Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
jatkui
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maataloudessa on eletty tuulista kautta. Edelliseen
vuoteen on mahtunut toki positiivista mutta myös monia
maataloutemme kannattavuudelle kielteisiä seikkoja. Maataloustuotteiden
kysyntä on vuoden aikana kansainvälisesti kasvanut
ja tuottajahinnat lähteneet vihdoin nousuun. Samalla viljelijöiden
saama maataloustulo kohosi, mutta tuottoa on syönyt tuotantokustannusten raju
kasvu. Tämä on johtanut kannattavuuden heikkoon
kehitykseen.
Ilmastonmuutos on realismia myös maataloudessa. Parin
edellisen kasvukauden sääolot kasvun ja korjuun
osalta ovat olleet heikot ja meillä pohjoisessa ajoittain
jopa surkeat. Uudet ilmastolliset uhkat ja suuret satovaihtelut
ovat vilkastuttaneet keskustelua huoltovarmuudesta ja elintarvikkeiden
omavaraisuudesta. Keskustelussa on korostettu kaikkien ruokaketjun
osapuolten, eli tuottajien, jalostajien, kaupan, kuluttajien ja muiden
vastuuta ketjun toimivuudesta ja taloudellisista realiteeteista.
Pallo on nyt mielestäni erityisesti kaupalla ja teollisuudella.
Elintarvikkeiden hinnoittelussa tulisi ottaa huomioon kaikkien tuotantopanosten
hintojen nousu. Tuo nousu on tänä vuonna ollut
noin 17 prosenttia.
Meille maatalousväelle tuttu sanonta, parempi lehmä on
lypsää kuin tappaa, pitää kirjaimellisesti
paikkansa. Jotta tuotantoketjuun saataisiin uudenlaista asennoitumista,
on hallitus rakentamassa pysyvää neuvottelukuntaa
koko elintarvikeketjuun. Neuvottelukuntaan, jonka tavoitteena on
yhdessä hakea suomalaiselle ruualle lisäarvoa,
ovat tulossa mukaan kaikki ketjun toimijat. Tavoitteena on kestävä laatuketju,
joka perustuu kotimaisiin raaka-aineisiin. Samalla meidän
on huolehdittava maaseutuyrittäjien liiketaloudellisesta
osaamisesta.
Maatalouden tulo- ja kannattavuustyöryhmä ministeri
Anttilan johdolla on selvittänyt keinoja maatalouden kannattavuuden
parantamiseksi. Esille ovat nousseet maatalousverotuksen keventäminen,
tuottajahintojen kehitys ja tuotantokustannusten karsiminen sekä tuotannollisten
investointien tärkeys. Verotuksen keventämiseen
on varattu valtion ensi vuoden budjettiin noin 10 miljoonaa euroa
ja Makeraan on nyt tulossa rahaa kiitettävästi
eli 145 miljoonaa euroa.
Reilut viisi vuotta kestäneen parlamenttiurani aikana
on EU:n maataloudessa paljon muuttunut. Muutoksia on tapahtunut
muun muassa ympäristötuen ehdoissa, Etelä-Suomen
tuen eli artiklan 141 mukaista tukea on muutettu, ja juuri on menossa
neuvottelu pohjoisen tuen jatkumisesta. EU:n maatalouspolitiikan
välitarkastuksesta saatiin juuri myönteinen päätös.
Luonnonhaittakorvauksen eli lfa:n uudistus on tulossa lähitulevaisuudessa.
Kun kansanedustajilla, jotka eivät ole jäseninä maa-
ja metsätalousvaliokunnassa, on vaikeuksia pysyä mukana
uudistusvimmassa, niin aivan samoin on tilanne keskivertoviljelijällä.
Tavalliset kuluttajat ja kansalaiset eivät juuri pysty
keskusteluun osallistumaan.
Arvoisa puhemies! Metsätalouden osalta tämän
vaalikauden aikana on tehty hartiavoimin töitä puunhuollon
turvaamiseksi sahoille ja muulle teollisuudelle. Kestävän
metsätalouden rahoitus Kemera on ensi vuonna 67,4 miljoonaa euroa,
joka lienee suurin summa kautta aikojen. Toki tavoite on lähivuosina
saada rahoitus 75 miljoonaan. Kemera-tuki ja puun myyntiveron puolittaminen
ovat tämän vuoden tärkeimmät
aikaansaannokset. Harmiksi epävarmuus jäi suurimpien
yhteismetsien, eli Kuusamon, Posion ja Sallan yhteismetsien, tukien
ylle. EU:n de minimis -säädösten vuoksi
pelkona on, (Puhemies: 5 minuuttia!) ettei samaa tukea kuin yksityismetsänomistajille
muuten ole tulossa. Huippukokous taisi tehdä viime viikolla
tämän osalta hyvän päätöksen,
kun nosti tätä alarajaa 200 000 eurosta
700 000 euroon. Onneksi valtiovarainvaliokunta on antanut
hallitukselle velvoittavan ponnen, jos tässä vielä ongelmia
ilmenee.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä maa-
ja metsätalousministeriön hallinnonalalle esitetään
määrärahoja hieman yli 2,8 miljardia euroa.
Lapille tärkeälle kala-, riista- ja porota-loudelle
budjetoitujen määrärahojen osuus ensi vuodelle
on noin 60 miljoonaa euroa. Riistatalouden puolella ensi vuoden
budjetti jatkaa jo viimeviikkoisen riistavahinkolain käsittelyn
yhteydessä lupaavasti virinnyttä keskustelua Suomen suurpetopolitiikasta.
Riistataloudessa tavoitteena on panostaa tasapainon löytämiseen
erityisesti suurpetokantojen koon, alueellisen levinneisyyden ja
niiden yhteiskunnallisten vaikutusten välillä.
Ensisijainen keino tasapainoisessa riistataloudessa on suurpetokannan
pitäminen kohtuullisena.
Suomen petopolitiikkaa on tarkasteltava erityisen kriittisesti.
Suurpetojen aiheuttamat vahingot etenkin porotaloudelle ovat paikoin
yli ymmärryksen meneviä. Voiko kenenkään
mielestä olla oikein, että pahimmillaan poronhoitoalueen
eteläisten paliskuntien vasahävikki voi olla jopa
70 prosenttia? Esimerkkinä porovahingoista voidaan mainita,
että vuonna 2007 porovahingot kasvoivat yli 4 400
yksilöön, kun vuonna 2006 vastaava luku oli 3 300.
Omaisuusrikos tuntuu jokaisesta uhrista epäoikeudenmukaiselta.
Tunne on täysin sama poroelinkeinonharjoittajien kohdalla,
kun porot katoavat petojen suihin.
Maa- ja metsätalousministeriö reagoi petotilanteeseen
kuluvan vuoden aikana siirtämällä suurpetojen
kaatolupien poikkeusluvat riistanhoitopiirien päätettäväksi.
Menettely on heti osoittautunut toimivaksi, joskin kaatoluvat myönnetään
edelleen ministeriön antamien kiintiöiden perusteella.
Valtiovarainvaliokunta on todennut budjettimietinnössään,
että karhu- ja ilveslupien määrä on
edelleen liian alhainen kannan kasvuun nähden ja johtaa
riistavahinkojen kasvun jatkumiseen.
