3) Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle: Sotilasosaston asettaminen
korkeaan valmiuteen osana Ruotsin, Suomen, Viron, Irlannin ja Norjan
muodostaman EU:n taisteluosaston valmiusvuoroa 1.1.—30.6.2011 sekä sotilasosaston
asettaminen korkeaan valmiuteen osana Alankomaiden, Suomen, Saksan,
Itävallan ja Liettuan muodostaman EU:n taisteluosaston
valmiusvuoroa 1.1.—30.6.2011
Pertti Salolainen /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Jatkamme kansainvälisten asioitten
parissa keskustelemista.
Suomen turvallisuuspolitiikan olennainen osa on vastuun kantaminen
kansainvälisestä turvallisuudesta ja vakaudesta.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi osallistuu jatkossakin aktiivisesti kansainväliseen
kriisinhallintaan. Valiokunta on tällä vaalikaudella
käsitellyt runsaasti kriisinhallintaan liittyviä kysymyksiä.
Vallitsee yksimielisyys siitä, että Suomen osallistumisen
kokonaisvaltaisuutta on vahvistettava, vaikka mietinnön
sisällöstä ei kyettykään
saavuttamaan nyt täyttä yksimielisyyttä.
Vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa
linjattiin, että Suomi lisää sekä sotilaalliseen
että siviilikriisinhallintaan tarkoitettuja voimavaroja,
ja kuluvan vuoden aikana on keskusteltu Suomen profiilin kohottamisesta
rauhanvälitystoiminnassa. Suomi tukee YK:n konflikteja
ennalta ehkäisevää toimintaa.
Ulkoasiainvaliokunta pitää myönteisenä,
että hallitus on ryhtynyt toimenpiteisiin kriisinhallinnan
kokonaisvaltaisemman yhteensovittamisen edistämiseksi muun
muassa laatimalla vuonna 2009 kriisinhallintastrategian. Ulkoasiainvaliokunta
katsoo, että toiminnan johdonmukaisuuden vahvistaminen
edellyttää poliittisen ohjauksen tehostamista.
Siksi valiokunnan mietinnössä ehdotetaan eduskunnan
hyväksyttäväksi kannanottoa, jonka mukaan
valtioneuvosto antaa eduskunnalle seuraavan hallituskauden alussa
hallitusohjelmaan perustuvan kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan
tavoitelinjauksen.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä Suomen osallistumista
kansainväliseen kriisinhallintaan ohjataan lähinnä valtioneuvoston
puolivuosittain laatiman kriisinhallintakatsauksen avulla, jonka
ajallinen horisontti ulottuu parhaassakin tapauksessa noin vuoden
päähän tulevaisuuteen. Valiokunnan mielestä tavoitelinjauksen
avulla olisi mahdollista muodostaa nykyistä tarkempi ja kauemmas
ulottuva kokonaiskuva kriisinhallintaan osallistumisen tiedossa
olevista elementeistä. Kansainvälisen tilanteen
muutoksista aiheutuvat lisätarpeet olisi tämän
jälkeen helpompi suhteuttaa toiminnan kokonaisuuteen.
Arvioitaessa Suomen osallistumisen tasoa ja vaikuttavuutta tarkastelun
ei tulisi rajoittua vain sotilaalliseen ja siviilitoimintaan, vaan
kokonaisvaltainen lähestymistapa kriisinhallintaan kattaa myös
esimerkiksi ihmisoikeus- ja rauhanvälitystoiminnan. Suomen
poliittisen profiilin kannalta on keskeistä, että osallistumisemme
on kattava ja johdonmukainen kokonaisuus.
Arvoisa puhemies! Suomi on aktiivisesti osallistunut EU:n nopean
toiminnan kriisinhallintakyvyn luomiseen, koska Suomi on halunnut
tukea EU:n kriisinhallintakyvyn vahvistamista osana unionin yhteistä ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaa. EU:n taisteluosastojen perustamisella luotiin
edellytykset toiminnan nopeaan käynnistämiseen
unionin päätöksenteon jälkeen.
Taisteluosastot soveltuvat konseptin mukaisesti monenlaisiin kriisinhallintatehtäviin.
Esimerkkeinä mainittakoon humanitääriset
ja pelastustehtävät sekä taistelujoukkojen
tehtävät. Terminä taisteluosasto ei siis
viittaa operaation tehtävään vaan joukon
kokoon ja rakenteeseen.
EU:n taisteluosastot ovat olleet toimintavalmiudessa vuoden
2007 alusta alkaen. Suomi on osallistunut kahteen valmiusjaksoon
vuosina 2007 ja 2008, tuolloin Saksan ja Ruotsin johtamissa osastoissa.
Saadut kokemukset ovat olleet pääosin myönteisiä.
Haluan korostaa, että pitkäjänteinen
yhteistoiminta muiden osallistuvien maiden kanssa hyödyttää myös
kotimaan puolustuksen tarpeita, vaikka se ei osallistumisen ensisijainen
tavoite voikaan olla.
Käytettävyys on taisteluosastokonseptin keskeinen
haaste. Mikäli valmiudessa olevia joukkoja ei koskaan käytetä operaatioihin,
on mahdollista, että jäsenmaiden halu luovuttaa
joukkojaan näihin osastoihin tulee vähitellen
hiipumaan. Ongelma ei ole vähäisin Suomen kohdalla,
joka rekrytoi merkittävän osan henkilöstöstään
reservistä. Valiokunta toteaa mietinnössään Suomen
pyrkineen nykyistä joustavampaan lähestymistapaan,
jotta käytettyjä resursseja kyettäisiin
paremmin hyödyntämään. Konseptin avaaminen
tai taisteluosastojen käyttäminen edellyttää kuitenkin
27 maan yksimielisyyttä, jota ei toistaiseksi ole saavutettu.
Tämä on tietysti ollut ongelmallista, että välillä ovat
joukot työlääntyneet siihen, että varsinaisia
tehtäviä ei ole syntynyt, vaikka maailmalla on
ollut tarpeita.
Valiokunnan mielestä unionimailla pitää olla valmius
ottaa peruskonsepti uudelleen tarkasteluun samaan tapaan, kuin Nato
on jo muokannut omaa nopean toiminnan joukkojensa konseptia. Tässä yhteydessä voisi
olla mahdollista arvioida ja kehittää EU:n ja
Naton nopean toiminnan kykyjen koordinointia. Mainittakoon, että muun muassa
tasavallan presidentti on käsitellyt lyhyesti tätä asiaa
eräässä lausunnossaan.
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunnan mielestä osallistuminen
kahteen samanaikaiseen, siis samanaikaiseen, valmiusvuoroon on poikkeuksellinen
eikä toivottava järjestely. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että Suomi pyrkii
purkamaan valmiusvuorojen päällekkäisyyden,
mikäli jatkossakin halutaan osallistua samana vuonna kahteen
taisteluosastoon. Pidän tätä kustannusten
tasaisemman jakautumisenkin kannalta välttämättömänä.
Päätös valmiusosastojen käyttämisestä EU:n taisteluosasto-operaatioissa
on kansallinen, ja sitä säätelee laki
sotilaallisesta kriisinhallinnasta. Valiokunta edellyttää,
että eduskunnan vaikutusmahdollisuus varmistetaan, kun
operaatioista päätetään EU:ssa.
