harvoin silloin, kun (Ed. Vihriälän välihuuto) — ed.
Vihriälä vaan nyt höpisee siinä jotain,
mutta en minä kuitenkaan saa edes selvää siitä,
kun hän ei puhu tarpeeksi kovaa ääneen,
joten jatkan omaa puheenvuoroani — on erilaisia yhteiskunnan
valvovien elinten tarkastuksia, luvut ovat niin hälyttäviä kuin
turkistarhauksen osalta. Ed. Lapintie mainitsi erään
tarkastuksen, jossa 68 prosentissa oli löytynyt laiminlyöntejä eläinsuojelumääräysten
toteuttamisessa, ja aikaisemmatkin tarkastukset ovat tuottaneet
samantapaisia lukuja, joten ei voi näidenkään
valossa, kun vain katsotaan, miten noudatetaan olemassa olevia lakeja,
sanoa, että valtaosa tarhaajista pitäisi eläimistä huolta
sillä tavalla kuin yhteiskunta on asettanut normeja.
Ulla-Maj Wideroos /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä puhutaan
yhteiskunnan tuesta niille ihmisille, jotka jäävät
ilman töitä. Minun mielestäni pitäisi
olla rehellinen. En voi ymmärtää sitä,
että näille ihmisille yhteiskunta voisi lähteä maksamaan
jotain muuta tukea kuin yleensä maksetaan niille ihmisille,
jotka ovat ilman töitä. Vai oletteko tosissaan
sitä mieltä, että pitäisi keksiä jokin
uusi tukimuoto pelkästään näitä ihmisiä varten?
Minun mielestäni tämä ei ole realistista
eikä tätä pidä luvata näille ihmisille.
Sitten kun ihmetellään, puhutaan esimerkiksi karjataloudesta,
kyllä asia on niin, että kun kerran ollaan lähdössä kieltolinjalle,
on aivan luonnollista, että kysytään,
mikä on sitten se seuraava kohde.
Jag tycker alltså att det är helt naturligt,
att om man här går in för eller talar
för att förbjuda pälsnäringen,
så frågar vi vad är sedan följande
objekt om vi lyckas förbjuda pälsnäringen?
Vilken är följande näring på landsbygden
som ni vill ta av folk?
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean yrittäjänä hyvin
hämmästyneenä, että tämmöinen
lakialoite tänne on jätetty turkistarhauksen kieltämisestä,
koska turkistarhaushan on laillinen elinkeino Suomessa. Yrittäminen
on perustuslaissa suojattu.
Sitten minä ihmettelen, kun turkistarhauksen liikevaihto
on noin 1,5—2 miljardia markkaa vuodessa, niin vaikka lemmikki-
ja pieneläinkauppa Suomessa on yli 2 miljardia vuodessa, minkäänlaista
lainsäädäntöä siihen
ei ole saatu aikaan. Talousvaliokunnan mietintöön
me laitoimme ponnen, että tämmöisen pieneläinkaupan
täytyy olla valvottua. Minkälaisissa tiloissa ne
eläimet ovat päivittäin, monta kymmentätuhatta
eläintä? Tähän te ette puutu.
Minkä takia te puututte lailliseen elinkeinoon, joka on
todella valvottua ja antaa kymmenilletuhansille ihmisille työpaikan?
Ennen kaikkea ihmettelen vasemmistolaisten edustajien esitystä tässä lakialoitteessa,
niin että (Puhemies koputtaa) kymmeneltätuhannelta työntekijältä menee
työpaikka. Hävetkää!
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, onko edustajilla Lapintie
ja Sinnemäki jossakin hihassa 10 000 työpaikkaa,
kun puhutaan, että on korvaavia työpaikkoja, sijalle
työpaikkoja. Jos niitä on, ne pitäisi
ottaa siitä huolimatta käyttöön.
Turkistarhaus säilyy, mutta jos teillä on piilossa
olevia työpaikkoja, nyt pitää ihmiset
saada töihin äkkiä. Vaikka nyt on etsitty
kissojen ja koirien kanssa, ei ole löydetty mistään
niitä. Ihmisiä on työttöminä sentään
aika paljon.
Toinen juttu tähän, jotta nyt yhteiskunta
tukee hirveästi näitä. Minun käsitykseni
mukaan joitakin pieniä investointitukia tulee, jos tehdään
uusi tarha, mutta mitään muuta tukea ei näille
tule. Se on kyllä väärä luulo
ja väittämä. Ed. Sinnemäki voi
tarkistaa tietojaan tästä asiasta.
Aulis Ranta-Muotio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan myös omalta osaltani oikaista
ed. Sinnemäen väärän väitteen, että valtio
tukisi tätä tuotantoa sinänsä.
Ainut tuki, mikä valtion taholta kohdistuu, on tutkimustoiminta.
Meillä on alan tutkimuslaitos. Toinen on investointituet
tarhoihin. Siellä on jopa painopisteenä ollut
häkkien parantaminen, eläinten olosuhteiden parantamisinvestoinnit.
Tiedän sen siitä syystä, että olen
tehnyt aloitteen siitä, että myös aitojen
rakentamiseen pitäisi saada korkotukiluottoa, ja siihen
nykyään saakin. Niillä pystytään
tietysti torjumaan tarhaiskuja mutta ennen kaikkea estämään
se, että eläimet pääsevät
villeiksi luontoon tappamaan linnustoa ja muuta, mitä silloin
tällöin tapahtuu.
Nils-Anders Granvik /r(vastauspuheenvuoro):
Herr talman! Tyvärr är riksdagman Lapintie ute
för tillfället, men jag skulle gärna
fråga att i vilket skede hade den här undersökningen
gjorts? Jag föreställer mig att det är
för flera år sedan och att de här bristerna
i dag i huvudsak är avhjälpta. Vilken klass var
det på de här bristerna? Är det frågan
om till exempel vattenförsörjningen så har egentligen
alla farmer som jag känner till automatisk vattenförsörjning.
Det är en mycket allvarlig beskyllning mot en yrkesgrupp
att säga att man missköter sina djur. Alltid,
i alla yrkesgrupper finns det folk som missköter någonting,
men att generalisera på det här sättet
så stämmer inte. Hyllorna är inte till
för rävarnas välbefinnande, utan hyllorna
har kommit till för att vissa människor skall
må bättre och ha ett bättre samvete.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sinnemäki sanoi puheenvuoronsa
alkupuolella, että tämä 19 edustajan
allekirjoittama lakialoite on maltillinen. Minusta kieltolaki äärettömän
harvoin on maltillinen, eikä tämäkään
ole sellainen. Päinvastoin, tämä on yksiselitteinen
kieltolaki, ja en ymmärrä, että sitä voi
sanoa maltilliseksi.
Hyviä puolia pitää aina yrittää etsiä,
ja yhden hyvän puolen tästä voi löytää.
Se on se, että jos turkistarhat kielletään,
myös iskut loppuvat.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin ehkä lyhyesti kommentoinut
tähän yhteiskunnan tukeen. En ilmeisesti ilmaissut
itseäni tarpeeksi selkeästi. Tarkoitin sitä,
että suurimmat tuet tälle elinkeinolle on maksettu
80-luvulla. Sellaisia tukia todellakaan ei enää nykyään
anneta. Tämänhetkisistä rahoista viittasin
lähinnä turkistuotannon edistämishankkeeseen,
jota rahoitetaan osittain EU-rahoilla, osittain te-keskusten ja
kuntien rahoilla.
