5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ehdotetuilla laeilla pannaan täytäntöön
direktiivi koskien kolmansien maiden kansalaisille myönnettävää lupaa
maassa oleskeluun sekä siihen liittyvää työntekijöiden
yhdenvertaista kohtelua — tämä myös
niin sanottuna yhdistelmälupadirektiivinä tunnetaan. Yhdenvertainen
kohtelu laajenee näin lähtökohtaisesti
kaikkiin kolmansista maista tuleviin työntekijöihin,
jotka ovat tämän yhdistelmäluvan haltijoita,
ja heitä on kohdeltava yhdenvertaisesti jäsenvaltion
omien kansalaisten kanssa tietyillä sosiaaliturvan aloilla
sekä muun muassa työolojen, työehtojen,
yhdistymisvapauden, koulutuksen ja veroetuuksien osalta.
Esityksellä ei muuteta ulkomaalaislupajärjestelmää eikä -harkintaa.
Ulkomaalaislain työntekoa koskevia säännöksiä yksinkertaistetaan
ja lakiin lisätään määritelmät
erilaisista työnteon perusteella myönnettävistä oleskeluluvista
sekä työnteko-oikeudesta. Lisäksi ulkomaalaislakiin lisätään
direktiivin edellyttämä säännös
neljän kuukauden enimmäiskäsittelyajasta.
Esityksen mukaan siis yhdenvertainen kohtelu sosiaaliturvan
alalla ulotetaan koskemaan julkisia terveyspalveluja sekä perhe-etuuksia.
Direktiivi sallii tietyt rajoitukset perhe-etuuksien osalta, ja
ne on tarkoitus ottaa Suomessa täysimääräisesti
käyttöön. Muiden asumisperusteisten etuuksien
ja sairausvakuutuksen osalta ollaan antamassa erilliset hallituksen
esitykset.
Valiokunnalle esitettyjen arvioiden mukaan tämä esitys
saattaa lisätä Suomessa työskentelyn vetovoimaisuutta,
joskaan henkilömäärän kasvua
ei voida selvityksen mukaan hyvin arvioida. Samoin todetaan, että mahdollisuudet
ja motivaatio järjestelmän väärinkäyttöön
voivat lisääntyä sosiaaliturvaan pääsyn
helpottuessa. Siksi hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että yhdistelmälupadirektiivin täytäntöönpanon
vaikutuksia, niin kuin kustannusarvion toteutumista, seurataan ja
viranomaisten välistä tietojenvaihtoa kehitetään.
Voimassa oleva lainsäädäntö ei
suoraan oikeuta sosiaaliviranomaisia tiedon oma-aloitteiseen luovuttamiseen
oleskelulupaviranomaisille tilanteessa, jossa henkilö toistuvasti
turvautuu toimeentulotukeen. Nykyään tiedon luovutus
voi tapahtua vain oleskelulupaviranomaisen pyynnöstä.
Oleskeluluvan myöntäminen jo edellyttää,
että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu, ja toistuva
toimeentulotuen tarve voi johtaa oleskeluluvan peruuttamiseen tai
uuden oleskeluluvan epäämiseen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toukokuussa
2010 työryhmän selvittämään
toimeentulotukilain tarkoittaman toimeentulotuen myöntämisen
perusteita ulkomaalaisille sekä siihen liittyvää ohjeistusta.
Työryhmä esitti kesäkuussa 2011 raportissaan,
että toimeentulotukilakiin lisättäisiin
säännös, jonka nojalla toimeentulotukea
myöntävä virkamies voisi antaa poliisille
tai Maahanmuuttovirastolle tiedon toistuvasta toimeentulotuen myöntämisestä.
Tätä työtä on nyt jatkettu uuden
työryhmän puitteissa, jonka toimikausi päättyy
lokakuussa 2014. Hallintovaliokunta pitää työtä tarpeellisena
lainsäädännön kehittämisen
kannalta.
Tämä mietintö ei ole yksimielinen,
vaan siihen sisältyy hylkäysesitys.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Kuten valiokunnan
puheenjohtaja, edustaja Mattila äsken selosti, tämän
asian yhteydessä hallintovaliokunta on mietinnössään
kiinnittänyt huomiota siihen, että meillä liittyy
ongelmia tilanteisiin, joissa ulkomaalaiset turvautuvat toistuvasti
toimeentulotukeen.