Riistaeläinten aiheuttamat vahingot ja niiden korvaaminen
oikeudenmukaisella tavalla on tärkeä osa suomalaisen
petopolitiikan hyväksyttävyyttä. Toissijainen
keino tasapainoisessa riistataloudessa onkin toimiva petokorvausjärjestelmä,
toisin sanoen korvausten suuruus ja maksatusten toimivuus. Nykyisessä korvausjärjestelmässä
etenkin
korvausten maksatuksessa viipymät ovat olleet liian pitkiä.
Ei ole kohtuullista, että omaisuuttaan petojen suuhun menettänyt
poromies joutuu odottamaan jopa puolitoista vuotta korvausta.
Tervehdinkin ilolla riistavahinkolain eduskuntakäsittelyn
yhteydessä tehtyjä kannanottoja tätä epäkohtaa
koskien sekä ministeriön aikeita parantaa korvausjärjestelmän
toimivuutta uuden lain astuessa voimaan. Petoeläinten aiheutta-mien
vahinkojen korvaamiseen myönnetään ensi vuodelle
yhteensä 2,75 miljoonaa euroa. Tästä maasuurpetojen
korvauksiin on varattu 2,25 miljoonaa euroa sekä vahinkojen
ennaltaehkäi- syyn, eläinkantojen seurantaan ja
suojelemiseen 500 000 euroa. Yhdyn täysin valiokunnan
kantaan, että petovahinkojen korvaamiseen tulee osoittaa
vahingot kattava määräraha. Tarvittaessa
määrärahatarpeeseen on reagoitava nopeasti lisätalousarvioiden
kautta.
Porotalouden edistämiseen on ensi vuoden budjettiin
varattu 1 685 000 euroa. Valiokunta on asianmukaisesti
lisännyt momentille 100 000 euroa poroaitojen
rakentamiseen ja kunnossapitoon sekä 60 000 euroa
Inarin Kutuharjun koeporotarhan kalustohankintaan. Näillä rahoilla
sekä petovahinkojen korvaamiseen varatuilla varoilla edistetään
porotalouden laidunkestävyyden turvaamista sekä porotalouselinkeinon
rakenteen ja kannattavuuden kehittämistä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vielä kiittää kerran
maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilaa päätöksestä säilyttää Metsäntutkimuslaitoksen
Kolarin, Kannuksen ja Punkaharjun toimipisteet. Päätös
oli ehdottomasti oikea ja tukee Suomelle elintärkeän
metsäntutkimuksen monimuotoisuuden ja alueellisten erityispiirteiden
säilyttämistä. Kiitoksen ansaitsee myös
valiokunta, joka on tehnyt budjettiin 300 000 euron lisäyksen
organisaatiomuutoksen kohteena olleiden pienten alueellisten yksiköiden
toimintaedellytysten turvaamiseen.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä on helppo jatkaa.
Olen iloinen myös siitä, että Metlan
Länsi-Suomen yksikkö on Parkanossa jatkossa, kiitos
hallitukselle tästä edelleen.
Maa- ja metsätalouden pääluokkahan
kasvaa nyt 23 miljoonaa, ja täytyy sanoa, että tarpeeseen rahat
varmasti tulevat.
EU:n uudistuva maatalouspolitiikka asettaa suuria vaatimuksia
maatalouden hoidolle, ja kiristyvät ympäristönormit
ja byrokratia edellyttävät yhä suurempaa
tietämystä direktiiveistä. Erittäin
tärkeää on nuorten viljelijöiden
neuvonta. Siksi hieman protestoisin sitä, että maaseutukeskukset
eivät saa nyt ihan samaa määrää tukea kuin
aikaisemmin. Ne tekevät tärkeää työtä ja maaseudulla
saadaan elinkeinotoiminta pysymään vireänä ja
monipuolisena. Valiokunta on tehnyt oikean päätöksen
lisätessään 850 000 euroa maaseudun
neuvontajärjestöille neuvonnan rahoittamiseen.
Mutta sen sijaan me saimme kuulla ikäviä uutisia
Maatalousmuseosta. Tänään juuri Loimaalla
olevan Maatalousmuseon johtaja Juha Kuisma eroaa, koska hän
katsoo, että määrärahat eivät
ole riittävät tämän museon pyörittämiseen. Täytyy
toivoa, että jos Maatalousmuseo siirretään
opetusministeriön alaisuuteen, silloin ainakin toiminnan
rahoitus paremmin taataan.
Tärkeää työtä nuorten
parissa tekee 4H-järjestö sekä kaupungeissa
että maaseudulla. Se antaa nuorille tietoja ja arjen taitoja.
Yhdistystoimintaa tuntevat ihmiset tietävät, kuinka
vaikeaa on perustaa uusia yhdistyksiä. Paljon järkevämpää onkin
tukea jo olemassa olevaa toimintaa, vaikkapa juuri 4H-järjestöä.
Aivan samoin Suomen Kylätoiminta ry harjoittaa sellaista
tärkeää, yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa,
jota kannattaa tukea, kuten valtiovarainvaliokunta on ehdottanut.
Arvoisa puhemies! Maatalousministeri on tehnyt hyvää työtä edistäessään
kotimaisen ruuan arvostusta ja lähiruuan käyttöä.
Ei siitä oikeastaan sen enempää nyt tällä kertaa,
mutta sitä tietysti toivon, että keskusliikkeet
saadaan myös mukaan tähän suomalaiseen
lähiruokaan. Kyllä tietysti esimerkit ulkomaisesta
ruuasta ja kaikenlaisista myrkkytapauksista siellä tuovat
varmasti kuluttajia puhtaan kotimaisen ruuan ostajiksi, kun vain
jakelu toimii.
Suurpedot tulevat todella kalliiksi, koska niiden suojelussa
on menty liian pitkälle. Petojen aiheuttamat vahingot ovat
kasvaneet merkittäviksi. Tietysti Itä- ja Pohjois-Suomi
on erityisesti tämän ongelman edessä,
mutta jopa meillä tuolla Pohjois-Pirkanmaallakin on petoeläimiä liikkeellä.
Onneksi metsästysasetusta on muutettu, niin että suurpetojen
kaatamisen poikkeuslupien myöntäminen on siirretty
riistanhoitopiireihin, jotka varmasti tietävät
asiat paremmin. Onhan kritisoitu Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitosta,
että he eivät ole välttämättä samaa
mieltä näistä tilastoista, mutta onko
se sitten totuudenmukaista, tiedä häntä.
Mutta joka tapauksessa karhuja ja ilveksiä saa kaataa tälläkin
hetkellä liian vähän, kun vertaa niiden
kantojen kasvuun, puhumattakaan susista.
Vesihuolto kuuluu osittain myös ympäristöministeriöön.
Kerrottakoon sen verran, että huomenna on tulossa Pohjois-Ylöjärveltä juuri
ympäristöministerin vieraaksi ihmisiä,
jotka haluaisivat sinne yhdysvesijohtoa ja siirtoviemäriä. Totta
kai tässä maatalouden pääluokassakin
on näitä viemäriasioita, ja nämä ovat
tärkeitä. Budjetissa esitetään
5,1:tä miljoonaa euroa, jolla laitettaisiin yhdysvesijohtoja
ja siirtovesiviemäreitä kuntoon. Tarve on paljon
paljon suurempi tällä hetkellä, ja sanotaan,
meidänkin tapauksessamme siellä Ylöjärvellä se
tulisi todella suureen tarpeeseen. Maatalouskin tarvitsee puhdasta
vettä ja yritystoimintaa. Pirkanmaalla uusi Kihniö—Parkano-siirtoviemäri
tarvitsisi 300 000 euroa ja Lounais- ja Luoteis-Pirkanmaan
kakkosvaihe vielä vajaan miljoona euroa, Kangasala—Rusko vielä miljoonan.