Tuesta: Ed. Wideroos oli skeptinen sen suhteen, mitä voidaan
tehdä, mutta kyllähän eräänlaisia
ikään kuin työllisyyden ja elinkeinoelämän
rakenteisiin liittyviä uudistuksia rahoitetaan ja valtio
pyrkii edistämään.
Ed. Kuosmaselle haluaisin muistuttaa, että jos jokin
on laillista nyt, on tämän talon tehtävä säätää lakeja,
jotka osaltaan kumoavat ennen voimassa olleet lait. Täällä ehkä se
peruste, että jokin on tällä hetkellä laillista,
ei tarkoita, että se olisi ikuisesti niin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Minunkin näkemykseni on, että kieltolaki
ei ole millään tavalla maltillinen. Tietenkin,
kun ed. Lapintien aloitteessa siirtymäajaksi on esitetty niinkin
pitkää kuin kymmentä vuotta, voi sanoa, että ...
(Eduskunnasta: Ei se ole pitkä!) — No, toisaalta. — Ed.
Lapintie viittasi siihen, että ehkä nyt tällaiseen
ajatteluun on jonkinlaista kypsyyttä yhteiskunnassa, mutta
olen myös samaa mieltä, kun tuli esiin, että kuitenkin
erilaiset gallupit ja kyselyt ovat osoittaneet aivan päinvastaista.
Sinänsä näen erittäin tärkeänä eläinten
suojelun. Mutta niin kuin eri puheenvuoroissa on tullut esille,
se mitä tulisi tehdä, on tarkistaa siihen suuntaan,
mihin nyt on jo lähdettykin, että niitä olosuhteita
parannetaan ja yhteiskunnan taholta resursoidaan valvontaan ja tutkimukseen,
että sen suhteen millä tavalla eläimiä pidetään
häkeissä ja niissä olosuhteissa, voidaan
olla turvallisella mielellä, koska sitä tutkitaan
ja valvotaan. Painopisteen pitäisi mielestäni
olla siinä.
Erityisesti mielestäni tässä on ongelmallista tämä 10 000
ihmistä, eli jos me haluamme suojella eläimiä,
mikä on tärkeä asia, kyllä kysymys on
myös inhimillisestä, ihmisten ja elinkeinonharjoittajien,
näkökulmasta. Kun täällä on
puhuttu pienellä tunnelatauksella tai naurujen kera, niin
mielestäni nämä ihmiset voivat kokea
sen erittäin loukkaavana, että heille tällä tavalla
kevyesti asetetaan tällainen näkemys, että heidän työnsä ei
ole arvokasta. He ovat varmasti hyvin vilpittömiä,
eli on elinkeinonäkökulma, työllisyysnäkökulma,
ja silloin yhtä vakavasti täytyy ajatella ihmisten
suojelua.
Kärsimyksestä me olemme puhuneet ihmisten
kohdalla jo tänä päivänä kaksi
tuntia sitten. Uskon, että keinoja kärsimyksen
lieventämiseen löydetään.
Tanja Karpela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin ed. Rauhalalle kuitenkin muistuttaa,
että oikeastaan keskustelussa on hyvin pitkälle
kysymys siitä, arvioimmeko tätä elinkeinoa
vain ja ainoastaan taloudellisesti vai myös eettisesti.
En usko, että kukaan on täällä olankohautuksella
ajatellut tarhaajien toimeentuloa. Ei siitä lakialoitteessa
ole kysymys, päinvastoin. Lakialoitteessa sanotaan selvästi, että toimeentulosta
tulee huolehtia. Olemme me täällä suurempiakin
tukiratkaisuja aikaisemmin tehneet. En pidä sitä mahdollisena,
mutta mielestäni meillä pitää olla
kuitenkin avoin mieli keskustella tästä asiasta.
Me olemme saaneet paljon hyviä asioita aikaan. Esimerkkinä mainittakoon vaikka
onnellisten kananmunat. Se on ollut yksi epäkohta, jota
me olemme lähteneet kehittämään.
Meillä on paljon muitakin epäkohtia. Aivan kuten
ed. Sinnemäki sanoi aikaisemmin, onhan meillä muitakin
epäkohtia. Mutta se ei tarkoita automaattisesti sitä,
että me emme voisi joihinkin muihin epäkohtiin
vaikuttaa. (Puhemies koputtaa) Mielestäni tämä vaatii
kaikkien tahojen yhteistyötä.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karpela toi todella hyvin esiin sen, että muitakin
ratkaisuja voidaan juuri löytää, niin
kuin nämä onnelliset kananmunat jne., onnellisten
kananpoikien kananmunat jne. Tässä näen
myös, että keskustelujen myötä voidaan
kehittää ja on kriittisesti arvioitava, mikä sitten
on paras. Mutta näen, ettei kieltoajattelu ole paras ratkaisu.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Turkistarhaus on, kuten täällä on
jo useaan kertaan todettu, ainakin vielä ja toivottavasti
pitkään laillinen elinkeino Suomi-nimisessä tasavallassa.
Kun opiskelin maa- ja metsätieteitä runsas 35
vuotta sitten ja nimenomaan kotieläintaloutta, joka hyvin
paljon lähtee eläinten hyvinvoinnista, ruokinnasta
ja kasvatuksesta, eläinten hoidosta, kaikesta, mitä siihen
liittyy, ainakin silloin jo 35 vuotta sitten turkistarhaus luettiin kotieläintuotantoon
lailliseksi elinkeinoksi, jota tässä maassa voidaan
harjoittaa. Niin kuin on kuultu, noin kymmentätuhatta suomalaista
se työllistää merkittävästi
erityisesti Vaasan vaalipiirissä, kaikkia maakuntia siellä,
Keski-Pohjanmaata, ruotsinkielistä aluetta ja suomenkielistä Pohjanmaata.
90 prosenttia maan turkistaloudesta tulee tästä maakunnasta.
Se on osa meidän maakunnan kotieläintuotantoa,
osa sitä miljöötä, missä siellä on
toimittu ja toimitaan.
Avoimesti myönnän sen, että kotieläintuotannossa
kaikilla sektoreilla on ollut ongelmia. Aina on sellaisia ihmisiä,
jotka eivät kanna vastuuta eläimen hyvinvoinnista,
sen turvallisuudesta ja tuotannon laadustakaan, mutta ne ovat marginaalisia
tekijöitä. Valtaosa turkistuottajista on kuitenkin
aina ollut erittäin vastuullista ja hoitanut eläimensä tosi
hyvin. Kun ajatellaan turkistalouden kansantaloudellista merkitystäkin,
pitää muistaa, että tämä elinkeino
on lähes sataprosenttisesti vientielinkeino.
Niihin puheisiin on helppo yhtyä, kun täällä on
todettu, että jos Suomi lopettaa turkistalouden, joku muu
sen aivan varmasti ottaa. Kun ajatellaan meidän ilmasto-olosuhteitamme
tänä päivänä, ed. Lapintie,
jos jokin maa niin Suomi jo nimenomaan ilmasto-olosuhteittenkin
puolesta juuri turkistuotantoon sopii. Väitän
näin, että kyllä turkiksen, niin ketun
kuin minkin, nahasta ja katseesta näkee, voiko eläin
hyvin vai huonosti. Jos ei sitä ole halunnut käydä katsomassa,
sitä on syytä ainakin lähteä Pohjanmaalle
katsomaan. Sieltä löytyy erittäin hyvin
hoidettuja turkistarhoja ja hyvinvoipia eläimiä tänä päivänä.