Valiokunta kirjoittaa mietinnössään
näin: "Sosiaali- ja terveysministeriön 20.5.2010
asettama työryhmä selvitti toimeentulotukilain
tarkoittaman toimeentulotuen ulkomaalaisille myöntämisen
perusteita sekä sitä, miten myöntämiseen
liittyviä käytäntöjä ja
ohjeistusta voitaisiin selkeyttää. Työryhmä esitti
20.6.2011 luovuttamassaan raportissa muun muassa, että toimeentulotukilakiin
lisättäisiin säännös,
jonka nojalla toimeentulotukea myöntävä viranomainen
voisi antaa poliisille tai Maahanmuuttovirastolle tiedon toistuvasta
toimeentulotuen myöntämisestä ulkomaalaislain
158 a §:ssä mainittujen rekisteröitymisen
edellytyksenä olevien toimeentuloa koskevien
seikkojen selvittämiseksi tai 39 §:ssä tarkoitetun
oleskeluluvan edellytysten tarkistamiseksi." Ja valiokunta päätyy
vielä kirjoittamaan näin: "Hallintovaliokunta
pitää lainsäädännön
kehittämistä tarpeellisena ja kiirehtii asiassa jatkotoimenpiteitä."
Haluan kiittää hallintovaliokuntaa siitä,
että tässä yhteydessä tähän
asiaan on kiinnitetty huomiota ja kiirehditty jatkotoimenpiteitä.
Tietysti tämä hallintovaliokunnan kanta olisi
voinut olla vielä terävämpikin, mutta
hyvä näin.
Jos suomeksi yritän sanoa saman, mikä edellä hallintovaliokunnan
tekstissä on hienosti kirjoitettu, niin kyse on siis siitä,
että Suomessa oleva ulkomaalainen ei saa turvautua toistuvasti
toimeentulotukeen. Jos hän näin menettelee, hän menettää oikeutensa
olla Suomessa. Tämä koskee EU-kansalaisia, ja
se koskee myös muita ulkomaalaisia, mutta se ei luonnollisestikaan
koske niitä, jotka ovat saaneet oleskeluluvan humanitäärisin
perustein.
Kun sitten sosiaaliviranomainen, virkailija, huomaa, että joku
ulkomaalainen, sanotaan nyt vaikka virolainen, joka on tullut Suomeen
töihin mutta menettänyt työpaikkansa,
turvautuu toistuvasti toimeentulotukeen, niin tämä sosiaalivirkailija
ei saa kertoa sitä oleskelulupaviranomaisille. Siis vaikka
hän työssään päivittäin
huomaisi, että ulkomaalaiset toistuvasti turvautuvat toimeentulotukeen,
niin hän ei saa kertoa sitä edelleen niille viranomaisille,
joille kuuluisi asianomaisten ja asianmukaisten johtopäätösten tekeminen
oleskeluluvasta Suomessa.
Mitä tässä oikein suojataan, kun
kielletään tätä sosiaalivirkailijaa
toimimasta? Onko ulkomaalaisen oikeus olla eräällä tavoin
lainvastaisesti maassa todellakin tärkeämpi kuin
sosiaalivirkailijan oikeus ilmoittaa havaitsemastaan lainvastaisesta
tilanteesta? Tämä on täysin käsittämätöntä, että sosiaalivirkailija
ei tällaisessa tilanteessa saa viedä tietoa eteenpäin,
jotta ulkomaalaislaki voisi toteutua.
Mitä tästä on seurannut, nykylainsäädännöstä?
Siitä on seurannut esimerkiksi Helsingissä se, että jatkuvasti
maksetaan ulkomaalaisille toistuvasti toimeentulotukea, ja siitä on
seurannut se, että Helsingin kaupunki maksaa virolaisille enemmän
toimeentulotukea kuin Tallinnan kaupunki.
Miksi me emme korjaa tätä asiaa? Mietintö STM:n
työryhmän puolelta jätettiin jo kesäkuussa
2011. Mietintö oli lähes yksimielinen, yksi ainoa
henkilö oli eri mieltä. Miksi me emme tätä korjaa?
Haluammeko todella olla tällaisia hyväntahtoisia
hölmöjä, joiden hyväntahtoisuutta
käytetään hyväksi ja jotka emme
muuta lainsäädäntöä siten,
että tällainen väärinkäyttö voitaisiin
ehkäistä?
Pitää, herra puhemies, sanoa, että en
ole enää oikein pitkään aikaan
ymmärtänyt näitä meidän tietosuojasäännöksiä.
