10) Hallituksen esitys laiksi poliisin hallinnosta annetun lain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Suomessa on 90 poliisilaitosta, joista jo
nyt osa hoitaa tehtäviään yhteistyössä muiden
kihlakuntien poliisilaitosten kanssa. Nykyinen hallinnollinen jaotus
ei mahdollista paikallispoliisin voimavarojen käyttöä taloudellisesti
ja toiminnallisesti tehokkaalla tavalla. Tästä syystä on
nimenomaan tämän hallituksen esityksen pohjalta
hallintovaliokunnan mietinnössä nyt mahdollistettu
poliisilaitosten täydellinen yhteistoiminta. Tämä toimialueen
laajentamiskysymys poliisipiirinäkökulmasta ei
sinällään vaikuta peruspoliisitoiminnan
palvelupisteisiin. Poliisin peruspalvelut on tuotettava jatkossakin
lähellä kansalaisia. Peruspalveluita ovat muun
muassa nopeat hälytyspalvelut ja massarikosten tutkinta.
Erikoistumista vaativat tehtävät sen sijaan voidaan
hoitaa keskitetysti. Keskitetysti hoidettavia, erikoistumista vaativia
tehtäviä ovat muun muassa vakavan rikollisuuden
torjunta, yhäti lisääntyvät
ulkomaalaisasiat, hallinto- ja tukipalvelut sekä käytännössä kansallisen
arjen turvallisuuteen yhä enemmän kohdistuvat
uudenlaiset toimintaympäristön uhat.
Eduskuntahan käsitteli selonteon keskus-, alue- ja
paikallishallinnon toimivuudesta ja kehittämistarpeesta.
Tämä hallintoselonteko nimenomaisesti totesi,
että poliisia koskevaa lainsäädäntöä tulee
muuttaa siten, että poliisilaitosten täydellinen
yhteistoiminta mahdollistetaan. Haluankin tässä yhteydessä kiittää erityisesti
hallintovaliokunnan puheenjohtajaa ja hallintovaliokunnan kantavia
voimia vastuullisesta, (Ed. Väistö: Yksimielinen
mietintö!) yksimielisestä mietinnöstä,
joka on minusta saavutus ottaen huomioon, että tässä on
monella tavalla myöskin vaikeasti arvioitavia asioita.
Mutta haluan omalla esiintymiselläni varmistaa ja vakuuttaa
teidän tahollenne myös sen, että ministerinä otan
myöskin hyvin vakavasti hallintovaliokunnan lähestymistavan.
En usko, että meillä on tässä erilaisia
painotuksia lopputuloksenkaan näkökulmasta. Hallintovaliokunta,
kuten puheenjohtaja salista huomautti, hyväksyi hallituksen
esityksessä ehdotetun kihlakunnan poliisilaitosten toimialueiden
laajentamisen mahdollistamisen sellaisenaan. Hallintovaliokunta
teki lausuman siitä, että hallituksen on huolehdittava
siitä, että hyvissä ajoin ennen poliisilaitoksen
toimialueen muodostamista useammasta kuin yhdestä kihlakunnasta
hallintovaliokuntaa informoidaan kirjallisesti muutoshankkeesta
perusteluineen. Neljännesvuosisadan, lähes, eduskunnan
jäsenenä olleena ymmärrän tällaisen
lähestymistavan. On tärkeätä,
että vuorovaikutus valiokunnan ja nimenomaan hallituspuolueiden
piirissä ratkaisua tehtäessä ministerinkin
taholta varmistetaan. Tämä lopputulos on hyvä.
Informoiminen valtioneuvoston toimivaltaan kuuluvasta yksittäisestä toimialueratkaisusta
voi sinänsä vaikuttaa erikoiselta, mutta uskon, että pystyn
sen tulkitsemaan hallintovaliokunnan puheenjohtajankin toivomalla
tavalla, kun ratkaisujen aika koittaa.
Tämä poliisiyksiköiden yhteistoimintaa
koskeva säännöshän tuli sellaisenaan
hyväksyttyä. On erittäin tärkeätä,
että meillä on kentän turvallisuustoiminnallisista
ja poliisin tarpeista lähtevät mallit ja mahdollisuudet
rakentaa turvallisuusjärjestelmä ja toimivat kansalliset
turvarakennelmat.
Poliisioppilaitosten yhdistämistä siten, että uusi
oppilaitos nimetään poliisiammattikorkeakouluksi,
sisäasiainministeriö alun perin tavoitteli, mutta
opetushallinnon vastustus vaikutti siihen, että emme sitä esittäneet.
Lopputulos on tältä osin toivon mukaan toimiva.
Ministeriö alun pitäen juuri tätä kannatti.
Hallintovaliokunta ei hyväksynyt hallituksen esityksessä ehdotettua
ampuma-aseisiin ja yksityiseen turva-alaan liittyvien lupa-,
valvonta- ja tarkastustehtävien siirtämistä sisäasiainministeriöstä Poliisin
tekniikkakeskukseen. Tätä perusteltiin lähinnä Kilpailuviraston
lausuntoon viittaavin, Poliisin tekniikkakeskuksen toiminnan uskottavuuteen
liittyvin ja kilpailutukseen liittyvin näkökohdin.
Haluan kuitenkin tässä avoimesti eduskunnan pöytäkirjaan
todeta, että kun ampuma-aseisiin ja yksityiseen turva-alaan liittyvät
lupa-, valvonta- ja tarkastustehtävien kaltaiset tehtävät
eivät kuitenkaan kuulu mielestäni luonteensa puolesta
ministeriötasolle tai ministeritasolla hoidettaviksi, niin
tulisi pikaisesti kuitenkin linjata, miten näiden tehtävien
ministeriöstä poissiirtämisen valmistelua
jatketaan. Tässä on tietysti tiettyjä mahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Haluan lopuksi keskittyä muutamiin
poliisipalvelujen saatavuuden kannalta keskeisiin kysymyksiin. Saatavuuden
kannalta hallinnollisissa jaotuksissa suuri merkitys on toimipaikka-
ja palvelupisteverkostolla. En ole missään vaiheessa
hyväksynyt sellaista lähestymistapaa, mikä kieltämättä on
saattanut olla aikaisempien kihlakunta- ja muiden organisaatioratkaisujen
taustalla, että tehdään hyvin nopeita karttaharjoituksia,
piirrellään uusia alueita ja käytännössä on
saatettu olla rakentamassa poliisipäälliköille
isompia bunkkereita, hallintobunkkereita. Minusta on erittäin
tärkeätä, että nyt katsotaan
kentän toiminnallisista tarpeista tarkoituksenmukainen
hallinnollinen jaotus, joka tehostaa voimavarojen käyttöä ja
parantaa siten mahdollisuuksia varmistaa poliisin näkyvyys sekä ylläpitää riittävää
toimipaikka-
ja palvelupisteverkostoa. Palvelujen saatavuus varmistetaan palvelutavoitteiden
asettamisen ja niiden toteutumisen seurannan avulla. Poliisin toiminnallinen
johtaminen on aina tapahtunut ja sen on tapahduttava lähellä kenttää ja
läheltä kenttää. Poliisin hallinnollisen
johdon sijoittumisella ei ole samanlaista merkitystä palveluja
tarvitseville. Poliisipäällikkö ei ole
niin tärkeä kuin ympärivuorokautisessa
hälytysvalmiudessa oleva partio, joka saadaan mahdollisimman
nopeasti paikalle.
Hallinnollisen johtamisen osalta on keskeistä, että poliisipäällikölle
ei voida asettaa todellista kokonaisvastuuta toimialueensa yleisestä järjestyksestä
ja
turvallisuudesta, jos hänen on tehtävänsä täyttääkseen
turvauduttava säännönmukaisesti toisten
virkamiesten johtamien poliisiyksiköiden henkilöstöön. Paikallispoliisin yksiköiden
tulee olla voimavaroiltaan sellaisia, että ne
kykenevät hoitamaan tavanomaiset poliisitehtävät
pääsääntöisesti itsenäisesti.
Tältä osin eri poliisin yksiköiden, paikallispoliisin,
liikkuvan poliisin jnp. yhteistyö on myös tärkeätä.
Samoin on hyvä nyt arvioida myöskin eri alueilla olevat
erityistehtävätarpeet, ulkomaan rajan läheisyys,
monet tämän tyyppiset kysymykset on hyvä pohtia
tässä, kun myös poliisipiirien raja- ynnä järjestämisarviointia
suoritetaan.
