3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ulkomaalaislain ja
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä on tarkoitus saattaa ulkomaalaislainsäädäntö vastaamaan
nykyistä paremmin unionilainsäädäntöä ja
siinä maasta poistamista koskevaa Schengenin rajasäännöstöä.
Elikkä maahantulon edellytyksiä ulkomaalaislaissa
täsmennetään niin, että siitä käy
selkeästi ilmi, milloin sovelletaan Schengenin rajasäännöstöä ja
milloin ulkomaalaislakia. Käännyttämisen
määritelmää tarkennetaan ja
lakiin lisätään pääsyn
epäämisen käsite. Lisäksi täsmennetään
viranomaisten välisiä toimivaltasuhteita.
Hallituksen esityksen perusteluissa viitataan unionissa valmisteilla
olleeseen Schengenin rajasäännöstön
muutokseen. Tällä muutoksella on merkitystä erityisesti
kolmen kuukauden oleskeluaikojen laskemisen kannalta, ja selvityksen mukaan
muutos on tullut voimaan lokakuussa 2013. Valiokunta ehdottaa, että esitetty
ulkomaalaislain pykälä muutetaan vastaamaan Schengenin
rajasäännöstön muuttunutta 5
artiklaa.
Viranomaisten välisiin toimivaltasuhteisiin valiokunta
sai hallituksen esityksen mukaisen selvityksen maasta poistamisen
täytäntöönpanoa valvovasta viranomaisesta,
ja tässä esitetään nyt siis
vähemmistövaltuutettua. Esillä oli myös vaihtoehto,
että tehtävästä vastaisi eduskunnan oikeusasiamies,
mutta alustavien keskustelujen jälkeen oikeusasiamies katsoi,
ettei hänellä tässä vaiheessa
olisi valmiutta ottaa tehtävää hoitaakseen,
jolloin valiokunta toteaa, että aikataulusta johtuen tämä valmistelu
oikeusasiamiehen tehtäväksi vaatisi laajempaa
ja perusteellisempaa valmistelua. Näin ollen ehdotetaan
säädettäväksi vähemmistövaltuutetun
toimivallasta valvoa palautusten täytäntöönpanoa.
Samoin esitetään 3. lakiehdotuksessa säädettäväksi
muun muassa vähemmistövaltuutetun oikeudesta vierailla
säilöönottoyksikössä ja
keskustella luottamuksellisesti säilöön
otettujen ulkomaalaisten kanssa. Vähemmistövaltuutetulla
on oikeus vierailla säilöön otetun luona
myös silloin, kun tätä säilytetään
poliisin tai Rajavartiolaitoksen tiloissa. Tämä on
poliisin ohjeistuksen mukaan mahdollista jo nykyisin, mutta nyt
tämä on siis kirjattu lakiin.
Valiokunta toteaa myös, että tämän
valvonnan toimeenpanon kannalta tulee varmistua siitä, että vähemmistövaltuutetulla
on valvontatehtävänsä hoitamiseksi asianmukaiset
voimavarat, ja selvityksen mukaan näitä resurssitarpeita
parhaillaan arvioidaan.
Työ- ja tasa-arvovaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota säilössäpitoa koskevan sääntelyn
kehittämiseen ja erityisesti viitannut alaikäisten
säilöön ottamiseen, ja myös
hallintovaliokunta pitää tärkeänä alaikäisten
säilöönoton kieltämistä ja
säilöönoton vaihtoehtojen kehittämistä hallitusohjelman
mukaisesti. Tästä on myös selvityshanke
meneillään, ja on tarkoitus valmistella eduskunnalle
keväällä siitä sitten 2014 annettava
hallituksen esitys.
Hallintovaliokunta ehdottaa siis 1. lakiehdotukseen muutosehdotuksen
ja 2. ja 4. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomina.