Vaikka myönnän, että nyt sekoitan varmasti
omenien ja melonien pipot, vai miten tämä nyt
menikään, niin murhamiehillä ja rikollisilla
on kyllä oikeus saada tietää, ketkä vanginvartijat
tai poliisit ovat vankirekisteristä katsoneet heidän
tietojaan — ja sen seurauksena meillä on nyt satoja
oikeusjuttuja ja muita nostettu, siis täydellistä järjettömyyttä — mutta
sosiaalivirkailijalla ei ole oikeutta, kun hän näkee
lainvastaisen tilanteen, kertoa tästä eteenpäin
toisille viranomaisille, joiden velvollisuuksiin kuuluisi ryhtyä toimenpiteisiin.
Herra puhemies! Kun nyt eduskuntakin on tämän
asian mietinnössään todennut sen lisäksi, että tästä on
lukuisia kertoja täällä salissa puhuttu,
niin vetoan todellakin ministeri Huoviseen, että hän
ryhtyisi toimiin ja tämä täysin ilmeinen epäkohta,
joka johtaa veronmaksajien rahojen haaskaamiseen, saataisiin korjattua.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannan huolen täysin samasta
asiasta kuin edustaja Zyskowicz. Vertaan tätä vähän
vuosien takaiseen. Silloin sosiaaliviranomainen ei saanut ilmoittaa
poliisille, jos perheessä pahoinpideltiin lasta tai vauvaa
tai lasta käytettiin seksuaalisesti hyväksi. Silloin
sosiaaliviranomainen teki esitutkinnan, syyteharkinnan ja määräsi
tuomion eli hän käytti tuomiovaltaa. Se oli kohtuuton
taakka tämmöiselle sosiaaliviranomaiselle. Nythän
laki on muuttunut niin, että sosiaaliviranomainen on velvollinen
ilmoittamaan nämä pahoinpitelytapaukset ja seksuaaliset
hyväksikäytöt poliisille, niin kuin pitääkin
olla, ehdottomasti.
Mutta tässä tilanteessa nyt ollaan vähän
yhtä hullunkurisessa tilanteessa, että sosiaaliviranomainen
havaitsee väärinkäytöksiä liittyen
toimeentulotukeen ja hänellä ei ole oma-aloitteista oikeutta
ilmoittaa tästä asianomaiselle viranomaiselle.
Nyt tässä käy niin, että sosiaaliviranomainen
tutkii nämä maassaolon edellytykset ja tekee sen
jälkeen hallintopäätöksen, ja
sehän ei voi olla oikein Suomen kaltaisessa valtiossa. Kyllä minun
mielestäni sosiaaliviranomaisille pitää säätää oma-aloitteinen
ilmoitusvelvollisuus. Se helpottaa myös heidän
elämäänsä hyvin paljon. Heidän
on toimittava lakien mukaan, ja he voivat asiakkaallekin sanoa,
että laki velvoittaa minua ilmoittamaan. Tämä olisi
nimenomaan tällainen rehellinen ja oikeudenmukainen asia.
Meidän pitää auttaa sellaisia ulkomaalaisia ihmisiä,
jotka ihan oikeasti apua tarvitsevat, mutta ei meidän tarvitse
auttaa ihmisiä, jos he täällä käyttävät
hyväksi meidän hyvää sosiaalijärjestelmäämme.
Semmoista meidän ei pidä hyväksyä.
Kuten edustaja Zyskowicz sanoi, lakia on ehdottomasti muutettava
tähän suuntaan, että sosiaaliviranomaisella
pitää olla velvollisuus ilmoittaa tällaisesta
väärinkäytöksestä.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä on
aiemmin jo todettu, meillä on tosiaan nyt erikoinen tilanne,
jossa lainsäädäntö estää tietojen
kulun viranomaisten välillä, viranomaisten, joiden
pitäisi periaatteessa pelata yhteiseen maaliin ja puhaltaa
yhteiseen veronmaksajan hiileen. Tämä on taloudellinen
ja periaatteellinen kysymys. Se on taloudellinen kysymys ennen kaikkea
Helsingissä. Helsingissä asuu lähes 9 000
ulkomaalaista kotitaloutta, jotka ovat toimeentuloedellytyksen piirissä mutta
joille siitä huolimatta maksetaan toimeentulotukea. Näiden
ulkomaalaisten toimeentulotukeen jatkuvasti turvautuvien kotitalouksien
määrä kasvaa räjähdysmäisesti
sekä absoluuttisesti että verrattuna kaikkiin
toimeentulotuen asiakkaisiin. Tämä on siis nopeasti
kasvava ongelma. Helsingin kaupunki maksoi vuonna 2012 näihin
vajaaseen 9 000 ulkomaalaiseen kotitalouteen toimeentulotukea
yli 30 miljoonaa euroa. Mitä 30 miljoonalla eurolla saa?