Virtain vesihuoltohanke ei ole edes päässyt MMM:n
esitykseen vielä tässä vaiheessa.
Hyvät kansanedustajakollegat, täytyy vielä lopuksi
sanoa puuntuotannon kestävyyden turvaamisesta. On esitetty
aiheellisesti 2 miljoonaa euroa lisää viime vuoteen
verrattuna, ja on hyvä reagoida vallitsevaan tilanteeseen,
kun metsäteollisuus meinaa lakkauttaa toimintaansa Suomessa
yhä laajemmassa määrin Venäjän
puutullien painaessa päälle ja toisaalta puuta
tarvitaan lisää myös bioenergian takia.
Korkeisiin puutulleihin siirtymiseen saatiin toki odotusaikaa, mutta
on järkevää varautua pahempaan tilanteeseen. Metsien
kasvussa on kyse aina pitkän tähtäimen toiminnasta.
Valiokunnan lisäys on metsänhoitoon ja perusparannustöihin
1,7 miljoonaa ja se on hyvin hyvin perusteltu toimenpide.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin toivonut, että ed. Alatalo
olisi laulanut vaikka "Mä maalaispoika oon". Se olisi sopinut
tähän aiheeseen hyvin.
Ihan ensiksi täytyy todeta, että on ilo havaita, että Suomen
Kylätoiminta ry on huomioitu rahoituksessa. Näin
kuntaliitosten kulta-aikana on erittäin tärkeää,
että huolehdimme kylien mahdollisuudesta kehittää toimintaa
ja luoda elinvoimaisuutta. Tämä kaikki vaatii
verkostoitumista, elinkeinopoliittista aktiivisuutta sekä asukkaiden
palvelujen turvaamista. Hyvin usein kuntaliitoksen yhteydessä juuri
reuna-alueiden pieniä kyliä kohdellaan hyvin kovakouraisesti.
Kauppoja ja terveysasemia suljetaan ja palvelut keskitetään
kuntakeskukseen, puhumattakaan tietysti lukuisista kyläkouluista,
jotka saavat veisata viimeisen suvivirtensä keskittämisen
ja tehokkuuden odotellessa nurkan takana. Itsekin maaseudulla pienessä kyläyhteisössä
kasvaneena
tunnustan kaikki ne arvot ja positiiviset tekijät, joilla
suurta vaikutusta elinympäristön puolesta hyvään
kasvatustyöhön.
Arvoisa puhemies! On todettu, että suurpetojen aiheuttamissa
vahingoissa on tapahtunut voimakasta kasvua viime vuosina. Tämä näkyy
tietysti maatalousyrittäjien tuotantoeläinvahinkoina
sekä myös lemmikkieläinvahinkoina, joiden suhteen
on tärkeää ohjata oikeita toimia sekä luonnollisesti
uusia ja päivittää korvausjärjestelmää.
Kuitenkin haluaisin tässä yhteydessä ottaa esille
myös suurpetojen, lähinnä susien, takia tehdyt
kyyditykset koululaisten koulumatkoilla. Monelle kunnalle koituu
kovat lisäkustannukset siitä, että lapsia
kuljetetaan kouluun niillä alueilla, missä susihavaintoja
on tehty. Omassa maakunnassani Keski-Suomessa niin sanotut susikuljetukset
ovat ihan tätä päivää edelleen.
Tämä tulisi myös huomioida, kun määritellään korvausjärjestelmää uudelleen.
Kunnilla on hyvä olla mahdollisuus hakea avustusta susikuljetusten
aiheuttamiin lisämenoihin. Riistanhoitopiirit eivät
ota nimittäin kantaa tämän uhan suuruuteen.
Arvoisa puhemies! Puukaupasta olemme päässeet
keskustelemaan useita kertoja, ja täällä eduskunnassa
on todettu, että veroalekaan ei vielä pelasta
puukauppaa. Hyväksyimme puukaupan veronhuojennuksen, mutta
näyttää siltä, ettei sillä ole
vielä riittäviä mahdollisuuksia saada
puukauppaa alkuvuodesta käyntiin. Puun myyntivero puolitetaan
ensi vuoden loppuun asti ja veroa alennetaan nykyisestä neljänneksellä vuoden
2010 loppuun. Siihen, miten nopeasti puuta saadaan liikkeelle, vaikuttavat
myös luonnollisesti metsäteollisuuden tuotantotahti
ja -tarpeet. Näinä aikoina tuo tahti ei ole ollut
kovin vilkas. Paperiteollisuutta vaivaa myös hyvin epävarma
tulevaisuus. Tällä hetkellä puun vetovoimaisuutta
haittaa myös se, että paperiteollisuudella on
hyvät suuret varastot ja lisäksi puuta tuodaan
muualta enemmän kuin aikaisemmin, jos ei nyt Venäjältä,
niin sitä enemmän Baltiasta ja Ruotsista.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä muutama sana maatalousyrittäjien
byrokratian koukeroista. Tämä päivänä maatalousyrittäjät
ovat toivottoman kovan paperisodan pyörteissä.
Monet asiat vaativat papereiden täyttöä,
ja virheitä ei saa tehdä, koska silloin voi joutua
tukisanktion kohteeksi. Tästä sanktioinnista taas
pitävät huolen EU:n viralliset tarkastajat. On
todettu, että paperitehtäviin maatalousyrittäjillä menee
työajasta jopa yli 60 prosenttia. Se ei kuulosta järkevältä, kun
ajatellaan maatalouden työtehtäviä noin
yleisesti. Myös lupahakemusten vastausten viipyminen on
suuri ongelma. Tässä on kysymys myös kansalaisten
oikeusturvasta, ja onkin tärkeää, että asioiden
viivytyksettömän käsittelyyn kiinnitetään
erityistä huomiota myös maatalousyrittäjien toimialalla.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! — (Edustajaa
yskittää) Anteeksi, ei ollut mitään virkayskää,
mutta on iskeny vatikurunvirus, jos tällaista sanontaa
käyttää.
Ensiksi ministeri Anttilalle suuret kiitokset siitä,
että hän on ollu lievässä hirressä,
mutta hän on selvinny erinomaisesti. Varmaan oma persoona
ja hänen hyvin tuntemat kollekat tuol Brysselin pääs
on eresauttanu sen, että Suomen maatalourelle kuitenkin
on saatu hyvät neuvottelut aikaan. Ja se, että ensi
vuoden lokakuun alussa alenoo ruuan arvonlisävero, niin
se on erittäin tärkiä tässä tilanteessa
ja varmahan eresauttaa kuitenkin juuri sitä porukkaa: eläkelääsiä ja
pie-nituloosia. Ruoka on kuitenki ihmisen pääelinkeino,
joka päivä on kuitenki syötävä.
Mutta mä haluaasin keskittyä lähinnä metsään.
Metsä on mulle sinänsä tärkiä elementti ollu
jo pienestä pitäen. Se antaa myös henkisiä voimavaroja,
ja ennen kaikkea sielä voi ajatuksia larata. Nythän
on juuri meneillä sellaanen tilanne, että mettänomistajat
on pistetty vähän niin ku syntipukiksi siitä,
että puun saatavuus ei oo riittävää.
