3) Hallituksen esitys vuoden 2011 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden
verolakien muuttamisesta Hallituksen esitys luonnollisen henkilön lahjoitusvähennyksen
voimassaolon jatkamisesta
jatkui
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Näin tauon jälkeen on yleisö vähentynyt,
mutta päätin nyt pitää varatun
puheenvuoroni. Kolme asiaa:
Ymmärrän hyvin ed. Kalliksen aloitteen siitä, että ensi
vuodelle suunnitelluista tuloveron alennuksista luovuttaisiin. Aloite
on sinänsä hyvä, mutta tietenkin hallituksen
ohjelma on lyöty kauan aikaa sitten lukkoon ja sen mukaan
toimitaan. Mutta sinänsä hyvin arvostettava aloite
ja vielä hyvin epäpopulistinen, kun halutaan perua
suunniteltuja tuloveron alennuksia.
Tässä salissa on moneen kertaan sanottu sitä, että juuri
tämä hallitus on lisännyt tuloeroja tuloveroa
laskemalla, mutta tämä väite ei pidä paikkaansa,
sillä selkeä Honkasen tutkimus valtiovarainministeriöstä kertoo,
että palkkatulon veroaste on laskenut hyvin samalla linjalla
aina vuodesta 1995 asti, ja siitä lähtien täällä on
ollut hyvin monta eri hallitusta. Eli tässä suhteessa
ihan jokainen hallitus voi katsoa peiliin.
Se, mikä on ollut yksi suuri syy siihen, miksi tuloerot
kuitenkin ovat kasvaneet viime vuosina entistä enemmän,
on se, että pääomatulojen osuus on kasvanut
koko ajan palkkatulon rinnalla. Ja olen prikulleen samaa mieltä ed.
Heinäluoman kanssa siitä, että tämä kehitys
pitää saada muuttumaan. Pääomatuloverotusta
pitää kiristää, ja siihen pitää saada
myöskin progressio mukaan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Järvinen paljasti sen, mikä tässä on
ollut ongelma. Hallitus on edennyt sovitulla linjalla kevään 2007
aivan toisenlaisessa maailmassa tehtyjen veroratkaisujen myötä,
ja siitä on seurannut työttömyyden kasvaessa
myös tulo- ja terveyserojen vakava kasvaminen. Verotuksen
painopistettä on siirretty itse asiassa jakoveron suuntaan.
Tämä on todella vakava asia.
Samalla, kun valtio velkaantuu ensi vuonna 85 miljardia euroa
kaikkiaan, on muun muassa Kreikan ja Irlannin ym. näillä Euroopan
rahoitusvakausvälineen järjestelyillä valtiontalouden
kestävyyteen syntymässä 10 miljardin
euron lisäpaine, joka tulee vakavalla tavalla vaarantamaan myöskin
valtiontalouden kestävyyttä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki tietää varsin
hyvin sen, että Hetemäen työryhmän
ehdotuksissa ei niitten keskeneräisyyden vuoksikaan voitu
ryhtyä toteutusvaiheeseen. Siinähän olisi
sitten pitänyt tehdä se perustavaa laatua oleva
revisio, niin kuin minä ymmärrän, että ed.
Rajamäkikin ajattelee äskeisen puheenvuoronsa
perusteella. Siis toisin sanoen asia on siinä mallissa,
että joudutaan nyt yhdet vaalit käymään
tässä läpi ja sen jälkeen sitten
ne, jotka ovat hallitsijoina, tekevät ne valinnat, mutta
pohjatyö on tehty.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki tietää,
mutta ed. Rajamäki ei välitä. Me tiedämme,
minkälaista veropolitiikkaa aina noudatettiin 1990-luvulla
ja 2000-luvulla niissä hallituksissa, missä demarit
olivat mukana: aivan samanlaista veropolitiikkaa, kuten edustajatoveri
Järvinen tuolla oikealla puolen, vihreällä puolella,
kertoi. Näin se vaan on.
Ja minä en ymmärrä, mikä ed.
Rajamäellä on EU:ta vastaan. Ilmeisesti inho on
niin suuri, että mitään ei saisi tehdä,
jotta EU ja Emu pelastetaan siitä kurjuudesta, mihin ne
ovat ajautuneet. Me teimme sen oman itsemme vuoksi, emme sen takia,
että haluaisimme pelastaa Kreikan tai haluaisimme pelastaa
Irlannin. Me teimme sen vain omien työpaikkojemme vuoksi,
omien kansalaistemme vuoksi, ja tätä ed. Rajamäki
ei tahdo, ei sitten millään, ymmärtää.
Kaikenlaista populismia pitää tässäkin
salissa kuunnella.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin verotuksen pitää perustua
varallisuuteen ja painopistettä pitää siirtää tosiaan
pääomaverojen puolelle. Sen sijaan tämä porvarihallitus on
koko ajan siirtänyt niitä pienituloisia rasittavalla
jakovero-osuudella seuraavassa kelamaksun Kataisen hutaisussa, ja
sitäkin pyritään rahoittamaan nyt energiaverolla,
jonka maksavat sitten lapsiperheet ja pientä eläkettä saavat.