No, sillä saa lastensairaalan. Se on suurempi summa kuin
millä Helsingin kaupungin toimeentulotukibudjetti ylittyy,
ja se on olevinaan suuri kriisi Helsingissä. Tämä on
yksi keskeinen toimeentulotukibudjettia kriisiyttävä tekijä Helsingissä.
Uuden ampuma-aselainsäädännön
myötä meillä on tilanne, jossa lääkäri
on velvollinen ilmoittamaan lupaharkintaa suorittavalle poliisille asiakkaasta
eli potilaasta, jonka lääkäri oman arvionsa
perusteella epäilee olevan mahdollisesti vaaraksi itselleen
tai muille tai yleisesti ottaen sopimaton pitämään
hallussaan ampuma-aseita. Nyt on siis kyse henkilöistä,
jotka eivät ole syyllistyneet mihinkään
rikokseen ja joiden ei oikeastaan edes epäillä syyllistyvän
mihinkään rikokseen. Tämä on
tavallaan ymmärrettävää, koska kyseessä on
niin sanottu yleinen etu, yhteiskunnan turvallisuus, joskin tätä lakia
voidaan kyllä vahvasti kritisoida.
No, nyt meillä on tässä toimeentulotukiasiassa
tilanne, jossa sosiaaliviranomainen, toimeentulotuesta päättävä viranomainen,
kohtaa asiakkaan, joka melko suurella varmuudella rikkoo ulkomaalaislakia,
ja hänellä ei ole oikeutta ilmoittaa siitä niille
viranomaisille, jotka arvioivat tämän henkilön
maassaolon edellytysten täyttymistä. Maassaolon
edellytyksiä siis ei ole, jos muin kuin humanitaarisin
perustein maahan tullut ulkomaalainen toistuvasti turvautuu toimeentulotukeen,
koska ulkomaalaislaki lähtee siitä, että henkilön
tulee lähtökohtaisesti itse vastata omasta toimeentulostaan.
Edustaja Tolvanen vaati, että ilmoitusoikeuden sijaan
pitäisi olla ilmoitusvelvollisuus. Olen samaa mieltä.
On hyvä, että edustaja Tolvanen ja edustaja Zyskowicz
ovat tällä linjalla. Olisi mukavaa, jos heidän
puolueensa olisi samoilla linjoilla myös valiokunnassa,
kun asiasta päätetään. Täytyy
antaa se tunnustus, että Helsingin kaupungin johdossa edustajien
Zyskowicz ja Tolvanen puolue on heräämässä tähän
ongelmaan pitkän odottelun jälkeen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on tosiaan teettänyt
työryhmällä raportin jo vuonna 2011.
Helsingin kaupungin sosiaalivirastosta kerrotaan, että tämän
jälkeen mitään ei ole tapahtunut. Kun asiasta
tiedustelin viime viikolla peruspalveluministeri Huoviselta, sain
kuulla, että on olemassa uusi työryhmä selvittämässä asiaa,
joka on lähes yksimielisesti jo selvitetty kaksi vuotta
sitten. On selvää, että tässä ei
nyt ongelmana ole selvitysten puute tai tiedon puute vaan poliittisen
halun puute. Kun ei ole poliittista halua tehdä tälle
asialle mitään, sitä voidaan jälleen
roikottaa ja viivyttää seuraavat kaksi vuotta
ja sen jälkeen perustaa uusi työryhmä selvittämään
asiaa. Eihän tämä voi loputtomasti näin
jatkua.
Ilmoitusvelvollisuus on välttämätön
ilmoitusoikeuden sijaan myös sen vuoksi, että voidaan turvata
eri paikkakunnilla asuvien ulkomaalaisten keskinäinen yhdenvertaisuus,
toisin sanoen, jotta heidän maassaolon edellytyksiään
arvioidaan samoilla kriteereillä eikä riippuen
siitä, minkä sosiaaliviranomaisen kanssa he ovat
tekemisissä. Samalla täytyy toki lainsäädännön
tasolla määritellä se, mitä merkitsee
toistuva turvautuminen toimeentulotukeen, onko se kaksi kertaa vuoden
aikana, kolme kertaa, mitä vain, mutta meillä on
oltava selkeät kriteerit. Tämä ei tee
sosiaaliviranomaisista ulkomaalaispoliisia, aivan samalla tavalla
(Puhemies koputtaa) kuin lääkäri ei tee
päätöstä ampuma-aseluvista mutta
hän toimittaa harkinnan suorittavalle viranomaiselle sen tiedon,
jota tämä viranomainen tarvitsee voidakseen suorittaa
hänelle kuuluvan lupaharkinnan.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Olemme ymmärtääkseni
kannattaneet työvoiman vapaata liikkumista Euroopan unionin
maiden välillä. Me haluamme yhdenvertaista kohtelua
ihmisten kesken niin työehdoissa kuin palkkauksessa. Olemme
useasti puhuneet tässä salissa siitä,
että tänne tulee ulkomaalaisia ja haluamme, että heille
maksetaan sama palkka kuin täällä Suomessa
oleville, tai jos suomalaiset menevät ulkomaille, haluamme,
että heitä kohdellaan samalla tavalla yhdistymisvapaudessa,
työehdoissa ja muissa sosiaaliturvakysymyksissä.