Tämä edellyttää sitä,
että valtioneuvosto tiedottaa eduskunnalle aktiivisesti kaikista
sellaisista kehityskuluista, jotka saattaisivat johtaa taisteluosastojen
käyttöön. Ulkoasiainvaliokunnan etukäteinen
kuuleminen valmisteltaessa Suomen kantoja EU:n päätöksentekoa varten
on prosessin olennainen osa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Maailma on täynnä valitettavan
monia konflikteja. On humanitaarisia kriisejä ja luonnonmullistuksia,
joissa tarvitaan kipeästi kansainvälisen yhteisön
apua. Kriisien tehokkaaseen ennaltaehkäisemiseen on monilla
eri toimijoilla hyvät edellytykset. Tällaisia
keinoja on muun muassa EU:lla siviilikriisinhallinnan keinovalikoimissa,
YK:lla ja sen alajärjestöillä, kehitysyhteistyön
eri toimijoilla sekä kansalaisjärjestöillä.
Kaikkien näiden ongelmana on usein riittämättömät
resurssit.
Katsomme, että kaiken kaikkiaan nimenomaan Yhdistyneillä kansakunnilla
olisi paras mahdollisuus toimia tällaisten perinteisten
rauhanturvaamisjoukkojen isäntänä. Mielestäni
me keskustelemme aivan liian vähän siitä,
pitäisikö kaiken kaikkiaan suomalaisten operaatioiden painopiste
siirtää siviilitoiminnan puolelle paljon merkittävämmin
kuin tällä hetkellä. Ja vaikka ulkoasiainvaliokunta
kiitettävästi mainitsee mietinnössään
siviilikriisinhallinnan, niin siitä huolimatta mielestäni
se ei ole riittävän painokkaasti esillä.
Suomi profiloituisi parhaiten nimenomaan siviilikriisinhallinnan
puolella. Meillä on paljon hyviä, koulutettuja
ihmisiä. On poliiseja, rajavartijoita, lakimiehiä,
sairaanhoitajia, hallinnon asiantuntijoita, jotka voivat kertoa
avoimesta hallinnosta ja kansalaisten kuulemisesta.
Sen sijaan näen ongelmana sen, niin kuin monet kansalaisjärjestötkin
näkevät, että kun sotilaat toimivat siviilipuolella,
niin heidän puolueettomuutensa ei ole riippumatonta. Se
on nähty selkeästi muun muassa Afganistanissa,
jossa perinteiset rauhanturvaamisjärjestöt ja
perinteiset kansalaisjärjestöt, kuten Kirkon Ulkomaanapu tai
Punainen Risti, pystyvät toimimaan puolueettomina, mihin
sen sijaan sotilaat eivät pysty, vaikka kuinka toimisivat
siviiliasioissa.
Suomessa on maamme kokoon ja väkilukuun verrattuna
siviilikriisinhallintahenkilöstöä paljon.
Meillä on ulkona noin 160 siviilikriisinhallinnan ihmistä,
mikä on melkein yhtä paljon kuin sotilaita. Pelkästään
sotilaallisella läsnäololla ei voida kriisipesäkkeitä auttaa.
Siellä tarvitaan tukitoimia poliisin ja oikeuslaitoksen
muodossa.
Tämän päätöksen
osalta, jota nyt olemme tekemässä: EU:n taisteluosastoja
on ylläpidetty valmiudessa vuodesta 2007 alkaen ja niiden
ylläpitämiseen on käytetty satoja miljoonia
euroja. Nyt tähän toimintaan esitetään
Suomessa lisää satsattavaksi ensi vuodelle liki
12 miljoonaa euroa, ja Suomen koko sotilaallisen kriisinhallinnan,
näiden joukkojen kustannus vuosille 2009—2011
olisi liki 28 miljoonaa euroa. Tyhjän panttina seisoviin
taisteluosastoihin satsatut rahat ovat pois muualta tehokkaammalta
toiminnalta, ja nämä toiminnat olisivat kehitysyhteistyön
ja siviilikriisinhallinnan toimia.
Näiden EU:n taisteluosastojen avulla ei ole kyetty
antamaan apua sitä tarvitseville, ja koko projektin jatkamisen
mielekkyys on kyseenalaistettava. Taisteluosastoihin osallistuminen
pelkästään kansallisen puolustuskyvyn
kehittämisen kannalta ei ole perusteltua, ja kriisinhallinnan
tarkoitus ei ole toimia kansallisena sotaharjoituksena.
Edellä olevan perusteella esitän vastalauseessa
olevaa ehdotusta täydentäen seuraavan ehdotuksen
kannanotoksi:
"Eduskunta ei hyväksy sotilasosaston asettamista korkeaan
valmiuteen selonteon tarkoittamissa tapauksissa ja edellyttää,
että Suomi lopettaa kokonaan osallistumisen EU:n taistelujoukkoihin.
Eduskunta katsoo, että EU:n taistelujoukot eivät
ole tehokkaasti onnistuneet tukemaan rauhanomaista kehitystä maailman
konfliktialueilla eikä niihin osallistuminen tue merkittävästi
Suomen ulkopolitiikan tavoitteita. Suomen tulee jatkossa ajaa Euroopan
unionissa kyseisen toiminnan korvaamista tehokkaammilla siviilikriisinhallinnan
ja kehitysyhteistyön keinoilla.
Eduskunta edellyttää, että niin kauan
kuin EU:n taistelujoukot ovat olemassa, Suomi toimii EU:ssa siten,
että taistelujoukkoja käytetään
vain sellaisiin operaatioihin, joilla on YK:n turvallisuusneuvoston
valtuutus.
Eduskunta edellyttää, että eduskunta
ottaa kantaa myös siinä vaiheessa, kun käsillä on
joukkojen lähettäminen konkreettiseen tehtävään."
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Utrikesutskottet säger
i sitt betänkande att genom att delta i EU:s stridsgrupper
får de medverkande länderna möjlighet
att höja sin kapacitet för nationellt försvar
och att Finland också i större utsträckning
kunnat göra nytta av sina erfarenheter av samarbetet för
utvecklingen av armén.
Utskottet konstaterar att EU:s stridsgrupper följer
Natos standarder och metoder, eller som vi brukar säga:
vi behöver vara kompatibla. Självfallet är
det den delen man i första hand tänker på när
det handlar om försättandet av en militär
avdelning i hög beredskap. Men det går inte att komma
förbi det faktum att EU hittills inte har använt
sin snabbinsatsstyrka, varken stridsgrupperna eller den civila snabbinsatsstyrkan
Crt. Och då måste vi ställa oss två frågor:
Varför har vi inte använt oss av de resurser vi
för dyra pengar utbildat och hela tiden håller
i beredskap, och vad ska vi göra åt det?
På den första frågan anser jag mig
nog ha ett svar men jag ska inte gå in på några
längre historiska essäer utan bara konstaterar
att vi är i en övergångsprocess från
något som vi vet vad är till något som
vi inte vet vad är. Det vi har bakom oss är Förenta
nationerna, vi har under åratal med stolthet ställt
våra fredsbevarare till FN:s förfogande, både
militära styrkor och civil personal, men plötsligt
fick vi ett krig mitt i Europa som vi européer inte klarade
av att lösa inom FN, under FN-kommando. Vi fick se oss
förbisprungna av USA. Jag vill påstå att
det här var startskottet till att vi började bygga
upp vår militära kapacitet på europeisk
plan och vi hade ju den personella kapaciteten. Och kriser eller
naturkatastrofer har det inte varit brist på, men vi politiker
har inte lyckats fatta några beslut och då måste
man verkligen se sig om i spegeln.
