Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten edellisessä maantieyhteyttä,
valtatieyhteyttä, koskevassa aloitteessa oli kysymys maakuntien
välisestä yhteydestä, näin on
myös lisätalousarvioaloitteessani Haapamäki—Parkano—Pori-rautatien
käyttöönoton perusselvityksestä.
Keuruun kaupungissa olevalta osuudeltaanhan tämä rata
on Keski-Suomen maakunnassa, jatkaa sitten Pirkanmaan pohjoisosien
kautta Satakuntaan ja siellä oleviin Porin seudun ja Rauman
satamiin saakka.
Radan liikenne yhtenäiseltä osuudeltaan valitettavasti
katkesi 1985. Tuolloin maantie Kurusta Virroille rakennettiin siten,
että siihen ei muodostunut tasoristeystä, ei liioin
yli- tai alikulkuja, ja näin ollen radan yhtenäinen
käyttö loppui. Rataa oli käytetty muun
muassa Vilppulassa olevan sahan, silloin taisi olla maailman suurin
saha ja maailman kärkisijoilla tuo saha on yhäkin,
puunjalosteitten kuljetuksiin satamiin, malmikuljetuksiin jne.,
myös paikallisiin puutavarakuljetuksiin, mutta tämä rata
yhtenäiseltä liikenneosuudeltaan katkesi, ja kun
yhtenäinen liikenne päättyi, niin on
ymmärrettävää, että silloin
liikenne heikkeni myös niiltä osin, missä sitä pystyttiin
tekemään. Näin ollen tällä hetkellä radalla
on ainoastaan liikennettä Parkanosta itään
päin Kihniön kunnan Aitonevalla ja Parkanosta
länteen päin Kankaanpäähän,
jossa on erityisesti Niinisalon asema. Varuskuntayhdyskunnassa on
Puolustusvoimille kuljetuksia tarjoava liikennepaikka.
Viime maanantaina, toissa päivänä,
tarkastin tämän radan kuntoa yksityisenä kansalaisena Kairokosken
asemalta aina Haapamäelle saakka. Kävin useammassa
kohtaa tuolla radalla. Totesin jälleen kerran, että aikanaan
radan linjaus on tehty todella hyvin. Vaikka se kulkee poikki Suomen
niin, että joudutaan vesistön ylityksiin, samoin
kohdataan etenkin Pirkanmaan ja Keski-Suomen osalla myöskin
mäkisiä seutuja, niin tästä huolimatta
radan linjaus on hyvin moderni. Siellä on pitkiä suoria,
jotka mahdollistavat merkittävän suuriakin liikennenopeuksia,
jos pintarakenne ja kiskotus vain on tämän mukainen.
Radan linjaus ei häpeä yhtään
pääratojen linjauksille. Tämä on
syytä todeta. Tämä maa-alue on rautatiealuetta.
Tämäkin on olemassa oleva vahvuus.
Liikennettä nyt ei sitten ole ollut tuolta Kankaanpäästä Poria
kohti Ruosniemelle saakka. Sillä välillä rata
on jäänyt hylättyyn tilaan jo useitten
vuosien ajaksi. Kiskot ovat kuitenkin paikoillaan. Radan vesominen
olisi hyvin ajankohtainen asia, jotta sitä voitaisiin hyödyntää muun muassa
matkailuun resiinaliikenteellä, kuten radan Virtain ja
Haapamäen välisellä osuudella ja myös
Virtain ja siellä olleen entisen Härkösen
liikennepaikan välisellä osuudella tehdään.
Rata Haapamäeltä Virroille on vesottu ja sitä pystytään
liikennöimään resiinoilla, ja tuommoista elämys-
ja luontomatkailua on ollut ja on ilmeisesti aivan vuodenajasta
riippumattakin mahdollisuus tehdä, paitsi silloin kun lumi
peittää radan ja radan aurausta ei tehdä,
jolloin niiltä liikennöimättömiltä osuuksiltaan
rata palvelee sitten latu-urana.
Näkisin, että tämä rata
tulisi ylläpitää siten, että rautatiealue
vesottaisiin, ja edelleen näkisin, että pitäisi
selvittää myös radan liikenteelle palauttaminen.