Totuushan on juuri päinvastoon. Suomessa on enemmän
puita ku koskaan myyrä, sitä myyrähän,
siit ei oo kysymys. Ja nyt jos firmat ajattelis sitä puolta,
että Venäjän puutullit on se este, että pistetähän
firmoja kiinni, ni nyt ku Venäjä ei pistäny
puutullia täytäntöhön, niin
se on osoottautunu suureksi mysteeriksi. Eli Suomen mettistä tuloo
puuta ihan riittämiin.
Otan pienen esimerkin. Ed. Matikainen-Kallström otti
sen esille, että ku 16 prosenttia nykyisistä maatalousomistajista,
viljelijööstä, on mettänomistajia,
suurin osa on kaupunkilaasmettänomistajia ja niille pitääs
tietoa saara enemmän viritettyä, kuinka mettiä hoiretaan
ja kuka niitä hoitaa. Voin väittää,
minä ainaki Kurikas oon jo vuoren vieny etehen sellaasta
ajatusta, että kaikki mettät, mitä Kurikan
sisällä on, aarillensa tieretähän,
kuka mihnäki omistaa mettää ja mihnä on
omistaja, ja niil on jo lähteny kirjelmä ja puhelinsoittoja.
Tarkistin sen viime viikolla, ku meillä oli metsänhoitoyhdistyksen
kokous. Eli siit ei oo kysymys, etteikö kaupunkilaasten
mettät oo tulossa hoitoon. Kysymys on vain siitä, että saarahan
tieto perille, että toisen ja kolomannen polven kaupunkilaahet,
jotka urbanisoituu, ei laita niitä luonnontilahan eli ne
tuloo metsänhoirollisiin tarpeihin eli tuotehan massaa,
paperia.
Ennen kaikkea nyt, ku suomalaane puu on tiivistä, hyvälaatuista,
sillä on kuitenkin menekkiä, niin hoiretaas nämä tulevat
rakennukset mahdollisimman pitkälle puusta ja ennen kaikkea
huonekalut. Eli ne lelut, mitä talojen sisälle
rakennetaan, tehrään raakasta puusta eikä mistään
lastulevyystä ja ennen kaikkea Ikean tuotteista, jotka tuotetahan
tuolla Kaukoirässä.
Tietenkin bioenerkia on päivän sana. Puuta löytyy
mettistä ihan tarpeeksi, ja toivotaan, jotta bioenerkiatuotanto
lähtöö meillä käyntiin,
ja ennen kaikkea annetaan signaali niille, jokka bioenerkialaitteita
tai - tuotteita kehittelöö.
Eli metsänhoiros on erittäin tärkeää,
että ruohonjuuritasosta ruvetahan mettiä hoitamaan. Sieltä saarahan
heti lähtemään puu kasvamaan ja nopeutetaan
kymmenellä vuorella ennen päätehakkuita.
Päätän tämän tarinani
tähän, ja hyvää yötä kaikille.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puheenvuoroni aluksi haluan kiittää ministeri
Sirkka-Liisa Anttilaa erinomaisesta yhteistyöstä maa-
ja metsätalousasioissa maa- ja metsätalousvaliokunnan
kanssa. Kiitokseni haluan kohdistaa myös maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja Jari Lepälle, jonka johdossa valiokunta on
pystynyt tekemään erittäin jäntevää ja
hyvää työtä. Olkoon esimerkkinä EU:n maatalousasioiden
terveystarkastus tai sitten viimeksi mietinnön muotoon
saatu riistavahinkolaki. Työskentely on ollut miellyttää ja
erittäin hyvin vuorovaikutteista ministeriön kansaa.
Mutta asiaan sitten. Kemera-rahoista olen, arvoisa herra puhemies,
erittäin tyytyväinen, että nyt uudessa,
ensi vuoden budjetissa on saatu aikaan 67,8 miljoonan euron taso,
jossa on 1,7 miljoonaa lisäystä aikaisempaan.
Se on totta, että Kansallisen metsäohjelman tavoite,
75 miljoonaa euroa, jää edelleen tavoittamatta,
mutta on tärkeää kuitenkin, että tiedämme
sen päämäärän, minne
olemme menossa, ja ennen kaikkea se, että tällä vaalikaudella
pyritään 75 miljoonaan euroon pääsemään.
Huolestuttavaa on se, että tällä hetkellä on noin
6 miljoonaa euroa jo tämän vuoden lopussa kertyneitä töitä,
joita ei ole tämän vuoden rahoilla pystytty rahoittamaan,
ja se syö sitten ensi vuoden rahoja ikään
kuin jo valmiiksi, vaikka itse töitä ei silloin
ensi vuoden alussa ole vielä aloitettukaan. On tärkeää,
että seuraavissa lisätalousarvioissa tämä huomioidaan
ja pystytään tämä rahavaje tyydyttämään
lisätalousarvioiden kautta.
Toisena, arvoisa herra puhemies, on valtionapu 4H-toimintaan.
Se 5 miljoonaa euroa, mikä nyt sinne saatiin taas kerran
pienen neuvottelun jälkeen, on erittäin hyvä asia.
Se tukee sekä lasten että nuorten perehdyttämistä arvokkaisiin metsä-
ja luontoasioihin kautta Suomen maalta kaupunkiin saakka. On ihmeellistä,
että vuosittain valtiovarainministeriön esityksessä tätä määrärahaa
leikataan, vaikka tämä historiallinen järjestötoiminta
on tehnyt erittäin hyvää työtä suomalaisten
keskuudessa. Tämän työn pitää jatkua,
ja tällaisen määrärahapelleilyn,
jota ministeriön taholta on osoitettu, soisi loppuvan viimeistään
tähän kauteen.
Riistavahinkolain uudistaminen oli myös valiokunnalle
suuri työ, ja se mietintö, minkä valiokunta
sai aikaan yhdessä ministeriön hyvän,
suosiollisen yhteistyön kanssa, oli erittäin hyvä.
On erittäin tärkeää myös,
että riistavahinkolain myötä myös
petoeläinvahinkojen korvauksista pystytään
huolehtimaan ja valtio tulevissa budjeteissa ja tarvittaessa lisätalousarvioissa
myös osoittaa riittävät määrärahat
suurpetojen aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen. Tämä on
kipeä kysymys Lapissa varsinkin, jossa porotaloudelle suurpetojen
aiheuttamat vahingot ovat elinkeinolle uhka, ja tätä uhkaa
ei missään nimessä pidä väheksyä.
Tulevaisuudessa pitää kiinnittää ihan
aidosti huolta siihen, että suurpetojen kantoja pystytään tässä maassa
rajoittamaan. Euroopan unionin luontodirektiivi antaa siihen mahdollisuuden, mutta
ympäristöministeriön jääräpäinen
tulkinta luontodirektiivistä on ollut tässä maassa
erittäin suuri kehityksen jarru, olkoon kysymyksessä vaikka
järkevä suurpetokantojen säätely
tai sitten esimerkiksi metsätalous tai kaikki elinkeinotoiminta
tässä maassa. Tällaisesta menneisyyden hallinnosta
tulee päästä irti jo 2000-luvulla. Sen aika
on jo tänä vuonna.
Vesihuollon avustuksiin tuleva määräraha
on erittäin tarpeen. 5,1 miljoonaa euroa valtion toteuttamiin
seudullisiin vesijohto- ja viemärihankkeisiin on oikea
linjaus, koska haja-asutusalueiden jätevesiasioista on
paljon puhuttu ja niitä pitää nyt sitten
laittaa kuntoon siltä osin kuin rahaa riittää.