Kaiken lähtökohta on tietysti myös
poliisin voimavarat. On myönteistä kertoa eduskunnalle linjauksesta,
johon hallitus on yhtynyt. Vuoden 2002 poliisivahvuus, josta itse
asiassa olemme 60—70 yli keskiarvon, on myös ensi
vuoden osalta jo turvattu. Sisäministeriön poliisiosasto on
tehnyt johdollani ja linjausteni mukaisen poliisimäärärahojen
jakopäätöksen ensi vuodelle myös
paikallispoliisin määrärahoja koskien.
Siinä on nyt etenemässä edellyttämäni
harva kerroin eli harvan asutuksen 5 vuoden aikainen huomioon ottaminen
paikallispoliisin määrärahojen jaossa.
Nyt, arvoisa puhemies, haluan lyhyesti kommentoida lukemieni
ensimmäisen käsittelyn pöytäkirjojen
perusteella eräiden edustajien puheenvuoroja. Täällä on
ollut tällainen ilmeisesti eräiden kunnanjohtajien
aktiivisen vaikutuksen alainen edustajaryhmä, joka on ollut
kytkemässä poliisipiirijärjestelyä kihlakuntakeskusteluun.
Hallintoselonteon yhteydessähän nimenomaan eduskunta
edellytti, että kihlakuntajako arvioidaan aikaisintaan
2008 ja että näitä poliisin toiminnallisesta
ja turvallisuuden sanelemasta tarpeesta lähteviä ratkaisuja
on kyettävä tekemään aikaisemmin.
Siinä linjassa hallintovaliokunta on itse myöskin
toiminut, ja se on arvokasta. Jos halutaan lykätä vuodelle
2008 käsiteltävän kihlakuntakeskustelun
yhteyteen nämä asiat, niin kyseessä on
selkeä halu pitkittää asian etenemistä väittäen,
että palvelut häviävät pieniltä paikkakunnilta,
jos edetään hallituksen esityksen mukaisesti.
Taustalla on, ymmärrän kyllä, ajankohtaan liittyvä,
herkkä ja varmasti vaalikentillä hyväksi koettu
uhkan esille tuominen, mutta se ei tee oikeutta kyllä hallintovaliokunnan
eikä myöskään hallituksen ja
sisäasiainministeriön toiminnalle ja toiminnan
tavoitteille tässä asiassa. Siirtäminen
olisi selkeästi pään pensaaseen panemista. Ongelmat
eivät siitä mihinkään häviä,
vaan siirtyvät tai jopa pahenevat poliisin
toiminnallisten edellytysten ja toimintakyvyn osalta
kansalaisten turvallisuuteen liittyen, muun muassa järjestäytyneen
rikollisuuden aiheuttaman entistä suuremman toimintatarpeen
tilanteessa.
Perusteet käsitellä asia tällä aikataululla,
mitä nyt on esitetty, ovat erityisesti ikärakenteen muuttuminen,
maassamuutto ja rikollisuuden muuttuminen. Hallituksen esityksellä pyritään toisaalta
vastaamaan kansalaisnäkökulmaan, palvelujen säilyminen
turvataan ja toisaalta poliisin vaikuttavuutta parannetaan. Kihlakuntarajat
ylittävä yhteistyö tutkinnassa, järjestyksenpidossa
ja liikenteen valvonnassa on tärkeätä.
Mikä on vaihtoehto tälle? Sekö, että kaikki
on ennallaan? Se tulee olemaan kaikista huonoin vaihtoehto poliisin
toimintakykyä ja kansalaisten turvallisuutta arvioiden.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On erinomainen asia ensinnäkin,
että tällä kertaa, kun tämä asia
on käsiteltävänä täällä eduskunnassa,
niin tällä kertaa myös ministeri on paikalla
aitiossa. Todellakin kysymys on nyt hallituksen esityksestä,
joka on annettu jo viime keväänä, ja
tämä esitys sisältää paitsi
poliisin hallinnosta annetun lain muuttamisen myös neljä muutakin
lakiehdotusta eli yhteensä viisi lakiehdotusta. Tässä puheenvuorossani
ehdotan, että näistä lakiehdotuksista
ensimmäinen hylätään.
Arvoisa puhemies, jatkan kuitenkin puheenvuoroani vielä itse
asiasta. Nimittäin tästä on jo kulunut
parisen viikkoa, kun tämä hallintovaliokunnan
mietintö oli ensimmäistä kertaa täällä eduskunnan
käsittelyssä, ja sen jälkeen noin viikko
sitten, taitaisi olla tarkalleenkin viikko sitten, viime torstaina,
ensimmäistä käsittelyä jatkettiin.
Tuolloin käytiin aika kipakkasävyinen keskustelu
siitä, onko kysymyksessä nyt sitten kihlakuntajärjestelmään
puuttuminen, onko kysymyksessä poliisipalvelujen eli kansalaisten
perusturvallisuuteen vahvasti ja vakavasti liittyvien poliisipalvelujen
heikentäminen vai vahvistaminen. Tästä oikeastaan
täällä keskustelussa aika lailla kiisteltiin.
Kun ministeri ei ollut kuulemassa tuota keskustelua, niin haluan
tässä muutamia asioita siitä keskustelusta
vielä tuoda esille.
Ensinnäkin, monta kertaa tuolla kenttätyössäkin
kuulee puhuttavan, että poliisin palvelut eivät
toimi ja nimenomaan onnettomuustilanteissa ja tilanteissa, joissa
ylipäätään poliisia tarvitaan nopeasti
paikalle kansalaisten avuksi, niin niissä tilanteissa poliisin
apu viipyy. Jotta tätä asiaa voisi tarkastella
käytännön näkökulmasta,
niin pitää mennä ajassa taaksepäin
muutamia vuosia ja palata esimerkiksi siihen tilanteeseen, kun meillä oli
Suomessa 222 nimismiespiiriä. Itse olen toiminut nimismiespiirin
palveluksessa, ja noin kymmenen vuotta sitten eli joulukuun alussa
1996 nämä nimismiespiirit lakkautettiin ja siirryttiin
tähän nykyiseen kihlakuntajärjestelmään
ja perustettiin nämä 90 kihlakuntaa Suomeen. Tällöin
tarkoitus oli aikaansaada näistä 90 kihlakunnasta
niin kutsutut yhtenäisvirastot, joissa toimii poliisi,
syyttäjä ja ulosotto, kaikki yhdessä,
ja sitten vielä joittenkin osalta oli myöskin
maistraatti mukana. Nyt on käynyt kuitenkin näitten
kymmenen vuoden kuluessa niin, että tätä kihlakuntajärjestelmää on
rapautettu lähinnä syyttäjän
ja ulosottotoimen osalta, jotka ovat oikeusministeriön
alaisia virastoja tässä yhtenäisvirastossa.
Tämä on tapahtunut niin, että syyttäjä-
ja ulosottopiirejä on paljon suurennettu ja moniin kihlakuntiin
näistä 90:stä on jäänyt
jäljelle vain poliisitoiminta.
Nyt on siis tässä esityksessä kyse
siitä, että näitten kihlakuntien, joissa
toimii poliisi, näitten kihlakuntien välistä poliisitoiminnallista
yhteistyötä voidaan tämän esityksen
pohjalta lähteä sitten toteuttamaan. Jos mietitään,
etsitään vastausta kysymykseen, onko nyt kyse
sitten kihlakuntauudistuksesta eli nykyisen kihlakuntajärjestelmän
muuttamisesta vai eikö ole, vastaus löytyy silloin
sieltä poliisitoiminnasta. Kun ministerikin äsken
juuri ja hallitus esityksessään on lähtenyt
siitä, että poliisitoiminta voidaan useamman kihlakunnan
välillä yhteensovittaa ja sulauttaa yhdeksi kokonaisuudeksi,
niin minun käsitykseni mukaan tässä on
kyse silloin käytännössä kihlakuntauudistuksesta.
Jos ei kerran kihlakunnassa ole muuta toimintaa enää,
kihlakunta käsittää vain poliisitoiminnan,
ja jos poliisitoiminta useassa kihlakunnassa pannaan yhteen, niin
kyllä se käytännössä tarkoittaa
samaa kuin kihlakuntauudistus.
Ministeri Rajamäki oli äsken tuossa puheenvuorossaan
monilta osin aivan oikeassa siinä mielessä, että ei
poliisipäällikön puuttuminen kihlakunnasta — jos
jokaisessa kihlakunnassa ei ole poliisipäällikköä — välttämättä poliisin
palveluja heikennä siellä kenttätasolla,
mutta käytännön toiminta kentällä ja
kokemukset sieltä osoittavat aivan muuta. Itse puhun vain
22 vuoden poliisin kenttätyökokemuksella, ei minullakaan
ole sen enempää kokemusta, mutta se on antanut
kuitenkin jonkin verran näköalaa näihin asioihin
ja nimenomaan sieltä kenttätyötä tekevän
poliisin näkökulmasta käsin.