Vi säger att principen är att insatsen ska
ha ett FN-mandat men vi vill ändå inte att det
ska vara militära fredsbevarande styrkor eller civila fredsbevarare
utan vi talar om något europeiskt, nämligen om
civil och militär krishantering, utan att egentligen klargöra
vad som är skillnaden. Jag tror att vi söker nya
vägar utan att egentligen veta vad vi söker, utom
möjligen att vi söker förändring.
Denna process kommer troligen att fortsätta ett bra tag
till, men inte alltför länge hoppas jag. Det har
vi helt enkelt inte råd med. Det är för dyrbara
resurser att handskas vårdslöst med.
Herr talman! Svaret på den andra frågan,
vad vi ska göra nu, har utskottet besvarat helt i enlighet
med min åsikt. Vi måste ta ett samlat grepp och
riksdagen måste i början av nästa regeringsperiod
föreläggas heltäckande linjer för
krishanteringsmålen. De åtgärder regeringen
redan vidtagit är bra, men mer behövs. Den militära
delen anses viktig ur säkerhetspolitisk synpunkt men den
civila krishanteringen är minst lika viktig.
Det är på den civila sidan Finland har ett
särskilt ansvar. Vi har ett rykte att leva upp till, inte bara
som fredsmäklare på hög nivå utan
också som valövervakare, främjare av
god förvaltning och återuppbyggare av krisdrabbade
samhällen. Inte minst våra egna erfarenheter som
ett land med två språk och dessutom olika minoritetslösningar
ger goda förutsättningar om vi bara förstår
att ta till vara möjligheten.
Vi måste medverka till att skilja mellan den militära
och den civila krishanteringen. Den militära delen behövs
ibland för att de civila uppdragen ska kunna genomföras,
men vi vet samtidigt att militära krishanterare i brist
på militära uppdrag gärna tar över
civila uppdrag utan att det till någon del går
i den motsatta riktningen, att civil personal tar över
militära uppgifter. Det här skapar en oriktig
bild av vad det civila samhället står för
och en sådan förändring ska vi ställa
oss ytterst kritiska till.
Vi har ett konflikthanteringscentrum i Kuopio som inte funnits
särskilt länge men som gjort ett gott arbete inom
det här området, och här kan nämnas
deras insatser för att se till att FN:s resolution 1325
så långt som möjligt tillämpas
och genomförs. Att institutet under uppbyggnaden funnits
under inrikesministeriet har kanske varit det bästa, men
jag är övertygad om att institutet i framtiden
bör finnas under utrikesministeriet som i så många
andra länder om verksamheten ska kunna gå hand
i hand med den utrikespolitik Finland bedriver.
Det stärks av det initiativ som Finland nu tillsammans
med Turkiet tagit vid FN, innebärande att en särskild
FN-resolution om fredsmäkling ska beredas. Resolutionen
syftar till att stärka mandatet för fredsmäkling
inom FN och ge fredsmäklingen både politiskt och
ekonomiskt stöd.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tällä vaalikaudella
vakiintuneen tavan mukaan totean, että minulla on kuusi
pointtia tähän aihepiiriin.
1) Ensimmäinen on se, että mehän
olemme määrätietoisesti kehittäneet
valmiuksiamme toimia sotilaallisessa kriisinhallinnassa viime vuosina.
Natossa kehitetyt vaativan sotilaallisen kriisinhallinnan toimintatavat
ja standardit on omaksuttu myöskin Euroopan unionissa.
Viime vuosina sotilaallisessa kriisinhallinnassa on kehitetty eri
järjestöjen puitteissa sekä kansallisesti
nopean toiminnan kykyjä, koska nopea väliintulo
on kriisitilanteessa nähty hyvin tärkeäksi.
Tätä tarvetta on korostettu erityisesti YK:n taholta — tämä on
meidän hyvä muistaa, kun me olemme tämmöinen
YK-mandaattia korostava maa.
Ulkoasiainvaliokunnan puitteissahan toteamme, että Suomen
kriisinhallintaan osallistumisen pidemmän aikajänteen
suunnittelun kehittäminen on edelleen tarpeen valtioneuvoston
jo tekemistä toimista huolimatta. Valiokunnan ponsiesityksessä ehdotetaan,
että valtioneuvoston tulisikin laatia seuraavan hallituskauden
alussa kriisinhallinnan tavoitelinjaus koko vaalikaudelle ja antaa
siitä tieto eduskunnalle. Tällä tavoin voidaan
paremmin sovittaa yhteen tiedossa olevat osallistumismuodot ja arvioida,
mitä uusia osallistumisia voidaan tulevaisuudessa harkita.
2) Nopean toiminnan kyvyn kehittämisen kannalta osallistuminen
EU:n taisteluosastoihin on EU:n jäsenmaana Suomelle ensisijainen
tavoite. Suomi on osallistunut valmiusvuoroihin vuodesta 2007 alkaen,
ja kokemukset ovat olleet pääosin myönteisiä.
Tarkoituksenahan on ollut alusta alkaen luoda pitkäjänteinen
yhteistyösuhde taisteluosastokumppaneiden kanssa. Kannaltamme
on erittäin myönteisenä avauksena ollut
käytännön yhteistyön kehittyminen
Saksan ja Alankomaiden kanssa, ja pohjoismainen taisteluosasto taas
puolestaan syventää muutenkin tiivistä puolustusyhteistyötä Pohjoismaiden
kesken.
3) EU:n taisteluosastojen peruskonseptia tulisi arvioida uudelleen.
Tämän tavoitteen osalta on oltava hyvin realisti,
sillä konseptin avaaminen edellyttää jäsenmaiden
yksimielisyyttä. Mutta mielestäni Suomen kannattaa
kuitenkin pitää asiaa esillä EU:ssa,
sillä monet muutkin jäsenmaat ovat varmasti tyytymättömiä siihen,
ettei resursseja vaativia taisteluosastoja eikä myöskään
siviilivalmiusryhmiä ole toistaiseksi käytetty,
kuten valiokunnan puheenjohtaja täällä esittelypuheenvuorossaan
totesi. Toisaalta on hyvä muistaa, että Natossa
taas Nrf-konseptin arvio on jo toteutunut.
4) Vaikka taisteluosastoja ei ole käytettykään, on
niihin osallistuneita suomalaisia joukkoja tai henkilöstöä voitu
käyttää myöhemmin muissa operaatioissa.
Tilanne tältä osin siis ei ole ollut suinkaan
optimaalinen, sillä reservistä vapaaehtoisina
näihin tehtäviin hakeutuva henkilöstö on motivoitunutta
lähtemään myöskin operaatioon ja
myöhemmin avautuva tilaisuus hankkia kokemusta muista kuin
taisteluosasto-operaatioista on yksilöiden kannalta hankala
vaihtoehto, sillä se aina venyttää palvelusta
kuitenkin aiottua pidemmäksi.
5) Toisen kanavan kehittää nopean toiminnan kriisinhallintakykyä tarjoaisi
Naton Nrf, jota koskevaa konseptia Nato on jo ehtinyt muokata joustavammaksi.