Kyllä se niin on, että kasinokapitalismin
laskun pitää laittaa syylliset maksamaan eikä sadat miljoonat
syyttömät, niin kuin tässä finanssikriisissä on
laita. Ja se on edesvastuutonta, että tämä hallitus
ajoi läpi velka- ja verorahallamme Kreikalle 1,6 miljardin
euron maksut, jotka ovat kyllä kankkulan kaivossa. Kyllä niillä on
merkitystä myöskin meidän talouden tulevan
tilanteen kannalta. Tältä osin nimenomaan riskinottajat
ja vastuulliset pitäisi panna maksamaan.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Verotuksen pitää perustua
varallisuuteen, sanoo mies, joka oli poistamassa varallisuusveroa.
On ihan pakko vielä kerran toistaa se, että valtiovarainministeriön
Pertti Honkasella teettämä tutkimus palkkatulon
veroasteen kehityksestä kertoo hyvin selkeästi
sen, että palkkatulon verotusta on kohdeltu hyvin samalla
tavoin, lähestulkoon prikulleen samoin luvuin, vuosittain
aina vuodesta 1995 asti tähän päivään.
Tämä on korutonta kertomaa sen suhteen, että en
tiedä, millainen hallituspohja tässä talossa
pitäisi olla, jotta tähän muutosta tulisi.
Mutta mitä sen sijaan tulee Irlantiin ja Euroopan maiden
pelastamiseen tästä vaikeasta kriisiajasta, tätä keskustelua
pidän erinomaisen populistisena, koska jokainen tietää,
että pelastaminen olisi pitänyt tehdä ihan
hallituspohjasta riippumatta.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Järvinen vei sanat suustani,
kun hän puuttui tähän varallisuusveroasiaan,
jonka demarihallitus ja demarieduskunta, silloin demarienemmistössä oleva
eduskunta, poisti. Poistitte varallisuusveron, ja nyt te ilkeätte
rääkkyä tästä asiasta. Koska
varallisuusvero poistettiin, emmehän me edes tiedä,
ketkä tässä maassa ovat todellisia varakkaita
ja todellisia rikkaita. Te panitte tämän piiloon.
Minä en teinä, demareina, kyllä puhuisi yhtään
mitään oikeudenmukaisesta verotuksesta ja läpinäkyvyydestä.
Te poistitte varallisuusveron ja veitte sen meidän, kansalaisten,
ulottumattomiin. Me emme tiedä, minkälaista varallisuutta
esimerkiksi teillä on itsellänne.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tämmöinen väittely
menneiden vuosikymmenien takaisista asioista ei kyllä johda
yhtään mihinkään. Pitäisi
vaan miettiä nyt sitä, mitenkä tästä tilanteesta
viisastuneena mennään eteenpäin ja mitenkä verotusta
kohdellaan. Tämä on aivan selvä asia,
että ansiotuloverotuksen ja pääomaverotuksen
ero on koko ajan kasvanut, siis pääomaverojen
tulopuolella on tätä kasvua, ja se näkyy
kyllä hyvinkin pitkältä, jo 1990-luvun puolelta.
Nyt on tarkasteltava vaan sitä, mitenkä saadaan
valtiontaloutta pidettyä kunnossa ja myös turvattua
palvelut ja että nimenomaan kehittämiseenkin löytyisi
jonkun verran panoksia.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Jonkunlainen eettinen keskustelu verotuksesta olisi
hyvä käydä eduskunnassa hyvinkin perusteellisesti.
Kyllä on totta, mitä ed. Tuulikki Ukkola äsken
mainitsi, että varallisuusveron poistaminen oli minun mielestäni
aika eettisestikin kestämätön ratkaisu.
Talkoisiin tarvittaisiin yhtä lailla niitä ylimpiä tuloluokkia
ja hyvin vauraita henkilöitä Suomessa. Kyllä tietenkin
yhtä paljon pitäisi keskustelua herättää siitä,
jos meidän pitää 10 miljardia ensi kaudella
saada säästöjä aikaan, miksi
ensi vuonnakin verotus kevenee 450 miljoonaa. Sekin on kysymys,
johon mielellään kuulisi perusteita. Kun kansalaisilta
on torilla tuota asiaa kysynyt, niin en ole kuullut kenenkään
sanovan, että se on perusteltu ja viisas ratkaisu.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolan puheenvuoron johdosta on syytä vähän
palauttaa historiaa mieleen. Nimittäin edellisen hallituksen
aikanahan tehtiin erittäin tärkeä yritysverouudistus,
ja siihen kokonaisuuteen liittyy se, että osinkotulot tulivat
verolle. Siis osinkotulot tulivat verolle, ja se merkitsi erittäin
huomattavaa verotuksen oikeudenmukaisuuden lisääntymistä,
koska nämä tulot sitä ennen olivat kokonaan
poissa verotuksen piiristä.
