Anna-Maja Henriksson /r:
Herr talman! Vi har i nyheterna hört att skattestyrelsen
tänker ändra på anvisningarna för
fastställande av arvs- och gåvoskatten, så att
värderingen av tillgångar i arvs- och gåvobeskattningen
ska ske utgående från gängse värde
och uttryckligen från förverkligade köpesummor
på jämförelseobjekt. Grunden för
arvsbeskattningen har ju redan länge varit gängse
värde, och därför undrar man varför den
här ändringen kommer just nu, och framför allt
kan man ju undra om systemet då har varit väldigt
olika runtom i landet. Har medborgarna inte behandlats jämlikt?
Arvoisa puhemies! Verohallitus on vahvistanut uuden ohjeen omaisuuden
käyvän arvon laskentatavasta lahja- ja perintöveroa
määrättäessä. Jo olemassa
oleva lakihan lähtee siitä, että omaisuus
arvostetaan käypään arvoon, kun lasketaan perintövero.
Onko siis tilanne ollut se, että meillä on ollut
hyvin erilaista käytäntöä ympäri
Suomea? Onko ihmisiä kohdeltu eri tavalla riippuen siitä,
missä päin Suomea asuvat, ja minkä takia tämä ohje
tulee nyt juuri tällä hetkellä? Onko
nyt myös vaara tai mahdollisuus, että tämä ohje
tulee vaikuttamaan myös kiinteistöveron piirissä olevan
omaisuuden arvon määräämiseen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuohon jälkimmäiseen kysymykseen:
Ei tule vaikuttamaan siihen kiinteistöveroon. Se on erilainen
luonteeltaan.
Mutta miksi nyt? Siitä syystä, että hallitus
on tehnyt varsin merkittävät perintöveroalennukset ja
myös rakenteelliset uudistukset. Eli 75 prosenttia kaikista
Suomen perinnöistä on verovapaita käytännössä,
ja loppujenkin kohdalla on varsin merkittäviä alennuksia
tehty. Nyt on sitten Verohallitus katsonut tarpeelliseksi tehdä ohjeistusta
sellaiseksi, että se on yhdenmukainen eri puolella Suomea.
Kuten kysyjä totesi, verokohtelu on vaihdellut eri maakunnissa,
eri kunnissa sen mukaan, missä ihminen on asunut, erilaisten
tulkintojen vuoksi. Perintövero määräytyy
valtaosaltaan ihmisen oman ilmoituksen mukaan. Verottaja on puuttunut
siihen ainoastaan silloin, jos ilmoitus on ollut huomattavan alhainen.
Jos silmällä jo näkee, että ei
tämä voi pitää paikkaansa, silloin
verottaja on puuttunut tai siinä tapauksessa, että ihminen
itse ei ole ilmoittanut mitään arvoa omaisuudelleen.
Eli tämä tuleva ohjeistus yhdenmukaistaa, (Puhemies:
Minuutti!) poistaa eriarvoisuutta ja antaa mahdollisuuden oikeudenmukaisemmalle
verokohtelulle eri puolella Suomea.
Anna-Maja Henriksson /r:
Herr talman! Det finns många fastigheter ute på landsbygden där
man kanske inte så ofta gör affärer,
och då ställer man ju sig frågan hur
man ska få ett jämförelseobjekt. Hur
ska man kunna fastställa värdet på sådana
fastigheter där det faktiskt inte finns jämförelseobjekt?
Jos nyt vahvistetaan jokin tietty tyyppikaavio, että lähdetään
tästä ja tästä summasta, niin
miten voidaan olla siitä vakuuttuneita, että se
tulee olemaan sitten oikeudenmukaista myös haja-asutusalueilla,
missä voi olla tilanne se, että vastaavaa myyntikohdetta
ei ole myyty pitkään aikaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä ongelma on jo tällä hetkellä.
