5) Hallituksen esitys laeiksi kotikuntalain ja sosiaalihuoltolain
muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ei ole esittelypuheenvuoro,
sillä tämä on hallintovaliokunnan mietintö,
enkä tiedä, olisiko ed. Hiltunen halunnut käyttää esittelypuheenvuoron.
Meillä on ainoastaan lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnasta.
Tämä käsittelyssä oleva
kotikuntalain ja sosiaalihuoltolain muutos on kauan odotettu uudistus.
Jo vuosia useat omaiset ja myös vanhukset, vammaiset ovat
kyselleet, milloin heidän mammansa ja pappansa voivat muuttaa
sille paikkakunnalle, jossa he itse asuvat, jos tämä henkilö on
siis pitkäaikaisessa laitoshoidossa, ja kotikuntalain mukaan
se ei ole ollut mahdollista.
Nyt ministeri Risikko on antanut nämä lakimuutokset,
ja valmistelu on ollut varsin hankalaa, koska se kunta, josta tämä hoidettava
lähtee, ei ole ollut valmis suorittamaan niitä korvauksia, mitkä sitten
tulevat siitä sille uudelle kunnalle. Tämän
takiahan Kuntaliitto esimerkiksi meillä kuulemisessa oli
erittäin kielteinen tämän lain soveltamisen
suhteen, mutta kuitenkin perustuslain 9 §:n 1
momentin mukaan jokaisella Suomen kansalaisella on laillinen oikeus
oleskella ja vapaasti liikkua maassa sekä valita asuinpaikkansa.
Uusi laitospaikka on siis osoitettava henkilölle kolmen
kuukauden sisällä siitä, kun hän
on tehnyt ilmoituksen. On erittäin vaikea arvioida, kuinka
monta henkilöä siirtyy paikkakunnalta toiselle
ja mihin suuntaan tämä muutto tapahtuu. Yleensä odotamme,
että muutto tapahtuisi pohjoisesta ja idästä tänne
etelään Uudellemaalle ja Pääkaupunkiseudulle,
mutta voi olla päinvastoinkin. Voi olla, että jotkut
vanhukset haluavat siirtyä entiselle paikkakunnalleen laitos-
ja vanhainkotihoitoon. Uskon kuitenkin, että asia järjestyy,
ja luotan täysin sosiaalityöntekijöihin,
jotka sitten joutuvat tekemään nämä varsin
hankalatkin sopimukset.
Näitä pitkäaikaishoidossa olevia
vanhuksia on tällä hetkellä noin 15 000
tässä maassa ja terveyskeskuksen pitkäaikaisasukkaita
taas on 10 000. Eli kovin suuresta määrästä ihmisiä on kyse,
mutta odotamme, että vain harva ainakin aluksi haluaa pois
kotipaikkakunnaltaan. Toivomme todella, että liikettä tapahtuu
puoleen ja toiseen.
Potilaan mukana siirtyvät myös hänen
verotulonsa uudelle paikkakunnalle sekä valtionosuudet,
joilla kuitenkaan ei ole paljon merkitystä Pääkaupunkiseudulla.
Potilas maksaa myös asiakasmaksunsa tälle uudelle
kunnalle, mutta tämän uuden asuinkunnan tehtävänä on
järjestää sitten tälle henkilölle
kaikki ylimääräinen hoito, mikä siis
tapahtuu laitoshoitokustannusten ulkopuolella.
Todella sosiaalityöntekijöille tämä tulee
olemaan suuri haaste, sillä he joutuvat sopimaan uuden
ja entisen kunnan välillä siitä, miten
suuret nämä korvaukset ovat. Todennäköistä on,
että esimerkiksi Pohjois-Karjalassa, jos sieltä siirtyy meille
vanhus, laitoshoidon kustannukset ovat pienemmät kuin meillä Helsingin
seudulla, ja myöskin voi olla, että meidän
on vaikea järjestää näitä hoitopaikkoja,
jos yhtäkkiä kovin moni haluaa siirtyä tänne
Pääkaupunkiseudulle, joten tätä lakimuutoksen
vaikutusta tulee seurata erittäin tarkasti. Kuitenkin hyväksymme
erittäin mielellämme tämän muutoksen,
koska se on ollut hyvin odotettu ja toivottu.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykseen uudeksi kotikunta-
ja sosiaalihuoltolaiksi ei voi kuin olla tyytyväinen, vaikka
asia on edelleenkin ja jatkossa vaikea ja moniulotteinen. Perusasia
on joka tapauksessa se, että tämä esitys
parantaa merkittävästi vanhusten ja vammaisten
perusoikeuksia laitosasukkaiden osalta, ja tätä muutosta
on toivottu pitkään.