Pitää muistaa, että tämä direktiivi
ei kosketa kaikkia sosiaaliturvamuotoja, vain osaa niistä.
Olen iloinen siitä, että tähän
on saatu tämä 4 kuukauden määräaika,
jolloinka työlupakäytäntö on
saatava tehtyä, saako luvan vaiko ei.
Sitten tämä ongelmakohta. Täällähän
lukee mietinnössäkin, että "oleskelulupaviranomaisen pyynnöstä".
Jos epäillään väärinkäytöksiä,
niin tietysti oleskelulupaviranomainen siinä tapauksessa
varmaan pyytää sosiaaliviranomaisilta näitä dokumentteja,
ja toisaalta niin päin, että sosiaalityöntekijät
ammattilaisina kyllä jo tälläkin hetkellä minun
tietojeni mukaan myöskin kysyvät toisin päin:
kuinka monta kertaa olet ollut ulkomailla tai kotimaassasi, toisessa
kotimaassasi, x-määrän aikana, jopa passia
näyttää ynnä muuta. Elikkä sitä arviointia
voidaan tehdä siinä kohtaa, kun mietitään,
onko oikeutettu saamaan toimeentulotukea. En tiedä, mikä on
Helsingin käytäntö, kun tuntuu, että koko
eduskunta puhuu täällä nyt ainoastaan
Helsingistä ja Helsingin ongelmista, mutta tiedän,
että monilla muilla paikkakunnilla näitä käytäntöjä on
jo otettu käyttöön. Sen takia ehkä en
ajattele, että suomalaista lainsäädäntöä tehdään
vain Helsinkiä varten.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on suomalaisten edunvalvontamekanismi.
Ainakin itse koen, että ensisijaisesti Suomi on tietenkin
omia kansalaisiaan varten. Totta kai tänne sopii töihin
tulla ja tietenkin samat työehdot pitää olla
ja mieluiten muutenkin sen sopeutumisen meidän yhteiskuntaan
mahdollisimman kattavaa.
Mutta kyllä tässä nyt on käynyt
niin, että EU on pala palalta murentamassa suomalaista
sosiaaliturvajärjestelmää. Tässä saattaa
käydä niin, että tämä on
niitä ensimmäisiä askelia sosiaalipolitiikan
puolella, jotka sitten johtavat siihen meidän järjestelmämme
murenemiseen, ja ihmetyttää se, että mikäli
tällaisia direktiivejä sitten kansallisesti hyväksytään,
niin ei todella olla kuitenkaan vakavasti otettu niitä huolia,
joita on jo aiemmin, niin kuin esimerkiksi tämän
valiokunnan mietinnön mukaan, esitetty, ja nyt sitten ollaan
huolissaan.
Kyllä ainakin itse olen samaa mieltä kuin
meidän ryhmämme siellä valiokunnassa
on ollut, että näiden asioiden on oltava kunnossa
samaan aikaan, jos tämmöistä lähdetään
viemään, ja ylipäätään,
kun on jo muutenkin vaikea asia, niin sitten kun ei ole tämä tietojensaantioikeus
ja tämä velvollisuus niitä antaa sillä tolalla,
millä pitäisi olla, niin ei tässä voi
muuta kuin suhtautua kielteisesti tämäntyyppiseen
lakihankkeeseen.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tarvitsee aluksi mainita, että edustaja
Zyskowicz piti hyvän puheenvuoron, koska jos lähden
kehumaan vaikkapa Halla-ahon puhetta, niin siitäpä nousee
riemu rajaton.
Tänne tulee ihmisiä ulkomailta käytännössä kuluttamaan
varojamme tavalla tai toisella. Ja kun kyseessä on semmoinen
asia, etteivät viranomaiset tosiaankaan saa ilmoittaa eteenpäin,
niin silloin siinä on suuri riski, että siinä syntyy
väärinymmärryksiä ja väärinkäytöksiä.