En ymmärrä sitä alueellisten ympäristökeskusten
kantaa, jonka mukaan 800 miljoonan euron tarve on olemassa, jos
kaikki hankkeet toteutetaan vuosina 2009—2015, mitkä ovat
tarpeen. Myöskin tällainen linjaus on mielestäni
järjetön, koska ei ole mitään
todisteita siitä, että haja-asutusalueiden jätevesien
saastuttava vaikutus ulottuisi suomalaisiin järviin ja
etenkin merelle saakka. Tästä ei ole minkään
näköistä tieteellistä todistetta,
tämä perustuu lähinnä mutu-tuntumaan
ja joidenkin ympäristöministeriön virkamiesten
erittäin kapea-alaiseen ajatteluun.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi olen erittäin kiitollinen
siitä maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa
Anttilalle, että hän jaksoi uskollisesti painaa
asiaa eteenpäin ja Kolarin, Kannuksen ja Punkaharjun metsäntutkimusasemat
jäävät edelleen jatkamaan työtään
ja niiden toimintaa pystytään kehittämään.
Tällaisia viisaita päätöksiä Suomessa
soisi syntyvän ministeriöissä viikoittain,
jotta suomalainen talouselämä ja elinkeinoelämä kehittyisi
positiivisesti. On tärkeää, että Metsäntutkimuslaitoksen
määrärahatarpeet (Puhemies: 5 minuuttia!)
pystytään tyydyttämään
ja tulevaisuudessa yhä kipeämmin tarvittava metsäntutkimus
kehittyy edelleen. Suomi elää siitä tänäkin
päivänä, metsästä meinaan, ja
jos puuta ei saada liikkeelle, elintasomme on silloin laskeva.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Lähiruoka koetaan tutuksi ja
turvalliseksi. Ruuantuottaja tunnetaan, tai ainakin tuottaja on helppo
saada selville. Lähiruoka on tuoretta, lisäaineita
tarvitaan vähemmän, sillä pitkiä kuljetusmatkoja
ja säilyvyysaikoja ei tarvita. Lähiruoka antaa
työtä alueen ihmisille, ja näin maamme
pysyy asuttuna. Lähiruoka kuormittaa vähemmän ympäristöä,
sillä tuotteita ei tarvitse pakata kestämään
monien päivien kuljetusmatkoja. Kuljetuksen aiheuttamat
ympäristöhaitat ovat sitä pienemmät
mitä lähempänä tuotanto- ja
kulutusalue sijaitsevat. Lähiruuan tuotannossa käytetään mahdollisimman
tarkkaan talousalueen raaka-aineita ja tuotantopanoksia. Karjan
rehu kasvatetaan pääosin omalla pellolla, ja jatkojalostajat käyttävät
raaka-aineenaan oman alueen tuotteita. Lähiruoka kulutetaan
omalla talousalueella joko joukkoruokailun, vähittäiskaupan
tai suoramyynnin välityksellä. Lähiruuan
tuotannossa käytetään kestäviä menetelmiä raaka-aineen
tuotannosta kuljetukseen ja kauppaan. Ruoka tuotetaan ympäristöä kunnioittavalla
tavalla ja luonnonvaroja säästäen. Ylipakkaamista
ja turhia kuljetuksia vältetään. Lähiruoka
suosii myös suomalaisten vuodenaikojen sesonkeja ja hyödyntää alueellista
ruokaperinnettä vahvasti.
Lähiruuan pääsy kauppaketjuihin ei
maassamme ole suinkaan yksinkertaista. Pienten tuotta-jien on vaikea
päästä suurten tukkukauppojen valikoimiin.
Lähikauppa ja kyläkauppa voisivat toimia lähiruuan
jakelukanavina, mutta se edellyttää, että me
kuluttajat käytämme lähikaupan palveluita.
Pelkästään autottomien kuluttajien, vanhusten
ja lasten ostovoima ei riitä pitämään lähikauppoja
pystyssä puhumattakaan kauppojen aukioloaikojen muutoksista,
jotka yleensä suosivat suuria kauppakeskuksia.
EU:n maatalouskomissaari esitti pari vuotta sitten EU:lle kouluhedelmätukea,
jonka avulla jaettaisiin koululaisille välipaloiksi ilmaisia
hedelmiä vastaavaan tyyliin kuin Euroopan unioni on mahdollistanut
koulumaitotuen. Miksi meidän täällä pohjoisessa
pitäisi tukea Euroopan unionin eteläisten jäsenmaiden
tuotantoa, kun meillä on marjat omasta takaa ja osa niistä mätänee
joka vuosi metsiin? Voisimme täällä ottaa tuen
piiriin kuuluviksi marjat, jos eteläisissä maissa
otetaan kerran hedelmät. Nyttemmin olen kuullut, että hedelmätuki
olisi edennyt ja Suomestakin on oltu aktiivisesti mukana Brysselin neuvotteluissa.
Toivoisin, että parlamentti näyttää vihreää valoa
hedelmätuessa myös marjoille ja vihanneksille
sekä prosessoiduille marjavälipaloille. Ja jos
ei näytä, niin meidän pitää laittaa se
näyttämään vihreää valoa.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyi.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Maa- ja metsätalouden pääluokan
osalta on todettava, että 78 prosenttia tämän
pääluokan menoista on jollain lailla kytköksissä EU:n
päätöksiin ja Euroopan unionin komission
antamiin suuntaviivoihin. Maa- ja metsätalousministeriössä on
parhaillaan valmisteilla useampiakin tukiin ja tuotantoon
ja myöskin verotukseen liittyviä asioita.
Osa on käsitelty eduskunnassa, ja osa on tulossa vielä seuraaville
valtiopäiville.
Kaksi ja puoli viikkoa sitten päästiin sopuun EU:n
maatalouden terveystarkastuksesta, jonka seurauksena tuki irrotetaan
tuotannosta. Tämä muutos suosii Keski- ja Etelä-Euroopan
maiden suuria tuottajia. Se murentaa Euroopan unionin maatalouspolitiikan
peruspilareita. Suomi sai kuitenkin neuvoteltua joitain erityistoimenpiteitä,
joilla muutoksia voidaan jossain määrin lieventää lähivuosina.
Muun muassa 10 prosenttia EU-tuesta saadaan maksaa tuotantoon sidottuna jatkossakin.
Neuvottelutulos oli kuitenkin Suomen kannalta laiha. Nyt on kyettävä kansallisesti
sopimaan
ja paikkaamaan tilanne ja on käynnistettävä sellaiset
maaseudun kehittämistoimet, jotka kohdentuvat erityisesti
tästä uudistuksesta kärsiville viljelijöille.
Herra puhemies! Parhaillaan Suomi käy neuvotteluja
Euroopan komission kanssa pohjoisen tuen eli 142-tuen jatkosta.
Neuvotteluista tihkuneiden tietojen mukaan nyt käytävissä neuvotteluissa
ei kuitenkaan tulla varmistamaan tasapuolisia kotieläintukiratkaisuja
kaikille Suomen tuottajille. Etelä-Suomen kansallista 141-artiklan
mukaista tukea maksetaan viimeisen kerran Etelä-Suomen
tuottajille vuonna 2013. Vuoteen 2013 mennessä tuen kokonaismäärä laskee portaittain
siten, että tuon vuoden tukitaso on enää kolmannes
vuoden 2007 tukitasosta. Täytyy todeta, että vuoden
2013 jälkeen tämä tukimuoto loppuu kokonaan.