Sitten vielä, herra puhemies, tähän
hallintovaliokunnan mietintöön, joka on kirjoitettu,
kuten viime keskustelussa viikko sitten jo täällä moneen
kertaan todistettiin, itse mietintö on kirjoitettu hyvin
ja kirjoitettu nimenomaan poliisipalvelujen turvaamisen näkökulmasta
hyvin. Kuten mietinnössä, myöskin ministeri
Rajamäki äsken täällä vakuutti,
että hallintovaliokuntaa informoidaan hyvissä ajoin,
mikäli tällaisia kihlakunnan poliisitoimintaan
liittyviä uusia järjestelyjä useamman
kihlakunnan välillä toteutetaan. Mitenkä on
käynyt? Vaikuttaa siltä, että ministeriö, poliisiylijohto
ja läänin poliisiylijohto ovat ottaneet tässä asiassa
nyt varaslähdön. Korviini on nimittäin
kantautunut — enkä ole ainoa edustaja, jonka korviin
on kantautunut — että esimerkiksi Länsi-Suomen
läänissä on pitkälle menevät
suunnitelmat jo käytännössä kihlakuntien
yhdistämisestä jopa maakunnallisiksi toimialueiksi.
Jos näin on, niin ihmettelen, miten sisäasiainministeriön
poliisijohto suhtautuu ylipäätään lainsäädäntöön
ja Suomen eduskuntaan ja sen päätöksiin.
Tässä valossa en oikein usko sellaisiin korulauseisiin,
mitä tämä mietintö pitää sisällään.
En myöskään usko, että tämän
poliisihallintolain uudistuksen myötä, joka tähän
ensimmäiseen lakiehdotukseen sisältyy, ainakaan
poliisipalvelut harvaanasutulla maaseudulla paranevat. Päinvastoin
olen täysin vakuuttunut, vedoten aikaisempiin kokemuksiin
suuremmista poliisitoiminta-alueista, että palvelut tulevat
tämän lain hyväksymisen myötä heikkenemään. Sen
vuoksi, arvoisa puhemies, kuten jo tämän puheenvuoroni
aluksi totesin, ehdotan, että tähän mietintöön
sisältyvä ensimmäinen lakiehdotus hylätään.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Hallintovaliokunnalla on yksimielinen mietintö käsiteltävässä poliisin
hallintolaissa. Nyt näyttää kuitenkin
siltä, että maaseutu tyhjeneekin poliiseista, vaikka
mietinnössä luvataankin poliisipalveluiden säilyvän
koko maassa. Poliisilaitosten reilu suurentaminen johtanee siihen,
että poliisit myös asuvat myöhemmin laitosten
pääpaikkakunnalla. Näin paikallispoliisin
väheneminen heikentää nykytilaa. Poliisin
saatavuudessa on jo nyt ollut maaseudulla ongelmia. Tulevaisuudessa
ongelmaa pahentaa vielä valtion tuottavuusohjelma, jonka mukaan tiettävästi satoja
poliiseja
vähennetään.
Tämän mietinnön ongelma onkin se,
että tätä ratkaisevaa asiaa eli puuttumista
siihen, että varmistetaan riittävä poliisien
määrä, ei ole painotettu tarpeeksi. Luulenpa,
että ei vain poliisin osalta vaan monien muidenkin ammattiryhmien
osalta, kun tulevaa hallitusohjelmaa laaditaan, tähän valtion
tuottavuusohjelmaan joudutaan palaamaan. Se ei toimi. Tai muuten
sitten, jos ei sitä muuteta, monilla yhteiskuntasektoreilla
palvelut tulevat auttamatta heikkenemään.
Siksi kannatankin ed. Hemmilän hylkäysesitystä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana vielä tässä toisessa
käsittelyssä. Ministerille voin todeta, että itse
en edusta minkään keskisuuren kaupungin tai kunnan
johtajia. En ole nähnyt sellaista paperia, mutta olen kuullut,
että sellainenkin on ollut liikenteessä.
Itse arvostelin sinällään tätä järjestelmää,
mutta totesin, että tämä mietintö on
kyllä kirjoitettu hyvin, ja kehuin valiokuntaneuvos Lanttoa
nimenomaan siitä, että näkee, että hän
on sisäistänyt sen, miten poliisin pitäisi
toimia. Jos näin toimittaisiin, niin uskon näin,
että kaikki olisivat tyytyväisiä. Mutta
valitettavasti kun itse olen myös jonkin verran erikokoisissa
poliisilaitoksissa palvellut ja nähnyt myös sen
kehityksen silloin, kun kihlakuntauudistus tehtiin, niin reuna-alueilla
valitettavasti tilanne on heikentynyt ja heikkenee edelleen.
Se, minkä johdosta tähän nyt on jouduttu,
on juuri se, että alun perin kun kihlakuntauudistus tehtiin,
tarkoitus oli myöskin syyttäjän osalta,
käräjäoikeuksien osalta ja ulosottotoimen
osalta, että ne pysyisivät yhtenäisenä,
mutta oikeusministeriöhän lähti useassa
eri vaiheessa niitä romuttamaan. Viimeksi toissa viikolla,
mikäli muistan oikein, oli syyttäjäorganisaation
osalta uudistuksia, ja ilmeisesti siinä tullaan yhdistämään
jopa kaksikin maakuntaa yhden syyttäjäpäällikön
alaisuuteen, ja se on valitettava kehitys. Nyt on vaan tilanne sikäli
ongelmallinen tässä, että me olemme lähteneet
liikkeelle siitä, että 2008, niin kuin ministerikin
totesi, lähdettäisiin muuttamaan ja arvioimaan
selonteon jälkeen tätä kokonaisuudistusta
kihlakuntien osalta, mutta kyllä minulla valitettavasti
sellainen käsitys on, että tämä on
juuri se vaihe siihen rakenneuudistukseen.
Sen sanoisin nyt, kun ministeri on läsnä,
että kyllä minä hämmästelen
Länsi-Suomen läänin poliisineuvoksen
kirjoittelua kaksi kolme viikkoa sitten Pohjalaisessa: puoli sivua,
jossa hän esitteli sen, kuinka sillä alueella
tullaan muodostamaan nyt uudet alueet. Siinä oli kaksi
eri vaihtoehtoa hänen haastattelussaan, ja silloin valiokunta
ei ollut edes vielä käsitellyt lopullisesti asiaa.
Ilmeisesti valiokunnan puheenjohtajakin on tietoinen tästä kirjoittelusta,
mikä siellä oli. Se minun mielestäni
antaa ikävän kuvan.
Mutta minä toivon sitä ja luotan siihen, kun tiedän
ministerin tehokkuuden poliisiasioissa ja kun hän on luvannut
pitää määrän vuoden
2002 tasolla, että tämä ensimmäinen
lausuma saa todellista sisältöä, ennen
kuin alueita lähdetään muuttamaan. Kun
uusi hallitus muodostetaan, jos meillä ei ole näin
tehokasta ministeriä, joka katsoo perään,
mitä siellä ministeriössä ja
vähän alemmalla asteellakin tehdään,
niin saattaa olla, että tämä menettää merkitystään,
mutta ainakin niin kauan kuin nykyinen ministeri on tehtävissään,
niin uskon ja luotan siihen, että mitään
sellaisia isoja alueita ei tule, mitä poliisineuvos Paatero
siinä Pohjalaisen haastattelussa esitteli.
Niin kuin minä sanoin, tämä mietintö on
kirjoitettu hyvin. Siellä sanotaan, että tulee
muun muassa paikallistuntemusta säilyttää jne.,
tutkintapalveluiden turvaamista, mutta ongelmana on tämän
kehitysvaiheen eri vaiheissa ollut se, että siellä on
ollut sellaisia päälliköitä,
jotka ovat määränneet työhönilmoittautumispaikkakunnan siihen
kihlakunnan pääpaikkaan. Silloin ne poliisit,
jotka asuvat vielä näissä pienemmissä kunnissa,
ajavat sieltä, ja tuntuu aika järjettömältä se tilanne,
että edestakaisin tavallaan mennään ja ajetaan.
Toivon kyllä, jos enemmistö on sillä kannalla,
että tämä hyväksytään,
niin kuin ennakoin, että huolehditaan siitä, että edes
ne poliisit säilyisivät, jotka vielä asuvat
niissä kunnissa ja joilla on vielä se
ilmoittautumispaikka siellä vanhan nimismiespiirin kansliassa
tai poliisiasemalla.
