8) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maaseudun kehittämisohjelmien
hallinnoinnista ja maaseudun kehittämisen tukemisesta sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tällä lainsäädännöllä laitetaan
voimaan ensi ohjelmakauden elikkä ensi vuoden alusta tulevan
uuden Euroopan unionin ohjelmakauden Manner-Suomen maaseutuohjelman
toteuttaminen siltä osin kuin kysymys on maaseudun yritysten
ja hanketoiminnan tukemisesta. Tämä asia on oleellisen
tärkeää saada päätökseen,
jotta me saamme sujuvasti uuden ohjelmakauden käyntiin.
Me olemme jo useamman ohjelmakauden opetelleet toimintaa, ja joka
kerta — siitä huolimatta, että me olemme
opetelleet tätä toimintaa — on jonkunlainen
ylimenokausi näissä rahoitusmekanismeissa tullut,
ja toivon mukaan se jää nyt mahdollisimman lyhyeksi.
Tämän esityksen mukaisesti valiokunta pitää tärkeänä,
että kansallisen lainsäädännön
avulla joustavoitetaan sekä tukivarojen käyttöä että menettelyjä ja
ohjataan varoja kohteisiin, joiden avulla erityisesti on mahdollista
edistää niin uusien yritysten syntymistä maaseudulle
kuin vahvistaa jo toimivia yrityksiä. Tavoitteena tulee
olla, että tällä tavoin luodaan uusia
työpaikkoja ja vähennetään olemassa
olevien työpaikkojen poistumista, ja tämä kaikki
tietysti lisää maaseudun elinvoimaa, niin kuin
tämän lakiesityksen tarkoituksena on. Ja jälleen
kerran valiokunta tähdentää, että on
erittäin tärkeää, että yksinkertaistetaan
menettelyjä, jotta nämä toimijat ja toimijaryhmät
voivat keskittyä olennaisimpaan tehtäväänsä elikkä paikallisyhteisöjen
aktivointiin. Tämä on oleellisen tärkeä asia.
Tässä tullaan sähköisiin hakumenettelyihin
myöskin ja muihin prosessien sisäisiin menettelyihin
ja byrokratian vähentämiseen — byrokratiaa
on aivan tarpeettoman paljon.
Puhemies! Kahteen asiaan valiokunta on aivan erityisesti näissä lakipykälämuutosehdotuksissaan
kiinnittänyt huomiota. Toinen on sivutoimisen yrittäjyyden
tukeminen, ja tästä asiasta on olemassa myöskin
sitten pykälävastalause, joka täällä myöhemmin
sitten esitellään. Tähän tuli myöskin
lisätäsmennys valiokunnalta, samoin kuin siihen,
miten maksatukset voidaan aloittaa, elikkä valiokunta esittää,
että hankkeet voidaan aloittaa välittömästi,
kun hakemukset on vireille laitettu, ja tämä on
myöskin muutos tähän hallituksen esitykseen.
Puhemies! Jälleen se sama teksti kuin äskeisessäkin,
tässä oikeastaan vielä pahemmin, niin että täältä puuttuu
paljon viittauksia EU-lainsäädäntöön,
jota ei siis ole vielä hyväksytty, ja kyseiset
viittaukset ovat puutteellisia, ja ne ovat myöskin virheellisiä,
ja tämän täytyy mahdollistaa se, että niitä täytyy
voida muuttaa, jos ne oleellisesti muuttuvat tästä nykyisestä oletetusta. Äskeiseen
päiväjärjestyksen asiaan liittyen se
ero tähän on se, että äsken
ne olivat teknisiä mutta tässä ne viittaukset
ovat myöskin sisällöllisiä.
On vielä vakavampi asia se, millä tavoin me nyt
tässä kohdin teemme päätöksiä:
tietämättä niiden viittausten täsmällistä sisältöä.
Tämä toiminta on kyllä erittäin
huonoa lainsäädäntöä,
ja siksi tällaista toimintatapaa — sanon uudelleen äskeisen lauseen — ei
pidä meillä täällä Suomessa
ja eduskunnassa olla.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän sinällään
erinomaiseen, myönteiseen lakiesitykseen tuli yksi vastalause
koskien lähinnä näitten sivutoimisten
yrittäjien tukemista.