Pääosa tuesta maksetaan vuosina 2009—2013
vertailuvuotena käytettävän vuoden 2007
tuotantomäärien mukaan, ottamatta huomioon tuotantomäärien
kasvua. Tämä merkitsee suuria ongelmia nimenomaan viime
vuosien aikana ja tämänkin vuoden aikana investoineille,
paljonkin investoineille tiloille.
Tällä hetkellä 141-artiklan mukaisessa
kotieläintuotannossa sekä sika- että siipikarjan
tuki on erotettu tuotannosta ja tuki alenee vaiheittain tuohon vuoteen
2013 saakka. Nyt EU:n kanssa käytävissä neuvotteluissa
oleva pohjoisen tuen muutosesitys pitää sisällään
ehdotuksen siitä, että 142-tukialueella samoin
tuki erotettaisiin tuotannosta mutta itse tukisumma ei tulisi olemaan
lainkaan aleneva. Tästä syystä meillä täällä Suomessa,
jos näin käy, Etelä-Suomen sika- ja siipikarjatuotanto
joutuu sellaisiin vaikeuksiin, että todennäköisesti
täällä myöskin tuon tuotannon
jalostus eli teurastamojen toiminta tulee joko loppumaan taikka
ainakin olennaisesti nykyisestä vähenemään.
Arvoisa puhemies! Ajattelin tässä puheenvuorossa
keskittyä nyt nimenomaan tähän akuuttiin, ajankohtaiseen
ongelmaan ja jätän muilta osin tämän
budjetin käsittelyn tuonnemmaksi.
Mats Nylund /r:
Ärade herr talman, arvoisa herra puhemies! Regeringens
budgetförslag gällande jord- och skogsbruksministeriets
huvudtitel är mycket balanserat. Ministeriet har i stort sätt
lyckats beakta de behov som finns inom sektorerna och riksdagens
finansutskotts jordbruksdelegation föreslår behövliga
tillägg under rätt moment.
Jag vill uttala ett tack till finansutskottet som i hög
grad beaktat de linjedragningar som gjordes i jord- och skogsbruksutskottets
utlåtande. Här kan bland annat nämnas ökade
anslag till landsbygdsrådgivningen och ökade anslag
till 4H-rörelsen, något som är ytterst
viktigt uttryckligen nu när allt fler ungdomar, fler än
någonsin, riskerar att bli marginaliserade.
Ytterligare vill jag nämna de höjda anslagen som
finansutskottet föreslår för vatten-
och avloppsförsörjningstjänster och de ökade
anslagen för nyskiftesförrättningar.
Båda är ytterst viktiga för dem som berörs
av dem och båda momenten har betydelse för samhällsutvecklingen.
I synnerhet nyskiftesförrättningarna har stor
betydelse för samhällsbygget, för jordbrukets
kostnadsbild samt inte minst för klimatuppvärmningen.
Varje onödig körkilometer och varje timme som
inbesparas sparar pengar, arbetstid och bränsle. Allt annat är
också hemåt.
Arvoisa herra puhemies! Panostukset kestävän
puunkäytön neuvontaan ja tukeen koskettavat koko
yhteiskuntaamme. Valtiovarainvaliokunta korostaa mietinnössään,
että tulevia hakkuumahdollisuuksia ja kestävää puuntuotantoa tukee
erityisesti taimikoiden ja nuorten metsien hoitotöiden
suorittaminen ajallaan, ja vetää johtopäätöksen,
että metsien tulevat hakkuumahdollisuudet turvataan osoittamalla
riittävä rahoitus metsänhoito- ja perusparannustöihin.
Valtiovarainvaliokunta on tästäkin selvillä.
Lisäksi haluan mainita valtion avustuksen 4H-toimintaan.
Yhteiskunnan 4H-toimintaan panostamat rahat tulevat moninkertaisesti
takaisin. Nuorten opettaminen yritteliäisyyteen, vastuunottoon
ja niin lähimmäisensä kuin ympäristönsäkin
huomioon ottamiseen on mitä kannattavinta.
Olen myös tyytyväinen, että valtiovarainvaliokunta
nostaa esiin neuvontatyön tärkeyden ja huomioi
sen myös rahoituksessa. Nuorten viljelijöiden
neuvonta ja tukeminen yritystoiminnan aloittamisessa ja kehittämisessä on äärimmäisen
tärkeää.
Valtiovarainvaliokunta mainitsee myös viljelijöiden
jaksamisen. Nykymaataloudessa se on yksi tärkeimmistä asioista.
Ärade herr talman! Jord- och skogsbruksminister Sirkka-Liisa
Anttila lyckades försvara Finland och Finlands jordbruksintressen
väl i EU:s hälsogranskningsprocess. Lösningen
bygger på att speciell hänsyn kan tas till det
finländska jordbrukets höga kostnadsnivå och
att en avsevärt större del av EU:s jordbruksstöd
kan bindas till produktionen i Finland jämfört
med andra EU-länder.
Mycket långt handlar ändå lösningen
om att vi får möjligheten att använda
en nationell finansiering och komplettera EU-stöden med
egna medel. Detta kräver att tillräckliga anslag
finns för ett nationellt stöd, det gäller
då främst nötkötts-, mjölk-
och stärkelsepotatisproduktionen. Jag utgår ifrån
att regeringen uppmärksammar detta faktum och skrider till åtgärder
om så krävs. Vår inhemska livsmedelsproduktion är
trots allt den mest livsviktiga produktionen som finns i detta land.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
toimialan elinkeinot ovat tällä hetkellä suurten
maailmanlaajuisten haasteiden edessä. Kansainvälinen
kilpailu kiristyy sekä elintarvike- että metsäsektorilla, samalla
kun toiminnan ympäristövaikutuksille asetetaan
yhä tiukempia vaatimuksia.
Kokonaisuutta ajatellen maaseudun elinvoiman säilyttäminen
tulee olla kestävällä pohjalla. Erityisiä haasteita
ovat harvaanasutun ja ydinmaaseudun väestökehityksen
tasapainottaminen, työllisyyden parantaminen ja elinkeinotoiminnan
monipuolistaminen. Näihin tavoitteisiin vaikutetaan muun
muassa maaseudun yritys-, tutkimus- ja kehittämishankkeiden
samoin kuin maaseudun neuvontapalveluiden avulla, joiden painopistealueina
ovat energian tuotanto, maaseutumatkailu, urakointi ja muu palveluyrittäjyys.
Neuvonta kattaa yrityksen elinkaaren perustamisesta sukupolvenvaihdokseen.
Tärkeää onkin, että valtiovarainvaliokunta esittää lisärahoitusta
850 000 euroa maaseudun neuvontajärjestöille,
joilla on merkittävä rooli EU:nkin osaksi rahoittaman
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman toimeenpanossa.
Kansallisin toimin voidaan vaikuttaa ohjelman täysimääräiseen
hyödyntämiseen. Erittäin tärkeää on
nuorten viljelijöiden neuvonta ja tukeminen yritystoiminnan
aloittamisessa ja kehittämisessä. Toimintaympäristön
jatkuvasti muuttuessa myös viljelijöiden jaksamiseen
tulee kiinnittää entistäkin enemmän
huomiota.