Nimittäin tämän kehityksen ongelmana
tulee olemaan se, jos näin suuriin yksiköihin
mennään, että kaikki uudet poliisit sijoittuvat
keskuspaikan lähistölle. Minä olen elänyt
sitä aikaa poliisipäällikkönä,
kun koulutettiin nimenomaan pieniin kuntiin kyläpoliiseja,
jotka asuvat siellä. Silloin he tunsivat ne olosuhteet,
tunsivat ne pikkukonnat, ja jutut saatiin selvitettyä hyvinkin
nopeasti. Mutta nyt kun etäisyys kasvaa, niin ongelmana
on se, että tällainen, jos kauniisti sanoo, yhteisvastuu
asioitten hoitamisesta vähenee. Sitä minä eniten
pelkään tässä silloin, kun meillä tulee
suurempia poliisilaitostyyppisiä yksiköitä, joissa
useita kihlakuntia yhdistetään.
Palvelujen osalta täällä todella
kauniisti sanotaan, kuinka ne on säilytettävä,
mutta kyllä minä korostaisin sitä, että tästä nyt
on neljä viisi vuotta, kun liikennevaliokunnassa postipalvelulain yhteydessä sisäasiainministeriön
edustaja kertoi, kuinka tullaan perustamaan yhteispalvelupisteitä valtionhallinnon
osalta, mutta niitä oli perustettu kaksi kolme joitakin
aikoja sitten, kun kuultiin asiantuntijoita. Eli jos ei lupahallintoa
pystytä siellä yksinomaan poliisin puolella pitämään, niin
sitten pitää perustaa näitä yhteispalvelupisteitä,
joissa palvellaan ihmisiä valtion eri toiminnoissa, joko
yhdessä kunnan kanssa tai muuten. Mutta niitten ihmisten
pitää saada sitä palvelua. Minun mielestäni
poliisi on kansalaisia varten eikä päinvastoin,
ja se pitäisi aina näissä asioissa muistaa
ja myös se, että ne reuna-alueenkin ihmiset maksavat
veroja ja ne peritään — minä tiedän kokemuksesta — ihan
sieltä syrjäisimmästäkin mökistä varmasti
vaikka pitkospuita pitkin, mutta sitten kun on palveluista kyse,
niin silloin nämä reuna-alueen ihmiset tahtovat
jäädä vähän heikommalle
ja viime aikoina paljon heikommalle myös turvallisuuspalvelujen
osalta.
Arvoisa puhemies! Itse olen valmis myös kannattamaan
ed. Hemmilän esitystä siltä osin, että tämä ensimmäinen
lakiehdotus nyt hylättäisiin ja odotettaisiin
sitä selontekoa, jolloin kokonaisvaltaisesti koko kihlakuntajärjestelmä katsottaisiin
uudelleen,
ja siinä täytyy pohtia ja keskustella erityisesti
myös oikeusministeriön kanssa. Kun oikeusministeriö on
yksin lähtenyt tekemään näitä muutosesityksiä,
niin nyt syyttäjän, jonka periaatteessa pitäisi
johtaa määrätyissä isommissa
jutuissa esitutkintaa, alueet eivät ole enää yhtenäisiä.
Siellä on tullut nyt monenlaista sekaannusta nimenomaan
siihen alkuperäiseen tarkoitukseen nähden, mikä kihlakuntauudistuksella
oli.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ennen kuin menen itse aiheeseen, haluaisin
vähän kommentoida ministeri Rajamäen
viittausta, joka liittyy tähän kuntajohtajien
lähettämään kirjeeseen. Ensinnäkään
en voi muuta kuin ihmetellä, että näin
kevyesti on otettu valtionjohdossa 69 kunnanjohtajan kirje. En ole
katsonut, mitä puoluekantaa ne kunnanjohtajat edustavat,
mutta epäilen, että siellä on aika monta
sosialidemokraattia myöskin ja vieläkin enemmän
keskustalaisia. En usko, että heillä on mitään
ideologista tavoitetta aiheuttaa tälle hallitukselle ongelmia, vaan
kyllä se kertoo nimenomaan siitä, että siellä on
aito huoli siitä asiasta, mistä nyt on kyse.
Omalta osaltani voin sanoa, kuten ministerikin viittasi, että tässä kihlakuntataistelussa
on jo monta kierrosta ollut. Muistaakseni tämä oli
jo neljäs kierros, kun toistakymmentä vuotta tästä asiasta
on jo eri vaiheissa puhuttu. Tässä on ollut jo
monet vaalit, osa sellaisiakin, joissa itse en ollut ehdokkaana,
niin että kyllä tässä on asiaa
vastustettu hyvin sitkeästi riippumatta siitä,
onko vaalit tulossa tai ei. Sillä ei ole tässä asiassa
mitään merkitystä. Se toki on totta,
että kansalaiset ovat tästä asiasta huolissaan
niillä paikkakunnilla, joita erityisesti tämä tilanne
koskee.
Nyt tilanne on siltä osin muuttunut verrattuna siihen,
mitä puheenvuoroja käytettiin ensimmäisessä käsittelyssä,
viitaten siihen, mitä muun muassa ed. Hemmilä on
täällä sanonut, että jos pitää paikkansa,
että jo kaavaillaan sen tyyppistä uudistusta,
että nykyisten kihlakuntien sijasta ikään kuin
perusyksiköstä tulisi maakunnallinen, niin se
on kyllä todella iso muutos ja se ei ole kyllä minun
mielestäni missään mielessä sopusoinnussa
myöskään hallintovaliokunnan mietinnön hengen
kanssa.
Siihen liittyen on tietysti olennaista se, mihin myöskin
sekä ed. Hemmilä että ed. Vistbacka alalla
töissä olleina viittasivat, mikä tulee
olemaan sitten siinä uudessa järjestelmässä,
jos tällainen järjestelmä tulee, poliisin
työhönmenopaikka. Se on hyvin keskeinen tämän
poliisin näkyvyyden kannalta, koska tiedetään,
että poliisi rauhoittaa myös silloin, kun on siviilit
päällä pienellä paikkakunnalla,
missä poliisi tunnetaan. Onko näin, että poliisin
työhönmenopaikka tulee vain sinne keskuspaikkaan
ja miten se toimii sekä uusien että nykyisten
osalta, tämä on keskeinen kysymys. Toinen keskeinen
kysymys on se, tuleeko näissä nykyisissä toimipisteissä,
nykyisissä kihlakuntien pääpaikoissa,
säilymään putka vai eikö tule
säilymään, koska jos ei tule säilymään,
se tarkoittaa silloin sitä, että kun sitä asiakasta
sinne putkaan viedään, niin silloin se poliisi
on hyvin pitkän aikaa sillä reissulla ja silloin
on tilanne varsin huono. Se saattaa kestää useita
tunteja pahimmillaan. Siinä kihlakunnassa, mistä itse
olen asiaa seurannut Vammalan suunnalla, on arvioitu, että noin
kaksi ja puoli tuntia kestää, jos vaikka humalainen
viedään putkaan Tampereelle, ennen kuin partio
on takaisin siellä omalla alueella. Sellainen aika siinä kuluu.
Tässä myöskin tämän
prosessin vaiheissa on kuultu paitsi kunnanjohtajia myöskin
kihlakunnissa toimivia poliisipäälliköitä.
Kyllä heidän viestinsä on ollut tässä asiassa
hyvin selkeä. Nämä ongelmat ovat kyllä aivan
todellisia, mitkä tähän liittyvät.
Se sitten, millä muulla tavalla tämä asia
voitaisiin ratkaista, on hyvä kysymys. Kokoomuksen eduskuntaryhmä on
joka vuosi esittänyt budjettiin lisärahaa poliisille.
Jos esimerkiksi poliisi saisi nämä sata lisävirkaa,
joita me olemme esittäneet jo useana vuonna, niin sekin
auttaisi jonkun verran sitä virkapulaa, joka on näissä isoissa
kaupungeissa, jotta ei tarvitsisi ikään kuin maaseudun
kustannuksella tätä asiaa hoitaa.