Osallistuminen Nrf:ään tukisi Suomen valmiuksia
toimia EU:n nopean toiminnan joukoissa sekä yleisempää sotilaallisen
suorituskyvyn kehittämistä, tukeutuvathan EU:n taisteluosastot
toiminnassaan Natossa laadittuihin standardeihin ja myös
harjoittelevat osin Naton harjoituksissa.
UaV totesikin 2008, että osallistuminen Nrf:ään
on perusteltua sekä kriisinhallinnan tarpeita varten että kehittyvän
yhteistyön ylläpitämiseksi Naton kanssa.
Osallistuminen Nrf:ään ei muuta Suomen suhtautumista
itse Nato-jäsenyyteen, vaan ratkaisu täytyy nähdä loogisena
jatkumona kriisinhallinnassa sekä rauhankumppanuudessa
Naton kanssa. Kuitenkin tämä Nrf-osallistuminen
ja keskustelukin siitä on jäänyt vähän puolitiehen,
sillä Suomi on ilmoittanut Nato-rekisteriin ainoastaan
suojausyksikön. Mutta on selvää, että tätä synergiakeskustelua,
mitä on nyt jo jossain määrin avattu,
on meidän syytä jatkaa.
6) Lopuksi, arvoisa puhemies: Taisteluosastojen valmiusjaksot
muodostavat osan Suomen osallistumisesta sotilaalliseen kriisinhallintaan. Nopean
toiminnan kykyä on myöhäistä yrittää luoda
tarpeen ilmaantuessa. Se on aina luotava etukäteen, varmuuden
vuoksi. Koulutus- ja valmiusjakson menot katetaan sotilaallisen
kriisinhallinnan budjetista UM:n ja PLM:n pääluokista,
ja totta kai ne vaikuttavat luonnollisesti sotilaalliseen kriisinhallintaan
osallistumisen yleiseen tasoon asianomaisen ajanjakson puitteissa.
Tässä yhteydessä en malta olla toteamatta
sitä, että on syytä myöskin
tunnistaa tavallaan se linkki, mikä Suomen osallistumisella
jatkossa näihin päivystysvuoroihin on, sitten
myöhemmän, laajemman Puolustusvoimien rakenneuudistuksen
kannalta. Tässä on hyvä nähdä se,
ja siinä on kuitenkin sitten määriteltävä myös
tämä osallistuminen kansainvälisiin operaatioihin.
Lopuksi, arvoisa puhemies, totean vaan sen, että valiokunta
painottaa mietinnössään, että mikäli
jatkossa halutaan osallistua kahteen taisteluosastoon, tulisi tämänkertainen
valmiusvuoron päällekkäisyys purkaa.
Tällä olisi erittäin merkittävä kustannusvaikutuksia
tasaava merkitys.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ulkoministeri Stubb on paikalla, niin
häntä monta kertaa kuultuani aloitan samalla tavalla: otan
kolme näkökohtaa, pointtia, tästä mietinnöstä.
Mutta, arvoisa puhemies, otan nämä pointit puolustusvaliokunnan
lausunnosta ja kerronkin vielä senkin pöytäkirjaan
ja niille, jotka tätä kuuntelevat, millä tavalla
tulin kiinnittäneeksi huomiota siihen. Tämä mietintö putosi
lattialle, ja se levisi, ja kun nostin sen ylös, niin tulin
lukeneeksi sen tekstin, mikä osui ensimmäisenä silmääni.
Synnynnäisenä pasifistina säikähdin
tätä armeijan kieltä, kun en ole viime
aikoina näitä puolustusvaliokunnan hengentuotteita
niin tarkkaan lukenut ja sihteerikin näkyy vaihtuneen. Otan
todellakin tästä esille muutaman sitaatin ja kommentoin
niitä.
Ensimmäinen on täältä perusteluosasta
sivulta 2: "Selontekoon valittua taisteluosastokonseptin sisällön
kuvailuun keskittyvää lähestymistapaa
puoltaa se, ettei unionin taisteluosastoja ole vielä käytetty
missään. Toisaalta valittu lähestymiskulma
johtaa vääjäämättä siihen,
että taisteluosastojen korkeaan valmiuteen asettamista
koskevat selonteot ovat sisällöllisesti ja informaatioarvoltaan
väistämättä toistensa kaltaisia.
Valiokunta pitääkin erittäin tärkeänä selonteon
linjausta siitä, että ennen valmiusvuoroa ja sen
aikana eduskunta pidetään informoituna kaikista
sellaisista kehityskuluista, jotka saattaisivat johtaa taisteluosaston
käyttöön." Ja sen jälkeen kiinnitetään
huomiota tuttuun asiakirjaan, elikkä ulkoasiainvaliokunnan
mietintöön vuoden 2006 valtiopäiviltä,
joka on aina näissä. Siellähän
se linjattiin, millä tavalla tässä pitäisi
tehdä. Kun tässä nyt kerta kaikkiaan
haastetaan koko eduskunta taas yhdellä kertaa tällä vakiotekstillä,
olisiko sentään paikallaan kuitenkin menetellä niin,
että viimeistään seuraavan eduskunnan
aloitettua työnsä käytäisiin
tämä konsepti kokonaisuudessaan ihan tarkkaan
läpi ja mietittäisiin, että se malli,
mikä valitaan, on käyttökelpoinen tilanteessa,
jossa eduskunta on koolla — silloinhan ei mitään
ongelmia ole vaikka aamuyöstä kutsua meidät
tänne paikalle — mutta sitten, jos sattuu olemaan
poissa tuolla kotitanhuvilla, sitä varten olisi sitten
omat menettelytavat? Ja sellaiseen, että kun ollaan istuntotauolle
lähdössä, ja jos on olemassa jotakin
sellaista erityistä merkityksellistä odotettavissa,
niin viime töinään ennen tauolle lähtemistä eduskunta
saisi informaation, mitä on odotettavissa esimerkiksi kesäisen
istuntotauon aikana, niin että jokaisella on silloin se odotusarvo
olemassa omassa mielessään, millä tavalla
varautuu näihin tilanteisiin.
Sitten, arvoisa puhemies, se toinen pointti. Poimin sen tältä samalta
sivulta: "Valiokunta pitää 300 suomalaissotilaan
samanaikaista osallistumista kahteen unionin taisteluosastoon merkittävänä panostuksena
pienelle maalle. Valiokunta toteaa, että on sinänsä hyvä,
että Suomi hakee taisteluosastokokemusta kahdesta eri osastosta." Ja
sitten tässä pohdiskellaan näitä päivystysvuoroasioita.
Voisiko ajatella yhtään sillä tavalla, että tätä koko
asiaa rationaalisesti mietittäisiin ja osoitettaisiin jonkinlaista
empatiaa sitä rahoittajaa kohtaan, kun velalla rahoitetaan
näitä operaatioita? Elikkä ainakin jossakin
sivulauseessa nähtäisiin semmoinen mahdollisuus,
että kun sitten valitellaan näitten rahojen niukkuutta
jnp., niin osoitettaisiin myöskin rahoittajalle, joka on
lainaamassa muualta rahaa, jonkinlaista empatiaa, koska minä luulen,
että se erikoisesti seuraavalla vaalikaudella tulee hallitsemaan
kaikkea keskustelua. Joka ikistä istuntoa hallitsee rahan
niukkuus ja leikkausmentaliteetti jnp.