Ensinnäkin tuon 17 §:n mukaan muita
kuin maataloutta harjoittavia yrityksiä voitaisiin tukea,
jos ne ovat mikroyrityksiä tai enintään
pieniä yrityksiä. Sen sijaan yrityksiä,
jotka harjoittavat maataloustuotteitten jalostusta ja kaupan pitämistä,
voitaisiin joissain tilanteissa tukea silloinkin, kun ne ovat suurempia
kuin pienet yritykset mutta kuitenkin enintään
keskisuuria, noudattaen yrityskoon arvioinnissa komission suositusta.
Sitten tämän 18 §:n osalta
hallitushan ehdottaa kiristettäväksi tuen saajaa
koskevia edellytyksiä siten, että osa-aikaiset
yrittäjät eivät pääsisi
tuen piiriin. Mietinnössä tuo 18 § ollaan
kirjaamassa sillä tavalla, että tuettavan toiminnan
on annettava pääasiallinen toimeentulo ainakin
yhdelle yrityksessä toimivalle yrittäjälle
tai työntekijälle. Pääasiallinen
toimeentulo voi muodostua myös hakijan harjoittamasta alkutuotannosta
tai sen yhteydessä harjoittamasta yhden tai useamman muun
tuotannonalan yritystoiminnasta.
Eli tällä siis kiristetään
nykyisin voimassa olevaa sivutoimisten yrittäjien tukemista,
ja kun kuitenkin lähtökohtana on se, että maaseudulle, elävälle
maaseudulle, jokainen yritys, jokainen maaseudulla asuva ihminen
on äärettömän tärkeä,
niin totta kai meidän pitää pyrkiä mahdollistamaan
myös monipuolinen yritystoiminta.
Arvoisa puhemies! Sen takia tästä on tehty vastalause,
ja kun olemme nyt ensimmäisessä käsittelyssä ja
täällä on esitetty muutosta kahteen pykälään,
niin esitänkin, että tähän mietintöön kirjatun
vastalauseen mukaiset lakiehdotukset otetaan käsittelyn
pohjaksi.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Korhosen tekemiä vastalauseen
mukaisia pykälämuutoksia.
Arvoisa puhemies! Tässä nyt tulee vähän
semmoinen ajatus, että kun me olemme nyt Euroopan unionissa
jonkun aikaa olleet ja meillä on hyvää kokemusta,
mikä on karttunut näitten toimijoitten kautta
tähän hankemaailmaan, niin aina, kun me lähdemme
uutta ohjelmakautta tekemään, tuntuu, että nämä virkamiehet
ovat aina unohtaneet täysin sen, mitä hyvää kokemusta
ollaan saatu, ja sitä kokemusta ei välttämättä aina oteta
sinne hallintoon mukaan. Eli palataan tavallaan vuoden 94 tasolle.
Eli näkisin, että virkamiestenkin kannattaisi nyt
lukea ne viimeiset kehittämistoimenpiteet, mitä yhdessä on
tehty esimerkiksi Leader-toimintaryhmien ja muitten toimintaryhmien
kautta, mitkä ovat joustavoittaneet näitä toimintoja.
Tässä on hyvä ele taas jälleen
kerran, että sitä byrokratiaa vähennettäisiin,
ja toivon todellakin, että se tulisi onnistumaan. Hankebyrokratia
sinänsä on ihan riittävä, ja
kun se on vielä moneen osaan rahoituksen, neuvonnan, tarkastuksen
ja monen muun osalta hajotettu, niin sen yhteistoimintaan on satsattava.
Eli itse katson myös täältä toimintaryhmäohjelmapuolelta,
että tuen vuosittainen hakeminen olisi kyllä ihan
hyvä tulla poistamaan sieltä, ja tässä sivutoimisessa
yrittäjyydessä, kuten tässä vastalauseessakin
tuli esille, tulee olla mahdollista, että sivutoiminen
yrittäjä voi olla myös hankehakijana.
Yritystuen hakijan ei pidä joutua odottamaan tukipäätöstä ennen
kuin toiminta voidaan aloittaa, eli tämä on ihan
turhaa ajan haaskausta siinä mielessä, ja moni
tukihanke viivästyy.