Minusta tämä on erittäin merkittävä,
periaatteellinen lakialoite, joka on tuotu nyt eduskunnan käsiteltäväksi.
(Ed. Kankaanniemi: Kaksi keskustan kantaa!) — No, ketään
täällä ei voi vartioida. Jokainen panee
nimensä, mihin panee, ja jokainen itse omia näkemyksiään
puolustaa.
Arvoisa puhemies! Haluan todeta, että turkistarhaus
on nimenomaan valvottu kotieläintuotannon muoto. Eläinten
olosuhteista säädellään yleiseurooppalaisesti
sekä EU:n tuotantoeläindirektiivissä että Euroopan
neuvoston pysyvän tuotantoeläinten hyvinvointikomitean
suosituksissa, jotka ovat muun muassa meillä Suomessa omaa
kansallista lainsäädäntöämme.
Suositukset tarkistettiin kesällä 99, ja tarkistetut
suositukset tulivat voimaan todella 1.9. Osaan muutoksista, muun
muassa häkkikokojen suurentamiseen, tarhaajilla on kymmenen
vuoden siirtymäaika. Osa muutoksista toteutettiin välittömästi.
Eläinten hyvinvointi on kaikille kotieläintuotannosta
leipänsä saaville, sanoisin, ydinkysymys, ja sen
tulee olla sitä. Siitähän riippuu tuottajan
leipä. Kaikki varteenotettavat, riittävin otoksin
tehdyt tutkimukset tarhaeläinten hyvinvoinnista osoittavat,
että tarhaeläinten hyvinvoinnissa ei nykyisissä tuotanto-olosuhteissa
ole mitään suurta moitittavaa. Samanlaisiin lopputulemiin
on päätymässä myös
Euroopan komission asettama tieteellinen komitea, joka jättänee väliraporttinsa
komissiolle tarhaeläinten hyvinvoinnista ensi kuussa eli
joulukuussa 2001. Raportin tuloksia on tarkoitus käyttää suunnitteilla olevan
tarhausta koskevan EU-direktiivin pohjana. Euroopan komissio on
toivonut, että jäsenmaat pidättäytyisivät
tässä vaiheessa kansallisista lainsäädäntöhankkeista
turkistarhauksen osalta ja odottaisivat kaikessa rauhassa tieteellisen komitean
raporttia.
Arvoisa puhemies! Viimeaikaiset keskustelut tarhauksen kieltämisestä esimerkiksi
viimeksi Ruotsissa — ja nyt näyttää,
että myöskin Suomessa — on käyty
eettisiin syihin vedoten, koska puutteista eläinten hyvinvoinnissa
ei ole riittävää näyttöä.
Etiikka onkin lainsäädännön
lähtökohtana varsin pulmallinen ja saattaa johtaa myös
kohtuuttomuuksiin. Kenen tai keiden etiikka ratkaisee? Yksittäisen
henkilön tai ryhmän mielipide ei voi olla yhtä kuin
yleinen mielipide. Mikä tarhauksesta tekisi eettisesti
kestämättömämmän kuin
muusta tuotantoeläintenpidosta? Jos eläimistä pidetään
hyvää huolta niiden eläessä,
eläin tuskin itse piittaa siitä, syödäänkö se kuoltuaan
vai käytetäänkö sen nahkaa.
Viime kädessä kuluttajat ratkaisevat tämän
kysymyksen.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, kun tämä lakialoite
menee nyt maa- ja metsätalousvaliokuntaan ja maa- ja metsätalousvaliokunnalla
on paljon töitä, että se ei tähän
lakialoitteeseen puuttuisi vaan antaisi lakialoitteen rauhassa levätä yli seuraavien
valtiopäivien. Jos olen oikein jostakin lehdestä lukenut — ja
korjatkaa, jos olen väärässä — myöskin
nykyinen pääministeri Paavo Lipponen on minusta
aivan oikein todennut, että tämä hallitus
ei anna turkistarhausta kieltävää lakiesitystä.
Tästä on annettava, jos tämä pitää paikkansa,
pääministerille täysi tunnustus.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä piti ikävänä sitä, että on
aina ihmisiä, jotka eivät kohtele eläimiä hyvin.
Näin varmasti on. Se on todellakin ikävää.
Mutta vielä ikävämpää on,
jos ne ihmiset ovat samoja, jotka turkistarhoja pitävät
yllä. Suomen olosuhteista uusin raportti, mitä on
tehty, on vuodelta 1999—2000, joka on Länsi-Suomen läänin
eläinsuojelutarkastuksesta. Yksi ikävä puoli
on esimerkiksi se, että eläinten tarhaajat valitettavan
usein eivät tunnu välittävän
edes eläinsuojelumääräyksistä,
vähimmäisnormeista: vaikka jo vuodesta 95 lähtien
tainnutus- ja niskamurto on ollut lopetusmenetelmänä kielletty,
silti 5 prosentilla edelleen harrastettiin tätä eläinsuojelullisesti
tuomittavaa menetelmää. Se, että on turkiseläimiä,
(Puhemies koputtaa) asettaa vielä suurempia vaatimuksia
näiden hyvälle kohtelulle, mutta ei näytä edes
tämä toteutuvan.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kuten puheessani koetin sanoa, kaikkialla
löytyy henkilöitä, jotka eivät
hoida kotieläimiä kunnolla, olipa tuotantomuoto
mikä tahansa. Jos viitataan Länsi-Suomen ympäristökeskukseen
ja sen selvityksiin, on totta, että kun Vaasan vaalipiirissä,
joka kuuluu kokonaisuudessaan Länsi-Suomen ympäristökeskuksen
alueeseen, on paljon turkistarhaajia ja yleensä paljon
kotieläintuotantoa, on selvää, että siellä on
suhteellisesti myöskin näitä. Mutta väitän,
että on minimaalisen vähän niitä,
jotka tätä tekevät.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan antaa tunnustusta
pääministeri Lipposelle, kun hän torjui
välittömästi oman puolueensa varapuheenjohtajan
ed. Tahvanaisen julkisuuteen ehtineen aloitteen turkistarhauksen
kieltämisestä. Tämä oli pääministeriltä johdonmukainen
ja viisas toimenpide.
Olisi suorastaan aivan järjetöntä ajaa
alas kannattava ja kansainvälinen elinkeino tilanteessa, jossa
Suomi on ajautunut taantumaan ja talousnäkymät
ovat muutoinkin varsin heikot monilta osin. Kannattavan, vientituloja
tuovan elinkeinon alasajaminen olisi eduskunnalta aivan ihmeellinen
päätös. Noin 10 000 työpaikan
merkityshän korostuu siinä, että ne sijoittuvat
hyvin pienelle alueelle Pohjanmaan alueelle ja rannikkoseudulle.
Näitten alueitten kannalta kyse on aivan elintärkeästä elinkeinosta,
ja on suurta hurskastelua sanoa, että järjestetään
muita työpaikkoja ja korvaavia elinkeinoja näille
alueille. Ne eivät ole tähänkään
asti toteutuneet eivätkä toteudu jatkossakaan.
Sen takia on aivan välttämätöntä,
että turkistarhauksen edellytyksiä kehitetään ja
tämän elinkeinon tulevaisuus varmistetaan.