Ja kun näitä on tullut julki ainakin yksi tapaus,
missä on hyvin suuri summa oikeastaan otettu suomalaisten taskuista,
pistetty omaan taskuun huijaamalla, niin on syytä epäillä,
että näitä on enemmänkin. Toki
on väärinkäyttäjiä myös
kantaväestön suhteen, mutta niin kauan kuin tämmöinen
hämyn verho on näiden tukien ympärillä,
niin siinä vaiheessa on myös hyvin suuri riski
jopa maahanmuuttajien suhteen, että se lisää tämmöistä vihamielisyyttä.
Jos me ajattelemme maahanmuuttajienkin etua — edustaja
Paatero täällä varmasti viittasi siihen — niin
eikö olisi parempi, että tämä järjestelmä olisi
avoin, jolloin ei pääsisi syntymään mitään
väärinkäsityksiä ja ne, ketkä käyttävät väärin
tätä meidän järjestelmää,
jäisivät sitten kiinni siitä? En usko,
että kuitenkaan tekään haluatte tähän
maahan mitään semmoisia henkilöitä,
jotka haluavat oikeasti vain käyttää väärin meidän
etujamme.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! En kadehdi lainkaan edustaja Paateroa, joka
tässä asiassa, mistä nyt keskustelemme,
yritti puolustaa voimassa olevaa asiaintilaa. Tosin yrityksenne
oli tuomittu epäonnistumaan, koska tätä voimassa
olevaa asiaintilaa ei voida millään järkevillä argumenteilla
puolustaa.
Kyse on siis tilanteesta, jossa Suomessa oleva ulkomaalainen
turvautuu toistuvasti toimeentulotukeen ja jonka perusteella hänen
oikeutensa oleskella Suomessa periaatteessa päättyy.
Kyse ei ole humanitäärisen perusteen oleskeluluvan saaneista,
kyse ei ole työtä tekevistä, itsensä elättävistä ulkomaalaisista.
Voi olla, että pienillä paikkakunnilla poliisi voi
jokaisen ulkomaalaisen kohdalla soittaa sosiaalivirastoon ja kysyä,
että ei kai tämä ole teidän asiakkaana
ollut nyt puoli vuotta tai vuoden, mutta esimerkiksi Helsingissä,
Espoossa, Vantaalla — ja luulen, että vähän
muissakin kaupungeissa, kuvittelisin, että myös
Kotkassa — ei poliisilla ole mitään edellytyksiä tuhansista
ja taas tuhansista ihmisistä jokaisesta soittaa sosiaalivirastoon
ja kysyä, että onko tämä henkilö teidän asiakkaana.
Toinen perustelu edustaja Paaterolla oli, että sosiaalivirkailija
voi kysyä siltä asiakkaalta, ja kuulemma kysyykin
Kotkassa. Niin voi kysyä, ja asiakas saa kertoa, että joo,
että tässä on nyt puoli vuotta oltu toimeentulotuella.
So what? Sosiaalivirkailijalla ei ole mitään perustetta
tällä perusteella olla myöntämättä toimeentulotukea,
eikä hänellä ole oikeutta ilmoittaa oleskelulupaviranomaiselle,
että tämä perhe on nyt täällä ollut
puoli vuotta toimeentulotuella. Mitä auttaa kysyä siltä asiakkaalta,
kun ei mitään johtopäätöksiä voi asiasta
tehdä?
Edustaja Paatero, kyllä teillä on nyt mahdoton keissi
puolustettavana.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Paaterolle minäkin
haluaisin kommentoida, että vaikka maahanmuuttoviranomaisilla
toki on periaatteessa oikeus kysyä sosiaaliviranomaiselta,
onko henkilö X heidän asiakkaansa, niin jos meillä on
kaupungissa 50 000 ulkomaan kansalaista, niin eihän
Maahanmuuttovirasto voi ryhtyä järjestelmällisesti
käymään näitä läpi.
Tämä asia olisi helposti hoidettavissa niin, että tieto
tulisi automaattisesti sosiaaliviranomaisen päästä,
jolloin meidän ei tarvitsisi arvuutella sitä,
miten ruma se kokonaiskuva mahdollisesti on.
Minun on periaatteen tasolla mahdotonta ymmärtää,
miksi jotkut tässäkin talossa ehdoin tahdoin haluavat
ylläpitää laissa olevaa porsaanreikää.