Eli sellaisen omaisuuden kohdalla, jolla ei ole käytännössä arvoa
tai jolle sitä arvoa on vaikea määritellä,
se ongelma on jo tällä hetkellä. Jollakin
tavalla se arvo aina löytyy, ja yleensä se on
asiakkaan eli perinnönsaajan oma ilmoitus. Ja tämä tässä niitä eroja
on tehnytkin, eli eri puolilla Suomea ihmiset ovat ilmoittaneet
omaisuutensa arvon hyvin vaihtelevalla tavalla. Jossakin päin
Suomea joku omaisuuserä on aliarvostettu, ihminen on aliarvostanut
oman omaisuutensa arvoa, en lähde nyt veikkaamaan, mistä syystä johtuen,
mutta näin vaan on käynyt, ja sen takia ihmiset
ovat joutuneet hyvin, hyvin eriarvoiseen asemaan verotuksessa. Nyt
verottaja haluaa parantaa oikeudenmukaisuutta siten, että jokainen kansalainen
olisi paremmin yhdenvertaisessa asemassa verotuksellisesti kuin
tänä päivänä.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän kysymyksessä on
nyt kuitenkin aivan selvä veronkiristys, siitähän
ei mihinkään päästä.
Kun näitä verotusarvoja ollaan tarkistamassa,
se vaikuttaa omakotiasujiin, se vaikuttaa yrityksiin, se vaikuttaa
maa- ja metsätiloihin myöskin. (Eduskunnasta:
Se vaikuttaa sukupolvenvaihdoksiin!) — Nimenomaan, vaikuttaa
myös sukupolvenvaihdoksiin aivan erityisesti. — Ministeri
Katainen, pidättekö tätä nyt
ihan aidosti kohtuullisena, ja täyttyykö tässä verovelvollisen
luottamuksen suoja?
Toinen kysymys: Onko tämä linjassa hallituksen
muiden pyrkimysten kanssa, joilla halutaan edesauttaa sukupolvenvaihdoksia,
yritystoimintaa, kannustaa niihin, niin että yhä nuorempien käsiin
saataisiin yritystoimintaa ja sitä kautta saataisiin vauhtia
työllisyyteen ja työllistämiseen? Onko
tämä nyt varmasti linjassa näiden muiden
pyrkimysten kanssa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, on tehtävä selväksi se,
että vero ei nouse. Toiseksi, tämä ei
ole mikään hallituksen päätös.
Kolmanneksi, Verohallituksen viranomaisen velvollisuus on noudattaa lakia.
Minulle ovat hyvin monet kansanedustajat tulleet tämän
ja eilisen päivän aikana sanomaan, että eihän
voi olla niin, että Verohallituksen pitää noudattaa
lakia. Minä sanoin, että kyllä on niin,
Verohallituksen ja jokaisen Suomen kansalaisen pitää noudattaa
lakia. Laissa lukee, että vero peritään
käyvän arvon mukaan, ja valitettavasti se ei nyt
ole totta. Ihmiset ilmoittavat oman omaisuutensa arvon hyvin vaihtelevalla
tavalla, verottaja ottaa sen huomioon hyvin vaihtelevalla tavalla,
ja tämä ei ole oikeudenmukaista. Ajatelkaapa sellaista
perhettä, jossa toinen lapsi saa vaikkapa asunnon ja toinen
lapsi saa sitten metsätilan. Tosiasialliselta arvoltaan
tismalleen samat, mutta vero onkin toiselle lapselle eri. Se on (Puhemies:
Minuutti!) epäoikeudenmukaista, ja tämän
pitää loppua.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Käydään, valtiovarainministeri,
vielä läpi tämä kysymys kiinteistöjen
verotusarvon nostosta ja kiinteistöveron suhteesta. (Ed.
Salo: Ei kiinteistövero nouse!) —Kiinteistövero
nousee, jos verotusarvoa nostetaan, eikö niin? (Välihuutoja) — Miten
se sitten menee? Minulle tämä on aivan selvä,
että näin se menee, kiinteistön verotusarvon
mukaan määrätään kiinteistövero,
ja niitähän on erilaisia. Siellä on asukkailla
asumistapauksissa, siellä on mökkiläisillä erilaiset
kiinteistöverot. Mutta jos verotusarvoja nostetaan, niin täytyyhän
sen veronkin nousta. Sehän peritään siitä verotusarvosta.