Mielestäni ed. Ranta-Muotio käytti erittäin maltillisen
ja hyvän puheenvuoron, jossa hän korosti tutkimuksen
merkitystä, olosuhteitten kehittämistä ja
sitä, että positiivisessa mielessä luodaan
edellytyksiä tämän elinkeinon hyvään
tulevaisuuteen myös jatkossa.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Vaasan vaalipiiristä tulevana kansanedustajana pidän
ed. Lapintien lakialoitetta aluepoliittisena provokaationa. Täällä on
tuotu hänenkin ja monen muun toimesta esille se, että turkikset
ovat ylellisyystuote. Voi olla, että monet turkistuotteet
tällaisia ovatkin, mutta emme me ole muutenkaan käyneet
sitä keskustelua siitä, pitäisikö ja
mitkä ylellisyystuotteet tässä yhteiskunnassa kenties
panna kiellettävien listoille. Näihin rinnastettavia
monia turhuuksia meille tuotetaan tavan takaa, turhuuksia, joista
ei ole pelkästään iloa vaan saattaa olla
sivutuotteena myös lähipiirille haittaa.
Otanpa esille vaikka meikkaustuotteet, hiuslakat, jotka aiheuttavat
allergisuutta ympäristössä, hajuvedet,
jotka niin ikään sitä tekevät.
Jos mennään lähemmäksi elukoita,
kauan sitten saamani tiedon mukaan esimerkiksi ravihevosten kirittäminen
kuolaimia käyttäen on aiheuttanut niille hurjia
kärsimyksiä suun sisäkalustoihin. Kaikenlaista
muutakin ongelmaa siis on, joten en pidä ylellisyystuotenäkökulmaa
ollenkaan riittävänä lähtökohtana.
En myöskään ymmärrä toista
näkökohtaa, joka otettiin esille. Tätä esitystä on
nimittäin perusteltu nimenomaan eläinsuojelullisilla
puutteilla. Ihmettelen, että juristi Lapintie lähtee
hakemaan vastausta eläinsuojelupuutteisiin ehdottamalla
koko elinkeinon lakkauttamista. Eikö olisi ollut johdonmukaista
tehdä ehdotus, jossa olisi lähdetty katsomaan,
miten eläinsuojelullisia puutteita vielä nykyisestä tulisi
poistaa, miten kiristää vaatimuksia, miten lisätä valvontaa
ja saada tätä puolta asiassa kuntoon kenties jopa käyttämällä sanktioita,
jos ei mikään muu auta?
Mielestäni on aivan päivänselvä asia,
että jos käytetään myös
tätä kolmatta perustetta, eettis-moraalista perustetta,
siinäkään tätä kysymystä ei
voida käsitellä yksin ja erillään,
niin kuin on tuotu esiin esimerkiksi kotieläintuotannosta
laajemmin etc. Minusta on selvää, että voi
olla jopa Suomen etu, että lähellä olevat
maat tekevätkin omia päätöksiään
ja lopettavat turkiseläintuotannon. Mitä se meille
kuuluu, millä perusteilla ne sen tekevät, siis
noin sinänsä? Mehän voimme tietysti silloin,
jos emme itse mene tuolle linjalle, hyötyä siitä,
koska jos kysyntä jatkuu ja kysyntää on,
voimme vahvistaa tätä elinkeinoa.
Jos taas lähdetään sille tielle,
että Suomi lopettaa tuotannon, sitten menetämme,
niin kuin kuulimme, paljon työpaikkoja, mutta myöskin
tulee monta muuta seikkaa tähän valokeilaan. Muun muassa
Itämeren rehevyys kasvaa, ellemme keksi rehusilakalle sitten
muuta käyttöä, mikä tänä päivänä on
erittäin olennainen kysymys. Kyllä Pohjanmaan
turkiseläintuottajat tietävät tämän varsin
hyvin, että jos heillä ei olisi näitä turkiseläimiä,
niin tämä olisi erittäin suuri ongelma, mihin
rehusilakat laitetaan.
Minun mielestäni tämä aloite pitäisi
panna nopeasti pölyttymään ja antaa kuluttajien
ratkaista se, minkälaista kysyntää turkiksille
jatkossa on.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin, että tämän
asian yhteydessä en käytä puheenvuoroa,
mutta pakkohan tässä on jotain höpöttää,
kun ed. Lapintie käytti oman puheenvuoronsa. Hän
muun muassa totesi sen, että tämän asian
osalta on järjestetty laillisia mielenosoituksia. Minä henkilökohtaisesti
hyväksyn sen, totta kai, koska itsekin olen ollut järjestämässä laillisia
mielenosoituksia joskus, mutta kun hän sitten samaan kategoriaan
luettelee myöskin turkistarhoilla tapahtuvat tuhoiskut
laillisina siten, että voidaan näitä eläimiä laskea
irti ja värjätä ja maalata, minusta se
on rikollista toimintaa. Ne jotka syyllistyvät tämän
kaltaiseen toimintaan, on saatava siitä vastuuseen ja annettava
asianmukainen, lainmukainen tuomio. Tämä nimittäin
kohdistuu lailliseen elinkeinoon, jolla on merkitystä suomalaisessa
yhteiskunnassa.
Jos loogisesti nämä lakialoitteen allekirjoittajat
tätä asiaa veisivät eteenpäin,
niin tekisivät lakialoitteen siitä, että kotieläintuotanto
täytyy lakkauttaa, ainakin porotalous täytyisi
lakkauttaa. Poronlihaa syödään kylläkin,
mutta porontaljoja myydään ja monen henkilön
seinällä on porontaljoja. Jos ajattelee sillä tavalla
kuin lakialoitteen allekirjoittajat funtsivat, niin pitäisi
myöskin puuttua silloin tähän.
On totta kai niin, että olosuhteita pitää valvoa, ja
turkistarhaus on tänä päivänä erittäin
tarkan valvonnan ja syynäyksen alla ja hyvä niin.
Olosuhteitahan pitää koko ajan parantaa, niin
kuin myöskin kotieläintuotannossa. Aika tavalla
yhdyn ed. Vehkaojan puheenvuoroon, sekä tähän toiseen
että ensimmäiseen. Tältä kannalta
asiaa tulee mielestäni tarkastella. Jos edelleen tätä logiikkaa
(Puhemies koputtaa) peräänkuuluttaa, niin voisi
sanoa, että miksi te ette tee lakialoitetta, että kauneustuotteiden
valmistus lakkautetaan. (Puhemies koputtaa) Pitää kysyä,
mitä raaka-aineita käytetään,
kun näitä tuotteita valmistetaan, (Puhemies koputtaa)
millä tavalla se on eettinen kysymys.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Meillä on keskusteltu paljon siitä,
että tämä turkistarhaus on laillinen
elinkeino, ja näinhän se on. Nyt vain on hanke
yhdeksällätoista kansanedustajalla, että siitä tehtäisiin
laiton elinkeino. Tästä asiasta päättää eduskunta,
onko se laillinen vai laiton tulevina aikoina. Mielestäni
sen tulee olla laillinen eli tämä lakialoite on
syytä hylätä, taikka niinhän
siinä tosiasiassa tapahtuu, että sitä ei
varmastikaan "ehditä" ottaa käsittelyyn. Niin kävi
varmaan viime kaudella ed. Lapintien aloitteen ja näin
todennäköisesti käy nytkin.