Sitten, arvoisa puhemies, kolmas asia. Otan sen sivulta 3 täältä puolustusvaliokunnan
lausunnosta: "Valiokunta korostaa unionin taisteluosastoihin osallistumiseen
liittyvää riskiä siitä" — huom.,
"riskiä siitä" — "että mielenkiinto
konseptia kohtaan hiipuu jäsenmaissa, mikäli valmiusvuorossa
olevia taisteluosastoja ei operaatioihin käytetä."
Arvoisa puhemies! On tämä sana "riski" tässä aika
tavalla persoonallinen ilmaisu. Olisi nyt voinut miettiä jonkun
muun sanan käyttämistä. Minä,
arvoisa puhemies, pitäisin riskinä sitä,
että nämä taistelijat menettävät
kaikki henkensä. Se on hyvin varteenotettava riski, ja
siitä kannattaisi olla tyytyväinen, että pysyvät
hengissä.
Elikkä siis sanomani oli lyhyesti sanottuna se, että kannattaisi
pikkuisen miettiä, että joku voi ihan pihilistisesti
lukea nämä tekstit, ja miettiä inhimillisesti
ja humaanisti näitä asioita.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Ehdotusta on käsitelty laajan yksituumaisuuden vallitessa,
enkä lähde toistamaan niitä näkemyksiä,
joita edellä on esitetty. Neljä kohtaa on sosialidemokraattien
puolelta korostuksena, myös tuo sekä ulkoasiainvaliokunnan
että puolustusvaliokunnan korostama asia, että on
tärkeätä, että "- -
Suomi toimii omalta osaltaan aktiivisesti Euroopan unionin suuntaan,
jotta EU:n taisteluosastokonseptia saadaan joustavoitettua" ja että koko
2004 peruskonsepti tulisi ottaa uudelleen tarkastelun kohteeksi.
Siinä on selvästi vaara, että kun
ei ole tullut sellaisia tilanteita, joissa näin lyhytaikaisia
joukkoja voisi käyttää mielekkäällä tavalla,
on mennyt jo vuosia käyttämättä,
niin siitä uhkaa muodostua vähän niin
kuin Kiinan entisten keisarien terrakotta-armeija. Se taistelee
henkiä vastaan hyvissä rivistöissä,
mutta mitään ulkoista hyvää siitä ei
koidu. Tietysti ei ehdoin tahdoin pidä semmoisiin paikkoihin
työntyä, mihin tällaista joukkoa ei tarkoiteta
tai se ei ole sovelias. Varmaankin tätä käyttökynnystä on
nostanut se, että samaan aikaan on paljon joukkoja — ja
vaativissa tehtävissä — Afganistanissa
ja muualla, ja on sitten haluttu pitää aika korkeata
kynnystä lähteä pienempiin tehtäviin
Euroopalle etäisiin maanosiin.
Mutta joka tapauksessa tätä konseptia pitäisi muuttaa
myös joustavammaksi, ei vain aikatekijän suhteen.
Tuommoinen puolen vuoden pesti ei ole oikein mielekäs,
ja varsinkin, jos sen käytettävissäolo
on niin tiukka, että käytännössä puhutaan
4 kuukauden toimeksiannoista. Toisekseen, onko se niin järkevää,
että se on nimenomaan tiukasti muotoiltu joukkokokoonpano,
kun käytännössä olemme voineet
havaita, että todelliset käyttötilanteet
ovat hyvin erilaisia ja niissä olisi eduksi, jos voidaan
koota varustelultaan, koulutukseltaan, tehtävärakenteeltaan
hyvin käyttötilanteen mukaiset joukot. Tässä mielessä kahdessa
suunnassa joustavuutta varmasti tarvitaan. Tärkeätä on,
että eduskuntaa pidetään informoituna,
kun käytettävyyttä koskevaa keskustelua EU:ssa
viedään eteenpäin.
Toinen asia on samanaikainen valmiusvuoro. Siitä on
myöskin laaja yksimielisyys, että se pitää pyrkiä Suomen
osalta purkamaan. Valmiusvuorojen päällekkäisyys,
vaikkakaan nämä henkilömäärät
eivät ole isoja, tuo ylimääräistä kustannuskerrointa,
kun on isoja välijaksoja, jolloin ei ole lainkaan joukkoja
varautuneena, ja sitten taas hetkellisesti on paljon.
Kolmantena seikkana korostaisin kansallista päätöksentekoa.
Siitä on aika hyvä ja täsmällinen
kuvaus tehty ulkoasiainvaliokunnan mietintöön,
miten nopeassakin aikataulussa eri tahot saadaan mukaan päätöksentekoon,
jos ja kun joukkoja käytännössä tilattaisiin
käyttöön. Siinä tärkeää on
se aikatekijän huomioon ottaminen, että jos aika
sallii, että olisi sellainen tehtävä,
että hyvin ehditään normaalimenettelykin
suorittamaan, niin toki silloin tulee selontekomenettelyä ja
koko eduskunnan mukaan saamista soveltaa. Sehän on pääsääntö kriisinhallintatehtävissä,
ja vaikka tässä on tällainen "valmiusväijyvuoro", niin
kun on sentään näin isoista henkilömääristä kysymys,
olisi se varsinainen käyttötilannekin hyvä tuoda
koko eduskunnan puntaroitavaksi aina, kun se on suinkin mahdollista.
Nämä tekijät tämänkertaisesta
päätöksestä. Oikeastaan olisi
hyvä jo alkavan vuoden aikana saada EU:n tason linjauksia
eteenpäin. Kun siellä selvästi on jo
isoja ongelmia vuosien 2012—2013 pääjoukkojen
saamisessa valmiuskokoonpanoon, tulisi myös aikatekijää kiirehtiä,
että jo ensi vuoden aikana tämmöiset
konseptikeskustelut tosissaan käydään.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Taistelujoukot, asevarustelu, ei ole
mikään ratkaisu maailman lukuisiin konflikteihin
ja turvallisuusuhkiin. Niihin vastaamisessa on kyse ennen muuta
talouspolitiikasta, sosiaalipolitiikasta, ympäristöpolitiikasta,
demokraattisista vaikutusmahdollisuuksista ja kansainvälisestä yhteistyöstä.
EU:n taisteluosastoja on ylläpidetty valmiudessa vuodesta
2007 alkaen ja niiden ylläpitämiseen on käytetty
satoja miljoonia euroja. Kertaakaan näitä joukkoja
ei ole käytetty, ja hyvä on, että ei
ole käytetty, muuten menot ja menetykset olisivat aivan
toista luokkaa.
Mittava asevarustelu ei ole tarpeen myöskään Suomen
turvallisuuden takia. Se on laskua, jota maksetaan Suomen armeijan
varustamiseksi Natoon ja EU:n taistelujoukoissa eri puolilla maailmaa
käytäviin sotiin muun muassa luonnonvarojen hallinnasta.
Suomen ei pidä osallistua Afganistanin sodan kaltaisiin
operaatioihin, vaan Suomen tulee keskittyä rauhanpolitiikkaan
ja rauhanturvatoiminnassa perinteisiin YK-tehtäviin.