Mitä tulee siihen, että poliisien määrä on
sama kuin vuonna 2002, näin varmaan on, mutta se ei ole
riittävä, koska poliisille on tullut uusia tehtäviä,
joihin tarvitaan lisää voimia. Ministeri itsekin
viittasi muun muassa järjestäytyneen rikollisuuden
torjuntaan. Se on varmaan aivan järkevää,
että sinne suunnataan näitä resursseja,
ehkä myöskin huumerikollisuuden ja talousrikollisuuden
torjuntaan, mutta samanaikaisesti tulee muistaa se, että tämän
paikallispoliisin tehtävien määrä ei
ole vähentynyt, ei todellakaan. Eli siellä ei
ole olemassa tyhjää kapasiteettia, joka voitaisiin
siirtää jonnekin muualle. Tämä on
se perusongelma, eli ongelmana on resurssien puute, ja se ei ratkea
sillä, että nyt mennään isompiin
yksiköihin. Se voi hiukan muuttaa alueellisesti tilanteita,
mutta erityisesti pelkään sitä, että näissä pienemmissä kaupungeissa
ja niiden lähialueilla olevalla maaseudulla tilanne tulee
heikkenemään. Sen takia tulen myös itse äänestämään
ed. Hemmilän esityksen puolesta, vaikka hyvin harvoin äänestän
missään laissa hylkäysesityksen puolesta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän poliisin hallintolain
muutoksen käsittelyn ajankohta on se, jota olen aikaisemmissa
keskusteluissa voimakkaasti kritisoinut, ja voin sanoa, että kahdesta
syystä. Ensimmäinen syy on se, että ainakin
itse ymmärsin, kun vajaa vuosi sitten käsiteltiin
hallintoselontekoa, että sieltä ilmeni, että kihlakunta-asioita
selvitetään selonteossa ja vuonna 2008 sen pohjalta
tehdään päätökset uudistuksista.
Tästä hieman enemmän myöhemmin.
Toisaalta siksi, että — niin kuin tässä hallintovaliokunnan
mietinnössäkin todetaan — valtiosihteeri
Kari Salmen johdolla on tällä hetkellä käynnissä kokonaisselvitys
paikallispoliisin aluejaotuksen toimipaikkaverkoston ja yhteistoiminnan
kehittämiseen liittyvistä asioista. Mielestäni
nämä molemmat asiat viittaavat siihen, että me
olemme liian aikaisin käsittelemässä tätä asiaa,
uudistusta. Siksi tein ensimmäiseen käsittelyyn
tuon 6 §:n osalta muutosesityksen eli esitin, että se
poistettaisiin ja jatkettaisiin nykyistä järjestelmää siihen
asti, kunnes eduskunta saa tuon selonteon ja myös tämä valtiosihteeri
Salmen kokonaisselvitys on käytössä. Nyt
kuitenkin hallintovaliokunta on hallituksen kiireeseen yhtynyt ja
ehdottaa tämän lainsäädännön
uusimista eli hyväksymistä, ja mielestäni
se on epäjohdonmukaista siihen nähden, mitä 16.3.2006
täällä päätettiin selonteon
kohdalla.
Mihin tämä uudistus sitten nyt saattaa johtaa? Tässä oli
tietysti mielenkiintoista ja ainakin minulle hieman uutta se, että ministeri
Rajamäki, jota sinänsä tavattoman korkealle
arvostan, otti nyt esille sen asian, että tässä ei
olekaan kysymys kihlakunnista, on vallan muusta asiasta kysymys
kuin kihlakunnista ja kihlakuntien palveluista. Tähän
asti olemme käsittäneet tai ainakin itse olen
käsittänyt, että poliisilaitos ja kihlakunnat
ovat pitkälti yks yhteen kuitenkin vielä tänä päivänä.
Täällä mietinnössäkin
sanotaan sivulla 4, että poliisilaitosten ja kihlakuntien
määrä on tällä hetkellä 90,
eli hallintovaliokunta rinnastaa poliisilaitokset ja kihlakunnat
juuri yks yhteen, ja sitten todetaan, että kihlakuntien
määrään hallituksen esityksellä ei
puututa. Tämäkin on varmaan totta. Mutta jos tehdään
niin, että esimerkiksi Keuruun kihlakunnan poliisilaitos
yhdistetään toiminnallisesti joko Jämsän
tai Jyväskylän poliisilaitokseen ja sitä kautta
sitten siirretään poliisipäällikkö Keuruulta
tai lakkautetaan ja poliisipäällikkö on
sitten joko Jämsässä tai sitten ehkä aika
pian koko Keski-Suomen osalta kaikkien osalta Jyväskylässä,
niin tapahtuu sellainen toimenpide tai muutos, että Keuruulla,
jonka kihlakunnassa on vain poliisilaitos, ei ole muita kihlakuntayksiköitä.
Sen viimeinen päällikkö poistuu, ja koko
läntisen Keski-Suomen alue, joka on varsin laaja pinta-alaltaan,
menettää tämän yksikön.
Silloin mielestäni on kyllä enemmän kuin epärehellistä puhua
Keuruun kihlakunnasta, jos siellä ei ole poliisipäällikköä,
siellä ei ole syyttäjää, siellä ei
ole ulosottoa eikä maistraattia — koska niitä ei
ole tänäkään päivänä,
ainoastaan poliisipäällikkö ja poliisilaitos.
Tosiasiassa uskallan väittää, että viimeistään valtiosihteeri
Salmen ehdotuksen pohjalta ja jälkeen Keuruun kihlakunta
on vain nimi ja kuoret, mutta sillä ei ole lainkaan sisältöä.
Poliisit ovat muualla ja käyvät ehkä siellä,
taikka voi sinne jonkinlainen yksikkö jäädä,
mutta varsinaiset poliisin palvelut siirtyvät kyllä varsin
kauas. Esimerkiksi otetaan Keuruu—Pihlajavesi, sieltä 60—70
kilometrin päästä Keuruun keskustasta lähteen,
ja sitten kun otetaan Keuruulta matka Jyväskylään,
60—70 kilometriä, niin sieltä on 150 kilometriä matkaa
sieltä laidalta, ja jos se sattuu menemään
Jämsään, joka on osittain nykyinen kihlakunnan
keskus Keuruun osalta näitten muiden toimintojen osalta,
niin se on vielä hurjempi. Väitän, että keuruulaiset — ed.
Oinonen olisi asiantuntija, mutta hän nyt on poissa — kyllä varmasti
tuntevat, että heidän palvelujaan ja turvallisuuttaan
ei vain tuntein vaan myös todella realistisesti heikennetään,
jos näin tapahtuu. Arvelen, että tällä uudistuksella
juuri tähän suuntaan pyritäänkin,
koska mitä järkeä tässä uudistuksessa
muuten olisi, ellei näin tehtäisi?
Maaseudun palvelujen heikentäminen, voimakas keskittäminen
on Vanhasen hallituksen politiikkaa, ja sitä syvästi
ihmettelen enkä voi pitää oikeana. Ennen
kaikkea pitäisi nyt odottaa rauhallisesti tätä selontekoa
seuraavalta hallitukselta, ja vielä tärkeämpää on,
että tämä valtiosihteeri Salmen kokonaisselvitys
saataisiin tänne valiokunnalle ja sen jälkeen
vasta hyväksyttäisiin lainsäädäntö ja
annettaisiin valtuudet, jos annettaisiin, tehdä, mitä sitten
sattuukin tulemaan.
Arvoisa puhemies! Aikaisemmassa puheenvuorossani nostin myös
esille tämän paikallistuntemuksen tärkeyden
lisäksi sen ongelman, joka syntyy tuollaisilla Keuruun
tapaisilla paikkakunnilla, että sieltä alkaa viimeinenkin
juristikoulutuksen saanut henkilö poistua. Se on kaupungin asukkaille
ja koko seudulle aika iso ongelma, jos sieltä ei löydy
edes yhtä juristia, kun nämä oikeusaputoimistotkin
on keskitetty varsin laajalle ja kun syyttäjät
ja kaikki muut toiminnot ollaan keskittämässä vain
muutamiin harvoihin paikkoihin. Ehkä tälle ei
hallitus anna mitään arvoa, mutta maaseudun ihmiset
ja nämä seutukunnan yritykset ja muut kyllä arvioivat
tätä hyvin vakavalla mielellä.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on ehdottanut tänne
mietintöön lausuman tästä asiasta,
ja se lausuma sinänsä on kaunis ja ihan varmasti
hyvin muotoiltu. Mistä asti löytyykään tämä ensimmäinen
lausuma? Siinä edellytetään, että hallitus
antaa hyvissä ajoin ennen poliisilaitoksen toimialueen
muodostamista useammasta kuin yhdestä kihlakunnasta hallintovaliokunnalle
informoinnin kirjallisesti muutosehdotuksesta perusteluineen, noin
vapaasti lainaten tämä teksti on tällä lailla.
Katselin tätä Suomen perustuslakia, joka vielä on
voimassa ainakin periaatteessa, ja täällä 47 §:n
2 momentti sanoo, että valiokunnalla on oikeus saada valtioneuvostolta
tai asianomaiselta ministeriltä selvitys toimialaansa kuuluvasta
asiasta. Valiokunta voi selvityksen johdosta antaa asiasta lausunnon
valtioneuvostolle tai ministeriölle, eli ilman tätä ponttakin tämä oikeus
tietysti hallintovaliokunnalla on pyytää ja saada,
mutta valitettavasti tämä perustuslain momentti
ja tämä ponsi ovat täysin hampaattomia.
