4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi poliisilain sekä eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi ensi vuoden alusta voimaan tulevaa poliisilakia ja
eräitä siihen liittyviä lakeja. Muutokset
ovat pääosin teknisluonteisia, mutta on tehty
joitakin sisällöllisiä täydennyksiä ja
täsmennyksiä, jotka koskevat esimerkiksi televalvonnan
edellytyksiä, suunnitelmallisen tarkkailun käyttöedellytyksiä,
peitellyn tiedonhankinnan käytön edellytyksiä,
salaisen tiedonhankintakeinon käytöstä ilmoittamista
ja niin sanotun ylimääräisen tiedon käyttämistä näyttönä. Samanaikaisesti
tämän esityksen kanssa annettiin uuden esitutkintalain
ja uuden pakkokeinolain muuttamista koskeva hallituksen esitys, johon
uudet poliisilain säännökset salaisista
tiedonhankintakeinoista liittyvät kiinteästi,
ja siitä mitä ilmeisimmin saamme tänä iltana
lakivaliokunnan puheenjohtajan mietinnön esittelyn.
Merkittävimmät muutokset tässä ehdotuksessa
liittyvät televalvonnan käyttöä koskeviin
edellytyksiin ja ylimääräisen tiedon
käyttöön.
Televalvontaa voidaan suorittaa, jos henkilön lausumien,
uhkausten tai käyttäytymisen perusteella taikka
muuten voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyneen
lapsen houkuttelemiseen seksuaalisiin tarkoituksiin taikka sitten
toisaalta kansanomaisesti sanottuna laajamittaiseen hakkerointiin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan televalvonta on tehokas tutkintakeino
estettäessä ja selvitettäessä rikoksia.
Samoin niin sanotun tietolähteen ohjatun käytön
avulla voidaan hankkia merkityksellisiä tietoja poliisilain
tarkoittamien tehtävien hoitamiseksi. Tietolähteen käytöstä päätettäessä on
mainittava se rikos, joka on tietolähteen käytön
perusteena.
Uuden poliisilain mukaan ylimääräisellä tiedolla
tarkoitetaan telekuuntelulla, televalvonnalla, tukiasematietojen
hankkimisella ja teknisellä tarkkailulla saatua tietoa,
joka ei liity rikokseen tai vaaran torjumiseen tai koskeekin muuta
rikosta kuin sitä, jonka tutkimiseen edellä mainituilla keinoilla
on annettu lupa. Ylimääräisen tiedon käytöstä päättää tuomioistuin,
ja edellytyksenä on, että rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään 3 vuotta
vankeutta. Estettä ei ole sille, että säännösten
piiriin otetaan joitakin sellaisia yksilöityjä rikoksia,
joista enimmäisrangaistus on 2 vuotta vankeutta mutta jotka
ovat vakavuusasteeltaan rinnastettavissa edellä mainittuihin
rikoksiin. Ylimääräisen tiedon perusteluetteloa
ei ole ryhdytty laajentamaan, jotta ylimääräisen
tiedon käyttö olisi näissä edellä mainitsemissani
laeissa yhdenmukainen.
Telekuuntelun, teknisen kuuntelun ja teknisen laitetarkkailun
keskeyttämisestä todetaan, että näin
on tehtävä, jos se on kohdistunut sellaisten tahojen
viestintään, johon tiedonhankintakäyttöä ei
ole tarkoitettu käytettävän. Kuuntelulla
ja tarkkailulla saadut tallenteet on hävitettävä. Tämä ei
ole siis ylimääräiseen tietoon rinnastettava
tilanne myöskään perustuslakivaliokunnan mukaan.
Poliisilakiin esitetään muutosta hallituksen esitykseen
nähden koskien palonsyyn tutkimista. Hallintovaliokunta
toteaa, että poliisitutkinta on välttämätöntä sisällyttää tarvittaessa
palonsyyn selvittämiseksi myös poliisilakiin.
Lopuksi hallintovaliokunta haluaa kiinnittää huomiota
tiettyihin kotirauhan suojaamaan paikkaan pääsemistä koskeviin
säännöksiin, joita toivotaan mahdollisesti
tarkennettavaksi ja huolellisesti valmisteltavaksi esimerkiksi tulevan
aselainsäädännön yhteydessä.
Samoin valiokunta kiinnittää huomiota tarpeelliseen
seurantaan näin suuren lainsäädännön
uudistuksen tullessa sovellettavaksi. Elikkä hallintovaliokunta
ehdottaa, että 1. lakiehdotus hyväksytään
muutettuna ja 2.—13. lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomina. Tämä mietintö on yksimielinen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Keskityn tässä puheenvuorossa
lähinnä yhteen asiaan tässä poliisilakiuudistuksessa,
koska muita tulen käsittelemään tuossa
pakkokeinolakiuudistuksessa, kun ne ovat hyvin samankaltaisia asioita.