Esitys parantaa toteutuessaan pitkäaikaisissa hoitosuhteissa
laitoshoidossa olevien oikeutta valita itse kotikuntansa. Lakiin
tulee muutoksen yhteydessä myös säännöt
kuntien välisistä vastuusuhteista ja palvelukustannusten
laskutusoikeuksista. Laissa palvelujen järjestämisvastuu siirtyy
uudelle kotikunnalle, mutta kuluista vastaa vanha kotikunta, ja
on ilman muuta selvää, että tämä tulee
aiheuttamaan monia kiistakysymyksiä. Otetaan esimerkiksi
sydämen rytmihäiriöistä kärsivä potilas,
joka on laitoshoidossa ja siirtyy toiseen kuntaan. Kuka vastaa kuluista,
jotka aiheutuvat esimerkiksi hänen saamastaan sydäninfarktista?
On toivottavaa, että ministeriö tähdentää nimenomaan
tätä kustannustenjakoa erilaisten mahdollisten
sairauksien ja niiden oireiden tiimoilta.
Tähän liittyy myös monia muita kysymyksiä juuri
tämän kuntavaihdoksen osalta. Palvelusuunnitelmanhan
tekee uusi kunta, ja se tarkoittaa sitä, että palvelutaso
voi muuttua, vaikka aina lähtökohta onkin se,
että palvelut järjestetään hakijan
tarpeiden mukaan. Vanha kunta saa ilman muuta olla mukana antamassa
tietoja, mutta palvelutarjonta voi olla hyvin erilaista uudessa
kunnassa. Se tarkoittaa käytännössä myös
sitä, että täyttä valinnanvapautta
ihmiselle tämäkään lakiesitys
ei tuo, koska välttämättä edes
riittäviä palveluja ei ole uudessa, siinä halutussa
kunnassa saatavilla. Se tarkoittaa käytännössä myös
sitä, että vastaavaa palvelua, mitä omassa
kotikunnassa on saanut, voi joutua odottamaan hyvinkin pitkään.
Esimerkiksi Helsingissä on satojen ihmisten jonot moneen
paikkaan, ja kuntaa vaihtava ei millään tavoin
mene tällaisen jonon edelle, vaan on niiden muiden kuntalaisten
joukossa.
Onkin ihan hyvä kysymys, onko esitys riittävä ja
toteuttaako se liikkumisvapauden perustuslain edellyttämällä tavalla.
Ja kuten jo sanoin, muuttajalla on siis oikeus palvelujen arviointiin, ei
välttämättä niiden saantiin,
kuten ei muillakaan asukkailla. Eli uusi tulokas on ihan vastaavalla
viivalla kunnan entisten asukkaiden kanssa ja se voi käytännössä estää muuton.