Näyttää siltä, että neljä vasemmistoliiton,
kuusi sosialidemokraattien, seitsemän vihreiden ja kaksi
Suomen keskustan kansanedustajaa ajaa sitä, että vuonna
2012 turkistarhaus olisi laiton elinkeino Suomessa, eli he ajavat
kieltolain säätämistä. 70 vuotta
sitten Suomessa oli toisenlainen kieltolaki. Siitä kokemukset
eivät olleet hyvät. Se kumottiin. En tiedä,
olisiko sillä alalla mietittävä uusia
säännöksiä, mutta se ei kuulu
tähän yhteyteen. Kieltolaki ei kuitenkaan toiminut.
Uskon, että ei nytkään ole mitään
sellaisia syitä, jotka edellyttäisivät
turkistarhauksen kieltolain säätämistä.
Se on liian jyrkkä toimenpide.
Muita keinoja on käytettävä, ja me,
jotka täällä pitempään
olemme olleet, tiedämme, että näitä säädöksiä on
eläinsuojelulain yhteydessä täällä kovankin
taistelun jälkeen säädetty ja tällä hetkellä ilmeisesti
suuria vaikeuksia, ongelmia, epäkohtia ei ole osoitettavissa
Suomen turkistarhauselinkeinon osalta. Jos on, niihin
on puututtava säädöksin. Missään
tapauksessa taloudellisin perustein ei saa eläimiä huonosti
kohdella. Se on aivan selvä. Siinä tulee eläinsuojelulliset
ja eettiset näkökulmat ottaa vahvasti huomioon,
eli säännösten ja määräysten
tulee olla tiukat ja eläinsuojelullisesti järkevät
ja perustellut ja niitä tulee huolellisesti valvoa.
En ole aivan tarkoin tietoinen siitä, onko Suomen eläinsuojelun
valvonta tänä päivänä riittävän
hyvin hoidettu. Aina silloin tällöin tulee, ei viime
aikoina turkistarhauksen osalta, mutta muiden kotieläinten
osalta, näitä rikkomuksia ja rikoksia esille,
mutta näin, totta kai, tulee kaikkia muitakin rikoksia,
eivät säädökset poista niitä.
Mutta niistä on seurattava riittävät,
kohtuulliset ja jopa ankaratkin rangaistukset, jos säädöksiä rikotaan
tällä alalla.
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on mielestäni
jopa hieman vaarallinen tässä tilanteessa, missä elämme.
Kun tiedämme sen, että Euroopan unionin alueella
vain ehkä kolmessa jäsenvaltiossa turkistarhaus
on merkittävä elinkeino — Pohjoismaista
Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa, sen etelämpänä tuskin
jo ilmasto-olosuhteista johtuen turkistarhausta mittavasti tuskin harrastetaan
ja harjoitetaan — niin on huono signaali, jos Suomesta
menee tieto, että Suomessa turkistarhaus on sillä tavalla
tapahtuvaa elinkeinotoimintaa, että sen kieltämistä harkitaan
jopa Suomessa. Siitä voimme siirtää signaalin
Euroopan unionille, että siellä puututaan siihen
tavalla, mikä ei ole järkevää eikä kohtuullista
eikä perusteltua eläinsuojelullisista ja eettisistä syistä,
eli niitä perusteita ei löydy.
Tässä mielessä aloitteen tekijät
ovat ottaneet mielestäni hieman jopa riskiä tämän
toiminnan tulevaisuuden suhteen. Ehkäpä heillä on
ollut tämä ajatuskin, että nostetaan
täällä asia esille, vaikka tiedetään,
että se ei täällä mene läpi,
mutta jos saataisiin Keski- ja Etelä-Euroopan maat kiinnittämään
huomiota samalla tavalla kuin metsänhoidossa, metsien käsittelyssä,
on tapahtunut menneinä vuosina. Tällaista viestiä on
viety meidän maamme ja oman päätösvaltamme
nujertamiseksi Brysselin kautta. Toivon, että olen tässä täysin
väärässä, enkä heitä epäilyä mistään syystä aloitteentekijöiden
osalta sinänsä, mutta kyllä vetoan, että näissä asioissa
kannattaa ja pitää olla aika huolellinen.
Arvoisa puhemies! Mietin, onko häkki se syy, joka edellyttäisi
näiden aloitteen tekijöiden mielestä turkistarhauksen
kieltämistä. Eikö karsina, pilttuu, aitaus
tai koppi, joissa myös kotieläimiä pidetään
tai jotka ovat siinä tärkeitä elementtejä, edellyttäisi
todella eläintenpidon kieltämistä? Sikoja
ja vasikoita ei saisi pitää karsinassa eikä hevosta
pilttuussa, koska se rajoittaa niiden elämää.
On tärkeää, että näiltäkin
osin säädökset ja valvonta ovat kunnossa,
jotta eläimiä kohdellaan hyvin, mutta sen, että turkiseläimiä kasvatetaan ja
pidetään häkissä, ei sinänsä tarvitse
eikä pidä olla peruste elinkeinon laittomaksi
tekemiselle.
Arvoisa puhemies! Tämä on vakava kysymys,
mutta voi kai sanoa niinkin, että kun meillä nyt
näyttää olevan, kiitos viimeaikaisen
talous- ja veropolitiikankin, entistä enemmän
monimiljonäärejä tässä maassa,
niin kaipa he rouvilleen tarvitsevat edelleen turkkeja, mitä upeampia
sitä parempi, jotta se monimiljonäärisyys
näkyy. Näin tällä elinkeinolla
on tulevaisuutta meillä niin kuin muuallakin, ellei sitten
käy niin, että kasvihuoneilmiö etenee
ja tuo niin lämpimät ilmat, että turkkia
ei voi edes Suomessa enää käyttää,
niin kuin sitä ei muuallakaan kokoturkkina varmaan paljon
enää voi käyttää etelän
lämpimissä maissa. Jos ilmasto näin muuttuu,
silloin kai luonto tekee tehtävänsä eli
turkistarhaus Suomessa käy mahdottomaksi sekä lämpimän
ilmaston että turkisten tarpeen loppumisen myötä.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! On todella hyvä, että pääministeri
Lipponen on ilmoittanut, että hallitus ei tee tämän
lakiesityksen kaltaista esitystä eduskunnalle. Oma puolueeni
Sdp viime puoluekokouksessaan otti myönteisen kannan turkistarhaukseen
ja totesi, että se on laillinen ja hyväksyttävä elinkeino
ja kannustettava haja-asutusalueiden lisäelinkeinona. Meidän
puoluevaltuustomme on asiasta keskustellut myönteiseen
sävyyn useampaan kertaan, eli oman puolueeni virallinen
kanta on, että turkistarhaus on laillinen, hyväksyttävä elinkeino
ja sitä tulee myöskin suojella niiltä hyökkäyksiltä, mitä viime
aikoina on tapahtunut.
Ne 10 000 työpaikkaa, jotka muodostuvat tarhauksesta
ja siihen liittyvistä liitännäiselinkeinoista
kuten kalastuksesta ja rehunvalmistuksesta, ovat erittäin
tärkeitä haja-asutusalueille ja nimenomaan Vaasan
vaalipiirin alueelle, jolla pääosin turkikset
tuotetaan. Mitä nämä ihmiset sitten tekisivät
sillä alueella, jos tätä elinkeinoa ei hyväksyttäisi?