Sitten toimintaryhmien osalta tämä toimintaraha
tulisi säätää samalla lailla
kuin tekninenkin apu. Eli tässä on sitten, kun
toimintaryhmät sitä omaa toimintaansa pyörittävät,
erilainen hallinto- ja rahoitusmenettely kuin sitten taas hankkeilla.
Nämä tulisi katsoa yhteen.
Sitten yhtä lailla tätä tuen alarajaa,
mikä tällä hetkellä on, ei missään
mielessä tulisi nostaa vaan ennemminkin alentaa, että myös
pienet ja hyvät kehittämishankkeet tulevat.
Mutta kun kaiken kaikkiaan tämmöisen yritystoiminnan
aktivoimisessa maaseutualueella täytyy monet kivet ja kannot
kääntää, että saadaan
sieltä yrittäjyyttä esille, niin näkisin
juuri tämän sivutoimisen yrittäjyyden
mahdollistamisen ilman muuta, että saataisiin sinne uutta
alkua ja uusia startupeja.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi kannatan tätä edustaja
Korhosen tekemää esitystä, että vastalauseen
mukainen ehdotus otetaan asian jatkokäsittelyn pohjaksi.
Samalla tavalla haluan kiinnittää huomiota
siihen, että kun hallituksen esityksessä halutaan
tukea maaseudun yrittäjyyttä, puhutaan elinvoimaisesta
maaseudusta, nimenomaan puhutaan mikroyritysten tukemisesta, niin
kuitenkin sitten pykälässä rajataan pois
tietty osa yrityksistä aivan selkeästi. Näkisin,
että se lakiesityksen säilyttäminen ennallaan
olisi ollut se, mitä tässä olisi tullut
vähintäänkin ottaa huomioon. Minusta
se on juhlapuheita maaseudun elinvoimasta, jos sitten toisella kädellä otetaan
pois.
Samaten haluan kiinnittää huomiota siihen, mitä valiokunnan
puheenjohtaja painokkaasti ja ansiokkaasti toi esille tästä sisällön
puutteesta näissä lakiesityksissä. Tämä on
taas yksi asia valitettavasti omiaan murentamaan Euroopan unionin
arvovaltaa, ja itse se näköjään
sen itseltänsä tekee.
On myös hyvä, että valiokunta on
yksimielisesti kiinnittänyt huomiota tähän
hankkeitten hallinnointiin ja niihin kuluihin ja että ne
on tänne kirjoitettu täysin, voisiko sanoa, raadollisesti auki.
Elikkä keskimäärin yhdestä tuesta
aiheutuu kustannuksia yleensä vähintään
2 000 euroa koko tukihakemuksen käsittelyn ajalta.
Loogisesti myös valiokunta on ottanut kantaa niin, että prosesseja
on myös ruvettava tarkastelemaan nimenomaan tämän
hallinnoinnin keventämiseksi.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Tämän lakiesityksen alkuperäiset
perustelut ovat hyvä osoitus siitä, millä tavoin
on kiinnitetty vain viranomaisnäkökulmaan huomiota,
vain hallinnointinäkökulmaan huomiota ja jätetty
taka-alalle se varsinainen tuettava toiminta, se yritystoiminta,
se hanketoiminta. Täällä sanotaan perusteluiksi muun
muassa se, että ei voida tukea pieniä yrityksiä ja
pieniä hankkeita, koska niiden hallinnointi tulee kalliimmaksi,
voi tulla kalliimmaksi kuin se hanke. No, silloin kyllä pitää hälytyskellojen
soida ja mitoitukset hallinnon osalta pitää asettaa
sellaiselle tasolle, että ne ovat järkeviä. Kysymys
on siitä prosessista, että ei ylihallinnoida,
niin kuin meillä nyt Suomessa valitettavasti on tapana
vähän yhdessä ja toisessa asiassa. Meillä on
säädöstä kyllä joka
lähtöön. Tämä lakiesitys
on alkuperäisessä muodossaan hyvä esitys
tästä. Elikkä ei pidä mennä siihen,
että me katsomme hallinnon ja hallinnoinnin näkökulmasta
ja viranomaisen näkökulmasta, vaan näkökulmaa
pitää säätää ja
siirtää enemmän sinne käytännön
tekijän, yrittäjän ja hankkeen näkökulmalle.
Tästä ja tätä myöskin
valiokunta erittäin voimakkaasti painottaa.
Yleiskeskustelu päättyi.