Tässä lakiesityksessä ilman muuta
kuitenkin se suurin ongelma on se, miten tässä suhtaudutaan
niihin ihmisiin, jotka ovat erilaisten avopalvelujen varassa. Esimerkiksi
Vammaisfoorumi on todennut hyvin selkeästi, että hallituksen
esitys on tältä osin vastoin YK:n vammaisten henkilöiden
oikeuksia koskevaa yleissopimusta. On todella harmi, että itsenäisesti
asuvat avohuollon piirissä olevat jäävät
tämän lakiesityksen ulkopuolelle. Myös
perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, että esitys
voi olla pulmallinen nimenomaan perustuslain 6 §:n
2 momentin kannalta, koska erotteluperusteena vaikuttaa olevan vain
henkilön hoitomuoto, joka liittyy hänen terveydentilaansa
ja on mainitussa perustuslain kohdassa tarkoitettu kielletty erotteluperuste. Siksi
on aivan ehdottoman tärkeää, että tehdään kattava
selvitys siitä, kuinka paljon tällaisia henkilöitä on
ja millaiset muuttotarpeet heillä on. Siksi on hyvä,
että hallintovaliokunta omassa mietinnössään
edellyttää hallituksen seuraavan tarkkaan uudistuksen
eri vaikutuksia mukaan lukien kunnille aiheutuvat kustannusvaikutukset
ja selvittävän pikaisesti itsenäisesti
asuvien ja avohuollon piirissä olevien henkilöiden
kotikunnan määräytymiseen liittyvät
eri kysymykset sekä ryhtyvän valmistelemaan välittömästi
tarvittavia lainsäädäntömuutoksia,
jos selvityksen perusteella ilmenee asiaan liittyvän perusoikeuksien käyttämistä rajoittavia
ongelmia. Nämä kaikki olivat valiokunnan lausumaehdotuksia.
On siis syytä muistaa, että tämä lakiesitys
parantaa merkittävästi vanhusten ja vammaisten perusoikeuksia
laitosasukkaiden osalta mutta jättää vielä isoja
kysymysmerkkejä etenkin itsenäisesti asuvien,
erilaisia palveluja tarvitsevien ja avohuollon piirissä olevien
osalta. Siksi tämä työ pitää tehdä välittömästi
seuraavaksi.
Tässä tuli jo ilmi, että laitoshoidossa
asuvia ihmisiä on muutamia kymmeniätuhansia. Tämän lakiesityksen
myötä ei suurta ryntäystä kunnista toiseen
odoteta. Vuosittain nimittäin ministeriöön
tulee joitakin kymmeniä yhteydenottoja sellaisilta ihmisiltä,
jotka haluaisivat muuttaa paikasta toiseen. Onkin tietysti toivottavaa,
että lakiesitys lähtisi liikkeelle siten, että kaikki
kunnat saisivat mahdollisuuden siihen hyvin sopeutua ja myös
taata siltä osin perusoikeudet ihmisille.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on esitys, joka ansaitsee
varmasti runsaasti kiitosta. Ensi vuoden alusta kaikilla suomalaisilla
tulee olemaan oikeus valita oma kotikuntansa. Näin ei tähän
päivään ja tuohon vuodenvaihteeseen asti
ole ollut, ja se on ollut yksi syy siihen, että maamme
ei ole allekirjoittanut, ratifioinut, YK:n vammaissopimusta, jonka
mukaan kotikunnan ja asuinpaikan vaihtoa rajoittavat säännökset
rikkovat ihmisoikeuksia. Nyt tämä meidän
maamme YK:n vammaissopimuksen vastainen ihmisoikeusrikkomus korjataan,
ja täytyy siitä kiitosta antaa. Uskon, että tämä on
kaikkien eduskunnassa olevien yhteinen ilonaihe, kun näin
voimme edetä.
Pitkäaikaishoitoa tarvitsevat henkilöt voivat siis
ensi vuoden alusta asti muuttaa vapaammin toiseen kuntaan. Tämä nyt
koskee tässä vaiheessa ainoastaan laitoshoitoa,
ja varmasti on mietittävä sitä, minkä takia
tätä ei ulotettaisi muihinkin hoitomuotoihin,
avohoitoon taikka vastaaviin, mutta nyt otetaan merkittävä askel
eteenpäin. Muutokset kotikunta- ja sosiaalihuoltolakeihin
mahdollistavat perustuslain takaaman vapauden liikkua maassa ja
valita asuinpaikkansa ja kotikuntansa.
Muutamaa asiaa tässä hallituksen esityksessä jäin
itse miettimään, muun muassa alkuun sitä, että oli
hyvä, että tätä esitystä muutettiin
vammaisjärjestöjen kuulemisen jälkeen
siltä osin, että enää ei laitoshoidossa
olevan vammaisen taikka ikäihmisen taikka muun, vaikka
nuoren, joka joutuu laitoshoitoon, tarvitse enää perustella
tuota kotikuntansa vaihtoa. Se on merkittävä asia,
ja olisi ollut varsin erikoista, että siinä olisi kuitenkin
ryhdytty kyselemään, minkä takia kotikuntaa
vaihdetaan. Se oli tuon valmisteluvaiheen yksi hyvä muutos.