Meillä tulee olla täällä rohkeutta
ja realismia tehdä oikeita johtopäätöksiä ja
päättää, että eduskunta
ei hyväksy sotilasosaston asettamista korkeaan valmiuteen
selonteon tarkoittamissa tapauksissa ja Suomi lopettaa kokonaan
osallistumisen EU:n taistelujoukkoihin.
Kannatan ed. Lapintien tekemää esitystä kokonaisuudessaan.
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt siirrymme nopeatahtisen keskustelun tälle puolelle,
ja keskustelua koskee se suositus, jonka äsken kerroin, että nämäkin
puheenvuorot kestäisivät enintään
5 minuuttia.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on sisällyttänyt
mietintöönsä monia perusteltuja kriisinhallintaan
ja taisteluosastojen valmiuteen liittyviä näkökohtia.
On tärkeää, että Suomi jatkossakin
osallistuu aktiivisesti kansainväliseen kriisinhallintaan.
Mielestäni on välttämätöntä,
mikä mietinnössäkin todetaan, että Euroopan
unioni vahvistaa rooliaan keskeisenä turvallisuustoimijana.
Euroopan unionin on tarpeen parantaa kriisinhallintaoperaatioiden
pitkäjänteistä suunnittelua. On tärkeää myös
asettaa selkeitä prioriteetteja. Mielestäni erityisen
tärkeää on arvioida suhdetta YK:hon.
Vaikka Euroopan unioni turvallisuusstrategiassaan on sitoutunut
lisäämään tukea YK:lle lyhytaikaisissa
kriisitilanteissa, niin valitettavana ilmiönä on
ollut Euroopan unionin maiden kasvava haluttomuus osallistua YK-johtoisiin
kriisinhallintaoperaatioihin.
Mutta jos Euroopan unionin tasolla on tärkeää päästä pitkäjänteiseen
suunnitteluun, niin sama koskee Suomen kansallista kriisinhallintasuunnittelua.
Tähän ulkoasiainvaliokunta on kiinnittänyt
perustellusti huomiota. On huomionarvoista, että ensi vuonna
kriisinhallintaoperaatioihin osallistuvien määrä on
poikkeuksellisen alhaisella tasolla. Toisaalta ensi vuonna me olemme
mukana kahdessa taisteluosastossa. Tämäkin on poikkeuksellista,
ja siihen valiokunnan puheenjohtaja Salolainenkin kiinnitti huomiota.
Onko tämä sitten sattumaa vai etukäteen
suunniteltua? Kuitenkin nämä edellä mainitut
kaksi asiaa sopivat kohtuullisen hyvin yhteen.
Meillä on erinomaista osaamista myös siviilikriisinhallinnassa.
Tämänkin vuoksi on tärkeää, että siviilikriisinhallintatehtäviin
lähetettävien asiantuntijoiden määrä saadaan
pysyvästi 150:n vähimmäistasolle, kuten
mietinnössä todetaan.
Täällä on jo aiemmin todettu, että vaikka
taisteluosastot ovat olleet valmiudessa vuoden 2007 alusta lähtien,
niin niitä ei ole kertaakaan lähetetty operaatioihin.
Tilanteita, joissa taisteluosastoja perustellusti olisi voitu käyttää,
on viime vuosien aikana ollut. Tällaisia ovat olleet muun
muassa Kongon Kivussa vuonna 2008 puhjenneet levottomuudet sekä Tšad.
Näitä tilanteita on saattanut olla toki monia
muitakin.
Mielestäni on tärkeää, että taisteluosastojen käytettävyyden
ja joustavuuden lisääminen ovat nousseet vahvasti
keskustelussa esille. Näin ei voi jatkua. Jos tarvetta
taisteluosastojen käytölle on, niin niitä on
voitava käyttää. Näyttää kuitenkin
siltä, että joidenkin maiden omantunnon rauhoittamiseksi
riittää se, että taisteluosastoja pidetään
valmiudessa mutta rahanpuutteen vuoksi niitä ei sitten
lähetetä operaatioihin.
Arvoisa puhemies! Kun tiedämme, että monet Euroopan
unionin maat kovalla kädellä ovat leikkaamassa
puolustusbudjettejaan tulevina vuosina, niin entistä vaikeammalta
näyttää taisteluosastojen käytettävyyden
ja joustavuuden lisääminen. Mielestäni
Suomen on kuitenkin syytä vahvasti kyseenalaistaa nykyinen
käytäntö. Vaikka meidän Puolustusvoimamme
epäilemättä on hyötynyt taisteluosastojoukkojen
kansallisista ja kansainvälisistä harjoituksista
ja vaikka näitä henkilöitä on
voitu käyttää eri kriisinhallintaoperaatioissa,
niin panos—tuotos-suhde ei kuitenkaan ole paras mahdollinen,
se ei ole optimaalinen.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka keskustelu on edennyt jo varsin pitkälle, on
varmaan paikallaan kuitenkin käyttää selventävä puheenvuoro
puolustusvaliokunnan lausunnon johdosta. Ed. Pulliainenhan muutamaan
kohtaan kiinnitti huomiota ja toivoi selvennystä. Toivottavasti
joltakin osin tässä voin tätä toteuttaa.
Ensinnäkin puolustusvaliokunta kiinnitti huomiota siihen,
että selonteko on rakenteeltaan ja asiasisällöltään
lähes identtinen aiempien asiasta annettujen selontekojen
kanssa. Valtioneuvosto on tässä viisaasti jättänyt
spekuloimatta sillä, missä tilanteessa taisteluosastoja
voitaisiin käyttää. Toisaalta tämä tarkastelunäkökulma
johtaa vääjäämättä siihen,
että selontekojen informaatioarvo ei ole kovin suuri.
Juuri tästä syystä johtuen valiokunta
haluaa korostaa eduskunnan oikea-aikaisen etukäteisinformoinnin
tarpeellisuutta, jos taisteluosastojen käyttäminen
näyttäisi tulevan todennäköiseksi. Tarvitaan
siis varsinainen käsittely tilanteesta riippuen joko valiokunnan
kautta tai täysistunnon kautta itse tilanteeseen, itse
operaatioon osallistumisesta, ja siinä yhteydessä joudutaan arvioimaan
sitten, onko Suomen syytä osallistua vai ei. Tämän
johdosta, koska tässä keskustelussa tätä arviota
ei voida tehdä, tämä etukäteisinformointi
ja ajan tasalla pitäminen eduskunnan suhteen on tarpeellista,
jotta riittävän nopeaan päätöksentekoon
tilanteen niin vaatiessa päästäisiin.
Arvoisa puhemies! Suomen osallistumisessa unionin taisteluosastoihin
on sekä hyviä että huonoja puolia. Puolustusvaliokunta
arvioi näitä molempia ja käy niitä nyt
läpi, ensin hyviä puolia:
1. Suomen yhteistoimintakyky sotilaallisessa kriisinhallinnassa
tiettyjen unionimaiden kesken kasvaa ja syventyy. Tämä luo
pohjaa myös unionin yhteisvastuu- ja turvatakuulausekkeen
toimeenpanolle.
2. Suomi on ollut EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
vankka tukija alusta lähtien, ja korkea osallistumistasomme
taisteluosastoihin on konkreettinen osoitus Suomen halusta tukea
Euroopan unionia sotilaallisessa kriisinhallinnassa.