Jos joku on vilpittömästi sitä mieltä,
että maahanmuuttajalla pitää olla oikeus
asua täällä sosiaaliturvan varassa rajattoman
ajan, niin miksei hän vaadi ulkomaalaislain muuttamista
siten, että toimeentuloedellytys yksinkertaisesti poistettaisiin
sieltä ja todettaisiin, että kaikilla tämän maapallon
asukkailla on oikeus nauttia sosiaaliturvaa hautaan asti Suomessa?
Miksi halutaan ylläpitää tilannetta,
jossa meillä näennäisesti on tiukka kontrolli
mutta jota käytännössä ei voida toteuttaa
laissa olevan virheen vuoksi?
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Minua häiritsee tässä keskustelussa
se, että konsulit ovat selvästi nukkuneet onnensa
ohi. Tähän olisi pitänyt puuttua ja tehdä korjausehdotuksia tätä lakia
valiokunnassa käsiteltäessä. Nyt sen paremmin
perussuomalaisilta kuin kokoomukselta ei ole niitä muutosehdotuksia.
Perussuomalaiset ovat vastustaneet koko direktiiviä, vaikka se
tuntuisi aika luontevalta, että meillä kuitenkin työssäolon
perusteella tulee oikeus toimeentuloon niin kuin muihinkin sosiaaliturvaetuuksiin
silloin,
kun todella töissä ollaan.
Tämä reunakysymys, joka erityisesti Helsingissä on
tullut akuutiksi, sehän on syytä hoitaa pois.
Ei sosiaaliturvan väärinkäytöstä pidä hyväksyä,
mutta ei kannata nyt syyllistää semmoisia, jotka
eivät ole siinä syypäitä, vaan
pitää vain sitten asianmukaista lakia muuttaa
ja nostaa asia vireille — sen sijaan, että nyt
leimataan kaikki, jotka ovat tätä sinänsä asiallista
muutosta hyväksymässä, ikään
kuin oltaisiin suosimassa väärinkäytöksiä,
vaikka tässä ei ole sitä asiaa nyt käsitelty.
Olisi mielellään varmaan, jos olisi tehty ehdotuksia
tuon käsittelyn kuluessa, joita olisi voinut ministeriökin
syynätä, voitu asia hoitaa kuntoon.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! En epäile edustaja Koskisen
vilpittömyyttä tässä asiassa.
Päinvastoin, arvostan hyvin korkealle hänen näkemystään
siitä, että jos tässä on ongelma,
niin se pitäisi korjata lakia muuttamalla. Mutta olette,
edustaja Koskinen, vilpittömästi väärässä.
Tämän lakiesityksen yhteydessä tämä toimeentulotukilain
säädös ei ollut sillä tavoin esillä,
että tässä yhteydessä olisi
ollut mahdollisuus tätä korjata.
Tämä STM:n työryhmä esitti
pykälämuotoilua jo vuonna 2011 kesällä,
ja se esitti pykälää toimeentulotukilakiin.
Siitä lähtien hallituksen esitystä asian
korjaamiseksi on odotettu ja keskustelua eduskunnassa on käyty
monissa eri yhteyksissä, mutta esitystä sieltä hallituksesta
ei ole saatu. Sitä on todella vaikea ymmärtää.
Nyt tämän uuden työryhmän,
joka on asetettu elokuussa tänä vuonna, tehtävänä on
toimeentulotukilain kokonaisvaltaisempi uudistaminen. Kun me tiedämme,
että tämmöinen haastava kokonaisuudistus
hautaa tarpeelliset osittaisuudistukset, niin meidän ei
pidä nyt vuosia odottaa tätä toimeentulotukilain
kokonaisuudistusta, vaan meidän pitää hallitukselta,
tässä tapauksessa ministeri Huoviselta, edellyttää,
että tämä hänen oman ministeriönsä lähes
yksimielisen työryhmän jo vuonna 2011 esittämä pykälämuutos
toimeentulotukilakiin nyt tehtäisiin. Tänään
on koko päivä ja ilta puhuttu kuntien tehtävistä.
Solariumia ei tarvitse enää valvoa, jos hallituksen rakennepäätökset
menevät läpi. Siellä on puhe ehkä tuhansista
euroista. Tässä asiassa on puhe miljoonista euroista.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Koskiselle voisin todeta, että kun
sanoitte, että vastustamme koko direktiiviä, niin toki
direktiiviäkin voin vastustaa, mutta nyt tässä tapauksessa
ja kannanotossa olen kannattamassa lain hylkäämistä.
Minä en vain voi oppositiosta käsin mitenkään
vaikka koko hallintovaliokuntaa kantaa sinne ministeriöön
ja laittaa tätä lakiesitystä sinne uudelleen
myllyyn ja myllytettäväksi. Kyllä tämän
asian edustaja Zyskowicz todisti väkevästi.