Mutta jäin miettimään sitä,
että tässähän ajatus on se,
että tuo kunta, jossa ihminen on laitoshoidossa ollut tai
laitoshoitoon joutunut, vastaisi näistä kustannuksista,
niin kuin ed. Järvinen äsken nosti esille näitä kysymyksiä,
että kuka vastaa sitten laitoshoidossa olevan henkilön
muista kustannuksista. Minun ymmärtääkseni
tässä tapauksessa nekin jäävät
sille lähettävälle kunnalle, sille kunnalle,
josta muutto on tapahtunut, sillä jos oikein ymmärsin,
niin myös kyseisen henkilön mahdolliset tulot,
verotulot, menisivät sinne kuntaan, josta hän
on tullut. Näin ainakin minä olen tämän
esityksen ymmärtänyt.
Toisaalta jäin miettimään sitä,
mitä myös tietääkseni tätä lakia
alun perin valmisteltaessakin pohdittiin, miksi uusi kunta ei ottaisi
saman tien vastuuta myös kustannuksista. Tämä olisi
minun mielestäni sinänsä hyvinkin loogista.
Eihän Suomessa tälläkään
hetkellä muiltakaan kotikuntaa vaihtavilta kysytä sairauskertomusta,
tietoa niistä vaivoista, jotka meitä ihmisiä elämän
aikana kohtaavat. Emme me joudu niistä tilille, kun haluamme
kotikuntaa vaihtaa. Näinhän tapahtuu esimerkiksi
silloin kun — en tiedä, huomisesta lähtien
voin olla loppuelämäni jonkin kalliin lääkityksen
piirissä taikka loppuelämäni tarvitsen säännöllistä hoitoa
tai jotain muuta mutta en laitoshoitoa — silloin minä voin
muuttaa ja nuo kustannukset seuraavat minua aina uuteenkin kuntaan.
Tämä on sellainen asia, jota täytyy
kyllä vakavasti miettiä, sillä eihän
meidän yhteiskuntamme tällä hetkellä siinäkään
vastuuta jätä esimerkiksi lapsuusajan kunnalle,
jos perhe muuttaa pois ja lapsella on pahoinvointia, syrjäytymistä.
Kyllä siinäkin tapauksessa tuo uusi kotikunta,
johon usein muutetaan niiden ongelmien johdosta, hakemaan ehkä turvallista
kasvuympäristöä, halutaan ehkä irti
siitä ympäristöstä, jossa on
kohdannut ongelmia, joutunut syrjäytymisen tielle, tai on
vaikkapa huumeongelmaa ja haluaa vieroittua siitä ja muuttaa
pois, niin kyllä ne kustannukset seuraavat niissäkin
tapauksissa aina sinne uuteen kuntaan, ja siinä tämä tietysti
näyttelee aikalailla erilaista kulmaa.
Jäin myös, arvoisa puhemies, miettimään
sitä, kuinka pitkälle tuo laskuvelvoite sitten
seuraa. Eli jos huomenna olen itse laitoshoidossa ja jos, toivottavasti,
elämää on edessä vuosikymmeniä vielä,
ja päätän muuttaa Lopen kunnasta, jossa laitoshoitoon
tässä toivottavasti kuvitteellisessa tapauksessa
joutuisin, vaikkapa veljen perheen lähelle Helsinkiin,
tässä tapauksessa tämän lain mukaan
Lopen kunta vastaisi kustannuksista. Asuisin kymmenen vuotta laitoshoidossa
Helsingissä, ja loppilaiset maksaisivat tuon kustannuksen,
mitä minun hoidostani täällä aiheutuisi. Kymmenen
vuoden jälkeen, 45-vuotiaana, vaihtaisin kuntaa, päättäisin
muuttaa Turkuun lähelle ystäviäni. Seuraisiko
edelleen tuo Lopen kunnan maksuvelvoite tuon muuton mukana? Siellä en asuisi
kuin kaksi vuotta ja muuttaisin sitten Vaasaan ja Vaasasta vielä vaikkapa
Riihimäelle. Kuinka pitkään tämä ketjutus
meitä seuraisi? Eli seuraako se vaikkapa sen 80 vuotta?