Tänne ruuhka-Suomeenko heidän pitäisi
muuttaa Kehäkolmosen sisäpuolelle? Sinne lähtee
keskimäärin tuhat ihmistä vuosittain.
Sitäkö te haluatte, että muuttoliikettä kiihdytetään
kieltämällä laillisia elinkeinoja?
Kun ottaa vielä huomioon turkistarhaiskut, Vaasan vaalipiirin
kansanedustajina olemme olleet yksimielisesti sitä mieltä,
että niille täytyy saada loppu. Paras keino näitten
iskujen ehkäisemiseksi olisikin, että yhteiskunnan
toimesta korvattaisiin rahaston kautta aiheutetut vahingot, jolloin
motiivi iskuille katoaisi, koska yrittäjät saisivat
tulonsa yhteiskunnan vakuutusrahastosta.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä keskustelu lakialoitteesta
turkistarhauksen kieltämiseksi osoittaa aivan oikeaksi
toissapäiväisen vieraskynäpalstalla olleen
professori Matti Wibergin kirjoituksen. Hän toteaa sanatarkasti
näin: "Huolestuttavaa ei ole, että politiikasta
siirrytään muihin tehtäviin vaan se,
että muista tehtävistä siirrytään
niin harvoin politiikan pariin."
Haluan tällä sanoa, että täällä lakialoitteen puolustajien
käyttämät puheenvuorot ovat erittäin
kaukana siitä todellisuudesta, joka vallitsee niin tällä laillisen
elinkeinon, turkistarhauksen, saralla kuin myöskin muilla
kotieläintuotannon aloilla. Itse en niin hyvin turkistarhausta
tunne, mutta sen tiedän, että siellä lainsäädäntö,
erilaiset säännökset ja toimintanormit
ovat erityisen tiukat ja ovat kaiken aikaa tiukentuneet, ja hyvä niin.
Sen sijaan tunnen erinomaisen hyvin muuta kotieläintuotantoa,
joka liittyy maidontuotantoon taikka hevosten kasvattamiseen.
Täällä tuotiin esille, että esimerkiksi äsken mainituissa
tuotantomuodoissa eläimet eivät pysty lajikohtaista
käyttäytymistään harjoittamaan
tai että koneet ovat tehneet jollain tavalla epäinhimilliseksi
näiden eläinten hoidon. Toivotan nämä epäilijät
tervetulleiksi tutustumaan tähän nykyaikaiseen
tuotantomuotoon, jota on myöskin automatisoitu, koneellistettu
ja tehty inhimillisesti niin eläimille kuin ihmisille,
hoitajille, yrittäjille, paremmaksi. Tämä on
toden totta toteutunut myöskin eläinten hyvinvoinnin
näkökulmasta.
On aivan väärä kuva, että lehmän
lypsy robotilla tai vapaalypsyjärjestelmällä,
niin kuin parempi nimike siitä kuuluu, olisi esimerkiksi
jollain tavalla epäinhimillistä taikka että väkisin
siinä yritettäisiin maitoa eläimestä ottaa.
Kun verrataan siihen luontaiseen tapahtumaan, jossa vasikka tuon
saman asian hoitaa, se on monta kertaa rajumpaa ja kovempaa. Toivonkin,
että te, hyvät kollegat, jotka näitä olette
vahvasti epäilleet, samoin kuin hevosten kohtelua tai sitä,
että ne pakotetaan johonkin, tulisitte ja katsoisitte,
kuinka asiat todellisuudessa ovat.
Eläintenhoitajat kaikissa kotieläintuotannon muodoissa
haluavat, että eläimet voivat hyvin. Silloin kun
eläin voi hyvin, voi myös yrittäjä ja eläimen
hoitaja hyvin. Jos eläin kuihtuu ja voi huonosti, sama
seuraus on myöskin sen hoitajalle ja sille yrittäjälle,
joka näin toimii. Myönnän, että näitäkin
henkilöitä on, niitä löytyy
jokaisesta väestöryhmästä ja
sille me emme voi mitään. Mutta pääosa,
ylivoimainen pääosa, yrittäjistä toimii
vastuullisesti ja eläimiä kohtaan niin hyvin kuin
se ikinä mahdollista on ja yrittää parantaa
ammattitaitoaan ja olosuhteita kaiken aikaan vain paremmiksi ja
paremmiksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti puhujakorokkeelta, ettei puhemiehen
tarvitse naputella oikein paljon, jos ylittyy kaksi minuuttia.
Ihmettelin hieman sitä tekstiä, millä tätä lakialoitetta
on perusteltu, kun täällä puhutaan rääkkäyksestä ja
sellaisesta. Sitä täytyy kyllä todella
ihmetellä, kun itse olen aika monella tarhalla käynyt
ja nähnyt, millä tavoin nämä tarhaajat
huolehtivat ainakin nykyaikana nimenomaan eläimistä,
voi sanoa jopa niin kuin vanhassa sanonnassa, pitävät
ikään kuin kukkaa kämmenellä, koska
heidän tulonsa riippuvat myöskin hyvin pitkälle
siitä, että se nahka on todella laadukasta ja
siitä saadaan hyvä hinta. Tätä taustaa
vasten en ymmärrä lainkaan niitä perusteita,
mitä tässä lakialoitteessa on.
Täällä on monessa puheenvuorossa
todettu, että aina tietenkin on poikkeuksia. Aina silloin tällöin
saamme lukea lehdistä, että on löydetty eläimiä,
jotka ovat kuolleet sen vuoksi, että niitä ei
ole ruokittu jne., mutta harvemmin turkistarhauksesta tällaisia
viestejä on ollut.
Itse kun viikot asun täällä kerrostalossa
ja aikaisemmin edellisessä elämässä yhden
vaiheen olin lähes viisitoista vuotta Pääkaupunkiseudulla,
niin joskus kyllä mietin sitä, mitä mieltä mahdollisesti
eläinsuojeluviranomaiset ovat siitä ulinasta,
joka kerrostalossa kuuluu, kun koira on esimerkiksi jätetty
päiväksi sinne yksin. En halua tuomita sitä,
että kerrostaloissa pidetään eläimiä,
mutta mietin vain sitä, että voi olla, että siinä on
kyse enemmän ... En käytä sanaa rääkkäys, mitä lakialoitteessa
käytetään, mutta jonkinlaista ikävää tämä eläin
ainakin äänestä päätellen
siellä yksin tuntee. En tunne tietysti eläinten
ja koirien sielunelämää sen paremmin.
Toinen asia on se, että jos Suomesta lopetetaan tarhaus,
on aivan varmaa, että se siirtyy muihin Itämeren
maihin. Niissä maissa eivät varmasti eläinsuojelusäädökset
ole sillä tasolla kuin Suomessa eikä valvonta.
Se on aivan varma.
Eräs asia minua huolestuttaa nimenomaan tämän
lakialoitteen perusteella. En tiedä enkä väitä,
että sillä on yhteyttä siihen, että välittömästi sen
jälkeen, kun tämä lakialoite jätettiin,
Mustasaaressa hennaterroristit hyökkäsivät
tarhaukseen, värjäsivät kettuja ja laskivat
minkkejä vapaiksi. Eikö se tuota mitään
kärsimystä näille ketuille? Entä sitten
se linnusto, joka tuhotaan minkkien toimesta?