Tällä hetkellä on tunnettua rautatieliikenteen
ruuhkautuminen Jyväskylän—Jämsän—Oriveden
välillä. Sinne on nyt rakennettu kuitenkin uusia
junakohtauspaikkoja, mutta liikenne ruuhkautuu tuolla radalla. Samoin
tiedämme, että liikenne on runsasta ja ruuhkautuvaa myös
Tampere—Pori-rautatiellä.
Vaihtoehtoinen rata, joka olisi poikkiradan luontainen jatko
Haapamäeltä länteen, olisi myös liikenteellisesti
merkittävä vaihtoehto. Tätä vartenhan
rata ennen talvisotaa valmistui. Osaltaan kun on näin nuoresta
radasta kyse, niin se on myöskin tehty linjaukseltaan todella
liikenteen vaatimusten mukaiseksi. Monet muut radat ovat paljon
mutkikkaampia ja hankalampia kaarteita sisältäviä.
Rata on ollut aina suhteellisen kevyellä kiskotuksella.
Kuitenkin juuri ennen liikenteen lopettamista radan alue salaojitettiin,
liikennepaikkojen vaihteet muutettiin raskaammalle kiskotukselle
ja samoin radalle laitettiin sähköiset opastimet.
Välittömästi tämän
jälkeen lopetettiin sitten yhtenäinen liikenne.
Radan käyttöön ottaminen vaatisi
pintarakenteen uudistamisen, uudet ratapölkyt myös
ja myöskin raskaamman kiskotuksen. Tässä työssä voitaisiin
hyödyntää, kuten muillakin Haapamäen
kautta kulkevilla radoilla, muilta pääradoilta poistettavaa
kiskokalustoa, joka olisi korjattu hiomalla siihen kuntoon, että sillä olisi
vuosikymmenten käyttö. Tämä olisi
hyvin edullinen tapa panna rata kuntoon. Mitään
supernopeuksia siinä ei välttämättä tarvittaisi.
Valtateitten normaali nopeus, 80 kilometriä tunnissa, olisi
hyvinkin riittävä. Sen nopeamminhan ei pysty valtateilläkään
liikennöimään, jos ajatellaan vaikka vieressä monin
paikoin kulkevaa Valtatietä 23.
Täällä on puhuttu tänään
ilmastostrategiasta. Liikenteen siirtämistä mahdollisimman
paljon nimenomaan raskaitten kuljetusten osalta rautateille voi
puolustella ympäristö- ja ilmastosyillä. Tämä nimenomaan
olisi puutavarakuljetuksessa merkittävä rata.
Rautatien asiantuntijat ovat sanoneet, että jos liikennettä tuolloin
85 ei olisi valitettavasti yhtenäiseltä osuudeltaan
tämän yhden maantien kohtaamispaikan osalta katkaistu, kyseinen
rata olisi tänä päivänä Länsi-Suomen vilkkain
puutavararata. Kun juna vie kymmeniäkin vaunuja, Haapamäen
asemalla olen nähnyt 30 pylväsvaunun junan, niin
siinä menee silloin aikamoinen rekkajono myöskin
yhdellä kertaa kuljetettuna. Tämä on
ympäristöystävällistä, kansantaloudellista
kuljetusta.
Kuitenkin tällä hetkellä rata niin
sanottuna metsäratana ja vähäliikenteisenä ratana
on jopa vilahtanut liikenteessä olevilta osiltaan mahdollisesti
lopetettavana ja purettavanakin ratana. Tämä olisi
hyvin takaperoista kehitystä. Siksi olen halunnut aloitteellani
vauhdittaa radan kehittämistä, ja kaikkein olennaisin
asia olisi, että päästäisiin
tämä ratalinjaus avaamaan siellä, missä se
on päässyt vesoittumaan ja muuta pintakasvillisuutta
liiallisessa määrin kasvamaan.
Arvoisa puhemies! Uskon vahvasti, että Haapamäki—Parkano—Pori-rata
tulee olemaan vielä joskus vahvan liikenteen käytössä,
ja tätä olen vauhdittanut kyseisellä lisätalousarvioaloitteella.
Keskustelu päättyy.