Selvitys varmastikin tulee, mutta sillä ei ole mitään
merkitystä. Se kirjataan saaduksi ja siitä voidaan
antaa jopa lausunto, mutta hallitus tekee niin kuin parhaaksi näkee.
Ainakin tällä hetkellä näyttää siltä,
että koko kihlakunta-asioiden osalta, niin kuin monen muunkin
maaseutuasian osalta, keskittäminen ja alasajo ovat se
linja, mitä harjoitetaan. Ikävä kyllä pelkään,
että seuraavassa hallituksessa saattaa olla ministeri,
joka ei hoida tehtäviään niin hyvin kuin
ministeri Rajamäki hoitaa. Mutta kun nyt hylkäämme
tämän lain, niin sitten asia jää harkintaan
tämän eduskunnan jäljiltä.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Käydyssä keskustelussa on
minusta hyvin tullut esille ne tilanteet tai se toiminta, jota on
nykyisellään kihlakunnissa. Niissähän
on pääosin lähinnä poliisi ja
poliisipäällikkö. Tämä on
se lukko, jolla tavallaan kihlakuntajärjestelmän
palveluja aikanaan haluttiin säilyttää,
kun erillislakien myötä oikeusministeriön
hallinnonalan yksiköt vetäytyivät suurempiin
kokonaisuuksiin. Voidaan sanoa, että nyt kuitenkin poliisin
paikallishallinnon kehittämisen tarve on tullut välttämättömäksi
ja jopa kiireelliseksi. Nykyinen vapaaehtoisuuteen perustuva yhteistyö poliisilaitosten
kesken
ei ole täysin ongelmaton. Sekä toimivuuteen että myös
vastuusuhteisiin liittyy ongelmia.
Täällä viitattiin siihen, että hallintovaliokunta on
mielestämme hyvin kirjannut ne tavoitteet, joita palvelujen
turvaamisen osalta on välttämätöntä jatkossakin
edellyttää poliisin hallinnolta. Lähtökohtanahan
on se, että jokaisessa kihlakunnassa, joiden lukumäärä jatkossakin
tulee olemaan 90 — siihen saakka, kunnes selonteon jälkeen,
vuoden 2008 jälkeen valtioneuvosto toisin päättää,
tulee olemaan siis 90 — jokaisessa kihlakunnassa tulee
olla asianmukaiset poliisin palvelut, vaikka kaikissa kihlakunnissa
ei olisikaan omaa päällikköä.
Tämä on lähtökohta, ja sitä me halusimme,
arvoisat edustajat, vielä lakiteknisin keinoin norminannolla
vahventaa eli tällä palvelutavoiteasetannalla.
Mielestäni jatkossa on hyvin tärkeää,
että nyt seurataan huolella entistä tarkemmin
palvelutavoitteiden toteutumista ja erityisesti myös poliisin
toiminnan kokonaisuutta. Nykyisellään pienet poliisilaitokset
eivät kykene vastaamaan kaikilta osin niihin haasteisiin,
joita niiltä on voitava tänä päivänä edellyttää,
kuten täällä arvoisa ministeri jo totesi.
Yksikön peruskoon on siis oltava kyllin suuri, siis
toiminnallisen ja hallinnollisen yksikön kokonaisuus. Se
voi sijaita ja sen tulee sijaita useassa eri paikassa, niin kuin
poliisilaitokset nyt sijaitsevat kihlakunnissa. Niin ne tulevat
olemaan jatkossakin. (Ed. Hemmilä: Miksi tällaista
uudistusta tarvitaan?) — Juuri sen takia, johon äsken jo
viittasin, että nykyiset vastuusuhteet, toiminnallisuus,
ne eivät ole riittävän hyvät
vapaaehtoisessa yhteistyössä. Se on käynyt
selväksi.
Edelleen, herra puhemies, kymmenessä vuodessa on tietoyhteiskuntakehitys
edennyt myös aimo harppauksin. Sitä on myös
poliisin toiminnan osalta tapahtunut, poliisin tietojärjestelmien osalta.
Sitä on tapahtunut väestörakenteen kehityksen
osalta erittäin paljon. Myös tuottavuuden osalta
eri toiminnoissa on tapahtunut hyvin suuri muutos julkisten palvelujen
järjestämisessä, ja tähänhän
tavoitteena on vastata yhteispalvelun määrätietoisella
kehittämisellä, eli tavoitteena on asteittain
muodostaa sellainen hallinnon yhteinen palvelukanava, asiakaspalvelu,
joka vastaa tämän päivän ja
tulevaisuuden tarpeisiin. Me kaikki tiedämme, että palvelujen
kysynnän rakenteessa on tapahtunut hyvin suuri muutos.
Palvelujen tuotantomenetelmät ovat
kehittyneet, lupahallinnon palveluista muun muassa on täällä puhuttu,
ja myös verkkoasiointi on tänä päivänä varsin
yleinen, kuten hyvin arvoisat edustajat tietävät.
Näin ollen yhteispalvelun kehittäminen yhdessä verkkoasioinnin
yleistymisen ja kehittymisen myötä tulee varmasti
täyttämään suurelta osin niitä tämän
päivän ja tulevaisuuden tietoyhteiskunnan palvelutarpeita,
joita aikanaan näillä kiinteillä palveluyksiköillä on
ylläpidetty laajemmin eli tällainen yhteinen asiakaspalvelukanava.
Sehän on muodostumassa ja sitä varmasti tarvitaan,
ja jokaisella tietysti pitää olla myös kyllin
lähellä tämä palvelupiste, josta
saa sen avun.
Herra puhemies! Mielestäni tämä keskustelu on
nyt mennyt ja menossa paljon maltillisempaan ja asiallisempaan suuntaan
kuin silloin, kun edellisen kerran ensimmäistä käsittelyä kävimme,
ja minusta ihan oikein. Kaikki me tiedämme, että tämän
tyyppiset turvallisuuteen liittyvät, palveluihin liittyvät
asiat ovat hyvin tärkeitä kansalaisille. Niistä on
voitava puhua. Niitä on punnittava huolella.
Kun täällä ed. Kankaanniemi otti
esille tämän meidän pontemme ja ikään
kuin mitätöi sitä, eihän meillä ole
sellaista järjestelmää, jolla täysin ilman
muuta kuin poliittista tietä kykenisimme vaikuttamaan näihin
asioihin, ja lähtökohta on ... (Ed. Hemmilä:
Tällä lainsäädännöllä!) — Siis
tämän tyyppisiin, jotka ovat valtioneuvoston tai ministeriön
päätettävissä olevia asioita.
Kaikki te tiedätte, että toimeenpanoasioita ei
eduskunnan hoteisiin ole tarpeen uskoa.
Tässä lähdetään
siis siitä, että hallintovaliokuntaa pitää informoida.
Hallintovaliokunta voi sen pykälän mukaisesti,
mihin täällä ed. Kankaanniemi viittasi,
pyytää tarvittaessa selvityksen, ja tämä tapahtuu
ennen valtioneuvoston tai ministeriön päätöksentekoa.
Siltä pohjalta hallintovaliokunta voi halutessaan antaa
myös lausunnon ja linjata sillä ne tavoitteet,
joita palvelurakenteen säilymisen näkökulmasta
valiokunta pitää keskeisinä. Mielestäni
tämä on sellainen toimintatapa, joka ainakin edellyttää ministeriössä ja
valmisteluportaassa asioihin tarkkaa paneutumista, pohdintaa ennen
kuin se tuodaan edes informaationa valiokunnalle.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta, niin kuin totesin, oli mietinnössä yksimielinen.
Näemme nyt, että siitä ollaan jossain
määrin irtaantumassa. Tärkeintä on,
että tämä asia kuitenkin saataisiin nyt
vietyä eteenpäin.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan laajan yhteenvedon
jälkeen haluaisin lähinnä korostaa muutamaa
keskeistä näkökohtaa.
Ensinnäkin tässä tilanteessa on varmistettava kansallisen,
arjen turvallisuuden näkökulmasta, riittävät
voimavarat, nimenomaan kansallisen läheisyysperiaatteen
näkökulmasta, mahdollisimman lähelle
kansalaisia. Nimenomaan hallinnosta kentälle on siirrettävä turvallisuuden
vahvistukseksi mahdollisimman paljon voimavaroja hallintoa keventämällä ja
nimenomaan sitten kentän toimintakykyä muun muassa
hälytysvalmiutta ja rikostutkintaa vahvistaen. On totta,
että nimenomaan tämä kihlakuntarajat
ylittävä täydellinen yhteistoiminta ei
ole edennyt riittävällä tavalla, suositusten
mukaisella tavalla. Tämä vaatii nyt tältä osin
tiettyä selkeätä ohjausta muun muassa
vakavamman järjestäytyneen rikollisuuden torjuntakyvyn
parantamiseksi.