Eli jos näin on, niin kuin tulkitsen — jos
toisin on, niin vielä parempi — niin sehän
tarkoittaa, arvoisa valtiovarainministeri, että tästä on
tulossa kenties sadoilletuhansille omaa mökkiä asuville,
hyvin pienituloisille ja vuokralla kitkuttaville työttömille
melkoinen joululahja, jos se näin on. Se olisi kyllä karmea
tilanne.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tästäkin eteenpäin
perintövero haetaan siten, että perinnönsaaja
eli verovelvollinen ilmoittaa perintönsä arvon.
Verottaja tekee verotuspäätöksen sen
mukaan. Jos se 500 neliön merenrantahuvila ilmoitetaan
10 000 euron arvoiseksi, silloin verottajan nenässä haisee
pahalle, ja verottaja katsoo näistä ohjeista,
että ei se voi olla totta, ja lätkäisee
sitten verotuksen sen mukaan, mikä yleinen ohje on.
Tällä tavalla pyritään sitä oikeudenmukaisuutta
lisäämään, eli tästä tässä on
kysymys. Näin on ollut tähänkin saakka,
että ihmiset itse ilmoittavat, ja näin se on jatkossakin,
mutta niissä tapauksissa, kun ei tiedetä tai ilmoitetaan
jotakin, mikä ei pidä paikkaansa, mennään
ohjekirjan mukaan, joka on yhtenäinen koko tasavallassa
tästä eteenpäin.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Verohan siis tulee nousemaan, mutta olemme
juuri saaneet lukea tiedotusvälineistä asiantilan
lähes nurinkurisesta muutoksesta pimittämisen
jälkeen. Tänään luki lehdissä,
että syy pimitykselle oli ruotsinkielisen käännöksen
venyminen. Ai ai, Suomessa tänä vuonna.
Mutta mikä tätä, ministeri, pitkitti
sitten? Onko täytynyt nyt uusi sovellutuskäytäntö selittää paremmin
joillekin tahoille, että sitä voidaan sitten kiertää paremmin,
tätä uutta ohjeistusta. Ja tämähän
on hallitusohjelman kanssa ristiriidassa, koska Vanhasen kakkoshallituksen
ohjelmassa lukee, että yrittäjyyden, osaamisen,
kotimaisen omistajuuden ja säästämisen
edistämiseksi otetaan käyttöön
muun muassa seuraavia keinoja: perintö- ja lahjaveron verotettavan
alarajan nostaminen sekä lesken ja alaikäisten
lasten aseman helpottaminen, luovutaan perintö- ja lahjaverosta
kokonaan yritysten sekä maa- ja metsätilojen suku...
jnp., huojennus kohdistuu aitoon yritys- ja maataloustoiminnan tuotannolliseen toimintaan
liittyvään omaisuuteen.
Tämä on täysin ristiriidassa hallitusohjelman kanssa,
niin kuin ed. Tennilä mainitsi. (Puhemies: Minuutti on
mennyt!) — Joo ja hyvää joulua perussuomalaisten
puolesta.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kaikki tuo, minkä ed. Virtanen mainitsi,
on tehty, paitsi se yritysomaisuuden kohdalla verotuksesta luopuminen
kokonaan, ihan sen takia, että se kaatui perustuslailliseen mahdottomuuteen.
Sen kaikki muut ehkä muistavat.
Mitä sitten tulee tähän tiedottamiseen,
olen itse ihan samaa mieltä. Tästä asiasta
olisi voinut tiedottaa, vaikka ruotsinnos ei ollut valmis. Minä itse
sain tästä kuulla Aamulehden kautta. Tämä ei
ole asia, jota ministeriö, ministeri tai hallitus on päättänyt,
koska lakia ei ole muutettu. Viranomaisen tehtävänä on
noudattaa lakia, ja vaikka se joskus ehkä vaikealta tuntuukin
uskoa, näin se vaan on. Nyt Verohallitus halusi lisätä oikeudenmukaisuutta,
vähentää eriarvoisuutta. Minusta siitä olisi
voinut tiedottaa aikaisemminkin vaikkapa jollakin yleisluontoisemmalla
tasolla, jos ruotsin kielen käännös oli
vaikea tehdä määräaikaan mennessä.