Uusiutuvan energian tuotannon lisääminen on tärkeää EU:n
ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden ja energiaomavaraisuuden
kannalta. Tämän johdosta puuperäisen
energian käytön lisäämiseksi
metsähakkeen käyttö pyritään
nostamaan 8—12 miljoonaan kuutiometriin vuoteen 2015 mennessä,
kun käyttö oli viime vuonna vain noin 3 miljoonaa
kuutiometriä. Asetetun tavoitteen saavuttamiseksi vahvistetaan
puuenergian tuotantoa ja käyttöä edistävän
neuvonnan resursseja sekä tuetaan energiakäyttöön
tulevan pienpuun korjuuta ja haketusta.
Arvoisa puhemies! Kaikkein tärkeintä tulevaisuutta
ajatellen on maataloustuotannon jatkuminen koko Suomessa ja kotimaisen
elintarvikeketjun tarvitseman laadukkaan raaka-aineen tuottaminen
ja ennen kaikkea maatalouden kannattavuuden turvaaminen. Kannatettava
ajatus on myös maatalousperäisen bioenergiatuotannon
lisääminen.
Keskustan ansiosta Suomessa voidaan EU-maatalouspolitiikan niin
sanotun terveystarkastuksen lopputuloksena maksaa lähivuosina
tuotantoon sidottuja EU-tukia enemmän kuin missään
muussa jäsenvaltiossa. Näin voidaan turvata naudanlihan-
ja maidontuotanto jatkossakin. Kiitokset siitä maatalousministeri
Anttilalle.
Kotimainen ruoka on suomalaiselle kuluttajalle tärkeä asia.
Ruoka ja raaka-aineet ovat puhtaita ja terveellisiä. Suomalaisen
ruuan edistämisohjelmaan on suunnattu 0,5 miljoonaa euroa,
ja ohjelman tavoite on ruuan ja ruuan tekijöiden arvostuksen
kohottaminen laatua kehittämällä, ravitsemuskäyttäytymistä ohjaamalla,
lähiruuan ja luomuruuan käyttöä sekä kansainvälistymistä edistämällä.
Toinen merkittävä hanke on niin sanottu lähikeittiöhanke,
jossa edistetään lähiruuan käyttöä julkisen
sektorin ruokapalveluissa. Hankkeeseen sisältyy myös
niin sanottu kehittäjärengastoiminta, johon on
sitoutunut yli 50 kuntaa tavoitteena alueella kasvatettujen tuoretuotteiden
käytön lisääminen.
Valtion työnä toteutettaviin seudullisiin
yhdysvesijohto- ja siirtoviemärihankkeisiin osoitetaan
5,1 miljoonaa euroa. Vesihuoltoavustuksiin esitetään
8,1 miljoonaa euroa, josta 1,5 miljoonaa euroa on tarkoitus kohdistaa
viemäriverkostojen laajentamisen tukemiseen haja-asutusalueille,
joilla on aiemmin valtion tuella rakennettu runkovesijohto.
Selvitysten mukaan viemäriverkostojen piiriin tulisi
saattaa yli 200 000 asukasta. Valiokunnan kanta, että haja-asutusalueillakin
tulee pyrkiä liittämään kiinteistöt
kunnalliseen vesihuoltoon aina, kun se on teknistaloudellisesti
järkevää, on kannatettava.
Suunnitelmat, minne viemäriverkostoja aiotaan rakentaa,
on kunnissa pikaisesti aikaansaatava, jotta turhilta kiinteistökohtaisilta
ratkaisuilta vältytään.
Arvoisa puhemies! On tärkeää vaalia
ja edistää kotimaisen maa- ja metsätalouden
toimintaedellytyksiä koko maassa. Se on kestävää kehitystä ja
tukee mitä parhaimmalla tavalla hallituksen aktiivista
ilmasto- ja energiapolitiikkaa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä monissa
puheenvuoroissa on tullut esille, olemme kovien haasteiden edessä maa-
ja metsätalousministeriön hallinnonalalla ja näihin
haasteisiin vaikuttavat hyvin paljon maailman tilanne ja EU:n säännökset.
Tässä mielessä voin yhtyä täällä ministeri
Sirkka-Liisa Anttilalle osoitettuihin kiitoksiin siitä,
että näissä olosuhteissa hän
selvisi tästäkin ja viimeisestä neuvottelusta
oikein hyvin.
Sen sijaan maatalousyrittäjän näkökulmasta on
kovin huolestuttavaa ollut viime aikojen hintojen nousu, lannoitteiden
hintojen lähinnä, ja toisaalta sitten kaikkien
tuotantokustannusten nousu, kun vastaavasti tuotteiden hintojen
kehitys ei ole ollut saman suuntainen. Tämän vuoksi on
tärkeää, että maatalousyrittäjät
pystyvät yrittämään ja heidän
yrityksensä pysyy pystyssä. Maatalouden korkotukilainojen
myöntäminen aina 300 miljoonaan euroon saakka
tulee erittäin tärkeään saumaan.
Ruuan osalta on hyvä, että hallitusohjelmassa on
suomalaisen ruuan ohjelma ja että siihen panostetaan aika
merkittävästi. 500 000 euroa on tarkoitus
laittaa tähän suomalaisen ruuan ohjelmaan. Toisaalta
suomalaisen ruuan osalta budjettiin liittyvä ruuan alvin
alennus jakaantuu kyllä sitten vähäosaisille
ja hyödyntää juuri kaikkia heitä,
koska kaikkien meidän täytyy syödä.
Kiinnitän huomioni myöskin budjetissa olevaan
maaseudun kehittämiseen ja siinä lähinnä kylätoimintaan
osoitettuihin 700 000 euroon. Kylätoiminta on
erittäin tärkeää ja pitää ihmisten vireyttä maaseudulla
yllä ja (Puhemies: 2 minuuttia!) heidän mahdollisuuksiansa
etsiä muita erilaisia sivuelinkeinoja ja muuta yrittäjyyttä ja toimeentuloa.
Kaiken kaikkiaan maa- ja metsätalouspääluokan
budjetti on oikein kohdennettu, vaikka tämä olisi
voinut olla monilta osin vielä merkittävästi suurempi,
jos ajatellaan tavallista viljelijää, joka niitä vaikeuksia
kohtaa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalouden hallinnonalalle
kuuluvat myös toimenpiteet tulvariskien hallinnasta, ja
on hyvä, että budjetissa on kiinnitetty huomiota
siihen, että myös Kokemäenjoen tulvariski
on selvitettävä entistä täsmällisemmin.
Olisin toki suonut, että jo ensi vuoden budjetissa olisi
hankkeeseen osoitettu selvästi määrärahoja.
Olen tehnyt asiasta yhdessä muiden Kokemäenjoen
vaikutuspiirissä olevien kansanedustajien kanssa myös talousarvioaloitteen.
Tulvat ovat aiheuttaneet Kokemäenjokivarren asutukselle
ja maataloudelle ja teollisuudelle mittavia taloudellisia tappioita
ja muita haittoja vuosien ja vuosikymmenten ja -satojen aikana,
ja on sillä tavalla vaikeasti ymmärrettävää,
että vieläkään asioita ei ole
saatettu kuntoon. Oikeastaan suunnitelmistakaan ei ole enää kyse,
vaan kyse on yksinomaan siitä, että riittäviä määrärahoja
ei ole löytynyt.