Sitten edustaja Paaterolle haluaisin todeta sen, että mietinnössä on
todettu ja me olemme asiantuntijakuulemisissakin saaneet kuulla,
että lukumäärien arvioiminen on vaikeaa.
Meille ei pystytty esittämään mitään
tarkkoja lukumääriä. Tietysti valiokunta
edellytti tässä seurantaa ja myöskin
kustannusten arviointia. Me emme saaneet laskelmia. Meidän
oli mahdotonta tähän mietintöön
laittaa edes minkäänlaista arviota kustannusvaikutuksista.
Kyllä minä olen myös edustaja Zyskowiczin
kanssa aivan samaa mieltä, että tässä talouden
tilanteessa jokaisessa lakiesityksessä täytyisi
olla kustannusvaikutusten arviointi mukana. Kun tuntuu, että kyllä sitä juustohöylääkin
tämän päivän rakennepaketin
mukaan, siis hallituksen esityksen mukaan, ollaan käyttämässä,
niin sitten ollaan hyväksymässä lakia,
jonka kustannusvaikutuksista me emme voi tietää käytännössä oikeastaan
juuri mitään.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tämä toimeentulotukiasia
ei aivan suoraan tähän hallituksen esitykseen
ja mietintöön liitykään, niin
pidän erittäin arvokkaana sitä, että tästä asiasta
on täällä keskusteltu ja tämäntyyppinen
selvä mahdollisuus väärinkäytöksiin
on tullut ilmi. On myös hyvin tärkeää,
että hallintovaliokunta kuuli asiasta ja on kiinnittänyt
tässä mietinnössä siihen huomiota.
Ainakin henkilökohtaisesti toivon, että tähän
asiaan tartutaan ja hallitus sitten tuo tätä koskevan
esityksen mahdollisimman pikaisesti eduskunnan käsittelyyn.
Ylipäätään tietysti on todella
tärkeää, että oleskeluoikeutta
koskevat säännökset ovat mahdollisimman
selkeitä ja yksiselitteisiä, ja silloin kun kyse
on myös selkeistä väärinkäytöksistä, näihin
puututaan. Tämä on kokonaisuuden kannalta mielestäni
erittäin tärkeä asia, ja tiedonsaanti
on yksi osa tätä kokonaisuutta.
Kaikkein parasta tietysti olisi se, että ei välttämättä viranomaisten
tarvitsisi keskenään soitella asioista, vaan suora
tiedonsaanti esimerkiksi rekistereistä tietyin rajoituksin
olisi mielestäni kaikkein perusteellisin tapa lähteä tätä asiaa eteenpäin
viemään. Valitettavasti vain meidän rekisterimme
eivät välttämättä taivu
tällaiseen menettelyyn, ja sitä suuresti myös
tässä kohtaan epäilen ja pelkään.
Silloin, kun tiedot haetaan hit—no-hit-periaatteella, niin
silloin ei myöskään ehkä niin
laajalti jouduttaisi sen asian kanssa tekemisiin, miten laajalti
tietoja menee eteenpäin, vaan voidaan keskittyä niihin
tiettyihin kysymyksiin, jotka ovat ongelmallisia.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä salissa näyttää nyt
puoluekantaan katsomatta vallitsevan konsensus siitä, että maailmassa
on virhe, jos laki pakottaa yhden viranomaisen sabotoimaan toisen
viranomaisen toimintaa veronmaksajan tappioksi.
Haluan muistuttaa edustaja Koskista siitä, että ainakin
kun viimeksi katsoin, niin sosialidemokraatit ja kokoomus olivat
hallituksen suurimmat puolueet. Ei lakeja muuteta oppositiosta käsin.
Tein tästä asiasta ministeri Huoviselle kirjallisen
kysymyksen. Tulen tekemään siitä lakialoitteen,
mutta eihän sellaisella ole menestymisen mahdollisuuksia
eduskunnassa. Jos me olemme kaikki yhtä mieltä siitä,
että tämä naurettava virhe laissa pitää korjata,
niin sanokaa nyt, hyvät ihmiset, puolueenne ministereille
vaikka seuraavassa ryhmäkokouksessa, että panevat
töpinäksi, ettei meidän tarvitse odottaa
yhden pykälämuutoksen vuoksi seuraavaa kahta vuotta
ja sen jälkeen taas seuraavan työryhmän
työtä seuraavia kahta vuotta.
Yleiskeskustelu päättyi.