3. Pohjoismainen taisteluosasto on hyvä esimerkki kehittyvästä pohjoismaisesta
puolustuspoliittisesta yhteistyöstä.
4. Taisteluosastojen kautta puolustusvoimat on voinut luoda
kyvyn nopeaan toimintaan, mitä meillä ei aiemmin
ole ollut. Myös Suomella pitää olla kyky
nopeaan toimintaan, esimerkiksi humanitäärisessä tai
konfliktinestotilanteessa.
5. Osallistumisesta on hyötyä kansalliselle puolustukselle
sitä kautta, että osastojen kautta koulutettavat
joukot viedään sodan ajan kokoonpanon kokonaisuuksina,
tässä tapauksessa esimerkiksi Merivoimien rannikkojääkärikomppania
pohjoismaisessa taisteluosastossa.
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta arvioi, että Suomen
osallistuminen unionin nopean toiminnan osastoihin on ongelmallista
seuraavien seikkojen vuoksi:
1. Harjoittelu- ja valmiusjaksoa voidaan pitää varsin
kalliina. Siitä tulee noin 29 miljoonan euron
kokonaiskustannus. Mahdollinen operaatio tulee maksamaan, jos sellainen
toteutuu, vielä paljon lisää. Ammattiarmeijoita
käyttävissä maissa osastoihin osallistumisen
kustannukset ovat huomattavasti rajallisemmat. Toisin on Suomessa,
jossa nopean toiminnan kyky joudutaan luomaan joka kerta tapauskohtaisin
järjestelyin ja jossa reserviläiset muodostavat
merkittävän osan joukosta.
2. Unionimaissa ei selvästikään ole
aitoa halukkuutta osastojen käyttöön.
Poliittista kynnystä osallistumiselle on saatava alennettua
ja konseptia joustavoitettua tavalla tai toisella.
3. Reserviläisten ja kantahenkilökunnan motivaatio
osallistua tuleviin osastoihin vaarantuu osastojen käyttämättömyyden
takia. Suomen sotilaallisen kriisinhallintapanoksen laskun vuoksi joukkojen
kierrätys muissa operaatioissa valmiusvuoron jälkeen
on ongelmallista. Tämä motivaatiopuoli lähtee
tietenkin siitä, (Puhemies: 5 minuuttia!) että nämä reserviläiset,
jotka tulevat tähän koulutukseen mukaan, kyllä tulevat
sillä ajatuksella, että he myöskin osallistuisivat
varsinaisiin operaatioihin, ja kun kerta toisensa jälkeen
näin ei käy, se varmasti alentaa motivaatiota.
4. Taisteluosaston osallistuminen syö resursseja käynnissä olevilta
operaatioilta. Mikä on suhde palokuntavalmiuden ja konkreettisen
operaatio-osallistumisen suhteen? Selvää on, ettei Suomen
tule jatkossa osallistua kahteen samanaikaiseen päivystysvuoroon.
Siis meidän pitää arvioida kustannus—hyöty-suhdetta
siinä mielessä, onko viisasta laittaa rahat valmiusosastossa toimimiseen
vai itse kriisinhallintaoperaatioihin, kun molempia on tarjolla.
Toisekseen meidän pitää arvioida kustannus—hyöty-suhdetta
sen suhteen, antaako osallistuminen valmiusvuoroihin kotimaan puolustuksen
kannalta riittävästi hyötyä.
(Puhemies: 6 minuuttia!) Toki se antaa hyötyä,
mutta onko kustannus—hyöty-suhde oikea? Tämä oli
keskeinen osa puolustusvaliokunnan lausuntoa.
Herra puhemies! Euroopan unionin taisteluosastoihin osallistumista
on jatkossa arvioitava edellä kuvattujen seikkojen valossa.
Seuraavaa osallistumista on kaavailtu pohjoismaiseen taisteluosastoon
vuonna 2014. Osallistumisesta on ollut kiistatonta hyötyä etenkin
kansainvälisen yhteistoimintakyvyn näkökulmasta,
mutta valtiontalouden liikkumavaran kiristyessä ensi vaalikaudella,
on panos—tuotos-analyysi tehtävä perinpohjaisesti.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensin hieman harmittelen sitä,
että vasemmistoliiton puolelta luodaan aivan vääränlaisia
uhkakuvia ja vääränlaisia käsityksiä siitä, mitä nämä bg-joukot
ovat tehneet ja tekevät. Sama koskee myöskin arviota
Nrf:n roolista. Täytyy muistaa, että Nrf:n kohteet,
ne, missä Nrf on toiminut, ovat olleet selvästi
siviilikriisinhallinnanomaisia. Mehän kävimme
valiokunnassa keskustelun myös siitä, olisiko
esimerkiksi Haiti ollut sopiva kohde näiden EU:n bg-joukkojen
lähettämiseen, ja todettiin, että mitä ilmeisimmin ne
olisivat vastanneet tavallaan sitä sisällöllistä tarvetta,
ja sillä tavalla myöskin näiden taisteluosastojen
peruskonseptia tulisi arvioida uudelleen. Eivät muutkaan
jäsenmaat, jotka ovat mukana, ole tyytyväisiä siihen,
että näitä resursseja ei ole käytetty
sillä tavoin kuin on ollut alun pitäen tavoitteena.
Tämä vasemmistoliiton arvio on myöskin
sikäli erikoinen, että YK on erityisesti korostanut sitä,
että on hyvä kehittää eri järjestöjen
puitteissa, ja kansallisesti nopean toiminnan kykyjä, koske
nopea väliintulo kriisitilanteessa on tavattoman tärkeä asia.
Siksi on ihan selvä asia, että kun tätä konseptia
arvioidaan uudelleen, niin sitä tavoitetta vasten on hyvin
tärkeä tämä ulkoasiainvaliokunnan
ponsi siitä, että ensi hallituskauden alussa kriisinhallinnan
tavoitelinjaus tehtäisiin koko vaalikaudelle ja sille haettaisiin
alusta alkaen eduskunnan suostumus. Sillä tavalla turvataan
tämä etukäteisvaikuttaminen myöskin eduskunnalle,
mihin ed. Korkeaoja äsken viittasi.
Puhemies! Lopputulemana vaan tavallaan tästä asiasta
on tärkeää sanoa, että mikäli
halutaan jatkossa osallistua ylipäätään
kahteen taisteluosastoon, niin valmiusvuorojen päällekkäisyys tulee
purkaa.
Lopuksi, puhemies: Nyt kun vielä, ministeri Stubb,
olette täällä — arvostan sitä,
että olette tässäkin keskustelussa mukana — ehkä voisitte arvioida
tavallaan tätä synergiaetua, (Puhemies: 2 minuuttia!)
mitä Nrf:n ja EU:n bg-joukkojen kesken on saavutettavissa,
ja toisaalta myös Suomen kannalta, miten tämä pohjoismainen
taisteluosasto asemoituu tavallaan kokonaisuudessaan valmiustoimintaan
siviilikriisinhallinnan näkökulmasta katsoen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävää asiaa
olen ollut osaltani valmistelemassa puolustusvaliokunnan työskentelyssä,
jossa olemme laatineet yksimielisen lausunnon, joka on osaltaan
käytävän keskustelun pohjapapereita.