Erityisesti Porin keskustan kohdalla tarve olisi sille, että rakennettaisiin
uusi jokiuoma tai kaivettaisiin esiin vanha perinteinen, umpeenkasvanut
jokiuoma, joka toimisi varaventtiilinä silloin, kun esimerkiksi
jääpato uhkaa Kokemäenjokea Porin keskustan
kohdalla tai sen alapuolella.
Toinen tulviin liittyvä kysymys on se, että maa-
ja metsätalouden osalla budjetissa on kyllä varauduttu
siihen, että vesistöjen tulvimisesta aiheutuvat
vahingot korvataan, mutta vieläkään ei ole
ryhdytty toimenpiteisiin, jotta lakia, johon perustuu tämä korvauksien
jakaminen, olisi muutettu niin, että myöskin sadevesitulvat
voitaisiin tästä rahasta korvata. Sen vuoksi on
tänä vuonna lisätalousarviossa onneksi
osoitettu harkinnanvaraista tukea muun muassa siihen, että Porissa
sadevesitulva aiheutti miljoonien eurojen vahingot. Mutta tämä ei
ole varmastikaan pysyvä ratkaisu, vaan toivon, että jatkossa
muutettaisiin lakia niin, että myös nämä sadevesivahingot
voitaisiin korvata siinä missä vesistöjenkin tulvimisesta
aiheutuneet vahingot ja tälle osoitettaisiin myös
tulevissa budjeteissa riittävät määrärahat.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan itsekin ottaa osaa tähän
tulvakeskusteluun. Nimittäin tulvat ovat aiheuttaneet meille
satakuntalaisille ja erityisesti meille porilaisille päänvaivaa
viimeisinä vuosina. Erityisesti Kokemäenjoen varsialue
kärsi asutuksen, teollisuuden ja maatalouden suhteen kovin
suuria takaiskuja. Elokuussa 2007 nimittäin kävi
niin, että hyvin harvinainen, voimakas, kaupunkialueelle
osunut tulva toi meille tuhannen kiinteistön kohdalla valtavat
kustannukset, kun tulva sai kellarit lainehtimaan. Tässä tapauksessa olemme
nyt sitten saaneet harkinnanvaraista tukea tähän
Poria kohdanneeseen kamalaan luonnoniskuun.
Sen vuoksi haluaisinkin nyt tässä, arvoisa
puhemies, todeta, että mielestäni budjetissa on
varattu valitettavasti aivan liian vähän rahaa
ylipäänsäkin tulvasuojeluun, nimittäin
tulviin tarvittaisiin selkeästi enemmän määrärahoja.
Näin ollen sitten erityisesti kun ilmaolosuhteet muuttuvat,
tulvariski lisääntyy, ja meillä Kokemäenjoenlaakson
alueella tällaisen tulvasuojelun kustannukset jo ensimmäisessä vaiheessa
tämän ensimmäisen suunnitelman mukaan
ovat 3 miljoonaa euroa. Olemme nyt sitten, maakunnan kansanedustajat
yhdessä, anoneet valtiolta tulvasuojeluun 1,5 miljoonaa
tukea.
Ed. Kataja ottikin jo esille sen, että tulvia, joita
me olemme täällä meidän maakunnassamme kohdanneet,
on kahdenlaisia. On näitä vesisateen aiheuttamia
tulvia, joihin ollenkaan vielä ei ole lain tasolla selkeää mahdollisuutta
puuttua. Näin olemme sitten harkinnanvaraiselta tuelta saaneet
apua tähän meitä kohdanneeseen katastrofiin.
Mutta selkeää on se, että lainsäädäntötoimin
pitäisi nyt muuttaa lakia niin, että myöskin sadevesien
aiheuttamat tulvat korvattaisiin selkeästi myöskin
lain tasolla ja sieltä löytyisi asetukset, joiden
pohjalta tällaiseen tulvasuojeluun voitaisiin löytää myöskin
valtion tukea.
Niin kuin totesin jo tässä aikaisemmin, niin myöskin
sellaisiin tulviin, jotka aiheutuvat ylipäänsä vesistöjen
tulvimisesta, pitäisi löytyä myöskin
selkeitä määrärahoja vieläkin
enemmän. Olen siitä kiitollinen, että valtiovarainvaliokunta
on kiinnittänyt asiaan huomiota ja ottanut sen kannan,
että näihin vesistötöihin pitäisi
löytyä enemmän määrärahoja.
Mutta pidän näitä nyt osoitettavissa
olevia määrärahoja niin alhaisina, että vain
yhden maakunnan todellisiin vesistötöihin tulee
riittämään nämä nyt
esitetyt määrärahat. Minusta tämä on
suuri uhka silloin, kun ilmasto-olosuhteet muuttuvat tätä tahtia
ja tulvariski lisääntyy, erityisesti kun meidän
maakuntaamme halkaisee Kokemäenjoki, ja se tuo kyllä valtavan
suuret riskit.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi toivon, että täällä salissakin
otettaisiin kuuleviin korviin se, että lakia pitäisi
muuttaa sen osalta, että tulvien suojeluun, myöskin
sadevesien aiheuttamien tulvien suojeluun ja tällaisten
vahinkojen korvaamiseen löytyisi myöskin lakikirjasta
erilliset momentit. Siihen kyllä pitäisi ripeästi
puuttua, ja toivonkin — kun uskon, että myöskin
kyseisessä valiokunnassa on tähän kiinnitetty
huomiota — että tämä lisäisi
painetta myöskin hallituspuolueiden sisällä puuttua
siihen, että sadevesien ai-heuttamiin tulviin löytyisi
jatkossa muutakin rahoitusta kuin tällaista harkinnanvaraista,
että löydettäisiin se tänne
oikealle momentille ja lakikirjaan kirjattuna.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! En kyllä ollut varautunut; tämän
puheenvuoron, jonka nyt käytän, pitäisi
olla kuttupuhe, mutta en ollut siihen tällä kertaa
varautunut, joten puhun nyt metsätalouden rahoista eli
puuntuotannon kestävyyden turvaamisesta, ja siitähän
on paljon puhuttu. Vaikka tämä maa- ja metsätalouspääluokan
määräraha, jonka eduskunta nyt päättää, on
ihan kohtuullisella tasolla, näitten Kemera-rahojen osalta
kyllä nyt ollaan paljon jäljessä tavoitteista.
Monissa puheenvuoroissa on mainittu myöskin tuo Kansallinen
metsäohjelma, ja siinähän on linjattu
puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen 75 miljoonaa euroa.
Se oikeastaan on vähimmäissumma, mikä tarvittaisiin.
Nimittäin Metlan arvioiden mukaan metsien hoitovaje on jatkuvasti
vaan lisääntynyt ja uusimman valtakunnallisen
metsien inventoinnin mukaan yksityismetsien taimikoiden hoito sekä ensiharvennukset
pitäisi kaksinkertaistaa. Tähän juuri
käytetään näitä Kemera-rahoja,
ja nyt Kemera-rahat ovat kyllä alimitoitetut tarpeeseen
nähden.
Kun ensi vuoden budjettia valmistellaan, niin nimenomaan kestävän
metsätalouden rahoitukseen eli tulevaisuuden puuntuotannon
kestävyyden turvaamiseen pitäisi nyt panostaa
enemmän. Tässä yhteydessä on
syytä muistaa, että tämänvuotinen
Kemera-määräraha on jo ajat sitten loppunut
kesken ja se on noin 7 miljoonan vaje, joka siirtyy ensi vuoden
rahoista maksettavaksi.
Yleiskeskustelu pääluokasta 30 päättyi.