Tuntuu, että täällä eräät
edustajat, joiden olisi luullut jonkin verran poliisin kanssa pitäneen
yhteyttä viime vuosina — en tarkoita ed. Vistbackaa,
joka on kyllä erittäin hyvin perillä myöskin
tämän hetken kentän poliisityön
tilanteesta — olisi luullut, että olisi ymmärretty
se tilanne, mikä tällä hetkellä on
varsinkin tietyn järjestäytyneen rikollisuuden
torjunnassa. Kun aikoinaan määräsin Länsi-Suomen
läänin poliisijohdon alaisuuteen muun muassa turkistarhoihin
kohdistuvien iskujen tutkinnaksi erityisryhmän, määräsin
sen siksi, että paljastui, että näitä tutkittiin kuin
paikallisia kioskimurtoja. Hyvin paljon rikollisuutta on, jota ei
voida tutkia kuin paikallisia kioskimurtoja, vaan on organisoitava
rikostutkintaa vaativammalla tavalla, laajemmalla tavalla. Talousrikollisuushan
on selkeä yksi esimerkki, jossa nyt tarvitaan laaja-alaisempaa
lähestymistapaa.
Vaikka pilaan joidenkin kokoomuksen edustajien illan, niin haluan
vain muistuttaa, että tämä määrätietoinen
työ, jota olemme tehneet sisäasiainministeriössä poliisijohdon
kanssa, on muun muassa viimeisten rikostutkinta- ja rikosten selvittämisarvioiden
mukaan johtanut poliisin parhaimpaan toiminnalliseen tulokseen viiteentoista
vuoteen. Tämä ei tarkoita, että olemme
parhaassa mahdollisessa tilanteessa, mutta olemme menneet myönteisesti
eteenpäin. Siksi täytyy sanoa, että tässä tavoitteessa
ei ollut kieltämättä hyvä tilanne
se, mikä perustuslakivaliokunnan taholta aikaansaatiin
putkalaissa. Ed. Satonen näki vaivaa pohtiessaan, miten
päihtyneitä kuljetetaan putkaan poliisiautolla.
Olisin toivonut apua siinä tilanteessa, kun ollaan sitä mieltä,
että etävalvonta ei ole mahdollista. Se tarkoittaa
90 poliisin viran sitomista lähinnä itselleen
vaarallisten päihtyneiden valvontaan. Poliisi tältä osin jatkaa
maan suurimpana kuljetus- ja säilytysliikkeenä.
Eli tämä on kysymys, joka on myöskin kokonaisuuden
kannalta tärkeä.
Poliisin vahvuus on mahdollista jatkossa säilyttää nykyisenä,
koska 2003 syksyllä päätin nostaa poliisikoulutuksen
määrää 360:sta 406:een. Ikääntyminen
iskee hyvin voimakkaasti 2008— 2009 tilanteessa. Me emme
olisi Suomen poliisikoulutuksella pystyneet vastaamaan tähän,
ellei määrää olisi nostettu.
Sitten tähän tuottavuusohjelmaan ihan lyhyesti,
että olen iloinen siitä, että hallitus
on hyväksynyt sen linjauksen, että operatiivisen
henkilöstön määrää ei
heikennetä. Siis se koskee poliisin, Rajavartiolaitoksen,
hätäkeskuspäivystäjien toimintaa.
Minusta ed. Vistbacka korosti kyllä erittäin tärkeitä näkökohtia
ja minun täytyy myöntää, että olen
itse tämän asian eri valmisteluvaiheissa — tästähän
on puhuttu paljon keväällä jo, koko tästä kokonaisuudesta — olen
tästä linjannut poliisijohdon kanssa ne lähestymistavat.
Kun minä sanoin, etten hyväksy karttaharjoituksia,
niin se tarkoitti nimenomaan sitä, että se perinteinen
tapa, jolla ilmeisesti näitä asioita on hoidettu,
piirtelemällä Suomen karttaa uusiin virityksiin,
ei ole ministerin poliittisen tahdon takia ollut tämän
valmistelun lähtökohta, vaan että toiminnallisista
kentän tarpeista lähdetään tätä lähestymään.
Siksi pidän myöskin erittäin epäonnistuneena,
taitamattomana ja perustelemattomana sellaisia esityksiä,
että jollain alueella tiedetään jo, miten
karttaa piirretään, jos ministeri ja poliisijohto
eivät sitä vielä tiedä.
Se, että asetin tähän valtiosihteeri
Kari Salmen työryhmän, liittyi juuri siihen lähestymistapaan.
Sen työryhmän pitää kuulla eduskunnan linjaus
ja sen jälkeen edetä poliisin toiminnallisista
tarpeista todella käytännön toiminnan
valmiuksia vahvistavalla tavalla eri alueilla. Se on kova harjoitus.
Se on myös tärkeä harjoitus sen takia,
että siinä on myös poliisijärjestöjen
edustus, eri alueiden edustus, toimijoiden edustus. En siis hyväksynyt
tätä perinteiseksi karttaharjoitukseksi. Tämä lähestymistapa
on minusta myöskin parlamentaarisesti hyvä, koska
meillä on tässä vuorovaikutussuhde. Käsittääkseni
valiokunnan puheenjohtajan ja ministerin tahdolla ei ole eroja.
Me yritämme hakea tähän hyvän,
myös poliisin kenttätoimintakykyä ja
poliisin toimintaa palvelevan lähestymistavan.
Nämä yhteispalvelupisteet ja lupapalvelut, joita
niin ikään ed. Vistbacka korosti, ovat erittäin
tärkeitä. Minä sanoisin, että nyt
vasta ollaan pääsemässä tässä yhteispalveluajattelussa
eteenpäin. Hallinnon kehittämisen ministeriryhmä on tehnyt
linjauksia, ja meillä on muun muassa poliisin puolella
pilottilupa-autoja, joita me nyt käytämme eräällä alueella.
Mainittakoon, että Ylä-Savon keskustelu Iisalmesta,
mikä oli johtamassa keskittämiseen poliisijohdon
ja Itä-Suomen läänin poliisijohdon kanssa,
johtikin asiaan puututtuamme lupapalvelujen parantumiseen: entisten
palvelujen päälle tulee vielä pilottiauto. Eli
on hyvin tärkeää kansalaisten näkökulmasta, että näihin
kiinnitetään huomiota.
Mutta todella myöskin tämä ajatus
siitä, että poliisien keskittäminen noin
kaavamaisesti vain täyttämällä aina
keskuspaikkaa, johtaa ehdottomasti yhden paikallispoliisin valmiuden
ja vahvuuden häviämiseen eli läheisyyden,
paikallistuntemuksen tuhoamiseen. Siksi minusta on erittäin
tärkeää, että tässä täytäntöönpanovaiheessa, voin
vakuuttaa teille, tulen kiinnittämään
erityistä huomiota siihen, että meillä on
isoja pitäjiä, kuntia, kuntakeskuksia; ei niitä voida
jättää sivuun tässä organisoimisessa.
Me haemme kihlakuntarajat ylittävää täydellistä yhteistoimintaa vaativamman
rikostorjunnan puolella, mutta emme paikallispoliisin ja poliisin
läheisyyden kustannuksella.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana tästä vielä erityisesti,
kun ministeri otti näitä asioita esille. Silloin,
kun tämä poliisineuvos kirjoitteli taikka häntä oli
haastateltu lehteen, siinä oli kihlakunta, jossa on kuusi vanhaa,
entistä nimismiespiiriä, ja nyt sitä kaavaillaan
vielä suuremmaksi ja etäämmäksi.
Minä olen korostanut sitä, että poliisi
on kansalaisia varten eikä päinvastoin.
Nyt näitä järjestelmiä tehdään
ja uudistetaan. Valiokunnan puheenjohtaja ihan asiallisesti puhui
siitä, että on siirrytty uuteen aikakauteen, mutta
kuitenkin on paljon asioita, joissa pitää olla
esimiehen taikka päällikön tai apulaispäällikön
nimikirjoitus, ennen kuin päätös on tehty. Sen
johdosta minun mielestäni pitäisi kehittää sillä tavoin,
että nämä päälliköt
tai apupäälliköt kiertävät
siellä kanslioissa ja on niin sanottu vastaanottoaika,
niin kuin ennen vanhaan oli, mutta tämä palveluperiaate
minun mielestäni on joillakin alueilla hieman hämärtynyt.