Mutta toivotaan, että tästä nyt menee
tieto kaikille oikeassa muodossa. Olen huomannut, että pääsääntöisesti
se on mennyt väärässä muodossa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että verottaja
tälläkin tavalla pyrkii verotuksen yhdenmukaisuuteen
ja oikeudenmukaisuuteen. Yritysverotuksen osaltahan on jo vuosia
sitten päädytty saman kaltaiseen yhdenmukaistamiseen
maan eri osissa.
Perintöveron keventäminen tuolla tavalla, kuin
ed. Virtanen äsken totesi, on ollut erinomainen asia, ja
siitä on päässyt nauttimaan suurin osa suomalaisista,
joita tämä perintöverotus on koskenut.
Kysyisin, kun meillä kokoomuksessa on ollut pitkäaikaisena
tavoitteena, että perintövero poistetaan kokonaan,
onko tässä taloudellisessa tilanteessa tämä meidän
tavoitteemme toteutettavissa lyhyellä vai pidemmällä aikavälillä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En usko, että se pystytään
lyhyellä aikajänteellä tekemään.
Me tarvitsemme lisää verotuloja, ja tämä ei
ole ensisijainen. Jos veromuutoksia tehdään, niin
minusta niitä kannattaa tehdä sellaisiin asioihin,
jotka lisäävät työllistämistä.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Katainen aloitti täällä vastaamalla
ed. Henrikssonin kysymykseen sillä, että hallitus
on alentanut perintöveron tai poistanut sen lähes
kaikilta, viittasi tähän lakiesitykseen. Nyt toteatte
sen, että laki ei ole muuttunut, käytäntö on,
te ette voi tehdä mitään. Te syytätte
myös veronmaksajia siitä, että he lähes
systemaattisesti ilmoittavat vääriä arvoja
verottajalle, kun verottaja tulee tähän. Aikamoinen
törkeä väite heittää ilmaan
siitä, että systemaattisesti ihmiset vääristelisivät
veronmaksuperusteitaan.
Suomessa on laki. Perustuslakivaliokunta sanoo, että lain
tulee olla täsmällistä ja tarkkarajaista.
Laista täytyy löytyä perusteet veronmaksulle.
Kuten äsken viittasitte, perintö- ja lahjaverolaki
ei ole muuttunut tässä kohtaa, kun tulkinta muuttuu.
On oikein, että maassa on yhdenmukaiset käytännöt,
mutta, ministeri Katainen, ettekö te todellakaan aio tehdä asialle
mitään, että jonkinlainen oikeudenmukaisuus
toteutuisi siinä ja tämä olisi kohtuullista
niille veronmaksajille, (Puhemies: Minuutti!) joiden kohdalla tämä tulkinta
muuttuu nyt räikeästi.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Verolaissa lukee yksiselitteisesti, on lukenut,
kuinka monta kymmentä vuotta, että käypä arvo
on se peruste. Käypä arvo kun toteutuu, se on
oikeudenmukaista jokaiselle. Nyt se ei toteudu. Minä en
syyttänyt. Minä kuvasin sen, miten perintövero peritään. Se
valtaosassa tapauksia peritään perinnönsaajan
oman arvon ilmoituksen mukaan, tämä on fakta eikä mielipide.
Näin se tulee tapahtumaan myös jatkossa. Jos käypä arvo
jatkossa poikkeaa merkittävästi siitä, mitä viimeisten
vuosien aikana on käyväksi arvoksi ilmoitettu,
niin silloinhan siinä on ollut ero. Verottaja on sen toisaalta
hyväksynyt, perinnönsaaja on sen toisaalta ilmoittanut,
ja tätä, mikä on käypä arvo,
siis verottajan mielestä, tullaan arvioimaan siinä tilanteessa,
että perinnönsaaja ei itse joko ilmoita sen arvoa
tai sitten toiseksi ilmoittaa niin väärin, että sitä on
pakko tarkistaa.