Tämä mietintö ei ole yksimielinen, vaan
siihen sisältyy pykälämuutoksen sisältävä vastalause
ja samoin hylkäysesityksen sisältävä vastalause.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä ehdotetaan muiden asioiden ohella
vähemmistövaltuutetun toimivaltuuksien muuttamista ja
laajentamista. Vähemmistövaltuutettu muun muassa
valvoisi tilanteita, joissa poliisi poistaa maasta ulkomaalaista
henkilöä.
Vähemmistövaltuutetun ensisijaisia tehtäviä ovat
hyvien etnisten suhteiden edistäminen sekä syrjintätapauksiin
puuttuminen ja niistä raportoiminen. On vaikea nähdä,
miten maasta poistettavat henkilöt liittyvät asiallisesti
tähän tehtäväkuvaukseen — paitsi
tietenkin siten, että maasta poistettavat ulkomaalaiset
ovat vähemmistö ulkomaalaisten keskuudessa.
Kyseessä on viranomaistoiminnan lainmukaisuuden valvonta.
Tällainen valvontavastuu kuuluu Suomessa eduskunnan oikeusasiamiehelle. Itse
asiassa hallituksen esityksen esivalmisteluissa todettiin, että maasta
poistamisen valvonta soveltuisi parhaiten nimenomaan oikeusasiamiehelle,
jolla on jo valmiiksi hyvin laajat toimivaltuudet. Mikä lystikkäintä,
sekä oikeusasiamies että vähemmistövaltuutettu
itse olivat samaa mieltä. Valvontatehtävää päädyttiin
esittämään vähemmistövaltuutetulle
lähinnä siksi, että oikeusasiamies ei
halunnut sitä itselleen vedoten lyhyeen valmistautumisaikaan
sekä resurssien puutteeseen. Perustelu ontuu, koska tämä pätee yhtä lailla
myös vähemmistövaltuutettuun, mikä myös
todetaan hallituksen esityksessä ja hallintovaliokunnan
mietinnössä. Lisäksi on huomautettava,
että tällä asialla ei ole EU-lainsäädännöstä johtuvaa
kiirettä.
Ei voi olla niin, että valtion viranomainen määrittelee
itse tehtäväkenttänsä. Tehtävät
osoittaa lainsäätäjä eli eduskunta
mielellään objektiivisin kriteerein niin, että tehtävät
tulevat parhaalla mahdollisella tavalla hoidetuiksi.
Arvoisa herra puhemies! Vähemmistövaltuutettu
on käytännössä omaksunut äänekkään
roolin sallivamman maahanmuuttopolitiikan puolestapuhujana. On kyseenalaista,
onko hänen toimintansa edistänyt hyviä etnisiä suhteita,
mutta selvää on, että hän on
lähinnä poliittinen toimija. Kun lisäksi
otetaan huomioon, että kyseiseen virkaan valittiin erityisjärjestelyillä ohi
pätevämpien hakijoiden henkilö, jolla
ei ole lainopillista tai mitään muutakaan tutkintoa,
on kyseenalaista, ollaanko laillisuusvalvontatehtävää antamassa parhaisiin
ja neutraaleimpiin mahdollisiin käsiin.
Edellä esitetyistä syistä esitän
hallituksen esitykseen sisältyvään 1.