Kokoomus ilmoitti vuoden 2003 hallitusneuvottelujen yhteydessä,
että se ei tule sellaiseen hallitukseen, joka laittaa osinkotulot
verolle. Ed. Ukkolan puheenvuoro on tätä tekohurskaussarjaa,
joka näkyy jo Jerusalemin taaksekin Betlehemiin saakka.
Ollaan olevinaan huolissaan, mutta käydään
täällä piikittelemässä ratkaisusta,
jota kokoomus itse on ollut ajamassa, siis tätä varallisuusveroasiaa.
Kokoomuksen taholtahan sitä toivottiin. Mutta tämä osinkotulojen
verolle laitto oli tavattoman tärkeä oikeudenmukaisuusasia,
ja sen tuottohan oli vuositasolla yli 400 miljoonaa euroa enemmän
kuin varallisuusveron 70 miljoonan euron poisto oli. Olisi hyvä,
että kokonaisuus säilyisi mielessä ja
kokoomus itse muistaisi, mikä heidän historiansa
oli, kun veroratkaisuja viime vaalikaudella tehtiin.
Keskusta sen sijaan ymmärsi sen verran oikeudenmukaisuuden
perään, että oli valmis toteuttamaan
osinkotulojen verouudistuksen, joka oli viime vaalikauden keskeisiä kulmakiviä.
Nyt sitten jatkoa ajatellen on selvää, että meidän
täytyy tämä oikeudenmukaisuusnäkökohta pitää mielessä,
koska meillä on huutava epäsuhta työn
verotuksen ja pääomatulojen verotuksen välillä edelleenkin
olemassa. Nyt tietenkin kysytään seuraavaa askelmaa
eli sitä, että osinkotulojen verotusta vietäisiin
edelleenkin siihen suuntaan, että se koskisi mahdollisimman
tarkasti kaikkia tuloja. Nytkään se ei vielä koske
aivan kaikkia, koska listaamattomien yritysten kohdalla tässä on
omat poikkeussääntönsä olemassa. Tässä asiassa
kokoomuksella on täysi mahdollisuus näyttää tätä kuuluisaa
oikeudenmukaisuustavoitetta, jos sellainen ed. Ukkolan ajatteluun mahdollisesti
olisi sattunut liittymään. On turha kääriytyä ed.
Ukkolan tavoin sellaisiin käärinliinoihin, joiden
takaa paljastuu ihan toisenlainen politiikka, joka kokoomuksella
näyttää olevan.
Nyt tästä pääomaverouudistuksesta
on sanottu, että joo, kyllä ollaan valmiit pääomaveron nostamiseen,
mutta sitä on viivytetty vuosi toisensa jälkeen.
Kun kävimme lävitse pääomaveron
tuottoa, totesimme, että jos pääomavero
nostetaan 30 prosenttiin ja muutetaan tulojen mukaan suurenevaksi
ja samassa yhteydessä tehostetaan myös pääomatulojen
veronperintää, jossa on huomattavia aukkoja tällä hetkellä,
se tarkoittaa sitä, että 500 miljoonan euron verotulot
per vuosi ovat täysin mahdollisia. Se lisätulonmahdollisuus
on siis samaa suuruusluokkaa yhteiskunnalle kuin oli osinkotulojen
saattaminen verolle, jota kokoomus siis sinnikkäästi
vastusti pitäen sitä jopa hallituskysymyksenä vuoden
2003 hallitusta muodostettaessa.
Nämä eivät ole suinkaan mitättömiä summia, niin
kuin silloin tällöin on kokoomuksen taholta käyty
sanomassa, että ne ovat niin pieniä, että ei nyt
ole väliä, tehdäänkö niitä.
Jos nämä olisi tehty, niin se olisi antanut mahdollisuuden
aivan eri tavalla satsata myös työllisyyden hoitoon
ja tehdä myös pienituloisimpien ihmisten aseman
parantamiseen liittyviä ratkaisuja, joita täällä on laajasti
toivottu ja joita ehdotuksia on demareiden vaihtoehtobudjetissa
mukana.
Eli on tärkeätä, että kun
puhutaan tuloista ja menoista, molemmat ovat yhtä aikaa
arvioinnin kohteena. Jos täällä tulopuolella
ollaan valmiit puuttumaan näihin epäoikeudenmukaisuuksiin, sitten
meillä on mahdollisuus myös menopuolella tehdä hiukan
enemmän kuin hallitus nyt esittää. Mutta
kyllä se edellyttää sitä, että on
rohkeus puuttua näihin asioihin.
Sitten jään odottamaan, esittääkö kokoomus nyt — oliko
tuo ed. Ukkolan puheenvuoro tulkittavissa niin — sen lisäksi,
mitä demarit ovat esittäneet pääomatuloveron
tiukentamisesta, myös varallisuusveron palautusta.
Keskustelu päättyi.