Tässä on vielä toinen lausuma, josta
täällä jo on paljon puhuttu. Kun ministeri
on paikalla, niin itse ajattelisin seuraavasti: Tiedän
kyllä, mikä on ollut valiokunnan tarkoitus tässä.
Nimittäin jos esityksiä tulee sillä tavoin,
että on liian vähän kihlakuntia, niin
silloin ei ole sillä tavoin joukkojakaan läänin
poliisijohdolla. Minun mielestäni tärkeämpää olisi
se, että nyt selvitettäisiin, onko se instanssi,
väliportaan hallinto, edes tarpeellinen. Siellä minun
mielestäni on sellainen tilanne, että se ministeriön
kannattaisi kyllä selvittää, eli ne tehtävät
pystyisi minun käsittääkseni aika helposti
ministeriöstäkin hoitamaan.
Yksi hyvä asia myöskin ministerin toimesta on
seuraava: En tiedä, en osaa sanoa, oliko tämä alkuviikosta
hyväksytty hallituksen esitys se, jossa siirrettiin läänin
johdolta palvelupisteitten perustaminen ministeriölle.
Näinkö se oli? (Ed. Väistö:
Juuri niin, se oli hallintoselonteon linjaus!) — Joo, mutta
se on oikea linja.
Sitten eräs mielenkiintoinen tapa, millä tämä mietintö on
kirjoitettu, on sivulla 3: Vastuu, nimenomaan vastuu eli velvoite
vastata kansalaisten palvelujen tasapuolisesta saatavuudesta ja laadusta
maan eri osissa on poliisin ylijohdolla, eli nyt on annettu osoite,
mihin ainakin voi kirjoittaa, jos palvelut heikkenevät,
ja sitten tietysti tämä poliittinen vastuu on
asia erikseen. Mutta tämä on mielenkiintoinen
lisäys tavallaan siihen, mitä aikaisemmin ei ole
ollut tästä vastuun kannosta.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tältä paikalta lyhyesti
vaan totean, että jos nyt tämä lakiehdotus,
joka koskee poliisin hallintoa — huomenna ilmeisesti äänestetään — eduskunnan
enemmistöllä hyväksytään,
niin kyllä täytyy todeta, että eduskunta
tekee pienillä tiedoilla suuria päätöksiä.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että tämä kehittäminen,
mistä kehittämisestä valiokunnan puheenjohtaja
puhui, että se on tullut ajankohtaiseksi, tämä kehittäminen
tarkoittaa samaa kuin palvelujen heikentäminen. Kyse on
rahasta, ja tässä tapauksessa hallitus on nyt
ratkaisemassa rahapulan ja siitä johtuvan henkilöstöpulan
kyykyttämällä jälleen maaseutua.
Tämä on sitä tyypillistä sosialidemokraattien
politiikkaa. Sosialidemokraatit haluavat keskittää kaiken,
ja keskusta tässä punamultahallituksessa on ollut se,
joka on kumartanut sosialidemokraateille näissä asioissa.
Keskusta on mennyt mukana, vaikka heidän periaatteisiinsa
tällainen politiikka ei kuulu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Rajamäen aikana poliisihallintoon
on monella tavalla saatu jämäkkyyttä ja
poliisitoimeen voimakasta kehitystyötä aikaan.
Käsiteltävän asian yhteydessä,
kun täällä on mainittu myöskin
Keuruun kihlakunta, totean, että kyseisessä Keuruun
kihlakunnassa poliisitoimi on erinomaisen hyvin järjestetty
tällä hetkellä ja mikä parasta,
poliisi on myös hyvin maaseudullakin esillä. Toivon,
että tämä myös on jatkossa mahdollista,
ja täysi tunnustus on annettava siitä, että päätetyllä tavalla
Keuruun kihlakunta jatkaa myös siihen asti, kunnes asioita
uudelleen tarkastellaan. Mutta minä toivon, että se
jatkaa myös jatkossa edelleen.
Haluan, että paikallispoliisi säilyy. Kotipaikkakunnallani
Haapamäellä on entinen poliisiasema, josta kolmisenkymmentä vuotta
sitten poliisit poistuivat, samoin synnyinpitäjässäni
Multialla. Mutta kun toisaalta nykyajan siirtymävälineillä ja
nykyajan välineillä tavoittaa, niin asiat ovat
ihan hyvin hoituneet. Paikallistuntemus on myös säilynyt.
Mutta minä pelkään, että jos
jatkossa tulee tapahtumaan sellaista keskittämistä,
jota hallintovaliokuntakaan ei missään tapauksessa
edellytä, mutta jos helposti virkamiespäätöksillä tapahtuisi
keskittämistä, että maaseudun nyt olemassa olevista
toimipaikoista vähennettäisiin kohtuuttomasti
väkeä, niin tämä ei ole kyllä oikeaa
kehitystä. Ei ole enää aika sulkea yhtään
poliisiasemaa, vaan tulee etsiä ne keinot, millä ne
voivat edelleen olla toimivia ja kansalaisia palvelevia niin lupahallinnossa
kuin muissakin poliisitehtävissä. Tätä pidän
hyvin tarpeellisena ja välttämättömänä.
Samalla toivon, että vältettäisiin
liikaa byrokratiaa. Monesti tuntuu, että poliisit joutuvat
tekemään hyvin vähäpätöisiä tehtäviä,
kun tärkeämmät tehtävät
odottaisivat. Saatetaan tuoda rikostutkintaan asioita, joista näkee
terveellä järjellä, että näissä ei
ole pienintäkään aihetta enempiin tutkimuksiin.
Mutta viikkokausia kulutetaan poliisien voimavaroja, joita ei aikoinaan maalaispoliisikäytännössä
turhanpäiten
kulutettu, vaan keskityttiin olennaisiin tehtäviin.
Toivon, että niinkin tärkeässä tehtävässä,
kuin poliisitoimi on, haluttaisiin jatkossa keskittyä olennaisiin
asioihin, jotta ne tulisivat mahdollisimman hyvin hoidettua ja että kansalaiset
voisivat kokea turvallisuutta. Silloin tarvitaan poliisin näkymistä niin
taajamissa, rajoilla kuin myös maaseudulla, hyvää poliisin
saatavuutta ja tavoitettavuutta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti tältä paikalta
haluaisin vaan vielä mainita, ministeri Rajamäki
jo tästä lähti, että en ihan ota
koppia siitä pallosta, jonka hän heitti perustuslakivaliokuntaan
liittyen tähän etävalvontaan ja varsinkin
omaan toimintaani, kun muistaakseni olin ainoa koko valiokunnassa,
joka vähän edes osoitti myötämielisyyttä sille
ajatukselle, minkä ministeri Rajamäki täällä sanoi.
Eli hän toi siis esille myöskin sitä näkökulmaa,
kumpi on huolestuttavampaa: se, että valvonta pettää kentällä,
vai se, että valvonta ei toimi aivan viimeisen päälle
siellä putkassa. Mutta on myöskin sanottava rehellisyyden
nimissä se, että asiantuntijoiden näkemys
oli hyvin yksimielinen siinä asiassa, että meidän
nykyisen perustuslakimme mukaan ei ole mahdollista se, että ilman
valvontaa pidetään henkilöitä putkassa.
Siinä suhteessa siinä ei ollut mitään
muuta vaihtoehtoa kuin tämä ratkaisu tehdä sen
asian suhteen, joten sillä verukkeella ei mielestäni
voida tätä seuraavaa vaihetta viedä eteenpäin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tässä yhteydessä haluan
tuoda erään asian esille. Aikoinaan oli käytäntö poliisin
kotivarallaolosta. Eri syistä tuo käytäntö on
joko poistunut tai aivan ratkaisevan olennaisesti vähentynyt.
Nyt kuitenkin ovat matkaviestimet aivan toisenlaiset kuin 30 vuotta
sitten. Meillä hoidetaan palotointa ja ensivastetointa
siten, että siellä ovat vapaaehtoiset työntekijät,
jotka hälytetään kotoaan maaseutupaikkakunnilta.
Minusta tätä käytäntöä tulisi
kehittää yhteistyössä poliisin
ammattijärjestöjen kanssa siten, että tämä kotivarallaolo
tulisi yhdeksi vaihtoehdoksi. Se tehostaisi erittäin paljon
hälytystilanteissa poliisin saatavuutta, nopeuttaisi, ja
olisi hyvin edullinen ratkaisu ja antaisi mahdollisuutta myös
poliiseille kohottaa palkkatasoa. Minä toivon, että tätä todella
haluttaisiin kehittää.
Keskustelu päättyy.