lakiehdotukseen vastalauseesta ilmeneviä pykälän
muutoksia. Toisessa käsittelyssä tulemme esittämään
3. ja 4. lakiehdotuksen hylkäämistä.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä, mitä edustajat
Mattila ja Halla-aho tässä edellä todistivat,
oli mielestäni tärkeä asia. Olen kyllä erittäin
huolestunut ja hämmentynyt, miten tällaiseen ratkaisuun
on todella voitu joutua tai on päädytty, että vähemmistövaltuutettu
oikeusasiamiehen sijaan olisi tämä valvoja näissä maasta
poistamisissa. Oikeastaan herää vähän
kysymys, kun ottaa huomioon sen, että todella on ollut
tiedossa tämä resurssien vähyys vähemmistövaltuutetun
osalta ja toisaalta ehkä myös nämä kompetenssikysymykset,
ovatko ne kaikki syyt, mitkä liittyvät tähän
prosessiin, olleet julkisuudessa esillä. Sellainen oikeastaan aika
iso kysymysmerkki tässä nyt on, ja oikeastaan
toivoisi, että mikäli jollakin hallituksen edustajalla
on tästä nyt parempaa tietoa tai jotakin sellaista,
mitä ei ole tuotu tai jostain syystä haluttu tuoda
esille, niin nyt tässä istunnossa sitten toisi
sen esille. Mutta ei tässä nyt muuta voi tehdä kuin
kannattaa edustaja Halla-ahon tekemää esitystä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin osaltani kannan pienen
huolen siitä, miksi oikeusasiamies ei ottanut tätä asiaa
hoitaakseen, tätä valvontaa, koska oikeusasiamies on
instituutiona vanha ja kunnioitettu ja Suomen kansa siihen lähtökohtaisesti
luottaa, noin pääsääntöisesti.
Se olisi ollut semmoinen hyvä ulkopuolinen valvoja. En
sano, että vähemmistövaltuutettu on epäluotettava,
mutta se ei kuitenkaan nauti instituutiona samanlaista luottamusta
kuin oikeusasiamies. Ja todella oikeusasiamiehen toimistosta löytyy
semmoinen juridinen ammattitaito ja objektiivisuus, se on huomattu.
Sitä kautta, kun tässä todetaan,
että oikeusasiamiehellä ei tässä vaiheessa
ollut valmiutta ottaa tehtävää hoitaakseen,
toivoisin, että oikeusasiamiehen toimistossa sekä ehkä muuallakin pohdittaisiin
sitä, onko mahdollisuutta siirtää tämä valvontatoiminta
myöhemmin oikeusasiamiehelle, koska minun mielestäni
se sinne ehdottomasti kuuluu.
Sitten voidaan toki olla montaa mieltä siitä, että ehkä tämmöinen
sitten tarvitaan. Poliisihan kyllä raportoi näistä asioista,
ja poliisilla on oma laillisuusvalvonta ja kanteluteitse asioihin
voi puuttua. Ehkä tätä tarvitaan, mutta
kuitenkin Suomessa viranomaiset ovat lähtökohtaisesti erittäin
luotettavia. Jotenkin kummeksun sitä lähtökohtaa,
että nyt heitetään tämmöinen
leima, että viranomaiset olisivat epärehellisiä,
että sinne pitää joku ulkopuolinen valvoja
tulla. Olemmeko me kohta siinä tilanteessa, että kun
viranomainen tekee toimenpiteen, niin siinä on kohta seurakunnallinen
ihmisiä valvomassa, ettei tämän poloisen
oikeuksia poljeta? On hän sitten rikoksesta epäilty
tai maasta poistettava, niin minun mielestäni tämä nyt
ei ihan oikea kehityssuunta ole. Kyllä suomalaisiin viranomaisiin
voi luottaa ja heidän toimintatapoihinsa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat ovat käyttäneet
järkeviä puheenvuoroja. Kiinnitän osaltani
huomiota vielä siihen, että vähemmistövaltuutetulla
on siis jo tälläkin hetkellä mahdollisuus
vierailla säilöön otetun luona, kun hän
on poliisin tai Rajavartiolaitoksen tiloissa. Niiltä osin
ei mielestäni olisi tarvetta tähän lain kirjaukseen,
mikä 3. lakiehdotukseen on tehty.
Haluaisin korostaa myös sitä, että meillä on erittäin
korkeatasoisia, hyvin toimivia järjestöjä, jotka
vapaaehtoisesti tai osittain vapaaehtoisesti hoitavat tätä tehtävää.
Olisin nähnyt hyvänä myös sen,
että olisi jätetty aikaa valmistella, kun sitä valmisteluaikaa
kerran pyydettiin tähän, että mahdollisesti
oikeusasiamies nämä tehtävät
olisi ottanut hoitaakseen.
Yleiskeskustelu päättyi.