(Ed. Asko-Seljavaara: Kyllä!) Tämä on
sellainen erittäinkin mielenkiintoinen kysymys.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on hyvä,
että tämä asia saadaan nyt päälinjauksiltaan kuntoon.
Kotikunta- ja sosiaalihuoltolain muutokset vaikuttavat siis kuntien
väliseen kustannusjakoon, ja henkilön saamien
palveluiden kustannuksista vastaa tämän esityksen
mukaan edelleen tuo aiempi kotikunta. Uudistuksen vaikutuksia kuntien
väliseen kustannusten jakoon, asiakkaiden asemaan ja kuntien
palvelujärjestelmään tulee seurata tarkasti.
Jos tämä nyt valittu kuntakorvausmenettely osoittautuu
ongelmalliseksi, niin sitä pitää olla
valmis silloin myös uudistamaan ja muuttamaan.
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista nähdä,
kuinka paljon näitä muuttotapauksia tulee olemaan.
Todennäköisesti käy niin, että ensi vuoden
alussa monet pitkään laitospaikkansa vankina olleet
ihmiset tekevät tuon valinnan ja muuttavat lähemmäksi
lapsiaan taikka toisaalta vanhempiaan, miltä nyt sitten
elämäntilanne näyttääkin.
Näitä muuttoja tulee tapahtumaan aluksi varmasti
enemmän, mutta uskoisin, että tämä tulee
ajan myötä ainakin tasoittumaan. Ja tulemme täyttämään
tuon YK:n vammaissopimuksen yhden tärkeän artiklan
tämän myötä.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on hyvä.
Eduskunta on myös tehnyt hyvän valmistelutyön,
joten se voidaan hyväksyä toivon mukaan nyt nopeasti.
Ed. Heinonen tuossa nosti esille hyvässä puheenvuorossaan
niitä ongelmakohtia, jotka tähän lakiin
liittyvät. Niiden pohjalta hallintovaliokunta teki kaksi
lausumaehdotusta. Kun tässä ensimmäisessä lausumaehdotuksessa
edellytetään, että seurataan tarkkaan
uudistuksen vaikutuksia muun muassa kuntien välisiin kustannuksiin,
ja kun sanotaan "muun muassa", niin tämä tarkoittaa
sitä, että tulee myös arvioida, toteutuuko
kansalaisten yhdenvertaisuus niin, että he saavat ne palvelut
samanvertaisesti kuin uuden kunnan muutkin asukkaat.
Toinen kysymys on tämä itsenäisesti
asuvien ja avohoidossa olevien ihmisten asema, johonka perustuslakivaliokunta
kiinnitti huomiota. Ja kuten täällä ovat
jo toisetkin edustajat todenneet, niin tulee arvioida jopa lainsäädäntömahdollisuuksia
tarkistaen sitä, onko syytä jatkaa tämän kotikuntalakipaketin
valmistelua nimenomaan huomioiden tämä avohoidossa
olevien ihmisten asema. Tähän sosiaali- ja terveysvaliokunta omassa
lausunnossaan olisi lähtenyt nyt jo mukaan, mutta on realismia
ajatella, että nyt lähdetään
liikkeelle siitä, mikä on tämä lakiehdotus.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vastauspuheenvuorossani oikaista tuon
puheenvuorossani esittämäni virheen. Pohdin näitä verotuloja,
ja minua oikaistiin tuossa, että lasku tuosta laitoshoidosta menee
sinne vanhaan lähettävään kuntaan
mutta verotulot menevät sinne uuteen kuntaan, johon ihminen
muuttaa. Ja näin ollen minulle kerrottiin, että muun
muassa hammashoidon taikka muut tämäntyyppiset
kustannukset tulevat sinne uuteen kuntaan. Halusin tämän
korjata, arvoisa puhemies, että ei jää väärää tietoa
pöytäkirjaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On mielestäni oikein inhimillistä ja
yksilön oikeusturvan kannalta myönteistä,
että hallitus on antanut tämän esityksen
laiksi kotikuntalain ja sosiaalihuoltolain muuttamisesta. Tällä esityksellä toteutetaan
todellakin niitä perusoikeuksia, joihin täällä on
viitattu YK:n vammaissopimuksen mukaan, ja kyse on vammaisten ja
vanhusten perusoikeuksien toteutumisesta. Näen tämän
aivan oikeaksi.