Toivon vaan, että tämä keskustelu,
joka nyt tänään tässä lähetekeskustelussa
käydään, ei innosta nyt taas näitä määrättyjä sitaateissa
sanottuna terroristeja uusiin iskuihin. En tiedä, oliko
yhteyttä siihen, että lehdissä kirjoitettiin
ed. Lapintien aloitteesta, mutta näin vaan käytännössä kävi.
Herra puhemies! Itse olen myös tehnyt vuosien varrella
useampia aloitteita siitä, että valtiovallan toimesta
tarhaajille korvattaisiin nimenomaan aitausten tekeminen tarhojen
ympärille. Se estäisi edes jonkin verran näitä tarhojen
tuhoajia ja myöskin estäisi eläinten
pääsemisen luontoon. Siellä erityisesti
minkki tekee todella suuria tuhoja. Vaasan saaristossa on nyt yritetty pienpetoeläinpyyntikampanjoilla
saada niitä pois sieltä. Jonkin verran on ilmeisesti
onnistuttu, koska vesilinnusto on lisääntynyt.
Se, mitä ed. Wallin totesi omassa puheenvuorossaan,
on todella kannatettava ajatus, eli se että silloin näiltä niin
sanotuilta kettuterroristeilta lähtee motiivi tuottaa vahinkoa,
kun esimerkiksi valtion perustaman rahaston kautta korvattaisiin kaikki
tarhaajille aiheutetut vahingot. Silloin heiltä putoaisi
eräs motiivi.
Minä pidän tätä täysin
käsittämättömänä lakialoitteena.
Ed. Vahasalo merkitään
läsnä olevaksi.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! He tekivät sen jälleen.
Pidän erittäin valitettavana sitä, että joudutaan
käymään täällä tällaista
keskustelua tänä päivänä ja
ehkä myöskin jatkossa, aivan niin kuin ei yhtä laillista
elinkeinoa harjoittavaa yrittäjäkuntaa olisi jo
tarpeeksi ja riittävästi painettu ja ahdistettu.
Ympäristöterroristit ovat jo vuosikausia kiusanneet
ahkeraa turkistarhaajien ammattikuntaa. On täysin kohtuutonta,
että turkistarhaajat on ajettu henkisesti ja fyysisesti
romahduksen partaalle. Pahimmat häiriköt ovat
uhkailleet tarhaajia, että saatte varautua siihen, että ollessanne
kotona isketään tarhalle tai ollessanne tarhalla
isketään kotiin. Pahimmassa tapauksessa poltetaan talo.
Laillista elinkeinoaan harjoittavat yrittäjät on
pantu vahtimaan tarhojaan yötä päivää ja hankkimaan
kalliita hälytyslaitteita.
Itse vierailin viime kesänä useammallakin
tarhalla. Yksi niistä oli Teuvalla, jossa jo toisen kerran
jouduttiin iskun kohteeksi. Kävin keskustelemassa tarhaajaperheen
kanssa. Perheen isoäiti oli joutunut lääkärin
pakeille näiden tapausten takia. Perheen pienet pojat olivat
edelleen säikkyjä tapauksen johdosta. Yksi rikos
oli tehty aikaisemmin, ja siitä pienet pojat olivat jollakin
lailla toipuneet, uskalsivat nukkua jo omassa huoneessaan. Sitten
tuli toinen isku. Rikolliset iskivät jälleen.
Tilanne palasi ennalleen, eli pienet pojat pelkäsivät
olla kotonaan, pelkäsivät omassa huoneessaan,
piti päästä äidin ja isän
viereen nukkumaan.
Täällä eduskunnassa suvaitsevaisuutta
ja inhimillisyyttä saarnanneet kansanedustajat ovat omilla
toimillaan ajamassa tarhaajaperheitä henkisesti nurkkaan
eivätkä taida osata edes hävetä tätä tilannetta.
Olen todella ylpeä siitä, että lakialoitteen
alta ei löydy yhdenkään kokoomuksen kansanedustajan
nimeä. Toisaalta ihmettelen suuresti sitä, että sieltä löytyy
kahden keskustalaisen kansanedustajan nimet, Neittaanmäki
ja Karpela. Karpelan ehkä vielä ymmärtäisi,
mutta Neittaanmäkeä en todellakaan ymmärrä.
Luen hänet kuitenkin maaseudun kansanedustajaksi.
Ruotsin maatalousministerin käyttämän
puheenvuoron jälkeen monet tarhaajayrittäjät
ottivat yhteyttä hädissään ja
huolestuneina ja kysyivät, että joko taas, eivätkö he
saa hetkenkään rauhaa, pitääkö ympäristöterroristien
lisäksi pelätä myös yhteiskuntaa.
Kysyivät, onko kieltolaki tulossa myös Suomeen,
mutta onneksi voi todeta, että ei ole tulossa. Ei, vaikka
esitys sai täällä vastakaikua. Sosialidemokraattien
varapuheenjohtaja Säde Tahvanainen ilmoitti kannattavansa
kieltoa, lehtitietojen mukaan vihreiden eduskuntaryhmän
puheenjohtaja Janina Andersson tervehti Ruotsin terveisiä miltei
hihkaisten ja hän luulee, että vihreät
ovat yksimielisesti kieltoesityksen takana. Sitten tietenkin kansanedustaja Lapintie
uusi vanhan lakiesityksensä keräten sen alle nimiä.
Olen mielenkiinnolla odottanutkin, keiden nimet sieltä löytyvät,
ja aika tuttuja nimiä, joita voi olettaakin sieltä löytyvän.
Onneksi tarhaajia voitiin rauhoittaa sillä tavalla,
niin kuin täälläkin on todettu, että pääministeri
Lipponen torjui selkein sanoin asian ja totesi, että hallitus
ei edes harkitse kyseenalaista esitystä. Kokoomuksen eduskuntaryhmän
puheenjohtaja Zyskowicz totesi, että mahtaako maahan sellaista
hallitusta tullakaan, joka esittäisi kieltoa lailliselle
elinkeinolle. Sosialidemokraattien eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Kalliomäki ja keskustan puheenjohtaja Pekkarinen olivat
samoilla linjoilla. Rkp:n puheenjohtaja Enestam sanoi, ettei Suomen
pidä tehdä päätöksiä,
jotka uhkaavat turkistarhaajien elinkeinoa. Vasemmistoliitto, jota
Lapintie edustaa, teki kesän puoluekokouksessa päätöksen,
ettei turkistarhausta esitetä lopetettavaksi. Kun kysyin
täällä salissa vihreiden kansanedustaja
Erkki Pulliaiselta, onko hän Janina Anderssonin kieltoesityksen
takana, hän ilmoitti, ettei missään tapauksessa,
turkistarhauksen kieltoa hän ei kannata. Myöskin
kristillisdemokraatit, perussuomalaiset Raimo Vistbackan johdolla
ja ryhmä Aittoniemi olivat asiaa vastaan. Eli tämä hiukan
niin kuin rauhoittaa tätä tilannetta ja myöskin
antaa uskoa näille laillista elinkeinoa harjoittaville
yrittäjille, että ei tässä valtakunnassa
kuitenkaan kaikki vielä ole retuperällä.
Minä pidän täysin kohtuuttomana sitä,
että yksi laillista elinkeinoa harjoittava yrittäjäjoukko
joutuu elämään jatkuvassa paineessa.
Tulee todella henkistä ja fyysistä väsymystä,
mutta siitähän eivät nämä suvaitsevaiset
ja inhimilliset kansanedustajat kanna minkäänlaista
huolta. Minä kysyn, kuka haluaa antaa oikeutta myös
ihmiselle tänä päivänä.