Haluan myös yhtyä niihin näkemyksiin, mitä valiokuntamme
puheenjohtaja Korkeaoja äsken toi esille.
Maailmassa on paljon tilanteita, joissa tarvittaisiin oikeudenmukaisuutta,
rauhaa, järjestystä, ja sen takia kriisinhallinnalla
ja rauhanturvaamisella on tässä kovassa maailman
todellisuudessa vahva sijansa. Huolimatta siitä, että ihminen
on teknisesti kehittynyt, tiedolliset ja taidolliset kyvyt ovat
lisääntyneet, ihmiskunta ei ole sotimista lopettanut.
Ihmiskunnan parissa on väkivaltaa, jossa nimenomaan syyttömät
ja viattomat ihmiset, lapset ja naiset, kaikkein eniten kärsivät.
Tässä näkisin rauhanturvaamiselle, kriisinhallinnalle
vahvan eettisen perustan. Tältä pohjalta pidän hyvin
vastuullisena sitä, että Suomi on halunnut antaa
tähän panoksen, jonka perusteella on aivan aiheellista
sanoa, että Suomi on rauhanturvaamisen ja kriisinhallinnan
suurvalta suhteessa kansamme väkimäärään.
Suomen joukot rauhanturvaamisen kentillä ovat aina
osoittaneet erinomaisen kykynsä juuri siksi, että ne
nojautuvat meillä asevelvollisuuteen perustuvaan armeijaan,
jossa henkilökunta ja reserviläiset yhdessä ovat
muodostaneet siviiliosaamiseen perustuen ainutlaatuisen pätevät joukot
rauhanturvaamis- ja kriisinhallintatehtäviin.
Täällä on viitattu, muun muassa puheenjohtaja
Korkeaojan puheenvuorossa, kustannus—hyöty-suhteeseen.
Tämä on aina kaikissa asioissa tarpeellinen näkökohta.
Tiedämme sen, että valtiontalouden liikkumavara
tulee olemaan hyvin haasteellinen. Se on sitä jo nyt, mutta
sen haasteellisuus varmasti lisääntyy tulevan
vaalikauden aikana, ja tämä on näkökohta,
joka on hyvin voimakkaasti otettava huomioon. Mitä maksaa
henkilöstö, mitä maksaa materiaali, mitkä ovat
kustannus—hyöty-suhteet, nämä ovat
entistä tarkemmin pohdittavia kysymyksiä.
Eräs näkökohta, jossa näkisin
Suomelle suuria mahdollisuuksia, olisi se, että Suomi olisi
kriisinhallintatehtäviin liittyen entistä enemmän
myös kansainvälisen ja samalla myös pohjoismaisen koulutuksen
antaja. Kotikaupungissani Keuruulla Pioneerirykmentissä on
miinanraivaamisen erikoisosaamista, miinanraivaamisen kaluston kehittelyä,
ja näkisinkin, että kun maailmassa on miinoja
levällään, toisin kuin Suomessa — Suomessa
kaikki miinat ovat tarkoin vartioituina lukkojen takana, maailmalla
miinoja on sotakentillä vuosikymmenien raivaamistarpeeksi — niin
suomalaisten tulisi olla edesauttamassa miinanraivaajien koulutusta
ja siinä käytettävien välineitten
jatkuvaa kehittelyä. Siksi näkisin, että Keuruulla,
pioneeri- ja suojelualan osaamisen paikkakunnalla, tulisi kehittää olemassa
olevaan osaamiseen ja rakenteisiin liittyen Pioneerirykmentissä ja
Keuruun varikolla entistä enemmän niitä toimia,
joilla tämä paikkakunta voisi myös palvella
kansainvälistä kriisinhallinnan koulutusta niin
miinanraivaamisen kuin suojelun osalta ja kaiken muunkin humanitäärisen
toiminnan osalta. Samalla tuo koulutuskeskus voisi olla myös runko
eräänlaiselle pika-vpk:lle, jos tällaisia
haluttaisiin maailmassa ongelmakentille lähettää.
Pidän hyvin tärkeänä sitä,
että kun asioita jatkossakin pohditaan, niin eduskunnan
valiokunnat mutta myös täysistunto osallistuvat
käytävään keskusteluun. Näin
asiassa voitaisiin toimia mahdollisimman laajalla, mieluiten täydellisellä,
kansallisella yksimielisyydellä.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kiittää ulkoasiainvaliokuntaa,
puolustusvaliokuntaa ja niitä muita valiokuntia, jotka
ovat olleet mukana tässä keskustelussa ja valmistelussa.
Muutama huomio tämän rikkaan keskustelun lisäksi.
Ensinnäkin, ed. Laukkanen kysyi Naton nopean toiminnan
joukkojen ja EU:n nopean toiminnan joukkojen synergiaetuja. Varmasti
niitä olisi, mutta ne ovat kuitenkin loppujen lopuksi aika erilaisia.
Eli EU:n nopean toiminnan joukot sisältävät
1 500—2 000 sotilasta ja keskittyvät
maavoimiin, kun taas Natolla on yli 20 000 maa-, meri-
ja ilmavoimissa.
Toinen huomio. Monessa puheenvuorossa, ja oikeastaan ihan oikein,
on kyseenalaistettu tai ihmetelty sitä, minkä takia
EU:n nopean toiminnan joukkoja, taistelujoukkoja, ei ole vielä käytetty.
On olemassa klassiset syyt: poliittinen tilanne, riskialttius, raha,
ne mekanismit, joilla päätökset syntyvät.
Tämä kokonaispaletti on ollut aika monimutkainen,
ja varmasti sitä tulevaisuudessa mietitään,
millä tavalla tätä voidaan parhaiten
hyväksi käyttää.
Suomihan on puhunut paljon joustavuudesta, eli voitaisiin irrottaa
eri osia erilaisiin tehtäviin jopa silloin, kun nämä joukot
ovat valmiusvuorossa. Esimerkki, jonka otan: muistaakseni joko Latvialla
tai Liettualla on yhdessä näistä valmiusjoukoista
ikään kuin vesijoukko, minkä takia sitä ei
voi irrottaa johonkin erityistehtävään,
jos se niin vaatisi.
Pidän myös erittäin hyvänä ulkoasiainvaliokunnan
tavoitelinjausta siitä, että pitäisi
tehdä kriisinhallinnan tavoitelinjaus heti seuraavassa hallitusohjelmassa
ja sitten hyväksyttää se täällä eduskunnassa.
Minun mielestäni sitä kannattaa ilman muuta tukea
ja seurata.
Lopuksi vaan huomiot, että meillä edelleen ovat
ne perusargumentit, minkä takia me olemme mukana nopean
toiminnan joukoissa, joista ensimmäinen on tietysti se,
että se on oiva koulutusmahdollisuus meidän joukoillemme.
Toinen on se, että me haluamme parantaa Euroopan unionin
suorituskykyä ja, totta kai, osoittaa sen vahvan tuen,
jonka me EU:n puolustusulottuvuudelle annamme. Kolmas on, että kyllä se
sitten loppujen lopuksi myös parantaa meidän kansallista
puolustustamme. Tilanne on tämä: 29,3 miljoonaa
euroa näiden vuosien yli on, kuten ed. Korkeaoja totesi,
iso summa, mutta tällä eletään ja
näillä mennään. Kiitos eduskunnan
tuesta.
Keskustelu päättyi.