Mutta mielelläni jatkan ed. Timo Heinosen käyttämän
puheenvuoron innoittamana kysymystä siitä, mihinkä tämä lasku
hoitotoimista sitten lähetetään. Saattaisi
olla ihan perusteltua, että kustannuksista vastattaisiin
siinä kunnassa, mihin muuttaa. Uskon, että nämä kunnat,
joihinka muutetaan, ovat pääsääntöisesti
niin suuria kuntayksiköitä, että tästä ei
kohtuutonta laskua tulle. Sitten toisaalta, kun tämä kunta
saa myöskin verotulot, joita vanhuksen tai vammaisen osalta
on tulossa, niin siitä tulee myöskin tietyt tulot.
Kuten täällä ennakoitiin, kovinkaan suurista
henkilömääristä ei pysyvästi
tule olemaan kyse. Saattaa olla, että lain voimaan tultua
tietty patoutuma ensiksi avautuu ja sitten tämä tasautuu.
Periaatteessa muuttoa voi tapahtua molempiin suuntiin, joten suurista
muutoksista ei välttämättä tässä asiassa
tarvitse olla kyse. Näkisin mielekkääksi, että siinä kunnassa,
jonka asukkaana, kuntalaisena, vammainen tai vanhus on tässä tapauksessa, hän
olisi myös tämän kunnan velvollisuuksien mutta
myöskin oikeuksien osalta täysivaltainen kuntalainen
siten, että kun kunta saa verotulot, niin se myöskin
ylläpitää tämän henkilön
kustannukset. Tämä saattaisi olla jatkossa mielekäs
selviteltävä kysymys.
Kaiken kaikkiaan inhimillisyyttä, omaisten huolenpitoa
ja hoivaa, läheisyyttä mahdollistava laki, joka
on nyt etenemässä myönteisesti nopeaan
toteutumiseensa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinoselle sanoisin, että nämä henkilöt ovat
erittäin sairaita. He ovat olleet laitoshoidossa jo vuoden
aikaisemmin ennen kuin he anovat tätä kotikuntamuutosta.
Sen takiahan ei ole toteutunut tämä valinnanvapaus
aikaisemmin, koska vastaanottavat kunnat eivät ole suostuneet
maksamaan sitä laitoshoitoa, ja nyt on kuitenkin sovittu
siitä, että se kunta, mistä tämä henkilö lähtee,
maksaa samalla tavalla laitoshoidon kuin se on maksanut aikaisemminkin.
Mutta siitä tietenkin täytyy tehdä hyvin
tarkka sopimus, mitä se sisältää ja
kuinka paljon se maksaa. Tämä tulee olemaan aika
vaikea tehtävä, uskoisin, näille sosiaalityöntekijöille.
Avohoitohenkilöthän eivät missään
tapauksessa kuulu tämän lain piiriin, koska jos
ihminen asuu kotonaan ja pystyy liikkumaan, ei häneltä kysytä,
mihin hän muuttaa. Hän saa muuttaa juuri sinne,
mihin haluaa. Tämä koskee siis pelkästään
laitoshoidossa olevia vakavasti sairaita tai vakavasti vammaisia
henkilöitä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Asko-Seljavaara toi esille,
asia juuri on näin. Tämän hyvin tiedän
ja tiedostan mutta siitä huolimatta näkisin, että jatkossa
voitaisiin harkita myös niitä suuntaviivoja, joita
edellisessä puheenvuorossani toin esille. Hyvä,
että näillä näkökohdilla,
mitkä nyt ovat laissa olemassa, lähdetään
asiassa liikkeelle mutta jatkossa asiaa voidaan sitten katsoa, mitä tässä olisi
tehtävissä.
Yleiskeskustelu päättyi.