Täällä puhutaan kaiken maailman pehmosia
eläinsuojelusta ja muista vastaavista, mutta mihin on hävinnyt
ihmisten suojelu, ihmisten huomioon ottaminen?
Harvoin voi toivottaa lakialoitteelle niin tylyä kohtelua
kuin tälle aloitteelle. Onneksi voin olla varma siitä,
ettei tämä lakialoite tule maa- ja metsätalousvaliokunnassa
saamaan minkäänlaista vastakaikua. Siinä mielessä voin
nukkua yöni rauhassa. Tunnen valiokunnan jäsenet
sen verran hyvin, että tiedän, että siellä tämä tulee
saamaan todella tylyn kohtelun. Siitä olen todella onnellinen.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! Useissa puheenvuoroissa on yritetty väittää,
että en erota laillista ja laitonta, ja tämähän
nyt ei kyllä pidä paikkaansa. Esittelypuheenvuorossa
nimenomaan totesin, että eläinoikeusaktivistit
ovat niin laittomien kuin laillistenkin tekojensa kautta pitäneet
asiaa esillä. Laillisia ovat mielenosoitukset ja laittomia
tietenkin nämä yölliset iskut kettujen
vapauttamiseksi ja eläinten turkkien värjäykset.
Sen sijaan olen vahvasti sitä mieltä, että nimenomaan
eduskunnassa pitää käydä tätä keskustelua,
koska täällä viime kädessä päätetään, mikä elinkeino
on laillista ja mikä on laitonta. Jos turkistarhaus halutaan
kieltää, silloin keskustelu on käytävä täällä.
Pidän senkin takia välttämättömänä tätä keskustelua,
että näitä turkistuotantoon kohdistuvia
ilkivaltaiskuja esiintyy niin kauan, kunnes aktivistit kokevat,
että heidän mielipiteensä otetaan huomioon,
eli siitä pitää vakavasti keskustella
sitten, mitä mieltä näistä perusteista
on.
Mutta pyörittää tätä asiaa
miten tahansa, mielestäni turkistarhaus pitää kieltää juuri
sen vuoksi, että eläinten häkkikasvattaminen
ja surmaaminen pelkästään turkisten vuoksi
on moraalisesti arveluttavaa eläinten hyväksikäyttöä.
Esimerkiksi Isossa-Britanniassa juuri tällä perusteella on
tämä kielletty, koska on katsottu, että turkistarhaus
aiheuttaa kohtuuttoman paljon kärsimyksiä eläimille.
Sen sijaan Sveitsissä ja Saksan osavaltioissa vaaditaan
eläintarhatasoiset olosuhteet, jotta turkistarhausta voisi
harjoittaa. Mielestäni ei ole järkevää tätä esittää,
koska silloin tarhaus ei enää ole taloudellisesti
kannattavaa. Reilumpaa on esittää, että turkistarhaus
kielletään kokonaan.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Turkistarhauksen kieltämistä koskeva
lakialoite on mielestäni käsittämätön.
Kysymys on laillisesta ja maallemme monin tavoin tärkeästä elinkeinosta.
Nyt on pelättävissä, että käsittelyssä oleva
lakialoite ja tämä vellova keskustelu on tuonut
tai tuomassa vahinkoa maallemme.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteen perustelut ovat mielestäni
täysin kestämättömät.
Eläinten hyvinvointiin ja tarhauksen tutkimukseen ja kehittämiseen
on Suomessa kiinnitetty erityisen paljon huomiota. Tutkimuksessa
ovat olleet mukana myös Itä-Suomen yliopistot,
Joensuu ja Kuopio. Turkistarhaus on Pohjois-Karjalassakin merkittävä elinkeino,
ja siellä samoin kuin koko maassa varmaan tarvitaan kaikki
työllistämisen ja toimeentulon lailliset edellytykset
käyttöön.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että Suomessa turvataan
turkistarhauksen harjoittamisen ja kehittämisen edellytykset.
Kaikenlaiset iskut ja tihutyöt laillista elinkeinoa vastaan
on jyrkästi tuomittava. Meillä Pohjois-Karjalassahan
oli tihutöitä jo lypsykarjatalouttakin vastaan.
On pelättävissä, että tämän
tyyppinen asioiden esille nostaminen on omiaan laajentamaan tätä toimintakenttää.
Sen takia, arvoisa puhemies, mielestäni tämän
lakialoitteen tie toivottavasti loppuu hyvin lyhyeen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Turkistarhaus suomalaisessa yhteiskunnassa
on ollut, on ja tulee olemaan hyväksyttävä elinkeino,
joka saa jatkua varmasti edelleenkin. Se antaa osaltaan maaseudulla
alan yrittäjille toimeentulon mahdollisuuksia ja osaltaan
edesauttaa maaseudun pitämistä asuttuna ja edelleen
antaa jatkojalostukselle mahdollisuuksia.
Jos Suomessa ei tuotettaisi turkiksia, tuotettaisiin niitä joka
tapauksessa muualla, niin kauan kuin niitä käytetään,
ja tuotaisiin sitten muualta. Tämä olisi epäedullinen
suuntaus. Luotan, että Suomen turkistarhaajat noudattavat
korkeatasoista eläinsuojelun ammattietiikkaa ja ovat edelleen
valmiit sitä kehittämään. Samalla
he vastaavat myös ympäristöstä ja
luonnonsuojelusta niin, että tarhattavat eläimet
pysyvät aitojen takana. Aloite ei mielestäni anna
aihetta enempään.
Iivo Polvi /vas:
Herra puhemies! Lakialoite eläinsuojelulain muuttamiseksi
niin, että turkiseläinten häkkitarhaus
kiellettäisiin, on kai tarkoitettu ensisijaisesti keskustelun
herättämiseksi, ja sen tehtävän
se näyttää täyttävänkin.
Aloitteessa on lähtökohtana, että turkiseläinten
häkkikasvatus lähtökohtaisesti on eläinsuojelulain
tarkoittamaa eläinrääkkäystä,
koska se ei mahdollista turkiseläimille niiden lajityypillistä elämää vaan sallii
niiden säilyttämisen ahtaissa häkeissä.
Jos tuo asetetaan vaatimukseksi, ilmeisesti kaikkien kotieläinten
ja myös lemmikkieläinten pito tulisi kieltää,
koska se ei mahdollista lajityypillistä käyttäytymistä.
Täällä on käytetty hyvin
asiantuntevia puheenvuoroja tarhauksesta ja tarhausolosuhteista. Itse
vielä 15 vuotta sitten turkistarhausta harrastaneena tunnen
alaa kohtalaisen hyvin ja myös monilla tarhoilla käyneenä tiedän,
että turkistarhaus on kaikista tarkimmin valvottu elinkeino, johon
liittyy eläintenpito. Ne ongelmat, joita tarhoilla esiintyy,
tulevat välittömästi oikaistaviksi ja
korjattaviksi. Turkistarhauksen kieltäminen merkitsisi
huomattavaa työpaikkojen menetystä, jota en voi
olla tukemassa.
Myös vasemmistoliiton puoluekokous kesäkuussa
käsitteli vastaavan tyyppistä aloitetta. Puoluekokouksen
kanta on aloitteelle torjuva, joten puolueen kanta on yksiselitteinen,
sama kuin oma näkemykseni.
Keskustelu päättyy.