Haluan nostaa esiin poliisitutkinnan ja sieltä vielä tarkemmin
sanottuna palonsyyn tutkinnan. Sitähän oltiin
tästä laista poistamassa, mutta se olisi ollut
suuri virhe. Poliisihan tekee palonsyyn tutkintaa hyvinkin ansiokkaasti
nykypäivänä, ja siinä paljastuu
erilaisia rikoksia, muun muassa vakuutuspetoksia.
Nyt tämän esityksen mukaan lakia olisi muutettu
niin, että poliisi tutkii ainoastaan tapaukset, joissa
selvästi epäillään rikosta tai
on joku loukkaantunut tai kuollut, ja sen sijaan pelastusviranomaiset
olisivat pelastuslain 41 §:n nojalla tämmöisissä pienemmissä paloissa,
joiksi olisi luokiteltu alle 200 000 euron palot, tehneet
palontutkintaa. Mutta se on tämmöistä tutkintaa,
jossa fokus on palojen ennaltaehkäisyssä, eli
aivan toinen, ja kun paloviranomaisilla ei ole samoja tutkintakeinoja
ja -menetelmiä kuin poliisilla, esimerkiksi teknistä tutkintaa,
taktista tutkintaa, mahdollisuutta suorittaa kuulusteluja ja puhutteluja,
ei palokoiria eikä mitään muutakaan vastaavaa,
niin pahimmillaan tässä olisivat jääneet
tämmöiset alle 200 000:n palot selvittämättä,
jos ei niissä olisi ollut henkilövahinkoja. Se
olisi ollut aika suuri puute ja yksittäisen ihmisen kannalta suuri
vääryys, jos vaikkapa hänen omakotitalonsa
paloa ei olisi tutkittu.
Mutta onneksi hallintovaliokunta oli hereillä ja palautti
sinne lauseen, joka oikeuttaa ja myös velvoittaa poliisin
suorittamaan poliisitutkintaa eli palonsyyn tutkintaa kaikissa paloissa,
missä se katsoo tällaisen tarpeen olevan. Tämä oli
todella tärkeä ja välttämätön
lisäys tähän lakiin.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tolvanen käytti erinomaisen
puheenvuoron. Nyt on puheena hallintovaliokunnan mietintö,
ja tässä lakiesityksessä tehdään
uuteen poliisilakiin pääasiassa teknisluontoisia
muutoksia, jotka koskevat uuden poliisilain ja uuden pakkokeinolain
salaista tiedonhankintaa koskevan sääntelyn välillä olevia
perusteettomia eroavaisuuksia. Käsiteltävänä ovat
olleet muun muassa poliisilain 5 luvun 5 § Telekuuntelu,
poliisilain 5 luvun 8 § Televalvonta, poliisilain
5 luvun 54 § Ylimääräisen
tiedon käyttäminen. Tätä ylimääräistäkin
tietoa kerääntyy televalvonnan yhteydessä.
Arvoisa herra puhemies! Oma huomioni kiinnittyy poliisilain
6 luvun 1 §:n viimeisiin kolmeen sanaan, juuri
näihin, joihin edustaja Tolvanen kiinnitti huomiota. Hallituksen
esityksessä nuo kolme sanaa, "taikka palonsyyn selvittämiseksi",
on esitetty poistettavaksi. Nämä sanat poistamalla
olisi kavennettu merkittävästi poliisin mahdollisuuksia
tutkia tulipalon avulla tehtyjä rikoksia.
Pelastusviranomainen suorittaa paitsi palon sammuttamisen myös
tutkintaa palonsyttymissyystä: onko tuli saanut alkunsa
viallisesta hormista, onko saunapalo lähtenyt kiukaan yläpuolelle
henkariin kuivumaan jätetystä pyyhkeestä, vaatteesta
taikka muusta sellaisesta, joka on valahtanut kiukaan päälle
ja sytyttänyt tulen sytyttäen lopulta koko saunan.
Paloviranomainen tutkii lähinnä rakenteellisia
ja teknisiä syttymissyitä vastaavien onnettomuuksien
ennalta ehkäisemiseksi.
Poliisin suorittama palonsyyn tutkinta on paljon laajempaa ja
sisältää sellaisia tehtäviä,
joita paloviranomainen ei edes voisi suorittaa. Poliisin tutkinnan
tavoite on selvittää mahdollinen rikos ja sen
asianosaiset. Poliisi voi puhuttaa palontutkimuksessa henkilöitä.
Poliisi voi käyttää palopaikalla erikoiskoulutettua
koiraa ja selvitellä palaneen kohteen omistajan asioita
tarkemmin tavalla, jota paloviranomainen ei voi tehdä.
Tulipaloa joko käytetään monen rikoksen
apuna peittämään todellinen rikos taikka
sitten palon avulla pyritään muuten hyötymään
taloudellisesti. Nämä tutkimukset ovat monesti
pitkäkestoisia ja vaativat erikoisosaamista, jota on poliisilla
mutta ei paloviranomaisilla. Tämän takia on tärkeää,
että nuo kolme maagista sanaa, "taikka palonsyyn selvittämiseksi",
otettiin hallintovaliokunnan mietintöön, ja toivon,
että ne tulevat myös hyväksytyksi lakiin.
Yleiskeskustelu päättyi.